Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0217
Offentligt
1753215_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 8.5.2017
COM(2017) 217 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Revision af overgangsforanstaltningerne for erhvervelse af landbrugsejendom fastsat i
traktaten om Kroatiens tiltrædelse af EU fra 2011
DA
DA
kom (2017) 0217 - Ingen titel
1753215_0002.png
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET
Revision af overgangsforanstaltningerne for erhvervelse af landbrugsejendom fastsat i
traktaten om Kroatiens tiltrædelse af EU fra 2011
Indledning
Kommissionen forelægger denne rapport for Rådet i henhold til akten om Republikken
Kroatiens tiltrædelsesvilkår fra 2011
1
("tiltrædelsesakten"). Ved denne akt indføres der en
overgangsperiode på syv år indtil 2020, med mulighed for forlængelse i tre år, hvori Kroatien
kan opretholde eksisterende restriktioner i national lovgivning
2
for erhvervelse af
landbrugsjord. Dette gælder for erhvervelser foretaget af juridiske og fysiske personer i andre
stater, som er medlem af Den Europæiske Union eller Det Europæiske Økonomiske
Samarbejdsområde.
I henhold til traktaten om tiltrædelse skal Kommissionen i det tredje år efter tiltrædelsen
forelægge Rådet en rapport om muligheden for at afkorte eller ophæve den overgangsperiode,
der blev indrømmet ved traktaten om tiltrædelse, forud for den dato, der er fastsat i traktaten.
EU-lovgivningen og kapitalens frie bevægelighed fremmer overordnet set
grænseoverskridende investeringer. Kapitalens frie bevægelighed er et af de grundlæggende
principper, som i princippet skulle sætte EU-investorer i stand til frit at drive forretning i det
indre marked. Udenlandske investeringer kan indebære mange fordele for landbruget og
udviklingen af landdistrikterne. Inden for Europa har grænseoverskridende investeringer
således f.eks. gjort det muligt at udbrede ny landbrugsteknologi og viden og har skaffet
kapital til landbrugsproduktion i områder med kapitalunderskud. Grænseoverskridende
investeringer kan også bidrage til at rationalisere udnyttelsen af jord, navnlig i områder med
markant opsplittede ejendomsforhold.
Samtidig bør man huske på, at EU-traktaterne ikke forpligter medlemsstaterne til at frigive
markedet for landbrugsjord uden mulighed for at indføre passende regler med henblik på at nå
legitime mål for den offentlige politik. Princippet om kapitalens frie bevægelighed giver
mulighed for at indføre nationale restriktioner for kapitalbevægelser i form af regler om
regulering af markeder for jordarealer, hvis disse regler er nødvendige, berettigede og
rimelige for at fremme legitime mål for offentlige interesser og politikker. Kapitalens frie
bevægelighed afvejes således med medlemsstaternes behov for at sikre, at markeder for
jordarealer muliggør bæredygtig udvikling af landdistrikterne og landbrugsproduktion.
Den overgangsperiode, hvori Kroatien kan opretholde de restriktioner, der eksisterede på
tiltrædelsestidspunktet, blev indrømmet for at gøre det muligt for den nyligt tiltrådte
medlemsstat at tackle manglerne ved markedet for landbrugsjord og landbrugssektoren og
gøre den mere konkurrencedygtig i det indre marked. Denne rapport har til formål at gøre
status over situationen på markedet for landbrugsjord og at revidere behovet for sådanne
overgangsforanstaltninger. I betragtning af situationen tre år efter tiltrædelsen af EU i
landbrugssektoren i Kroatien generelt set er konklusionen på denne rapport, at
overgangsperioden ikke bør afkortes.
1
2
EUT L 112 af 24.4.2012, s. 10.
Lov om landbrugsjord (OG 152/08).
2
kom (2017) 0217 - Ingen titel
1753215_0003.png
1. Retsgrundlaget for Kommissionens rapport
Ved tiltrædelsesakten fra 2011 blev Kroatien indrømmet en overgangsperiode, hvori den
kunne opretholde eksisterende restriktioner på erhvervelse af landbrugsjord som en
undtagelse fra bestemmelsen om kapitalens frie bevægelighed i artikel 63 i traktaten om Den
Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF). I henhold til tiltrædelsesaktens artikel 18 finder
disse restriktive overgangsforanstaltninger anvendelse på de betingelser, der er fastsat i
tiltrædelsesaktens bilag V (Overgangsforanstaltninger). I bilagets kapital om frie
kapitalbevægelser hedder det, at "denne
overgangsforanstaltning tages op til generel revision
ved udgangen af det tredje år efter tiltrædelsesdatoen. Kommissionen forelægger med henblik
herpå en rapport for Rådet. Rådet kan med enstemmighed på forslag af Kommissionen
beslutte at afkorte eller ophæve den […] omhandlede overgangsperiode."
2. Overgangsordninger
Kapitalens frie bevægelighed er en af de grundlæggende frihedsrettigheder, som garanteres
ved EU-lovgivningen. I henhold til artikel 63 i TEUF
"er alle restriktioner for
kapitalbevægelser mellem medlemsstaterne indbyrdes og mellem medlemsstaterne og
tredjelande forbudt."
Kapitalbevægelser omfatter investering i fast ejendom og landbrugsjord.
I henhold til EU-Domstolen er der kapitalbevægelser forbundet med at gøre brug af retten til
at erhverve, udnytte og afhænde landbrugsjord på en anden medlemsstats område
3
. Derfor
skal lovgivningen i medlemsstaterne om erhvervelse af landbrugsjord være i
overensstemmelse med princippet i EU-lovgivningen om kapitalens frie bevægelighed.
Under tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien vedtog EU dog visse overgangsordninger for
erhvervelse af landbrugsjord, som gør det muligt for Kroatien midlertidigt at fravige det
grundlæggende princip om kapitalens frie bevægelighed. I henhold til tiltrædelsesaktens bilag
V kan Kroatien særligt
"i syv år fra tiltrædelsesdatoen opretholde de restriktioner, der er
fastsat i den på datoen for undertegnelsen af tiltrædelsestraktaten gældende lov om
landbrugsjord (OG 152/08), for erhvervelse af landbrugsjord foretaget af statsborgere i en
anden medlemsstat, statsborgere i de stater, som deltager i aftalen om Det Europæiske
Økonomiske Samarbejdsområde (EØS), og juridiske personer, der er oprettet i
overensstemmelse med lovgivningen i en anden medlemsstat eller en EØS-stat".
Samtidig
omfatter tiltrædelsesakten en bestemmelse om undtagelse fra overgangsforanstaltningerne for
"selvstændige
landbrugere, der er statsborgere i en anden medlemsstat, og som måtte ønske
at etablere sig og tage bopæl i Kroatien",
og som ikke er
"omfattet af bestemmelserne (...)
eller andre regler og procedurer end dem, der gælder for kroatiske statsborgere."
4
De vigtigste årsager til Kroatiens anmodning om overgangsforanstaltninger svarede til dem,
som hovedparten af medlemsstaterne i EU-12 (EU-10 og EU-2
5
) gjorde gældende, da de
tiltrådte EU, og vedrører i det væsentligste behovet for at sikre det socioøkonomiske miljø for
landbrugsaktiviteterne i kølvandet på indførelsen af det indre marked og overgangen til den
fælles landbrugspolitik. Overgangsforanstaltningerne har navnlig til formål at afbøde den
negative virkning, som en pludselig åbning af markedet kunne få i Kroatien i betragtning af
Sag C-370/05 (Festersen), præmis 21-23; sag C-452/01 (Ospelt), præmis 24.
I tiltrædelsesakten hedder det endvidere:
"en statsborger i en medlemsstat eller en juridisk person, der er
oprettet i overensstemmelse med lovgivningen i en anden medlemsstat, må dog under ingen omstændigheder
behandles mindre gunstigt med hensyn til erhvervelse af landbrugsjord, end de ville være blevet på datoen for
tiltrædelsestraktatens undertegnelse, eller behandles mere restriktivt end en tredjelandsstatsborger eller en
juridisk person i et tredjeland".
5
EU-12 omfatter de medlemsstater, som tiltrådte EU i 2004 (EU-10) og 2007 (EU-2). Der blev indgået aftale om
en overgangsperiode med Tjekkiet, Estland, Letland, Litauen, Ungarn, Polen og Slovakiet (fra EU-10) samt med
både Bulgarien og Rumænien (EU-2). EU-15 omfatter medlemsstaterne før udvidelsen i 2004.
4
3
3
kom (2017) 0217 - Ingen titel
1753215_0004.png
den store forskel på jordpriserne og landbrugernes købekraft sammenlignet med EU-15, og i
betragtning af at markedet for landbrugsjord stadig er genstand for institutionelle faktorer,
som hindrer brug af landbrugsjord, f.eks. uafsluttet privatisering og tilbagelevering af
jordarealer, uvisse ejendomsforhold, ufuldstændigt matrikelregister og ufuldstændige
matrikeloplysninger. Endvidere fremhævede Kroatien, at som følge af borgerkrigen (1991-
1995) kunne en stor procentdel af landbrugsjorden ikke anvendes, da den var berørt af miner
og omfattet af minerydning
6
.
Endvidere understregede Kroatien, at der ville blive gennemført visse foranstaltninger i
overgangsperioden for at udvikle markedet for landbrugsjord, forbedre landbrugets
produktivitet og fremme kroatiske landbrugeres evne til at deltage i et mere åbent marked for
jordarealer fremover. Med henblik herpå planlagde Kroatien forskellige mellem- og
langfristede projekter, som ville blive gennemført i overgangsperioden. Projekterne vedrørte:
regulering af ejendomsrettigheder og etablering af orden i matrikelregistret og
matrikeloplysningerne
jordsammenlægning
udvikling af markedet for landbrugsjord med henblik på forpagtning og forbedring af
forpagteres rettigheder
omstrukturering af landbrugsproduktionen
forbedring af teknologi og kapitalisering og
minerydning af landbrugsjord.
Overgangsperioden havde også til formål at give tid til privatisering af statsejede jordarealer
og til at fuldføre tilbageleveringen af ejendomsrettigheder til jordarealer.
3. Rapportens formål og metode
Med denne rapport gøres der i overensstemmelse med tiltrædelsesakten status over den
seneste udvikling i den kroatiske landbrugssektor. Den har til formål at vurdere behovet for at
afkorte eller ophæve overgangsforanstaltningerne vedrørende erhvervelse af jord foretaget af
statsborgere i en anden medlemsstat eller statsborgere i en EØS-stat forud for den dato, der er
fastsat i tiltrædelsesakten. Med henblik herpå vurderer Kommissionen de forhold, som
Kroatien i forbindelse med forhandlingerne om tiltrædelse gjorde gældende som begrundelse
for en midlertidig undtagelse, og undersøger, om udviklingen efterfølgende i et vist omfang
har begrænset de oprindelige betænkeligheder.
Kommissionen har derfor tilsendt de kroatiske myndigheder et spørgeskema med det formål
at indhente omfattende oplysninger om udviklingen i landbrugssektoren siden
tiltrædelsesdatoen. Kommissionen har på grundlag af spørgeskemabesvarelserne fra Kroatien
samt en analyse fra Eurostat og andre data kunnet vurdere:
landbrugssektorens socioøkonomiske karakteristika og udviklingen i de relevante
økonomiske indikatorer, herunder indkomster og priserne på jordarealer og deres
konvergens med andre medlemsstater
lovgivningsmæssige ændringer i forhold til udenlandsk ejendomsret til landbrugsjord
fremskridt i forbindelse med de mellem- og langfristede projekter, som Kroatien
planlagde at iværksætte for at forbedre den måde, som markedet for landbrugsjord
fungerer på, og for at gøre landbrugsaktiviteterne mere effektive, særlig i forhold til
privatisering af jordarealer, tilbageleveringsprogrammer og minerydning og
6
I henhold til oplysninger fra de kroatiske myndigheder var mellem 42 % og 54 % af landbrugsjorden i 1998
omfattet af minerydning, mens det samlede område, som var direkte berørt af miner ved udgangen af 2006 var
på 997 km
2
.
4
kom (2017) 0217 - Ingen titel
1753215_0005.png
status med hensyn til udenlandske investeringer i den kroatiske landbrugssektor.
4.
Oversigt over situationen efter tre års medlemskab af EU
I juni 2016 anførte Kommissionen i den konvergensberetning
7
, som udarbejdes hvert andet år,
at Kroatien havde oplevet fire på hinanden følgende år med negativ økonomisk vækst. De
seneste negative økonomiske forhold har lagt en dæmper på konvergens i indkomster og
produktivitet, herunder i landbrugssektoren.
a) Landbrugssektorens socioøkonomiske karakteristika
Efter en periode med hurtig økonomisk vækst i 2007 og 2008 har den økonomiske krise og
finanskrisen tynget den kroatiske økonomi. Det har også påvirket landbruget, som har oplevet
en nedgang i bruttoværditilvæksten, faktorindkomsten og antal beskæftigede. For så vidt
angår strukturelle indikatorer er den kroatiske landbrugssektor stadig kendetegnet ved mindre
bedrifter, lav arbejdsproduktivitet, lav effektivitet og lavere faktorindkomst og købekraft end
EU-gennemsnittet.
Fra 2007 til 2013 tegnede bruttoværditilvæksten i det kroatiske landbrug sig i gennemsnit for
2,88 % af landets bruttonationalprodukt (BNP). I 2014 tegnede bruttoværditilvæksten i
landbruget sig for 2,38 % af landets BNP, svarende til 1,03 mia. EUR. Dette er en nedgang
på 33 % sammenlignet med den højeste værdi i denne periode, som blev registreret i 2008, og
en nedgang på 9 % sammenlignet med 2013. Landbrugsaktiviteterne tegnede sig for en
produktionsværdi
8
på 2,28 mia. EUR i 2014, hvilket er 10 % mindre end den, der blev
registreret i 2013, og har fulgt den samme negative udvikling som bruttoværditilvæksten siden
2008.
I henhold til Lov om landbrugsjord omfatter landbrugsjord i Kroatien agerjord, haver, enge,
græsarealer, frugthaver, olivenlunde, vinmarker, fiskedamme, rørarealer, marsk og andre
områder, som kan anvendes til landbrugsproduktion. I henhold til oplysninger fra de kroatiske
myndigheder er hovedparten af landbrugsbedrifterne mindre og uegnede til moderne
dyrkningsmetoder, dvs. effektiviteten og produktiviteten er lav.
Opsplitningen af landbrugsbedrifter er en af de faktorer, som begrænser udviklingen i
landbrugssektoren mest, selv om der har fundet en vis jordsammenlægning sted siden 2007.
69,4 % af bedrifterne er mindre bedrifter, som anvender op til 5 ha, og ikke mere end 6,9 %
anvender mere end 20 ha jord. Gennemsnittet for landbrugsjord anvendt pr. bedrift i Kroatien
blev næsten fordoblet mellem 2007 og 2013 fra 5,4 ha til 10 ha. Det ligger dog under EU-
gennemsnittet på 16,1 ha.
I 2015 svarede arbejdsproduktiviteten i landbruget i Kroatien til 44 % af EU-gennemsnittet,
men er steget generelt, siden Kroatien tiltrådte EU i 2013 (jf. diagram 1). Den ligger dog
stadig et godt stykke under produktivitetssatserne for EU-15, men er tæt på satsen i de nyere
medlemsstater.
7
Europa-Kommissionen, konvergensberetning 2016, findes på: http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/da/TXT/?uri=CELEX:52016DC0374.
8
Bruttoværditilvæksten svarer til produktionsværdi minus mellemliggende produktion.
5
kom (2017) 0217 - Ingen titel
1753215_0006.png
kom (2017) 0217 - Ingen titel
1753215_0007.png
gennemsnittet. Endvidere er faktorindkomsten i landbruget
9
faldet konstant siden 2009. I 2014
var den faldet yderligere med 35,7 % sammenlignet med 2008 og med 11,9 % sammenlignet
med 2013.
Siden 2011 er den reale faktorindkomst i landbruget i Kroatien faldet til under den
gennemsnitlige reale faktorindkomst i EU-15. Dette er ensbetydende med, at indkomsten i
landbruget i Kroatien ikke længere er på vej til at indhente indkomsten i EU-15 (jf. diagram 1
i bilaget). I Kroatien var den reelle købekraft i landbrugssektoren i 2014 således væsentligt
lavere end i perioden inden tiltrædelsen.
Landbrugsjordens prismæssige overkommelighed forblev derfor relativt lav for kroatiske
landbrugere i betragtning af deres købekraft. I henhold til oplysninger fra de kroatiske
myndigheder svarede overkommelighedsindekset (baseret på faktorindkomst fra landbruget
og grundpriser i Kroatien i faste 2010-priser) for Kroatien i 2014, dvs. året efter landets
tiltrædelse af EU, til 0,79. Det er ensbetydende med, at i EU var landbrugsjord i Kroatien
mindst prismæssigt overkommelig for kroatiske landbrugere sammenlignet med andre EU-
landbrugere (jf. tabel 2 i bilaget). Som det fremgår af diagram 2 i bilaget har konvergensen i
kroatisk landbrugsjords prismæssige overkommelighed for landbrugere i Kroatien endvidere i
gennemsnit været langsommere siden 2012, ikke kun sammenlignet med gennemsnittet i EU
som helhed, men også sammenlignet med de fleste af de 12 medlemsstater, der er tiltrådt
senest.
b) Juridiske restriktioner på erhvervelse af landbrugsejendom
I henhold til kroatisk lovgivning, som har været gældende, siden landet tiltrådte EU, er det
forbudt for udenlandske juridiske og fysiske personer at erhverve ejendomsret til
landbrugsjord ved en juridisk transaktion, medmindre andet er bestemt ved en international
aftale. I 2013 blev loven om landbrugsjord fra 2008 (OG 152/08), som er omhandlet i
tiltrædelsesakten, erstattet af en ny lov om landbrugsjord (OG 39/2013), som blev yderligere
ændret i 2015 (OG 48/2015). Loven fra 2013 opretholdt de fleste af de restriktioner, der
tidligere var gældende, men gav udenlandske fysiske og juridiske personer mulighed for at
erhverve ejendomsrettigheder i forhold til landbrugsjord ved arv.
I henhold til tiltrædelsesakten kan selvstændige landbrugere, der er statsborgere i en anden
medlemsstat, og som måtte ønske at etablere sig og tage bopæl i Kroatien, erhverve
landbrugsjord, forudsat at de opfylder betingelserne i den nationale lovgivning, som finder
anvendelse på kroatiske statsborgere. Endvidere kan EU- og EØS-statsborgere erhverve
landbrugsjord gennem juridiske enheder, som er registreret og baseret i Kroatien.
De restriktive rammebestemmelser opblødes således af den mulighed, der gives til
selvstændige EU- og EØS-landbrugere og til juridiske enheder etableret i Kroatien, for at
erhverve jordarealer på betingelser fastsat i national lovgivning. Endvidere er der ingen
restriktioner for EU- og EØS-statsborgere og juridiske enheder, når det drejer sig om
forpagtning af landbrugsjord.
De gældende rammebestemmelser, som ikke forbyder enhver form for udenlandsk
erhvervelse af jordarealer, burde sætte Kroatien i stand til at nå de mål, der forfølges i
overgangsperioden, og medvirke til en gradvis overgang til et mere åbent system for EU- og
EØS-borgere ved erhvervelse af jordarealer.
9
Faktorindkomsten viser den nettoværdi, der er skabt ved at anvende alle produktionsfaktorer i
landbrugsproduktionen.
7
kom (2017) 0217 - Ingen titel
c) Privatisering, tilbagelevering og tilgængelig landbrugsjord
Privatisering og de resterende uafsluttede sager om tilbagelevering påvirker den måde, som
markederne for landbrugsjord fungerer på. I henhold til oplysninger fra de kroatiske
myndigheder blev 62 765 ha statsejede jordarealer solgt gennem forskellige
privatiseringsprogrammer, som blev gennemført mellem 2001 og 2013, mens resten er
forpagtet. Det drejer sig kun om en fjerdedel af de statsejede jordarealer. Der er modtaget ca.
50 000 ansøgninger om tilbagelevering af ejendom fra interesserede parter, og ca. 9 000 sager
er stadig uafsluttede.
Ændringer i omfanget af tilgængelig landbrugsjord kan også påvirke den måde, som
markederne for landbrugsjord fungerer på. I 2013 blev 17 922 ha omdannet til anden fast
ejendom end landbrugsjord, svarende til en stigning på 6,1 % sammenlignet med 2012.
Omfanget af den samlede landbrugsjord i brug steg dog fra 978 670 ha i 2007 til 1 571 200 ha
i 2013.
Der findes stadig jordarealer, som er tilgængelige til landbrugsformål, forudsat at
minerydningen afsluttes. I henhold til oplysninger fra de kroatiske myndigheder skal der
stadig overføres 6 040 ha til landbrugsjord i 2016. I betragtning af at der indtil videre i
gennemsnit er blevet ryddet ca. 2 000 ha pr. år, vil det sandsynligvis tage yderligere tre år at
rydde de resterende jordarealer for miner.
d) Udenlandske investeringer
Udenlandske investeringer i landbruget har generelt en positiv indvirkning på adgangen til
kapital, teknologioverførsler, den måde, som markeder for jordarealer fungerer på, og
produktiviteten i landbruget. I henhold til oplysninger fra de kroatiske myndigheder svarede
de udenlandske direkte investeringer i landbrugsaktiviteter, jagt og tilknyttede serviceydelser
til 2,6 mio. EUR i 2011-2014. Den kroatiske lovgivning om erhvervelse af jordarealer
foretaget af udlændinge sætter klare grænser for udenlandske investeringers adgang til det
kroatiske landbrugsmarked. Der findes ingen nøjagtige fortegnelser over landbrugsbedrifter
opdelt i udenlandsk og indenlandsk ejede som særskilte kategorier.
I betragtning af restriktionerne på erhvervelse af ejendomsrettigheder i forhold til jordarealer
foretaget af udenlandske fysiske personer skønner de kroatiske myndigheder dog, at antallet
af landbrugsbedrifter i direkte udenlandsk eje er yderst begrænset. Samtidig er udenlandske
ejere til stede på markedet for landbrugsjord i kraft af juridiske enheder, særlig offentlige og
private selskaber med begrænset ansvar, som er registeret og baseret i Kroatien. Overordnet
set anvender juridiske personer, uanset ejernes nationalitet, ca. en tredjedel af den samlede
landbrugsjord.
e) Indvirkningen af tiltrædelsen af EU
Overordnet set har tiltrædelsen af EU forbedret landbrugernes adgang til kredit og forsikring.
Dette kan få en positiv indvirkning på produktiviteten i landbruget.
Endvidere har kroatiske landbrugere modtaget finansiel støtte i kraft af EU's fælles
landbrugspolitik. En sådan finansiel støtte til landbrugssektoren beløb sig sammenlagt til
292 mio. EUR i 2013 og 295 mio. EUR i 2014. Denne støtte, som konstant har været
tilgængelig for kroatiske landbrugere, har tegnet sig for en væsentlig andel af de kroatiske
landbrugsindtægter. Den kan have medvirket til at øge effektiviteten og efterspørgslen efter
jordarealer og kan have skabt forventning om en stigning i priserne på landbrugsjord.
Alt i alt har støtten medvirket til at forbedre de sociale vilkår for kroatiske landbrugere og kan
sammen med bedre adgang til kapital give kroatiske landbrugere et incitament til at erhverve
8
kom (2017) 0217 - Ingen titel
1753215_0009.png
landbrugsjord i fremtiden og udvikle landbrugsaktiviteter. Dette ville medvirke til at fremme
arbejdsproduktiviteten i landbrugssektoren og føre til en yderligere stigning i
landbrugsindtægterne.
Kommissionen bemærker, at de kroatiske projekter, som skulle forbedre den måde, som
markedet for jordarealer fungerer på ved at tage højde for særlige områder, som blev
identificeret i forbindelse med drøftelserne om tiltrædelse, endnu ikke er gennemført i fuldt
omfang. Nogle projekter, som f.eks. IT-informationssystemet vedrørende matrikeloplysninger
om statsejede jordarealer, er allerede på plads, og der er planer om videreudvikling af
systemet, således at det f.eks. bliver muligt at spore aftalers historik og udveksle oplysninger
med de kompetente myndigheder. Af andre planlagte projekter, som skal fremme udviklingen
i landbrugssektoren, kan nævnes strategien for forvaltning af landdistrikter, det operationelle
program for sammenlægning af landbrugsjord og projektet vedrørende kunstvanding og
forvaltning af landbrugsjord og vandområder.
5. Konklusioner
I henhold til tiltrædelsesakten fra 2011 skal denne rapport offentliggøres senest tre år efter
tiltrædelsen. Vurderingsperioden er relativt kort
10
, og derfor har det ikke været muligt i fuldt
omfang at indsamle omfattede empirisk belæg for spørgsmålet om, hvordan Kroatiens
tiltrædelse af EU har påvirket udviklingen af markedet for landbrugsjord og
landbrugssektoren som helhed.
De foreliggende oplysninger viser dog, at nogle af de betænkeligheder, som der blev givet
udtryk for i forbindelse med forhandlingerne om tiltrædelse, her tre år efter tiltrædelsen stadig
gør sig gældende, og det skyldes især, at nogle af de foranstaltninger, som efter planen skulle
gennemføres i overgangsperioden, stadig pågår, som f.eks. jordsammenlægning, fuldførelse af
matrikelregistret, fuldførelse af privatiseringsprocessen samt minerydning.
I henhold til evalueringen af det kroatiske marked for landbrugsjord er der endvidere stadig
stor forskel på grundpriserne og landbrugernes indkomst i Kroatien og i det øvrige EU.
Fuldstændig konvergens kan dog hverken forventes eller betragtes som en forudsætning for at
afslutte overgangsperioden. Endvidere viser Kommissionens analyse et fald jordarealers
prismæssige overkommelighed for kroatiske landbrugere: landbrugsjord blev ikke
prismæssigt mere overkommelig for kroatiske landbrugere i 2014, dvs. året efter tiltrædelsen
af EU, sammenlignet med 2013, især på grund af en nedgang i landbrugernes gennemsnitlige
indkomst.
Overordnet set viser analysen af den nuværende situation i landbrugssektoren i Kroatien, at
markedet for jordarealer stadig påvirkes af flere faktorer, f.eks. et ringe økonomisk klima
generelt set, opsplittet ejerskab, relativt lave indkomstniveauer for landbrugere, uafsluttet
privatiseringsproces og tilbagelevering af jordarealer og pågående minerydning.
Derfor
konkluderer Kommissionen, at den tidsfrist for overgangsforanstaltningerne, der
er fastsat i tiltrædelsesakten, ikke bør afkortes.
Kommissionen opfordrer også Kroatien til gradvist at afslutte forberedelsen af markedet for
jordarealer med henblik på fuldstændig anvendelse af kapitalens frie bevægelighed, når
overgangsperioden udløber. Selv nu svarer restriktionerne i henhold til rammelovgivningen
med hensyn til erhvervelse af jordarealer foretaget af udenlandske fysiske og juridiske
personer ikke til et totalt forbud, da juridiske enheder, som er ejet af EU- og EØS-statsborgere
10
Det statistiske materiale, som forelå på datoen for denne rapports vedtagelse, omfatter kun oplysninger op til
2014.
9
kom (2017) 0217 - Ingen titel
kan erhverve jordarealer, og selvstændige EU- og EØS-landbrugere kan erhverve jordarealer,
hvis de ønsker at etablere sig og tage bopæl i Kroatien. Ved den nye lov om landbrugsjord fra
2013 blev der endvidere givet mulighed for at erhverve ejendomsrettigheder i forhold til
landbrugsjord ved arv. Det er tilsvarende vigtigt at bemærke, at markedet for forpagtning af
jordarealer er åbent for udenlandske investorer, som derfor kan etablere sig og drive
landbrugsvirksomheder i Kroatien. Endvidere har tiltrædelsen af EU allerede forbedret lokale
landbrugeres adgang til kapital.
Derudover har Kroatien forpligtet sig til at træffe følgende foranstaltninger for at sikre
kapitalens frie bevægelighed ved udgangen af overgangsperioden:
1) regulering af ejendomsrettigheder som en forudsætning for kunne opdatere og etablere
orden i matrikelregistret
2) jordsammenlægning
3) udvikling af markedet for landbrugsjord med henblik på forpagtning og forbedring af
forpagteres rettigheder
4) omstrukturering af landbrugsproduktionen
5) forbedring af teknologi og anlægsaktiver og
6) minerydning af landbrugsjord.
Alt dette giver Kroatien gode muligheder for fortsat at tackle de udfordringer, som lå til grund
for at indføre en overgangsperiode, og for at forbedre produktiviteten og den økonomiske
situation for kroatiske statsborgere, som beskæftiger sig med landbrug og udvikling af
landdistrikter.
10