Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0219
Offentligt
1757810_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 2.5.2017
COM(2017) 219 final
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
TREDJE STATUSRAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-
PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
om den operationelle gennemførelse af den europæiske grænse- og kystvagt
DA
DA
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1. EN EUROPÆISK GRÆNSE- OG KYSTVAGT
INDFØRELSE AF
INTEGRERET EUROPÆISK GRÆNSEFORVALTNING
Beskyttelse af Den Europæiske Unions ydre grænser, herunder gennem den europæiske
grænse- og kystvagt, er et af hovedelementerne i den samlede europæiske
migrationspolitik, som den Europæiske Union fører for at opfylde de øjeblikkelige,
mellem- og langsigtede behov, der blev fastslået i den europæiske dagsorden for
migration. I denne rapport gøres der status over de fremskridt, der siden marts 2017 er
gjort med den operationelle gennemførelse af den europæiske grænse- og kystvagt, og der
foretages en gennemgang af gennemførelsen af hvert af de trin, som er fastlagt i den
første og anden statusrapport. Navnlig indeholder rapporten en orientering om de nyligt
afsluttede faser af sårbarhedsvurderingen og de igangværende indsættelser i
medlemsstater i frontlinjen. Desuden redegøres der for drøftelserne på det seneste
bestyrelsesmøde den 29.-30. marts 2017 og for de beslutninger, bestyrelsen traf.
Endvidere beskriver rapporten den vigtige proces med at udvikle det centrale begreb i
forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt, nemlig udviklingen af en
strategisk ramme, der sikrer den integrerede europæiske grænseforvaltning ved de ydre
grænser. Det vil betyde en videreudvikling af det princip om et integreret system for
forvaltningen af de ydre grænser, som er omhandlet i artikel 77, stk. 2, litra d), i TEUF.
2.
OPERATIONEL STØTTE TIL MEDLEMSSTATERNE
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning yder fortsat operationel støtte i
marken til medlemsstaterne i forbindelse med deres grænseforvaltning, idet agenturet har
indsat over 1 500 grænsevagter og andet relevant personale i forskellige afsnit af EU's
ydre grænser.
2.1. Indsættelse i medlemsstater i frontlinjen
Grækenland
Agenturet gennemfører tre forskellige operationer i Grækenland. Den fælles operation
Poseidon i Det Ægæiske Hav støtter Grækenlands grænsekontrol og gennemførelsen af
hotspottilgangen på øerne i Det Ægæiske Hav og erklæringen fra EU og Tyrkiet.
Agenturet har indsat 866 medarbejdere som led i den fælles operation Poseidon, herunder
støtte til tilbagetagelse, og 280 sikkerhedsmedarbejdere er indsat af det græske politi med
finansiel støtte fra agenturet. Indsættelsen omfatter desuden 3 havpatruljefartøjer, 2
kystpatruljefartøjer, 9 kystpatruljebåde, 1 fastvinget luftfartøj, 2 helikoptere,
20 patruljevogne, 4 busser og 1 køretøj med termovision.
Agenturet støtter også Grækenlands grænsekontrol gennem fælles operationer, fleksible
operationelle aktiviteter og kontaktpunkter og har indsat i alt 54 medarbejdere ved
Grækenlands landgrænse til Tyrkiet, Albanien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien. Navnlig forstærker den operationelle aktivitet i det nordlige Grækenland
grænseovervågningen og forhindrer irregulære sekundære bevægelser og styrker dermed
EU's reaktion på udfordringerne på Vestbalkanruten. Der er på nuværende tidspunkt
indsat 17 medarbejdere. Da der i henhold til den vedtagne operationelle plan skal
indsættes over 60 medarbejdere, mangler der fortsat omkring 40 medarbejdere.
2
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0003.png
Italien
Agenturet har indsat 345 medarbejdere i Italien og det centrale Middelhavsområde under
den fælles operation Triton, herunder besætningsmedlemmer på det udstyr, der indsættes,
og eksperter, som bistår med gennemførelsen af hotspottilgangen. Indsættelsen støttes
med 3 luftfartøjer, 2 helikoptere, 2 havpatruljefartøjer, 6 kystpatruljefartøjer og 3
kystpatruljebåde.
Bulgarien
Agenturet bistår fortsat Bulgarien med at kontrollere landgrænserne, også med henblik på
at forhindre irregulære sekundære bevægelser. Støtten ydes gennem fælles operationer,
fleksible operationelle aktiviteter og kontaktpunkter ved Bulgariens landgrænse til
Tyrkiet og Serbien. Der er på nuværende tidspunkt indsat 149 medarbejdere, som får
støtte fra 11 hundepatruljer, 8 køretøjer med termovision, 41 patruljevogne, 8 CO2-
detektorer og 39 SmartDeck-kameraer.
Spanien
Den fælles operation Indalo 2017 blev iværksat den 3. maj 2017 med henblik på at
understøtte koordinerede operationelle aktiviteter ved det vestlige Middelhavsområdes
ydre søgrænser for at kontrollere irregulære migationsstrømme mod EU og bekæmpe
grænseoverskridende kriminalitet. Det forventes, at der i maj indsættes 61 medarbejdere,
som får støtte fra 1 luftfartøj og 1 kystpatruljefartøj.
Vestbalkan
135 personer er på nuværende tidspunkt indsat i andre medlemsstater. De bistår med
grænseforvaltning i den vestlige Balkanregion. De mest omfattende indsættelser sker som
led i fælles operationer og fleksible aktiviteter ved Kroatiens og Ungarns landgrænser til
Serbien. De får støtte fra 10 hundepatruljer, 4 køretøjer med termovision,
33 patruljevogne, 1 CO2-detektor og 12 SmartDeck-kameraer.
2.2. Sammenlægning af ressourcer og opbygning af agenturets egen kapacitet med
henblik på operationel støtte
Agenturets bestyrelse fik på sit møde den 29.-30. marts 2017 forelagt et udkast til
årsberetning for 2017 om de forpligtelser, som medlemsstaterne har påtaget sig med
hensyn til de europæiske grænse- og kystvagthold og puljen af teknisk udstyr. Det vil
blive
forelagt
Europa-Parlamentet
i
overensstemmelse
med
agenturets
1
rapporteringsforpligtelser .
I rapporten understreges den markant øgede inddragelse af medlemsstaterne i agenturets
operationelle aktiviteter i 2016 sammenlignet med de foregående år. Antallet af
medlemmer af europæiske grænse- og kystvagthold, der indsættes, er vokset fra 3 584 i
2015 til over det dobbelte i 2016
8 353
og den samlede varighed af indsættelserne er
steget fra 128 607 manddage i 2015 til over det tredobbelte i 2016
411 939 manddage.
Der er også leveret mere tekniske udstyr i 2015 end i 2016. Havpatruljefartøjernes timer
1
Artikel 20, stk. 12, og artikel 39, stk. 13, i forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt.
3
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0004.png
til patruljering steg således med 14 %, kystpatruljefartøjernes med 41 % og
patruljevognenes med 34 %.
Der er fortsat betydelige mangler i de igangværende operationer, både hvad angår
menneskelige ressourcer og teknisk udstyr, i forhold til agenturets vurdering af behovene
i henhold til dets risikoanalyse. Agenturet vurderer, at det med hensyn til indsættelser
mangler i alt næsten 60 000 manddage i forbindelse med dets operationer i 2017.
Med henblik på at afhjælpe disse mangler har agenturet siden februar 2017 ugentligt
oplyst medlemsstaterne om sit ressourcebehov. Agenturet har desuden øget sin egen
kapacitet til at yde støtte til medlemsstaterne i frontlinjen ved at leje eller købe udstyr
eller tjenester. Agenturet er i gang med flere udbudsprocedurer med henblik på
anskaffelse af luftovervågningstjenester og mobile kontorer.
Fra 2017 vil agenturet bruge 10 mio. EUR om året (i alt 40 mio. EUR i 2017-2020) til at
anskaffe sit eget udstyr, navnlig små og mellemstore aktiver. Agenturet er allerede i færd
med at undersøge, hvordan det kan opbygge sin egen permanente kapacitet og/eller sørge
for, at kapaciteten forbliver operationel efter anskaffelsen.
Det er vigtigt, at agenturet udarbejder
og bestyrelsen godkender
en samlet strategi
for,
hvordan agenturets egen kapacitet
skal udvikles/anvendes i 2017-2020 under
hensyntagen til de forskellige løsninger, som agenturet kan vælge imellem (dvs. køb, leje,
leasing og indsættelser af længere varighed).
Næste skridt
:
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
proaktivt søge de nødvendige bidrag til igangværende operationer inden for
rammerne af bilaterale kontakter med medlemsstaterne
udvikle en samlet strategi for, hvordan agenturets egen kapacitet kan
udvikles/anvendes i perioden 2017-2020 og senest i november 2017 forelægge
den for bestyrelsen med henblik på godkendelse.
Medlemsstaterne bør
sikre, at de aftalte ressourcer stilles til rådighed for agenturet til de løbende
operationer og de obligatoriske puljer
tilvejebringe følgende ressourcer på basis af de på nuværende tidspunkt
konstaterede mangler:
Mangler for Grækenlands vedkommende
Den fælles operation Poseidon
Maj 2017: indtil 16. maj: 27 eksperter (operationelt behov: 197 eksperter), 2
kystpatruljebåde (20 % af det operationelle behov; pga. utilstrækkeligt med tilbud
afhjælpes manglen vha. udstyr fra værtsmedlemsstaten finansieret af agenturet), 1
havpatruljefartøj (50 % af det operationelle behov; pga. utilstrækkeligt med tilbud
afhjælpes manglen vha. udstyr fra medlemsstaten finansieret af agenturet) og 2
transportkøretøjer (33 % af det operationelle behov)
4
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0005.png
16. maj - 29. juni 2017: 3 eksperter (operationelt behov: 197 eksperter)
Juni 2017: 3 kystpatruljebåde (30 % af det operationelle behov; pga. utilstrækkeligt med
tilbud afhjælpes manglen vha. udstyr fra værtsmedlemsstaten finansieret af agenturet), 1
havpatruljefartøj (50 % af det operationelle behov; pga. utilstrækkeligt med tilbud
afhjælpes manglen vha. udstyr fra medlemsstaten finansieret af agenturet) og 2
transportkøretøjer (33 % af det operationelle behov)
27. juni
17. august 2017: 53 medarbejdere (operationelt behov: 197 eksperter)
Juli 2017: 4 kystpatruljebåde (40 % af det operationelle behov), 1 helikopter (50 % af det
operationelle behov), 1 havpatruljefartøj (50 % af det operationelle behov) og 2
transportkøretøjer (33 % af det operationelle behov)
Fælles operation, fleksible operationelle aktiviteter og kontaktpunkter ved Grækenlands
nordlige landgrænse
26. april
24. maj 2017: 34 medarbejdere (operationelt behov: 61 medarbejdere), 1
køretøj med termovision (100 % af det operationelle behov), 14 patruljevogne (54 % af
det operationelle behov), 2 hundepatruljer (67 % af det operationelle behov) og 2
transportkøretøjer (100 % af det operationelle behov)
24. maj
21. juni 2017: 35 medarbejdere (operationelt behov: 61 medarbejdere, 16
patruljevogne (62 % af det operationelle behov), 3 hundepatruljer (100 % af det
operationelle behov) og 2 transportkøretøjer (100 % af det operationelle behov)
21. juni
19. juli 2017: 42 medarbejdere (operationelt behov: 62 medarbejdere), 20
patruljevogne (77 % af det operationelle behov), 3 hundepatruljer (100 % af det
operationelle behov) og 2 transportkøretøjer (100 % af det operationelle behov)
Mangler for Bulgariens vedkommende
(fælles operationer, fleksible aktiviteter og
kontaktpunkter)
26. april
24. maj 2017: 45 medarbejdere (operationelt behov: 175 medarbejdere; pga.
utilstrækkeligt med tilbud: 24 medarbejdere fra værtsmedlemsstaten med finansiel støtte
fra agenturet), 19 patruljevogne (32 % af det operationelle behov; pga. utilstrækkeligt
med tilbud: 12 patruljevogne fra værtsmedlemsstaten med finansiel støtte fra agenturet)
og 9 hundepatruljer (43 % af det operationelle behov)
24. maj
21. juni 2017: 45 medarbejdere (operationelt behov: 175 medarbejdere; pga.
utilstrækkeligt med tilbud: 24 medarbejdere fra værtsmedlemsstaten med finansiel støtte
fra agenturet), 2 køretøjer med termovision (25 % af det operationelle behov), 14
patruljevogne (23 % af det operationelle behov) og 11 hundepatruljer (52 % af det
operationelle behov)
21. juni
19. juli 2017: 68 medarbejdere (operationelt behov: 175 medarbejdere; pga.
utilstrækkeligt med tilbud: 24 medarbejdere fra værtsmedlemsstaten med finansiel støtte
fra agenturet), 3 køretøjer med termovision (38 % af det operationelle behov), 25
patruljevogne (42 % af det operationelle behov; pga. utilstrækkeligt med tilbud: 12
patruljevogne fra værtsmedlemsstaten med finansiel støtte fra agenturet) og 11
hundepatruljer (52 % af det operationelle behov)
5
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0006.png
Mangler for Italiens vedkommende
(den fælles operation Triton)
Maj 2017: 14 eksperter, 2 kystpatruljebåde (67 % af det operationelle behov
;
pga.
utilstrækkeligt med tilbud afhjælpes manglen vha. udstyr fra værtsmedlemsstaten
finansieret af agenturet), 4 kystpatruljefartøjer (67 % af det operationelle behov; pga.
utilstrækkeligt med tilbud afhjælpes manglen vha. udstyr fra medlemsstaten finansieret af
agenturet) og 1 havpatruljefartøj (50 % af det operationelle behov)
Juni 2017: 27 medarbejdere (operationelt behov: 126 medarbejdere), 1 kystpatruljebåd
(33 % af det operationelle behov
;
pga. utilstrækkeligt med tilbud afhjælpes manglen vha.
udstyr fra værtsmedlemsstaten finansieret af agenturet) og 4 kystpatruljefartøjer (67 % af
det operationelle behov; pga. utilstrækkeligt med tilbud afhjælpes manglen vha. udstyr fra
medlemsstaten finansieret af agenturet)
Juli 2017: 23 medarbejdere (operationelt behov: 126 medarbejdere), 1 kystpatruljebåd
(33 % af det operationelle behov), 4 kystpatruljefartøjer (67 % af det operationelle
behov), 0,5 måneds anvendelse af fastvinget luftfartøj (25 % af det operationelle behov),
1 helikopter (50 % af det operationelle behov) og 1 havpatruljefartøj (33 % af det
operationelle behov)
Mangler for Spaniens vedkommende
(den fælles operation Indalo)
Maj 2017: 5 medarbejdere (operationelt behov: 11 medarbejdere; pga. utilstrækkeligt med
tilbud afhjælpes manglen vha. 3 medarbejdere fra værtsmedlemsstaten med finansiel
støtte fra agenturet), 1 havpatruljefartøj (100 % af det operationelle behov; pga.
utilstrækkeligt med tilbud afhjælpes manglen vha. udstyr fra medlemsstaten finansieret af
agenturet)
Juni 2017: 4 medarbejdere (operationelt behov: 11 medarbejdere; pga. utilstrækkeligt
med tilbud afhjælpes manglen vha. 3 medarbejdere fra værtsmedlemsstaten med finansiel
støtte fra agenturet), 1 havpatruljefartøj (100 % af det operationelle behov; pga.
utilstrækkeligt med tilbud afhjælpes manglen vha. udstyr fra medlemsstaten finansieret af
agenturet)
Juli 2017: 3 medarbejdere (operationelt behov: 11 medarbejdere)
3.
STATUS OVER GENNEMFØRELSEN AF DE HØJST PRIORITEREDE
OMRÅDER
3.1. Styrkelse af Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtnings
udrykningsstyrke, herunder den obligatoriske sammenlægning af ressourcer
Udrykningsstyrken
Det er bekræftet, at over 1 500 grænsevagter og andet personale er fuldt til rådighed, men
to forhold påvirker fortsat udrykningsstyrkens evne til, i overensstemmelse med
forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt, at være i fuldt beredskab:
1) udpegning af grænsevagter
Kravene i forbindelse med udpegning af grænsevagter præciseres i artikel 20, stk. 4, i
forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt. Agenturet har brug for at få sat
6
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0007.png
navne på medarbejderne, så puljens kvalitet sikres, idet det kontrolleres, om de udpegede
grænsevagter svarer til de opstillede profiler, og idet det sikres, at de er tilstrækkeligt
uddannet, inden de deltager i de operationelle aktiviteter. På nuværende tidspunkt, er det
kun et begrænset antal Schengenstater (Belgien, Den Tjekkiske Republik, Finland,
Frankrig, Rumænien og Schweiz), der har meddelt et antal navne på eksperter, der er
tilstrækkeligt stor til at svare til størrelsen af det bidrag, som de hver især skal yde, jf.
bilag 1 til forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt.
Kommissionen har rejst dette spørgsmål på Rådets (retlige og indre anliggender) møde
den 27. marts 2017. Flere medlemsstater udtrykte bekymring og fremførte, at det på
grund af ferier, sygdom eller andet fravær ikke kan sikres, at alle udpegede grænsevagter
er fuldt ud til rådighed.
På agenturets bestyrelsesmøde den 29.-30. marts 2017 understregede Kommissionen, at
det skal undersøges, hvordan der kan findes en praktisk løsning, der er i fuld
overensstemmelse med retsgrundlaget. Generelle elementer af en sådan praktisk løsning
2
blev fremlagt på det møde, som netværket af poolede ressourcer holdt den 25.-26. april
2017. Der er dog brug for yderligere afklaring af en række forhold. I begyndelsen af maj
vil agenturet rundsende en konceptnote med nærmere oplysninger om den foreslåede
løsning. Medlemsstaterne gives fleksibilitet inden for rammerne af det bidrag, de hver
især yder til den faste del af den europæiske grænse- og kystvagtspulje, samtidig med at
agenturet kan kontrollere overensstemmelsen med profilerne og sørge for uddannelse.
2) harmonisering af profiler
For visse profilers vedkommende mangler agenturet at tilpasse antallet af eksperter, som
medlemsstaterne har givet tilsagn om, i overensstemmelse med de tærskler, der er fastsat i
bestyrelsens relevante gennemførelsesafgørelse. Der er givet tilsagn om flere
medarbejdere end nødvendigt (143 grænseovervågningsmedarbejdere og en del
medarbejdere for andre profilers vedkommende). Til gengæld mangler der 167
registrerings-/fingeraftrykseksperter og 38 screeningseksperter. Agenturet bør behandle
dette spørgsmål i bilaterale kontakter med medlemsstaterne, særlig med dem, som har
bidraget til de profiler, hvor antallet af overflødige tilsagn er størst, med henblik på at
ændre deres bidrag til registrerings-/fingeraftrykseksperter og screeningseksperter.
Udstyrspuljen til hurtig udrykning
Efter den første og anden statusrapport iværksatte agenturet i marts en genindkaldelse af
supplerende bidrag til puljen. Derfor var manglen på patruljevogne afhjulpet medio april
2017, og der var givet supplerende tilsagn om kystpatruljebåde, havpatruljefartøjer og
køretøjer med termovision. Der består dog
fortsat betydelige mangler med hensyn til
de fleste typer udstyr.
Kommissionen beklager, at der ikke er nye tilsagn fra
medlemsstaterne om bidrag til puljen, som fortsat varetages af blot 14 medlemsstater
(Østrig, Bulgarien, Kroatien, Den Tjekkiske Republik, Tyskland, Finland, Ungarn,
Italien, Letland, Nederlandene, Polen, Portugal, Rumænien og Slovenien).
Næste skridt:
2
Alle de 5 000 medarbejdere i den faste del af den europæiske grænse- og kystvagtspulje vil blive
udpeget (registreret med navns nævnelse), og medlemsstaterne vil angive, hvilke af de 5 000, der
indgår i den 1 500 mand store udrykningsstyrke. Denne angivelse kan justeres når som helst i løbet
af året eller i tilfælde af, at en hurtig grænseindsats iværksættes, med afløsere med samme profil fra
den faste del af den europæiske grænse- og kystvagtspulje.
7
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0008.png
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
hurtigst muligt indlede bilaterale drøftelser med Schengenstaterne, navnlig med
dem, der endnu ikke har bidraget til udstyrspuljen til hurtig udrykning (Belgien,
Cypern, Danmark, Estland, Frankrig, Grækenland, Malta, Norge, Luxembourg,
Litauen, Spanien, Slovakiet, Sverige og Schweiz) med henblik på at afhjælpe de
konstaterede mangler med hensyn til udstyr
sørge for, at de eksperter, der er udpeget til udrykningsstyrken, navnlig
registrerings-/fingeraftrykseksperter og screeningseksperter, er stillet til rådighed
senest ved udgangen af maj 2017 på grundlag af tallene for de enkelte profiler
som fastsat af bestyrelsen
senest ved udgangen af juni 2017 kontrollere, om alle de 1 500 grænsevagter i
udrykningsstyrken er til rådighed, og senest i slutningen af oktober 2017
gennemføre en simuleret indsættelse af menneskelige og tekniske ressourcer fra
puljerne.
Medlemsstaterne bør
afhjælpe de konstaterede mangler i udstyrspuljen til hurtig udrykning inden
udgangen af maj 2017. De medlemsstater, der endnu ikke har bidraget, bør gøre
en særlig indsats
senest ved udgangen af juni 2017 meddele navnene på eksperterne til
udrykningsstyrken.
3.2. Gennemførelse af forebyggende sårbarhedsvurderinger på grundlag af en fælles
metode
En styrkelse af de forebyggende
vurderinger til sikring af et velfungerende
Schengenområde
er fortsat en politisk topprioritet for Den Europæiske Union. Agenturet
gør en intensiv indsats for at udarbejde
sårbarhedsvurderingerne,
som er vigtige for
Schengenkvalitetskontrolprocessen, i overensstemmelse med den fælles metode og den
vedtagne tidsplan.
Alle medlemsstater undtagen Danmark
3
har fremsendt
oplysninger om deres
eksisterende kapacitet
til agenturet. Oplysningerne fra de fleste medlemsstater var
fyldestgørende. Oplysningerne fra otte stater [Frankrig, Ungarn, Italien, Malta, Norge,
Sverige, Schweiz og Spanien] var dog ufuldstændige (50-70 % af de oplysninger, der
skulle fremsendes). Det er vigtigt, at medlemsstaterne på langt sigt styrker deres
nationale kapacitet
til at indsamle sådanne oplysninger.
I marts-april 2017 foretog agenturet en såkaldt
grundlæggende vurdering,
dvs. en
dybtgående analyse af medlemsstaternes eksisterende kapacitet sammenholdt med
aktuelle risikoindikatorer
på baggrund af et sæt objektive kriterier, af alle
medlemsstaterne (med undtagelse af Danmark og Tyskland, på grund af sen indgivelse af
oplysninger). Medlemsstaterne er allerede blevet hørt vedrørende udkastet til
grundlæggende vurdering. Endelige rapporter om de enkelte lande med vurderingernes
hovedkonklusioner, navnlig en indkredsning af de mest akutte sårbarheder, blev ved
3
I medfør af artikel 4 i protokol nr. 22 om Danmarks stilling, der er knyttet som bilag til TEU og til
TEUF, har Danmark meddelt, at landet ville gennemføre forordningen om den europæiske grænse-
og kystvagt den 14. marts 2017.
8
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0009.png
udgangen af april 2017 fremsendt til 8 medlemsstater. De endelige rapporter om de
resterende medlemsstater forventes på grund af de pågældende medlemsstaters forsinkede
fremsættelse af bemærkninger først fremsendt i begyndelsen af maj.
På grundlag af de grundlæggende vurderinger træffer agenturets administrerende direktør
i slutningen af maj afgørelse om
eventuelle henstillinger
til de pågældende
medlemsstater. Da sårbarhedsvurderingers hovedmål er
især for de medlemsstater, der
står over for specifikke og uforholdsmæssigt store udfordringer
at identificere mulige
omgående konsekvenser ved de ydre grænser og efterfølgende konsekvenser for
Schengenområdets funktionsmåde, bør henstillingerne
som en prioritet
fokusere på
de mest akutte sårbarheder i forbindelse med de aktuelle udfordringer
ved de ydre
grænser, der har en negativ indvirkning på Schengenområdets evne til at fungere efter
hensigten.
Det er også vigtigt, at henstillingerne med de foreslåede foranstaltninger er præcise,
operationelle og bygger på detaljerede tekniske oplysninger fra medlemsstaterne. Kun
under disse omstændigheder kan agenturet effektivt overvåge
medlemsstaternes
gennemførelse af henstillingerne og foranstaltningerne.
Hvis foranstaltningerne ikke
gennemføres inden for den fastsatte frist, skal den administrerende direktør henvise sagen
til bestyrelsen og underrette Kommissionen.
De grundlæggende vurderinger vil også munde ud i en indkredsning af en række
medlemsstater, som agenturet underkaster såkaldte
simuleringsøvelser
for at vurdere
deres kapacitet til at håndtere
fremtidige udfordringer
ved de ydre grænser. Øvelserne
undersøger og tester medlemsstaternes kapacitet, navnlig for så vidt angår deres
beredskabsplanlægning, til at håndtere risici og scenarier, som endnu ikke har vist sig,
men som er sandsynlige ud fra en analyse af situationen i de tilgrænsende tredjelande og
vigtigste oprindelses- og transitlande. Når resultaterne af simuleringsøvelserne foreligger
senest ved udgangen af oktober 2017, kan den administrerende direktør om nødvendigt
fremsætte en
anden runde henstillinger
til de relevante medlemsstater.
Fra april 2017 forventes agenturet at anvende den såkaldte
mekanisme for vurdering af
nye trusler.
På grundlag af en månedlig scanning af medlemsstaterne gennem relevante
indikatorer har agenturet mulighed for når som helst at foretage en specifik
vurdering/simulering med henblik på at undersøge en medlemsstats kapacitet til at
imødegå nye trusler, hvilket kan medføre yderligere henstillinger vedrørende sårbarheder,
som ikke er blevet taget i betragtning i de foregående grundlæggende vurderinger eller
simuleringsøvelser.
Næste skridt:
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
prioritere indkredsningen af de mest akutte sårbarheder på grundlag af de første
resultater af sårbarhedsvurderingsprocessen og andre oplysninger
sørge for, at det team, der arbejder med sårbarhedsvurderingsprocessen, har
tilstrækkelige personaleressourcer i sommeren 2017
på grundlag af resultaterne af de grundlæggende vurderinger inden udgangen af
maj 2017 fremsætte henstillinger til de relevante medlemsstater om at prioritere
håndteringen af de mest akutte sårbarheder højt
9
kom (2017) 0219 - Ingen titel
senest den 15. juni 2017 fremsende de første resultater af
sårbarhedsvurderingerne til Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen, jf.
artikel 13, stk. 9, i forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt
gennemføre simuleringsøvelser om de fremtidige udfordringer senest i oktober
2017
senest ved udgangen af november 2017 vedtage den reviderede fælles metode til
sårbarhedsvurderinger på grundlag af de indhøstede erfaringer.
Medlemsstaterne bør
Danmark bør senest den 15. maj 2017 fremsende de nødvendige oplysninger, så
agenturet kan foretage den grundlæggende vurdering.
De medlemsstater, som endnu ikke har indsendt fuldstændige oplysninger om
deres eksisterende kapacitet, bør forbedre deres respektive nationale indsamling
af oplysninger.
De medlemsstater, som modtager henstillinger efter den grundlæggende
vurdering, bør udarbejde de nødvendige handlingsplaner og regelmæssigt
aflægge rapport til agenturet.
Alle medlemsstater, der er udvalgt til simuleringsøvelsen, bør hurtigt besvare
anmodninger fra agenturet om supplerende oplysninger og information.
3.3. Støtte til tilbagesendelse
Agenturet støtter stadig flere tilbagesendelsesoperationer. Mellem den 1. januar og den 7.
april 2017 ydede agenturet støtte til 92 tilbagesendelsesoperationer for
tredjelandsstatsborgere (3 879 tredjelandsstatsborgere er tilbagesendt).
48 ud af 92 operationer vedrørte flyvninger til Vestbalkan. Kun et begrænset antal
operationer fandt sted i nord- og vestafrikanske lande. Det kan delvist forklares ved det
forhold, at en del tredjelande ikke accepterer charterflyvninger og kun tillader, at deres
egne statsborgere tilbagesendes med kommercielle fly. Derfor bør agenturet hurtigt
begynde at tilbyde medlemsstaterne støtte til operationer med kommercielle fly.
Siden den 7. januar 2017 er
tre nye puljer
af henholdsvis observatører og ledsagere ved
tvangsmæssig tilbagesendelse og tilbagesendelsesspecialister til rådighed i forbindelse
med disse operationer. Pr. 7. april 2017 har 25 medlemsstater bidraget til disse puljer ved
at stille 536 af de nødvendige 690 eksperter til rådighed. Schengenstater, der endnu ikke
har bidraget til nogen af puljerne
Cypern og Schweiz
skal gøre det snarest.
Alle medlemsstaterne skal afhjælpe manglerne, især for så vidt angår puljen af ledsagere
ved tvangsmæssig tilbagesendelse, som kun er nået op på 416 af de i alt 600 nødvendige
eksperter. Medlemsstaterne bør sikre, i samarbejde med agenturet, at den kompetence og
ekspertise, der er nødvendig for at varetage tilbagesendelsesrelaterede opgaver, er
tilstrækkeligt repræsenteret i puljen af tilbagesendelsesspecialister. Det er af særlig
betydning i betragtning af det stigende antal tilbagesendelsesoperationer sammenlignet
med de seneste år og i lyset af det behov for tilbagesendelsesaktioner, der kan opstå i de
kommende måneder.
Tilbagesendelsespuljerne anvendes nu i praksis. Pr. 7. april 2017 var 19
tilbagesendelsesoperationer blevet overvåget under deltagelse af en observatør ved
10
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0011.png
tvangsmæssig tilbagesendelse fra puljen. Indtil nu er 10 ledsagere ved tvangsmæssig
tilbagesendelse blevet indsat i forbindelse med operationelle støtteaktiviteter.
Et udestående problem er at sikre klarhed, for så vidt angår den praktiske fremgangsmåde
og regler vedrørende indsættelse af puljemedlemmer samt deres operationelle opgaver og
juridiske ansvar. Agenturet bør bestræbe sig på at definere disse elementer for at sikre
faste rammer for puljerne og sikre, at de er klare til indsættelse senest i slutningen af maj
2017, jf. den seneste rapport.
Agenturet bør
for at håndtere den ekstra arbejdsbyrde og fuldt ud leve op til
forventningerne til det nye mandat
træffe omgående foranstaltninger for at sikre, at
ledige stillinger besættes, og at det budget, der er afsat til tilbagesendelsesaktiviteter,
bruges fuldt ud.
I Kommissionens meddelelse om en mere effektiv tilbagesendelsespolitik i EU
en ny
handlingsplan
4
, foreslog den, at agenturet traf yderligere foranstaltninger for at
intensivere tilbagesendelsesindsatsen. Fremskridtene i relation hertil vil blive vurderet i
den næste rapport.
Næste skridt:
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
definere de praktiske fremgangsmåder, regler og operationelle opgaver og det
juridiske ansvar for indsættelsen af puljens medlemmer for at sikre, at puljerne er
klar til fuld indsættelse inden udgangen af maj 2017
besætte de ledige stillinger, der er afsat til tilbagesendelsesaktiviteter, senest i
juni 2017
sikre, at de finansielle midler, der er afsat til tilbagesendelsesaktiviteter i 2017,
bruges fuldt ud.
Medlemsstaterne bør
bidrage straks til puljerne, hvis de endnu ikke har gjort det (Cypern og Schweiz)
afhjælpe de resterende mangler i puljerne
omgående begynde hver måned at indsende oplysninger om den vejledende
planlægning af nationale tilbagesendelsesoperationer, herunder om antallet af
personer i tilbagesendelsesposition og om de tredjelande, hvortil der sker
tilbagesendelse.
3.4. Oprettelse af en klagemekanisme for Det Europæiske Agentur for Grænse- og
Kystbevogtning
Der er ikke indgivet nye klager siden den seneste rapport. Agenturet skal fortsat forbedre
formidlingen af oplysninger om mekanismen, herunder adgangen til klageformularer på
agenturets hjemmeside. Desuden vil agenturet forbedre behandlingen af fremtidige klager
ved hjælp af et IT-sagsforvaltningssystem, som forventes fuldført senest i juni 2017. Når
4
COM(2017) 200 final.
11
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0012.png
al den nødvendige infrastruktur er på plads, bør agenturet indlede en oplysningskampagne
før at gøre klagemekanismen mere synlig.
For så vidt angår tilførsel af personale til at bistå den ansvarlige for grundlæggende
rettigheder, er en midlertidig ansat blevet rekrutteret i marts og skal påbegynde sit arbejde
i agenturet i maj 2017. Ansættelsesproceduren for to assistenter (kontraktansatte) vil blive
indledt i maj 2017. Desuden forventes agenturet at tilføre den ansvarlige for
grundlæggende rettigheder yderligere personaleressourcer.
Næste skridt:
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
senest ved udgangen af juli 2017 ansætte to personer til at bistå den ansvarlige
for grundlæggende rettigheder
snest ved udgangen af juni 2017 færdiggøre IT-infrastrukturen, således at
klageformularerne gøres mere tilgængelige
iværksætte en oplysningskampagne om klagemekanismen.
3.5. Bane vej for et bedre operationelt samarbejde med prioriterede tredjelande
gennem en standardstatusaftale
For så vidt angår agenturets operationelle samarbejde med prioriterede tredjelande blev
bestyrelsen på sit møde den 29.-30. marts 2017 underrettet om, at den administrerende
direktør har til hensigt at genoptage forhandlingerne om en samarbejdsordning med
Libyen.
Agenturet har også fremlagt en konceptnote om samarbejdet mellem agenturets
forbindelsesofficerer,
medlemsstaternes
forbindelsesofficerer
og
europæiske
migrationsforbindelsesofficerer, som er indsat de samme steder.
Den forbindelsesofficer, der skal indsættes i Niger, påbegynder sit arbejde i agenturet den
16. maj 2017. Udvælgelsesproceduren for forbindelsesofficeren på Vestbalkan er også
færdiggjort, og den ansøger, der har fået stillingen i agenturet, forventes at tiltræde den 1.
juli 2017. Begge vil gennemgå indsatsforberedende undervisning forud for deres
indsættelse i henholdsvis Niger (juni 2017) og Serbien (sommeren 2017).
Den 8. marts 2017 vedtog Rådet de relevante afgørelser om bemyndigelse af
Kommissionen til at indlede forhandlinger med Serbien og Den Tidligere Jugoslaviske
Republik Makedonien om de nødvendige
statusaftaler
for indsættelse af europæiske
grænse- og kystvagthold på de pågældende landes område. Den første runde af
forhandlinger med Serbien fandt sted den 7. april 2017, og den næste runde finder sted
den 11.-12. maj 2017. Kommissionen agter at indgå aftaler med Serbien og Den Tidligere
Jugoslaviske Republik Makedonien så hurtigt som muligt.
Næste skridt:
Kommissionen vil
indlede de formelle forhandlinger med Den Tidligere Jugoslaviske Republik
Makedonien, når landet er parat til at indlede forhandlinger om statusaftalen
12
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0013.png
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
afslutte ansættelsen og indsættelsen af forbindelsesofficerer i Niger og Serbien i
henholdsvis april og juni 2017.
3.6.
Hjemstedsaftale
Kommissionen hilser det velkommen, at agenturets administrerende direktør og den
polske indenrigsminister den 8. marts 2017 undertegnede en hjemstedsaftale. Aftalen vil
træde i kraft tre måneder efter datoen for den sidste meddelelse fra parterne om, at de
interne procedurer er afsluttet. Agenturets procedure er afsluttet med bestyrelsens
godkendelse af aftalen og den administrerende direktørs endelig undertegnelse af den. Fra
polsk side mangler aftalen stadig at blive ratificeret.
Næste skridt:
Polen bør hurtigst muligt ratificere hjemstedsaftalen.
3.7. Indsættelse af forbindelsesofficerer i medlemsstaterne
Agenturet bør regelmæssigt overvåge medlemsstaternes forvaltning af de ydre grænser,
ikke blot vha. risikoanalyser, informationsudveksling og det europæiske
grænseovervågningssystem (Eurosur), men også gennem tilstedeværelsen af dets egne
forbindelsesofficerer i medlemsstaterne.
På bestyrelsesmødet den 29.-30. marts 2017 fremlagde den administrerende direktør et
udkast til afgørelse med henblik på bestyrelsens godkendelse. I afgørelsen defineres
forbindelsesofficerernes rolle og opgaver og deres adgang til oplysninger, og
medlemsstaterne samles i grupper, som hver dækkes af én forbindelsesofficer. Én
forbindelsesofficer kan dække op til fire medlemsstater, som geografisk ligger tæt på
hinanden. Det forventes, at der senest seks måneder efter bestyrelsens afgørelse
undertegnes et aftalememorandum med alle medlemsstater om vilkårene for indsættelse. I
mellemtiden vil agenturet ansætte og undervise de rette personer.
Næste skridt:
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
fremlægge det endelige udkast til den pågældende gennemførelsesafgørelse, som
skal godkendes af bestyrelsen inden udgangen af juni 2017
iværksætte den relevante udvælgelsesprocedure til rekruttering af
forbindelsesofficerer med henblik på eventuel ansættelse, uddannelse og faktiske
indsættelse senest ved udgangen af 2017.
Medlemsstaterne bør
senest i oktober 2017 nå til enighed med agenturet om det aftalememorandum,
hvori vilkårene for forbindelsesofficerernes indsættelse fastsættes.
3.8. Flere medarbejdere i agenturet
I de første 90 dage af 2017 ansatte agenturet 91 nye medarbejdere. Næsten 100
ansættelsesprocedurer pågår, og i de kommende måneder igangsættes 132. Ved udgangen
13
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0014.png
af 2017 forventes agenturet at beskæftige 655 personer. Det er næsten dobbelt så mange
som i 2015.
Det er vanskeligt for agenturet at sikre, at rekruttering sker på det bredest mulige
geografiske grundlag blandt medlemsstaterne, jf. artikel 27 i personalevedtægten.
Agenturet står også over for en række udfordringer med hensyn til at besætte nye
stillinger, der er tiltænkt udstationerede nationale eksperter (ca. 25 % af alle de nye
stillinger) på grund af medlemsstaternes begrænsede lydhørhed.
Næste skridt:
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
iværksætte ansættelsesprocedurer senest ultimo juni 2017 for alle stillinger i
henhold til den vedtagne stillingsfortegnelse for 2017
sikre, at de yderligere økonomiske ressourcer absorberes effektivt i
overensstemmelse med de prioriteter, som budgetmyndigheden har godkendt.
Kommissionen vil
i samarbejde med agenturet
rekrutteringsområdet kan tackles.
undersøge,
hvordan
udfordringerne
Medlemsstaterne bør
4.
sikre bedre resultater mht. indsættelse af udstationerede nationale eksperter.
INTEGRERET EUROPÆISK GRÆNSEFORVALTNING: VEJEN FREM
4.1. Integreret grænseforvaltning
I forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt er fastsat de generelle principper
for en integreret europæisk grænseforvaltning, hvorved det begreb, der er nedfældet i
artikel 77, stk. 2, litra d), i TEUF, for allerførste gang gennemføres i lovgivningen.
I forordningen fastsættes 11 strategiske komponenter, herunder grænsekontrol,
eftersøgning og redning i situationer, der kan forekomme i forbindelse med
grænseovervågningsoperationer til søs, risikoanalyse, samarbejde mellem agenturer,
samarbejde mellem medlemsstater, en Schengen-evalueringsmekanisme og
solidaritetsmekanismer, navnlig EU-finansieringsinstrumenter. Dette er grundlaget for at
fastlægge en velstruktureret strategisk ramme med henblik på effektiv gennemførelse af
den integrerede europæiske grænseforvaltning på nationalt plan og EU-plan.
Den operationelle gennemførelse af konceptet integreret grænseforvaltning skal ske
gennem en strategisk proces bestående af tre dele: 1) EU-institutionernes fastlæggelse på
politisk plan af en strategi for integreret europæisk grænseforvaltning, 2) Det Europæiske
Agentur for Grænse- og Kystbevogtnings vedtagelse af en teknisk og operativ strategi og
3) udformning af en integreret national grænseforvaltningsstrategi i de enkelte
medlemsstater med henblik på at sikre ensartet gennemførelse af konceptet. Det bør
munde ud i oprettelsen af en indbyrdes sammenhængende og ensartet strategisk ramme
for integreret europæisk grænseforvaltning, således at den europæiske grænse- og
kystvagt kan sørge for effektiv gennemførelse af den.
14
kom (2017) 0219 - Ingen titel
1757810_0015.png
4.2. Politisk ramme udformet af EU-institutionerne
I henhold til forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt påhviler ansvaret for
at
udvikle en strategi for integreret europæisk grænseforvaltning
EU-institutionerne .
Samarbejdet mellem Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rådet
er vigtigt for
fastlæggelsen af en en strategi for integreret europæisk grænseforvaltning. For at
institutionerne kan udvikle den politiske strategi, vil Kommissionen sammen med
agenturet arrangere to særlige workshops med deltagelse af medlemsstaterne og Europa-
Parlamentet. De skal føre til, at der opstilles en
politisk ramme for integreret
europæisk grænseforvaltning
i form af en
meddelelse.
Europa-Parlamentet og Rådet
opfordes til at bakke op om meddelelsen.
4.3. En teknisk og operativ strategi
I henhold til artikel 3, stk. 2, i forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt har
agenturet til opgave at udforme en teknisk og operativ strategi for integreret europæisk
grænseforvaltning. Agenturet skal hurtigst muligt tage fat på denne opgave i tæt
samarbejde med Kommissionen. Agenturets bestyrelse bør først vedtage den operative og
tekniske strategi, når de tre institutioner har givet den hertil svarende politiske ramme
deres opbakning.
4.4. Medlemsstaternes nationale strategier
Effektiv gennemførelse af den integrerede europæiske grænseforvaltning forudsætter en
national indsats. Ifølge artikel 3, stk. 3, i forordningen om den europæiske grænse- og
kystvagt skal medlemsstaterne udforme deres nationale strategi for integreret
grænseforvaltning i overensstemmelse med agenturets tekniske og operative strategi.
De enkelte medlemsstater bør hurtigst muligt igangsætte forberedelserne ved at samle alle
relevante nationale myndigheder med ansvar for grænseforvaltning og tilbagesendelse
med henblik på at skabe en samlet national strategi, der underbygges af en handlingsplan.
I den forbindelse bør medlemsstaterne gøre fuld brug af det uddannelsesprogram med
fokus på udvikling af integrerede nationale strategier for grænseforvaltning, som
Kommissionen og agenturet har udarbejdet. Der planlægges opfølgende møder i maj, juli,
september og november 2017.
Når EU-institutionerne har godkendt den politiske ramme, og agenturets operative og
tekniske strategi er fastlagt, skal medlemsstaterne fastlægge deres nationale strategi i
overensstemmelse hermed.
Næste skridt:
Kommissionen vil
arrangere to særlige workshops i juni og september 2017 med deltagelse af
repræsentanter for medlemsstaterne og Europa-Parlamentet med henblik på at
drøfte udviklingen af den politiske ramme for en integreret europæisk
grænseforvaltning
seneste i oktober 2017 vedtage en meddelelse, hvori de vigtigste elementer i den
politiske ramme for en integreret europæisk grænseforvaltning fastlægges
15
kom (2017) 0219 - Ingen titel
indføre
en
Schengen-evaluering
grænseforvaltningsstrategier for 2018.
af
de
integrerede
nationale
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning bør
iværksætte arbejdet med at udforme en operativ og teknisk strategi for integreret
europæisk grænseforvaltning i nært samarbejde med Kommissionen i andet
halvår af 2017
Bestyrelsen bør senest i februar 2018 vedtage den tekniske og operative strategi
for integreret europæisk grænseforvaltning, når EU-institutionerne er nået til
enighed om den politiske strategi for integreret europæisk grænseforvaltning
iværksætte et uddannelsesprogram vedrørende Schengen-evaluering for udvalgte
eksperter i grænseforvaltning i tæt samarbejde med Kommissionen.
Medlemsstaterne bør
5.
i perioden juni-december 2017 iværksatte arbejdet med at fastlægge deres
nationale strategi for integreret grænseforvaltning
tilpasse den enkelte nationale strategi for integreret grænseforvaltning til den
politiske strategi og den tekniske og operative strategi senest seks måneder efter
vedtagelsen af sidstnævnte
forberede sig på en Schengen-evaluering af deres nationale integrerede
grænseforvaltningsstrategi (fra sidst på efteråret 2018).
KONKLUSION
Den tredje rapport viser, at arbejdet med at iværksætte aktiviteterne og ibrugtage
redskaberne i forordningen om den europæiske grænse- og kystvagt for så hurtigt som
muligt at sikre en styrket EU-kapacitet til at beskytte de ydre grænser er fortsat.
Navnlig har agenturet foretaget sin første grundlæggende vurdering af næsten alle
medlemsstater og vil snart fremsætte henstillinger til de pågældende medlemsstater om
konkrete foranstaltninger, så de kan afhjælpe de konstaterede svagheder. Ligeledes viser
den hurtige vedtagelse af Rådets afgørelser om bemyndigelse af Kommissionen til at
indlede forhandlinger med Serbien og Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien
om statusaftaler og den hurtige indledning af første forhandlingsrunde med Serbien, at
den operationelle gennemførelse af den europæiske grænse- og kystvagt fortsat er en
politisk prioritet.
Medlemsstaterne har dog ikke gjort tilstrækkelige fremskridt med at sørge for
udrykningsstyrkernes fulde operative kapacitet, særlig ikke med at afhjælpe manglerne i
udstyrspuljen til hurtig udrykning. Tilsvarende er der behov for en fælles indsats for at
afhjælpe de fortsatte mangler med hensyn til indsættelser i forbindelse med igangværende
fælles operationer til støtte for frontlinje-medlemsstaternes effektive forvaltning af de
ydre grænser. Det bør prioriteres højt at afhjælpe disse mangler. Medlemsstaterne
opfordres også til at gøre bedre brug af det styrkede agenturs kapacitet til bistå med
tilbagesendelsesoperationer.
Kommissionen ser frem til at arbejde sammen med Europa-Parlamentet, Rådet og
agenturet om at udforme den strategiske ramme for en integreret europæisk
grænseforvaltning.
16
kom (2017) 0219 - Ingen titel
For at sætte skub i fremskridtene med at gennemføre den europæiske grænse- og kystvagt
operationelt opfordrer Kommissionen Rådet til at gøre status og tage de skridt, der
foreslås.
Til sommer vil Kommissionen igen aflægge rapport om de fremskridt, der er gjort med at
styrke de ydre grænser.
17