Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0245
Offentligt
1760058_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 22.5.2017
COM(2017) 245 final
2017/0098 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs
autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter
DA
DA
kom (2017) 0245 - Ingen titel
1760058_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Visse landbrugs- og industriprodukter produceres ikke i Den Europæiske Union eller ikke i
tilstrækkelige mængder. For at sikre tilstrækkelige og uafbrudte forsyninger og for at
forebygge markedsforstyrrelser for disse produkter er visse autonome toldkontingenter blevet
helt eller delvist suspenderet ved Rådets forordning (EU) nr. 1387/2013.
Forordningen ajourføres hvert halve år for at imødekomme den europæiske industris behov.
Kommissionen gennemgår med bistand fra Gruppen for Økonomiske Tarifspørgsmål alle
ansøgninger fra medlemsstaterne om midlertidig suspension af den fælles toldtarifs autonome
toldsatser.
Kommissionen skønner på grundlag af denne gennemgang, at det vil være berettiget at
suspendere toldsatserne for visse nye produkter, der p.t. ikke er opført i bilaget til nævnte
forordning. Betingelserne for beskrivelsen, tariferingen eller kravet til den endelige
anvendelse af visse andre produkter bør ændres. Produkter, for hvilke toldsuspension ikke
længere er i EU's økonomiske interesse, bør trækkes tilbage.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Dette forslag berører ikke lande, der har indgået en præferencehandelsaftale med EU,
kandidatlande eller potentielle kandidater til præferenceaftaler med EU (f.eks. den generelle
præferenceordning, gruppehandelsordningerne med Afrika, Vestindien og Stillehavet eller
frihandelsaftaler).
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Forslaget er i overensstemmelse med EU's politikker inden for landbrug, handel, erhverv,
udvikling og eksterne forbindelser.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 31 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
Forslaget hører under Unionens enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Forslaget er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet. De påtænkte
foranstaltninger er i overensstemmelse med principperne om forenkling af procedurerne for
erhvervsdrivende, der beskæftiger sig med udenrigshandel, som anført i Kommissionens
meddelelse vedrørende autonome toldsuspensioner og toldkontingenter. Denne forordning går
ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de tilstræbte mål i overensstemmelse med
artikel 5, stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union.
DA
2
DA
kom (2017) 0245 - Ingen titel
Valg af retsakt
"Rådet fastsætter på forslag af Kommissionen toldsatserne i den fælles toldtarif" i henhold til
artikel 31 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde. Derfor er en forordning det
rette instrument.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
I en evaluering fra 2013 af hele ordningen for autonome suspensioner blev det konkluderet, at
den vigtigste begrundelse for ordningen stadig er gyldig. Omkostningsbesparelserne kan være
betydelige for EU-virksomheder, der importerer varer under ordningen. Afhængigt af hvilket
produkt, hvilken virksomhed og hvilken sektor der er tale om, kan disse besparelser føre til
større fordele, f.eks. bedre konkurrenceevne, mere effektive produktionsmetoder, skabelse og
bevarelse af arbejdspladser i EU osv.
Høringer af interesserede parter
Gruppen for Økonomiske Tarifspørgsmål, der samler delegationer fra alle medlemsstaterne
samt Tyrkiet, hjalp Kommissionen med at udarbejde dette forslag. Gruppen mødtes tre gange,
før ændringerne i forslaget blev vedtaget.
Hver anmodning (nye eller om ændringer) blev nøje vurderet af gruppen. Der blev især
fokuseret på behovet for, at en eventuel skade for producenterne i EU forhindres, og at EU-
produktionens konkurrenceevne styrkes og konsolideres.
Alle anførte suspensioner afspejler, hvad der blev aftalt under gruppens drøftelser. Der blev
ikke peget på potentielt alvorlige risici, som kan gøre uoprettelig skade.
Konsekvensanalyse
Den foreslåede ændring er teknisk og vedrører kun dækningen af de suspensioner, der er
anført i bilaget til Rådets forordning (EU) nr. 1387/2013. Der er derfor ikke foretaget nogen
konsekvensanalyse for dette forslag.
Grundlæggende rettigheder
Forslaget har ingen indvirkning på de grundlæggende rettigheder.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen finansielle virkninger for udgifterne, men har finansielle virkninger for
indtægterne. Ikkeopkrævet told beløber sig til i alt ca. 16,4 mio. EUR pr. år. Virkningerne for
de traditionelle egne indtægter på budgettet er 13,1 mio. EUR pr. år (dvs. 80 % af det samlede
beløb). I finansieringsoversigten gøres der nærmere rede for de budgetmæssige virkninger af
forslaget.
Tabet af traditionelle egne indtægter vil blive opvejet af medlemsstaternes bidrag til de
bruttonationalindkomstbaserede (BNI-baserede) egne indtægter.
DA
3
DA
kom (2017) 0245 - Ingen titel
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
De foreslåede foranstaltninger forvaltes under Taric (Den Europæiske Unions integrerede
toldtarif) og anvendes af medlemsstaternes toldmyndigheder.
DA
4
DA
kom (2017) 0245 - Ingen titel
1760058_0005.png
2017/0098 (NLE)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles toldtarifs
autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 31,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
EU's produktion af 69 landbrugs- og industriprodukter, der ikke er opført i bilaget til
Rådets forordning (EU) nr. 1387/2013
1
, er utilstrækkelig eller ikkeeksisterende. Det er
således i Unionens interesse helt at suspendere den fælles toldtarifs ("FTT") autonome
toldsatser for disse produkter.
For at tage hensyn til den tekniske produktudvikling og de økonomiske tendenser på
markedet er det nødvendigt at ændre betingelserne for 71 suspensioner af autonome
FTT-toldsatser, der er opført i bilaget til forordning (EU) nr. 1387/2013. Visse
produktklassifikationer er blevet ændret for at give industrien mulighed for fuldt ud at
drage fordel af de gældende suspensioner. Derudover er bilaget til forordning (EU)
nr. 1387/2013 blevet ajourført på grund af behovet for at harmonisere eller tydeliggøre
teksterne i visse tilfælde. De ændrede betingelser vedrører ændringer af
produktbeskrivelsen, tariferingen eller kravene til den endelige anvendelse. De
suspensioner, for hvilke ændringer er nødvendige, bør udgå af listen over suspensioner
i bilaget til forordning (EU) nr. 1387/2013, og de ændrede suspensioner bør indsættes i
denne liste.
Det er ikke længere i Unionens interesse at opretholde suspensionen af autonome
FTT-toldsatser for to af de produkter, der p.t. er opført i bilaget til forordning (EU) nr.
1387/2013.
Af hensyn til klarheden bør de oplysninger, der ændres ved denne forordning,
markeres med en asterisk.
Forordning (EU) nr. 1387/2013 bør derfor ændres.
For at undgå enhver afbrydelse af anvendelsen af ordningen for autonome
suspensioner og for at overholde de regler, der er fastsat i Kommissionens meddelelse
vedrørende autonome toldsuspensioner og toldkontingenter
2
, skal ændringerne i denne
forordning vedrørende suspensionerne i forbindelse med de omhandlede produkter
finde anvendelse fra den 1. juli 2017. Derfor bør denne forordning træde i kraft
hurtigst muligt
Rådets forordning (EU) nr. 1387/2013 af 17. december 2013 om suspension af den fælles toldtarifs
autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter og om ophævelse af forordning (EU) nr.
1344/2011 (EUT L 354 af 28.12.2013, s. 201).
EUT C 363 af 13.12.2011, s. 6.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
1
2
DA
5
DA
kom (2017) 0245 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I bilaget til forordning (EU) nr. 1387/2013 foretages følgende ændringer:
1)
rækkerne for de produkter, der er opført i bilag I til nærværende forordning, indsættes
i henhold til rækkefølgen for KN-koderne i den første kolonne i tabellen i bilaget til
forordning (EU) nr. 1387/2013
2)
rækkerne for de produkter, for hvilke KN- og Taric-koderne er opført i bilag II til
nærværende forordning, udgår af bilaget til forordning (EU) nr. 1387/2013.
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på dagen for offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Den anvendes fra den 1. juli 2017.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
kom (2017) 0245 - Ingen titel
1760058_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1. FORSLAGETS BETEGNELSE
Rådets forordning om ændring af forordning (EU) nr. 1387/2013 om suspension af den fælles
toldtarifs autonome toldsatser for visse landbrugs- og industriprodukter
2. BUDGETPOSTER
Kapitel og artikel: kapitel 12, artikel 120
Budgetteret beløb for 2017: 20 000 500 000 EUR (Budget 2017)
3. FINANSIELLE VIRKNINGER
X
Forslaget har ingen finansielle virkninger
Forslaget har ingen finansielle virkninger for udgifterne, men har finansielle
virkninger for indtægterne. Virkningerne er som følger:
(i mio. EUR, 1 decimal
3
)
Indtægt
4
Virkninger for EU's egne
indtægter
Budgetpost
Artikel 120
Periode på seks
måneder fra d/m/åååå
1.7.2017
[År: andet halvår af
2017]
-6,56
Efter foranstaltningens iværksættelse
[2018-2021]
Artikel 120
-
13,1
om året
Bilaget indeholder 69 nye produkter. Den tilsvarende ikkeopkrævede told, der er beregnet på
basis af den forventede import i den anmodende medlemsstat, udgør for perioden 2017 til
2021 i alt 9,4 mio. EUR om året.
Statistikkerne for de foregående år viser dog, at det er nødvendigt at forhøje dette tal med en
gennemsnitsfaktor på 1,8 for at tage højde for import i andre medlemsstater, som benytter
samme suspensioner. Det vil medføre ikkeopkrævet told svarende til ca. 16.9 mio. EUR pr. år.
3
4
De årlige beløb bør anslås ved hjælp af formlen i punkt 5, og der bør gøres opmærksom herpå i en
fodnote, f.eks. "vejledende beløb i henhold til den aftalte formel". I det første år udbetales det årlige
beløb normalt uden modregning og ikke som pro rata.
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (landbrugsafgifter, sukkerafgifter, told) opgives
beløbene netto, dvs. bruttobeløb, hvorfra der er trukket opkrævningsomkostninger på 20 %.
DA
7
DA
kom (2017) 0245 - Ingen titel
To produkter er trukket tilbage fra bilaget, fordi der er genindført told. Det vil øge den told,
der opkræves, med 0,5 mio. EUR. Da begge produkter er trukket tilbage fra den 1. januar
2017, foreligger der ikke statistikker, og forøgelsen er beregnet på basis af den forventede
import i den anmodende medlemsstat.
På grundlag af ovenstående anslås den virkning, som denne forordning vil have for EU-
budgettet i form af tab af indtægter, til 16,4 mio. EUR (16,9 mio. EUR - 0,5 mio. EUR). Hvis
man multiplicerer dette bruttobeløb, inkl. opkrævningsomkostninger, med en faktor på 0,8,
giver det et samlet beløb på 13,1 mio. EUR pr. år for perioden fra 1. juli 2017 til 31. december
2021.
4. FORHOLDSREGLER MOD SVIG
Kontrol af den endelige anvendelse af nogle af de produkter, der er omfattet af denne
rådsforordning, vil blive foretaget i henhold til artikel 254 i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 952/2013 af 9. oktober 2013 om EU-toldkodeksen.
DA
8
DA