Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0267
Offentligt
1762652_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 29.5.2017
COM(2017) 267 final
2017/0106 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på den Europæiske Unions vegne i de relevante
udvalg under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa til
ændringsforslagene til FN-regulativ nr. 4, 6, 7, 14, 16, 19, 23, 30, 38, 48, 50, 51, 54, 55, 77,
80, 83, 87, 91, 98, 106, 112, 113, 119, 123, 129 og 143, to forslag til ændringer af de
globale tekniske FN-forskrifter nr. 1 og 15, et forslag til en ny global teknisk FN-
forskrift om prøvningsproceduren for fordampningsemission, bekræftelse af tre
opførelser i Compendium of Candidate UN Global Technical Regulations og en
konsensusafgørelse om anvendelse af betegnelsen "UN GTR".
DA
DA
kom (2017) 0267 - Ingen titel
1762652_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) udarbejder på
internationalt plan harmoniserede krav, der har til formål at fjerne tekniske hindringer for
samhandelen med motorkøretøjer mellem de kontraherende parter i overenskomsten af 1958
som revideret og at sikre, at sådanne køretøjer har et højt sikkerheds- og
miljøbeskyttelsesniveau.
Ved Rådets afgørelse 97/836/EF af 27. november 1997 tiltrådte Unionen overenskomsten
under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) om indførelse
af ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres
og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser,
der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("overenskomsten af 1958 som revideret"),
og ved Rådets afgørelse 2000/125/EF af 31. januar 2000 tiltrådte Unionen aftalen om
etablering af globale tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan
monteres og/eller anvendes på hjulkøretøjer ("parallelaftalen").
Der afholdes møder i Verdensforummet for Harmonisering af Køretøjsforskrifter (FN/ECE
WP.29) tre gange i løbet af hvert kalenderår, nemlig i marts, juni og november. På hvert møde
vedtages der nye FN-regulativer, ændringer til eksisterende FN-regulativer eller globale
tekniske FN-forskrifter for at holde trit med den tekniske udvikling. Forud for hvert WP.29-
møde bliver ændringerne vedtaget af én af de seks arbejdsgrupper under WP.29.
Derefter stemmes der på et WP29-møde om vedtagelsen af ændringer, supplementer og
korrigenda, forudsat at der er kvorum, og at der er kvalificeret flertal blandt de kontraherende
parter. EU er kontraherende part i to overenskomster (overenskomsten af 1958 og
overenskomsten af 1998), der henhører under WP.29. Hver gang udarbejdes der en
rådsafgørelse, kaldet en "megaafgørelse", med listen over regulativer, ændringer,
supplementer og korrigenda, som bemyndiger Kommissionen til på hvert WP.29-møde at
stemme på Unionens vegne.
Denne rådsafgørelse fastlægger Unionens holdning ved afstemningen om de regulativer,
ændringer, supplementer og korrigenda, der skal forelægges til afstemning på WP.29-mødet i
juni 2017, som afholdes fra den 19. til den 23. juni 2017.
Overensstemmelse med gældende bestemmelser på området
Dette forslag supplerer og er fuldt ud i overensstemmelse med EU's politik for det indre
marked med hensyn til bilindustrien.
WP.29-systemet styrker den internationale harmonisering af standarder for køretøjer.
Overenskomsten af 1958 spiller en central rolle for opnåelsen af dette mål, eftersom
fabrikanterne i EU kan følge fælles regulativer om typegodkendelse med vished om, at
produktet vil blive anerkendt af de kontraherende parter som værende i overensstemmelse
med deres nationale lovgivning. Denne ordning har gjort det muligt at ophæve over 50 EU-
direktiver ved forordning (EF) nr. 661/2009 om den generelle sikkerhed af motorkøretøjer og
erstatte disse med de tilsvarende regulativer, der er udarbejdet i henhold til overenskomsten af
1958.
Der blev benyttet en lignende fremgangsmåde ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/46/EF, hvorved medlemsstaternes godkendelsessystemer blev skiftet ud med en EU-
godkendelsesprocedure, og der blev fastlagt en harmoniseret ramme med administrative
DA
2
DA
kom (2017) 0267 - Ingen titel
bestemmelser og generelle tekniske forskrifter for alle nye køretøjer, systemer, komponenter
og separate tekniske enheder. Ved nævnte direktiv blev FN-regulativer indarbejdet i EU-
typegodkendelsessystemet, enten som krav ved typegodkendelse eller som alternativer til EU-
lovgivningen. Siden vedtagelsen af direktivet er FN-regulativer i stadig højere grad blevet
indarbejdet i EU-lovgivningen i forbindelse med EU-typegodkendelser.
Overensstemmelse med andre EU-politikker
WP.29-systemet er knyttet til EU's politik vedrørende konkurrenceevne, som dette initiativ
har en positiv indvirkning på. Forslaget er desuden i overensstemmelse med EU's transport-
og energipolitik, der overvejes behørigt i processen for udarbejdelse og vedtagelse af de
regulativer, der henhører under overenskomsten af 1958.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Retsgrundlaget for dette forslag er artikel 114, sammenholdt med artikel 218, stk. 9, i
traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
Nærhedsprincippet
Det er kun Unionen, der kan stemme for internationale forskrifter, f.eks. forslag til FN-
regulativer, ændringsforslag til FN-regulativer og udkast til globale tekniske forskrifter og
deres indarbejdelse i EU-systemet i forbindelse med typegodkendelse af motorkøretøjer. Dette
forhindrer ikke alene opsplitning af det indre marked, men sikrer også ens miljø- og
sikkerhedsstandarder i hele Unionen. Det giver også økonomiske stordriftsfordele: Der kan
fremstilles produkter til hele EU-markedet og endda det globale marked, i stedet for at disse
skal tilpasses med henblik på opnåelse af national typegodkendelse i hver enkelt medlemsstat.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Proportionalitet
Denne rådsafgørelse bemyndiger Kommissionen til at stemme på vegne af Unionen og er i
henhold til artikel 5, stk. 1, i Rådets afgørelse 97/836/EF det proportionale instrument til at
definere en fælles EU-holdning i FN/ECE med henblik på at stemme om de
arbejdsdokumenter, der er på WP.29-mødets dagsorden. Forslaget er i overensstemmelse med
proportionalitetsprincippet, fordi det ikke går længere end nødvendigt for at opfylde
målsætningerne om at sikre et velfungerende indre marked og garantere en høj grad af
offentlig sikkerhed og beskyttelse.
Valg af retsakt
I henhold til artikel 218, stk. 9, i TEUF kræves der en rådsafgørelse for at kunne fastsætte de
holdninger, som skal indtages på Unionens vegne i et organ, der er nedsat ved en international
aftale.
3.
RESULTATERNE AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER
AF INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Efterfølgende evalueringer/kvalitetskontrol af gældende lovgivning
Ikke relevant.
DA
3
DA
kom (2017) 0267 - Ingen titel
Høring af interesserede parter
Indhentning og brug af ekspertbistand
Ikke relevant.
Ekstern ekspertise er ikke relevant i forbindelse med dette forslag. Det er imidlertid blevet
behandlet af det tekniske udvalg for motorkøretøjer.
Konsekvensanalyse
Dette forslag kan ikke være genstand for en konsekvensanalyse, da det ikke er af
lovgivningsmæssig karakter, og ingen alternative politiske valgmuligheder er tilgængelige
eller mulige.
Målrettet regulering og forenkling
Med hensyn til den administrative byrde vil initiativet ikke få nogen følger, da ændringens
henvisninger, som er vedføjet som bilag til megaafgørelsen, ikke vil indebære indførelse af
nye forpligtelser om indberetning eller andre administrative forpligtelser for virksomhederne,
herunder SMV'er. Tværtimod er det en målsætning at mindske den administrative byrde, idet
anvendelsen af verdensomspændende krav giver fabrikanterne mulighed for at fremlægge
dokumentation for typegodkendelse af systemer og komponenter ikke kun i EU, men også på
eksportmarkederne fra kontraherende parter i overenskomsten af 1958 uden for EU.
Forslaget har en yderst positiv indvirkning på bilindustriens konkurrenceevne i EU og den
internationale handel. Det er anerkendt, at EU's handelspartneres accept af internationalt
harmoniserede forskrifter for motorkøretøjer er den bedste måde at eliminere ikke-
toldmæssige handelshindringer på og åbne eller udvide markedsadgangen for EU's bilindustri.
Grundlæggende rettigheder
Forslaget har ingen konsekvenser for beskyttelsen af de grundlæggende rettigheder.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Dette initiativ har ingen virkninger for budgettet.
5.
ANDRE FORHOLD
Planer for gennemførelsen og foranstaltninger til overvågning, evaluering og
rapportering
Forklarende dokumenter (for direktiver)
Detaljeret redegørelse for forslagets bestemmelser
ændringerne af FN-regulativ nr. 4, 6, 7, 14, 16, 19, 23, 30, 38, 48, 50, 51, 54, 55, 77,
80, 83, 87, 91, 98, 106, 112, 113, 119, 123, 129 og 143
forslagene om ændring af globale tekniske FN-forskrifter nr. 1 og 15
et forslag til en ny global teknisk FN-forskrift om prøvningsproceduren for
fordampningsemission for den verdensomspændende testprocedure for lette køretøjer
(WLTP EVAP)
Ikke relevant.
Ikke relevant
I forslaget præciseres Unionens holdning ved afstemningen om
DA
4
DA
kom (2017) 0267 - Ingen titel
bekræftelsen af opførelse nr. 11, 12 og 13 i Compendium of Candidate UN Global
Technical Regulations og
en afgørelse med bred konsensus om anvendelse af betegnelsen "UN GTR" i
officielle dokumenter under overenskomsten af 1998.
DA
5
DA
kom (2017) 0267 - Ingen titel
1762652_0006.png
2017/0106 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om den holdning, der skal indtages på den Europæiske Unions vegne i de relevante
udvalg under De Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa til
ændringsforslagene til FN-regulativ nr. 4, 6, 7, 14, 16, 19, 23, 30, 38, 48, 50, 51, 54, 55, 77,
80, 83, 87, 91, 98, 106, 112, 113, 119, 123, 129 og 143, to forslag til ændringer af de
globale tekniske FN-forskrifter nr. 1 og 15, et forslag til en ny global teknisk FN-
forskrift om prøvningsproceduren for fordampningsemission, bekræftelse af tre
opførelser i Compendium of Candidate UN Global Technical Regulations og en
konsensusafgørelse om anvendelse af betegnelsen "UN GTR".
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 114
sammenholdt med artikel 218, stk. 9,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Rådets afgørelse 97/836/EF
1
tiltrådte Unionen overenskomsten under De
Forenede Nationers Økonomiske Kommission for Europa (FN/ECE) om indførelse af
ensartede tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres
og/eller benyttes på hjulkøretøjer, samt vilkårene for gensidig anerkendelse af
godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne forskrifter ("overenskomsten af
1958 som revideret").
Ved Rådets afgørelse 2000/125/EF
2
tiltrådte Unionen overenskomsten om etablering
af globale tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan monteres
og/eller anvendes på hjulkøretøjer ("parallelaftalen").
Ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF
3
blev medlemsstaternes
godkendelsessystemer udskiftet med en EU-godkendelsesprocedure, og der blev
fastlagt en harmoniseret ramme med administrative bestemmelser og generelle
tekniske forskrifter for alle nye køretøjer, systemer, komponenter og separate tekniske
enheder. Ved nævnte direktiv blev regulativer vedtaget i medfør af overenskomsten af
1958 som revideret ("FN-regulativer") indarbejdet i EU-typegodkendelsessystemet,
enten som krav ved typegodkendelse eller som alternativer til EU-lovgivningen. Siden
Rådets afgørelse 97/836/EF af 27. november 1997 om Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse af
overenskomsten under FN's Økonomiske Kommission for Europa om indførelse af ensartede tekniske
forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, som kan monteres og/eller benyttes på hjulkøretøjer,
samt vilkårene for gensidig anerkendelse af godkendelser, der er meddelt på grundlag af sådanne
forskrifter ("Overenskomst af 1958 som revideret") (EFT L 346 af 17.12.1997, s. 78).
Rådets afgørelse 2000/125/EF af 31. januar 2000 om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne
af aftalen om etablering af globale tekniske forskrifter for hjulkøretøjer samt udstyr og dele, der kan
monteres og/eller anvendes på hjulkøretøjer ("parallelaftalen") (EFT L 35 af 10.2.2000, s. 12).
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007 om fastlæggelse af en ramme
for godkendelse af motorkøretøjer og påhængskøretøjer dertil samt af systemer, komponenter og
separate tekniske enheder til sådanne køretøjer (rammedirektiv) (EUT L 263 af 9.10.2007, s. 1).
(2)
(3)
1
2
3
DA
6
DA
kom (2017) 0267 - Ingen titel
vedtagelsen af direktivet er FN-regulativer i stadig højere grad blevet indarbejdet i
EU-lovgivningen i forbindelse med EU-typegodkendelser.
(4)
Under hensyntagen til den opnåede erfaring og den tekniske udvikling bør kravene til
visse dele og karakteristika, der er omfattet af FN-regulativ nr. 4, 6, 7, 14, 16, 19, 23,
30, 38, 48, 50, 51, 54, 55, 77, 80, 83, 87, 91, 98, 106, 112, 113, 119, 123, 129 og 143
samt af global teknisk FN-forskrift nr. 1 og 15, tilpasses den tekniske udvikling.
For at fastlægge ensartede bestemmelser for prøvningsproceduren for
fordampningsemission for den globalt harmoniserede prøvningsprocedure for lette
køretøjer (WLTP EVAP) bør der vedtages en ny global teknisk FN-forskrift (GTR).
For på anmodning fra den USA's miljøstyrelse (EPA) og trafiksikkerhedsmyndighed
(NHTSA) at bibeholde opførelse nr. 11, 12 og 13 som kandidater i Compendium of
Candidate UN Global Technical Regulations bør disse opførelser bekræftes.
For at tilpasse betegnelsernes format til lignende betegnelser, der anvendes under
tilsvarende overenskomster, f.eks. overenskomsten af 1958, og på den måde forbedre
gennemførelsen af overenskomsten af 1998 og ikke ændre den, bør betegnelsen "UN
GTR" anvendes i officielle dokumenter under overenskomsten af 1998.
Det er hensigtsmæssigt at fastlægge den holdning, der skal indtages på Unionens
vegne i de relevante udvalg under FN/ECE, nemlig administrationsudvalget for
overenskomsten af 1958 som revideret og det administrative udvalg for parallelaftalen
vedrørende vedtagelsen af de ovennævnte FN-forskrifter
(5)
(6)
(7)
(8)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Den holdning, som på Unionens vegne skal indtages i administrationsudvalget for
overenskomsten af 1958 som revideret og i det administrative udvalg for parallelaftalen i
perioden fra den 19. til den 23. juni 2017, er at stemme for de forslag, der er opført i bilaget til
denne afgørelse.
Artikel 2
Denne afgørelse træder i kraft på dagen for vedtagelsen.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formanden
DA
7
DA