Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0317
Offentligt
1766960_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 7.6.2017
COM(2017) 317 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om udgifter under
EGFL Alarmsystemet nr. 4-5/2017
DA
DA
kom (2017) 0317 - Ingen titel
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
2.
3.
4.
5.
Indledning ..................................................................................................................... 3
Formålsbestemte indtægter til EGFL............................................................................ 3
Bemærkninger angående den foreløbige gennemførelse af EGFL-budgettet for 2017 4
Forbrug af formålsbestemte indtægter til EGFL .......................................................... 6
Konklusioner................................................................................................................. 6
B
ILAG
1:
F
ORELØBIGT FORBRUG AF
EGFL-
BEVILLINGER PR
. 31.
MARTS
2017
2
kom (2017) 0317 - Ingen titel
1766960_0003.png
1.
I
NDLEDNING
Denne rapport er en ajourføring af gennemførelsen af 2017-budgettet for Den
Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL) i perioden 16. oktober 2016 til 31.
marts 2017. Tabellen i bilaget viser den faktiske gennemførelse af budgettet
sammenholdt med den forventede udgiftsprofil for det tidlige alarmsystem, der blev
indført i henhold til artikel 28 i Rådets forordning (EU) nr. 1306/2013. Nedenfor
findes korte bemærkninger til de budgetartikler, der udviser de største forskelle
mellem den faktiske og den forventede gennemførelse af 2017-budgettet.
2.
F
ORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
På grundlag af bestemmelserne i artikel 43 i forordning (EU) nr. 1306/2013 betragtes
indtægter fra finansielle korrektioner i henhold til beslutninger om efterprøvende
regnskabsafslutning og indtægter fra uregelmæssigheder i 2017 som formålsbestemte
indtægter, der skal anvendes til finansiering af EGFL-udgifter.
I henhold til disse bestemmelser kan formålsbestemte indtægter anvendes til
finansiering af alle former for EGFL-udgifter. Hvis ikke alle disse indtægter
anvendes i regnskabsåret, vil de automatisk blive fremført til det følgende
regnskabsår
1
.
EGFL's budget for 2017 omfatter:
Kommissionens
seneste
skøn
over
markedsforanstaltninger og direkte betalinger
finansieringsbehovene
til
skønnene over de formålsbestemte indtægter, der vil blive opkrævet i løbet af
regnskabsåret
fremførslen af saldoen af formålsbestemte indtægter, der er til rådighed fra det
foregående regnskabsår.
I sit forslag til EGFL-budgetbevillingerne for 2017 tog Kommissionen hensyn til de
forventede samlede formålsbestemte indtægter og anmodede for budgetforslaget for
2017 om et bevillingsniveau, der er beregnet ved at trække de anslåede
formålsbestemte indtægter fra det anslåede behov. Budgetmyndigheden vedtog
EGFL-budgettet under hensyntagen til de forventede formålsbestemte indtægter.
Ved opstillingen af budgettet for 2017 anslog Kommissionen de disponible
formålsbestemte indtægter til 2 732 mio. EUR, bestående af:
de formålsbestemte indtægter, der forventedes genereret i løbet af regnskabsåret
2017, som blev anslået til 1 430 mio. EUR (1 278 mio. EUR fra korrektioner i
forbindelse med efterprøvende regnskabsafslutning og 152 mio. EUR fra
uregelmæssigheder)
de formålsbestemte indtægter, der skal fremføres fra 2016 til 2017, og som blev
anslået til 1 302 mio. EUR.
1
I artikel 14 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 966/2012 om de finansielle
regler vedrørende Unionens almindelige budget bestemmes det, at interne formålsbestemte indtægter
kun kan fremføres for ét år. Af hensyn til en forsvarlig budgetforvaltning anvendes disse
formålsbestemte indtægter generelt før eventuelle vedtagne bevillinger for den pågældende
budgetartikel.
3
kom (2017) 0317 - Ingen titel
Kommissionen afsatte disse anslåede indtægter på 2 732 mio. EUR til følgende
ordninger:
400 mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationer i sektoren for frugt
og grøntsager
2 332 mio. EUR til grundbetalingsordningen.
Summen af de vedtagne bevillinger og de formålsbestemte indtægter til disse
ordninger svarer til:
855 mio. EUR til driftsfondene for producentorganisationer i sektoren for frugt
og grøntsager
17 628 mio. EUR til grundbetalingsordningen.
I bilaget, hvori der redegøres for den foreløbige gennemførelse af 2017-budgettet
frem til den 31. marts 2017, tages der i budgetbevillingerne på artikelniveau for frugt
og grøntsager og for afkoblede direkte betalinger ikke hensyn til ovennævnte
formålsbestemte indtægter. De viser vedtagne bevillinger for disse artikler, som
beløber sig til 661,5 mio. EUR og 33 191,8 mio. EUR.
Sammen med de indtægter, der er afsat til disse artikler, er det samlede beløb, der er
afsat i budgettet for 2017 på 1 061,5 mio. EUR for frugt og grøntsager og
35 523,8 mio. EUR for afkoblede direkte betalinger.
3.
3.1.
B
EMÆRKNINGER ANGÅENDE
BUDGETTET FOR
2017
Markedsforanstaltninger
Udnyttelsen af bevillinger til interventioner på landbrugsmarkederne var
73,0 mio. EUR højere end forventet. Når der tages hensyn til de formålsbestemte
indtægter på 400 mio. EUR, der er afsat til ordningen for frugt og grøntsager, er
resultatet et begrænset underforbrug på 39,6 mio. EUR i forhold til den anslåede
udgiftsprofil.
3.1.1.
Frugt og grøntsager (+ 59,5 mio. EUR)
DEN FORELØBIGE GENNEMFØRELSE AF
EGFL-
Overskridelsen af udgiftsprofilen på 59,5 mio. EUR udlignes, når der tages hensyn
til de formålsbestemte indtægter til denne sektor, hvilket resulterer i en forskel på
53,1 mio. EUR (jf. fodnote (*) i bilaget). Udgifterne svarer dog til udgifterne i de
tidligere år til skolefrugtordningen og skolegrøntsagsordningen og til støtte til
producentorganisationer. Den lille afvigelse fra udgiftsprofilen er ikke overraskende,
eftersom støtten til producentsammenslutninger udfases, og der kan ikke foretages et
pålideligt skøn af den hastighed, hvormed budgetbevillingerne til aktuelle
ekstraordinære foranstaltninger vil blive udnyttet.
3.1.2.
Produkter fra vinsektoren (+ 27,8 mio. EUR)
Medlemsstaterne har fremskyndet gennemførelseshastigheden i forbindelse med
støtteprogrammerne for vinsektoren i løbet af de seneste to måneder, især for
salgsfremstød, omstrukturering og omstilling af vindyrkningsarealer og
investeringsforanstaltninger.
4
kom (2017) 0317 - Ingen titel
1766960_0005.png
3.1.3.
Mælk og mejeriprodukter (- 24,9 mio. EUR)
En vigtig faktor i gennemførelsesgraden under denne artikel er gennemførelse af den
ekstraordinære tilpasningsstøtte til husdyrsektorerne
2
. Et beløb på 350 mio. EUR i
bevillinger til denne støtteordning er blevet opført under budgetpost 05 02 12 99
Andre foranstaltninger (mælk og mejeriprodukter). Eftersom medlemsstaterne kan
tildele støtten til producenter i alle husdyrsektorer, er udnyttelsen af bevillingerne i
denne artikel dog lavere end budgetteret.
For så vidt angår anvendelsen af den nævnte ordning samt af ordningen til reduktion
af mælkeproduktionen (anslået til 150 mio. EUR), var udgiftsoverslagene i
forbrugsprofilen ligeligt fordelt over støtteberettigelsesperioden frem til den 30.
september 2017.
3.1.4.
Svinekød, æg og fjerkræ, biavl og andre animalske produkter (+ 11,9 mio. EUR)
Overforbruget i forhold til profilen skyldes hovedsagelig den ekstraordinære
tilpasningsstøtte, der er nævnt i punkt 3.1.3 ovenfor, som betyder, at udgifterne til
den tilsvarende støtte i svinekødssektoren er anmeldt under denne artikel, mens de
samlede budgetbevillinger opføres i artikel 05 02 12
Mælk og mejeriprodukter.
Der er derfor sket en overudnyttelse af de vedtagne bevillinger til denne artikel, der
dækkes af overførsler af bevillinger fra budgetartikel 05 02 12.
3.2.
Direkte betalinger
Udnyttelsen af bevillingerne til direkte betalinger var 1 466,3 mio. EUR lavere end
forbrugsprofilen. Der var et underforbrug på ca. 3,5 mia. EUR i forhold til de
formålsbestemte indtægter for dette budgetkapitel (se også punkt 2 ovenfor). Det
skal dog bemærkes, at forbruget på 30,7 mia. EUR pr. 31. marts 2017 i virkeligheden
er en væsentlig forbedring i forhold til forbruget på 24.4 mia. EUR på samme
tidspunkt sidste år, som var det første år, hvor ordningerne for direkte betalinger, der
blev aftalt i reformen af den fælles landbrugspolitik i 2013, blev gennemført.
Gennemførelsen af direkte betalinger for forskellige ordninger er klart forbedret i
forhold til situationen på samme tidspunkt i regnskabsåret 2016.
3.2.1.
Afkoblede direkte betalinger (- 1 937,8 mio. EUR)
Forbruget i forhold til budgetbevillingerne er ikke helt retvisende på grund af de
formålsbestemte indtægter til grundbetalingsordningen (se også punkt 2 ovenfor).
Under hensyntagen til de formålsbestemte indtægter halter betalingerne på
3 990,8 mio. EUR efter gennemførelsesprofilen (jf. fodnote (*) i bilaget), hvilket dog
er betydeligt bedre end på samme tidspunkt i regnskabsåret 2016 (en forskel på
9 641,7 mio. EUR).
Kommissionen
undersøger
månedsbasis
medlemsstaternes
gennemførelsesniveauer og udgiftsprognoser. På nuværende tidspunkt anses
forskellen for at være midlertidig, og forsinkelsen i gennemførelsen af afkoblede
direkte betalinger bør nedbringes inden regnskabsårets afslutning.
3.2.2.
Andre direkte betalinger (+ 471,5 mio. EUR)
Det nuværende gennemførelsesniveau, som ligger over forbrugsprofilen, skyldes
hovedsagelig flere medlemsstaters fremskyndede gennemførelse af frivillige koblede
2
Mælk og mejeriprodukter samt okse-, kalve-, svine-, fåre- og gedekødssektorerne.
5
kom (2017) 0317 - Ingen titel
støtteforanstaltninger og en enkelt medlemsstats betaling af et betydeligt beløb for
bomuld.
4.
F
ORBRUG AF FORMÅLSBESTEMTE INDTÆGTER TIL
EGFL
Tabellen i bilaget viser, at formålsbestemte indtægter på 626,5 mio. EUR var blevet
opkrævet pr. ultimo marts 2017. Der er navnlig tale om følgende:
Indtægterne fra korrektioner fra regnskabsafslutningen og den efterprøvende
regnskabsafslutning beløb sig til 560,8 mio. EUR, og der forventes stadig at
indgå yderligere beløb inden regnskabsårets afslutning.
Indtægterne fra uregelmæssigheder beløb sig til ca. 63,4 mio. EUR, og der
forventes at indgå yderligere beløb inden regnskabsårets afslutning.
Tilbageværende indtægter fra mælkeafgiften svarende til 2,3 mio. EUR.
De formålsbestemte indtægter, der blev fremført fra 2016 til 2017, beløb sig til 1 304
mio. EUR.
Som følge heraf var de samlede formålsbestemte indtægter, der var til rådighed den
31. marts 2017 til finansiering af udgifter under EGFL, på 1 930,5 mio. EUR, og
yderligere beløb forventes at indgå i løbet af regnskabsåret.
5.
K
ONKLUSIONER
Det foreløbige forbrug af EGFL-budgetbevillinger i 2017 for perioden indtil den 31.
marts 2017 viser, at de månedlige udbetalinger til medlemsstaterne er
1 409,2 mio. EUR lavere end den beregnede forbrugsprofil. Forskellen er imidlertid
blevet betydelig mindre i forhold til situationen pr. 31. januar 2017.
1 930,5 mio. EUR af de formålsbestemte indtægter er allerede til rådighed, og
yderligere beløb forventes at indgå i løbet af regnskabsåret.
På nuværende tidspunkt forventer Kommissionen, at udnyttelsen af bevillingerne til
markedsrelaterede udgifter og direkte betalinger stiger i de kommende måneder, især
for visse medlemsstater, og at alle direkte betalinger vil blive gennemført, som
oprindeligt forventet, da budgettet for 2017 blev opstillet. Endvidere mener
Kommissionen, at de formålsbestemte indtægter, der vil være til rådighed ved årets
afslutning, vil være tilstrækkelige til at dække både driftsfondene for
producentorganisationer
i
sektoren
for
frugt
og
grøntsager
samt
grundbetalingsordningen.
6