Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0323
Offentligt
1770834_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 13.6.2017
COM(2017) 323 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
Sjette rapport om de fremskridt, der er gjort med hensyn til opfyldelsen af erklæringen
fra EU og Tyrkiet
DA
DA
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0002.png
Sjette rapport om de fremskridt, der er gjort med hensyn til opfyldelsen af erklæringen fra
EU og Tyrkiet
Indledning
I rapporteringsperioden for denne sjette rapport
1
har erklæringen fra EU og Tyrkiet af 18. marts
2016
2
fortsat sikret en effektiv styring af migrationsstrømmene på den østlige Middelhavsrute og
bekræfter således den tendens, der er beskrevet i de foregående rapporter.
Antallet af ulovlige grænsepassager er forblevet lavt (52 pr. dag i gennemsnit siden den femte
rapport). Til trods for den seneste tids tragiske hændelser er antallet af omkomne i Det Ægæiske
Hav faldet markant.
Der er dog fortsat udfordringer, navnlig da ankomsterne fortsat forløber hurtigere end
tilbagesendelserne fra de græske øer til Tyrkiet, hvilket lægger pres på hotspotfaciliteterne på øerne.
En hurtig forøgelse af effektiviteten af klageproceduren i forbindelse med asylsager og kapaciteten
til tilbagesendelser fra øerne er derfor fortsat en prioritet, også i betragtning af eventuelle ændringer
i antallet af grænsepassager, nu hvor sommersæsonen begynder.
Der er konstateret yderligere fremskridt med alle de øvrige elementer i erklæringen, herunder et
stigende tempo i genbosætningen af syriske flygtninge fra Tyrkiet. Faciliteten for flygtninge i
Tyrkiet fortsatte også med at blive gennemført i et jævnt tempo. Ud af de 3 mia. EUR, der er afsat
for perioden 2016-2017, er det samlede tildelte beløb nået op på 2,9 mia. EUR (en stigning fra
2,2 mia. EUR på tidspunktet for den foregående rapport), og der er blevet indgået kontrakter
vedrørende 47 projekter til et samlet beløb af 1 572 mio. EUR (en stigning fra 1 495 mio. EUR)
som alle er begyndt at blive gennemført. Udbetalingerne er nået op på 811 mio. EUR (en stigning
fra 750 mio. EUR).
På mødet den 25. maj 2017 understregede formand Juncker og formand Tusk og præsident Erdoğan
den afgørende betydning af erklæringen fra EU og Tyrkiet for den fælles forvaltning af
migrationsudfordringen og deres fælles vilje til at arbejde for dens fortsat vellykkede
gennemførelse.
1. Den nuværende situation
Siden den femte rapport er der i alt ankommet 5 303 personer fra Tyrkiet til de græske øer svarende
til gennemsnitligt 52 personer om dagen (i perioden 27. februar-8. juni 2016). Tallene er fortsat
meget lavere end i samme periode året før (ca. 40 000 siden den 27. februar) og i forhold til den
måned, der gik forud for erklæringen (hvor der i gennemsnit ankom 1 700 personer om dagen). I
takt med at vejrforholdene bliver bedre, er der tegn på, at smugleraktiviteten kan stige, hvilket både
ses af det stigende antal ankomster til de græske øer og de tyrkiske myndigheders stigende antal
tilbageholdelser på fastlandet. Der er registreret 105 omkomne og savnede i Det Ægæiske Hav,
siden erklæringen fra EU og Tyrkiet trådte i kraft
3
. Dette er fortsat et tragisk tal, men er et
betydeligt fald i forhold til de ca. 1 150 personer, der omkom eller blev meldt savnet i året forud for
erklæringen.
1
2
3
Ligger i forlængelse af COM(2016) 231 final af 20.4.2016, COM(2016) 349 final af 15.6.2016, COM(2016) 634
final af 28.9.2016, COM(2016) 792 final af 8.12.2016 og COM(2017) 204 final af 2.3.2017 ("den femte rapport").
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2016/03/18-eu-turkey-statement/
Ifølge Den Internationale Organisation for Migrations database over savnede migranter
perioden fra april 2016 til
den 7. maj 2017.
2
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0003.png
22.500
Irregulære grænsepassager ad søvejen til Grækenland fra Tyrkiet i 2016-2017 fordelt
på uger
20.000
17.500
15.000
12.500
10.000
Erklæring fra EU og Tyrkiet
7.500
5.000
2.500
0
2016
2017
2016
Indkvarteringen af tre millioner flygtninge fra Syrien
4
, Irak og andre lande har fortsat været en
prioritet for de tyrkiske myndigheder, der har ydet en enorm indsats for at sikre passende
modtagelsesforhold og levevilkår. Denne indsats har også bidraget til at nedbringe antallet af
syreres ulovlige grænsepassager.
Styrket koordinering og samarbejde
EU-koordinatoren arbejder fortsat tæt sammen med alle relevante parter for at sikre den løbende
opfølgning af erklæringen og den fælles handlingsplan om gennemførelsen af erklæringen fra EU
og Tyrkiet
5
, der blev udarbejdet i samarbejde med de græske myndigheder. Den fælles
handlingsplan blev godkendt på Det Europæiske Råds møde i december, hvor Grækenland og alle
medlemsstaterne blev opfordret til at sikre dens gennemførelse. Siden den foregående rapport er der
gjort en særlig indsats for at fremskynde asylprocessen, navnlig i anden instans, og for at øge
tilbagesendelses- og tilbageholdelseskapaciteten på øerne. Samtidig støttede Kommissionen de
græske myndigheder med koordineringen, forvaltningen og sikkerheden på øerne med henblik på at
opgradere modtagelsesfaciliteterne og levevilkårene på øerne og fremskynde overførsler af
migranter, som er blevet henvist til den almindelige asylprocedure, herunder sårbare grupper, til
særlige faciliteter på fastlandet. Indsatsen for at øge andelen af tilbagesendelser er også blevet
understøttet af gennemførelsen af Kommissionens henstilling om at gøre tilbagesendelse mere
effektiv ved gennemførelsen af tilbagesendelsesdirektivet
6
. Der blev også lagt særlig vægt på
foranstaltninger til effektivt at beskytte sårbare grupper såsom fornyet understregning af behovet for
at udpege specialiserede medarbejdere, der arbejder med beskyttelse af børn i
4
5
6
Ifølge de officielle tyrkiske data ydede Tyrkiet pr. 25. maj 2017 midlertidig beskyttelse til 3 020 654 syrere. De ti
provinser, der huser flest syrere, er Istanbul, Şanliurfa, Hatay, Gaziantep, Adana, Mersin, Kilis, İzmir og Mardin.
COM(2016) 792 final af 8.12.2016.
C(2017) 1600 final af 7.3.2017.
3
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0004.png
modtagelsesfaciliteterne, herunder ved alle hotspots, der huser børn.
En øjeblikkelig og omfattende reaktion fra medlemsstaterne på de behov, der er identificeret af Det
Europæiske Asylstøttekontor og Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning, er fortsat
nødvendig, sådan at EU-agenturerne effektivt kan støtte gennemførelsen af erklæringen fra EU og
Tyrkiet. Dette omfatter udstationeringer i tilstrækkeligt lange perioder og i overensstemmelse med
de fastsatte regler.
De mangler, der blev identificeret i de foregående rapporter, er dog endnu ikke blevet afhjulpet
fuldt ud. Pr. 9. juni havde Det Europæiske Asylstøttekontor udsendt 101 tolke til Grækenland og
100 specialister fra medlemsstaterne, hvoraf 99 befinder sig ved hotspottene (85 af dem er
sagsbehandlere). Det betyder, at der for øjeblikket mangler 50 specialister. Det Europæiske Agentur
for Grænse- og Kystbevogtning har udsendt 891 medarbejdere inden for rammerne af den fælles
operation Poseidon, herunder 88 medarbejdere til støtte for tilbagetagelse som led i gennemførelsen
af erklæringen. Frem til udgangen af juni mangler der 13 specialister, og fra juli til midten af august
mangler der 43 specialister til den fælles operation Poseidon og tilbagetagelsesordningen inden for
rammerne af erklæringen fra EU og Tyrkiet.
Den pulje af gæstemedarbejdere, der udsendes af medlemsstaterne og uddannes af Europol, og som
er blevet oprettet for at yde støtte, uanset hvor der er behov for det, er for nylig blevet øget til 278.
De udsendes på rotationsbasis for tre måneder til de fem græske hotspots for at udføre sekundær
sikkerhedskontrol. Antallet af udsendte gæstemedarbejderne kan variere fra uge til uge. Der er for
øjeblikket udsendt 15 gæstemedarbejdere til hotspottene. Derudover er der udstationeret to
medarbejdere ved EU's regionale taskforce i Piræus, som beskæftiger sig med koordinering.
Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning har fortsat samarbejdet med NATO om
tidlig varsling, overvågningsaktiviteter og udveksling af operationelle oplysninger, også med den
græske og den tyrkiske kystvagt. Den tyrkiske kystvagt har fortsat sin aktive patruljering og
forhindret afrejser fra Tyrkiet. Endvidere indførte Tyrkiet den 29. april 2017 i sin lov om
udlændinge og international beskyttelse foranstaltninger vedrørende konfiskation af køretøjer, der
anvendes til menneskesmugling. Som følge heraf er der dokumentation for, at smuglerne nu er nødt
til at gøre flere forsøg, før det lykkes dem at transportere migranter over Det Ægæiske Hav.
Informationsindsats
Den flersproglige onlineoplysningsportal "InfoMigrants.net" blev lanceret med succes i midten af
maj 2017 med det formål at nå ud til potentielle migranter på verdensplan og oplyse dem om de
farer og realiteter, der er knyttet til migration.
På Chios og Lesvos oplyser informationsstande fortsat migranter og asylansøgere om deres
rettigheder, forpligtelser og muligheder, herunder med hensyn til asyl og tilbagevenden.
Kommissionen har over for den græske modtagelses- og identifikationstjeneste understreget
nødvendigheden af at oprette sådanne informationsstande ved alle hotspots. Modtagelses- og
identifikationstjenesten er ved at oprette en informationstand på øen Kos. Personalet ved disse
stande samt alle leverandører af oplysninger på øen følger en fælles vejledning. Kommissionen har i
samarbejde med de græske myndigheder, Det Europæiske Asylstøttekontor, Den Internationale
Organisation for Migration og FN's Højkommissariat for Flygtninge for nylig færdigudarbejdet et
informationsmateriale, der henvender sig til personer, som ankommer til de græske øer på irregulær
vis. De relevante informationsdokumenter er blevet leveret til modtagelses- og
identifikationstjenesten til brug ved hotspottene.
Største udfordringer og næste skridt
4
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0005.png
Medlemsstaterne skal hurtigst muligt stille det nødvendige personale til rådighed for Det
Europæiske Asylstøttekontor og Det Europæiske Agentur for Grænse- og Kystbevogtning.
Den fælles indsats for at gennemføre den fælles handlingsplan om gennemførelsen af
erklæringen fra EU og Tyrkiet bør videreføres.
2. Tilbagesendelse af alle nye irregulære migranter fra Grækenland til Tyrkiet
Ifølge erklæringen skal alle nye irregulære migranter og asylansøgere, hvis ansøgninger er blevet
afvist eller anses for grundløse, og som er ankommet fra Tyrkiet til de græske øer efter den 20.
marts 2016, sendes tilbage. Disse foranstaltninger gennemføres i overensstemmelse med kravene i
EU-retten og folkeretten samt under fuld overholdelse af
nonrefoulementprincippet
7
.
Status
Siden den foregående rapport og indtil den 9. juni er 311 personer, der ankom til Grækenland fra
Tyrkiet, blevet sendt tilbage i henhold til erklæringen fra EU og Tyrkiet, herunder 42 syrere. Andre
nationaliteter omfattede pakistanere (163), algeriere (37), bangladeshere (35), marokkanere (8),
nepalesere (7), ghanesere (5), nigerianere (3), camerounere (3), irakere (1), afghanere (1), egyptere
(1), congolesere (1), ivorianere (1), haitianere (1), senegalesere (1) og palæstinensere (1). Det
samlede antal migranter, der er blevet sendt tilbage til Tyrkiet siden datoen for ikrafttrædelsen af
erklæringen fra EU og Tyrkiet, er på 1 798
8
.
Antallet af tilbagesendelser fra de græske øer til Tyrkiet er fortsat meget lavere end antallet af
ankomster, hvilket opretholder presset på hotspotfaciliteterne på øerne. Dette skyldes hovedsagelig
det akkumulerede efterslæb i behandlingen af asylansøgninger i anden instans på de græske øer og
den utilstrækkelige behandling forud for tilbagesendelsen og den utilstrækkelige
tilbageholdelseskapacitet samt de juridiske spørgsmål, som der er redegjort for nedenfor. Dog er
tempoet i tilbagesendelserne blevet forbedret sammenlignet med den foregående periode og skulle
stige yderligere i de kommende måneder med en forbedret kapacitet i asylsystemet (der nu
forventes at føre til flere afgørelser i anden instans), flere fornyede pågribelser og øget
tilbagesendelseskapacitet.
Med henblik på at forbedre tilbagesendelsesoperationerne blev der afholdt endnu et trepartsmøde
mellem Kommissionen, Grækenland og Tyrkiet den 5. maj i Athen. Det vedrørte bl.a. strømlining
af tilbagetagelsesoperationerne med henblik på at opnå maksimal effektivitet, udveksling af
oplysninger om migranter, der hævder at være uledsagede mindreårige, og om personer, der er
indstillet til tilbagesendelse, eller som afvises ved tilbagesendelsen, måder til håndtering af det
øgede antal tilbagesendelser og indførelse af effektive kommunikationskanaler til udveksling af
oplysninger om kandidater til tilbagesendelse, der er blevet afvist under henvisning til den
offentlige sikkerhed og orden. Det næste møde forventes at finde sted i begyndelsen af juli 2017.
Bestræbelserne på at give migranter mulighed for faktisk at vende tilbage til Tyrkiet eller deres
7
8
Alle, der ankom til de græske øer efter den 20. marts, har ret til at ansøge om asyl. Alle ansøgninger behandles
individuelt i lyset af ansøgerens særlige situation og i overensstemmelse med direktivet om asylprocedurer. Dette
udelukker enhver form for kollektiv udvisning. Ansøgere har ret til at klage og skal have adgang til effektive
retsmidler ved en eventuel negativ afgørelse vedrørende deres asylsansøgning. Både Grækenland og Tyrkiet har
truffet og er ved at gennemføre passende retlige foranstaltninger for at sikre fuld overholdelse af EU-retten og
folkeretten.
De tilbagesendte personer havde enten fået afslag på deres asylansøgning (herunder i anden instans), havde trukket
deres ansøgning om international beskyttelse tilbage eller havde slet ikke ansøgt om asyl. Siden den 20. marts 2016
har der fundet 1 210 tilbagesendelser sted til Tyrkiet i henhold til erklæringen fra EU og Tyrkiet og 588
tilbagesendelser i henhold til den bilaterale protokol mellem Grækenland og Tyrkiet.
5
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0006.png
oprindelsesland skal fortsættes. Siden den sidste rapport er 579 migranter frivilligt vendt tilbage til
deres oprindelsesland fra øerne (tillige med 1 147 fra fastlandet) med støtte fra programmet for
støttet frivillig tilbagevenden og reintegration. Dermed har i alt ca. 8 700 migranter gjort brug af
programmet siden dets start i 2016. Grækenland opfordres til fuldt ud at anvende og deltage i EU-
finansierede fælles programmer for tilbagesendelse (navnlig det europæiske reintegrationsprogram)
ved at samarbejde tæt og proaktivt med de vigtigste gennemførelsesorganer og udnytte den
tilgængelige finansielle og tekniske støtte fuldt ud.
Ikkesyriske migranter sendes tilbage fra de græske øer til Tyrkiet med skib og overføres til et
udrejsecenter i Kayseri, hvor de orienteres om deres rettigheder, herunder muligheden for at ansøge
om beskyttelsesstatus i Tyrkiet. Indtil videre
9
har 56 personer indgivet ansøgninger om international
beskyttelse til de tyrkiske myndigheder, og to personer har opnået flygtningestatus, 38 ansøgninger
er under behandling, og ni personer har fået afslag
10
.
707 personer er blevet sendt tilbage til deres
oprindelsesland. Ved et besøg for nylig af EU's myndigheder kunne det konstateres, at situationen i
centret overholdt de krævede standarder. Syrere sendes tilbage fra de græske øer med fly og
anbringes i en flygtningelejr i det midlertidige indkvarteringscenter İslahiye 2, der ligger tæt på
grænsen til Syrien. EU's myndigheder besøgte centret for nylig og konstaterede, at det opfyldte de
krævede standarder. Syrerne har ret til at ansøge om midlertidig beskyttelse, og efter en hurtig
forhåndsregistrering med henblik på midlertidig beskyttelse frigives de fra centret og kan bosætte
sig i en provins efter eget valg eller blive i centret, hvis de foretrækker det. Indtil videre er alle
tilbagesendte syrere blevet forhåndsregistreret med undtagelse af 16, som besluttede at vende
frivilligt tilbage til Syrien. Otte syrere besluttede at blive i de indkvarteringsfaciliteter, som de
tyrkiske myndigheder har stillet til rådighed, og 168 af dem valgte at bosætte sig uden for disse
faciliteter.
Retlige foranstaltninger
For øjeblikket er tolv klageudvalg ved at træffe afgørelser om klager mod de afgørelser, som den
græske asyltjeneste har truffet i første instans. Endvidere erstatter ét klageudvalg andre udvalg, hvis
de ikke er funktionsdygtige (dvs. på grund af manglende flertal blandt medlemmerne af en eller
anden grund).
På de græske øer er der ud af asyltjenestens i alt 4 418 negative afgørelser i første instans
11
vedrørende sagens formalitet og realitet indtil videre blevet klaget over 3 554
12
. Der er indtil videre
blevet truffet afgørelse i anden instans i 2 088 af disse 3 554 klagesager (dvs. i 59 % af sagerne). Ud
af de foreløbigt 477 klageafgørelser om sagens formalitet har 57 afgørelser i anden instans
stadfæstet afgørelsen om afvisning i første instans, mens 420 klageafgørelser i anden instans
omstødte afgørelsen om afvisning i første instans
13
.
Hvad angår de 1 416 klageafgørelser om sagens
realitet har 1 399 afgørelser truffet i anden instans stadfæstet afgørelsen om afvisning i første
instans, mens sådanne afgørelser om afvisning blev omstødt i 17
14
tilfælde. I løbet af
rapporteringsperioden blev 195 klagesager afsluttet af andre grunde end en afgørelse om klagens
realitet, dvs. ikkepåberåbte implicitte og eksplicitte tilbagetrækninger.
9
10
11
12
13
14
Ifølge oplysningerne fra de tyrkiske myndigheder.
Endvidere er syv ansøgninger klassificeret som "andet" (trukket tilbage osv.).
Pr. 4. juni 2017 var der i alt blevet indgivet 19 624 asylansøgninger på de græske øer siden erklæringens
ikrafttrædelse. Ud af disse 19 624 ansøgninger har den græske asyltjeneste truffet 17 804 afgørelser som led i
procedurerne på øerne siden den 20. marts 2016, herunder 12 581 vedrørende sagens formalitet og 5 223 vedrørende
sagens realitet.
Pr. 4. juni 2017.
Det samlede tal omfatter afgørelser i anden instans, der har omstødt afgørelserne om sagens formalitet i første
instans samt indrømmet flygtningestatus.
Dette tal omfatter ikke afgørelser i anden instans om tildeling af flygtningestatus eller omstødelse af afgørelser om
sagens formalitet i første instans.
6
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0007.png
Den 15. marts 2017 vedtog det græske parlament bestemmelser, der tillader anvendelse af ordførere
i klageudvalgene samt udstationering af sådanne ordførere fra Det Europæiske Asylstøttekontor.
Uden at det berører uafhængigheden af klageudvalgenes medlemmer, bistår ordførerne dem i
beslutningsprocessen ved at indsamle de faktiske omstændigheder i sagen, appellantens argumenter
og oplysninger om vedkommendes oprindelsesland. I alt 22 ordførere
15
bistår allerede
klageudvalgene i deres arbejde. Gennemførelsen af disse bestemmelser havde til formål at forbedre
arbejdet i klageudvalgene og mindske den tid, appellanterne skulle vente på øerne, indtil der blev
truffet afgørelse i anden instans, hvilket gav myndighederne mulighed for at yde international
beskyttelse til personer, som havde behov for det, og kanalisere irregulære migranter over i
tilbagesendelsesproceduren.
Til trods for det øgede antal klageudvalg og indførelsen af ordførere har de nye klageudvalg fortsat
været langsomme til at træffe afgørelser (ca. 47 om ugen siden den foregående rapport). Indtil
videre har de truffet 1 447 afgørelser i henhold til erklæringen fra EU og Tyrkiet
54 om sagens
formalitet og 1 393
16
om sagens realitet. De græske myndigheder anerkender, hvor vigtigt og
hastende spørgsmålet er. Ud over at sikre, at klagemyndigheden er ordentligt udstyret (dvs. i form
af materiel og udstyr), og at klager indgivet på øerne behandles som en prioritet, fortsætter den
græske klagemyndighed med at forbedre arbejdsgangen, f.eks. ved at indføre et midlertidigt IT-
planlægningsværktøj til brug i forbindelse med udnævnelser, samt ved at undersøge muligheden
for, at ordførerne og udvalgene kan specialisere sig for hvert land, referencefilerne stammer fra. Det
forventes, at disse foranstaltninger vil bidrage til at øge antallet af afgørelser og dermed tempoet i
de faktiske tilbagesendelser fra de græske øer til Tyrkiet.
Den 10. marts 2017 behandlede det græske statsråd (i plenum) sagerne vedrørende
forfatningsmæssigheden af klageudvalgenes sammensætning og spørgsmålet om, hvorvidt Tyrkiet
kan betragtes som et sikkert tredjeland med henblik på tilbagesendelse af de to syriske
asylansøgere, der havde klaget over de afgørelser i anden instans, der stadfæstede afvisningen af
deres sager i første instans. I sin afgørelse af 8. maj 2017, der vedrørte to af de fire pågældende
sager, bekræftede statsrådet (i plenum), at klageudvalgenes nuværende sammensætning var i
overensstemmelse med forfatningen. Statsrådet (plenum) har endnu ikke truffet afgørelse i de to
resterende sager om, hvorvidt Tyrkiet er et sikkert tredjeland, og der er ikke berammet nogen dato
herfor.
Operationelle foranstaltninger
Ifølge de græske myndigheder befinder der sig nu 13 968
17
migranter på øerne, mens der kun er
7 450 pladser i de officielle modtagelsesfaciliteter og yderligere 1 223 pladser under UNHCR's
udlejningsordning. Den tunge byrde, der hviler på de græske myndigheder, komplicerer også
situationen ved hotspottene.
De græske myndigheder har med støtte fra Kommissionen fortsat sit arbejde med at forbedre
forholdene ved hotspottene og på øerne ved at opgradere faciliteterne og sikre mere effektive
procedurer i overensstemmelse med den fælles handlingsplan om gennemførelsen af erklæringen
fra EU og Tyrkiet.
15
16
17
Ti ordførere ansat ved klagemyndigheden og tolv ordførere udsendt til klagemyndigheden af Det Europæiske
Asylstøttekontor.
De negative afgørelser truffet i første instans blev bekræftet i 1 377 sager, mens de blev ændret i 16 sager.
Pr. 9. juni 2017. I betragtning af, at der er rapporter, som drager disse tal i tvivl, opfordrer Kommissionen de græske
myndigheder til at præcisere antallet af migranter, som opholder sig på øerne og ved hotspottene. En sådan
præcisering ville bidrage til planlægningen og gennemførelsen.
7
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0008.png
Med henblik på at styrke tilbagesendelserne blev der den 30. marts 2017 åbnet et nyt udrejsecenter
på Kos, der nu har 224 pladser, og som senest i juli 2017 vil blive udvidet til 500 pladser ved fuld
operationel kapacitet. Arbejderne med tilbageholdelsesområder forud for tilbagesendelse i
tilknytning til hotspottene på Lesvos og Samos forventes også at blive afsluttet i juni, hvorefter
kapaciteten vil nå op på i alt 996 pladser. På Chios er der truffet afgørelse om at gå videre med
udviklingen af et udrejsecenter på en lokalitet uden for byen.
Der er under EU's regionale taskforce blevet nedsat en stående arbejdsgruppe vedrørende sikkerhed,
som samler sikkerhedseksperter fra Kommissionen og EU's agenturer med henblik på at rådgive de
græske myndigheder om de vigtigste risikoområder. Fælles eksisterende udfordringer på tværs af
øerne omfatter den forsinkede formelle offentliggørelse af evakueringsplaner for de centre, hvis
oprettelse de græske myndigheder har afsluttet, og evakueringsøvelser for personalet. De faste
græske koordinatorer, der har udført deres opgaver ved alle hotspots siden februar, er fortsat
ansvarlige for den overordnede forvaltning af hotspottene og tager sig navnlig af problemer
vedrørende sikkerhed og offentlig orden.
For at lette tilbagesendelserne indførte den græske regering også en skæringsdato for ansøgninger
om at blive omfattet af programmet for støttet frivillig tilbagevenden og reintegration for at undgå
eventuelt misbrug af programmet, navnlig lige før en tilbagesendelse
18
.
Af hensyn til en effektiv
gennemførelse af programmet og for at underrette alle afviste asylansøgere om ansøgningsfristen
udsender Den Internationale Organisation for Migration, der også fortsat har sikret en permanent
tilstedeværelse på alle fem hotspotøer med henblik på at fremme programmet og yde individuel
rådgivning, en målrettet informationsbrochure til de pågældende migranter.
Til trods for de skridt, der er taget, skal der gøres mere for at håndtere situationen på øerne. Som
tidligere nævnt og som tilføjelse til ovenstående bør tidsfristen mellem udarbejdelsen og
indgivelsen af en ansøgning nedbringes i overensstemmelse med artikel 6, stk. 2, i direktivet om
asylprocedurer, hvorefter en person, der har udarbejdet en asylansøgning, skal have mulighed for at
indgive den så hurtigt som muligt. Hertil kommer, at selv om Det Europæiske Agentur for Grænse-
og Kystbevogtning medfinansierer udsendelsen af 280 græske politifolk til hotspottene, skal deres
koordinerede og effektive udnyttelse videreudvikles, for at de fortsat kan garantere sikkerheden på
stedet.
EU's finansielle bistand til Grækenland
Grækenland har gjort fremskridt med at begynde at anvende sine nationale programmer under Asyl-
, Migrations- og Integrationsfonden og Fonden for Intern Sikkerhed. Kommissionen fortsætter med
at støtte de græske myndigheder for yderligere at fremskynde gennemførelsen, sådan at de midler,
der er til rådighed under disse programmer (509 mio. EUR for perioden 2014-2020), kan udnyttes
fuldt ud med henblik på at dække behovene for migrationsforvaltning i Grækenland. Til det formål
bør de græske myndigheder vedtage alle relevante lovgivningsmæssige, administrative og
operationelle foranstaltninger og forbedre koordineringen mellem de relevante aktører, styrke den
operationelle kapacitet og forbedre gennemførelsesmekanismerne, herunder ved at strømline
udbudsprocedurerne. Ud over de midler, der er til rådighed under de nationale programmer, er der
blevet ydet omfattende nødhjælp fra Asyl-, Migrations- og Integrationsfonden og Fonden for Intern
18
Irregulære migranter, som har indgivet en asylansøgning i et af modtagelses- og identifikationscentrene, har ret til at
ansøge om støttet frivillig tilbagevenden og reintegration på ethvert tidspunkt indtil fem dage efter asyltjenestens
meddelelse af afslag på deres ansøgning om asyl (asylafgørelse i første instans). Muligheden for støttet frivillig
tilbagevenden og reintegration er også åben for migranter, der er blevet indstillet til tilbagesendelse til Tyrkiet, og
som er blevet afvist af Tyrkiet, uanset ovennævnte skæringsdato. De asylansøgere, som allerede havde fået
meddelelse om en negativ afgørelse om asyl i første instans, da skæringsdatoen blev indført, fik indtil den 9. april
mulighed for at ansøge om at blive omfattet af programmet for støttet frivillig tilbagevenden og reintegration.
8
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0009.png
Sikkerhed i størrelsesordenen 356,8 mio. EUR siden begyndelsen af migrationskrisen i 2015 for at
hjælpe Grækenland med at styrke sine modtagelsesfaciliteter og styrke landets migrations-, asyl- og
grænseforvaltningskapacitet.
I februar 2017 indførte de græske myndigheder en finansiel planlægning for oprettelsen og driften
af modtagelsesfaciliteterne for 2017. Den har til formål at sikre en koordineret tilgang til dækning af
de mest presserende modtagelsesbehov i Grækenland på en rettidig og effektiv måde ved samtidig
udnyttelse af alle tænkelige synergier fra alle tilgængelige kilder (herunder EU-finansierede
nationale programmer og nødhjælp under Asyl-, Migrations- og Integrationsfonden og Fonden for
Intern Sikkerhed, nødhjælp under instrumentet for nødhjælp i EU samt det græske statsbudget).
Pr. 6. juni 2017 er der blevet indgået kontrakter for 249 mio. EUR i form af nødhjælp inden for EU
med 14 humanitære partnere med henblik på at dække de humanitære behov hos flygtninge og
migranter i Grækenland. Hidtil har denne støtte haft fokus på indkvartering, udbetaling af kontanter
til fødevarer og nonfoodartikler, støtte til uledsagede mindreårige og uddannelse, og der er også
blevet ydet støtte til vigtige aktiviteter på sundhedsområdet. Der er fortsat 196 mio. EUR til
rådighed til støtte for indsatsen for flygtninge i overensstemmelse med de gældende kriterier. Med
hensyn til indkvartering flytter fokus sig nu gradvist fra lejre til lejeboliger for i alt 30 000
berettigede personer. Med hensyn til kontanter har det multifunktionelle program vedrørende
kontanter siden den 1. maj 2017 på fastlandet omfattet fødevarer og nonfoodartikler med det formål
at sikre værdige levevilkår for dem, der har behov for det.
Største udfordringer og næste skridt
Tempoet i behandlingen af asylansøgninger og antallet af afgørelser pr. klageudvalg bør
omgående øges med prioritet til klager indgivet på øerne, og tempoet i tilbagesendelser til
Tyrkiet inden for rammerne af erklæringen mellem EU og Tyrkiet bør sættes op.
Den nødvendige modtagelses- og tilbagesendelseskapacitet på øerne bør sikres.
Der bør så hurtigt som muligt træffes alle nødvendige foranstaltninger for at sikre en rettidig
og effektiv anvendelse af de EU-finansieringsmidler, der er til rådighed under Grækenlands
nationale programmer.
3. Genbosætning fra Tyrkiet til EU i henhold til 1:1-ordningen
Status
Pr. 9. juni er i alt 6 254 syrere blevet genbosat fra Tyrkiet til EU i henhold til 1:1-ordningen. I
rapporteringsperioden er 2 689 syrere blevet genbosat i ti medlemsstater (Østrig, Belgien, Finland,
Frankrig, Tyskland, Italien, Rumænien, Spanien, Sverige og Nederlandene)
19
.
I alt 1 458 personer
er blevet godkendt og afventer genbosætning. Genbosætninger går fortsat væsentlig hurtigere
sammenlignet med tilbagesendelserne fra de græske øer. Dette regelmæssige tempo i
genbosætningerne
20
skal opretholdes.
Medlemsstaterne gør fortsat gode fremskridt med forberedelserne af yderligere
genbosætningsforanstaltninger, herunder tjenesterejser til Tyrkiet for at interviewe kandidater til
genbosætning. De tyrkiske myndigheder bestræber sig på at tilvejebringe lister over kandidater til
genbosætning. Siden årets begyndelse har de fremsendt nye lister med over 20 000 kandidater til De
19
20
Derudover har Norge indtil videre genbosat 563 syrere fra Tyrkiet siden den 4. april 2016. Selv om Norge anvender
de standardprocedurer for genbosætning, som er aftalt med Tyrkiet inden for rammerne af 1:1-ordningen,
modregnes antallet af genbosætninger til Norge i den forbindelse ikke i antallet af tilbagesendte syrere fra
Grækenland.
COM(2017) 212 final af 12.4.2017, COM(2017) 260 final af 16.5.2017 og COM(2017) 330 final af 13.6.2017.
9
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0010.png
Forenede Nationers Højkommissariat for Flygtninge. Det er en vigtig forudsætning for at sikre
tempoet i genbosætningerne, at disse henvisninger fortsat stilles til rådighed. Sideløbende hermed
har EU-medlemsstaterne meddelt De Forenede Nationers Højkommissariat for Flygtninge deres
genbosætningstilsagn for indeværende år og afgivet næsten 25 000 tilsagn for 2017.
Operationelle foranstaltninger
For at støtte genbosætninger i henhold til erklæringen fra EU og Tyrkiet har EU's delegation i
Ankara fortsat holdt ugentlige møder med de relevante tyrkiske myndigheder, medlemsstaterne,
FN's Højkommissariat for Flygtninge og Den Internationale Organisation for Migration for at
sammenligne statistiske data og drøfte operationelle opdateringer.
EU's delegation udarbejdede et udkast til spørgeskema vedrørende genbosætning og sendte det til
medlemsstaterne og De Forenede Nationers Højkommissariat for Flygtninge. Spørgeskemaet har til
formål at give de syriske kandidater til genbosætning udførlige oplysninger om de enkelte
tilflytningsmedlemsstater. Dette forventes at reducere antallet af kandidater, som fortryder deres
valg. Spørgeskemaet er blevet hilst velkomment af FN's Højkommissariat for Flygtninge og de
fleste medlemsstater og vil snart blive brugt af De Forenede Nationers Højkommissariat for
Flygtninge i forbindelse med interview med syriske kandidater.
Største udfordringer og næste skridt
Genbosætningen skal fortsætte i et regelmæssigt tempo.
4. Forebyggelse af nye sø- eller landruter for irregulær migration
Der er ikke noget, der tyder på, at bestræbelserne på at kontrollere strømmene på den østlige
Middelhavsrute har medført nogen større omdirigering fra Tyrkiet. Til trods for, at Tyrkiet fortsatte
operation "Aegean Hope" og operation "Safe Med"
21
, er der dog siden den femte rapport ankommet
20 både med i alt 1 389 migranter til Italien fra Tyrkiet, og der er ankommet to både til Cypern med
i alt 116 migranter, alle syrere, om bord.
Antallet af registrerede irregulære grænsepassager ved Tyrkiets landgrænse til Bulgarien og
Grækenland synes at være forblevet lavt i de sidste seks måneder, idet der hver dag i gennemsnit er
blevet registreret ca. fem irregulære grænsepassager til Grækenland og to til Bulgarien. Der er for
øjeblikket udstationeret 105 betjente fra den europæiske grænse- og kystvagt ved den bulgarsk-
tyrkiske grænse.
5. Frivillig ordning om indrejse af humanitære årsager
Kommissionen fortsætter sine bestræbelser på at fremme en hurtig udarbejdelse af de fælles
operative standardprocedurer for den frivillige ordning for indrejse af humanitære årsager med
deltagerlandene og med Tyrkiet. Ifølge erklæringen fra EU og Tyrkiet skal ordningen aktiveres, når
de irregulære grænsepassager fra Tyrkiet til EU er ophørt eller i det mindste er blevet mindsket
væsentligt og varigt. På grundlag af en ny udgave af udkastet til operative standardprocedurer, der
blev sendt til Tyrkiet i slutningen af maj, fandt der konstruktive drøftelser sted mellem
Kommissionen og Tyrkiet den 8. juni i Ankara, og der blev gjort betydelige fremskridt i retning af
at nå til enighed om aftalen. En hurtig aftale om de operative standardprocedurer og afgørelsen om
21
2 500 medarbejdere, 65 kystvagtbåde, to redningsbåde, ti helikoptere og tre fly med faste vinger indgår i disse
operationer.
10
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0011.png
dens ikrafttrædelse ville sætte skub i gennemførelsen af erklæringen og give syrerne et sikkert og
lovligt alternativ til irregulær migration til EU.
6. Visumliberalisering
Med hensyn til gennemførelsen af køreplanen for visumliberalisering er der fortsat syv benchmarks,
der skal opfyldes, sådan som det blev fremhævet i de foregående rapporter:
udstedelse af
biometriske rejsedokumenter
, der opfylder EU's standarder fuldt ud
vedtagelse af den i køreplanen fastsatte foranstaltning til forebyggelse af
korruption
indgåelse af en
operationel samarbejdsaftale med Europol
revision af lovgivning og praksis inden for
terrorbekæmpelse,
så de stemmer overens med
europæiske standarder
tilpasning af lovgivningen om
beskyttelse af personoplysninger
til EU's standarder
tilbud til alle EU-medlemsstater om at indgå i et effektivt
retligt samarbejde i straffesager
opfyldelse af samtlige bestemmelser i
tilbagetagelsesaftalen mellem EU og Tyrkiet.
Som tidligere anført opfordrer Kommissionen Tyrkiet til hurtigst muligt at opfylde alle udestående
benchmarks i køreplanen for visumliberalisering. Kommissionen og Tyrkiet har fortsat ført en aktiv
dialog for at finde løsninger, herunder de lovgivnings- og proceduremæssige ændringer, som er
nødvendige for at opfylde de udestående benchmarks.
Den ændrede forordning (EF) nr. 539/2001, der styrker den eksisterende suspensionsmekanisme for
visumfri rejse for borgere fra ethvert land, der nyder godt af visumliberaliseringen, trådte i kraft den
28. marts 2017
22
.
7. Faciliteten for flygtninge i Tyrkiet
Kommissionen har siden den foregående rapport fortsat sine bestræbelser på at imødekomme
flygtningenes og de tyrkiske værtssamfunds mest kritiske behov. Ud af de 3 mia. EUR for perioden
2016-2017 er det samlede tildelte beløb nået op på 2,9 mia. EUR (en stigning fra 2,2 mia. EUR på
tidspunktet for den foregående rapport) med offentliggørelsen af den humanitære
gennemførelsesplan for 2017. Ud af de 2,9 mia. EUR er der blevet indgået kontrakter vedrørende 47
projekter til et beløb af 1 572 mio. EUR (en stigning fra 1 495 mio. EUR)
som alle er begyndt at
blive gennemført. Det samlede beløb, der er blevet udbetalt, udgør nu 811 mio. EUR (en stigning
fra 750 mio. EUR) til både humanitær og ikkehumanitær bistand
23
.
På det sidste møde i styringsudvalget den 31. marts 2017 blev det anerkendt, at finansiering, der
koordineres af faciliteten for flygtninge i Tyrkiet ("faciliteten"), fortsat har en betydelig direkte
virkning på stedet. Kommissionen arbejder tæt sammen med de tyrkiske myndigheder og andre
partnere om at fremskynde indgåelsen og gennemførelsen af kontrakter samt udbetalinger i
forbindelse hermed. Som led i udførelsen af sine opgaver støtter faciliteten for flygtninge i Tyrkiet
børns rettigheder og flygtninges menneskerettigheder generelt, herunder ligestilling mellem
22
23
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/371 om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 539/2001 om
fastlæggelse af listen over de tredjelande, hvis statsborgere skal være i besiddelse af visum ved passage af de ydre
grænser, og listen over de tredjelande, hvis statsborgere er fritaget for dette krav (revision af
suspensionsmekanismen).
Midlerne udbetales i trancher, indtil projektet er gennemført, i overensstemmelse med principperne om forsvarlig
økonomiske forvaltning. Det er som led i aktiviteterne til fremme af facilitetens synlighed muligt via et interaktivt
kort at se, hvor de forskellige projekter gennemføres, samt hvilke resultater der forventes:
http://ec.europa.eu/enlargement/news_corner/migration/index_en.htm
11
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0012.png
kønnene.
Facilitetsresultatrammen blev afsluttet i marts 2017, og overvågningen af projekterne under
faciliteten er blevet påbegyndt.
Humanitær bistand
Kommissionen har fortsat gennemførelsen af sin humanitære strategi under faciliteten
24
.
Kommissionen har forhøjet kontrakterne til 593 mio. EUR gennem 35 humanitære projekter med 19
partnere, der omfatter opfyldelse af basale behov, beskyttelse, uddannelse, sundhed, mad og
indkvartering. Af disse 593 mio. EUR er der for indeværende blevet udbetalt 463 mio. EUR.
Der er også kommet gang i gennemførelsen af det humanitære flagskibsprogram, nemlig
krisesikkerhedsnettet. Det har et foreløbigt budget på 348 mio. EUR, som er aftalt med
Verdensfødevareprogrammet, og støtter de mest sårbare flygtninge gennem direkte
kontantoverførsler til familier ved hjælp af et debetkort. Ved udgangen af maj 2017 havde
krisesikkerhedsnettet støttet mere end 600 000 flygtninge i Tyrkiet. I denne rapporteringsperiode
har Kommissionen godkendt en ny overførselsværdi og målretningskriterier, hvilket betyder, at de
støtteberettigede familier nu vil modtage 120 tyrkiske lire pr. person pr. måned plus yderligere
kvartalsvise tillæg. Dette vil give flere modtagere hurtigere adgang til støtte. Med disse ændringer,
som skulle træde i kraft i juni 2017, agter Kommissionen at øge sit nuværende mål for støtte til 1,3
mio. flygtninge.
I maj 2017 fandt de første betalinger til flygtningefamilier sted under ordningen for betingede
kontantoverførsler til uddannelse. Dette program bygger på krisesikkerhedsnettet ved at stille
kontantoverførsler til rådighed for sårbare familier til fremme af indskrivning i skolesystemet og
regelmæssig deltagelse af flygtningebørn. Ordningen for betingede kontantoverførsler til
uddannelse gennemføres gennem en aftale til 34 mio. EUR, der er indgået med De Forenede
Nationers Børnefond, hvilket gør den til Kommissionens hidtil største program for uddannelse i
nødsituationer. Kommissionen forventer, at 230 000 børn vil få direkte fordel af ordningen for
betingede kontantoverførsler til uddannelse i det første år af programmet.
Kommissionen har fortsat med at indgå aftaler med sine partnere om beskyttelse og sundhed.
Beskyttelsesrelaterede kontrakter omfatter støtte til de mest sårbare flygtninge, herunder
handicappede flygtninge, samt viderekanalisering af flygtninge til beskyttelsestjenester og ydelse af
hjælp til at blive integreret i Tyrkiet. Hvad angår sundhed, har projekterne til formål at forbedre
adgangen til specialiserede tjenester for konfliktramte flygtninge og stille livsvigtige
sundhedstjenester og tjenester for mental sundhed (sundhedspleje) til rådighed samt yde støtte til og
beskytte sårbare flygtninge, herunder ofre for kønsbaseret vold. Den seneste kontrakt, der blev
indgået med Verdenssundhedsorganisationen den 3. maj 2017, støtter uddannelsen af syrisk
sundhedsperson
ale med henblik på at integrere dem i det tyrkiske sundhedsvæsen.
Den 3. maj 2017 offentliggjorde Kommissionen den humanitære gennemførelsesplan for Tyrkiet for
2017. Den fastsætter prioriteterne for gennemførelsen af 714 mio. EUR i humanitær bistand.
Kommissionen vil som led i den humanitære gennemførelsesplan fortsat yde bistand til nogle af de
mest sårbare flygtninge i Tyrkiet og viderekanalisere dem til offentlige tjenester, primært ved at
benytte krisesikkerhedsnettet til gennemførelsen heraf, navnlig med hensyn til basale behov,
sundhed, uddannelse og beskyttelse. Fokus vil fortsat være på flygtninge uden for lejrene, der udgør
størstedelen af flygtningene i Tyrkiet og er de mest sårbare.
24
Den humanitære bistand under faciliteten ydes fortsat i overensstemmelse med EU's regler om humanitær bistand og
principperne i den europæiske konsensus om humanitær bistand.
12
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0013.png
Ikkehumanitær bistand
Der er nu blevet tildelt 1 577 mio. EUR under facilitetens ikkehumanitære streng. Der er nu indgået
kontrakter for 979 mio. EUR, og udbetalingerne til gennemførelsespartnerne er nået op på
348 mio. EUR.
Endnu en aftale blev undertegnet den 31. marts 2017 under EU's regionale trustfond som reaktion
på krisen i Syrien ("EU's regionale trustfond") til et beløb på for 33 mio. EUR. Med dette projekt,
der gennemføres af Dansk Røde Kors i samarbejde med Tyrkisk Røde Halvmåne, oprettes der ti
centre i lokalområdet i en række byer til gavn for over 200 000 syriske flygtningebørn. Derudover
skulle der blive forelagt tre handlingsdokumenter (dvs. forslag til finansiering under EU's regionale
trustfond) til en værdi af mere end 120 mio. EUR for EU's regionale trustfonds operationelle udvalg
til vedtagelse den 13. juni 2017. Disse forslag har til formål at forbedre adgangen til
sundhedstjenester for syriske flygtninge samt styrke syriske flygtninges og værtssamfundenes
modstandsdygtighed og ikkesyriske flygtninges livsfærdigheder.
Aktiviteter, der er finansieret under den særlige foranstaltning til 1,4 mia. EUR, som blev vedtaget i
juli 2016, har også haft betydelige virkninger på stedet. Den 23. maj 2017 blev den første
sundhedsklinik for migranter indviet i Kilis med henblik på at håndtere det ekstra pres på det lokale
sundhedssystem
25
, og det er planen, at en anden klinik skal åbnes i Ankara i juni. Det samlede antal,
der skal etableres, er 220 sundhedscentre for migranter. Med hensyn til uddannelse er der i alt
blevet ansat ca. 5 500 tyrkiske sproglærere i 23 provinser for at hjælpe flygtninge med at lære
sproget og blive integreret. Næsten 44 000 studerende er blevet udpeget til at modtage
opsamlingstimer, mere end 33 000 studerende er blevet udvalgt til at blive overført til skoler, og
næsten 500 skolevejledere og fagkonsulenter hjælper de studerende. Faciliteten støtter også de
tyrkiske myndigheders bestræbelser på at forbedre kvaliteten af uddannelse. Ca. 20 000 syriske
frivillige lærere har modtaget uddannelse i forbedrede undervisningsmetoder, og 18 000 har bestået
den skriftlige prøve og modtaget officielle eksamensbeviser. I erkendelse af de syriske børns
særlige behov modtager over 7 500 piger og drenge psykosocial støtte, og næsten 5 000 teenagere
og unge i 20 provinser har nydt godt af peer-to-peer-støtte fra ungdomsledere. Faciliteten har også
bidraget til at få mere end 310 000 syriske børn i skole, støtte 280 universitetsstuderende, undervise
120 studerende i universitetsalderen i engelsk og yde vejledning til 70 studerende om mulighederne
for efteruddannelse og videregående uddannelse.
Som det blev drøftet på det sidste møde i styringsudvalget, er denne særlige foranstaltninger fra juli
2016 ved at blive ændret
26
, og dens samlede budget forhøjes med 10 mio. EUR Dette sker i tæt
samarbejde med de tyrkiske myndigheder og på grundlag af behovsvurderingen fra juni 2016, der
afspejler behovet for en hurtig og effektiv mobilisering af faciliteten. På grund af det lavere antal
tilbagesendte end forventet er den særlige foranstaltning vedrørende tilbagesendelser også ved at
blive ændret for at forbedre det tyrkiske generaldirektorat for migrationsforvaltnings kapacitet til at
forvalte, modtage og huse migranter og hjemvendte, navnlig med hensyn til menneskelige
ressourcer og infrastruktur. Indtil videre har projektet dækket omkostningerne i forbindelse med
tilbagesendelsen af syrere og ikkesyrere samt generaldirektoratet for migrationsforvaltnings indkøb
af logistisk udstyr og arbejderne i forbindelse med opførelsen af et udrejsecenter for 750 personer.
25
26
Dette er også den første infrastrukturforanstaltning i sundhedssektoren under faciliteten og et godt eksempel på
koordineret ydelse af bistand inden for rammerne af facilitetens ikkehumanitære og humanitære streng, hvor den
første finansierer driftsomkostninger i forbindelse med opførelsen af klinikken og dens udstyr, og den sidste
finansierer syriske lægers uddannelse og kvalifikationer.
De vigtigste ændringer vedrører en ændring i gennemførelsespartneren vedrørende kommunal infrastruktur,
medtagelse af en bestemmelse om opførelse af præfabrikerede skoler og et ekstra hospital og en omdefinering af den
socioøkonomiske støttes karakter med fokus på integration på arbejdsmarkedet og beskæftigelsesmuligheder for
flygtninge.
13
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770834_0014.png
Kommissionen arbejder også i tæt samarbejde med de tyrkiske myndigheder på supplerende
foranstaltninger inden for socioøkonomisk støtte og kommunal infrastruktur, som bør godkendes
inden sommerferien og gennemføres af internationale finansielle institutioner.
Største udfordringer og næste skridt
Hurtig indgåelse af kontrakter om alle resterende foranstaltninger inden for rammerne af de
særlige foranstaltninger og sikring af deres effektive gennemførelse i overensstemmelse med
princippet om forsvarlig økonomisk forvaltning
Hurtig indgåelse af kontrakter inden for rammene af den humanitære gennemførelsesplan for
2017
Vedtagelse af de ændrede særlige foranstaltninger vedrørende uddannelse, sundhed, lokal
infrastruktur og socioøkonomisk støtte samt tilbagesendelser inden sommerferien.
8. Opgradering af toldunionen
Siden den foregående rapport har Rådet fortsat aktivt arbejdet med Kommissionens forslag om
indledning af forhandlinger med Tyrkiet om en opgraderet bilateral handelsramme
27
.
Kommissionen opfordrer Rådet til at afslutte dette arbejde så hurtigt som muligt for at gøre det
muligt at indlede forhandlingerne om en vigtig aftale, som, hvis den anvendes på alle
medlemsstater, ville frigøre stadig uudnyttet potentiale i de handelsmæssige og økonomiske
forbindelser mellem EU og Tyrkiet.
9. Tiltrædelsesprocessen
Inden for rammerne af tiltrædelsesforhandlingerne er der indtil videre blevet åbnet 16 kapitler, og et
af disse er midlertidigt blevet lukket.
Som tidligere anført blev de forberedende dokumenter med forbehold af medlemsstaternes
holdninger i overensstemmelse med de eksisterende regler forelagt for Rådet sidste forår og
vedrørte energi (kapitel 15), uddannelse og kultur (kapitel 26) og udenrigs-, sikkerheds- og
forsvarspolitik (kapitel 31). Det tekniske arbejde fortsættes på centrale områder som retsvæsen og
grundlæggende rettigheder samt retfærdighed, frihed og sikkerhed (kapitel 23 og 24).
EU forventer, at Tyrkiet overholder de højeste standarder vedrørende demokrati, retsstatsprincippet
og respekt for de grundlæggende frihedsrettigheder, herunder ytringsfriheden.
10. Humanitære forhold i Syrien
Den humanitære situation i Syrien giver fortsat anledning til stor bekymring, idet 6,3 mio.
mennesker er blevet internt fordrevet, heraf mange flere gange, og 13,5 mio. mennesker har brug
for øjeblikkelig hjælp. De Forenede Nationers appel om hjælp internt i Syrien i 2017 beløber sig til
ca. 3 mia. EUR, hvoraf 20 % indtil videre er blevet ydet. På konferencen i Bruxelles mobiliserede
det internationale samfund et beløb af hidtil uset omfang, nemlig på 5,6 mia. EUR i humanitær og
ikkehumanitær støtte alene for 2017 som reaktion på behovene hos syrere i Syrien, men også i de
omkringliggende værtslande, og yderligere 3,5 mia. EUR for perioden 2018-2020
28
.
27
28
Kommissionen vedtog sit forslag til forhandlingsdirektiver i december 2016.
Den internationale konference om støtte til Syriens og den omkringliggende regions fremtid den 5. april 2017 i
Bruxelles, som EU var vært for, og som EU, De Forenede Nationer, Tyskland, Qatar, Kuwait, Norge og Det
Forenede Kongerige førte forsædet for.
14
kom (2017) 0323 - Ingen titel
Adgang er stadig en stor udfordring for levering af bistand, der hæmmes af de igangværende kampe
og andre begrænsninger fra alle parter i konflikten i Syrien. Dette udfordrer konstant leveringen af
humanitær bistand til de anslået 3,9 mio. mennesker i svært tilgængelige områder og de næsten
625 000 mennesker i belejrede område. De lokale myndigheder godkender bistanden for sent, også i
de kurdisk kontrollerede områder i det nordøstlige Syrien, og den humanitære adgang for tyrkisk
baserede partnere til det nordvestlige Syrien står over for flere udfordringer. Ikkestatslige væbnede
oppositionsgrupper og grupper, som De Forenede Nationers Sikkerhedsråd har udpeget som
terrorgrupper, lægger et stigende pres på de ikkestatslige organisationer, hvoraf nogle har været
nødsaget til at begrænse eller midlertidigt suspendere operationer. I april og maj 2017 kunne De
Forenede Nationers konvojer kun nå ud til 10 % af de nødlidende i de belejrede områder.
I betragtning af dette har grænseoverskridende bistand fået stadig større betydning. De fleste
grænseoverskridende leverancer finder sted fra Tyrkiet og Jordan, der fortsat konstruktivt letter
adgangen via alle tænkelige ruter. EU støtter livsvigtige grænseoverskridende operationer fra
Tyrkiet med henblik på at nå ud til folk i det nordlige Syrien gennem humanitære
partnerorganisationer for at sørge for mad, vand, husly, sundhedsydelser og beskyttelse til de
befolkningsgrupper, der har størst behov for det.
I betragtning af den vedvarende vold og de massive humanitære behov fortsætter EU med
indtrængende at opfordre alle parter til at respektere forpligtelserne i henhold til den humanitære
folkeret og sikre, at beskyttelsen af civile har første prioritet, uanset hvorfra denne indsats ydes,
herunder fra Tyrkiet og Jordan. Dette gælder også begrebet nedtrapningszoner i hele Syrien, der er
godkendt af Tyrkiet, Iran og Rusland, som er garanterne for den våbenhvile, der blev indgået den
30. december 2016, med henblik på at fastlægge zoner, hvor fjendtlighederne er indstillet, for at
sikre beskyttelsen af civile. EU hilser alle bestræbelser i denne henseende velkommen, forudsat at
den humanitære folkeret respekteres.
11. Konklusion
Erklæringen fra EU og Tyrkiet skaber fortsat konkrete resultater. Tendensen med en kraftig
nedgang i omfanget af irregulære og farlige grænsepassager og et betydeligt lavere antal tab af
menneskeliv i Det Ægæiske Hav kombineret med de praktiske konsekvenser af projekter til støtte
for syriske flygtninge og værtssamfundene i Tyrkiet under faciliteten for flygtninge i Tyrkiet er
blevet bekræftet. Selv om grænsepassagerne har stabiliseret sig på et lavt niveau, eksisterer
pushfaktorerne for migration til Europa imidlertid fortsat. Erklæringen fra EU og Tyrkiet spiller
fortsat en central rolle for sikringen af, at migrationsudfordringen i det østlige Middelhavsområde
løses effektivt af EU og Tyrkiet i fællesskab, sådan som det blev fremhævet af formand Juncker og
formand Tusk og præsident Erdoğan på deres møde den 25. maj.
Der er behov for en yderligere indsats for at sikre en fuldstændig og vedvarende gennemførelse af
erklæringen fra EU og Tyrkiet baseret på fortsat politisk vilje fra alle sider.
Tempoet i indgåelsen og gennemførelsen af projekter under faciliteten bør øges af både EU og
Tyrkiet for at fremskynde leveringen af konkret støtte til syriske flygtninge og deres værtssamfund i
Tyrkiet.
Medlemsstaterne har som opfølgning på deres nuværende forpligtelser til at genbosætte syriske
flygtninge fra Tyrkiet til Europa givet tilsagn om 25 000 pladser for 2017. EU og Tyrkiet bør
endvidere hurtigt nå til enighed om den frivillige ordning for indrejse af humanitære årsager
efterfulgt af en hurtig afgørelse om dens ikrafttrædelse med henblik på at lette genbosætninger fra
Tyrkiet.
15
kom (2017) 0323 - Ingen titel
Der er også behov for en yderligere indsats fra de græske myndigheders, EU-agenturernes og
medlemsstaternes side for at gennemføre de foranstaltninger, der anbefales i den fælles
handlingsplan, som er godkendt af Det Europæiske Råd, med henblik på at forbedre de græske
myndigheders migrations- og asylforvaltningskapacitet og i sidste ende forbedre situationen på de
græske øer. På den baggrund er det afgørende, at der gøres en hurtig og betydelig indsats for at øge
tilbagesendelsen til Tyrkiet af de personer, der ikke er berettiget til at blive i Grækenland, i fuld
overensstemmelse med EU-reglerne og de internationale regler.
Tyrkiet bør træffe de nødvendige foranstaltninger til hurtigst muligt at opfylde de sidste
visumliberaliseringsbenchmarks, så EU kan ophæve visumpligten for tyrkiske borgere.
Rådet bør afslutte arbejdet med forhandlingsmandatet vedrørende opgradering af toldunionen så
hurtigt som muligt for at gøre det muligt at indlede forhandlinger om en vigtig aftale, der vil kunne
frigøre hidtil uudnyttet potentiale i de handelsmæssige og økonomiske forbindelser mellem EU og
Tyrkiet.
Kommissionen vil fortsat sikre, at arbejdet skrider frem, og vil i oktober 2017 fremlægge den næste
statusrapport.
16