Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0323
Offentligt
1770836_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Strasbourg, den 13.6.2017
COM(2017) 323 final
ANNEX 1
BILAG
til
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
Sjette rapport om de fremskridt, der er gjort med hensyn til opfyldelsen af erklæringen
fra EU og Tyrkiet
DA
DA
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770836_0002.png
Fælles handlingsplan om gennemførelsen af erklæringen fra EU og Tyrkiet
Prioriterede
foranstaltninger
Mere personale til at
behandle asylansøgninger
på øerne
Aktuel situation og udestående foranstaltninger
1
Det Europæiske Asylstøttekontor (EASO) skal øge antallet af sagsbehandlere og
tolke på øerne til 100 af hver, og den græske asyltjeneste skal øge sit personale på
øerne til 100.
85 sagsbehandlere og 97 tolke fra EASO var udsendt til øerne pr. 9. juni.
Medlemsstaterne opfordres til at øge deres indsats for at nå og fastholde målet på
100 udsendte EASO-sagsbehandlere på øerne (der havde været 107
sagsbehandlere i marts 2017).
117 medarbejdere fra den græske asyltjeneste er på nuværende tidspunkt udsendt
til øerne.
Behandling af Dublin-
sager om
familiesammenføring
Den græske asyltjeneste skal i hvert enkelt tilfælde og under fuld overholdelse af
artikel 7 i EU-chartret om grundlæggende rettigheder undersøge anvendelsen af
afvisningsproceduren i Dublin-sager om familiesammenføring med henblik på
eventuel tilbagesendelse til Tyrkiet, forudsat at der fra EASO og medlemsstaterne
er modtaget relevante oplysninger.
Den græske asyltjeneste har udarbejdet en relevant lovbestemmelse, der gør det
muligt for asylansøgere, der ansøger om familiesammenføring i henhold til Dublin
III-forordningen, ikke at blive undtaget for grænseproceduren. Behandlingen af
forslaget i det græske parlament er endnu ikke afsluttet.
Parallelt hermed sendte EASO en fornyet anmodning til medlemsstaterne om at
give den græske asyltjeneste flere oplysninger om familiesammenføring fra/til
Tyrkiet og den dokumentation, der kræves af ansøgerne, for at de kan anvende
denne procedure.
Behandling af sårbare
asylansøgere
Den græske asyltjeneste skal i hvert enkelt tilfælde og under fuld overholdelse af
artikel 6 og 7 i EU-chartret om grundlæggende rettigheder undersøge anvendelsen
af afvisningsproceduren i sager med sårbare asylansøgere med henblik på
eventuel tilbagesendelse til Tyrkiet, forudsat at EASO har givet relevante
oplysninger, især for så vidt angår behandling af sårbare personer i Tyrkiet, som
vil gøre det muligt at foretage ovennævnte undersøgelse.
Den græske asyltjeneste mener, at sårbare grupper fortsat bør være undtaget fra
grænseproceduren under hensyntagen til de relevante bestemmelser i direktivet om
asylprocedurer samt den omstændighed, at behandlingen af asylansøgninger fra
sårbare ansøgere inden for rammerne af den særlige hasteprocedure, der er fastsat i
den relevante nationale lovgivning, ikke i tilstrækkelig grad opfylder de særlige
proceduremæssige garantier (f.eks. objektivt utilstrækkelige medicinske og
psykiatriske tjenester), som sårbare grupper bør nyde godt af.
Den græske asyltjeneste foreslår imidlertid, at når de forskellige kategorier af
sårbarhed defineres bedre, og sårbarhedsvurderingen udføres af den græske
registrerings- og identifikationstjeneste ved hjælp af en standardmodel, som giver
konkrete oplysninger om ansøgerens helbredstilstand, kunne undersøgelsen af
sagens formalitet for visse sårbare ansøgere finde sted på øerne, men inden for de
1
Teksten i kursiv er en kort sammenfatning af de relevante foranstaltninger. De nærmere detaljer herom findes
i den fælles handlingsplan, der indgår som bilag til den fjerde rapport om de fremskridt, der er gjort med
hensyn til opfyldelsen af erklæringen fra EU og Tyrkiet (COM(2016) 792 final af 8.12.2016).
2
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770836_0003.png
Prioriterede
foranstaltninger
Aktuel situation og udestående foranstaltninger
1
almindelige proceduremæssige frister.
Den græske modtagelses- og identifikationstjeneste og det græske
sundhedsministerium
forventes
at
færdigudarbejde
en
model
for
sårbarhedsvurdering, der snart vil blive anvendt til sårbarhedsscreening.
Fremskyndelse af
interview og procedurer i
forbindelse med
vurdering af
asylansøgninger
Den græske asyltjeneste skal med støtte fra EASO opdele sagerne i kategorier og
sikre støtteværktøjer til interview og beslutningstagning. Den græske modtagelses-
og identifikationstjeneste skal med støtte fra EASO fortsat informere migranterne.
Myndighederne skal styrke håndhævelsen af de forventede konsekvenser af
manglende samarbejde i asylprocessen. Med støtte fra EASO skal de græske
myndigheder mindske tidsrummet mellem det tidspunkt, hvor en person udtrykker
interesse for at ansøge om asyl, og det tidspunkt, hvor asylansøgningen indgives.
Asylprocessens støtteværktøjer:
EASO sendte den endelige udgave af de operative standardprocedurer til brug i
forbindelse med grænseproceduren samt en opdateret model til interview
(blandede interview), sårbarhedsvurdering og afsluttende bemærkninger til den
græske asyltjeneste den 31. marts.
Blandede rutinemæssige interviews med migranter fra lande med en høj
anerkendelsesprocent for asylansøgninger finder på nuværende tidspunkt sted i alle
regionale asylenheder og andre asylenheder.
EASO har udarbejdet tre dokumenter, der indeholder generel vejledning om
gennemførelsen af interviews med personer af de tre største nationaliteter bortset
fra syrere (dvs. Pakistan, Irak og Afghanistan), og sendte dem til den græske
asyltjeneste.
Information til migranter:
Informationscentret er igen operationelt på Lesvos siden den 22. maj efter flere
måneders inaktivitet på grund af arbejder ved hotspottet i Moria. På Chios har
informationscentret været operationelt siden udgangen af september 2016. Begge
strukturer er vellykkede og sikrer vigtig adgang til information for hotspottenes
beboere.
På Samos, Kos og Leros skal den græske modtagelses- og identifikationstjeneste
implementere lignende tjenester så hurtigt som muligt.
Tidsrum mellem tilkendegivelse af interesse for at ansøge om asyl og indgivelsen
af ansøgningen:
Den tid, der går mellem tilkendegivelsen af interesse for at ansøge om asyl og den
faktiske indgivelse af ansøgningen, overstiger i gennemsnit ikke to uger ved nogen
hotspots.
Konsekvenserne af manglende samarbejdsvilje i asylprocessen:
Udstedelsen af automatiserede rapporter til de relevante parter muliggør nu
implementering af følgerne af manglende samarbejde i asylprocessen (se afsnittet
"begrænsning
af risikoen for forsvinden"
nedenfor).
Opretholdelse og
yderligere fremskyndelse
af proceduren for
anerkendelse af ansøgere
Færdiggørelsen af de operative standardprocedurer for ovennævnte
grænseprocedure vil yderligere bidrage til at afkorte planlægnings- og
behandlingstiden. Endvidere fandt der et fælles operationelt møde sted mellem
EASO og den græske asyltjeneste den 12. maj med henblik på at drøfte en række
3
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770836_0004.png
Prioriterede
foranstaltninger
fra oprindelseslande med
lave
anerkendelsesprocenter
Forbedring af
sikkerhedsforholdene på
øerne
Aktuel situation og udestående foranstaltninger
1
proceduremæssige spørgsmål, herunder planlægnings -og behandlingstiden.
Det græske politi skal øge politiets tilstedeværelse døgnet rundt ved hotspottene.
Den græske modtagelses- og identifikationstjeneste skal med støtte fra det græske
politi intensivere kontrollen ved indgangen og patruljeringen ved hotspottene og
udbygge sikkerhedsinfrastrukturen. Det græske politi skal i samarbejde med den
græske modtagelses- og identifikationstjeneste udarbejde og afprøve planer for
sikkerhed og evakuering ved hotspottene. Den græske modtagelses- og
identifikationstjeneste skal udbygge sikkerhedsinfrastrukturen ved hotspottene. De
græske myndigheder skal fortsat sørge for sikre områder for sårbare grupper.
På Leros og Kos er der nu indsat delinger af urobetjente uden for hotspottene.
På Lesvos udfører græske politifolk sikkerhedskontrol ved indgangene til
hotspotcentrene og foretager patruljering.
Ikke desto mindre ville yderligere græske politifolk bidrage til en bedre kontrol
med indgangene og udgangene og patruljering inde i hotspottene. Den græske
modtagelses- og identifikationstjeneste er i samarbejde med EASO ved at
undersøge mulighederne for at indføre et elektronisk system for ind- og
udgangskontrol ved alle hotspots.
Overvågningen og sikkerheden i de områder, der er forbeholdt uledsagede
mindreårige ved hotspottene, skal også forbedres, især på Samos.
Det græske politi har udarbejdet evakueringsplaner for alle øer. De vil blive sendt
til Kommissionen til officiel oversættelse, inden de bliver udsendt til de vigtigste
aktører på øerne.
Udpegelse af faste
koordinatorer for
hotspotcentrene
De græske myndigheder skal udpege
standardprocedurer for hotspottene.
faste
koordinatorer
og
vedtage
De faste koordinatorer blev officielt indsat den 18. februar og påbegyndte officielt
deres arbejde den 20. februar 2017.
Efter høring af de berørte interessenter er udkastet til operative standardprocedurer
blevet endeligt udformet og vil, når det er blevet oversat, blive udsendt til alle
berørte aktører.
Antallet af klageudvalg
skal øges
Antallet af afgørelser pr.
klageudvalg skal øges
12 klageudvalg er i dag operationelle og suppleres af et udvalg bestående af
suppleanter.
De lovgivningsmæssige ændringer, der skal gøre det muligt at benytte retlig
bistand ved udarbejdelsen af afgørelser, blev vedtaget af det græske parlament den
15. marts og offentliggjort i den græske statstidende den 29. marts.
Klageudvalgene bistås på nuværende tidspunkt af 22 ordførere, nemlig 10
medarbejdere fra klagemyndigheden, der begyndte at udføre deres opgaver i
begyndelsen af april, og 12 ordførere udsendt af EASO, som begyndte at udføre
deres opgaver efter endt uddannelse i midten af april.
Den 8. maj bekræftede statsrådet (i plenum), at klageudvalgene er i
overensstemmelse med forfatningen.
Til trods for denne udvikling er antallet af afgørelser i anden instans, som afsiges
4
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770836_0005.png
Prioriterede
foranstaltninger
Aktuel situation og udestående foranstaltninger
1
af klageudvalgene, fortsat lavt.
Begrænsning af antallet
af trin i klagesager i
forbindelse med
asylproceduren
De græske myndigheder skal undersøge muligheden for at begrænse antallet af
trin i klagesager.
Efter de seneste afgørelser fra statsrådet, der præciserede, at klageudvalgenes
nuværende sammensætning var i overensstemmelse med forfatningen, vil de
græske myndigheder undersøge den retlige mulighed for og de praktiske fordele
ved at begrænse antallet af trin i klageproceduren.
Den europæiske grænse- og kystvagt skal hurtigt imødekomme anmodninger om
supplerende indsættelser og transportmidler som følge af stigninger i antallet af
tilbagesendelser på basis af de græske myndigheders præcise vurderinger af
behovene.
Den europæiske grænse-
og kystvagt skal fortsat
sættes ind i nødvendigt
omfang
Medlemsstaterne og den europæiske grænse- og kystvagt imødekommer i
tilstrækkelig grad anmodninger om indsættelse af personel og transportmidler i
forbindelse med de igangværende tilbagesendelser.
Det er teknisk muligt at foretage tilbagetagelser med færge fra Lesvos, Chios og
Kos. Medarbejdere fra den europæiske grænse- og kystvagts pulje af ledsagere ved
tvangsmæssig tilbagesendelse gør kun permanent tjeneste på Lesvos (ca. 50-60).
Der kan udsendes ledsagere til Chios og Kos på officiel anmodning fra
Grækenland mindst 21 arbejdsdage før udsendelsens/operationens startdato. For at
sikre en forsvarlig forvaltning af de forhåndenværende ressourcer bør der i tæt
samarbejde med de græske myndigheder foretages en nøje vurdering af
muligheden for, at medlemsstaternes udsendte ledsagere regelmæssigt
gennemfører tilbagetagelser direkte fra de øvrige græske øer, idet der tages hensyn
til det potentielle antal migranter og operationernes forventede hyppighed.
Chefen for enheden for støtte til tilbagesendelse i den europæiske grænse- og
kystvagt holdt møde med det græske politis tilbagetagelseskontor den 25. maj for
at nå til enighed om den fremtidige støtte til transporter af migranter mellem øerne.
Begrænsning af risikoen
for forsvinden
De græske myndigheder skal indføre et klart og præcist system for registrering og
opfølgning for alle irregulære migranter for at lette planlægningen og
gennemførelsen af tilbagesendelsesprocedurer, indføre et elektronisk system for
opfølgning og fortsat håndhæve den geografiske begrænsning for migranter, der
opholder sig på hotspotøerne.
De græske myndigheder anvender for øjeblikket geografiske begrænsninger af
bevægelsesfriheden for nyligt ankomne migranter og asylansøgere, som således
ikke har ret til at forlade den ø, de er ankommet til.
Der anvendes nu automatiserede rapporter, der er udformet af det græske politis
IT-afdeling i samarbejde med den græske asyltjeneste. De relevante parter (det
græske politi, den græske modtagelses- og identifikationstjeneste, den græske
asyltjeneste og EASO) modtager nogle af følgende rapporter afhængigt af deres
funktioner: 1) en daglig liste over planlagte interviews, 2) en daglig liste over
aftaler om registrering, 3) en ugentlig liste over personer, som er udeblevet fra
interviews, 4) en ugentlig liste over personer, som er udeblevet fra aftaler om
registrering, 5) en daglig liste over afgørelser, som der ikke er modtaget
meddelelse om, 6) en daglig liste over tilbagesendelsessager, 7) en daglig liste over
afbrudte sager og 8) en daglig liste over arkiverede sager. En passende anvendelse
af disse rapporter muliggør hurtig lokalisering af migranter med henblik på at sikre
5
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770836_0006.png
Prioriterede
foranstaltninger
Aktuel situation og udestående foranstaltninger
1
passende opfølgning og afslutning af deres asylansøgningsproces eller gennemføre
en tilbagesendelsesproces, hvor det er relevant.
Endvidere samarbejder den europæiske grænse- og kystvagt for øjeblikket med det
græske politi om at indføre et elektronisk end-to-end-forvaltningssystem for
tilbagesendelsessager.
Intensivering af
programmer for støttet
frivillig tilbagevenden og
reintegration på øerne
IOM skal med støtte fra EU intensivere kampagner, der fremmer støttet frivillig
tilbagevenden og reintegration blandt migranterne, og de græske myndigheder
skal fjerne de administrative hindringer for hurtig frivillig tilbagevenden.
Ministeren for indvandringspolitik, Yiannis Mouzalas, indførte den 29. marts en
skæringsdato for ansøgninger om at blive omfattet af programmet for støttet
frivillig tilbagevenden og reintegration på øerne. Fremover har asylansøgere, som
har modtaget en negativ afgørelse i første instans, en frist på fem dage til at ansøge
om støttet frivillig tilbagevenden og reintegration (de kan ansøge på et hvilket som
helst tidspunkt frem til skæringsdatoen). Efter skæringsdatoen er der ikke
mulighed for at ansøge om støttet frivillig tilbagevenden og reintegration,
medmindre migranten er indstillet til tilbagevenden til Tyrkiet, men er blevet
afvist.
Siden begyndelsen af 2017 er i gennemsnit ca. 130 personer pr. måned blevet
overført via programmet for støttet frivillig tilbagevenden og reintegration, mens i
gennemsnit ca. 70 personer, der var omfattet af ordningen, blev overført hver
måned i perioden juni-december 2016.
Afgørelser
om
Det græske politi skal træffe afgørelser om tilbagesendelse, samtidig med at der
tilbagesendelse på et
gives meddelelse om en negativ afgørelse om asyl i første instans.
tidligere
trin
i
Det græske politi er ved at undersøge de tekniske og IT-relaterede tilpasninger, der
tilbagesendelsesprocessen
skal til for at gennemføre denne foranstaltning.
Sikring af yderligere
De græske myndigheder skal med støtte fra EU sikre, at der skabes yderligere
modtagelseskapacitet på
modtagelseskapacitet, og at eksisterende faciliteter opgraderes i samarbejde med
øerne og opgradering af
de lokale myndigheder, hvor dette er muligt.
de eksisterende faciliteter
På Lesvos arbejdes der fortsat på at forbedre indkvarteringsforholdene i Moria.
Nivelleringsarbejderne er nu afsluttet, og der er blevet indrettet
indkvarteringssteder og installeret containere og oppustelige telte. Ingen migranter
bor længere i primitive sommertelte, men nyder alle godt af passende
indkvartering. Kapaciteten i Karatepe er blevet forøget med yderligere i 1 000
pladser, dvs. til 1 500 disponible pladser.
På Samos er antallet af midlertidige telte blevet væsentligt reduceret siden februar
og erstattet af "Lifeshelters".
Den seneste tilstrømning af migranter, der ankommer til Chios, er for øjeblikket en
udfordring på øen, hvor modtagelseskapaciteten allerede er opbrugt. Det er
nødvendigt at indkvartere nye migranter i telte på stranden.
Sikring af tilstrækkelig
De græske myndigheder skal med støtte fra EU skabe tilstrækkelig
tilbageholdelseskapacitet
tilbageholdelseskapacitet på øerne i samarbejde med de lokale myndigheder, hvor
på øerne
dette er muligt.
Store bestræbelser har resulteret i øget kapacitet i udrejsecentret på Kos (224
pladser) og i Moria (74 pladser).
6
kom (2017) 0323 - Ingen titel
1770836_0007.png
Prioriterede
foranstaltninger
Aktuel situation og udestående foranstaltninger
1
På Kos er der blevet leveret yderligere præfabrikerede strukturer, som skal sikre
500 pladser ved fuld operationel kapacitet, og installationen forventes at være
afsluttet i juli 2017. Arbejdet er også skredet frem med udvidelsen af
tilbageholdelsesområdet forud for tilbagesendelse ved hotspottet på Lesvos og
nåede op på 200 pladser. Arbejderne forventes at være afsluttet i juni 2017.
På Samos forventes det tilbageholdelsesområde forud for tilbagesendelse, som skal
opføres i det øverste område af hotspottet, at være afsluttet ved udgangen af juni
2017.
Med hensyn til Chios er der truffet en politisk beslutning om at gå videre med
udviklingen af et udrejsecenter på en lokalitet i god afstand fra byen.
De nationale programmer
Kommissionen skal fortsat om nødvendigt yde supplerende finansiering
under AMIF og ISF skal
(katastrofebistand, humanitær bistand osv.) og teknisk bistand til Grækenland med
om nødvendigt suppleres
henblik på gennemførelsen af erklæringen fra EU og Tyrkiet.
Kommissionen arbejder tæt sammen med de græske myndigheder om at
gennemføre den finansieringsplan for 2017, der blev aftalt mellem de to parter, og
eventuelle flaskehalse, som identificeres, afhjælpes med supplerende finansiering,
hvis og hvor det er nødvendigt.
7