Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0354
Offentligt
1778780_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 29.6.2017
COM(2017) 354 final
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE RÅD OG RÅDET
Ottende statusrapport om indførelsen af en effektiv og ægte sikkerhedsunion
DA
DA
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0002.png
I.
INDLEDNING
Dette er den ottende månedlige statusrapport om indførelsen af en effektiv og ægte
sikkerhedsunion, og den beskriver udviklingen i to hovedsøjler: bekæmpelse af terrorisme og
organiseret kriminalitet og midlerne til understøttelse heraf samt styrkelse af vores forsvar og
opbygning af modstandsdygtighed over for disse trusler.
I de seneste uger er Europa endnu engang blevet ramt af en række terrorangreb. Den 22. maj
2017 blev Manchester offer for et rystende terrorangreb, da en bombe blev sprængt uden for
et koncerthus, og 22 mennesker, heraf mange teenagere, blev dræbt. 12 dage senere, den
3. juni 2017, blev London endnu engang angrebet, da terrorister pløjede ind i tilfældige
fodgængere på vej over London Bridge og siden fortsatte til fods og foretog deres morderiske
overfald med knive på det nærliggende Borough Market. Den 18. juni fandt et lignede
lastbilangreb sted uden for en moské, hvor uskyldige medlemmer af menigheden blev dræbt
og såret. Senest forsøgte en terrorist den 19. juni 2017 at angribe politibetjente på Avenue des
Champs-Élysées i Paris, men blev skudt og dræbt. Den 20. juni 2017 skød og dræbte belgiske
sikkerhedsstyrker en selvmordsbomber i Bruxelles' Gare Centrale, hvis bombe ikke
eksploderede. Disse angrebs omfang og tempo understreger igen den afgørende betydning af
at bekæmpe voldelig ekstremisme og den udfordring, medlemsstaterne står over for, både
med hensyn til at modarbejde angreb og med hensyn til at forebygge og bekæmpe den
radikalisering, som nærer dem.
I denne rapport gøres der rede for de foranstaltninger, der er truffet på EU-niveau for at
forebygge og bekæmpe radikalisering,
og der gøres status over de fremskridt, der er gjort
som reaktion på radikaliseringens udfordringer et år efter vedtagelsen af Kommissionens
meddelelse i juni 2016 om støtte til forebyggelse af radikalisering, der fører til voldelig
ekstremisme
1
. Rapporten indeholder også en orientering om de fremskridt, der er sket med
gennemførelsen af andre prioriterede sikkerhedsspørgsmål, idet de næste skridt er taget til at
styrke
informationsudvekslingen
gennem
interoperabiliteten
mellem
informationssystemerne og til at gennemføre handlingsplanen om finansiering af terrorisme
2
for at
spore og forebygge terrorfinansiering.
I sine konklusioner
3
fra mødet den 22.-23. juni 2017 gentog og understregede Det
Europæiske Råd Unionens vilje til at samarbejde for at bekæmpe spredningen af
radikalisering på internettet, koordinere arbejdet med at forebygge og bekæmpe voldelig
ekstremisme og adressere ideologien, modarbejde finansieringen af terrorisme, lette hurtige
og målrettede informationsudvekslinger mellem retshåndhævende myndigheder, herunder
med betroede partnere, og forbedre interoperabiliteten mellem databaser. Erklæringen fra det
seneste G7-topmøde i Taormina
4
om bekæmpelse af terrorisme og voldelig ekstremisme
sendte et stærkt signal om den internationale vilje til at bekæmpe den voksende terrortrussel
og understregede behovet for en yderligere samordnet indsats på globalt plan.
Endelig omhandler denne rapport den
voksende cybertrussel,
og der redegøres for
foranstaltninger til bekæmpelse heraf på kort sigt på grundlag af erfaringerne fra reaktionen
WannaCry-angrebet.
1
2
3
4
COM(2016) 379 final af 14.6.2016.
COM(2016) 50 final af 2.2.2016.
http://www.consilium.europa.eu/da/meetings/european-council/2017/06/22-23-euco-conclusions_pdf/
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2017/05/26-statement-fight-against-terrorism/
2
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0003.png
II.
EU-AKTIONER
TIL
RADIKALISERING
STØTTE
FOR
FOREBYGGELSE
AF
Skønt voldelig radikalisering ikke er et nyt fænomen, har de seneste terrorangreb i EU vist
både den alarmerende hastighed, hvormed nogle EU-borgere er blevet radikaliseret, og i hvor
stort omfang det er sket. Ved rekruttering af terrorister benyttes der en række forskellige
teknikker målrettet sårbare personer. Anvendelsen af digitale kommunikationsværktøjer
skaber nye og særlige udfordringer for medlemsstaternes myndigheder. Bekæmpelse af
radikalisering gennem en mangesidet reaktion på EU-plan, både online og offline, spiller
derfor en central rolle i støtten til medlemsstaternes bekæmpelse af terrorisme.
Med henblik på at bekæmpe
radikalisering på internettet
har Kommissionen i de sidste to
år arbejdet med centrale internetplatforme, bl.a. EU's internetforum, for at sikre frivillig
fjernelse af terrorrelateret indhold. I forbindelse med disse aktiviteter er der gjort reelle
fremskridt med at fjerne terrorrelateret indhold på internettet
5
og bekæmpe ulovlige
hadefulde udtalelser på internettet
6
, men der mangler stadig meget. I det Europæiske Råds
konklusioner af 22.-23. juni 2017 hedder det: "Med
udgangspunkt i arbejdet i EU's
internetforum forventer Det Europæiske Råd, at industrien opretter et industriforum og
udvikler nye teknologier og værktøjer til at forbedre den automatiske påvisning og fjernelse
af indhold, som tilskynder til terroristiske aktiviteter. Dette bør i nødvendigt omfang
suppleres af de relevante lovgivningsmæssige foranstaltninger på EU-plan".
Kommissionen
var vært ved et møde på højt embedsmandsplan i EU's internetforum den 27. juni 2017 for at
aftale en yderligere indsats med centrale internetudbydere for at bekæmpe terrorrelateret
indhold på internettet.
Målet er, at internetplatforme skal gøre mere,
især for at intensivere
den automatiske sporing af terrorrelateret indhold, dele teknologi og værktøjer hertil med
mindre virksomheder og udnytte "hashdatabasen" i fuldt omfang, bl.a. ved at give Europol
adgang til centrale oplysninger og oprette et indberetningssystem om fjernet terrorrelateret
indhold. For at supplere det arbejde, som gøres af Europols Internetindberetningsenhed,
opfordrer Europa-Kommissionen alle medlemsstater til at oprette
nationale
internetindberetningsenheder
og udvikle et netværk imellem dem, så de kan samarbejde
med internetplatforme og Europols internetindberetningsenhed.
Som de seneste angreb vidner om, kræver radikaliseringens hidtil usete omfang også en
yderligere indsats for at støtte forebyggelse og bekæmpelse af radikalisering på nationalt og
lokalt plan. Kommissionen vil hurtigt nedsætte
7
en
ekspertgruppe på højt plan om
radikalisering
for at lette videreudviklingen af EU-politikker på dette område. Gruppen vil
få til opgave at skabe dynamik i det videre arbejde på højt prioriterede områder såsom
radikalisering i fængsler, terrorrelateret propaganda på internettet og tilbagesendelse af
fremmede terrorkrigere. Gruppens arbejde skal styrke
netværket til bevidstgørelse omkring
radikalisering (RAN),
som har ledet Kommissionens arbejde med at støtte medlemsstaterne
5
6
7
Gennem Europols
internetindberetningsenhed
("IRU") er 30 000 stykker terrormateriale blevet
indberettet til internetplatformene med en gennemsnitlig fjernelsesrate på 80-90 %. Endvidere sikrer det
internetbranchestyrede initiativ om oprettelse af en
"hashdatabase",
at terrorrelateret materiale, som er
fjernet fra én platform, ikke kan uploades på en anden.
I maj 2016 indgik Kommissionen en aftale om en
adfærdskodeks for at bekæmpe ulovlige hadefulde
udtalelser på internettet
med Facebook, YouTube, Twitter og Microsoft, som forpligtede sig til hurtigt og
effektivt at gennemse og fjerne indhold efter anmeldelser om ulovlige hadefulde udtalelser. Et år efter
vedtagelsen af kodeksen har den sikret betydelige fremskridt. Virksomheder har fjernet indhold i dobbelt så
mange tilfælde af ulovlige hadefulde udtalelser og hurtigere sammenlignet med før aftalen om kodeksen.
Kommissionen nedsætter denne gruppe i juli 2017.
3
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0004.png
på dette område gennem samarbejde med fagfolk i lokalsamfundet
8
. Senest præsenterede
netværket den 19. juni 2017 en
håndbog
i håndtering af hjemvendte fremmedkrigere,
"Responses to Returnees",
for at støtte medlemsstaterne i tacklingen af udfordringerne med
hjemvendte udenlandske terrorkrigere. Håndbogen giver en oversigt over metoder fra fagfolk
til at håndtere forskellige scenarier med personer, der vender tilbage fra konfliktområder. I de
kommende måneder afholder netværket en række workshops for nationale myndigheder for
at videreudvikle disse metoder og fremme bestræbelserne i medlemsstaterne.
De komplekse udfordringer omkring radikalisering kræver en mangesidig reaktion, bl.a.
langsigtede foranstaltninger som anført i meddelelsen om forebyggelse af radikalisering, der
fører til voldelig ekstremisme, fra juni 2016
9
. I løbet af det seneste år har Kommissionen
gennemført de fleste af de
centrale aktioner, der er afdækket inden for andre områder i
forbindelse med forebyggelse og bekæmpelse af radikalisering
10
. For at støtte
medlemsstaterne med at bekæmpe radikalisering i fængsler blev der oprettet en særlig
fængsels- og kriminalforsorgsgruppe under netværket til bevidstgørelse omkring
radikalisering, som skal yde vejledning til fagfolk i forreste linje såsom fængsels- og
kriminalforsorgsmedarbejdere, psykologer og religiøse repræsentanter. Uddannelse spiller en
central rolle for forebyggelsen af radikalisering, og Kommissionen har taget en række skridt
til at gennemføre Pariserklæringen om fremme af medborgerskab og de fælles værdier frihed,
tolerance og ikkediskrimination ved hjælp af uddannelse. Erasmus+-programmet er centralt i
den henseende
11
. I betragtning af forbindelserne mellem marginalisering, sårbarhed og
radikalisering er den europæiske søjle for sociale rettigheder
12
, der blev vedtaget den 26. april
2017, et vigtigt element i afhjælpningen af nogle af de grundlæggende årsager til
radikalisering og voldelig ekstremisme
13
. For at styrke samhørigheden mellem de europæiske
samfund er Kommissionen også i gang med at gennemføre handlingsplanen for integration af
8
9
10
11
12
13
Netværket til bevidstgørelse omkring radikalisering har tilbudt medlemsstaterne uddannelse og rådgivning
og har udviklet en lang række eksempler på bedste praksis, retningslinjer, håndbøger og anbefalinger. De
temaer og emner, der dækkes, omfatter polarisering, radikalisering i fængsler og exitprogrammer,
støtteforanstaltninger til familier, ungdomsarbejde og uddannelse, nærpoliti, kommunikation og narrativer,
inddragelse og styrkelse af unge.
Se oversigten i bilag 1 med en liste over de foranstaltninger, der er truffet til at gennemføre meddelelsen af
juni 2016.
Meddelelsen af juni 2016 fokuserer på
syv specifikke områder:
1) støtte til forskning, evidensopbygning,
overvågning og netværksarbejde, 2) bekæmpelse af terrorpropaganda og hadefuld tale på nettet, 3)
bekæmpelse af radikalisering i fængsler, 4) fremme af inklusiv uddannelse og EU's fælles værdier, 5)
fremme af et inklusivt, åbent og modstandsdygtigt samfund og kontakt til de unge, 6) den
sikkerhedsmæssige dimension i forbindelse med bekæmpelse af radikalisering og 7) den internationale
dimension.
Under
Erasmus+-programmet
blev der i 2016 afsat over 200 mio. EUR til udvikling af nye politiske
strategier og metoder gennem 1 200 tværnationale partnerskabsprojekter med inddragelse af lokale aktører
og med fokus på inklusiv uddannelse, ungdomsarbejde, medborgerskab og tværkulturel uddannelse. En ny
værktøjskasse udviklet i samarbejde med eksperter fra medlemsstaterne giver ungdomsarbejdere vejledning
og råd i arbejdet med unge, som er i fare for voldelig radikalisering. Kommissionen iværksatte også et
netværk af rollemodeller,
som gennemføres under Erasmus+. Dette initiativ vil give lokale aktører
mulighed for at få tildelt et mindre beløb i EU-støtte til oprettelse af puljer af rollemodeller, som kan
iværksætte aktiviteter til fremme af social inklusion blandt elever og unge mennesker.
https://ec.europa.eu/commission/priorities/deeper-and-fairer-economic-and-monetary-union/european-
pillar-social-rights/european-pillar-social-rights-20-principles_da
I maj 2017 iværksatte Kommissionen en offentlig høring på internettet med henblik på at udarbejde et
forslag til en henstilling fra Rådet om fremme af social inklusion og fælles værdier inden udgangen af 2017.
Målet er at skabe en politisk ramme, som kan støtte medlemsstaterne i at fremme inklusiv uddannelse, der
fremmer ejerskab af fælles værdier og bidrager til at forebygge radikalisering, som fører til voldelig
ekstremisme.
4
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0005.png
tredjelandsstatsborgere
14
med en lang række foranstaltninger til at støtte medlemsstaterne og
andre aktører i deres integrationsbestræbelser.
Udadtil
arbejder EU i internationale fora
især Organisationen for Sikkerhed og Samarbejde
i Europa (OSCE) og institutioner,
15
der udspringer af Det Globale Forum for
Terrorbekæmpelse
for at støtte forebyggelse og bekæmpelse af radikalisering i partnerlande
i det vestlige Balkan, Mellemøsten og Nordafrika, herunder uddannelse af relevante fagfolk
og økonomisk støtte til græsrodsinitiativer, der arbejder med forebyggelsesforanstaltninger.
Der vil i 2018 blive lanceret et nyt Erasmus+-initiativ med virtuelle udvekslinger af unge for
at øge interkulturel bevidsthed og forståelse mellem unge i og uden for EU. Netværket til
bevidstgørelse omkring radikalisering udsendte også eksperter til at støtte den forebyggende
indsats i Tyrkiet, Vestbalkan og Tunesien.
III.
EU-AKTIONER TIL BEKÆMPELSE
CYBERKRIMINALITET
AF
CYBERTRUSLER
OG
Angrebet med ransomwaren
WannaCry
i maj 2017 var en øjenåbner, der satte fokus på huller
i de nuværende cybersikkerhedsrammer, især med hensyn til beredskab og samarbejde. Som
det allerede før angrebet blev bebudet i midtvejsrevisionen af det digitale indre marked,
fremskynder Kommissionen sit arbejde om cybersikkerhed,
bl.a. gennem sin revision af
strategien for cybersikkerhed af 2013. Kommissionen og EU-Udenrigstjenesten er i gang med
at vurdere de fremskridt, der er gjort med gennemførelsen af den nuværende strategi. Målet er
at afdække huller, som skal afhjælpes ved revisionen af strategien i september 2017.
Sideløbende hermed og som opfølgning på erfaringerne fra reaktionen på
WannaCry-
angrebet bør der nu tages en række
skridt til på kort sigt
at styrke vores beredskab med
henblik på den øgede cybertrussel. Dette inkluderer behovet for at handle hurtigt og styrke
vores modstandsdygtighed, især vedrørende spørgsmål i forbindelse med operationelt
samarbejde.
WannaCry-angrebet
var den første hændelse, som udløste samarbejde i
netværket af
nationale enheder, der håndterer IT-sikkerhedshændelser
(CSIRT-netværket), som er
oprettet under
net- og informationssikkerhedsdirektivet (NIS-direktivet).
Hændelsen
viste, at systemet endnu ikke var fuldt operationelt. Den viste også et klart behov for at
fremskynde det igangværende arbejde med at forbedre eksisterende IT-værktøjer og opbygge
supplerende kapacitet for at muliggøre yderligere samarbejde mellem nationale CSIRT'er.
For at styrke disse enheder vil Kommissionen stille en støtte på 10,8 mio. EUR til rådighed
for 14 medlemsstater under Connecting Europe-faciliteten med toårige projekter, der starter
senest i september 2017. En anden indkaldelse af forslag er i øjeblikket åben, og alle de
resterende medlemsstater opfordres til at indgive deres støtteansøgninger.
Retshåndhævelsen over for dette angreb blev ledet af Europols
Europæiske Center for
Bekæmpelse af Cyberkriminalitet
(EC3). For at styrke centret og dets ydelser er det
nødvendigt at udstyre det med yderligere IT-ekspertise. Med henblik herpå bør Europols
bestyrelse inden september 2017 forbedre mulighederne for rekruttering af IT-specialister
14
15
COM(2016) 377 final af 7.6.2016.
Den Globale Fond for Samfundsgruppeinddragelse og -modstandsdygtighed (GCERF) og Hedayah-
Ekspertisecentret for Bekæmpelse af Voldelig Ekstremisme og Det Internationale Institut for Retlige
Anliggender og Retsstatsforhold.
5
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0006.png
under Europols interne regler. Dette arbejde i Europol vil blive støttet yderligere med flere
medarbejdere i 2018.
IT-Beredskabsenheden for EU's Institutioner og Agenturer
(CERT-EU) støtter EU-
institutionerne, så de kan beskytte sig selv mod forsætlige og ondsindede angreb, der kan
hæmme integriteten af deres IT-aktiver og skade EU's interesser. Kommissionen vil nu
fremskynde den formelle proces, der skal styrke CERT-EU, ved at indgå aftaler mellem de
relevante institutioner og organer for at styrke den kollektive reaktion på trusler. Dette
inkluderer Europa-Parlamentet, Rådet, Den Europæiske Unions Domstol, Den Europæiske
Centralbank, Revisionsretten, EU-Udenrigstjenesten, Det Økonomiske og Sociale Udvalg,
Regionsudvalget og Den Europæiske Investeringsbank. Kommissionen undertegner om kort
tid en interinstitutionel administrativ aftale med de øvrige institutioner og organer.
Disse tiltag på kort sigt er en del af den bredere
revision af cybersikkerhedsstrategien fra
2013,
som følger i september 2017, ledsaget af den nødvendige indsats for at styrke
Unionens
cyberrobusthed og -sikkerhed. Det Europæiske Råd ser i sine konklusioner af 22.-23. juni 2017
positivt på Kommissionens intentioner om at revidere cybersikkerhedsstrategien i september og
foreslå yderligere målrettede aktioner inden årets udgang.
En vellykket afskrækkelse kræver også effektiv sporbarhed, opsporing, efterforskning og
retsforfølgning. Adgang til
elektronisk bevismateriale
er centralt i den forbindelse.
Strafferetlige bestemmelser afspejler stadig traditionelle begreber om territorialitet og
udfordres, fordi elektroniske tjenesteydelser og datastrømme går på tværs af jurisdiktioner. I
konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den 22.-23. juni 2017 understreges det, at
effektiv adgang til elektroniske beviser er afgørende for bekæmpelse af grov kriminalitet og
terrorisme, og at datatilgængelighed bør sikres med forbehold af tilstrækkelige garantier. På
mødet i Rådet for Retlige og Indre Anliggender den 8. juni 2017 udtrykte ministrene bred
støtte til de praktiske foranstaltninger, Kommissionen har foreslået for at forbedre situationen
inden for de nuværende lovgivningsmæssige rammer. Ministrene opfordrede også
Kommissionen til at fremsætte et lovgivningsforslag under hensyntagen til de tekniske og
juridiske udfordringer. På det grundlag vil Kommissionen fortsætte med at gennemføre
praktiske foranstaltninger, samtidig med at den arbejder på en konsekvensanalyse, der kan
give input til mulig fremtidig lovgivning, som kan fremlægges hurtigst muligt.
Kryptering
er også et vigtigt spørgsmål i denne forbindelse. Kryptering er afgørende for
beskyttelsen af cybersikkerhed og personoplysninger. Kriminelles misbrug af kryptering
skaber imidlertid væsentlige udfordringer for bekæmpelsen af grove former for kriminalitet,
bl.a. cyberkriminalitet og terrorisme. Det Europæiske Råd opfordrer i sine konklusioner af
22.-23.
juni 2017
til at tackle de udfordringer, der udgøres af systemer, som gør det muligt for
terrorister at kommunikere på måder, som de kompetente myndigheder ikke har adgang til,
herunder end-to-end-kryptering, samtidig med at de fordele, som disse systemer giver med
hensyn til beskyttelse af privatlivets fred, data og kommunikation, sikres. På anmodning fra
Rådet for Retlige og Indre Anliggender i december 2016 arbejder Kommissionen tæt sammen
med EU-agenturer og erhvervslivet om at afdække, hvordan de retshåndhævende
myndigheder kan støttes i at overvinde de største udfordringer under hensyntagen til
indvirkningerne på cybersikkerhed og grundlæggende rettigheder. Sammen med Europol,
Eurojust, Den Europæiske Unions Agentur for Net- og Informationssikkerhed (ENISA) og
Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder har Kommissionen drøftet
alle aspekter af dette vigtige spørgsmål med relevante eksperter på en række workshops.
Kommissionen aflægger rapport herom til Europa-Parlamentet og Rådet senest i oktober
2017.
6
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0007.png
Hvad angår
ydre faktorer
vedtog Rådet den 19. juni 2017 at udvikle en ramme for EU's
fælles diplomatiske reaktion på ondsindede cyberaktiviteter, den
cyberdiplomatiske
værktøjskasse
16
. Rammerne for EU's fælles diplomatiske reaktion vil gøre fuld brug af
foranstaltninger inden for den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik, herunder om nødvendigt
restriktive foranstaltninger. En ramme for EU's fælles reaktion på ondsindede cyberaktiviteter
bør stå i rimeligt forhold til cyberaktivitetens omfang, størrelse, varighed, intensitet,
kompleksitet, sofistikerede karakter og virkninger. Rammen bør fremme samarbejde, lette
afværgelse af umiddelbare og langsigtede trusler og påvirke adfærden hos potentielle udøvere
af ondsindede cyberaktiviteter på lang sigt. Sammen med medlemsstaterne vil Kommissionen
og EU-Udenrigstjenesten i de kommende måneder udstikke gennemførelsesretningslinjer,
herunder forberedende praksis og kommunikationsprocedurer samt øvelser.
16
http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9916-2017-INIT/da/pdf
7
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0008.png
IV.
GENNEMFØRELSE
AF
ANDRE
SIKKERHEDSFORANSTALTNINGER
HØJTPRIORITEREDE
1. De næste skridt i retning af interoperabilitet mellem informationssystemer
Som anført i den syvende statusrapport
17
er Kommissionen i gang med yderligere
bestræbelser på at gennemføre den nye tilgang til forvaltning af data for grænser og
sikkerhed. Den 28. juni 2017 fremsatte Kommissionen et
lovgivningsforslag,
18
som skal
styrke eu-LISAs mandat.
19
Agenturet kommer til at spille en afgørende rolle i det tekniske
arbejde i retning af interoperabilitet mellem informationssystemer, bl.a. med løbende teknisk
analyse af de udviklede løsninger. Med forbehold for at medlovgiverne vedtager de relevante
lovgivningsforslag, vil de foreslåede ændringer i mandatet give eu-LISA ansvar for at udvikle
interoperabilitetsløsninger og således sikre den tekniske gennemførelse af denne nye tilgang.
I konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde den
22.-23. juni 2017
anføres betydningen af
interoperabiliteten mellem informationssystemer for den indre sikkerhed og kampen mod
terrorisme.
Kommissionen fremsatte også den 28. juni 2017 et supplerende forslag til sit forslag fra
januar 2016
20
for at lette
udvekslingen af oplysninger fra strafferegistre vedrørende
tredjelandsstatsborgere
i EU gennem det europæiske informationssystem vedrørende
strafferegistre (ECRIS)
21
. Dette supplerende forslag er en opfølgning på drøftelserne med
medlovgiverne om sidste års forslag og indgår i Kommissionens tilgang til interoperabilitet
mellem
informationssystemer.
Forbedringen
af
ECRIS
med
hensyn
til
informationsudveksling vedrørende tredjelandsstatsborgere er en lovgivningsmæssig prioritet
ifølge den fælles erklæring
22
fra formændene for Europa-Parlamentet, Rådet og
Kommissionen.
Der er også sket
fremskridt med andre prioriterede forslag om informationssystemer.
Drøftelserne er fortsat mellem Europa-Parlamentet og Rådet om forslaget til EU's ind- og
udrejsesystem
23
, idet der er afholdt trepartsmøder den 31. maj og den 13., 19. og 26. juni
2017. Rådet vedtog en generel tilgang til det foreslåede EU-system vedrørende
rejseinformation og rejsetilladelse (ETIAS)
24
på mødet i Rådet for Retlige og Indre
Anliggender den 8.-9. juni 2017. Afstemningen i Europa-Parlamentets Udvalg om Borgernes
Rettigheder og Retlige og Indre Anliggender (LIBE) om de fremsatte ændringer til forslaget
er planlagt til september 2017, og trepartsforhandlingerne forventes at blive indledt i oktober
2017. Det er væsentligt, at Europa-Parlamentet og Rådet går videre med disse prioriterede
forslag, som det igen blev understreget i konklusionerne fra Det Europæiske Råds møde
den
22.-23. juni 2017.
17
18
19
20
21
22
23
24
COM(2017) 261 final af 16.5.2017.
COM(2017) 352 final af 29.6.2017.
Det Europæiske Agentur for den Operationelle Forvaltning af Store IT-systemer inden for Området med
Frihed, Sikkerhed og Retfærdighed.
COM(2016) 7 final af 19.1.2016.
COM(2017) 344 final af 29.6.2017.
https://ec.europa.eu/commission/sites/beta-political/files/joint-declaration-legislative-priorities-2017-
jan2017_en.pdf
COM(2016) 194 final af 6.4.2016.
COM(2016) 731 final af 16.11.2016.
8
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0009.png
Den 29. maj 2017 fik LIBE-udvalget af Kommissionen, sammen med Den Europæiske
Tilsynsførende for Databeskyttelse, EU-Agenturet for Grundlæggende Rettigheder og EU-
antiterrorkoordinatoren, forelagt resultaterne af arbejdet i ekspertgruppen på højt niveau
vedrørende informationssystemer og interoperabilitet
25
og Kommissionens nye tilgang til
forvaltning af data for grænser og sikkerhed. Den 8. juni 2017 vedtog Rådet konklusioner
26
om informationsudveksling og interoperabilitet og bifaldt Kommissionens synspunkter og
den foreslåede vej frem for at opnå interoperabilitet mellem informationssystemer i 2020 på
grundlag af anbefalingerne fra ekspertgruppen på højt niveau. Med udgangspunkt i disse
drøftelser arbejder Kommissionen videre sammen med Europa-Parlamentet og Rådet på at
opnå interoperabilitet mellem informationssystemer i 2020.
2. EU-aktioner for at afskære terroristernes finansieringskilder og -kanaler
Der arbejdes for at gennemføre
handlingsplanen for bekæmpelse af finansiering af
terrorisme
fra februar 2016 med to hovedindsatsområder: at opspore og forebygge
finansiering af terrorisme og udtørre indtægtskilderne. I december 2016 fremsatte
Kommissionen tre lovgivningsforslag for at udbygge og styrke EU's lovgivningsmæssige
rammer inden for områderne hvidvaskning af penge
27
, ulovlige pengestrømme
28
og
indefrysning og konfiskation af aktiver
29
. Kommissionen opfordrer Europa-Parlamentet og
Rådet til hurtigt at fremme arbejdet om disse vigtige forslag.
Herudover har Europa-Parlamentet og Rådet gjort betydelige fremskridt i forhandlingerne om
ændringer til det
fjerde direktiv om bekæmpelse af hvidvaskning af penge
baseret på et
lovgivningsforslag af juli 2016
30
. Kommissionen er fortsat fast besluttet på hurtigt at afslutte
de igangværende trepartsforhandlinger. Sammen vil disse foranstaltninger
opfylde de
forpligtelser, Kommissionen har påtaget sig i handlingsplanen
31
. De vil også sikre, at EU
opfylder sine internationale forpligtelser på dette område som aftalt i forbindelse med Den
Finansielle Aktionsgruppe (FATF) og Europarådets konvention om hvidvaskning,
efterforskning samt beslaglæggelse og konfiskation af udbyttet fra strafbart forhold samt
finansiering af terrorisme (Warszawakonventionen).
Som fastsat i handlingsplanen har Kommissionen også til hensigt at vedtage et forslag til
bekæmpelse af ulovlig handel med kulturgenstande og udvide den nuværende lovgivning til
flere tredjelande. Kommissionen har også planer om et forslag til at give retshåndhævende
myndigheder og andre offentlige myndigheder adgang til registre over bankkonti. Endvidere
har Kommissionen for nylig vedtaget en rapport om vurdering af overnationale risici for
hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme
32
samt et arbejdsdokument fra
25
26
27
28
29
30
31
32
http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=groupDetail.groupDetailDoc&id=32600&no=1
Rådets konklusioner om vejen frem for at forbedre udvekslingen af oplysninger og sikre interoperabiliteten
mellem
EU's
informationssystemer:
http://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-9448-2017-
INIT/da/pdf
Forslag til
direktiv om strafferetlig bekæmpelse af hvidvaskning af penge,
COM(2016) 826 final af
21.12.2016.
Forslag til
forordning om kontrol med likvide midler, der føres ind i eller ud af Unionen,
COM(2016)
825 final af 21.12.2016.
Forslag til
forordning om gensidig anerkendelse af afgørelser om indefrysning og konfiskation,
COM(2016) 819 final af 21.12.2016.
COM(2016) 450 final af 5.7.2016.
Se oversigten i bilag 2 med en liste over de foranstaltninger, der er truffet til at gennemføre handlingsplanen
af februar 2016.
COM(2017) 340 final af 26.6.2017.
9
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0010.png
Kommissionens tjenestegrene om forbedring af samarbejdet mellem finansielle
efterretningsenheder.
33
Senere på året vil Kommissionen aflægge beretning om sin
igangværende vurdering af behovet for mulige supplerende foranstaltninger til sporing af
terrorfinansiering i EU. Kommissionen er også i gang med at revidere lovgivning om
bekæmpelse af svig og forfalskning i forbindelse med andre betalingsmidler end kontanter for
at tage højde for nyere former for kriminalitet og forfalskning af finansielle instrumenter med
det formål at nedbringe forekomsten heraf og afskrække potentielle kriminelle aktiviteter
såsom terrorfinansiering.
33
SWD(2017) 275 af 26.6.2017.
10
kom (2017) 0354 - Ingen titel
1778780_0011.png
3. Den eksterne dimension
Behovet for at styrke den
eksterne dimension
af bekæmpelsen af terrorfinansiering og
hvidvaskning af penge bliver fremhævet i konklusionerne fra Udenrigsrådets møde den
19. juni 2017
34
. Konklusionerne bekræfter de geografiske og tematiske indsatsområder for
den fremtidige eksterne terrorbekæmpelse, dvs. styrkelse af samarbejdet om
terrorbekæmpelse med prioriterede tredjelande i Mellemøsten, Nordafrika, Vestbalkan og
Tyrkiet samt med strategiske partnere og internationale organisationer. Konklusionerne har
fået solide input fra det uofficielle dokument om foranstaltninger udadtil vedrørende
bekæmpelse af terrorisme, som EU-Udenrigstjenesten og Kommissionen fremlagde for
medlemsstaterne i maj 2017.
Den 16. juni 2017 fandt
ministermødet mellem EU og USA på området retlige og indre
anliggender
sted i Malta, hvilket var det første møde af den art med den nye amerikanske
regering. USA bekræftede sit ønske om at fortsætte det tætte samarbejde med EU og
understregede behovet for hurtig informationsudveksling i bekæmpelsen af terrorisme og
organiseret kriminalitet. Kommissionen gjorde rede for de foranstaltninger, EU træffer, mod
udenlandske terrorkrigere med fokus på transatlantisk informationsudveksling. EU og USA
fremlagde opdateringer om aktioner til bekæmpelse af radikalisering både på og uden for
internettet, om udviklingen i oplysninger fra passagerlister, hvidvaskning af penge,
grænsekontrol og luftfartssikkerhed. Vedrørende spørgsmålet om risici for
luftfartsikkerheden ved personligt elektronisk udstyr aftalte EU og USA at fortsætte
samarbejdet om at højne de globale luftfartssikkerhedsstandarder. Kommissionen orienterede
medlemsstaterne om drøftelserne og mulige afhjælpende foranstaltninger på mødet i
Komitéen for Civil Luftfartssikkerhed den 21. juni 2017 og vil fortsat arbejde tæt sammen
med USA på teknisk og politisk niveau for at imødegå nye trusler.
V.
KONKLUSION
Denne rapport fokuserer på de foranstaltninger, der er truffet i de seneste måneder med henblik
på at opbygge en effektiv og ægte sikkerhedsunion. Stigningen i antallet af terrorangreb i de
seneste uger og måneder er endnu en påmindelse om betydningen af dette arbejde, og om hvor
vigtigt det er hurtigt at skabe resultater. De foranstaltninger, der er angivet i denne rapport, skal
gennemføres omgående for at imødegå den øgede terrortrussel, styrke
samarbejdet på EU-plan
og bekæmpe radikalisering, afskære finansieringen af terrorisme og udbygge udvekslingen af
oplysninger samt opnå interoperabilitet mellem informationssystemer for at lukke
informationshuller. Det
Europæiske Råd bekræfter i sine konklusioner fra mødet den 22.-23. juni
2017 dette igangværende arbejdes vigtige og presserende karakter. Kommissionen opfordrer
Europa-Parlamentet og Rådet til at fortsætte og intensivere disse fælles bestræbelser på at styrke
sikkerheden for alle borgere.
Den næste statusrapport om sikkerhedsunionen i juli 2017 vil indeholde en redegørelse af
resultaterne af den omfattende evaluering af Unionens indsats for den indre sikkerhed samt
Kommissionens konklusioner af den åbne høringsproces, som blev lanceret i december 2016.
34
http://www.consilium.europa.eu/da/press/press-releases/2017/06/19-conclusions-counterterrorism/
11