Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0420
Offentligt
1779607_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 8.8.2017
COM(2017) 420 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om gennemførligheden af et finansielt instrument, der kan lette sikker og forsvarlig
skibsophugning
DA
DA
kom (2017) 0420 - Ingen titel
1779607_0002.png
I.
I
NDLEDNING
Hvert år sælges hundredvis af store skibe til ophugning på tidevandskysterne i Sydasien
1
. De
negative virkninger af denne praksis på miljøet og menneskers sundhed er udførligt
dokumenteret
2
. Vanskeligheder i forbindelse med håndhævelsen af Baselkonventionen
3
med
hensyn til skibe samt det europæiske forbud mod eksport af farligt affald uden for OECD
4
førte til vedtagelsen af henholdsvis Hongkongkonventionen i 2009
5
og den europæiske
forordning om ophugning af skibe i 2013
6
. Ved anvendelse af muligheden, der er omhandlet i
artikel 1, stk. 2, i Hongkongkonventionen, indeholder forordningen om ophugning af skibe
strengere krav end konventionen, især med hensyn til sundhed, sikkerhed og miljø.
Artikel 29 ("Finansielt incitament") i forordning (EU) nr. 1257/2013 om ophugning af skibe
7
opfordrer Kommissionen til at forelægge en rapport om "hvorvidt der er muligt at skabe et
finansielt instrument, der kan lette en sikker og forsvarlig skibsophugning og lader den, hvis
det er hensigtsmæssigt, ledsage af et lovgivningsmæssigt forslag". Denne rapport er indsendt
for at overholde denne rapporteringsforpligtelse. Den opsummerer først den nuværende
lovgivningsmæssige tilgang til de problemer, der er opstået i forbindelse med ophugning af
skibe (I). Derefter præsenteres status for undersøgelser af gennemførligheden af et finansielt
incitament til sikker og forsvarlig ophugning af skibe (II), hvor den nye
skibsophugningslicens indføres (III). Rapporten indeholder ligeledes et resumé af
interessenters feedback (IV) og afsluttes med en konklusion (V).
Forordningen om ophugning af skibe indfører instrumenter i en tydelig rækkefølge. Det
primære instrument, med en tidsplan for oprettelse og et sæt relaterede forpligtelser, der er
udtrykkeligt angivet i forordningen, er den europæiske liste over ophugningsanlæg. Fra en
dato, der falder senest den 31. december 2018, må alle skibe under EU-medlemsstaternes flag
kun ophugges på de anlæg, der er anført på listen. Den første liste over 18 kompatible anlæg i
EU blev offentliggjort i december 2016
8
. Yderligere anlæg uden for EU kan tilføjes listen fra
1
2
NGO Shipbreaking Platform, liste over alle skibe, der blev ophugget i hele verden i 2016,
Jf. Science for Environment Policy, udgave 55, juni 2016,
http://www.shipbreakingplatform.org/shipbrea_wp2011/wp-content/uploads/2017/02/Stats-Graphs_2016-List_FINAL1.pdf
http://ec.europa.eu/environment/integration/research/newsalert/pdf/ship_recycling_reducing_human_and_environmental_impacts_55si_en.p
df
3
Baselkonventionen om kontrol med grænseoverskridende transport af farligt affald og bortskaffelse heraf blev
vedtaget den 22. marts 1989;
http://www.basel.int/theconvention/overview/tabid/1271/default.aspx
4
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1013/2006 af 14. juni 2006 om overførsel af affald
http://eur-
lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?qid=1454069470717&uri=CELEX:02006R1013-20160101
5
Hongkongkonventionen om sikker og miljømæssigt forsvarlig ophugning af skibe. For at træde i kraft skal
HKC ratificeres af 15 stater, der repræsenterer ikke mindre end 40 % af verdensflådens tonnage og en
kombineret maksimal årlig skibsophugning på mindst 3 % af flådens tonnage i de ratificerende stater. Pr. februar
2017 var HKC endnu ikke trådt i kraft, idet den blev ratificeret af fem lande, herunder EU-medlemsstaterne
Frankrig og Belgien og ingen stat med en høj volumen af stor skibsophugning
http://www.imo.org/en/About/conventions/listofconventions/pages/the-hong-kong-international-convention-for-the-safe-and-
environmentally-sound-recycling-of-ships.aspx
6
Forordningen har et særligt fokus på alle handelsskibe i EU-farvande og skibe, der sejler under EU-
medlemsstaternes flag. Forordningen afspejler ikke kun kravene i HKC, men tilføjer også strengere miljø- og
sikkerhedskrav, som godkendt i artikel 1, stk. 2, i HKC.
7
"Forordningen om ophugning af skibe"
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1257/2013 af 20.
november 2013 om ophugning af skibe;
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX%3A32013R1257
8
http://ec.europa.eu/environment/waste/ships/pdf/list_ship_recycling_facilities.pdf
2
kom (2017) 0420 - Ingen titel
1779607_0003.png
2017
9
. Eftersom listen understøttes af vurderinger og inspektioner af anlæggene, der er
uafhængige af erhvervslivets interesser, bidrager den med en unik anerkendt merværdi til
sektoren. Skibsophugningsvirksomheder kan få eksklusiv adgang til ophugning af skibe, der
sejler under EU-medlemsstaternes flag til gengæld for høje performancestandarder. På samme
måde kan skibsredere styrke troværdigheden af deres mandat for socialt ansvar og begrænse
deres ansvar i forbindelse med ophugning, som ikke overholder internationale standarder, ved
at ophugge deres skibe i anlæg, der står opført på listen. Desuden kan den europæiske liste
som det eneste instrument af sin art være et incitament til forbedringer også for skibe, der ikke
sejler under EU-medlemsstaternes flag, hvilket kunne fremme lige konkurrencevilkår på
internationalt plan.
I artikel 29 og betragtning 19 henviser forordningen om ophugning af skibe til et muligt nyt
finansielt instrument som en beredskabsforanstaltning mod mulige risici for omgåelse af den
europæiske liste
10
. Omgåelse ville bestå i skibe, der skifter til flag uden for EU for at lette
ophugning i et værft, der ikke står på den europæiske liste. Profitmaksimering er et centralt
element i denne risiko: Markedet for ophugning af skibe er hovedsagelig præget af værfter,
der ligger under internationale standarder, der kan tilbyde bedre priser for udtjente skibe som
følge af lave arbejdsomkostninger, eksterne sundheds- sikkerheds- og miljøfaktorer,
utilstrækkelige investeringer i maskineri og lille eller ingen kapacitet til håndtering af farligt
affald. Resultatet, som det nævnes, er at "princippet om, at forureneren betaler, normalt ikke
følges" inden for ophugning af skibe
11
. Et finansielt incitament ville sigte mod at udligne
forskelle i overskud mellem ophugning i værfter, som ikke overholder internationale
standarder og ophugning i værfter, der står opført på den europæiske liste.
Meddelelsen fra 2008 om en EU-strategi for ophugning af skibe
12
og konsekvensanalysen for
2012
13
havde begge foregrebet den trinvise tilgang, der afspejles i forordningen.
II.
S
TATUS FOR UNDERSØGELSER AF ET MULIGT FINANSIELT INSTRUMENT
Der blev allerede overvejet et finansielt instrument forud for vedtagelsen af
Hongkongkonventionen. En undersøgelse fra 2005
14
opfordrede til en "fond til
9
Kommissionen er i færd med at gennemgå 22 ansøgninger om optagelse på listen modtaget fra
skibsophugningsanlæg i Kina, Indien, Tyrkiet og USA.
10
Artikel 29 indeholder rapporteringsforpligtelsen; Betragtning 19 indeholder yderligere detaljer, idet den
understreger det mulige incitaments flagneutrale tilgang, der har fokus på skibsredere.
11
Jf. også Milieu&COWI, Study in relation to options for new initiatives regarding dismantling of ships
Note
on the ship dismantling fund, Pros and cons of the three options, s. 17, august 2009
http://ec.europa.eu/environment/waste/ships/pdf/fund_note.pdf
12
Meddelelse KOM(2008) 767 endelig af 19. november 2008 "En EU-strategi for forbedret ophugning af skibe"
og arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene med et resumé af konsekvensanalysen for en EU-strategi
for forbedret ophugning af skibe SEC(2008) 2846: "Hvis det viser sig, at [...] markedsdeltagernes reaktioner ikke
giver de ønskede resultater, bør et system med en fond, der gennemfører "forureneren betaler"-princippet, tages
op til overvejelse."
13
Konsekvensanalyse, der ledsager forslaget til forordning om ophugning af skibe (SWD(2012) 47 final),
http://ec.europa.eu/environment/waste/ships/pdf/Impact%20Assessment.pdf
"Hvis der fortsat er problemer med
overholdelse, kan der gennemføres yderligere aktioner på EU-plan, såsom oprettelsen af en EU-fond til
skibsophugning."
3
kom (2017) 0420 - Ingen titel
1779607_0004.png
skibsophugning", der havde til opgave at opkræve gebyrer og udbetale midler til miljøvenlig
ophugning. Oprettelsen af en "obligatorisk livsforsikring" blev ligeledes overvejet for at
dække omkostningerne ved ren ophugning. Hongkongkonventionen har en anden tilgang. Den
indeholder en "finansieringsklausul" i sin artikel om teknisk samarbejde på grundlag af
frivillige bidrag. Klausulen henviser ikke til princippet om, at forureneren betaler. Udenfor
EU indførte Kina en kombineret finansiel ordning for bygning og ophugning af skibe, der
sejler under kinesisk flag i 2013; Ordningen blev fornyet i 2016.
I december 2014 bestilte Kommissionen en undersøgelse, der skulle ligge til grund for den
foreliggende rapport. Undersøgelsen skulle bygge på tidligere undersøgelser
15
og tage fat om
mangler i forskningen, herunder de finansielle midler, der skal genereres og udbetales,
virkninger på konkurrencen, administrative byrder og juridiske følger f.eks. i forhold til
Verdenshandelsorganisationen og EU-lovgivning. Undersøgelsen havde også til formål at
bidrage til udformningen af et operationelt instrument, der skal fremme sikker og miljøvenlig
ophugning af skibe.
Undersøgelsen blev offentliggjort i juni 2016
16
. Den kasserede flere muligheder, der var
blevet undersøgt i tidligere undersøgelser med følgende begrundelser:
Løsningskategori
(Ikke-finansielle
instrumenter)
Løsningsmulighed
(Ikke-finansielle
foranstaltninger, f.eks.
sanktioner over for
næstsidste ejer)
Væsentlig mangel
(Let at omgå eller stimulere yderligere
omgåelsesadfærd og/eller mangel på
passende håndhævelsesmekanisme.)
Instrumenter, der
forpligter skibsejerne til
at rejse den nødvendige
kapital gennem en
privatforvaltet
mekanisme, der er
tilknyttet et unikt skib
Svær at overføre i tilfælde af ejerskifte; står
Skibsophugningsgaranti
ikke i rimeligt forhold til skibe, der sjældent
anløber EU-havne.
Svær at overføre i tilfælde af ejerskifte; står
Skibsophugningskonto
ikke i rimeligt forhold til skibe, der sjældent
anløber EU-havne.
Manglende "forsikret genstand" på grund af
manglende uforudsete hændelser, bortset fra
Skibsophugningsforsikring
tab af skib på grund af en ulykke. Ikke
gennemførlig som separat instrument.
Havneafgift
Høj administrativ byrde for havne; muligvis
ikke i overensstemmelse med WTO; skal
eventuelt betragtes som skat uden for EU's
Instrumenter, der
forpligter skibsredere til
at bidrage til en offentlig
14
The Ship Recycling Fund
Financing environmentally sound scrapping and recycling of sea-going ships,
Ecorys (2005)
http://www.shipbreakingplatform.org/shipbrea_wp2011/wp-content/uploads/2011/11/ECORYS-
survey-on-a-ship-recycling-fund.pdf
15
Jf. især Ecorys 2005 for Greenpeace, COWI/Milieu 2009 for Kommissionens konsekvensanalyse, Profundo
2013 Financial mechanisms to ensure responsible ship recycling, Milieu 2013 for Europa-parlamentet. Det skal
bemærkes, at eksisterende undersøgelser, bortset fra undersøgelsen i 2016, der blev gennemført som
udgangspunkt for den foreliggende rapport, alle er dateret forud for vedtagelsen af forordningen om ophugning
af skibe i dens endelige udgave.
16
Ecorys, DNV-GL, Erasmus School of Law, "Financial instrument to facilitate safe and sound ship recycling",
juni 2016.
http://ec.europa.eu/environment/waste/ships/pdf/financial_instrument_ship_recycling.pdf
4
kom (2017) 0420 - Ingen titel
1779607_0005.png
Løsningskategori
ordning (en fond), der er
baseret på betalinger, der
skal erlægges, når de
anløber EU-havne.
Løsningsmulighed
Væsentlig mangel
kompetence.
III.
S
KIBSOPHUGNINGSLICENS
Undersøgelsen fra 2016 identificerer en ny mulighed - skibsophugningslicens. Licensen er et
forsøg på at kombinere fordelene ved de kasserede løsningsmuligheder og samtidig overvinde
ulemperne herved. Dens vigtigste principper er som følger:
1. Skibe, der anløber EU-havne, ville på forhånd modtage en licens fra et centralt agentur
(f.eks. et eksisterende EU-agentur). Licensen ville være et instrument inden for stats-
og forvaltningsret
2. Skibsrederne bliver opkrævet et bidrag, når de ansøger om licensen. Bidraget skal
dække et mindre administrationsgebyr (0,8 %) og en præmie, der er øremærket til det
enkelte skib (99,2 %);
3. Den præmie, der opkræves, vil afhænge af den kapital, der skal akkumuleres for at
lukke finansieringshullet mellem ophugning i et værft, som ikke overholder
internationale standarder, og ophugning i et værft, der står opført på den europæiske
liste i slutningen af skibets levetid. Præmien vil også afhænge af den tid, der skal
bruges til at akkumulere kapitalen;
4. Det fulde finansieringsbeløb vil blive udbetalt til skibets endelige ejer på betingelse af,
at skibet er blevet sendt til et ophugningsanlæg, der står opført på den europæiske
liste;
5. Sanktionen for ikke at vælge ophugning i et anlæg, der står opført på den europæiske
liste, ville være bortfald af de erhvervede rettigheder;
6. For at undgå et system, der ikke er rimelig i forhold til skibe med enten høj eller lav
anløbsfrekvens, ville gyldigheden af licensen være tidsbaseret frem for baseret på
antallet af anløb (dvs. månedslicenser ville være billigere end årlige licenser, men det
ville medføre en mindre ret til betaling ved udtjente skibe). Der kunne udtænkes mere
forfinede kriterier, der f.eks. ville komme skibe til gode, der er designet til lettere
ophugning.
Undersøgelsen identificerer nogle af de mulige virkninger
17
ved oprettelse af en
skibsophugningslicens og beskriver overvejelserne for gennemførelse heraf
18
, herunder et
EU-agenturs rolle (nyt eller eksisterende), anvendelsen af bortfaldne midler og en simpel
ordning for skibe, der sejler under tredjelandes flag.
17
Jf. afsnit 4 i Ecorys, DNV-GL, Erasmus School of Law, juni 2016 (en oversigt over virkninger efter licenspris
findes på side 83).
18
Jf. afsnit 5.2 i Ecorys, DNV-GL, Erasmus School of Law, juni 2016.
5
kom (2017) 0420 - Ingen titel
1779607_0006.png
IV.
F
EEDBACK FRA INTERESSENTER
og
en
række
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg (EØSU)
interessentorganisationer har udtalt sig om skibsophugningslicensen.
EØSU vedtog en udtalelse om sagen den 19. oktober 2016
19
. I udtalelsen benævnes
skibsophugningslicensen "en gradvis, finansiel mekanisme, der kan håndhæves" og opfordrer
Europa-Kommissionen til at oprette den. NGO Shipbreaking Platform
en
paraplyorganisation for forskellige ngo'er, der er involveret i ophugning af skibe
fagforbundet IndustriAll og SEA EUROPE (Shipyards' and Maritime Equipment Association)
udstedte en fælles erklæring, der støtter konklusionerne i EØSU's udtalelse den 20. oktober
2016.
Sammenslutningen af europæiske havne, ESPO, tilbagekaldte sin indsigelse mod det
finansielle incitament i 2015, idet licensen undgår den største mangel ved et tidligere koncept,
hvor det var havne, der skulle opkræve bidragene.
Rederiorganisationer under ECSA (European Community of Shipowner Associations), den
asiatiske rederisammenslutning ASA og Det Internationale Skibsfartkammer, ICS, reagerede
på offentliggørelsen af undersøgelsen i juli 2016. Deres holdning er, at
skibsophugningslicensen vil forstyrre bestræbelserne på at ratificere Hongkongkonventionen.
En
juridisk
udtalelse
fra
rederiernes
organisationer
beskriver
yderligere
skibsophugningslicensen som en "primær finanspolitisk foranstaltning" og vurderer, at EU
ikke har kompetence til at administrere en ophugningsordning for skibe inden for EU og
konkluderer, at den er i modstrid med De Forenede Nationers havretskonvention (UNCLOS),
Verdenshandelsorganisationens regler og princippet om fælles men differentieret ansvar. Det
skal bemærkes, at flere af disse punkter er behandlet i undersøgelsen fra 2016, der er bestilt af
Kommissionen
20
.
Derimod offentliggjorde NGO Shipbreaking Platform et holdningsdokument i oktober 2016
21
,
der støtter de juridiske argumenter i undersøgelsen fra 2016. Analysen understreger, at
skibsophugningslicencen ikke ville udgøre en "handelshindring" som frygtet af rederiernes
organisationer, hvilket var det vigtigste argument for uforenelighed med
Verdenshandelsorganisationens regler, både hvad angår varehandel, handel med skibe eller
handel med stål fra udtjente skibe. I analysen hedder det ligeledes, at forordningen om
ophugning af skibe udgør et supplement til aktionen i Hongkongkonventionen som godkendt i
19
EØSU's udtalelse: Ophugning af skibe og genanvendelsessamfundet, EESC-2016-00456. Vedtagelse: 202 for,
2 imod, 3 hverken for eller imod.
http://www.eesc.europa.eu/?i=portal.en.ccmi-opinions.38327
20
Bilag B ("WTO compliance") og C ("Extraterritoriality and SRL") i undersøgelsen fra 2016 understreger, at a)
der er indlysende juridiske grunde til ikke at identificere skibsophugningslicensen som en "finanspolitisk
foranstaltning", b) EU ville handle inden for sit kompetenceområde, c) skibsophugningslicensen netop forhindrer
forskelsbehandling af skibe, der sejler under tredjelandes flag og d) retspraksis peger på, at der er stor
sandsynlighed for forenelighed med WTO-reglerne.
21
NGO Shipbreaking Platform, Make the Polluter pay! Why we need the EU Ship Recycling Licence,
http://www.shipbreakingplatform.org/shipbrea_wp2011/wp-content/uploads/2016/10/Position-Paper-
FINANCIAL-INCENTIVE-Final-Version.pdf
6
kom (2017) 0420 - Ingen titel
HKC, og som generelt fremmet under De Forenede Nationers havretskonvention (UNCLOS),
hvor rederiernes organisationer har tendens til at se en konflikt mellem retsforskrifter.
V.
K
ONKLUSION
Kommissionen anerkender fordelene ved en eventuel skibsophugningslicens, som er den mest
lovende mulighed, der er blevet undersøgt hidtil. Ikke desto mindre er Kommissionen
opmærksom på, at en række spørgsmål bør analyseres yderligere, herunder med hensyn til
foreneligheden af et sådant muligt finansielt instrument med EU-retten og folkeretten.
I overensstemmelse med den gradvise tilgang, der første gang blev beskrevet i
Kommissionens meddelelse fra 2008 og konsekvensanalysen fra 2008, og som går igen i den
endelige udgave af forordningen om ophugning af skibe, vil behovet for yderligere
foranstaltninger vedrørende finansielle incitamenter blive vurderet senere på grundlag af en
analyse af anvendelsen og virkningerne af den europæiske liste over ophugningsanlæg.
7