Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0435
Offentligt
1783677_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 11.8.2017
COM(2017) 435 final
2017/0201 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om undertegnelse på Unionens vegne og om midlertidig anvendelse af aftalen om
videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem Den Europæiske Union og Den
Libanesiske Republik, som fastsætter vilkårene og betingelserne for Den Libanesiske
Republiks deltagelse i partnerskabet for forskning og innovation i Middelhavsområdet
(PRIMA)
DA
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Efter forslag fra Kommissionen om et initiativ baseret på artikel 185 i TEUF
1
blev Europa-
Parlamentets og Rådets afgørelse (EU) 2017/1324
2
om Unionens deltagelse i partnerskabet
for forskning og innovation i Middelhavsområdet ("PRIMA"), der iværksættes i fællesskab af
flere medlemsstater, vedtaget.
PRIMA har til formål at gennemføre et fælles program for at fremme forsknings- og
innovationskapacitet og udvikle viden og fælles innovative løsninger til at forbedre
effektiviteten, sikkerheden og bæredygtigheden af agrofødevaresystemer og af integreret
vandforsyning og -forvaltning i Middelhavsområdet. PRIMA vil blive gennemført i
fællesskab af en række medlemsstater og tredjelande ("deltagerlande i PRIMA") med et stort
engagement i videnskabelig, forvaltningsmæssig og finansiel integration og på samme vilkår
og betingelser.
Ved brev af 1. september 2014, 17. februar 2016 og 4. april 2017 udtrykte Den Libanesiske
Republik ("Libanon") ønske om at tilslutte sig PRIMA som deltagerland og gav tilsagn om et
finansielt bidrag på 7 mio. EUR til initiativet.
For at sikre, at Libanon deltager i PRIMA på lige fod med medlemsstaterne og de lande, der
er associeret med Horisont 2020, kræves der en international aftale, som udvider
anvendelsesområdet for den retlige ramme, der er fastsat ved afgørelse (EU) 2017/1324, til
også at omfatte Libanon.
Den 30. maj 2017 bemyndigede Rådet Kommissionen til at indlede forhandlinger på vegne af
Unionen med Libanon om en international aftale mellem Unionen og Libanon, hvori der
fastsættes vilkår og betingelser for Libanons deltagelse i PRIMA, med forbehold af
vedtagelsen af afgørelse (EU) 2017/1324.
Forhandlingerne blev indledt den 26. juni 2017 og blev afsluttet den 18. juli 2017, hvor
chefforhandlerne for de kommende parter undertegnede en berigtigelsesprotokol, der
attesterer afslutningen på forhandlingerne. Udkastet til aftale, som er knyttet til dette forslag,
er i overensstemmelse med Rådets forhandlingsdirektiver. I aftalen fastsættes det navnlig, at
vilkårene og betingelserne for Libanons deltagelse i PRIMA skal være dem, der er fastsat i
afgørelse (EU) 2017/1324, idet der henvises direkte til EU-retsakten.
For at sikre beskyttelsen af Unionens finansielle interesser, navnlig de beføjelser, som
Kommissionen, Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig, Revisionsretten og
PRIMA's gennemførelsesstruktur (PRIMA-IS) har til at foretage revisioner og undersøgelser i
overensstemmelse med gældende EU-lovgivning, henviser aftalen specifikt til de relevante
bestemmelser i afgørelse (EU) 2017/1324 og forpligter parterne til at yde al nødvendig
bistand for at sikre deres gennemførelse. Dertil kommer, at det i den kommende aftale
understreges, at parterne skal være enige om de nærmere bestemmelser for denne bistand, idet
1
2
COM(2016) 662 final af 18.10.2016.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse (EU) 2017/1324 af 4. juli 2017 om Unionens deltagelse i
partnerskabet for forskning og innovation i Middelhavsområdet (PRIMA), der iværksættes i fællesskab
af flere medlemsstater (EUT L 185 af 18.7.2017, s. 1).
DA
2
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0003.png
sådanne bestemmelser er afgørende for samarbejdet i henhold til aftalen. På Libanons
anmodning
og som aftalt under forhandlingerne
er der indsat en supplerende betragtning i
aftalens præambel, som afspejler, at fuldt samarbejde og fuld samordning mellem de to
kommende parters kompetente myndigheder er afgørende for gennemførelsen af den
fremtidige aftale.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Som det også fremgår af konsekvensanalysen af PRIMA
3
, er PRIMA's åbenhed over for
deltagelse af tredjelande såsom Libanon i overensstemmelse med målsætningerne for det
internationale samarbejde inden for forskning og innovation som beskrevet i Kommissionens
meddelelse fra 2012 "Styrket og mere målrettet samarbejde mellem EU og internationale
parter inden for forskning og innovation: en strategisk tilgang"
4
og rammeprogrammet
Horisont 2020, som fremmer samarbejdet med tredjelande inden for videnskab, teknologi og
innovation med henblik på at håndtere globale samfundsmæssige udfordringer og støtte
Unionens eksterne politikker. Aftalen er ligeledes i tråd med den gældende Euro-Middelhavs-
aftale om oprettelse af en associering mellem Det Europæiske Fællesskab og dets
medlemsstater på den ene side og Den Libanesiske Republik på den anden side
5
, som
fastsætter bestemmelser for samarbejdet mellem Unionen og Libanon inden for forskning og
teknologisk udvikling og fremmer aktiviteter inden for forskning og teknologisk udvikling på
områder af fælles interesse.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
Gennemførelsen af PRIMA i tæt samarbejde med tredjelande såsom Libanon hænger
ligeledes sammen med og er relevant for andre af Unionens politikker såsom
migrationspolitik, udviklingspolitik og naboskabspolitik.
2.
JURIDISKE ASPEKTER AF FORSLAGET
Forslaget til Rådets afgørelse er baseret på artikel 186 og artikel 218, stk. 5, litra a), i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
3.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
I den finansieringsoversigt, som fremlægges sammen med denne afgørelse, redegøres der for
de anslåede budgetmæssige virkninger.
På baggrund af ovenstående foreslår Kommissionen, at Rådet
træffer afgørelse om undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftalen på Unionens vegne
bemyndiger forhandleren af aftalen til på Unionens vegne at undertegne aftalen om
videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem Den Europæiske Union og Den
Libanesiske Republik, som fastsætter vilkårene og betingelserne for Den Libanesiske
3
4
5
SWD(2016) 332 final af 18.10.2016.
COM(2012) 497 final.
EUT L 143 af 30.5.2006, s. 2.
DA
3
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
Republiks deltagelse i partnerskabet for forskning og innovation i Middelhavsområdet
(PRIMA).
DA
4
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0005.png
2017/0201 (NLE)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om undertegnelse på Unionens vegne og om midlertidig anvendelse af aftalen om
videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem Den Europæiske Union og Den
Libanesiske Republik, som fastsætter vilkårene og betingelserne for Den Libanesiske
Republiks deltagelse i partnerskabet for forskning og innovation i Middelhavsområdet
(PRIMA)
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 186,
sammenholdt med artikel 218, stk. 5,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse (EU) 2017/1324
6
fastsættes Unionens
deltagelse i partnerskabet for forskning og innovation i Middelhavsområdet
("PRIMA"), der iværksættes i fællesskab af flere medlemsstater.
PRIMA har til formål at gennemføre et fælles program for at fremme forsknings- og
innovationskapacitet og udvikle viden og fælles innovative løsninger til at forbedre
effektiviteten, sikkerheden og bæredygtigheden af agrofødevaresystemer og af
integreret vandforsyning og -forvaltning i Middelhavsområdet.
PRIMA vil blive gennemført i fællesskab af en række medlemsstater og tredjelande
("deltagerlande i PRIMA") med et stort engagement i videnskabelig,
forvaltningsmæssig og finansiel integration og på samme vilkår og betingelser.
Den Libanesiske Republik ("Libanon") har udtrykt ønske om at tilslutte sig PRIMA
som deltagerland på lige fod med medlemsstaterne og de lande, der er associeret med
Horisont 2020, som deltager i PRIMA.
I henhold til artikel 1, stk. 2, i afgørelse (EU) 2017/1324 bliver Libanon deltagerland,
forudsat at der indgås en international aftale om videnskabeligt og teknologisk
samarbejde med Unionen, der fastlægger vilkårene og betingelserne for Libanons
deltagelse i PRIMA.
Den 30. maj 2017 bemyndigede Rådet Kommissionen til at indlede forhandlinger på
vegne af Unionen med Libanon om en international aftale, hvori der fastsættes vilkår
og betingelser for Libanons deltagelse i PRIMA, med forbehold af vedtagelsen af
afgørelse (EU) 2017/1324. Forhandlingerne blev afsluttet med godt resultat.
Aftalen bør derfor undertegnes på Unionens vegne med forbehold af dens indgåelse på
et senere tidspunkt.
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse (EU) 2017/1324 af 4. juli 2017 om Unionens deltagelse i
partnerskabet for forskning og innovation i Middelhavsområdet (PRIMA), der iværksættes i fællesskab
af flere medlemsstater (EUT L 185 af 18.7.2017, s. 1).
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
6
DA
5
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
(8)
For at give Libanon mulighed for at deltage i PRIMA fra starten, bør aftalen anvendes
midlertidigt
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Undertegnelsen af aftalen om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem Den
Europæiske Union og Den Libanesiske Republik, som fastsætter vilkårene og betingelserne
for Den Libanesiske Republiks deltagelse i partnerskabet for forskning og innovation i
Middelhavsområdet (PRIMA), godkendes hermed på Den Europæiske Unions vegne med
forbehold af aftalens indgåelse.
Teksten til aftalen er knyttet som bilag til denne afgørelse.
Artikel 2
Generalsekretariatet for Rådet udarbejder det relevante fuldmagtsinstrument til undertegnelse
af aftalen, med forbehold af dens indgåelse, til den eller de personer, der er udpeget af
forhandleren af aftalen.
Artikel 3
Aftalen anvendes midlertidigt i overensstemmelse med aftalens artikel 4 fra datoen for dens
undertegnelse i afventning af dens ikrafttræden.
Artikel 4
Denne afgørelse træder i kraft den [dagen for vedtagelsen].
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0007.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
1.1. Forslagets/initiativets betegnelse
1.2. Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
1.3. Forslagets/initiativets art
1.4. Mål
1.5. Forslagets/initiativets begrundelse
1.6. Varighed og finansielle virkninger
1.7. Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
2.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
2.1. Bestemmelser om kontrol og rapportering
2.2. Forvaltnings- og kontrolsystem
2.3. Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
3.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
3.1. Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
3.2. Anslåede virkninger for udgifterne
3.2.1. Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
3.2.2. Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
3.2.3. Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.4. Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
3.2.5. Tredjemands bidrag til finansieringen
3.3. Anslåede virkninger for indtægterne
DA
7
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0008.png
FINANSIERINGSOVERSIGT
1.
1.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS RAMME
Forslagets/initiativets betegnelse
Forslag til Rådets afgørelse om undertegnelse på Unionens vegne og om midlertidig
anvendelse af aftalen om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem Den
Europæiske Union og Den Libanesiske Republik, som fastsætter vilkårene og
betingelserne for Den Libanesiske Republiks deltagelse i partnerskabet for forskning
og innovation i Middelhavsområdet (PRIMA).
1.2.
1.3.
Berørt(e) politikområde(r) inden for ABM/ABB-strukturen
7
Afsnit 08 Forskning og innovation, Horisont 2020-rammeprogrammet
Forslagets/initiativets art
Forslaget/initiativet vedrører en
ny foranstaltning som opfølgning på et
Forslaget/initiativet vedrører en
ny foranstaltning
pilotprojekt/en forberedende foranstaltning
8
Forslaget/initiativet vedrører en
forlængelse af en eksisterende foranstaltning
foranstaltning
1.4.
1.4.1.
Forslaget/initiativet vedrører
omlægning af en foranstaltning til en ny
Mål
Det eller de af Kommissionens flerårige strategiske mål, som forslaget/initiativet
vedrører
Formålet med nærværende initiativ er at gøre det muligt for Libanon at blive
deltagerland i PRIMA, hvis strategiske mål er at opbygge forsknings- og
innovationskapacitet og at udvikle viden og fælles innovative løsninger til
agrofødevaresystemer for at gøre dem bæredygtige og til integreret vandforsyning og
-forvaltning i Middelhavsområdet, at gøre disse systemer og denne forsyning og
forvaltning mere modstandsdygtige over for klimaændringer samt mere
virkningsfulde, omkostningseffektive og miljømæssigt og socialt bæredygtige og at
bidrage til at løse problemer relateret til vandknaphed, fødevaresikkerhed, ernæring,
sundhed, trivsel og migration på et tidligt stade.
1.4.2.
Specifikke mål og berørte ABM/ABB-aktiviteter
Specifikt mål nr.
Med henblik på at nå målsætningerne vil PRIMA blive gennemført i fællesskab af en
række medlemsstater og tredjelande på samme vilkår og betingelser. For at sikre, at
Libanon deltager i PRIMA på lige fod med medlemsstaterne og de lande, der er
associeret med Horisont 2020, kræves der en international aftale, som udvider
anvendelsesområdet for den retlige ramme, der er fastsat ved afgørelse (EU)
2017/1324, til også at omfatte Libanon.
7
8
ABM: Activity Based Management (aktivitetsbaseret ledelse)
ABB: Activity Based Budgeting
(aktivitetsbaseret budgetlægning).
Jf. finansforordningens artikel 54, stk. 2, litra a) hhv. b).
DA
8
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0009.png
1.4.3.
Forventede resultater og virkninger
Angiv, hvilke virkninger forslaget/initiativet forventes at få for modtagerne/målgruppen.
Nærværende initiativ vil gøre det muligt for Libanon at blive deltagerland i PRIMA
og dermed deltage på lige fod med medlemsstaterne og de lande, der er associeret
med Horisont 2020. I overensstemmelse med bestemmelserne i afgørelse (EU)
2017/1324 er Libanons retlige enheder automatisk berettiget til at ansøge om EU-
finansiering til projekter, der finansieres over EU-budgettet.
1.4.4.
Virknings- og resultatindikatorer
Angiv indikatorerne til kontrol af forslagets/initiativets gennemførelse.
Formålet med nærværende initiativ er at muliggøre Libanons deltagelse i PRIMA.
Nærværende initiativs virknings- og resultatindikatorer hænger således nøje sammen
med indikatorerne for PRIMA-initiativet som helhed, jf. det tilhørende forslag fra
Kommissionen
9
.
1.5.
1.5.1.
Forslagets/initiativets begrundelse
Behov, der skal opfyldes på kort eller lang sigt
Se ovennævnte forslag fra Kommissionen vedrørende et PRIMA-initiativ baseret på
artikel 185 i TEUF og konsekvensanalysen af PRIMA, der ledsager Kommissionens
forslag
10
.
1.5.2.
Merværdien ved en indsats fra EU's side
Se førnævnte forslag fra Kommissionen vedrørende et PRIMA-initiativ baseret på
artikel 185 i TEUF.
1.5.3.
Erfaringer fra lignende foranstaltninger
Der findes ingen fortilfælde af dette initiativ, eftersom PRIMA er det første initiativ
af sin art; det inddrager tredjelande, der ikke er associeret med EU's rammeprogram
for forskning, som deltager på lige fod med medlemsstaterne, og det kræver derfor,
at der indgås internationale aftaler med Unionen om deres deltagelse.
1.5.4.
Sammenhæng med andre relevante instrumenter og eventuel synergivirkning
Se førnævnte forslag fra Kommissionen vedrørende et PRIMA-initiativ baseret på
artikel 185 i TEUF.
9
10
COM(2016) 662 final af 18.10.2016.
SWD(2016) 332 final af 18.10.2016.
DA
9
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0010.png
1.6.
Forslag/initiativ af begrænset varighed
Varighed og finansielle virkninger
Forslag/initiativ af
ubegrænset varighed
derefter gennemførelse i fuldt omfang
1.7.
Direkte forvaltning
ved Kommissionen
i gennemførelsesorganer
Påtænkt(e) forvaltningsmetode(r)
11
Finansielle virkninger fra datoen for aftalens midlertidige anvendelse til den
31.12.2020 (I denne periode skal der fastsættes bestemmelser om gennemførelsen
af aftalen. Efter denne periode er der ikke planlagt yderligere aktiviteter i henhold
til aftalen).
Forslaget/initiativet gælder fra datoen for aftalens midlertidige anvendelse og
så længe, afgørelse (EU) 2017/1324 er i kraft (til den 31.12.2028).
Iværksættelse med en indkøringsperiode fra ÅÅÅÅ til ÅÅÅÅ
i dens tjenestegrene, herunder ved dens personale i EU's delegationer
Indirekte forvaltning
ved at overlade budgetgennemførelsesopgaver til:
internationale organisationer og deres organer (angives nærmere)
tredjelande eller organer, som tredjelande har udpeget
Delt forvaltning
i samarbejde med medlemsstaterne
personer, der har fået overdraget gennemførelsen af specifikke aktioner i den
fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik i henhold til afsnit V i traktaten om Den
Europæiske Union, og som er udpeget i den relevante basisretsakt
Hvis der angives flere forvaltningsmetoder, gives der en nærmere forklaring i afsnittet "Bemærkninger".
privatretlige organer, undergivet lovgivningen i en medlemsstat, som har fået
overdraget gennemførelsen af et offentlig-privat partnerskab, og som stiller
tilstrækkelige finansielle garantier
privatretlige organer, der har fået overdraget samfundsopgaver, forudsat at de
stiller tilstrækkelige finansielle garantier
offentligretlige organer
de organer, der er omhandlet i finansforordningens artikel 208 og 209
Den Europæiske Investeringsbank og Den Europæiske Investeringsfond
Bemærkninger
Der vil blive etableret en ny retlig enhed, som udelukkende skal beskæftige sig med
gennemførelsen af PRIMA. EU's finansielle bidrag til PRIMA ydes gennem denne struktur.
11
Forklaringer vedrørende forvaltningsmetoder og henvisninger til finansforordningen findes på
webstedet BudgWeb:
http://www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en.html
DA
10
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0011.png
2.
2.1.
FORVALTNINGSFORANSTALTNINGER
Bestemmelser om kontrol og rapportering
Angiv hyppighed og betingelser.
Se førnævnte forslag fra Kommissionen vedrørende et PRIMA-initiativ baseret på
artikel 185 i TEUF.
2.2.
2.2.1.
Forvaltnings- og kontrolsystem
Konstaterede risici
Se førnævnte forslag fra Kommissionen vedrørende et PRIMA-initiativ baseret på
artikel 185 i TEUF.
2.2.2.
Oplysninger om det interne kontrolsystem
Se førnævnte forslag fra Kommissionen vedrørende et PRIMA-initiativ baseret på
artikel 185 i TEUF.
2.2.3.
Anslåede omkostninger og fordele ved kontrollen samt forventet fejlrisiko.
Se førnævnte forslag fra Kommissionen vedrørende et PRIMA-initiativ baseret på
artikel 185 i TEUF.
2.3.
Foranstaltninger til forebyggelse af svig og uregelmæssigheder
Angiv eksisterende eller påtænkte forebyggelses- og beskyttelsesforanstaltninger.
For at sikre beskyttelsen af Unionens finansielle interesser, navnlig de beføjelser,
som Kommissionen, Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig,
Revisionsretten og PRIMA's gennemførelsesstruktur (PRIMA-IS) har til at foretage
revisioner og undersøgelser i overensstemmelse med gældende EU-lovgivning,
henviser aftalen mellem EU og Libanon specifikt til de relevante bestemmelser i
afgørelse (EU) 2017/1324 og forpligter parterne til at yde al nødvendig bistand for at
sikre deres gennemførelse. Dertil kommer, at det i den kommende aftale
understreges, at parterne skal være enige om de nærmere bestemmelser for denne
bistand, idet sådanne bestemmelser er afgørende for samarbejdet i henhold til aftalen.
DA
11
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0012.png
3.
3.1.
FORSLAGETS/INITIATIVETS ANSLÅEDE FINANSIELLE VIRKNINGER
Berørt(e) udgiftspost(er) på budgettet og udgiftsområde(r) i den flerårige
finansielle ramme
Eksisterende udgiftsposter på budgettet
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts
-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Udgiftsområde 1a
Konkurrenceevne for
vækst og beskæftigelse
Udgiften
s
art
OB/IOB
12
Bidrag
fra
EFTA
-
lande
13
fra
kandidat
-
lande
14
fra tredje
-
lande
iht.
finansforordningen
s artikel 21, stk. 2,
litra b)
1a
08 01 05
Nye budgetposter, som der er søgt om.
IOB
JA
JA
NEJ
NEJ
I samme rækkefølge som udgiftsområderne i den flerårige finansielle ramme og
budgetposterne.
Udgifts
-
område i
den
flerårige
finansielle
ramme
Budgetpost
Udgiften
s
art
OB/IOB
fra
EFTA-
lande
fra
kandidatlan
de
Bidrag
fra tredje
-
lande
iht.
finansforordningen
s artikel 21, stk. 2,
litra b)
Nummer
[Betegnelse
………………………………………]
[XX.YY.YY.YY]
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
JA/NEJ
12
13
14
OB = opdelte bevillinger/IOB = ikke-opdelte bevillinger.
EFTA: Den Europæiske Frihandelssammenslutning.
Kandidatlande og, efter omstændighederne, potentielle kandidatlande på Vestbalkan.
DA
12
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0013.png
3.2.
Anslåede virkninger for udgifterne
Dette afsnit skal udfyldes ved hjælp af
arket vedrørende administrative budgetoplysninger
(det andet dokument i bilaget til denne
finansieringsoversigt) og uploades til CISNET med henblik på høring af andre tjenestegrene.
3.2.1.
Sammenfatning af de anslåede virkninger for udgifterne
EUR
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
1a
"Konkurrenceevne for vækst og beskæftigelse"
GD <RTD>
Aktionsbevillinger
Budgetpostens nummer
Budgetpostens nummer
Forpligtelser
Betalinger
Forpligtelser
Betalinger
(1)
(2)
(1a)
(2 a)
2018
År
15
2019
År
År
202
0
År
2021-
2029
I ALT
Administrationsbevillinger finansieret
over bevillingsrammen for særprogrammet
16
Budgetpostens nummer: 08 01 05 01
(3)
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
69 000
69 000
69 000
Bevillinger I ALT
for GD RTD
Forpligtelser
Betalinger
=
1+1a+3
= 2+2a
+3
15
16
År N er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet påbegyndes.
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning,
direkte forskning.
DA
13
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0014.png
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
(6)
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
23 000
69 000
69 000
69 000
under UDGIFTSOMRÅDE <1a>
i den flerårige finansielle ramme
Bevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
=4+ 6
=5+ 6
Hvis flere udgiftsområder påvirkes af forslaget/initiativet:
Aktionsbevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
(4)
(5)
Administrationsbevillinger
finansieret
bevillingsrammen for særprogrammer I ALT
over
(6)
under UDGIFTSOMRÅDE 1-4
i den flerårige finansielle ramme
(referencebeløb)
Bevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
=4+ 6
=5+ 6
DA
14
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0015.png
Udgiftsområde i den flerårige finansielle
ramme
5
"Administration"
EUR
År
201
8
17
År
201
9
År
202
0
År
2021-
2029
I ALT
Menneskelige ressourcer
GD <RTD>
4 600
Bevillinger
Andre administrationsudgifter
4 600
4 600
4 600
4 600
13800
13 800
I ALT GD
<RTD>
4 600
under UDGIFTSOMRÅDE 5
i den flerårige finansielle ramme
Bevillinger I ALT
(Forpligtelser i
betalinger i alt)
alt
=
4 600
4 600
4 600
13 800
EUR
År
201
8
18
År
201
9
27 600
27 600
År
202
0
27 600
27 600
År
2021-
2029
I ALT
82 800
82 800
under UDGIFTSOMRÅDE 1-5
i den flerårige finansielle ramme
Bevillinger I ALT
Forpligtelser
Betalinger
27 600
27 600
17
18
År 2018 er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
År 2018 er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
DA
15
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0016.png
3.2.2.
Anslåede virkninger for aktionsbevillingerne
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af aktionsbevillinger
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af aktionsbevillinger som anført herunder:
Forpligtelsesbevillinger i EUR
Der indsættes flere år, hvis virkningerne varer
længere (jf. punkt 1.6)
År
n
Der angives
mål og
resultater
Type
19
År
n+1
År
n+2
År
n+3
RESULTATER
I ALT
Result
aterne
s
gnsntl
. om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninge
r
Om
-
kost
-
ninger
Om
-
kost
-
ninger
Antal
resul
-
tater i
alt
Omkost
-
ninger i
alt
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
Antal
SPECIFIKT MÅL NR. 1
20
...
- Resultat
- Resultat
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 1
SPECIFIKT MÅL NR. 2
- Resultat
Subtotal for specifikt mål nr. 2
OMKOSTNINGER I ALT
19
20
Resultater er de produkter og tjenesteydelser, der skal leveres (f.eks. antal finansierede studenterudvekslinger, antal km bygget vej osv.).
Som beskrevet i punkt 1.4.2. "Specifikke mål ...".
DA
Antal
16
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0017.png
3.2.3.
Anslåede virkninger for administrationsbevillingerne
3.2.3.1. Resumé
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af administrationsbevillinger som
anført herunder:
EUR
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af administrationsbevillinger
År
2018
21
År
2019
År
2020
År
2021-
2029
I ALT
UDGIFTSOMR
ÅDE 5
i den flerårige
finansielle ramme
Menneskelige ressourcer
Andre
administrationsudgifter
4 600
4 600
4 600
4 600
13 800
Subtotal
UDGIFTSOMR
ÅDE 5
i den flerårige
finansielle ramme
4 600
4 600
4 600
4 600
13 800
uden for
UDGIFTSOMR
ÅDE 5
22 i den
flerårige finansielle
ramme
Menneskelige ressourcer
23 000
23 000
23 000
69 000
Andre udgifter
af
administrativ art
uden for
UDGIFTSOMR
ÅDE 5
i den flerårige
finansielle ramme
Subtotal
23 000
23 000
23 000
69 000
I ALT
27 600
27 600
27 600
82 800
Bevillingerne til menneskelige ressourcer og andre administrationsudgifter vil blive dækket ved hjælp af de bevillinger, der i
forvejen er afsat til generaldirektoratets forvaltning af aktionen, og/eller ved intern omfordeling i generaldirektoratet,
eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som tildeles det ansvarlige generaldirektorat i forbindelse med den årlige
tildelingsprocedure under hensyntagen til de budgetmæssige begrænsninger.
21
22
År 2018 er det år, hvor gennemførelsen af forslaget/initiativet begynder.
Teknisk og/eller administrativ bistand og udgifter til støtte for gennemførelsen af EU's programmer
og/eller aktioner (tidligere BA-poster), indirekte forskning, direkte forskning.
DA
17
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0018.png
3.2.3.2. Anslået behov for menneskelige ressourcer
Forslaget/initiativet medfører anvendelse af menneskelige ressourcer som
anført herunder:
Overslag angives i årsværk
18
19
Stillinger i stillingsfortegnelsen (tjenestemænd og midlertidigt ansatte)
XX 01 01 01 (i hovedsædet og i Kommissionens
repræsentationskontorer)
XX 01 01 02 (i delegationer)
08 01 05 01 (indirekte forskning)
10 01 05 01 (direkte forskning)
0,2
0,2
0,2
Forslaget/initiativet medfører ikke anvendelse af menneskelige ressourcer
År
20
År
20
År
2020
År
2021-2029
Eksternt personale (i årsværk):
i fuldtidsækvivalenter
23
XX 01 02 01 (KA, UNE, V under den samlede
bevillingsramme)
XX 01 02 02 (KA, LA, UNE, V og JED i
delegationerne)
XX
01 04
yy
24
- i hovedsædet
- i delegationer
XX
01 05 02 (KA, UNE, V
indirekte forskning)
10 01 05 02 (KA, UNE, V
direkte forskning)
Andre budgetposter (skal angives)
I ALT
0,2
0,2
0,2
XX
angiver det berørte politikområde eller budgetafsnit.
Personalebehovet vil blive dækket ved hjælp af det personale, som generaldirektoratet allerede har afsat til
aktionen, og/eller interne rokader i generaldirektoratet, eventuelt suppleret med yderligere bevillinger, som
tildeles det ansvarlige generaldirektorat i forbindelse med den årlige tildelingsprocedure under hensyntagen til de
budgetmæssige begrænsninger.
Opgavebeskrivelse:
Tjenestemænd og midlertidigt ansatte
Udarbejdelse og indgåelse af en administrativ ordning med de libanesiske
myndigheder om beskyttelse af Unionens finansielle interesser som fastsat i aftalens
artikel 2.
Eksternt personale
23
24
KA: kontraktansatte, LA: lokalt ansatte, UNE: udstationerede nationale eksperter, V: vikarer, JED:
junioreksperter ved delegationerne.
Delloft for eksternt personale under aktionsbevillingerne (tidligere BA-poster).
DA
18
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0019.png
3.2.4.
Forenelighed med indeværende flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet kræver omlægning af det relevante udgiftsområde i den
flerårige finansielle ramme
Der redegøres for omlægningen med angivelse af de berørte budgetposter og beløbenes størrelse.
Forslaget/initiativet er foreneligt med indeværende flerårige finansielle ramme
Forslaget/initiativet kræver, at fleksibilitetsinstrumentet anvendes, eller at den
flerårige finansielle ramme revideres.
Der redegøres for behovet med angivelse af de berørte udgiftsområder og budgetposter og beløbenes
størrelse.
3.2.5.
Tredjemands bidrag til finansieringen
Forslaget/initiativet indeholder ikke bestemmelser om samfinansiering med
tredjemand.
Forslaget/initiativet indeholder bestemmelser om samfinansiering, jf. følgende
overslag:
Bevillinger i EUR
År
n
Angiv
organ,
deltager
samfinansieringen
Samfinansierede
bevillinger I ALT
som
i
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Der indsættes flere år, hvis
virkningerne varer længere (jf.
punkt 1.6)
I alt
DA
19
DA
kom (2017) 0435 - Ingen titel
1783677_0020.png
3.3.
Anslåede virkninger for indtægterne
Forslaget/initiativet har følgende finansielle virkninger:
for egne indtægter
for diverse indtægter
Forslaget/initiativet har ingen finansielle virkninger for indtægterne.
EUR
Indtægtspost på budgettet
Bevillinger til
rådighed i
indeværende
regnskabsår
Forslagets/initiativets virkninger
25
År
n
År
n+1
År
n+2
År
n+3
Der indsættes flere år, hvis virkningerne
varer længere (jf. punkt 1.6)
Artikel …....
For diverse indtægter, der er formålsbestemte, angives det, hvilke af budgettets udgiftsposter der
påvirkes.
Det oplyses, hvilken metode der er benyttet til at beregne virkningerne for indtægterne.
25
Med hensyn til EU's traditionelle egne indtægter (told og sukkerafgifter) opgives beløbene netto, dvs.
bruttobeløb, hvorfra der er trukket opkrævningsomkostninger på 25 %.
DA
20
DA