Europaudvalget 2017-18
KOM (2017) 0461
Offentligt
1812708_0001.png
BAGGRUNDSNOTITS
Notits om fastsættelse af kvoter for torsk i Østersøen
Indhold
Problemstilling ......................................................................................................................................... 1
Baggrund ................................................................................................................................................... 1
Løsning ...................................................................................................................................................... 2
Dato 27. oktober 2017
Sagsnummer 17-1513-
000020, F2: 2017-41370
Problemstilling
Kommissionens forslag til fiskerimuligheder for 2018 i Østersøen indeholdt forslag om en
reduktion på 28 % for torsk i den østlige Østersø svarende til en kvote på 22.275 tons i 2018.
Regeringen lagde op til, at der på rådsmødet arbejdes for en mindre begrænsning i kvoten, og på
den baggrund ønskes en redegørelse for, hvilken indflydelse dette vil have på torskebestanden.
Baggrund
Kommissionen fremsendte ved KOM (2017) 461 af 29. august 2017 forslag til Rådets forordning
om fastsættelse for 2018 af fiskerimuligheder for visse fiskebestande og grupper af fiskebestande
i Østersøen. Kommissionens forslag indeholdt forslag til TAC/kvoter for de bestande i
Østersøen, der er reguleret i form af TAC/kvoter.
Kommissionens forslag tog udgangspunkt i den flerårige forvaltningsplan for fiskebestande i
Østersøen, (EU) 2016/1139, rådgivningen fra ICES, Det Internationale Havforskningsråd, og
for de bestande, der ikke kan bestemmes værdier for, lagde Kommissionen
forsigtighedsprincippet til grund og metoden for databegrænsede bestande blev anvendt.
Rådets besluttede den 10. oktober 2017 at fastsætte kvoten for 2018 til 28.388 tons svarende til
en nedgang på 8 % i forhold til kvoten for 2017.
I den flerårige forvaltningsplan er der angivet intervaller for henholdsvis fiskeridødelighed og
for gydebiomassen, og forvaltningsreglen er, at kvoterne skal fastsættes inden for de angivne
intervaller. Når disse værdier kan fastsættes betegnes bestanden som en analytisk bestand. I
forvaltningsplanen er der imidlertid ikke fastsat værdier for hverken gydebiomasse eller for
1
kom (2017) 0461 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvilken indflydelse regeringens forhandlingsposition mhp. en mere begrænset reduktion i TAC for torsk i den østlige Østersø end der lægges op til i Kommissionens forslag (KOM (2017) 0461) vil have for torskebestanden, til ministeren for fiskeri og ligestilling, kopi til udenrigsministeren
fiskeridødeligheden for den østlige torskebestand. Dette skyldes, at det ikke har været muligt at
tilvejebringe de nødvendige data for at kunne fastsætte disse værdier. ICES peger i denne
sammenhæng på vanskeligheder med aldersbestemmelse af torsken i dette farvand, manglende
kvantificerbare ændringer i vækstbetingelserne, ligesom den naturlige dødelighed ikke har
kunnet kvantificeres.
En bestand, hvor det ikke har været muligt at knytte værdier til, benævnes som en
databegrænset bestand, og ICES har derfor i sin rådgivning anvendt forsigtighedsprincippet for
anbefalingen om fangstniveauet for torsk i den østlige Østersø. Det betyder, at anbefalingen
gives ud fra den relative udviklingen af bestanden, og altså ikke ud fra absolutte værdier. Når
ICES skal vurdere bestanden igen, vil det ske ud fra den relative bestandsvurdering for 2017, og
det vil ikke være muligt at kvantificere effekten på bestanden, hverken ved en nedgang på 28 %
eller en nedgang på 8 %.
Ved fuld udnyttelse af den fastsatte kvote bliver fiskeritrykket højere end ved en reduktion på
28 %, forudsat dog, at denne kvote ville blive udnyttet fuldt ud.
Det kan nævnes, at den fastsatte kvote for torsk ikke er blevet fuldt udnyttet siden 2007, og
dette er i en situation, hvor kvoten siden 2012 er reduceret med omkring 50 %.
Løsning
Når og hvis torskebestanden i den østlige Østersø bliver en analytisk bestand med værdier for
henholdsvis fiskeridødelighed og gydebiomasse, vil effekterne af forskellige forslag i princippet
kunne kvantificeres.
2