Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0481
Offentligt
1789827_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.9.2017
COM(2017) 481 final
2017/0219 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014
af 22. oktober 2014 om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde
DA
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
1789827_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Demokrati er en af de grundlæggende værdier, som Den Europæiske Union bygger på. For at
sikre, at et repræsentativt demokrati kan fungere på europæisk plan, fastsættes det i
traktaterne, at Unionens borgere repræsenteres direkte i Europa-Parlamentet.
Foreningsfrihed og ytringsfrihed er grundlæggende rettigheder for alle unionsborgere.
Politiske partier spiller en afgørende rolle i et repræsentativt demokrati, idet de skaber en
direkte forbindelse mellem borgerne og det politiske system og derved styrker systemets
legitimitet. Det samme sker på europæisk plan: I artikel 10 i traktaten om Den Europæiske
Union bestemmes det, at "[p]olitiske
partier på europæisk plan bidrager til at skabe en
europæisk politisk bevidsthed og til at udtrykke unionsborgernes vilje".
I artikel 12, stk. 2, i
Den Europæiske Unions charter om grundlæggende rettigheder fastlægges det samme princip.
At skabe politisk debat på tværs af Europa om europæiske spørgsmål gennem levende
europæiske politiske partier har længe været Kommissionens mål.
Umiddelbart inden valget til Europa-Parlamentet i 2014 udsendte Kommissionen en
henstilling
1
, hvori den opfordrede de europæiske og nationale politiske partier til med støtte
fra institutionerne og medlemsstaterne at tage en række skridt for at styrke de europæiske
politiske partiers rolle og bidrage til indsatsen for at skabe en europæisk politisk bevidsthed
og til at udtrykke unionsborgernes vilje. Et af disse skridt var "spidskandidaterne".
De europæiske politiske partier fulgte Kommissionens opfordring, og valget til Europa-
Parlamentet i 2014 adskilte sig væsentligt fra de tidligere. Valget synliggjorde for første gang
forbindelsen mellem valgresultatet og valget af den nuværende formand for Europa-
Kommissionen, Jean-Claude Juncker. De europæiske politiske partier havde udpeget
"spidskandidater" eller kandidater til posten som formand for Europa-Kommissionen med
forskellige politiske programmer. Dette gjorde det muligt for vælgerne at foretage et
informeret valg mellem alternative politiske platforme for Europa i stedet for udelukkende at
gøre det på grundlag af nationale politiske spørgsmål, og valget blev derfor "mere europæisk".
Europa Parlamentets og Rådets forordning nr. 1141/2014 af 22. oktober 2014 om statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde
2
blev vedtaget med
det formål at øge de europæiske politiske partiers og deres tilknyttede politiske fondes
synlighed, status, effektivitet, gennemsigtighed og ansvarlighed.
Politiske partier og fonde, som opfylder en række betingelser, fik mulighed for at få status
som europæiske retlige enheder, hvis de registrerede sig på europæisk plan, hvilket styrkede
deres adgang til europæisk finansiel støtte. Disse betingelser omfatter repræsentation i et
tilstrækkeligt stort antal EU-medlemsstater og respekt
i både deres program og aktiviteter
for de værdier, som Unionen bygger på: respekt for den menneskelige værdighed, frihed,
1
2
Kommissionens henstilling af 12.3.2013 om en mere demokratisk og effektiv gennemførelse af valget til
Europa-Parlamentet C(2013)1303 final
http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/EN/ALL/?uri=OJ:L:2013:079:TOC.
EUT L 317 af 4.11.2017, s. 1-27.
DA
2
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
1789827_0003.png
demokrati, ligestilling, retsstatsprincippet og menneskerettighederne, herunder rettighederne
for personer, der tilhører minoriteter.
Der blev etableret en uafhængig myndighed for europæiske politiske partier og fonde
("myndigheden") med det formål at registrere og kontrollere europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde og om nødvendigt at pålægge disse sanktioner, herunder at
behandle tilfælde, hvor sådanne enheder angiveligt ikke respekterer disse grundlæggende
europæiske værdier. Hvis der rejses tvivl om et bestemt europæisk politisk partis eller en
bestemt europæisk politisk fonds overholdelse af dette krav i praksis, kan Europa-
Parlamentet, Rådet eller Kommissionen anmode myndigheden for europæiske politiske
partier og fonde om at undersøge situationen. Inden myndigheden træffer afgørelse om en
eventuel afregistrering af et parti eller en fond, skal den høre et udvalg af uafhængige
fremtrædende personer.
I sin rapport om valget til Europa-Parlamentet i 2014
3
konstaterede Kommissionen imidlertid,
at der stadig skal ydes en indsats for at øge borgernes deltagelse og valgets inklusivitet, styrke
den europæiske dimension af den politiske debat, vende tendensen til lav valgdeltagelse,
yderligere styrke den demokratiske legitimitet af EU's beslutningsproces, fremhæve
tilknytningerne mellem nationale og europæiske partier og forbedre den politiske
ansvarlighed.
På trods af det fremskridt, der er opnået i kraft af forordning (EU) nr. 1141/2014, er der i de
eksisterende regler endvidere en række huller, som skal lukkes.
Europa-Parlamentet og en række europæiske politiske partier har krævet, at disse regler
forbedres og justeres. Europa-Parlamentets tjenestegrene med ansvar for forvaltningen af
denne forordning har behandlet en række sager vedrørende uretmæssig brug af støtte.
I marts 2017 afholdt Parlamentet et plenarmøde og vedtog en mundtlig forespørgsel, hvor det
opfordrede Kommissionen til at fremlægge oplysninger om både tidspunkterne for eventuelle
ændringer og visse specifikke ændringer vedrørende samfinansieringsniveauet, muligheden
for medlemskab i flere partier for medlemmer af Europa-Parlamentet, det antal medlemmer,
der kræves for at få støtte, finansieringen af folkeafstemningskampagner, indførelsen af et
kriterium vedrørende finansieringsevne og muligheden for at opbygge finansielle reserver.
Under denne forhandling udtrykte Kommissionen sin vilje til sammen med Parlamentet og
Rådet at overvåge de tidlige faser af gennemførelsen af de nye regler. Den 15. juni 2017
vedtog Parlamentet en beslutning
4
, hvor det opfordrede Kommissionen til så hurtigt som
muligt at foreslå en revision af den nuværende forordning med henblik på at afhjælpe dens
svagheder, navnlig hvad angår samfinansieringsniveauet og muligheden for medlemskab i
flere partier for medlemmer af Europa-Parlamentet.
Parlamentet og dets politiske partier henvendte sig til Kommissionen med en gentagelse af
opfordringen til ændringer, en opfordring, der er uddybet i en omfattende betænkning, som er
blevet forelagt Kommissionen.
3
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
og Regionsudvalget, Rapport om valget til Europa-Parlamentet i 2014, COM/2015/0206 final
http://eur-
lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM:2015:0206:FIN.
4
Se
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//TEXT+TA+P8-TA-2017-
0274+0+DOC+XML+V0//EN.
DA
3
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
1789827_0004.png
I lyset af ovennævnte og på grundlag af de mange bidrag fra forskellige interesserede parter
(se afsnit 3) har Kommissionen derfor besluttet at foreslå et begrænset antal målrettede
ændringer af denne forordning. De har til formål at lukke hullerne, forbedre
gennemsigtigheden, sikre behørig fordeling og anvendelse af de begrænsede ressourcer fra
EU-budgettet og dermed styrke den reelle repræsentation af europæiske borgere gennem
europæiske politiske partier. Ændringerne vil sikre, at de eksisterende regler ikke omgås, og
at forordningens bestemmelser ikke misbruges.
De målrettede ændringer bør være på plads inden valget til Europa-Parlamentet i 2019. De vil
hjælpe med at imødegå de udfordringer, som Kommissionen udpegede efter valget til Europa-
Parlamentet i 2014, herunder i forbindelse med tilknytningerne mellem nationale og
europæiske partier og øget politisk ansvarlighed.
Særlige spørgsmål, der behandles
De nuværende regler kan for det første misbruges, for så vidt angår spørgsmålet om, hvem der
kan stå bag registreringen af et europæisk politisk parti, fordi de tillader, at det krævede
repræsentationsniveau (dvs. i syv medlemsstater) opfyldes enten i) med støtte fra
medlemspartier, der er repræsenteret i regionale parlamenter, et nationalt parlament eller
Europa-Parlamentet, ii) med støtte fra individuelle medlemmer af sådanne parlamenter eller
iii) med en blanding af de to.
I de første år efter indførelse af støtte til europæiske politiske partier var de fleste
støttemodtagere alliancer bestående af nationale partier fra den samme politiske familie. Flere
europæiske politiske partier, som er blevet etableret i de senere år, består imidlertid
hovedsagelig af individuelle politikere og/eller domineres stærkt af et eller to nationale
politiske partier. Der er flere tilfælde, hvor forskellige medlemmer af et enkelt nationalt parti
har stået bag mere end ét europæisk politisk parti. I visse ekstreme tilfælde har et enkelt
medlem stået bag mere end ét parti.
Myndigheden har også konstateret praktiske problemer i forbindelse med medlemskab af flere
partier. Det er ofte uklart, hvordan man undgår dobbelttælling i forbindelse med
repræsentation, hvordan tidligere medlemskaber håndteres, og hvordan der etableres en
forbindelse mellem repræsentations- og finansieringskriterierne, herunder den situation, hvor
et medlem af Europa-Parlamentet er tilknyttet forskellige europæiske politiske partier med
hensyn til registrering på den ene side og finansiering på den anden side.
Det andet problem vedrørende
proportionaliteten af den EU-finansiering,
der modtages til
repræsentation i Europa-Parlamentet. Europæiske politiske partier kan i dag ansøge om
finansiering, hvis de er repræsenteret i Europa-Parlamentet med mindst ét medlem. En række
europæiske politiske partier og Europa-Parlamentets administration har anmodet om, at
grænsen for repræsentation hæves til tre medlemmer for at forhindre misbrug af offentlige
midler via "enmandspartier".
I praksis ville en sådan ændring imidlertid have minimal indvirkning, da selv de mindst
repræsenterede europæiske politiske partier, som er berettigede til støtte, i øjeblikket har tre
medlemmer
5
(se figur). En sådan ændring ville også, hvad der er vigtigere, give anledning til
5
Alliancen for Fred og Frihed (APF), Alliance européenne des Mouvements Nationaux (EANM), European
Alliance for Freedom (EAF) og Europeans United for Democracy (EUD). Det europæiske politiske parti
DA
4
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
1789827_0005.png
alvorlige retssikkerhedsmæssige betænkeligheder med hensyn til den grundlæggende ret til
foreningsfrihed og lige muligheder for partier, der opstiller kandidater til valget, og ville
ubehørigt begrænse den pluralistiske karakter af det europæiske politiske system.
Dette problem kan også løses ved at ændre nøglen for fordeling af støtte til de
støtteberettigede europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. I dag fordeles
15 % af de samlede tilgængelige midler i lige store dele mellem alle partier, der opfylder
tærsklen på ét medlem, hvorefter de resterende 85 % fordeles i forhold til hvert partis andel af
valgte medlemmer (den samme fordelingsnøgle anvendes for fonde). Dette giver et ret skævt
billede af repræsentationen i Parlamentet. I tabellerne nedenfor
6
, som er fremlagt af Europa-
Parlamentets administration, vises virkningen af en ændring af den faste andel af
finansieringen sammenlignet med den andel, der er baseret på partiernes repræsentation i
Parlamentet. Hvis den faste andel reduceres til 5 %, kan det hjælpe med at skabe mere
ligevægt og en mere retfærdig og bedre afspejling af repræsentationen i Parlamentet.
6
"Coalition pour la Vie et la Famille" (CVF) har ingen medlemmer af Europa-Parlamentet og er derfor ikke
berettiget til støtte efter 2017, som er det sidste år, hvor reglerne fra 2004-forordningen finder anvendelse.
Baseret på finansiering i 2017 i henhold til reglerne i 2004-forordningen, idet der således ikke er taget hensyn
til 2014-forordningens krav om, at partiet skal have mindst ét medlem af Europa-Parlamentet for at kunne
modtage støtte.
DA
5
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
1789827_0006.png
EUROPÆISKE POLITISKE PARTIER – TILDELTE TILSKUD 2017
Forskel
Scenario B
[2]/[1]
(5 %/95 %) [3]
(%)
0.0%
8,893,000
0.0%
1.1%
-0.4%
1.1%
-1.3%
0.0%
-9.1%
-22.1%
-17.6%
-22.1%
-22.1%
-0.5%
-22.1%
-4.8%
-33.3%
-2.1%
6,941,145
2,506,086
1,850,933
2,524,483
1,581,513
552,500
638,543
234,413
324,220
234,413
234,413
1,671,320
234,413
997,770
99,703
29,518,869
Forskel
[3]/[1]
(%)
0.0%
0.0%
1.5%
-0.8%
2.3%
-2.7%
0.0%
-18.3%
-44.1%
-35.2%
-44.1%
-44.1%
-1.5%
-44.1%
-9.5%
-66.7%
-4.4%
Ansøgende parti
Det Europæiske Folkeparti
De Europæiske Socialdemokraters Parti
Gruppen Alliancen af Liberale og Demokrater for Europa
Det Europæiske Grønne Parti
Alliancen af Europæiske Konservative og Reformister
Den Europæiske Venstrefløjs Gruppe
De Europæiske Demokrater
Den Europæiske Fri Alliance
Europeans United for Democracy
European Christian Political Movement
Den Europæiske Frihedsalliance
Alliance Européenne des Mouvements Nationaux
Mouvement pour une Europe des Nations et des Libertés
Alliance for Peace and Freedom
Alliance for Direct Democracy in Europe
Coalition Pour la Vie et la Famille
I ALT
[1]:
Tilskud tildelt ved Præsidiets afgørelse af 12. december 2016
PPE
PSE
ALDE
EGP
ACRE
EL
EDP
EFA
EUD
ECPM
EAF
AEMN
MENL
APF
ADDE
CVF
Tilskud [1]
8,893,000
6,941,145
2,468,649
1,865,999
2,468,649
1,624,939
552,500
781,229
419,639
499,993
419,639
419,639
1,696,660
419,639
1,102,643
299,109
30,873,075
Scenario A
(10 %/90 %) [2]
8,893,000
6,941,145
2,496,566
1,858,466
2,496,566
1,603,226
552,500
709,886
327,026
412,106
327,026
327,026
1,688,306
327,026
1,050,206
199,406
30,209,487
Tilskuddet er det laveste af følgende beløb:
1. tilskud, der er ansøgt om i støtteansøgningen
2. 85 % af de støtteberettigede udgifter anført i det foreløbige driftsbudget vedlagt støtteansøgningen
3. muligt tilskud som resultat af fordelingen som omhandlet i artikel 10 i forordning (EF) nr. 2004/2003
I henhold til artikel 10 i forordning (EF) nr. 2004/2003 fordeles de disponible bevillinger under de respektive budgetposter til partier og fonde årligt som følger:
- 15 % fordeles med lige store dele
- 85 % fordeles mellem de partier, der har valgte medlemmer i Europa-Parlamentet, i forhold til antallet af valgte medlemmer.
[2]:
Scenario A
Tilskuddet er det laveste af beløbene omhandlet i [1], men i henhold til artikel 10 i forordning (EF) nr. 2004/2003 skal de disponible bevillinger
under de respektive budgetposter årligt fordeles til partier og fonde som følger:
- 10 % fordeles med lige store dele
- 90 % fordeles mellem de partier, der har valgte medlemmer i Europa-Parlamentet, i forhold til antallet af valgte medlemmer.
[3]: Scenario B
Tilskuddet er det laveste af beløbene omhandlet i [1], men i henhold til artikel 10 i forordning (EF) nr. 2004/2003 skal de disponible bevillinger
under de respektive budgetposter årligt fordeles til partier og fonde som følger:
- 5 % fordeles med lige store dele
- 95 % fordeles mellem de partier, der har valgte medlemmer i Europa-Parlamentet, i forhold til antallet af valgte medlemmer.
DA
6
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
1789827_0007.png
EUROPÆISKE POLITISKE FONDE – TILDELTE TILSKUD 2017
Scenario A
(10 %/90 %) [2]
5,465,273
4,536,250
1,496,250
1,119,077
966,399
403,750
432,024
1,500,774
203,006
253,899
1,010,392
635,595
203,006
203,006
126,667
18,555,367
Forskel
Scenario B
[2]/[1]
(5 %/95 %) [3]
(%)
2.0%
5,465,273
0.0%
0.6%
-0.7%
-1.7%
0.0%
-5.5%
0.9%
-22.3%
-18.1%
0.0%
-5.2%
-22.5%
-22.5%
-33.3%
-1.3%
4,536,250
1,496,250
1,110,878
949,717
403,750
385,655
1,513,780
143,914
197,634
1,003,438
600,536
143,914
143,914
63,333
18,158,234
Forskel
[3]/[1]
(%)
2.0%
0.0%
0.6%
-1.5%
-3.4%
0.0%
-15.6%
1.7%
-44.9%
-36.3%
-0.7%
-10.5%
-45.1%
-45.1%
-66.7%
-3.4%
Ansøgende fond
WM Centre for European Studies
Foundation for European Progressive Studies
European Liberal Forum
Green European Foundation
Transform Europe
Institute of European Democrats
Centrum Maurits Coppieters
New Direction - Foundation for European Reform
European Foundation for Freedom
Christian Political Foundation for Europe
Fondation pour une Europe des Nations et des Libertés
Institute for Direct Democracy in Europe
Identités & Traditions Européennes
Europa Terra Nostra
Fondation Pegasus
I ALT
[1]:
Tilskud tildelt ved Præsidiets afgørelse af 12. december 2016
WMCES
FEPS
ELF
GEF
TE
IED
CMC
ND
EFF
CPFE/Sallux
FENL
IDDE
ITE
ETN
FP
Tilskud [1]
5,357,039
4,536,250
1,487,768
1,127,277
983,080
403,750
457,035
1,487,768
261,250
310,164
1,010,392
670,655
262,098
262,098
190,000
18,806,623
Tilskuddet er det laveste af følgende beløb:
1. tilskud, der er ansøgt om i støtteansøgningen
2. 85 % af de støtteberettigede udgifter anført i det foreløbige driftsbudget vedlagt støtteansøgningen
3. muligt tilskud som resultat af fordelingen som omhandlet i artikel 10 i forordning (EF) nr. 2004/2003
I henhold til artikel 10 i forordning (EF) nr. 2004/2003 fordeles de disponible bevillinger under de respektive budgetposter til partier og fonde årligt som følger:
- 15 % fordeles med lige store dele
- 85 % fordeles mellem de partier, der har valgte medlemmer i Europa-Parlamentet, i forhold til antallet af valgte medlemmer.
[2]:
Scenario A
Tilskuddet er det laveste af beløbene omhandlet i [1], men i henhold til artikel 10 i forordning (EF) nr. 2004/2003 skal de disponible bevillinger
under de respektive budgetposter årligt fordeles til partier og fonde som følger:
- 10 % fordeles med lige store dele
- 90 % fordeles mellem de partier, der har valgte medlemmer i Europa-Parlamentet, i forhold til antallet af valgte medlemmer.
[3]: Scenario B
Tilskuddet er det laveste af beløbene omhandlet i [1], men i henhold til artikel 10 i forordning (EF) nr. 2004/2003 skal de disponible bevillinger
under de respektive budgetposter årligt fordeles til partier og fonde som følger:
- 5 % fordeles med lige store dele
- 95 % fordeles mellem de partier, der har valgte medlemmer i Europa-Parlamentet, i forhold til antallet af valgte medlemmer.
Bortset fra problemer med misbrug og proportionalitet har de europæiske politiske partier og
i videre udstrækning
de europæiske politiske fonde
for det tredje problemer med at
opfylde den nuværende
medfinansieringsgrænse
på 15 %. Europa-Parlamentets
tjenestegrene er også stødt på tvivlsomme fremgangsmåder i denne henseende, idet nogle
partier har forsøgt at opfylde medfinansieringskravet via cirkulære finansielle strømme. Med
hensyn til finansieringsevne påpegede Parlamentets eksterne revisor i regnskabsåret 2015
problemer i otte af de 28 regnskaber. Dette viser, at støttemodtagernes egne midler ikke er
tilstrækkelige.
I mange tilfælde kan manglen på egne midler fra medlemsbidrag og donationer kun opvejes
ved brug af bidrag i form af naturalier. I 2015 modtog partierne bidrag i form af naturalier til
et beløb af 238 009 EUR. For fondene var dette beløb 283 649 EUR. Der er betydelige
problemer med den objektive vurdering af disse bidrag. I flere tilfælde har Parlamentets
administration ikke kunnet verificere værdiansættelsen i detaljer og fastslå, om bidragene
faktisk var nødvendige for og direkte forbundet med den nævnte aktivitet, og har ikke kunnet
afgøre, om de tilgrundliggende aktiviteter alene var i det europæiske partis interesse eller blev
delt med en partnerorganisation.
Der mangler for det fjerde klarhed og gennemsigtighed i de eksisterende regler med hensyn til
de skridt, der skal tages, hvis et parti eller en fond
ikke længere opfylder
registreringskriterierne
eller vurderes at være blevet registreret på grundlag af urigtige
oplysninger.
DA
7
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
1789827_0008.png
Erfaringer høstet af Parlamentets administration viser for det femte, at det er nødvendigt at
udvide de foranstaltninger, der kan anvendes til at
inddrive uredeligt anvendte midler
fra
partier og fonde.
Sammenhæng med Unionens politik på andre områder
I sin 2017-rapport om unionsborgerskab
7
anerkendte Kommissionen, at Unionens
funktionsmåde bygger på repræsentativt demokrati. Dette kræver åbenhed og en tilgængelig,
ansvarlig politisk kultur, der understøttes af et effektivt valgsystem samt et velinformeret og
engageret vælgerkorps. Til dette formål ønsker Kommissionen målrettet at intensivere
borgerdialogerne og træffe yderligere foranstaltninger for at forklare sin politik for borgerne,
som Kommissionens formand Jean-Claude Juncker understregede i sin tale om Unionens
tilstand i 2016. Forud for valget i 2019 vil Kommissionen gennemføre en EU-dækkende
informations- og bevidstgørelseskampagne om rettighederne ved unionsborgerskab, herunder
stemmeret, i 2018 afholde en begivenhed på højt niveau om demokratisk deltagelse med
særligt fokus på at tilskynde til bedste praksis for at øge deltagelsen af unge samt sårbare og
underrepræsenterede grupper og fremme bedste praksis, som hjælper borgerne med at stemme
og opstille ved valg til Europa-Parlamentet, herunder at bevare stemmeretten, når de flytter til
en anden medlemsstat, lette grænseoverskridende adgang til politiske nyheder, understøtte
valgdeltagelsen og en bred demokratisk deltagelse med henblik på valget til Europa-
Parlamentet i 2019
8
. Dette forslag er tilpasset og supplerer disse prioriterede områder. Ud
over de problemer, der er omhandlet ovenfor, omfatter det derfor visse ændringer, som har til
formål at forbedre gennemsigtigheden af forbindelsen mellem partier på medlemsstatsniveau
og de europæiske partier, som de er tilknyttet.
En række initiativer er indirekte knyttet til denne revision, navnlig Kommissionens henstilling
om en mere demokratisk og effektiv gennemførelse af valget til Europa-Parlamentet
9
og
reformen af både den europæiske valglov af 1976 og Det Europæiske Råds afgørelse om
Europa-Parlamentets sammensætning
10
.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
OG
Forslaget er baseret på artikel 224 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, som
bestemmer, at "Europa-Parlamentet
og Rådet fastsætter ved forordning efter den almindelige
lovgivningsprocedure statutten for politiske partier på europæisk plan som nævnt i artikel 10,
7
8
COM(2017)30 final.
Disse eksempler på bedste praksis vil ligeledes vedrøre redskaber til e-demokrati, ordninger for teleafstemning
(f.eks. elektronisk afstemning) og grænseoverskridende adgang til politisk information, og vil blive målrettet
forbedring af den lave valgdeltagelse.
9
http://ec.europa.eu/justice/citizen/document/files/c_2013_1303_en.pdf.
10
Det Europæiske Råds afgørelse af 28. juni 2013 om Europa-Parlamentets sammensætning http://eur-
lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/?uri=uriserv:OJ.L_.2013.181.01.0057.01.DAN&toc=OJ:L:2013:181:TOC
DA
8
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
1789827_0009.png
stk. 4, i traktaten om Den Europæiske Union og navnlig reglerne for deres finansiering",
og
på artikel 106a i traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab
11
.
Nærhedsprincippet
Eftersom den nuværende forordning omhandler et system på EU-plan, herunder en specifik
status som europæisk juridisk person til partier og fonde og finansiering over EU-budgettet,
kan mangler i dette system kun afhjælpes gennem EU-lovgivning. Foranstaltninger, der
træffes af medlemsstater alene, er derfor ikke en relevant mulighed.
De foreslåede målrettede ændringer er derfor i fuld overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Kun på EU-plan kan der fastsættes regler vedrørende statut for og
finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske fonde. Ved fastsættelsen
af de mulige reformforanstaltninger har Kommissionen bestræbt sig på at afspejle de
principper, der er fastlagt i protokol nr. 2 til traktaterne.
Proportionalitetsprincippet
Som forklaret i afsnit 5, går de foreslåede målrettede foranstaltninger ikke ud over, hvad der
er nødvendigt for at nå det langsigtede mål om at udvikle og styrke det europæiske demokrati
og EU-institutionernes legitimitet, ved at søge at gøre de europæiske politiske partier og de
europæiske politiske fonde mere effektive og ansvarlige demokratiske aktører. Forslaget er
derfor i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Valg af retsakt
Kun en forordning kan ændre en eksisterende forordning.
3.
HØRINGER
AF
KONSEKVENSANALYSER
INTERESSEREDE
PARTER
OG
Resultater af høringer af interesserede parter og ekspertbistand
Under forberedelsen af dette forslag har Kommissionen været i tæt dialog med og har hørt
relevante interesserede parter. Kommissionen har afholdt en række møder med repræsentanter
for de politiske partier på europæisk plan, medlemmer af Europa-Parlamentet, Europa-
Parlamentets tjenestegrene, myndigheden for europæiske politiske partier og fonde samt
nationale eksperter.
En høring blev afholdt den 12. juli 2017 i Europa-Parlamentets Udvalg om Konstitutionelle
Anliggender
12
. Udvalgets medlemmer samt myndighedens direktør, Europa-Parlamentets
generaldirektør for økonomi og en repræsentant for Kommissionen drøftede de mulige
ændringer af den nuværende forordning. Der var bred enighed om, at visse huller i
forordningen skal lukkes, inden det næste valg til Europa-Parlamentet. De målrettede
ændringer ville øge gennemsigtigheden og hjælpe med at lukke de huller, der gør det muligt
at omgå den nuværende forordnings mål og bestemmelser.
11
https://europa.eu/european-
union/sites/europaeu/files/docs/body/consolidated_version_of_the_treaty_establishing_the_european_atomic_e
nergy_community_en.pdf
12
Dagsordenen, talerne og konklusionerne findes på adressen:
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+COMPARL+AFCO-OJ-
20170712-1+01+DOC+PDF+V0//EN
DA
9
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
Europæiske politiske partier og fonde, Parlamentets tjenestegrene og myndigheden har også
udpeget andre potentielle mangler i den nuværende forordning, men de blev anset for mindre
påtrængende.
Interesserede parter har indgivet bidrag baseret på deres erfaringer og ekspertise i forbindelse
med de nuværende regler for politiske partier og politiske fonde i henhold til både forordning
(EU) nr. 1141/2014 og finansforordningen.
Konsekvensanalyse
Forslaget forventes at forbedre den effektivitet, hvormed målene med forordning (EU) nr.
1141/2014 nås, ved at lukke nogle af de eksisterende huller. Det er baseret på omfattende
bidrag fra forskellige interesserede parter omhandlet ovenfor og analysen af et begrænset
antal målrettede løsninger.
Dette forslag ledsages ikke af en specifik konsekvensanalyse, da det ikke forventes at have
bredere væsentlige økonomiske, sociale og miljømæssige virkninger.
Grundlæggende rettigheder
Det bestemmes i artikel 2 i traktaten om Den Europæiske Union (TEU), at "Unionen
bygger
på værdierne respekt for den menneskelige værdighed, frihed, demokrati, ligestilling,
retsstaten og respekt for menneskerettighederne, herunder rettigheder for personer, der
tilhører mindretal. Dette er medlemsstaternes fælles værdigrundlag i et samfund præget af
pluralisme, ikke-forskelsbehandling, tolerance, retfærdighed, solidaritet og ligestilling mellem
kvinder og mænd".
I artikel 10, stk. 1 og 2, TEU bestemmes det, at "Unionens
funktionsmåde bygger på det
repræsentative demokrati",
og at "[b]orgerne
repræsenteres direkte på EU-plan i Europa-
Parlamentet".
I artikel 10, stk. 4, hedder det, at: "[p]olitiske
partier på europæisk plan
bidrager til at skabe en europæisk politisk bevidsthed og til at udtrykke unionsborgernes
vilje".
Artikel 11 og 12 i EU's charter om grundlæggende rettigheder sikrer retten til
ytringsfrihed og foreningsfrihed. I artikel 12 i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder fastlægges det navnlig, at "[e]nhver
har ret til frit at deltage i
fredelige forsamlinger og til foreningsfrihed på alle niveauer, navnlig i forbindelse med
politiske og faglige sammenslutninger og medborgersammenslutninger, hvilket indebærer, at
enhver har ret til sammen med andre at oprette fagforeninger og at slutte sig hertil for at
beskytte sine interesser. Politiske partier på unionsplan bidrager til at udtrykke
unionsborgernes politiske vilje".
De ændringer, der er omhandlet i dette forslag, forfølger disse bestemmelsers formål og er
dermed forenelige med og gennemfører de grundlæggende rettigheder, der sikres ved
chartrets artikel 12.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Den EU-støtte, der ydes til europæiske politiske partier og til europæiske politiske fonde vil
fortsat komme fra Europa-Parlamentets budget. De tildelte beløb vil ikke blive ændret som
følge af dette forslag. Dette forslag har ingen konsekvenser for EU-budgettet.
DA
10
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
5.
ANDRE FORHOLD
Foranstaltninger til evaluering og rapportering
Dette forslag vedrører begrænset og målrettet reform af den nuværende forordning, som selv
omhandler en mere omfattende revision. Det foreslås, at tidsplanen for denne revision ændres,
så den kan baseres på væsentlig dokumentation for den praktiske anvendelse af både den
eksisterende forordning og de ændringer, der foreslås her.
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
For at sikre, at de europæiske politiske partier får en reel europæisk dimension, og øge
gennemsigtigheden, samtidig med at det sikres, at de europæiske midler bruges forsvarligt,
foreslår Kommissionen et begrænset sæt målrettede ændringer af forordning (EU) nr.
1141/2014, som omhandler, hvem der kan stå bag registreringen af et politisk parti, som
fastlægger en fordeling af midlerne, som står i bedre forhold til de europæiske politiske
partiers repræsentation i Europa-Parlamentet, og som imødegår de europæiske politiske
partiers og fondes problemer med at opfylde medfinansieringskravet. Sådanne ændringer vil
lukke hullerne i de eksisterende regler, som kan misbruges.
For at løse problemet med "medlemskab
af flere partier"
har Kommissionen overvejet
adskillige løsninger: i) at forhindre, at medlemmer af Europa-Parlamentet fra det samme
nationale parti står bag forskellige europæiske partier, ii) ikke længere tillade, at regionale
parlamentsmedlemmer står bag registreringen, og iii) kun at tillade, at nationale partier står
bag registreringen. Sidstnævnte blev anset for den mest effektive løsning, da den opfylder de
samme mål som løsning i), men på en måde, som er mere objektiv og retfærdig, og som er
nemmere at håndhæve.
Kommissionen foreslår derfor, at artikel 3, stk. 1, litra b), ændres, så kun partier og ikke
længere enkeltpersoner kan stå bag oprettelsen af et europæisk politisk parti. Dette ville gøre
det vanskeligere for enheder uden væsentlig repræsentation i medlemsstaterne at etablere sig
som partier på europæisk plan og at modtage europæisk støtte, når de opfylder kravet om ét
medlem af Europa-Parlamentet.
Denne ændring er ikke til hinder for, at europæiske partier tillader individuelt medlemskab,
kun at sådant medlemskab ikke længere er relevant for så vidt angår registreringskriterierne.
Der foreslås derfor ingen ændring af definitionen på et politisk parti eller en alliance.
Med henblik på at afhjælpe de europæiske politiske partiers og fondes problemer med at
opfylde det nuværende
medfinansieringskrav
på 15 %, bør kravet nedsættes, så en større del
af de offentlige midler, der er afsat til europæiske partier og fonde, kan fordeles
hensigtsmæssigt, f.eks. under valgkampagner. Dette ville også begrænse incitamenterne til
tvivlsomme tiltag. Efter at have overvejet forskellige løsninger besluttede Kommissionen at
foreslå en sænkelse af medfinansieringskravet i artikel 17, stk. 4, til 10 % for europæiske
politiske partier og 5 % for europæiske politiske fonde.
Det har altid været afgørende for Kommissionen, at valget til Europa-Parlamentet er
gennemsigtigt.
Ved at skabe en tydeligere forbindelse mellem nationale og europæiske
politiske partier kan klarheden og gennemsigtigheden øges. Dette er særlig vigtigt, da dette
forslag har til formål at sikre, at kun partier kan stå bag oprettelsen af europæiske politiske
partier. Borgere bør have klare og relevante oplysninger fra starten, herunder med hensyn til
partitilhørsforhold, så de kan forstå virkningen af deres stemme på europæisk partiniveau.
Kommissionen foreslår, at der indføres en yderligere betingelse for, at et europæisk politisk
DA
11
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
parti kan modtage støtte, ved at indsætte en ny bestemmelse i form af artikel 18, stk. 3a, om,
at partiet på dets medlemspartiers websteder skal offentliggøre dets politiske program og logo
samt oplysninger om kønsfordelingen mellem kandidaterne ved det seneste valg til Europa-
Parlamentet og mellem dets medlemmer af Europa-Parlamentet.
Det foreslås, at
proportionaliteten af EU-støtten
forbedres ved at knytte den tættere sammen
med repræsentationen i Parlamentet gennem en ændring af fordelingsnøglen for finansiering
omhandlet i artikel 19, stk. 1. Det foreslås, at de faste beløb sænkes til 5 %, og dermed at den
andel, der fordeles i forhold til antallet af medlemmer i Parlamentet, forhøjes. Af ovennævnte
grunde blev den alternative løsning med en forhøjelse af det antal medlemmer, der kræves for
at modtage støtte, derfor forkastet.
Hvis et europæisk politisk parti eller en europæisk politisk fond ophører med at
opfylde et af
registreringskriterierne,
herunder navnlig kriterierne for repræsentation og deltagelse i
valget til Europa-Parlamentet, eller hvis registreringen var baseret på ukorrekte/vildledende
oplysninger, bør myndigheden have beføjelse til at afregistrere partiet eller fonden. Ifølge EU-
Domstolens retspraksis kan en begunstigende forvaltningsakt tilbagekaldes med
tilbagevirkende gyldighed inden for en rimelig frist uden at tilsidesætte den ved akten
begunstigedes berettigede forventning om, at retsakten var lovlig. Dette præciseres af
ændringer af artikel 27, som giver myndigheden mulighed for at håndhæve reglerne mere
effektivt.
Med henblik på at beskytte Unionens finansielle interesser og Unionens omdømme skal
Europa-Parlamentets anvisningsberettigede kunne
inddrive
uberettiget udbetalte beløb fra
enkeltpersoner, der har begået ulovlige handlinger til skade for Den Europæiske Unions
finansielle interesser til egen fordel eller til fordel for andre enheder eller enkeltpersoner.
Kommissionen foreslår derfor, at artikel 30 ændres.
Parallelt med overgangsforanstaltningerne foreslår Kommissionen, at den gældende
forordnings revisionsklausul tilpasses, således at evalueringsrapporten først skal
offentliggøres primo 2022 og det dermed bliver muligt også at foretage en vurdering af de
ændringer, der foreslås i nærværende forordning.
DA
12
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
1789827_0013.png
2017/0219 (COD)
Forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014
af 22. oktober 2014 om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, særlig artikel 224,
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Atomenergifællesskab, særlig
artikel 106A,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen,
efter fremsendelse af udkast til lovgivningsmæssig retsakt til de nationale parlamenter,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
13
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
14
,
under henvisning til udtalelse fra Revisionsretten
15
,
efter den almindelige lovgivningsprocedure, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Ved forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 indføres der en særlig europæisk retlig
status for europæiske politiske partier og politiske fonde, og forordningen omhandler
deres finansiering via Den Europæiske Unions almindelige budget.
Der er konstateret et behov for at ændre forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 med
henblik på bedre at opfylde målet om at tilskynde og støtte de europæiske politiske
partier og deres tilknyttede europæiske politiske fonde i deres bestræbelser på at sikre
en stærk forbindelse mellem det europæiske civilsamfund og EU-institutionerne,
navnlig Europa-Parlamentet.
Det er nødvendigt i højere grad at sikre en reel tværnational dimension af de
europæiske politiske partier og deres tilknyttede europæiske politiske fonde med
hensyn til deres opnåelse af den særlige europæiske retlige status gennem registrering.
Med henblik på at styrke forbindelsen mellem politik på nationalt plan og på
unionsplan og med henblik på at forhindre, at det samme nationale parti kunstigt
etablerer flere europæiske politiske partier med lignende eller identiske politiske
retninger, bør det udelukkes, at medlemmer af det samme nationale politiske parti
tages i betragtning inden for forskellige politiske alliancer, når disse alliancer skal
opfylde minimumsrepræsentationskravene for at blive registreret som et europæisk
(2)
(3)
13
14
15
EUT C af , s. .
EUT C af , s. .
EUT C af , s. .
DA
13
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
parti. Kun politiske partier og ikke længere enkeltpersoner bør medregnes i forbindelse
med disse minimumsrepræsentationskrav.
(4)
Europæiske politiske partier og fonde bør gives mulighed for at absorbere en større del
af bevillingerne til deres finansiering i Den Europæiske Unions almindelige budget.
Andelen af finansielle bidrag eller tilskud fra Den Europæiske Unions almindelige
budget af de årlige tilskudsberettigede omkostninger, som er angivet i et europæisk
politisk partis budget, og de støtteberettigede omkostninger, som en europæisk politisk
fond har afholdt, bør derfor forhøjes.
For at sikre gennemsigtighed og for at styrke kontrollen og de europæiske politiske
partiers demokratiske ansvarlighed og forbindelsen mellem det europæiske
civilsamfund og EU-institutionerne, navnlig Europa-Parlamentet, bør adgangen til
finansiering via Den Europæiske Unions almindelige budget gøres betinget af, at
medlemspartierne offentliggør det pågældende europæiske partis program og logo
samt oplysninger om kønsfordelingen mellem kandidaterne ved det seneste valg til
Europa-Parlamentet og mellem dets medlemmer af Europa-Parlamentet.
For at opnå en mere forholdsmæssig fordeling af midlerne fra Den Europæiske Unions
almindelige budget, som objektivt afspejler vælgernes reelle støtte til et europæisk
politisk parti, bør støtten til de europæiske politiske partier og dermed til deres
respektive tilknyttede politiske fonde i højere grad afhænge af vælgernes påviselige
støtte. Reglerne om fordeling af støtte bør derfor tilpasses til i højere grad at tage
hensyn til hvert europæisk partis andel af valgte medlemmer til Europa-Parlamentet.
Hvis et europæisk politisk parti eller en europæisk politisk fond som følge af ændrede
omstændigheder ikke længere opfylder en af registreringsbetingelserne, bør partiet
eller fonden fjernes fra registret.
Af hensyn til retssikkerheden og gennemsigtigheden bør det udtrykkeligt fastlægges,
at et europæisk politisk parti eller en europæisk politisk fond kan fjernes fra registret
inden for en rimelig frist, hvis partiet eller fonden har afgivet urigtige eller
ufuldstændige oplysninger, på grundlag af hvilke der er truffet afgørelse om
registrering af det pågældende parti eller den pågældende fond.
Beskyttelsen af Unionens finansielle interesser bør styrkes ved at indføre en
bestemmelse om, at effektiv inddrivelse af finansiering via Den Europæiske Unions
almindelige budget i tilfælde af overtrædelser også kan sikres gennem inddrivelse af
uberettiget udbetalte beløb fra enkeltpersoner, der er ansvarlig for den pågældende
overtrædelse.
For at evaluere virkningerne af forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 som ændret
ved denne forordning på grundlag af væsentlig dokumentation for den praktiske
anvendelse heraf bør fristen for den foreslåede omfattende revision forlænges.
De nye krav vedrørende offentliggørelse af europæiske politiske partiers program og
logo samt af oplysninger om kønsfordelingen bør så vidt muligt finde anvendelse
allerede på ansøgninger om støtte i 2019, det år, hvor det næste valg til Europa-
Parlamentet afholdes. Der bør derfor fastlægges overgangsforanstaltninger.
Forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 bør derfor ændres i overensstemmelse
hermed
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
(10)
(11)
(12)
DA
14
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
VEDTAGET DENNE FORORDNING:
Artikel 1
I Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU, Euratom) nr. 1141/2014 af 22. oktober
2014 om statut for og finansiering af europæiske politiske partier og europæiske politiske
fonde foretages følgende ændringer:
1. Artikel 3, stk. 1, litra b), affattes således:
"dens medlemspartier skal i mindst en fjerdedel af medlemsstaterne være repræsenteret af
medlemmer af Europa-Parlamentet eller af de nationale eller regionale parlamenter eller
regionale forsamlinger, eller"
2. Artikel 17, stk. 4, affattes således:
"4. Finansielle bidrag eller tilskud fra Den Europæiske Unions almindelige budget må ikke
overstige 90 % af de årlige tilskudsberettigede omkostninger, som er angivet i et europæisk
politisk partis budget, og 95 % af de støtteberettigede omkostninger, som en europæisk
politisk fond har afholdt. Europæiske politiske partier kan anvende ubrugte EU-bidrag ydet til
dækning af tilskudsberettigede omkostninger i regnskabsåret efter tildelingen. Beløb, der
fortsat ikke er brugt efter udløbet af dette regnskabsår, tilbagebetales i henhold til
finansforordningen."
3 I artikel 18 indsættes
følgende som stk. 3a:
"3a. Et europæisk politisk parti medtager i sin ansøgning dokumentation for, at dets
medlemspartier i de 12 måneder forud for indgivelsen af ansøgningen på deres websted
kontinuerligt har offentliggjort det europæiske politiske partis program og logo samt for hvert
af det europæiske politiske partis medlemspartier oplysninger om kønsfordelingen mellem
kandidaterne ved det seneste valg til Europa-Parlamentet og mellem dets medlemmer af
Europa-Parlamentet."
4. Artikel 19, stk. 1, affattes således:
"1. De respektive bevillinger, der er til rådighed for europæiske politiske partier og
europæiske politiske fonde, som er blevet tildelt bidrag eller tilskud i henhold til artikel 18,
fordeles årligt på grundlag af følgende fordelingsnøgle:
5 % fordeles i lige store dele mellem de tilskudsberettigede europæiske politiske partier
95 % fordeles blandt de tilskudsberettigede europæiske politiske partier i forhold til deres
andel af valgte medlemmer til Europa-Parlamentet.
Samme fordelingsnøgle bruges til at yde støtte til europæiske politiske fonde på basis af deres
tilknytning til et europæisk politisk parti."
5. Artikel 27 affattes således:
a) Stk. 1, litra b), affattes således:
"b) når det efter procedurerne i artikel 10, stk. 2-5, er fastslået, at det eller den ikke længere
overholder en eller flere af de betingelser, der er fastsat i artikel 3, stk. 1, eller i artikel 3, stk.
2, eller"
b) I stk. 1 indsættes følgende som litra ba):
DA
15
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
"ba) når det pågældende parti eller den pågældende fond ikke opfyldte en eller flere af
betingelserne i artikel 3, stk. 1, eller 2, ved partiets eller fondens registrering, og når partiet
eller fonden har bevirket sin registrering ved brug af urigtige eller ufuldstændige oplysninger
vedrørende disse betingelser, vedtages der en afgørelse om at fjerne partiet eller fonden fra
registret inden for en rimelig frist fra det tidspunkt, hvor myndigheden kunne have
konstateret, at det pågældende parti eller den pågældende fond ikke opfyldte den omhandlede
betingelse eller de omhandlede betingelser"
c) Som stk. 5a indsættes:
"5a. Hvis myndigheden pålægger en finansiel sanktion i de situationer, der er omhandlet i stk.
2, litra a), nr. v) eller vi), kan den med henblik på inddrivelse i henhold til artikel 30, stk. 2,
fastslå, at en fysisk person, som er medlem af det europæiske politiske partis eller den
europæiske politiske fonds administrations-, ledelses- eller tilsynsorgan, eller som har
repræsentations-, beslutnings- eller kontrolbeføjelser i forhold til det europæiske politiske
parti eller den europæiske politiske fond, også er ansvarlig for overtrædelsen i følgende
tilfælde:
a)
i den situation, der er omhandlet i stk. 2, litra a), nr. v), hvis den fysiske person ved
den dom, der er henvist til i nævnte bestemmelse, også er kendt skyldig i de omhandlede
ulovlige aktiviteter
b)
i den situation, der er omhandlet i stk. 2, litra a), nr. vi), hvis den fysiske person også
er ansvarlig for de omhandlede handlinger eller uregelmæssigheder."
6. I artikel 30, stk. 2, tilføjes følgende punktum:
"Europa-Parlamentets anvisningsberettigede inddriver også beløb, der er udbetalt uberettiget i
henhold til aftalen eller afgørelsen om bidrag eller tilskud, fra en fysisk person, som er
genstand for en afgørelse i henhold til artikel 27, stk. 5a.".
7. Artikel 38 affattes således:
"Artikel 38
Evaluering
Europa-Parlamentet offentliggør fem år efter den dato, hvorfra denne forordning tages i
anvendelse, efter høring af myndigheden en rapport om anvendelsen af denne forordning og
om de finansierede aktiviteter. Rapporten skal om nødvendigt foreslå ændringer af statutten
og finansieringssystemerne.
Senest seks måneder efter offentliggørelsen af Europa-Parlamentets rapport forelægger
Kommissionen en rapport om anvendelsen af denne forordning, om nødvendigt ledsaget af et
lovgivningsmæssigt forslag om ændring af denne forordning."
8. Som artikel 40a indsættes:
"Artikel 40a
Overgangsbestemmelse
Uanset artikel 18, stk. 3a), for så vidt angår ansøgninger om finansiering for regnskabsåret
2019 anmoder Europa-Parlamentets anvisningsberettigede, inden denne træffer afgørelse om
en ansøgning om finansiering, om dokumentation fra et europæisk politisk parti for, at dets
medlemspartier på deres websteder i en periode, som begynder en måned efter ikrafttrædelsen
af forordning (EU, EURATOM) nr. XX/2018, kontinuerligt har offentliggjort det europæiske
politiske partis program og logo samt for hvert af det europæiske politiske partis
DA
16
DA
kom (2017) 0481 - Ingen titel
medlemspartier oplysninger om kønsfordelingen mellem kandidaterne ved det seneste valg til
Europa-Parlamentet og mellem dets medlemmer af Europa-Parlamentet."
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Europa-Parlamentets vegne
Formanden
På Rådets vegne
Formanden
DA
17
DA