Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0543
Offentligt
1792019_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 25.9.2017
COM(2017) 543 final
2017/0233 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU om bemyndigelse af Rumænien til
at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
DA
DA
kom (2017) 0543 - Ingen titel
1792019_0002.png
BEGRUNDELSE
I henhold til artikel 395, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
("momsdirektivet") kan Rådet med enstemmighed på forslag af
Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der
fraviger bestemmelserne i nævnte direktiv, for at forenkle momsopkrævningen eller for at
forhindre visse former for momsunddragelse eller momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionen den 5. april 2017 anmodede Rumænien om tilladelse til
at forlænge fravigelsen fra momsdirektivets artikel 168 for fortsat at begrænse fradragsretten
for indgående moms på udgifter i forbindelse med motorkøretøjer. I overensstemmelse med
momsdirektivets artikel 395, stk. 2, underrettede Kommissionen ved brev af 28. juni 2017 de
øvrige medlemsstater om Rumæniens anmodning. Ved brev af 29. juni 2017 underrettede
Kommissionen Rumænien om, at den var i besiddelse af alle de oplysninger, som den fandt
nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
Ifølge artikel 168 i momsdirektivet kan en afgiftspligtig person fradrage den moms, der skal
betales af erhvervelser, der er foretaget i forbindelse med vedkommendes afgiftspligtige
transaktioner. Ifølge artikel 26, stk. 1, litra a), i samme direktiv sidestilles anvendelse af en
vare, der indgår i en virksomheds aktiver, til privat brug med levering af ydelser mod
vederlag, hvis momsen på varerne har kunnet fradrages. Denne ordning giver mulighed for at
inddrive oprindeligt fradraget moms i forbindelse med privat brug.
Ordningen er vanskelig at anvende, når det drejer sig om personbiler, navnlig fordi det er
vanskeligt at fastsætte grænsen mellem privat og erhvervsmæssig brug. Hvis der føres
regnskaber, indebærer de en ekstra byrde for både virksomheden og forvaltningen, når de skal
føres og kontrolleres.
I henhold til Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU
2
har Rumænien i øjeblikket
tilladelse til at begrænse fradragsretten ved erhvervelse, erhvervelse inden for Fællesskabet,
indførsel, udlejning eller leasing af motorkøretøjer samt udgifter i forbindelse hermed til
50 %. Nogle køretøjskategorier blev dog udtrykkeligt undtaget for denne begrænsning, f.eks.
køretøjer, der udelukkende anvendes som udrykningskøretøjer eller til sikkerhedsformål samt
kurervirksomhed, køretøjer, der anvendes af sælgere eller købere samt taxaer, køretøjer, der
anvendes af køreskoler eller anvendes til udlejning eller leasing, eller køretøjer, der anvendes
som en handelsvare. Samtidig fritages virksomhederne for angivelse af moms for privat
anvendelse af et køretøj. Denne afgørelses gyldighedsperiode blev ved Rådets
gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/156
3
forlænget frem til den 31. december 2017.
Rumænien har anmodet om forlængelse af tilladelsen til at begrænse det oprindelige fradrag
til en fast procentsats og til gengæld fritage den erhvervsdrivende for at svare moms af privat
brug. Rumænien oplyste Kommissionen om, at begrundelsen for at forlænge foranstaltningen
hovedsagelig er den samme som beskrevet i den oprindelige anmodning. I overensstemmelse
1
2
3
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU af 26. april 2012 om bemyndigelse af Rumænien til at
anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF
om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 117 af 1.5.2012, s. 7).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/156 af 27. januar 2015 om forlængelse af
gyldighedsperioden for gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU om bemyndigelse af Rumænien til at
anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF
om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 26 af 31.1.2015, s. 27).
DA
2
DA
kom (2017) 0543 - Ingen titel
med artikel 4, stk. 2, i Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU indsendte Rumænien en
redegørelse for begrænsningen af fradragsretten. Rumænien anførte, at foranstaltningen
opfyldte sit formål, og at den momsunddragelse, der var konstateret i området inden
indførelsen af foranstaltningen, sandsynligvis ville genoplives, såfremt foranstaltningen ikke
blev forlænget. Ifølge Rumæniens oplysninger stemmer begrænsningen på 50 % desuden
stadig overens med de faktiske omstændigheder, og den bør derfor fortsat anses som
hensigtsmæssig.
Fravigelsen bør ikke gælde længere end til den 31. december 2020, således at det kan
vurderes, om begrænsningen på 50 % fortsat er en korrekt afspejling af den generelle
fordeling mellem erhvervsmæssig og privat brug. En eventuel anmodning om forlængelse
skal ledsages af en rapport, der omfatter en redegørelse for den anvendte procentsats, og skal
indgives til Kommissionen senest den 31. marts 2020.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
Lignende fravigelser i forbindelse med fradragsretten er blevet indrømmet andre
medlemsstater.
I henhold til momsdirektivets artikel 176 fastsætter Rådet de udgifter, der ikke giver ret til
fradrag af momsen. Indtil det sker, kan medlemsstaterne opretholde alle de undtagelser, som
var gældende i henhold til deres nationale lovgivning pr. 1. januar 1979. Der findes derfor en
række "stand still"-bestemmelser, som begrænser retten til at fradrage moms for så vidt angår
personbiler.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
OG
Artikel 395 i momsdirektivet.
I betragtning af den bestemmelse i momsdirektivet, som forslaget bygger på, hører forslaget
under Den Europæiske Unions enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Afgørelsen vedrører en tilladelse, der indrømmes en medlemsstat på dennes egen anmodning,
og udgør ikke en forpligtelse.
På grund af fravigelsens begrænsede anvendelsesområde står den særlige foranstaltning i
rimeligt forhold til det tilstræbte mål, nemlig at forhindre visse former for momsunddragelse
eller momsundgåelse. I betragtning af virksomhedernes mulighed for at opgive et lavere
momsbeløb end det faktisk skyldige og skattemyndighedernes administrative byrde i
forbindelse med kontrol af kørselsoplysninger vil begrænsningen på 50 % navnlig forenkle
momsopkrævningen i en bestemt sektor.
Valg af retsakt
Foreslået retsakt: Rådets gennemførelsesafgørelse.
I henhold til artikel 395 i Rådets direktiv 2006/112/EF er en fravigelse af de fælles
momsregler kun mulig, hvis Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen giver
DA
3
DA
kom (2017) 0543 - Ingen titel
tilladelse til det. En gennemførelsesafgørelse vedtaget af Rådet er den bedst egnede retsakt, da
den kan rettes til individuelle medlemsstater.
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høringer af interesserede parter
Forslaget er baseret på en anmodning fra Rumænien og vedrører kun denne medlemsstat.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Der var ikke behov for at gøre brug af ekspertbistand.
Konsekvensanalyse
Forslaget tager sigte på at bekæmpe momssvig og at forenkle proceduren for beskatning og
har derfor en potentiel positiv virkning for både virksomheder og forvaltninger. Rumænien
mener, at den fundne løsning er en passende foranstaltning og svarer til andre tidligere og
nuværende fravigelser.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget har ingen negative konsekvenser for EU-budgettet.
5.
ANDRE FORHOLD
Forslaget indeholder en udløbsklausul i form af en frist fastsat til den 31. december 2020.
Såfremt Rumænien påtænker endnu en forlængelse af fravigelsesforanstaltningen ud over
2020, bør der sammen med anmodningen om forlængelse indgives en rapport til
Kommissionen, der omfatter en redegørelse for den procentuelle begrænsning, senest den 31.
marts 2020.
DA
4
DA
kom (2017) 0543 - Ingen titel
1792019_0005.png
2017/0233 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om ændring af gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU om bemyndigelse af Rumænien til
at anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i
direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
1
, særlig artikel 395,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Artikel 168 i direktiv 2006/112/EF fastsætter, at en afgiftspligtig person har ret til at
fradrage moms på levering af varer og ydelser, som vedkommende har modtaget til
anvendelse i forbindelse med sine afgiftspligtige transaktioner. Artikel 26, stk. 1,
litra a), i samme direktiv indeholder et krav om at føre momsregnskab, når et
erhvervsaktiv af den afgiftspligtige person eller dennes personale anvendes til privat
brug eller, mere generelt, anden brug end erhvervsbrug.
Ved Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU
2
fik Rumænien efter artikel 395,
stk. 1, i direktiv 2006/112/EF bemyndigelse til indtil den 31. december 2014 at
anvende en foranstaltning, der fraviger momsdirektivet, med henblik på at begrænse
fradragsretten til 50 % for så vidt angår erhvervelse, erhvervelse inden for
Fællesskabet, indførsel, udlejning eller leasing af motorkøretøjer og momsudgifter i
forbindelse hermed, inklusive brændstof, når køretøjerne ikke udelukkende anvendes
til erhvervsmæssige formål. Gyldighedsperioden for Rådets gennemførelsesafgørelse
2012/232/EU blev ved Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/156
3
forlænget
frem til den 31. december 2017.
Ved brev registreret i Kommissionen den 5. april 2017 anmodede Rumænien om
bemyndigelse til fortsat at anvende en foranstaltning, der fraviger artikel 26, stk. 1,
litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF, med henblik på at begrænse
fradragsretten for udgifter til visse motorkøretøjer, der ikke udelukkende anvendes i
erhvervsmæssigt øjemed.
(2)
(3)
1
2
3
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU af 26. april 2012 om bemyndigelse af Rumænien til at
anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF
om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 117 af 1.5.2012, s. 7).
Rådets gennemførelsesafgørelse (EU) 2015/156 af 27. januar 2015 om forlængelse af
gyldighedsperioden for gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU om bemyndigelse af Rumænien til at
anvende foranstaltninger, der fraviger artikel 26, stk. 1, litra a), og artikel 168 i direktiv 2006/112/EF
om det fælles merværdiafgiftssystem (EUT L 26 af 31.1.2015, s. 27).
DA
5
DA
kom (2017) 0543 - Ingen titel
(4)
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, andet afsnit, i direktiv 2006/112/EF
underrettede Kommissionen ved brev af 28. juni 2017 de øvrige medlemsstater om
Rumæniens anmodning. Ved brev af 29. juni 2017 underrettede Kommissionen
Rumænien om, at den var i besiddelse af alle de oplysninger, som den fandt
nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
I overensstemmelse med artikel 4, stk. 2, i Rådets gennemførelsesafgørelse
2012/232/EU indsendte Rumænien sammen med anmodningen en redegørelse til
Kommissionen om anvendelsen af samme gennemførelsesafgørelse. På grundlag af de
foreliggende oplysninger anfører Rumænien, at en begrænsning på 50 % fortsat er
berettiget og hensigtsmæssig.
Forlængelsen af disse fravigelsesforanstaltninger bør gøres tidsbegrænsede, så der kan
foretages en vurdering af deres virkninger og af procentsatsens hensigtsmæssighed.
Rumænien bør derfor gives tilladelse til fortsat at anvende disse foranstaltninger for en
begrænset periode indtil den 31. december 2020.
Såfremt Rumænien mener, at det er nødvendigt at forlænge tilladelsen ud over 2020,
bør der sammen med anmodningen om forlængelse indgives en rapport til
Kommissionen, der omfatter en redegørelse for anvendelsen af den procentuelle
begrænsning, senest den 31. marts 2020.
Fravigelsen vil kun i ubetydelig grad påvirke de samlede indtægter fra afgifter, der
opkræves ved det endelige forbrug, og får ingen negative indvirkninger på Unionens
egne indtægter hidrørende fra moms.
Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU bør derfor ændres
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Artikel 4 i Rådets gennemførelsesafgørelse 2012/232/EU affattes således:
"Artikel 4
1.
1. Denne afgørelse udløber på dagen for ikrafttrædelsen af Unionens bestemmelser
for fastlæggelse af de udgifter i forbindelse med motorkøretøjer, der ikke giver ret til
et fuldt fradrag for merværdiafgiften, dog senest den 31. december 2020.
2. Enhver anmodning om forlængelse af foranstaltningerne i denne afgørelse skal
være Kommissionen i hænde senest den 31. marts 2020.
Sådanne anmodninger skal ledsages af en rapport, der indeholder en bedømmelse af
den anvendte procentuelle begrænsning af retten til momsfradrag på baggrund af
denne afgørelse."
Artikel 2
2.
Denne afgørelse anvendes fra den 1. januar 2018.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til Rumænien.
DA
6
DA
kom (2017) 0543 - Ingen titel
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
7
DA