Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0561
Offentligt
1796009_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 3.10.2017
COM(2017) 561 final
2017/0243 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om meddelelse af tilladelse til Kongeriget Nederlandene til at indføre en særlig
foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem
DA
DA
kom (2017) 0561 - Ingen titel
1796009_0002.png
BEGRUNDELSE
I henhold til artikel 395, stk. 1, i direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem (herefter "momsdirektivet") kan Rådet med enstemmighed på forslag
af Kommissionen give en medlemsstat tilladelse til at indføre særlige foranstaltninger, der
fraviger bestemmelserne i nævnte direktiv, for at forenkle momsopkrævningen eller for at
forhindre visse former for momsunddragelse eller momsundgåelse.
Ved brev registreret i Kommissionen den 11. juli 2017 anmodede Nederlandene om en
fravigelse fra momsdirektivets artikel 193 for at anvende ordningen for omvendt
betalingspligt på levering af teleydelser. I overensstemmelse med momsdirektivets
artikel 395, stk. 2, underrettede Kommissionen ved brev af 5. september 2017 de øvrige
medlemsstater om Nederlandenes anmodning. Ved brev af 6. september 2017 underrettede
Kommissionen Nederlandene om, at den rådede over alle de oplysninger, den fandt
nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
I momsdirektivets artikel 193 fastsættes det som en generel regel, at merværdiafgiften
(momsen) normalt påhviler den afgiftspligtige person, som foretager levering af varer eller
tjenesteydelser.
I henhold til momsdirektivets artikel 199a kan medlemsstaterne fastsætte, at den
afgiftspligtige person i forbindelse med transaktioner opført i artiklen er modtageren
(ordningen for omvendt betalingspligt). Efter proceduren for omvendt betalingspligt bliver
den afgiftspligtige person, der modtager leveringen, betalingspligtig for momsen. Forudsat at
den afgiftspligtige person har fuld fradragsret, vil denne opgive og samtidig fradrage momsen
på den pågældende levering, hvorved statskassen ikke modtager nogen indbetaling af moms.
Teleydelser er omfattet af artikel 199a, litra g).
Nederlandene anvender ikke muligheden i momsdirektivets artikel 199a, litra g), og anvender
ikke ordningen for omvendt betalingspligt på teleydelser. På grund af den nyligt opdagede
svig i teleydelsessektoren i Nederlandene ønsker denne medlemsstat imidlertid at indføre
ordningen for omvendt betalingspligt i forbindelse med indenlandsk levering af teleydelser.
I henhold til momsdirektivets artikel 199a kan ordningen for omvendt betalingspligt anvendes
indtil den 31. december 2018 for en periode på mindst to år. Da kravet om en periode på to år
ikke er opfyldt, kan Nederlandene ikke anvende ordningen for omvendt betalingspligt på
grundlag af denne artikel.
Følgelig anmoder Nederlandene om en fravigelse fra momsdirektivets artikel 193 for at opnå
tilladelse til at anvende ordningen for omvendt betalingspligt på levering af teleydelser på
grundlag af momsdirektivets artikel 395.
Det er formålet med den fravigelse, som anmodningen vedrører, at forebygge momssvig i
teleydelsessektoren. Selv om levering af teleydelser er sårbar over for svig og overvåges nøje
af Nederlandene, blev der for nylig opdaget svigagtige ordninger for handel med taleminutter,
som involverede en række manglende forhandlere og buffervirksomheder, herunder
forhandlere etableret i tredjelande. Disse ordninger medfører et betydeligt tab af
momsindtægter.
Ifølge de oplysninger, som Nederlandene har indgivet, er de traditionelle metoder til afsløring
og forebyggelse af svig ikke effektive, eftersom de pågældende ydelser leveres af tredjelande
DA
2
DA
kom (2017) 0561 - Ingen titel
1796009_0003.png
og ikke er opført i registre eller fortegnelser. Betalingerne gennemføres via betalingsplatforme
til bankkonti uden for EU, hvilket vanskeliggør afsløring af transaktionerne og gør det
umuligt at indhente oplysninger hos banker. Nederlandene understreger, at provenutabet uden
en omvendt betalingspligt for de pågældende ydelser vil stige eksponentielt.
Teleydelser anses for at være sårbare over for svig og er omfattet af momsdirektivets
artikel 199a, litra g). Hvis kravet om en mindste anvendelsesperiode havde været opfyldt,
kunne Nederlandene have anvendt ordningen for omvendt betalingspligt på grundlag af denne
artikel.
Det foreslås at indrømme fravigelsen for en periode svarende til gyldigheden af
momsdirektivets artikel 199a. Fravigelsen foreslås således indtil den 31. december 2018, dvs.
udløbsdatoen for momsdirektivets artikel 199a.
Sammenhæng med de gældende regler på samme område
På grundlag af momsdirektivets artikel 199a, litra g), kan ordningen for omvendt
betalingspligt anvendes på levering af teleydelser. Enkelte medlemsstater anvender omvendt
betalingspligt på grundlag af denne bestemmelse
1
. Hvis kravet om en periode på mindst to år
havde været opfyldt, kunne Nederlandene have anvendt ordningen for omvendt betalingspligt
på teleydelser uden at anmode om en fravigelse på grundlag af momsdirektivets artikel 395.
Den foreslåede foranstaltning er derfor i overensstemmelse med momsdirektivets nuværende
bestemmelser.
2.
RETSGRUNDLAG,
NÆRHEDSPRINCIPPET
PROPORTIONALITETSPRINCIPPET
Retsgrundlag
Nærhedsprincippet (for områder, der ikke er omfattet af enekompetence)
OG
Momsdirektivets artikel 395.
I betragtning af den bestemmelse i momsdirektivet, som forslaget bygger på, hører forslaget
under Den Europæiske Unions enekompetence. Nærhedsprincippet finder derfor ikke
anvendelse.
Proportionalitetsprincippet
Afgørelsen vedrører en tilladelse, der indrømmes en medlemsstat på dennes egen anmodning
og udgør ikke en forpligtelse.
På grund af fravigelsens begrænsede anvendelsesområde står den særlige foranstaltning i
rimeligt forhold til det tilstræbte mål, nemlig at forhindre visse former for momsunddragelse
eller momsundgåelse i en specifik sektor.
Valg af retsakt
I henhold til momsdirektivets artikel 395 er en fravigelse af de fælles momsregler kun mulig,
hvis Rådet med enstemmighed på forslag af Kommissionen giver tilladelse til det. Endvidere
er en rådsafgørelse det mest egnede reguleringsmiddel, da den kan rettes til de enkelte
medlemsstater.
1
Se listen over Momsudvalgets meddelelser på:
http://ec.europa.eu/taxation_customs/sites/taxation/files/resources/documents/taxation/vat/key_docume
nts/vat_committee/notifications.pdf.
DA
3
DA
kom (2017) 0561 - Ingen titel
3.
RESULTATER AF EFTERFØLGENDE EVALUERINGER, HØRINGER AF
INTERESSEREDE PARTER OG KONSEKVENSANALYSER
Høringer af interesserede parter
Forslaget er baseret på en anmodning fra Nederlandene og vedrører kun denne medlemsstat.
Indhentning og brug af ekspertbistand
Konsekvensanalyse
Der har ikke været behov for ekstern ekspertbistand.
Forslaget til gennemførelsesafgørelse har til formål at forhindre visse former for
momsunddragelse eller momsundgåelse i teleydelsessektoren. Ordningen for omvendt
betalingspligt bør hjælpe Nederlandene med at hindre yderligere udbredelse af den nyligt
opdagede momssvig og forebygge svig i forbindelse med levering af teleydelser.
Fravigelsesforanstaltningen vil derfor potentielt have en positiv indvirkning.
På grund af fravigelsens snævre anvendelsesområde og den begrænsede tidsmæssige
anvendelse vil dens virkning under alle omstændigheder være begrænset.
4.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Forslaget får ingen negative konsekvenser for EU's budget.
5.
ANDRE FORHOLD
Forslaget indeholder en udløbsklausul, der er fastsat til den 31. december 2018.
DA
4
DA
kom (2017) 0561 - Ingen titel
1796009_0005.png
2017/0243 (NLE)
Forslag til
RÅDETS GENNEMFØRELSESAFGØRELSE
om meddelelse af tilladelse til Kongeriget Nederlandene til at indføre en særlig
foranstaltning, der fraviger artikel 193 i direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR
under henvisning til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til Rådets direktiv 2006/112/EF af 28. november 2006 om det fælles
merværdiafgiftssystem
2
, særlig artikel 395, stk. 1,
under henvisning til forslag fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I artikel 193 i direktiv 2006/112/EF fastsættes det, at det generelt påhviler den
afgiftspligtige person, som leverer varerne eller ydelserne, at betale merværdiafgiften
(momsen) til afgiftsmyndighederne.
I henhold til momsdirektivets artikel 199a, litra g), kan medlemsstaterne fastsætte, at
den afgiftspligtige person i forbindelse med levering af teleydelser er modtageren
(ordningen for omvendt betalingspligt). Nederlandene anvender ikke denne mulighed.
På grund af den nyligt opdagede svig i teleydelsessektoren i Nederlandene ønsker
denne medlemsstat at indføre ordningen for omvendt betalingspligt i forbindelse med
indenlandsk levering af teleydelser.
I henhold til momsdirektivets artikel 199a kan ordningen for omvendt betalingspligt
anvendes indtil den 31. december 2018 for en periode på mindst to år. Da kravet om
en periode på to år ikke er opfyldt, kan Nederlandene ikke anvende ordningen for
omvendt betalingspligt på grundlag af momsdirektivets artikel 199a, litra g).
Følgelig har Nederlandene ved brev registreret i Kommissionen den 11. juli 2017
anmodet om en fravigelse fra momsdirektivets artikel 193 for at opnå tilladelse til at
anvende ordningen for omvendt betalingspligt på levering af teleydelser på grundlag af
momsdirektivets artikel 395.
I overensstemmelse med artikel 395, stk. 2, i direktiv 2006/112/EF underrettede
Kommissionen ved brev af 5. september 2017 de øvrige medlemsstater om
Nederlandenes anmodning. Ved brev af 6. september 2017 underrettede
Kommissionen Nederlandene om, at den rådede over alle de oplysninger, den fandt
nødvendige for at kunne vurdere anmodningen.
Det er formålet med den fravigelse, som anmodningen vedrører, at forebygge
momssvig i teleydelsessektoren. Selv om levering af teleydelser er sårbar over for svig
og overvåges nøje, opdagede Nederlandene for nylig svigagtige ordninger for handel
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
2
EUT L 347 af 11.12.2006, s. 1.
DA
5
DA
kom (2017) 0561 - Ingen titel
med taleminutter, som involverede en række manglende forhandlere og
buffervirksomheder. Disse ordninger medfører et betydeligt tab af afgiftsindtægter.
(8)
Ifølge de oplysninger, som Nederlandene har indgivet, er de traditionelle metoder til
afsløring og forebyggelse af svig ikke effektive, eftersom de pågældende ydelser
kommer fra tredjelande og ikke er opført i registre eller fortegnelser. Betalingerne
gennemføres via betalingsplatforme til bankkonti uden for Unionen, hvilket
vanskeliggør afsløring af transaktionerne og gør det umuligt at indhente oplysninger
hos banker. Nederlandene pointerer, at provenutabet uden en ordning for omvendt
betalingspligt for de pågældende ydelser vil stige eksponentielt.
Der bør derfor meddeles Nederlandene tilladelse til at anvende ordningen for omvendt
betalingspligt på levering af teleydelser for en periode svarende til gyldigheden af
momsdirektivets artikel 199a. Fravigelsen bør indrømmes indtil den 31. december
2018.
Fravigelsen har ingen negative konsekvenser for Unionens egne indtægter hidrørende
fra moms
(9)
(10)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Uanset artikel 193 i direktiv 2006/112/EF meddeles Nederlandene tilladelse til at udpege
modtageren af leveringen af teleydelser som den person, der over for skattemyndighederne er
betalingspligtig for momsen.
Artikel 2
Denne afgørelse får virkning på dagen for meddelelsen.
Denne afgørelse udløber den 31. december 2018.
Artikel 3
Denne afgørelse er rettet til Kongeriget Nederlandene.
Udfærdiget i Bruxelles, den .
På Rådets vegne
Formand
DA
6
DA