Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0654
Offentligt
1814795_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 9.11.2017
COM(2017) 654 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
om gennemførelsen af frihandelsaftaler
1. januar 2016 - 31. december 2016
{SWD(2017) 364 final}
DA
DA
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1.
INDLEDNING ............................................................................................................ 4
1.1. Effektivitet, gennemsigtighed, samarbejde ....................................................... 4
1.2. Rapportens opbygning ....................................................................................... 4
2.
"NY GENERATION" AF FRIHANDELSAFTALER
SYDKOREA,
COLOMBIA OG PERU, MELLEMAMERIKA ........................................................ 7
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
Handelsstrømme ................................................................................................ 7
Toldkontingenter (TRQ'er) .............................................................................. 10
Anvendelse af toldpræferencer ........................................................................ 10
Tjenesteydelser og investeringer ..................................................................... 11
Gennemførelsesorganer ................................................................................... 12
3.
VIDTGÅENDE OG BREDE FRIHANDELSOMRÅDER
UKRAINE,
MOLDOVA, GEORGIEN ........................................................................................ 14
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
3.5.
Handelsstrømme .............................................................................................. 14
Toldkontingenter ............................................................................................. 15
Præferenceudnyttelsesgrad .............................................................................. 15
Tjenesteydelser og investeringer ..................................................................... 16
Gennemførelsesorganer ................................................................................... 16
4.
ØKONOMISKE PARTNERSKABSAFTALER
LANDENE I AFRIKA,
VESTINDIEN OG STILLEHAVSOMRÅDET (AVS) ............................................ 18
4.1.
4.2.
4.3.
4.4.
4.5.
4.6.
Status over aftalerne ........................................................................................ 18
Handelsstrømme .............................................................................................. 18
Investeringer .................................................................................................... 21
EU-støtte til gennemførelse af økonomiske partnerskabsaftaler ..................... 21
Udviklingsbistand ............................................................................................ 22
Institutionel aktivitet ........................................................................................ 22
Handelsstrømme .............................................................................................. 23
Toldkontingenter ............................................................................................. 25
Præferenceudnyttelsesgrad .............................................................................. 25
Tjenesteydelser og investeringer ..................................................................... 26
Gennemførelsesorganer ................................................................................... 26
"Ny generation" af FTA-aktiviteter ................................................................. 27
TSD-møder mellem regeringer........................................................................ 27
Andre møder .................................................................................................... 28
Status og udfordringer ..................................................................................... 28
5.
"FØRSTE GENERATION" AF FRIHANDELSAFTALER .................................... 23
5.1.
5.2.
5.3.
5.4.
5.5.
6.
I FOKUS: KAPITLER OM HANDEL OG BÆREDYGTIG UDVIKLING ........... 27
6.1.
6.2.
6.3.
6.4.
2
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
7.
EFTERFØLGENDE
EVALUERING
AF
VIRKNINGEN
AF
FRIHANDELSAFTALER
CHILE OG MEXICO ................................................. 30
7.1. Chile ................................................................................................................ 30
7.2. Mexico ............................................................................................................. 31
8.
9.
FORBEREDELSER
TIL
EFFEKTIV
GENNEMFØRELSE
AF
FRIHANDELSAFTALER ........................................................................................ 32
INTENSIVERING AF OUTREACHAKTIVITETER ............................................. 33
10.1.
10.2.
10.3.
10.4.
10.5.
10.6.
10.7.
Handelsstrømme .............................................................................................. 34
Toldkontingenter ............................................................................................. 34
Præferenceudnyttelsesgrad .............................................................................. 34
Tjenesteydelser og investeringer ..................................................................... 35
Handel og bæredygtig udvikling (TSD) .......................................................... 35
Åbne spørgsmål ............................................................................................... 35
Retshåndhævelse ............................................................................................. 36
10. KONKLUSION ......................................................................................................... 34
BILAG 1
RAPPORTENS ANVENDELSESOMRÅDE OG ANVENDTE
DATA ........................................................................................................................ 37
BILAG 2
OVERSIGT OVER FRIHANDELSAFTALER OMFATTET AF
DENNE RAPPORT .................................................................................................. 38
BILAG 3
STATISTIKKER OM PRÆFERENCEUDNYTTELSE ............................... 39
BILAG 4
PRÆFERENCEANVENDELSE PÅ IMPORT TIL EU ............................... 40
BILAG 5
PRÆFERENCEANVENDELSE PÅ EKSPORT FRA EU ........................... 41
3
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0004.png
1.
I
NDLEDNING
1.1.
Effektivitet, gennemsigtighed, samarbejde
I den senere tid har mange sat spørgsmålstegn ved handelspolitikkens evne til at udnytte
globaliseringen og støtte personer og virksomheder i og uden for EU. At få det
maksimale udbytte
ud af EU's frihandelsaftaler (FTA'er) er således et af
Kommissionens centrale mål.
Med dette in mente understregede meddelelsen om handel "Handel
for alle"
1
betydningen af at gennemføre og håndhæve frihandelsaftalerne effektivt. Den forpligtede
Kommissionen til at udarbejde en årsrapport om gennemførelsen af frihandelsaftaler,
hvoraf dette er den første udgave.
Hovedformålet med denne rapport er at sikre
gennemsigtighed.
Den fremhæver
fremskridt samt problemer og mangler. Herved bør den gøre det muligt for de andre EU-
institutioner, civilsamfundet og alle med andel i EU's handelspolitik at undersøge og
drøfte den måde, hvorpå EU gennemfører sine frihandelsaftaler i praksis.
Kommissionen søger også at
arbejde tættere sammen
med de andre EU-institutioner,
EU-medlemsstater samt aktører i og uden for erhvervslivet med henblik på at indsamle
yderligere idéer til at gøre frihandelsaftaler mere effektive. Og den sigter mod at finde
måder, hvorpå virksomheder på tværs af EU og i partnerlande kan hjælpes til at gøre
bedre brug heraf.
I øjeblikket er der ikke nogen samlet oversigt over gennemførelsen af alle EU's
frihandelsaftaler. Men der foretages årlig rapportering for nogle af dem
2
. Denne rapport
er baseret på eksisterende praksisser. Det er målet, at den skal være omfattende og
fortsætte med at overvåge og dele oplysninger om EU's bestræbelser på at anvende sine
frihandelsaftaler
1.2.
Rapportens opbygning
Rapporten giver en kort oversigt over de vigtigste resultater vedrørende de
frihandelsaftaler, som EU anvender. Den inddeler dem i følgende grupper:
"ny generation" af frihandelsaftaler
vidtgående og brede frihandelsområder (DCFTA'er)
økonomiske partnerskabsaftaler (ØPA'er)
"første generation" af frihandelsaftaler.
Den omfatter også:
virksomhedsudtalelser, navnlig vedrørende små virksomheder, med fremhævelse af
fordelene ved EU's frihandelsaftaler
1
Europa-Kommissionens meddelelse "Handel for alle: En mere ansvarlig handels- og investeringspolitik",
COM(2015) 497. Disse budskaber blev bibeholdt i EU-Kommissionens "Rapport om gennemførelsen
af den handelspolitiske strategi
Handel for alle",
COM(2017) 491.
I forbindelse med rapporteringsperioden vedrører dette EU's frihandelsaftaler med Sydkorea (se den
seneste årsrapport COM(2017) 614), Mellemamerika (se COM(2017) 160) og Colombia-Peru (se
COM(2017) 585).
2
4
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
et afsnit om gennemførelsen af bestemmelserne om handel og bæredygtig udvikling i
EU's frihandelsaftaler
en forklaring af Kommissionens efterfølgende evalueringer af frihandelsaftalernes
virkning
et afsnit om forberedelsen af det kommende gennemførelsesarbejde vedrørende nye
frihandelsaftaler.
Et arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene, der ledsager denne rapport, giver
mere detaljerede, individuelle årlige rapporter om DCFTA'er med Georgien, Moldova og
Ukraine samt faktablade om "første generation" af frihandelsaftaler og økonomiske
partnerskabsaftaler.
Kommissionen ser frem til at drøfte konklusionerne af denne rapport og opfordrer alle
berørte parter til at bidrage hertil.
5
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0006.png
6
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0007.png
2.
"N
Y GENERATION
"
AF FRIHANDELSAFTALER
S
YDKOREA
, C
OLOMBIA OG
P
ERU
,
M
ELLEMAMERIKA
Ved "ny generation" af frihandelsaftaler forstås i denne rapport frihandelsaftaler
forhandlet efter 2006, hvor Kommissionen i sin meddelelse "Det globale Europa"
bekendtgjorde
3
, at den ville påbegynde forhandlingerne om omfattende frihandelsaftaler
med udvalgte tredjelande. Af de anvendte aftaler tilhører frihandelsaftalerne med
Sydkorea (Korea), Colombia-Peru og Mellemamerika denne kategori.
2.1.
Handelsstrømme
Hvis der ses på udviklingen i handelen, har frihandelsaftalen med Korea været en
succeshistorie for den europæiske eksport.
2.1.1. Sydkorea
EU's eksport til Korea er
steget
med 59,2 %, siden frihandelsaftalen blev taget i brug
4
.
EU's handelsunderskud på 11,6 mia. EUR i 2010 er vendt til et
overskud
3,1 mia. EUR i 2016.
I 2016 faldt EU's eksport imidlertid med 6,9 % for første gang siden ikrafttrædelsen af
frihandelsaftalen. EU's eksport faldt navnlig for
maskiner og apparater
(med 8,2 %) og
transportmidler
(med 6,4 %). Disse to sektorer repræsenterer mere end 50 % af EU's
eksport til Korea.
Importen fra Korea har generelt været relativt
stabil.
I 2016 faldt importen fra Korea
desuden med 2,2 %. Der blev også noteret et fald på 4,9 % i importen fra Korea inden for
maskiner og apparater
samt
transportmidler.
Motorkøretøjer
har været en sektor af særlig interesse med hensyn til frihandelsaftalen
mellem EU og Korea, og også på dette område har EU's eksport klaret sig
ekstremt
godt.
EU's
eksport
af motorkøretøjer er øget med 244 %, siden frihandelsaftalen blev taget i
brug, og tegner sig for 13 % af den samlede EU-eksport til Korea.
EU's
import
fra Korea er vokset med 53 %, hvilket udgør 10 % af EU's samlede import
fra Korea.
I 2016 faldt EU's eksport af motorkøretøjer imidlertid med 7,5 % (hvilket til dels skyldes
dieselmotorskandalen), og importen faldt med 9 %.
Som årsag til faldet i EU's samlede eksport kan desuden nævnes faldet i
Det Forenede
Kongeriges olieeksport
(på grund af ophævelsen af sanktionerne mod Iran) og et lavere
antal leveringer af
fly
(med flere leveringer planlagt i de kommende år).
3
Europa-Kommissionen, meddelelsen "Det globale Europa: I konkurrencen på verdensmarkedet",
KOM(2006) 567.
Frihandelsaftalen EU-Korea anvendt siden juli 2011.
4
7
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0008.png
Østrigsk klatreudstyr når til tops gennem eksport
Ved at reducere toldsatserne hjalp frihandelsaftalen mellem EU og Korea AustriAlpin
til at starte med at udøve virksomhed i Sydkorea og styrke sin position på de asiatiske
og globale markeder. Klatreudstyrsproducenten eksporterer nu omkring 80 % af sine
produkter, hovedsagelig takket være EU's handelsaftaler.
Med et medarbejderantal på under 100 lå AustriAlpins samlede omsætning i 2015 på
8,5 mio. EUR, hvoraf 7,1 mio. EUR stammede fra eksport.
Fransk producent af økologisk kosmetik har succes i Sydkorea
Laboratoire Soniam producerer planteekstrakter til kosmetikindustrien. Den lille
virksomhed drog fordel af frihandelsaftalen mellem EU og Korea, fordi de reducerede
toldsatser gjorde det muligt for virksomheden at tilbyde sine produkter til mere
attraktive priser.
Med en Ecocert-certificering for økologiske produkter og en "fremstillet i Frankrig"-
etiket i ryggen har Soniam oplevet en stigning i eksporten til Korea på 20 % i 2016.
2.1.2. Colombia og Peru
EU er den andenstørste handelspartner for Colombia og den tredjestørste for Peru.
Den
bilaterale handel
mellem EU og Colombia er
faldet
med 23,5 % og mellem EU og Peru
med 11 %, siden frihandelsaftalerne blev taget i brug
5
. Dette kan hovedsagelig tilskrives
den økonomiske
afmatning
i Latinamerika og
faldet i varepriserne
på det globale
marked, hvilket påvirkede eksporten fra begge lande.
Frihandelsaftalen havde imidlertid en
stabiliserende effekt:
Det samlede fald i disse to
landes globale handel i samme periode (ca. 36 % for Colombia og 18 % for Peru) er
større end faldet i handelen med EU. Det må formodes, at uden frihandelsaftalen ville
faldet i handelen med EU sandsynligvis have været endnu større.
EU's eksport til
Colombia
steg med 18 % i frihandelsaftalens to første anvendelsesår,
men faldt med 17 % i 2016 på grund af svag efterspørgsel. EU's import fra Colombia er
faldet med 37,5 %, siden frihandelsaftalen trådte i kraft.
Hvad angår
Peru,
er EU's eksport, sammenlignet med 2012, steget med 4 %, mens
importen er faldet, også med 4 %, ved udgangen af 2016.
Til trods for den generelt beskedne udvikling i handelen
voksede
EU's eksport af
landbrugsprodukter
betydeligt til begge markeder med stigninger på 82 % til Colombia
og 73 % til Peru. Det samme gælder for EU's import fra Colombia og Peru med en
stigning på 33 % fra Colombia (45 % for kaffe) og 19 % fra Peru (120 % for frugt, 30 %
for fisk og bløddyr samt 226 % for kakao).
5
Frihandelsaftalen EU-Peru anvendt siden marts 2013 og frihandelsaftalen EU-Colombia
siden august
2013.
8
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0009.png
I samme periode
faldt
importen af
råmaterialer og mineraler
fra disse to lande.
Luxembourgsk øl i colombianske barer
EU's handelsaftale med Colombia og Peru hjalp det luxembourgske bryggeri "Brasserie
Nationale", der er kendt for sin Bofferding-øl, med at starte eksport til Colombia, et
marked, som er 100 gange større end det luxembourgske. Takket være aftalen kan
virksomheden selv håndtere alle eksportkrav direkte uden at være nødsaget til at
anvende eksperter eller forhandle med mellemmænd, når den sender en container til
Colombia.
Stærk eksport til Colombia har styrket bryggeriets vækst, og eksporten udgør nu 34 000
hektoliter øl om året.
Østrigsk vin gør sig bemærket i Andesbjergene
Rainer Wess' vinbedrift ligger i Wachau-dalen i Østrig. Den har fremstillet vin siden 2003
og eksporterer 65 % af sin produktion til mere end 20 lande.
EU's handelsaftale med Colombia og Peru gjorde det muligt for virksomheden at drage
fordel af lavere toldsatser og en lettere administrativ byrde. Dens vin vinder nu indpas i
nogle af de bedste restauranter i Lima, den peruvianske hovedstad.
2.1.3. Mellemamerika
For så vidt angår frihandelsaftalen med Mellemamerika
6
,
er handelen steget.
EU's
eksport er vokset med 22 %, mens importen fra fem mellemamerikanske lande er steget
med 18,3 %.
Den eneste
undtagelse er Costa Rica,
som lider under, at dets tidligere store eksportør
af it-komponenter har flyttet sin virksomhed til Asien. Som følge heraf faldt Costa Ricas
eksport af kontor- og telekommunikationsudstyr med næsten 94 % i 2015. Landets
eksport til EU faldt med 40 % i 2015, hvilket også resulterede i, at de samlede
handelsstrømme mellem EU og Mellemamerika kun udgjorde 0,78 %.
Den vigtigste destination for EU's eksport til Mellemamerika er Costa Rica (25 %)
efterfulgt af Panama (24 %) og Guatemala (22 %).
Belgisk kafferisteri etablerer partnerskaber over hele verden
Siden grundlæggelsen i 2001 har det belgiske kafferisteri OR gjort sit indtog på de
internationale markeder ud fra den overbevisning, at de bedste kaffebønner kommer
direkte fra bønderne.
EU's handelsaftaler med lande i Mellem- og Sydamerika har gjort det nemmere for
6
Frihandelsaftalen har været midlertidigt anvendt siden den 1. august 2013 med Honduras, Nicaragua og
Panama, siden den 1. oktober 2013 med Costa Rica og El Salvador og siden den 1. december 2013 med
Guatemala
omfattende alle seks partnere på den mellemamerikanske side.
9
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0010.png
europæiske firmaer at levere kaffe fra denne region. Derudover har aftalerne med
kravet om, at eksportørerne fra disse lande skal overholde EU-standarder vedrørende
arbejdsforhold og miljøbeskyttelse, også været til gavn for lokalbefolkningerne.
2.2.
Toldkontingenter (TRQ'er)
Inden for de aftalte mængder vil der blive opkrævet lavere importtold for import af varer,
der er underlagt toldkontingenter. Hvis disse mængder overskrides, bliver importtolden
højere.
2.2.1. Colombia og Peru
Både
Colombia
og
Peru
udnytter deres toldkontingenter for
sukker.
Peru anvender også
i stigende grad toldkontingenter for sukkermajs og hvidløg, mens toldkontingenterne
benyttes meget lidt i forbindelse med andre produkter.
Samlet set udnyttede
EU
i vid udstrækning sine toldkontingenter som fastsat ved aftalen.
For nogle produkter er udnyttelsesgraden imidlertid meget lav, f.eks. blev der kun
udnyttet 7,9 % af den samlede kontingentmængde for eksport af
ost
til Colombia og
4,3 % til Peru og kun 3,8 % af den samlede kontingentmængde for eksport af
sukkervarer
til Colombia.
2.2.2. Mellemamerika
Mellemamerika udnyttede kun sine toldkontingenter for
sukker
og
rom,
mens andre
kontingenter forblev uudnyttede.
EU
blev tildelt toldkontingenter for fire produkter, men
udnyttelsen forbliver lav:
26 %
af den samlede kontingentmængde blev udnyttet for lagret skinke, 14 % for
mælkepulver, 44 % for ost og kun 4,9 % for forarbejdet svinekød.
2.3.
Anvendelse af toldpræferencer
Præferenceudnyttelsesgraden fortæller noget om, i hvilket omfang virksomhederne
udnytter de toldpræferencer, som en EU-frihandelsaftale tilbyder dem.
Den tager hensyn til den samlede import fra et partnerland til EU (eller omvendt), der var
berettiget
til reduceret præferencetold. Og den viser andelen af den samlede import, for
hvilken den reducerede toldsats
reelt
blev anvendt
7
.
At vurdere, hvor meget EU's eksportører anvender de toldpræferencer, der er aftalt i
frihandelsaftalerne, er en god målestok for frihandelsaftalernes effektivitet.
2.3.1. Sydkorea
Præferenceudnyttelsesgraden for
EU's eksport
til Korea var 71 % i 2016 og dermed den
hidtil højeste udnyttelsesgrad. Det skal ses i forhold til 68 % i 2015 og 65 % i 2014 og
2013. Præferenceudnyttelsen inden for landbrugsprodukter var højere end for
7
Se en mere detaljeret forklaring i bilag 3.
10
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
industriprodukter
(86 %
i
forhold
til
64 %).
Den
største
samlede
præferenceudnyttelsesgrad findes inden for
transportmidler
samt inden for
levende dyr
og animalske produkter
(93 %). Anvendelsen af reducerede takster var under 50 % for
EU's eksport af mineralske produkter, perler og ædelsten, uædle metaller og maskiner.
I 2016 anvendte
koreanske eksportører
toldpræferencer i forbindelse med 87 % af
deres præferenceberettigede eksport. Præferenceudnyttelsesgraden var over 90 % for
mineralske produkter, transportmidler samt plast og gummi, mens den lå på 9 % for træ
og 34 % for perler. Koreanerne anvendte reducerede toldsatser for maskiner meget mere
end EU-eksportørerne til Korea (med præferenceudnyttelsesgrader på 72 % i forhold til
48 %).
2.3.2. Colombia og Peru
Baseret på colombianske statistikker lå præferenceudnyttelsesgraden for
EU's eksport
til
Colombia på 70,6 % i 2016 (sammenlignet med 50,7 % i 2014). Der findes ingen data for
Peru.
For så vidt angår
eksporten fra Colombia og Peru
til EU-markedet, finder mere end
95 % af den præferenceberettigede eksport sted i henhold til præferencesatser.
2.3.3. Mellemamerika
For så vidt angår Mellemamerika, forelå der kun statistikker i Costa Rica om EU's
eksport: Kun 16,6 % af den præferenceberettigede
EU-eksport
til Costa Rica drog fordel
af frihandelsaftalen.
For
Costa Ricas eksport
til EU var satsen 92 %.
2.4.
Tjenesteydelser og investeringer
2.4.1. Sydkorea
EU's
eksport af tjenesteydelser
til Korea er øget med 49 % siden ikrafttrædelsen af
frihandelsaftalen, selv om eksporten faldt med 7 % i 2015.
Importen af tjenesteydelser
fra Korea er også steget med 32 % i alt, og 7,3 % i 2015.
EU's
investeringsbeholdninger
i Korea er øget med 32,8 % siden ikrafttrædelsen af
frihandelsaftalen, mens de koreanske beholdninger i EU er vokset med 60 %. EU's
beholdninger i Korea (49,7 mia. EUR i 2015) er ca. 2,5 gange så store som de koreanske
beholdninger i EU (20,9 mia. EUR i 2016).
2.4.2. Colombia og Peru
Med hensyn til de latinamerikanske lande kan der observeres mindre udviklinger. EU's
eksport af tjenesteydelser
forblev stabil i Colombias tilfælde og steg med 11 % til Peru.
Importen
fra Colombia steg med 3 % og faldt med 6 % i Perus tilfælde.
EU's
investeringsbeholdninger
voksede med 4 % i Colombia og med 15 % i Peru. EU
er den største udenlandske investor i begge lande.
11
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
2.4.3. Mellemamerika
Den samlede
EU-handel med tjenesteydelser
med Mellemamerika
faldt
med 3 %. Der
var store
udsving
i eksporten og importen til og fra forskellige mellemamerikanske
lande, men i Costa Ricas og Panamas tilfælde voksede handelen med tjenesteydelser i
begge retninger.
I denne region er Panama EU's største handelspartner med hensyn til tjenesteydelser
(53 %), efterfulgt af Costa Rica (21 %) og Guatemala (13 %).
2.5.
Gennemførelsesorganer
Den nye generation af frihandelsaftaler har en omfattende struktur af
gennemførelsesorganer. En række
underudvalg
og
arbejdsgrupper
mødes årligt og
rapporterer til et handelsudvalg (eller et associeringsudvalg i Mellemamerikas tilfælde).
På handelsudvalgsmøder, som ofte afholdes på ministerplan, gøres der status over
udviklingen på alle områder og der drøftes problemer med gennemførelsen af
frihandelsaftaler, der er konstateret, for at finde løsninger på dem.
2.5.1. Sydkorea
De vigtigste spørgsmål, der blev rejst i Handelsudvalget med Korea i
rapporteringsperioden, var
sundhedsmæssige og plantesundhedsmæssige
(SPS)
spørgsmål, nemlig markedsadgang for oksekød samt regionalisering vedrørende eksport
af svinekød, men der er fortsat behov for at adressere disse spørgsmål. På den anden side
er det gode samarbejde med Korea om
dyrevelfærd
et godt eksempel til efterfølgelse.
Erfaringen med SPS-anliggender med Korea illustrerer betydningen af at have tydelige
og detaljerede SPS-kapitler i økonomiske partnerskabsaftaler.
På området for beskyttelse af
intellektuel ejendomsret
er rettigheder til offentlig
fremførelse stadig et åbent spørgsmål, og det samme gælder for tilføjelse af nye
geografiske betegnelser for beskyttelse under frihandelsaftalen, som ikke har været en
succes til trods for EU's anmodninger siden 2014.
Handel og
bæredygtig udvikling
blev også drøftet indgående med fokus på ratificering
og gennemførelse af Den Internationale Arbejdsorganisations (ILO's) konventioner og
Koreas beskyttelse af arbejdstagernes rettigheder. Beklageligvis har disse drøftelser
endnu ikke ført til en løsning af de problemer, der er blevet konstateret.
Frihandelsaftalen rummer også klare gennemsigtighedsbestemmelser vedrørende
offentlige indkøb,
som vil gøre det muligt at overvåge EU-virksomheders effektive
markedsadgang i Korea. Korea har dog endnu ikke indberettet data vedrørende
tildelingen af offentlige indkøbskontrakter til EU-virksomheder. Dette vil blive behandlet
i forbindelse med de kommende møder i Arbejdsgruppen for Offentlige Indkøb.
2.5.2. Colombia og Peru
I 2016 gjorde Colombia gode fremskridt med at adressere
sundhedsmæssige og
plantesundhedsmæssige
anliggender (bl.a. gennemførelse af en enhedsbaseret tilgang,
prelisting-proceduren) samt de diskriminerende beskatningsregler for alkohol med
vedtagelsen af en ny lov, som trådte i kraft den 1. januar 2017. EU's eksport af alkohol til
Colombia beløb sig i 2016 til 43,7 mio. EUR, hvilket udgjorde 12 % af EU's samlede
12
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
landbrugseksport til Colombia. Peru gjorde også fremskridt på SPS-området, selv om der
er brug for yderligere fremskridt.
Regionaliseringsprincippet blev fastsat i SPS-kapitlet og anvendt af både Colombia og
Peru i forbindelse med deres import fra EU.
Forhandlingerne om markedsadgang til
statslige indkøb
på de lavere niveauer under
centraladministrationen i Colombia flyttede sig i en positiv retning.
I Peru er der stadig problemer med f.eks. diskriminerende behandling af importeret
alkohol
samt med hensyn til
rettigheder til offentlig fremførelse.
Håndhævelse af
geografiske betegnelser
giver fortsat anledning til bekymring i begge
lande. Spørgsmålet om
direkte forsendelse,
hvor EU ønsker at bevare frihandelsaftalens
præferenceordninger for sendinger, der opdeles i mindre sendinger, mens de er i transit,
forbliver også åbent.
2.5.3. Mellemamerika
For Mellemamerikas vedkommende vedrører de vigtigste emner:
håndhævelse af
geografiske betegnelser
(navnlig i Guatemala og Honduras)
statslige
indkøb
(Panama)
skattemæssig forskelsbehandling af
øl
(Costa Rica)
opfyldelse af forpligtelser i retning af større regional integration vedrørende visse
tekniske forskrifter.
13
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0014.png
3.
V
IDTGÅENDE
G
EORGIEN
OG
BREDE
FRIHANDELSOMRÅDER
U
KRAINE
, M
OLDOVA
,
Ukraine, Republikken Moldova (Moldova) og Georgien indgik hver især
associeringsaftaler
med EU. Disse aftaler indebærer udbygning af
den politiske
associering
og gradvis
økonomisk integration
mellem EU og disse østlige partnere.
Vidtgående og brede frihandelsområder er de
økonomiske søjler
i associeringsaftalerne
og fastsætter betingelserne for forbedrede økonomiske og handelsmæssige relationer. De
giver mulighed for en bredere progressiv
tilnærmelse af partnernes lovgivning
til EU's.
Formålet med DCFTA'er er at skabe en
ny ramme
og et klima for handel og
investeringer med disse partnere og bidrage til økonomisk omstrukturering,
modernisering og diversificering af de pågældende landes økonomier. På grund af målet
om gradvis
integration i EU's indre marked
går DCFTA'er videre end "første
generation" af frihandelsaftaler og repræsenterer en unik type handelsaftale.
DCFTA'erne har to hovedkomponenter:
1) gradvis, gensidig
markedsåbning
(afskaffelse/nedsættelse af told og afvikling af
ikke-toldmæssige samhandelsbarrierer) fra begge parters side med en vis asymmetri til
fordel for de østlige partnere og
2) vidtrækkende
tilnærmelse af lovgivningen
til EU's lovgivning på handelsrelaterede
områder.
3.1.
Handelsstrømme
EU er den største handelspartner for alle tre lande og tegner sig for 55 % (Moldova),
41 % (Ukraine) og 30 % (Georgien) af deres samlede handel i 2016. EU har en positiv
handelsbalance med alle tre lande.
3.1.1. Ukraine
Både EU's
eksport
til og
import
fra Ukraine
voksede
med hhv. 17,6 % og 1,9 % i 2016
det første anvendelsesår for den vidtgående og brede frihandelsaftale med Ukraine
8
.
Dette skyldes først og fremmest genopretningen af den ukrainske økonomi, som
langsomt er på vej tilbage på sporet efter en recession i 2015, hvor BNP skrumpede med
9,9 %, og de udenlandske direkte nettoinvesteringer faldt fra 8,2 mia. EUR i 2012 til
3 mia. EUR i 2015.
3.1.2. Moldova
I perioden 2014-2016
faldt
EU's
eksport
til Moldova med 13 % som følge af faldende
indenlandsk efterspørgsel, interne problemer (bedrageri i banksektoren) og økonomiske
vanskeligheder i regionen. I samme periode
voksede
EU's
import
fra Moldova med
13,5 %, navnlig hvad angår landbrugsprodukter, men også inden for maskiner, møbler og
tøj.
8
DCFTA'en EU-Ukraine har været midlertidigt anvendt siden den 1. januar 2016. DCFTA'er med
Georgien og Moldova har været midlertidigt anvendt siden den 1. september 2014.
14
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0015.png
3.1.3. Georgien
EU's
eksport
til Georgien
steg
med 2,8 % i 2014-2016, mens EU's
import
herfra
faldt
med 16,4 %. Faldet i de globale varepriser var en af hovedårsagerne til den faldende
værdi af eksporten fra Georgien, idet den hovedsagelig består af råmaterialer og
halvfabrikata. Mængdemæssigt forblev eksportniveauet imidlertid stabilt.
EU's geodæsiske og topografiske fordele af ukrainske droner og eftersalgstjenester
Den Kiev-baserede virksomhed Drone.ua producerer ubemandede luftfartøjer, eller
droner, som sælges i Europa. Den har etableret et joint venture i Litauen kaldet
"UAV.tools" for at udbrede sin teknologi i femten europæiske lande. Virksomheden vil
snart åbne kontorer i Det Forenede Kongerige og Moldova.
Virksomheden eksporterer ikke alene luftfartøjer, men tilbyder også teknisk support,
undervisning og databehandling. I Ukraine anvendes dronerne i landbruget, mens de i
EU almindeligvis anvendes til geodæsi og topografi.
Ukraine styrker sin position i Europa inden for fodertilsætningsstoffer
I maj 2017 blev den ukrainske virksomhed Kormotech LLC optaget på top 50-listen over
kæledyrsfoderproducenter i verden og i Europa (der er kun tre virksomheder fra
Central- og Østeuropa på denne liste).
Hjulpet på vej af den vidtgående og brede frihandelsaftale er virksomhedens produkter
(foder til katte og hunde) i de seneste to år begyndt at erobre nye markeder i EU, fordi
dens
produktionsanlæg
opfylder
europæiske
fødevaresikkerheds-
og
kvalitetsstandarder. Kormotech LLC producerer 16 000 tons vådfoder og 30 000 tons
præfabrikeret tørfoder pr. år og eksporterer det til 15 lande.
3.2.
Toldkontingenter
Toldkontingenter for landbrugsprodukter blev ikke udnyttet fuldt ud af alle tre DCFTA-
partnere på grund af manglende overholdelse af EU's sundheds- og plantesundhedskrav.
For
Ukraines
vedkommende blev 11 ud af i alt 36 toldkontingenter udnyttet fuldt ud.
For
Moldovas
vedkommende blev der anvendt toldkontingenter i to ud af i alt seks
produktgrupper.
For
Georgiens
vedkommende blev det eneste toldfrie toldkontingent for friske og kølede
hvidløg heller ikke udnyttet.
3.3.
Præferenceudnyttelsesgrad
Disse udnyttelsesgrader er kun tilgængelige for de østlige partneres eksport til EU. De er
meget
høje,
ca. 80 % for Georgien og 90 % for Ukraine og Moldova.
15
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0016.png
3.4.
Tjenesteydelser og investeringer
For så vidt angår
tjenesteydelser, voksede
både EU's
eksport
til og
import
fra Moldova
med henholdsvis 3 % og 17 % i 2014-2015, mens de for Georgiens vedkommende
forblev
stabile.
EU's
investeringsstrømme
til og fra Moldova
steg
også i begge retninger (EU-
investeringer i Moldova med 127 %, moldoviske investeringer i EU med 67 %), mens de
forblev meget lave i absolutte tal. I Georgiens tilfælde forblev investeringsstrømmene
stabile
9
.
3.5.
Gennemførelsesorganer
Tilnærmelse af lovgivningen
er et afgørende element i gennemførelsen af den
vidtgående og brede frihandelsaftale. Dette var også det primære fokus på møderne i
gennemførelsesorganerne
associeringsudvalget i dettes handelssammensætning og de
fire tematiske underudvalg for:
Told
Geografiske betegnelser
Sundheds- og plantesundhedsforanstaltninger
Handel og bæredygtig udvikling.
For så vidt angår
SPS,
har EU og Moldova i fællesskab vedtaget en omfattende strategi
og en lovgivningsmæssig køreplan for Georgiens vedkommende. En formel vedtagelse af
SPS-strategien med Ukraine forventes i anden halvdel af 2017. Disse dokumenter blev en
integreret del af associeringsaftalerne/DCFTA'erne og vil vejlede partnerlandene med
hensyn til tilpasning af lovgivningen og opbygning af institutionel kapacitet i de
kommende år.
Lignende reformplaner er blevet vedtaget i
tekniske forskrifter
og
standarder.
begge disse områder vil det imidlertid være nødvendigt at styrke den administrative
kapacitet i alle tre lande med henblik på at udføre det resterende arbejde og sikre en
effektiv gennemførelse og håndhævelse af lovgivningen.
For så vidt angår
offentlige indkøb,
er der udarbejdet omfattende reformstrategier i alle
lande. Det skal også bemærkes, at både Moldova og Ukraine tiltrådte WTO-aftalen om
offentlige indkøb i 2016.
Hvad angår
handelsrelaterede irritationsmomenter,
anvendte Ukraine (mellem juli
2016 og juli 2017) eksportafgifterne på metalaffald, og det DCFTA- og WTO-
uforenelige træeksportforbud er stadig i kraft. Vedrørende beskyttelsen af EU's
geografiske betegnelser i Georgien har de to parter gjort en stor indsats for at fjerne de
navne fra markedet, der er i konflikt med beskyttede geografiske betegnelser i EU. I
Moldova er der opstået problemer med beskyttelsen af visse geografiske betegnelser,
f.eks. Prosecco, og eksistensen af ikke-gennemsigtige og diskriminerende
foranstaltninger, der påvirker eldistributionssektoren. Fjernelsen af disse
irritationsmomenter drøftes i DCFTA-gennemførelsesorganerne og på det politiske plan.
9
Der findes ingen data for handelen med tjenesteydelser EU-Ukraine for perioden siden ikrafttrædelsen af
den vidtgående og brede frihandelsaftale.
16
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
Tilnærmelse af lovgivningen
og institutionel
kapacitetsopbygning
vil kræve
kontinuerlige bestræbelser af myndighederne i partnerlandene og EU. Den effektive
gennemførelse af vidtgående og brede frihandelsaftaler og handelslettelser mellem EU og
partnerne afhænger heraf.
EU yder
økonomisk og teknisk støtte
til reformer og administrativ kapacitetsopbygning
på handelsrelaterede områder, herunder:
afskaffelse af tekniske handelshindringer (gennem tilpasning af standardiserings- og
metrologiinfrastruktur overensstemmelsesvurderingssystem (herunder akkreditering
af vurderingsorganer) og markedsovervågningssystem i forhold til EU-standarderne)
indførelse af konkurrenceregler (herunder om statsstøtte)
tilnærmelse af sundheds- og plantesundhedsforanstaltninger til EU-systemet (navnlig
inden for opbygning af institutionel kapacitet på fødevaresikkerhedsområdet)
beskyttelse og håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder
tilpasning af det offentlige indkøbssystem med henblik på gensidig markedsåbning
fremme af producentorganisationer og optimering af værdikæde
udvikling af SMV'er.
Hvad angår sidstnævnte, drager de tre lande nytte af
faciliteten for små og mellemstore
virksomheder under det vidtgående og brede frihandelsområde (DCFTA)
(200 mio. EUR for alle tre lande).
17
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0018.png
4.
Ø
KONOMISKE PARTNERSKABSAFTALER
S
TILLEHAVSOMRÅDET
(AVS)
LANDENE I
A
FRIKA
, V
ESTINDIEN
OG
I 2016 steg antallet af anvendte økonomiske partnerskabsaftaler til syv og omfattede 28
lande i:
Vestindien, Stillehavsområdet, det østlige og sydlige Afrikas (ESA) underregion
Cameroun i Centralafrika
Southern African Development Community (SADC-fællesskabet), ØPA-gruppen
Ghana og Elfenbenskysten i Vestafrika.
4.1.
Status over aftalerne
4.1.1. SADC
Der blev nået en milepæl i juni 2016, da
EU undertegnede en økonomisk
partnerskabsaftale
med seks lande i Southern African Development Community
(SADC-fællesskabet), en aftale, som har været midlertidigt anvendt siden oktober 2016.
Ud over
klassiske handelsbestemmelser
har de deltagende SADC-lande (Botswana,
Lesotho, Namibia, Sydafrika, Swaziland og Mozambique) samt EU forpligtet sig til et
partnerskab centreret omkring
bæredygtig udvikling,
herunder opretholdelse af sociale
og miljømæssige standarder.
Aftalen støtter direkte den økonomiske integration af regionen, hvilket styrker
forbindelserne mellem de seks nationer. I 2016 var det kun
Mozambique
(det syvende
SADC-land), som endnu ikke havde ratificeret aftalen og ikke anvendte den.
4.1.2. Vestafrika
Den midlertidige anvendelse af den økonomiske partnerskabsaftale (ØPA) med
Vestafrika-regionen bremses af de
manglende underskrifter
fra tre (ud af 16) lande. I
mellemtiden har to lande i regionen,
Elfenbenskysten
og
Ghana,
undertegnet og
ratificeret
deres individuelle økonomiske partnerskabsaftaler
10
. Elfenbenskysten startede
med at anvende sin økonomiske partnerskabsaftale i september 2016, og Europa-
Parlamentet gav sit samtykke til aftalen med Ghana den 1. december 2016 og dens
midlertidige anvendelse.
4.1.3. Det Østafrikanske Fællesskab (ØAF)
Her var der stadig brug for
underskrifter fra tre lande
(ud af fem), inden Europa-
Parlamentet kunne give sit samtykke, og der kunne påbegyndes midlertidig anvendelse
heraf.
4.2.
Handelsstrømme
Udviklingen i handelen i anvendte ØPA'er, der er omfattet af denne rapport (med
Vestindien (Cariforum), Stillehavet, ESA-partnere og Cameroun), tegner et
blandet
billede.
Nogle lande, f.eks. Cameroun og Fiji, har ikke haft implementeret de
økonomiske partnerskabsaftaler længe nok til at kunne drage nogen endelige
konklusioner. Men andre lande har været vidner til
udsving i handelen
i begge retninger
10
For begge individuelle økonomiske partnerskabsaftaler gælder, at de erstattes med den økonomiske
partnerskabsaftale Vestafrika-EU, når sidstnævnte træder i kraft.
18
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
i de senere år, hvilket i nogle tilfælde har været forbundet med
udsving i
råvarepriserne,
som påvirker ØPA-partneres eksport.
Nogle lande har oplevet en konsekvent
opadgående tendens
i eksporten til EU, navnlig
Madagaskar
og
Den Dominikanske Republik.
19
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0020.png
20
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0021.png
I alle AVS-regioner, undtagen Vestindien, har EU's partnerlande i økonomiske
partnerskabsaftaler en
positiv handelsbalance
med EU.
I
Vestindien
har eksporten til EU haft en
nedadgående tendens
siden 2013 med nogle få
undtagelser. Der var et fald på 23 % i 2016 afledt af faldende varepriser, hvilket ramte
Trinidad og Tobagos eksport.
4.3.
Investeringer
EU's investeringer i ØPA-partnerlandene har været
stigende,
undtagen for Cariforums
vedkommende, hvor EU's investeringer har været
stabile.
Cariforum-landenes investeringer i
EU er øget.
Madagaskar-tekstiler til EU's forbrugere
Madagaskars tekstil- og beklædningsfremstillingssektor har draget nytte af indgåelsen
af den økonomiske partnerskabsaftale med told- og kontingentfri adgang til EU-
markedet og forbedrede oprindelsesregler. Efter den økonomiske partnerskabsaftale
blev taget i brug i 2012 kunne Madagaskar notere en stigning i eksporten til EU på
næsten 15 % pr. år. I 2015 var tekstil og beklædning Madagaskars vigtigste eksportvare
med en værdi på mere end 300 mio. EUR og tegnede sig for næsten en tredjedel af
Madagaskars samlede eksport til EU.
En af dem, der har fordel heraf, er den lokale tekstilvirksomhed Epsilon. Den har øget sit
medarbejderantal fra indledningsvis 100 til 2 000. Den økonomiske partnerskabsaftale
har også bidraget til at skabe bedre levestandarder for arbejdstagere og deres
familiemedlemmer.
4.4.
EU-støtte til gennemførelse af økonomiske partnerskabsaftaler
Det er vigtigt at udvikle overvågningsmekanismer for at kunne følge de økonomiske
partnerskabsaftalers funktion og virkninger og sikre, at udviklingssamarbejde og
handelsrelateret bistand understøtter gennemførelsen af økonomiske partnerskabsaftaler.
I kapitlerne om økonomisk samarbejde og udviklingssamarbejde i flere økonomiske
partnerskabsaftaler har EU forpligtet sig til at samarbejde med de pågældende lande, navnlig
via finansiel og teknisk bistand.
EU har koordineret ØPA-gennemførelse med
udviklingspolitik, samarbejde
og
Aid for
Trade-strategi
gennem drøftelser med de kompetente myndigheder på landeniveau, den
private sektor og civilsamfundsgrupper.
Sammen har de udviklet "nationale
ØPA-gennemførelsesplaner".
Disse sigter mod at
identificere landenes behov med hensyn til:
overensstemmelse, forvaltning og overvågning af økonomiske partnerskabsaftaler
kommunikation om økonomiske partnerskabsaftaler
fremme af et erhvervsklima, der gør det muligt for lande og virksomheder at få det fulde
udbytte af aftalerne.
Et sådant tiltag omfatter gennemførelse af de
nødvendige reformer
med henblik på at:
21
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
fremme vækst, økonomisk diversificering og lokal merværdi
tiltrække investeringer
støtte jobskabelse.
På denne baggrund
udpeger
EU
behov
og
udforsker forbindelser
mellem de forskellige
mulige finansieringskilder. Dette kan omfatte finansiering fra:
forskellige EU-udviklingsbistandsinstrumenter på nationalt, regionalt og intra-AVS-plan
EU-medlemsstater
Den Europæiske Investeringsbank
andre udviklingsfinansieringsinstitutioner og andre mulige donorer.
Alt i alt vil de nationale ØPA-gennemførelsesplaner bidrage til at integrere reaktioner på
ØPA-gennemførelsesudfordringer og -muligheder på en sammenhængende og mere
virkningsfuld måde.
4.5.
Udviklingsbistand
Udviklingsbistand er blevet øremærket til de forskellige regioner og lande, der gennemfører
økonomiske partnerskabsaftaler, som et supplement til andre EU-finansieringskilder, som
mere indirekte er målrettet mod ØPA-relaterede behov.
I
Vestindien
blev der tildelt over 100 mio. EUR i det regionale program til Cariforum under
11. Europæiske Udviklingsfond for at styrke regionale samarbejds- og integrationsprocesser.
I
Stillehavsområdet
blev regional handel, erhvervsklima og inddragelse af den private sektor
også rangordnet som prioriteter i den regionale rammebevilling på 50 mio. EUR.
I
ESA-regionen
blev der tildelt bevillingsrammer på 10 mio. EUR til hver af de fire ØPA-
lande under det regionale program for landene i det østlige og sydlige Afrika.
I
Vestafrika
blev der gjort forberedelser til at tildele Ghana og Elfenbenskysten midler fra det
regionale konkurrenceevneprogram. Dette vil omfatte aktiviteter, der er specifikt relateret til
ØPA-gennemførelsen.
I
Centralafrika
har Cameroun vurderet, hvordan de midler på 211 mio. EUR, der er stillet til
rådighed under den regionale bevillingsramme til regional integration, skal anvendes.
I
AVS-landene
generelt har EU gjort en særlig indsats for at stimulere handelen med
landbrugsfødevarer og investeringerne for at hjælpe dem med at få udbytte af de økonomiske
partnerskabsaftaler.
4.6.
Institutionel aktivitet
Der var væsentlig institutionel aktivitet under de økonomiske partnerskabsaftaler, der er
omfattet af denne rapport:
Besluttende ØPA-organer
for Cariforum, Cameroun og ESA (men ikke
Stillehavsområdet) afholdt deres årlige møder
Civilsamfundsrepræsentanter
mødtes på det andet møde i det fælles rådgivende udvalg
for ØPA'er Cariforum-EU (Bruxelles, april 2016).
22
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0023.png
Yderligere oplysninger om disse møder kan findes i arbejdsdokumentet fra Kommissionens
tjenestegrene, som ledsager denne rapport.
5.
"F
ØRSTE GENERATION
"
AF FRIHANDELSAFTALER
EU indgik "første generation" af frihandelsaftaler inden
meddelelsen "Det globale Europa"
fra 2006. Disse frihandelsaftaler omfatter typisk kun handel med varer, og selv
landbrugsprodukter blev ofte kun tilføjet hertil på et senere stadie.
Frihandelsaftalerne under denne kategori er temmelig forskelligartede og omfatter:
toldunionen med Tyrkiet
frihandelsaftaler med Island, Norge
11
og Schweiz, som stammer tilbage fra 1970'erne
frihandelsaftaler med Færøerne, Mexico, Chile og Sydafrika
frihandelsaftaler med EU's Middelhavspartnere
12
som en del af de associeringsaftaler, der
blev indgået med dem i 1990'erne
13
.
Der er
planer om at opgradere
de fleste af disse frihandelsaftaler til omfattende
frihandelsaftaler, som bedre svarer til de mere komplekse økonomiske udvekslinger, der
finder sted i dag mellem EU og dets partnere. Der er igangværende forhandlinger om at
opgradere frihandelsaftalen med
Mexico,
og der er også påbegyndt forhandlinger med
Marokko
og
Tunesien.
Der er forberedelser i gang med henblik på at starte forhandlinger om
en modernisering af toldunionen med
Tyrkiet
og frihandelsaftalen med
Chile,
mens
frihandelsaftalen med
Sydafrika
er blevet afløst af den økonomiske partnerskabsaftale med
SADC.
Eksport af traditionel italiensk pasta til Sydafrika
Pasta Astorino, en familieejet virksomhed fra Calabrien, producerer og sælger pasta i
og uden for Italien. Handelsaftalen EU-Sydafrika trådte i kraft i 2000. Den medførte
betydelige stigninger i den europæiske pastaeksport til Sydafrika, både hvad angår
værdi (43 %) og mængde (67 %).
Takket være handelsaftalen EU-Sydafrika er Pasta Astorino begyndt at gøre
forretninger i Sydafrika og eksporterede et ton pasta i 2015. Lokale virksomheder har
som underleverandører til virksomheden også draget fordel af EU-handelsaftalen.
5.1.
Handelsstrømme
Samlet set har udviklingen i handelen været positiv, idet den indbyrdes handel er øget i alle
tilfælde siden ikrafttrædelsen af frihandelsaftalerne.
11
Aftalen om Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS-aftalen) fra 1992 med Island og Norge
forbedrede den frie bevægelighed for varer, tjenesteydelser, investeringer og personer på tværs af dette
område. Det er ikke omhandlet i denne rapport.
Algeriet, Egypten, Israel, Jordan, Libanon, Marokko, Palæstina og Tunesien.
Se den komplette liste i bilag 2.
12
13
23
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0024.png
5.1.1. Schweiz
Schweiz er EU's tredjestørste handelspartner, og både
EU's eksport og import er vokset
med
96 % siden 2002.
5.1.2. Tyrkiet
Tyrkiet er EU's femtestørste handelspartner. I anvendelsesperioden
er EU's eksport
til
Tyrkiet
vokset
med 185 % og importen med 160 %. EU's eksport til Tyrkiet har imidlertid
været
stabil siden 2014,
mens importen fortsætter med at vokse, hvilket har medført et fald i
EU's handelsbalance fra 20 mia. EUR til 10 mia. EUR.
5.1.3. Chile
Hvad angår Chile, er EU's eksport øget med 170 % siden 2002, næsten tre gange mere end
importen, som steg med 50 % i perioden. På grund af de mange frihandelsaftaler, der er
indgået af Chile med andre handelspartnere efter frihandelsaftalen EU-Chile, har EU med
tiden gradvist
mistet markedsandele i Chile
til andre handelspartnere
14
.
Eksport af østrigsk dej til Mexico
Backaldrin er en familieejet producent af bageingredienser i Asten, Oberösterreich.
Virksomheden har opfundet de små aflange brød benævnt Kornspitz og eksporterer
dem til mere end 100 lande. Handelsaftalen mellem EU og Mexico fra 2001 hjalp
Backaldrin med at komme ind på det mexicanske marked.
Backaldrin eksporterer nu 80 % af sin produktion, og et stærkt internationalt
forretningsklima har sikret fortsat vækst og skabelse af arbejdspladser. I 2013 åbnede
Backaldrin et center for innovation og teknologi og forventer at skabe 50 jobs til
højtuddannede arbejdstagere i den nærmeste fremtid.
5.1.4. Middelhavslandene
Aftalerne med Middelhavslandene indebærer
gensidig liberalisering
af al handel med
industriprodukter og i forskellig grad af handel med landbrugsprodukter, forarbejdede
landbrugsprodukter og fiskeriprodukter.
Disse aftaler omfatter typisk
elementer af asymmetri,
f.eks. lange overgangsperioder og/eller
mindre vidtrækkende liberalisering af handelen med landbrugsprodukter. Dette er til gavn for
EU's Middelhavspartnere og er primært rettet mod at udvikle regionen og integrere den bedre
i EU's marked.
For de fleste af vores partnere i regionen er EU den primære handelspartner.
Middelhavslandene er
meget afhængige af EU
i forbindelse med både import og eksport.
Mens
handelen er vokset
på begge sider, voksede EU's eksport hurtigere end importen fra
disse partnere. Som en undtagelse er eksporten fra Marokko og Tunesien til EU steget mere
14
For at bevare og styrke sin markedsposition i Chile er EU og Chile i øjeblikket ved at undersøge muligheden
for at forhandle en modernisering af den eksisterende aftale på plads.
24
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0025.png
end EU's eksport til deres markeder siden ikrafttrædelsen af aftalerne. Lande, som har gjort de
største fremskridt inden for
strukturreformer
og
diversifikation
såsom
Marokko, Tunesien
og Israel
har relativt mindre og mere stabile handelsunderskud.
Algeriet
er også et særligt tilfælde, idet mere end 90 % af landets eksport til EU består af
mineralske brændstoffer, hvilket har resulteret i årlige handelsoverskud frem til 2012. Siden
2012 er værdien af denne eksport imidlertid faldet væsentligt, hvilket er i overensstemmelse
med
faldet i oliepriserne på verdensplan.
Siden 2015 har Algeriet haft et
handelsunderskud over for EU.
Stigende eksport af spanske kiks til Algeriet
Galletas Gullón er en af Europas førende kiksproducenter. Virksomheden eksporterer
sine produkter til mere end 100 lande. Handelsaftalen EU-Algeriet, som trådte i kraft i
2005, sænkede toldbarrieren, der tidligere havde været helt oppe på 30 %. Dette gjorde
det lettere for europæiske virksomheder såsom Galletas Gullón at eksportere deres
varer hertil.
I de seneste fem år har Galletas Gullón kunnet konstatere en stigning i sin omsætning i
Algeriet på 36 %, og denne udgjorde 2 mio. EUR i 2015. Den fortsatte efterspørgsel har
betydet, at Galletas Gullón er blevet den største kikseksportør til Algeriet. En udvikling,
som ifølge virksomheden ikke ville have været mulig uden frihandelsaftalen.
5.2.
Toldkontingenter
Toldkontingenter er generelt
ikke godt udnyttet,
eller de anvendes kun i forbindelse med et
begrænset antal produkter. Undtagelsen er Israel, som for det meste udnytter sine
toldkontingenter. Mange partnere i Middelhavsområdet har udfordringer med at eksportere til
EU-markedet på grund af EU's
lovkrav
og standarder. I mange tilfælde svarer de
lovgivningsmæssige rammer i partnerlandene ikke til EU's krav.
For partnerne i Middelhavsområdet har
regional ustabilitet
haft en økonomisk indvirkning.
Eksempler på de vanskeligheder, som disse partnere står over for, omfatter:
lukningen af traditionelle handelsruter
den udfordrende politiske situation
tilstedeværelsen af et stort antal flygtninge
vanskeligheder med at tiltrække udenlandske investeringer i en ustabil periode.
Konsekvenserne af den
syriske flygtningekrise
er særligt akutte i små og skrøbelige
økonomier såsom Jordan og Libanon. EU er ved at undersøge mulighederne for at styrke det
økonomiske samarbejde og handelsrelateret bistand med henblik på at sikre, at
Middelhavslandene drager større nytte af handelsliberaliseringen med EU.
Forenklingsinitiativet
med
Jordan
af juli 2016 vedrørende
oprindelsesregler,
der skal
afbøde virkningerne af den syriske flygtningekrise, er et eksempel på EU's vilje til at reagere
på de specifikke udfordringer, som Middelhavspartnerne står overfor.
5.3.
Præferenceudnyttelsesgrad
Disse er ikke tilgængelige for alle lande vedrørende EU's eksport. De tilgængelige
udnyttelsesgrader er imidlertid meget lavere for EU's eksport end for importen fra EU's FTA-
25
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
partnere. Præferenceudnyttelsesgraderne for den
"første generation"
af
FTA-partnere
varierer mellem 96 % (import fra Tunesien og Egypten) og 66 % (import fra Norge) med et
gennemsnit på 84 %. For
EU's eksport
varierer den mellem 74 % (eksport til Libanon og til
Chile) og 23,5 % (eksport til Tunesien) med et gennemsnit på 53 %.
5.4.
Tjenesteydelser og investeringer
Generelt er EU enten den største eller en af de største partnere i handelen med tjenesteydelser
og som investor i alle de pågældende lande. Udviklingen i handelen med tjenesteydelser og
investeringerne har generelt set været
positiv.
I de senere år har den udvikling, der er sket i
bredere forstand i særligt Middelhavsregionen, påvirket nogle landes handel med
tjenesteydelser, navnlig
turisme.
5.4.1. Chile
Tjenesteydelser er ikke omfattet af den "første generation" af frihandelsaftaler, undtagen for
Mexicos og Chiles vedkommende.
EU's eksport
af
tjenesteydelser
til Chile voksede med
27 % og importen med 29 % mellem 2010 og 2015.
For så vidt angår
investeringer,
er EU den største investor i Chile, men i de senere år har
EU's investeringer været faldende, hvilket muligvis skyldes
krisen i Chiles minesektor.
5.4.2. Mexico
I perioden 2010-2015 steg EU's eksport af
tjenesteydelser
til Mexico med 54 %, mens EU's
import voksede med 47 %.
For Mexicos vedkommende er den gennemsnitlige årlige investeringsstrøm fra EU
tredoblet
siden frihandelsaftalen trådte i kraft.
5.5.
Gennemførelsesorganer
Den "første generation" af frihandelsaftaler har ikke nogen struktur af gennemførelsesorganer,
der er så udbygget som i de seneste frihandelsaftaler, men et
årligt møde
for at gøre status
over udviklingen er planlagt og finder normalt sted.
De emner, der blev rejst på disse møder, er meget forskellige og afspejler den specifikke
situation i hvert partnerland. De primære emner på flere af disse møder var:
omstændelige toldprocedurer
restriktioner for handel med landbrugsprodukter
farmaceutiske produkter
statslige indkøb
restriktioner for direkte udenlandske investeringer.
For Middelhavslandenes vedkommende blev der også drøftet
handelsrelateret bistand
med
fokus på
tilnærmelse af lovgivningen
til EU-bestemmelserne, navnlig på områderne
sundheds- og plantesundhedsforanstaltninger, standarder og overensstemmelsesvurdering.
26
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0027.png
6.
I
FOKUS
: K
APITLER OM HANDEL OG BÆREDYGTIG UDVIKLING
EU's frihandelsaftaler indeholder bestemmelser om bæredygtig udvikling såsom overholdelse
af vigtige internationale
arbejds-
og
miljøstandarder
samt instrumenter, herunder i relation
til
tømmer
og
fisk
samt fremme af
bæredygtig produktion
og
virksomhedernes sociale
ansvar.
Arten og omfanget af aktiviteterne under kapitlerne om handel og bæredygtig udvikling er
forskellig fra partner til partner og afhænger af, hvor længe disse kapitler har været i kraft.
Under associeringsaftalerne med Georgien, Moldova og Ukraine har handelsrelaterede
bestemmelser kun været anvendt for nylig. Derfor var meget af arbejdet i 2016 rettet mod at
etablere institutioner,
herunder civilsamfundsmekanismer, samt at
identificere prioriterede
arbejdsområder.
6.1.
"Ny generation" af FTA-aktiviteter
De ældre aftaler er dem med Sydkorea, Mellemamerika samt Colombia og Peru. Følgende er
nogle af de aktiviteter, der blev gennemført i 2016 under disse tre aftaler.
Der blev gennemført en
sammenlignende undersøgelse
om gennemførelsen af ILO
Konvention nr. 111 om forskelsbehandling med hensyn til beskæftigelse og erhverv i EU og
Korea
(herunder workshops i Seoul og Bruxelles).
Der har været projekter i gang med ILO i
El Salvador
og
Guatemala
for at styrke
gennemførelsen af
ILO's grundlæggende konventioner
med fokus på:
foreningsfrihed
kollektive overenskomstforhandlinger
børnearbejde.
Der har været løbende dialog med
Colombia
om gennemførelsen af konventionen om
international handel med udryddelsestruede vilde dyr og planter (CITES).
Overordnet set har der været
gradvise fremskridt
i gennemførelsen af TSD-kapitler. Den har
fremmet og skabt et værdifuldt fundament for regelmæssige og fokuserede drøftelser med
EU's handelspartnere om relevante handelsrelaterede beskæftigelses- og miljøspørgsmål samt
for den indledende identifikation af TSD-prioriteter og -muligheder.
6.2.
TSD-møder mellem regeringer
I rapporteringsperioden blev disse afholdt med Mellemamerika, Colombia og Peru, Korea,
Georgien og Moldova.
beskæftigelsessiden
omfattede de drøftede emner i 2016:
arbejdstilsyn (Colombia, Peru, Honduras, Moldova, Georgien)
kollektive overenskomstforhandlinger (Colombia, Guatemala)
vold mod fagforeninger (Colombia)
foreningsfrihed (El Salvador, Panama)
børnearbejde (Colombia, El Salvador, Guatemala, Panama, Georgien)
trepartshøring
15
(Georgien)
15
Høring mellem arbejdsgivere, arbejdstagere og staten.
27
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0028.png
sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen (Colombia, Peru, Moldova).
De væsentligste drøftede
miljøspørgsmål
omfattede:
CITES:
o
Georgien, Moldova
o
handel med krokodille- og alligatorskind fra Colombia
o
tømmer (Dalbergia genus) med Guatemala og Panama
o
hajer og rokker med Panama
bekæmpelse af klimaændringer inden for rammerne af Parisaftalen:
o
reduktion af CO
2
-emissionerne fra industrien i Costa Rica
o
genopretning af økosystemer, genplantning af skov og bekæmpelse af skovrydning
(i El Salvador, Honduras, Nicaragua, Georgien)
o
Konventionen om den biologiske mangfoldighed (navnlig Nagoyaprotokollen)
med Panama og Moldova.
6.3.
Andre møder
Åbne møder mellem
regerings- og civilsamfundsrepræsentanter,
herunder repræsentanter
for arbejdstagere og arbejdsgivere, blev afholdt umiddelbart efter TSD-møderne på
regeringsplan. EU's civilsamfundshøringsgrupper mødtes i forbindelse med alle aftaler for at
drøfte gennemførelsen af TSD-kapitlerne med Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalg, som varetog sekretariatsopgaverne.
6.4.
Status og udfordringer
Generelt sigter aftalerne mod at stille en
nyttig ramme
til rådighed med henblik på at
behandle spørgsmål, der kan opstå i forbindelse med interaktionen mellem handelsrelaterede,
sociale og miljømæssige mål.
Men arbejdet med TSD mangler
stadig at udfolde sit fulde potentiale
16
. Flere tiltag er
nødvendige for yderligere at forbedre beskæftigelses- og miljøpolitikkerne samtidig med, at
internationale forpligtelser overholdes, og der sigtes mod et højt beskyttelsesniveau.
Gennemførelsen af TSD-forpligtelser afhænger af et
langsigtet samarbejde
med
handelspartnere og
tæt koordinering
mellem
forskellige myndighedsniveauer,
der er
ansvarlige for politikker på områder såsom beskæftigelse og miljø. Disse opfatter eller forstår
ikke altid forbindelsen mellem disse politikker og international handel. Samarbejde med
civilsamfundsorganisationer,
herunder repræsentanter for arbejdstagere og arbejdsgivere, er
en vigtig del af denne proces. De bør spille en stadig større rolle i overvågningen af
gennemførelsen.
I 2016 arbejdede Kommissionen på at implementere TSD-kapitlerne i frihandelsaftalerne
mere effektivt. Kommissionen søgte at
etablere et bedre samarbejde
med virksomheder og
Kommissionen er for tiden i gang med omfattende drøftelser med Europa-Parlamentet, Rådet og andre
interessenter med henblik på at forbedre effektiviteten af gennemførelsen og håndhævelsen af bestemmelserne
om handel og bæredygtig udvikling i EU's aftaler. Den 11. juli 2017 offentliggjorde Kommissionen et uofficielt
dokument,
der
tjener
som
grundlag
for
denne
drøftelse.
Se:
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/july/tradoc_155686.pdf
16
28
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
andre relevante civilsamfundsinteressenter samt at
forbedre koordineringen
med
internationale organisationer, navnlig ILO.
Kommissionen sigter mod at gøre bedre brug af
internationale organers tilsyns- og
overvågningsstrukturer,
f.eks. ILO og de multilaterale miljøaftaler (MMA), som en primær
kilde til oplysninger for at kunne vurdere effektiviteten af TSD-gennemførelsen.
Kommissionen har også iværksat
pilotundersøgelser
for at kontrollere, herunder gennem
høringer med arbejdsmarkedets parter,
statussen over gennemførelsen
i lovgivning og
praksis af grundlæggende arbejdstagerrettigheder i pilotlande (Colombia, Georgien og
Guatemala). Kommissionen påtænker at udvide disse undersøgelser i 2018-2019.
Kommissionen iværksatte en mekanisme for at styrke dens
samarbejde med EU's
medlemsstater
om gennemførelsen af TSD-kapitler ved hjælp af en særlig ekspertgruppe om
TSD. Denne gruppe mødes regelmæssigt og muliggør udveksling af oplysninger og
koordinering. Partnerskaber med medlemsstater og samarbejde om TSD-anliggender vil blive
intensiveret i perioden 2017-2018.
29
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0030.png
7.
E
FTERFØLGENDE EVALUERING AF VIRKNINGEN AF FRIHANDELSAFTALER
C
HILE OG
M
EXICO
Denne rapport skitserer statussen for gennemførelsen af frihandelsaftaler i 2016. Den tager
også hensyn til dataene for de seneste år for sammenligningens skyld. En grundig analyse af
frihandelsaftalernes konsekvenser foretages i efterfølgende evalueringer. Indtil videre er der
foretaget sådanne evalueringer af frihandelsaftalerne med Chile og Mexico
17
. En analyse af
frihandelsaftalen med Korea vil blive afsluttet i 2017. Derudover gennemføres der i øjeblikket
en samlet undersøgelse af frihandelsaftalers konsekvenser for dyrevelfærden.
7.1.
Chile
Her konkluderede undersøgelsen, at
toldnedsættelser
havde haft en væsentlig indvirkning på
de bilaterale handelsstrømme. Simulationer viste, at hvis der ikke havde været en
frihandelsaftale, ville Chiles eksport til EU i 2009 have været 20 % lavere, og EU's eksport til
Chile i 2010 ville have været reduceret med mindst 40 %.
Undersøgelsen pegede på EU's faldende andel af Chiles
samlede handel
siden aftalens
ikrafttrædelse til trods for en væsentlig stigning i de bilaterale handelsstrømme. Dette tyder
på, at i manglen på en frihandelsaftale kunne EU-eksportører i væsentlig grad være blevet
fortrængt fra det chilenske marked som følge af det betydelige antal frihandelsaftaler, som
Chile har indgået med andre partnere.
For så vidt angår
tjenesteydelser,
konkluderede undersøgelsen, at EU's eksport af
tjenesteydelser var steget mere efter ikrafttrædelsen af frihandelsaftalen i sektorer med en
højere grad af liberalisering i sammenligning med WTO's GATS-forpligtelser
18
. Chiles
eksport af tjenesteydelser til EU havde også klaret sig forholdsvis godt i flere sektorer, hvor
forpligtelserne i frihandelsaftalen gik længere end i GATS-aftalen.
Den efterfølgende konsekvensanalyse fremhævede blandede, men samlet set marginale
indvirkninger på
naturressourcer
og
nedbrydning af miljøet.
Den øgede brug af
gødningsstoffer og større eksport af molybdæn, laks, bløddyr og træprodukter har bidraget,
om end i begrænset omfang, til forskellige former for luft- og vandforurening. Disse
indvirkninger blev imidlertid i nogen grad udlignet af højere EU-miljøstandarder.
Undersøgelsen vurderede også de
sociale indvirkninger
i fortrinsvis Chile, idet den
konkluderede, at frihandelsaftalen ikke forårsagede nogen synlige omkostninger til den
sociale tilpasning i EU.
I
landbrugssektoren
i Chile kan de små landbrugshusholdninger have tabt kampen til relativt
større landbrugsvirksomheder. Men generelt har de draget fordel af den stigning i den
samlede landbrugsindkomst og af den reducerede ulighed med hensyn til markedsadgang
mellem landbrugssektoren og andre sektorer, som frihandelsaftalen har tilvejebragt.
17
Evalueringen af frihandelsaftalen med Chile blev udarbejdet i 2012 af ITAQA Sarl og for Mexicos
vedkommende i 2016 af Ecorys. Endelige rapporter er offentligt tilgængelige på:
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2012/august/tradoc_149881.pdf og
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2017/august/tradoc_156011.pdf.
General Agreement on Trade in Services (den almindelige overenskomst om handel med tjenesteydelser).
18
30
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
7.2.
Mexico
Her konkluderede analysen, at den bilaterale
handel med varer
mellem EU og Mexico blev
øget væsentligt efter ikrafttrædelsen af frihandelsaftalen, navnlig for så vidt angår ikke-
landbrugsprodukter.
EU's
landbrugseksport
konfronteres fortsat med høje toldsatser og signifikante SPS-
hindringer i Mexico.
Eksporten og importen blev mere end fordoblet, i hvilken forbindelse eksporten fra EU til
Mexico voksede lidt hurtigere end eksporten fra Mexico til EU. EU's
andel
af den
mexicanske eksport var 3,8 % i 1999 og 4,9 % i 2013. Mexicos andel af EU's eksport steg fra
0,5 % til 0,7 %.
I procent anslås
Mexicos BNP
at være 0,34 % højere på grund af frihandelsaftalen, og
EU's
BNP
anslås at være 0,01 % højere. Denne asymmetriske virkning skyldes forskellen i de to
parters rangordning af hinanden som handelspartnere.
Et blik på de
bilaterale handelsstrømme
viser, at EU's eksport til Mexico med 19 % har en
lidt højere stigning end Mexicos eksport til EU med en anslået stigning på 15 %.
I handelen med
tjenesteydelser
kan der konstateres en væsentlig stigning i de bilaterale
handelsstrømme, men disse ændringer er i tråd med udviklingen i den samlede handel med
tjenesteydelser.
Bevægelserne i de direkte udenlandske investeringer
mellem de to partnere viser et
svingende mønster, som ikke afviger meget fra de generelle tendenser i disse bevægelser.
Beskæftigelse, menneskerettigheder, ændringer i fattigdom og ulighed
blev ikke i
væsentlig grad påvirket af frihandelsaftalen. Hvis der var nogen ændringer, var de meget små,
men positive.
Undersøgelsen kunne ikke fastlægge, hvorvidt der forelå en klar indvirkning på
miljøet
og,
hvad angår
arbejdstagerrettigheder,
social sikring samt social dialog, blev der ikke fundet
nogen klar forbindelse til frihandelsaftalen.
31
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
8.
F
ORBEREDELSER TIL EFFEKTIV GENNEMFØRELSE AF FRIHANDELSAFTALER
På grundlag af erfaringerne med frihandelsaftalerne med Korea og Colombia-Peru i de tidlige
stadier af deres anvendelse har Kommissionen lært, hvor nødvendig en grundig
forberedelse
er for en gnidningsløs gennemførelse af aftalen. Derfor vil Kommissionen i fremtiden, når den
har afsluttet forhandlinger, påbegynde udarbejdelsen af en
gennemførelseskøreplan
parallelt
med de nødvendige tiltag fra EU's side. Den vil opliste de lovgivningsmæssige og
administrative foranstaltninger, som FTA-partnerlandet skal vedtage for at overholde sine
FTA-forpligtelser.
Den vil aftale og følge op på partnerlandenes gennemførelse af disse køreplaner for at sikre en
effektiv anvendelse af aftalerne. For
Vietnams
og
Singapores
vedkommende har
Kommissionen allerede påbegyndt arbejdet med gennemførelseskøreplanerne. For
udviklings-
og
mindst udviklede landes
vedkommende vil gennemførelseskøreplaner også
omfatte foranstaltninger for at hjælpe dem med at gøre bedre brug af de muligheder, der
tilbydes i EU's handelsaftaler, hvilket er i overensstemmelse med dette års evaluering af EU's
Aid for Trade-strategi.
EU's delegationer
i FTA-partnerlandene har en
nøglerolle
i FTA-gennemførelsesarbejdet.
De er bedst placeret i forhold til at overvåge de indenlandske udviklinger, der er relevante for
en frihandelsaftales effektivitet. De har tæt kontakt til medlemsstaternes repræsentanter,
lokale virksomhedsorganisationer og andre interessenter, med hvilke de sammensætter
markedsadgangsteams
for at følge op på fjernelsen af handelsbarrierer. I FTA-partnerlande
fokuserer markedsadgangsteams på gennemførelsen af frihandelsaftaler som en prioritet. EU-
delegationerne er også afgørende for at følge op på gennemførelsen af køreplanerne.
Desuden søger Kommissionen at skabe kontakt til andre institutioner, medlemsstater samt
aktører i og uden for erhvervslivet med det formål at forberede den effektive start på
anvendelsen af frihandelsaftaler.
32
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0033.png
9.
I
NTENSIVERING AF OUTREACHAKTIVITETER
Manglende viden om frihandelsaftaler blev identificeret som en af de væsentligste årsager til,
at virksomhederne ikke anvender frihandelsaftalerne. Kommissionen intensiverer derfor sine
bestræbelser på at bygge bro over denne kløft.
Der blev udarbejdet omfattende oplysninger om CETA
19
og frihandelsaftalen med
Vietnam
20
.
Eksportørers
succeshistorier
blev identificeret og offentliggjort online og i medierne
21
.
Der blev fastlagt planer for at:
o
forbedre tilrådighedsstillelsen af FTA-relaterede oplysninger i EU's
markedsadgangsdatabase
22
og
o
gøre bedre brug af andre
eksisterende kommissionsværktøjer
og netværk til at
formidle FTA-relaterede oplysninger.
Nye digitale
outreachværktøjer målrettet mod SMV'er
vil blive udgivet i 2017-2018.
Foruden Kommissionens rolle har
medlemsstaterne
også en
afgørende rolle
at spille i
forhold til at hjælpe med at formidle oplysninger om frihandelsaftaler til deres interessenter.
Det gælder navnlig for SMV'er, som ofte har brug for oplysninger på lokale sprog og i
forskellige regioner.
I
2016
påbegyndte
Kommissionen
drøftelser
med
medlemsstater
og
virksomhedsorganisationer, herunder i
Det Rådgivende Markedsadgangsudvalg
og i Rådets
Handelspolitikudvalg
om, hvordan de kan forbedre samarbejdet om gennemførelsen af
frihandelsaftaler. Bedre outreachaktiviteter centralt og lokalt blev betragtet som særlig vigtigt.
I forbindelse med disse drøftelser blev det også indkredset, at tæt samarbejde mellem
medlemsstaternes ambassader og EU's delegationer
i FTA-partnerlandene var afgørende
for at sikre en effektiv gennemførelse af frihandelsaftaler.
Arbejdet med medlemsstaterne, Europa-Parlamentet samt aktører i og uden for erhvervslivet
fortsætter i 2017 med henblik på at indkredse bedste praksis.
19
20
21
22
http://ec.europa.eu/trade/policy/in-focus/ceta/
http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/june/tradoc_154622.pdf.
http://ec.europa.eu/trade/trade-policy-and-you/in-focus/exporters-stories/.
http://madb.europa.eu/madb/indexPubli.htm.
33
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
10. K
ONKLUSION
EU har en bred vifte af frihandelsaftaler, og de er meget forskellige med hensyn til
anvendelsesområde og mål.
Arbejdet med gennemførelsen af økonomiske partnerskabsaftaler og vidtgående og brede
frihandelsaftaler skal intensiveres på begge sider. Disse bestræbelsers succes er tæt forbundet
med fremskridt opnået med hensyn til:
tilnærmelse og institutionel kapacitetsopbygning for DCFTA'ers vedkommende
opbygning af gennemførelseskapacitet for ØPA'ers vedkommende.
Middelhavslande støder fortsat på vanskeligheder med at eksportere til EU-markedet. Dette
forekommer til trods for, at frihandelsaftalerne allerede har været anvendt i en lang periode.
Indenlandske udviklinger i de senere år, herunder flygtningekrisen, er blevet yderligere
udfordringer i forhold til opbygningen af eksportkapacitet og diversificering af økonomien,
hvilket ville hjælpe disse partnere med at få større udbytte af de muligheder, som
frihandelsaftalerne giver.
10.1. Handelsstrømme
Samlet set
vokser varehandelen,
navnlig for så vidt angår EU's eksport. Hvis EU's eksport
falder, ser det ud til primært at være forårsaget af eksterne faktorer, som påvirker økonomien i
det pågældende partnerland, og skal ikke ses som et resultat af frihandelsaftalens
funktionsmåde som sådan.
Den betydelige stigning i EU's eksport af
landbrugsprodukter
og
motorkøretøjer
i
forbindelse med den nye generation af frihandelsaftaler er meget positiv og har overgået de
oprindelige forventninger. Høje andele af EU-virksomheder, som anvender FTA-
toldpræferencer i disse sektorer, er udtryk for, at frihandelsaftaler har spillet en afgørende
rolle for disse tendenser.
10.2.
Toldkontingenter
For så vidt angår toldkontingenter, er der et
uudnyttet potentiale
for yderligere eksport i
begge retninger med alle partnere, idet deres anvendelse heraf generelt set fortsat er lav.
10.3.
Præferenceudnyttelsesgrad
Det fremgår af de tilgængelige data, at for
EU-virksomheder
er disse generelt
meget lavere
end vores handelspartneres. Kommissionen har behandlet dette område og identificeret tre
hovedårsager til den beskedne anvendelse af frihandelsaftaler:
manglende
viden
om frihandelsaftalerne
vanskeligheder med at forstå
reglerne for hvert produkt
omstændelige
procedurer for tilvejebringelse af dokumenter,
der er nødvendige for at
kunne opnå præferencebehandling.
Kommissionen arbejder i øjeblikket på at adressere denne manglende viden. Den
forbedrer
de oplysninger,
der er tilgængelige på dens websteder, herunder eksisterende værktøjer
såsom forhåndsafgørelser om oprindelse. Den udvikler også nye typer af
digitale værktøjer
og vejledninger for at formidle information om frihandelsaftaler mere effektivt og hjælpe
virksomhederne med at anvende dem.
34
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
Tæt samarbejde med medlemsstaterne og erhvervslivet vil være afgørende for at få fuldt
udbytte af disse instrumenter og nå ud til så mange virksomheder som muligt.
Manglen på data om præferenceudnyttelsesgrader
for EU's eksport til nogle partnere er et
problem, som det bør prioriteres at få løst med disse lande. De fremtidige frihandelsaftaler vil
indeholde en
bestemmelse om udveksling af data,
men der er fortsat et problem for så vidt
angår de frihandelsaftaler, der allerede finder anvendelse. Uden disse data vil det ikke være
muligt at overvåge anvendelsen af frihandelsaftaler eller virkningen af alle de styrkede
bestræbelser på at hjælpe EU-virksomheder med at anvende dem. Dataene vil også kunne
bidrage til at identificere de sektorer, hvor præferenceudnyttelsesgraderne er lave, således at
foranstaltninger kan rettes målrettet mod dem.
10.4.
Tjenesteydelser og investeringer
Tjenesteydelser og investeringer er en del af alle frihandelsaftaler og vidtgående og brede
frihandelsaftaler i den "nye generation", men det er vanskeligt at se forbindelsen mellem
frihandelsaftalerne og udviklingen på disse områder.
Der er behov for mere tid
for at se den
reelle virkning.
For så vidt angår de anvendte frihandelsaftaler med Chile og Mexico, udvikler handelen sig
positivt.
10.5.
Handel og bæredygtig udvikling (TSD)
Implementeringen af TSD-kapitler kræver bestræbelser på at engagere FTA-partnerne, men
der kan allerede konstateres
positive udviklinger.
Nu er opgaven så at
opstille prioriteter for det fortsatte arbejde
i de kommende år. Ud over
blot ratificering af centrale internationale retsakter er det fortsat en udfordring at sikre en
effektiv gennemførelse i både lovgivning og praksis.
Intensiveret samarbejde
med
internationale
organisationer
som
f.eks.
ILO
vil
understøtte
fremtidige
overvågningsbestræbelser.
10.6. Åbne spørgsmål
Med hensyn hertil er der gjort
fremskridt
inden for:
sundheds- og plantesundhedsforanstaltninger (Colombia, Peru, Moldova, Georgien,
Ukraine)
diskriminerende beskatningsregler for alkohol (Colombia)
tekniske forskrifter og standarder (Ukraine, Georgien).
Ikke desto mindre
er der fortsat problemer
med hensyn til:
sundheds- og plantesundhedsforanstaltninger
restriktioner for handel med landbrugsprodukter
håndhævelse af geografiske betegnelser
offentlige indkøb.
Med henblik på at fokusere bestræbelserne på at åbne markeder vedtog EU og
medlemsstaterne i 2016 en
ny SPS-strategi
med klare markedsadgangsprioriteter for 20
handelspartnere. Disse omfattede lande, med hvilke EU har frihandelsaftaler eller
35
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0036.png
igangværende forhandlinger herom. For at foregribe fremtidige problemer gøres der en større
indsats i de igangværende FTA-forhandlinger
23
.
Jo længere en frihandelsaftale har været anvendt, desto mindre bør EU tolerere fortsat
overtrædelse af FTA-forpligtelser. Efter fem års anvendelse af frihandelsaftalen EU-Korea:
kan EU stadigvæk ikke eksportere oksekød
Korea mangler stadig at anerkende princippet om regionalisering
EU vil fortsat samarbejde med Korea med henblik på at udvide listen over EU's
beskyttede geografiske betegnelser som fastsat i aftalen.
Hvad angår
Peru,
findes den diskriminerende
beskatning af alkohol
fortsat efter tre års
anvendelse. Det står i modsætning til de fremskridt, der er gjort på dette område for
Colombias vedkommende. Dette spørgsmål bør prioriteres med henblik på at finde en løsning.
10.7. Retshåndhævelse
Tvistbilæggelse
under frihandelsaftalen
er ikke blevet anvendt,
men EU anmodede om
nedsættelsen af et
WTO-panel
til at gennemgå de diskriminerende beskatningsregler for
importeret
alkohol,
som opretholdes af
Colombia.
I kølvandet på denne anmodning vedtog
Colombia en lov, der trådte i kraft i januar 2017, og som ser ud til at behandle de relevante
spørgsmål. EU overvåger nu gennemførelsen af loven.
Dette illustrerer, hvordan en retlig foranstaltning undertiden kan skabe hurtige resultater uden
hele proceduren. Kommissionen skal
overveje at anvende retshåndhævelse,
navnlig i sager
af stor økonomisk og systemisk betydning.
23
Eksempelvis har Kommissionen til hensigt at indføre samarbejdsbestemmelser vedrørende dyrevelfærd og
antimikrobiel resistens i alle nye frihandelsaftaler. Formålet hermed er at sikre lige vilkår mellem EU's
landbrugsproduktionsstandarder og dem, der anvendes af vores handelspartnere.
36
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
B
ILAG
1
R
APPORTENS ANVENDELSESOMRÅDE OG ANVENDTE DATA
Anvendelsesområde
Rapporten dækker omfattende frihandelsaftaler indgået efter 2006 (den nye generation af
frihandelsaftaler) og ældre frihandelsaftaler indgået før 2006, som generelt har et mere
begrænset anvendelsesområde ("første generation" af frihandelsaftaler).
Økonomiske partnerskabsaftaler (ØPA'er) og vidtgående og brede frihandelsaftaler
(DCFTA'er) behandles separat på grund af den særlige fokus på disse aftaler for så vidt angår
lovgivningsmæssig tilnærmelse for DCFTA'ers vedkommende og udvikling for ØPA'ers
vedkommende.
Bilag 2 indeholder en fuldstændig liste.
Gennemførelsen af kapitler om handel og bæredygtig udvikling adresseres også i et særskilt
kapitel omfattende alle frihandelsaftaler, som indeholder disse bestemmelser.
Anvendte data
Rapporten omfatter situationen i 2016, og de frihandelsaftaler, der er blevet
anvendt i mindst
ét år
ved udgangen af 2016. Den anvender EUROSTAT:
data fra 2016 vedrørende handelen med varer
data fra 2015 vedrørende tjenesteydelser og investeringer
data siden 2002 for "første generation" af frihandelsaftaler, fordi harmoniserede data for
EU-28 er tilgængelige fra dette tidspunkt.
Hvad angår frihandelsaftalen med Mellemamerika, anvendes der forskellige data på grund af
signifikante forskelle mellem statistikkerne fra EUROSTAT og de mellemamerikanske
statistikker. Rapporten dækker årene 2015-2016 under anvendelse af:
EUROSTAT-data hentet i oktober 2016 for EU's import
mellemamerikanske statistikker tilgængelige for denne periode for EU's eksport.
37
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0038.png
B
ILAG
2
O
VERSIGT OVER FRIHANDELSAFTALER OMFATTET AF DENNE RAPPORT
"Ny generation" af frihandelsaftaler
EU-Sydkorea:
anvendt siden juli 2011.
EU-Colombia-Peru:
anvendt siden marts 2013 for Peru og august 2013 for Colombia.
Associeringsaftale mellem EU og Mellemamerika:
anvendt siden 2013
24
.
Vidtgående og brede frihandelsaftaler
EU-Georgien:
anvendt siden 1. september 2014 og trådt fuldt ud i kraft den 1. juli 2016.
EU-Moldova:
anvendt siden 1. september 2014 og trådt fuldt ud i kraft den 1. juli 2016.
EU-Ukraine:
anvendt siden 1. januar 2016 og trådt fuldt ud i kraft den 1. september 2017.
Økonomiske partnerskabsaftaler
EU-Cariforum
(Antigua og Barbuda Belize Bahamas Barbados Dominica Den Dominikanske
Republik Grenada Guyana Jamaica Saint Kitts og Nevis Saint Lucia Saint Vincent og
Grenadinerne Surinam samt Trinidad og Tobago): anvendt siden den 29. december 2008.
EU-Stillehavsområdet
(Fiji, Papua New Guinea): anvendt siden den 28. juli 2014 for Fiji og
siden den 20. december 2009 for Papua New Guinea.
EU-det østlige og sydlige Afrika (ESA) underregion
(Madagaskar, Mauritius, Seychellerne
og Zimbabwe): anvendt siden den 14. maj 2012.
EU-Cameroun (Centralafrika):
anvendt siden den 4. august 2014.
"Første generation" af frihandelsaftaler
EU-Tyrkiet toldunion:
Associeringsaftale undertegnet i 1963; sidste fase i toldunionen trådte i
kraft den 1. januar 1996.
EU-Schweiz:
anvendt siden 1972.
EU-Norge:
anvendt siden den 1. juli 1973.
EU-Algeriet:
anvendt siden den 1. september 2005.
EU-Egypten:
anvendt siden den 21. december 2003.
EU-Israel:
anvendt siden 1996.
EU-Jordan:
anvendt siden den 1. maj 2002.
EU-Libanon:
anvendt siden den 1. marts 2003.
EU-Marokko:
anvendt siden den 1. marts 2000.
EU-Palæstina:
anvendt siden den 1. juli 1997.
EU-Tunesien:
anvendt siden den 1. marts 1998.
EU-Sydafrika aftale om handel, udvikling og samarbejde:
anvendt siden den 1. januar 2000.
EU-Mexico global aftale:
anvendt siden oktober 2000.
EU-Chile associeringsaftale:
anvendt siden den 1. februar 2003.
EU-Serbien stabiliserings- og associeringsaftale:
anvendt siden den 1. juli 2008.
24
Den midlertidige anvendelse af frihandelsaftalen startede den 1. august for så vidt angår Honduras, Nicaragua
og Panama, den 1. oktober for så vidt angår Costa Rica og El Salvador og den 1. december for så vidt angår
Guatemala.
38
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0039.png
B
ILAG
3
S
TATISTIKKER OM PRÆFERENCEUDNYTTELSE
Statistikker i denne rapport om importørers anvendelse af præferencer, der tilbydes under
EU's frihandelsaftaler, er baseret på administrative data, som importlandet har indsamlet.
De afspejler importen under en præferenceordning, der drog fordel af de tilgængelige
præferencer ("udnyttede præferencer") som en andel af den samlede import, som ville have
været berettiget til præferencer ("berettigede præferencer"). Importen tages kun i betragtning,
såfremt der findes potentielle præferencer, dvs. hvis den anvendte præferencetold er lavere
end den normalt anvendt MFN-toldsats.
1. Præferenceanvendelse på import til EU fra FTA-partnere
Den anvendte tarifordning er udledt af det administrative enheds(told)dokument. Heri angiver
importøren, under hvilken ordning importen skal ske. Dette sammenlignes med berettigelse
som udledt af TARIC-tarifdata. Hvis det er nødvendigt og muligt, foretages korrektioner for
at eliminere fejl.
Det opnåede datasæt er konsistent og gør det muligt at foretage sammenligninger mellem
partnerlande, år og i de fleste tilfælde toldpositioner. Nogle fejl forbliver imidlertid
uopdagede (bl.a. betingelser vedrørende "særligt anvendelsesformål"), og derfor skal
resultater på detaljeret produktniveau fortolkes med forsigtighed.
Se bilag 4.
2. Præferenceanvendelse på eksport fra EU til FTA-partnere
Statistikker om anvendelse af præferencer på eksport fra EU til tredjelande er baseret på
administrative data indsamlet i det enkelte importerende tredjeland. Pr. definition bliver disse
statistikker ikke harmoniseret, og en sammenligning mellem partnerlande eller med EU-
import er farlig på grund af den varierende og ofte tvivlsomme datakvalitet
Der kan konstateres afvigelser, f.eks. indberettet præferenceimport i toldpositioner, som ikke
falder ind under nogen præferencer, eller hvor der er store forskelle mellem den indberettede
samlede import og eksport ifølge Eurostat. En vis harmonisering opnås efterfølgende ved at
fjerne handel i toldpositioner, for hvilke der ikke findes nogen præference i henhold til GD for
Handels markedsadgangsdatabase (bl.a. hvor MFN=0).
Det opnåede datasæt om EU's eksport er således kun konsistent, hvis det benyttes til at
sammenligne anvendelsen i et specifikt land over tid og i et vist omfang på tværs af
produktkategorier. Datasættet bør ikke anvendes til at sammenligne anvendelsen på tværs af
forskellige lande (herunder EU's import).
Se bilag 5.
39
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0040.png
B
ILAG
4
P
RÆFERENCEANVENDELSE PÅ IMPORT TIL
EU
Eksportland
Albanien
Algeriet
Chile
Colombia
Costa Rica
Egypten
El Salvador
Georgien
Guatemala
Honduras
Israel
Jordan
Libanon
Mexico
Moldova
Marokko
Nicaragua
Norge
De besatte palæstinensiske områder
Panama
Peru
Serbien
Sydafrika
Sydkorea
Schweiz
Tunesien
Tyrkiet
Ukraine
ØPA Centralafrika (Cameroun)
ØPA landene i det østlige og sydlige Afrika (ESA)
ØPA Cariforum
Mellemamerika 6
2013
88 %
95 %
93 %
85 %
89 %
96 %
80 %
86 %
89 %
84 %
89 %
76 %
79 %
67 %
89 %
97 %
90 %
74 %
71 %
70 %
95 %
92 %
91 %
82 %
92 %
95 %
92 %
89 %
98 %
96 %
79 %
86 %
2014
88 %
94 %
94 %
96 %
96 %
96 %
91 %
78 %
94 %
93 %
89 %
79 %
87 %
61 %
89 %
97 %
96 %
72 %
78 %
81 %
97 %
94 %
91 %
84 %
91 %
95 %
93 %
86 %
98 %
96 %
80 %
94 %
2015
87 %
97 %
95 %
97 %
96 %
95 %
82 %
83 %
95 %
91 %
89 %
79 %
76 %
52 %
91 %
97 %
94 %
71 %
78 %
70 %
98 %
93 %
85 %
85 %
86 %
95 %
93 %
87 %
91 %
97 %
91 %
92 %
2016
86 %
95 %
95 %
97 %
97 %
96 %
74 %
80 %
95 %
92 %
90 %
68 %
71 %
57 %
88 %
95 %
94 %
66 %
81 %
61 %
97 %
90 %
79 %
87 %
83 %
96 %
93 %
89 %
97 %
97 %
92 %
92 %
40
kom (2017) 0654 (forslag) - RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET, DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET om gennemførelsen af frihandelsaftaler 1. januar 2016 - 31. december 2016
1814795_0041.png
B
ILAG
5
P
RÆFERENCEANVENDELSE PÅ EKSPORT FRA
EU
Importland
Albanien
Chile
Colombia
Costa Rica
Egypten
FYROM
Israel
Kosovo
Libanon
Mexico
Montenegro
Marokko
Nicaragua
Peru
Serbien
Sydkorea
Schweiz
Tyrkiet
2013
78 %
2014
73 %
78 %
56 %
18 %
90 %
2015
76 %
76 %
63 %
78 %
2016
80 %
74 %
71 %
38 %
85 %
90 %
89 %
44 %
49 %
86 %
0%
89 %
65 %
80 %
74 %
68 %
86 %
12 %
42 %
90 %
65 %
80 %
74 %
85 %
22 %
89 %
68 %
78 %
90 %
71 %
79 %
95 %
85 %
52 %
41