Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0662
Offentligt
1816738_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.11.2017
COM(2017) 662 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær
bistand i 2016
DA
DA
kom (2017) 0662 - Ingen titel
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
Indholdsfortegnelse
Indledning
............................................................................................................................... 3
Oversigt over de vigtigste humanitære bistandsoperationer i 2016
............... 3
Yderligere oplysninger og kilder
................................................................................... 11
2
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0003.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
I
NDLEDNING
I denne beretning præsenteres Kommissionens vigtigste aktiviteter og politiske
resultater i 2016 på området humanitær bistand, som blev gennemført af
Generaldirektoratet for Humanitær Bistand og Civilbeskyttelse (GD ECHO). Denne
beretning er udarbejdet i henhold til artikel 19 i Rådets forordning (EF) nr. 1257/96
af 20. juni 1996 om humanitær bistand, i henhold til hvilken Kommissionen skal
forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en årsberetning, der indeholder et resumé af
de foranstaltninger, som er finansieret i løbet af det foregående år.
O
VERSIGT OVER DE VIGTIGSTE HUMANITÆRE
BISTANDSOPERATIONER I
2016
I 2016 voksede de humanitære kriser målt i antal, kompleksitet og alvor. Der var
over 50 væbnede konflikter med kun lille eller slet ingen bedring i de mest alvorlige
store kriser såsom dem i Syrien, Yemen, Sydsudan og regionen omkring Tchadsøen.
Naturkatastrofer
der er knyttet til megatendenser såsom klimaforandringer,
urbanisering og demografisk pres
har i de seneste år skabt humanitære behov for
ca. 26 mio. mennesker hvert år. Alt i alt havde mere end 95 mio. mennesker i 40
lande behov for humanitær bistand i 2016, og næsten 65 mio. mennesker (heraf
halvdelen børn) blev fordrevet, hvilket er flere end nogensinde før.
På denne dramatiske baggrund var EU's budget for humanitær bistand i 2016 det
højeste nogensinde, nemlig på 1,8 mia. EUR
1
.
Reaktionen på krisen i Syrien
En betydelig del af EU's budget for humanitær bistand i 2016 gik til støtte til
flygtninge i de lande, der er mest direkte berørt af krisen i Syrien, samt til mennesker
i Syrien med behov for humanitær bistand.
Kommissionen har således afsat 454 mio. EUR til humanitære operationer i Syrien og
nabolandene i overensstemmelse med de tilsagn, der blev givet på
Londonkonferencen i februar 2016.
I Syrien gik næsten halvdelen af Kommissionens humanitære bistand til øjeblikkelige
livreddende operationer og humanitære nødhjælpsoperationer. Derudover omfattede
støtten tilvejebringelse af sikkert drikkevand, sanitet og hygiejne, fødevarer,
beskyttelse af børn og nødforsyninger. I Jordan og Libanon er en del af EU's
humanitære bistand blevet ydet som kontant bistand til de mest sårbare flygtninge,
livreddende sekundær sundhedspleje, ikkeformel uddannelse, indkvartering samt
vand, hygiejne og sanitet. Indsatsen fokuserede også på stærk opbakning på
internationalt plan til uhindret humanitær adgang, beskyttelse af flygtninge og
overholdelse af den humanitære folkeret.
I 2016 indførte EU også flygtningefaciliteten for Tyrkiet
2
for at bidrage til at dække
behovene hos de 3 mio. flygtninge, der opholder sig i Tyrkiet. Den humanitære del af
1
2
Finansieringen fra Den Europæiske Udviklingsfond på 173 mio. EUR er medregnet i dette beløb.
Kommissionens afgørelse C(2015) 9500 af 24. november 2015 om koordinering af Unionens og medlemsstaternes tiltag
gennem en koordinationsmekanisme
flygtningefaciliteten for Tyrkiet (EUT C 407 af 8.12.2015, s. 8), senest ændret ved
3
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0004.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
faciliteten for 2016 og 2017 på 1,4 mia. EUR fokuserer primært på at støtte
flygtninge uden for lejrene (der udgør langt størstedelen af flygtningene i Tyrkiet, og
som også er de mest sårbare). Med henblik herpå iværksatte Kommissionen
gennem Verdensfødevareprogrammet og Tyrkisk Røde Halvmåne
EU's hidtil største
humanitære projekt, nemlig det sociale krisesikkerhedsnet (ESSN), der sigter mod at
tilvejebringe månedlige kontantoverførsler til én million af de mest sårbare flygtninge
ved hjælp af debetkort.
Reaktionen på de humanitære behov i Afrika
Ligesom i de foregående år var reaktionen på de humanitære kriser i Afrika en anden
væsentlig del af EU's humanitære bistand med særligt fokus på de komplekse
nødsituationer i hele Sahel-området og på Afrikas Horn og regionen omkring
Tchadsøen, hvor fødevaresikkerhedskriser var tynget af en række langvarige
konflikter. Kommissionen har alt i alt bevilget 747 mio. EUR til bekæmpelse af kriser i
Afrika syd for Sahara. Heraf gik de største tildelinger til Sudan og Sydsudan
(192 mio. EUR) og Afrikas Horn (203 mio. EUR) samt Vestafrika (140 mio. EUR).
Både på Afrikas Horn og i Sahel var et centralt element i Kommissionens strategi at
sikre tætte forbindelser med EU's udviklingsbistand med henblik på at støtte de
berørte samfunds modstandsdygtighed. I Den Centralafrikanske Republik (CAR) var
EU fortsat en meget aktiv humanitær donor i overensstemmelse med EU's
vedvarende højprofilerede engagement i CAR, hvor det ydede kort- og langsigtet
bistand og støtte til opbygning af modstandsdygtighed for ofrene for konflikten i selve
landet samt til flygtninge i nabolandene.
Irak, det bredere Mellemøsten og Nordafrika
EU spillede en central rolle med hensyn til at yde bistand til ofrene for konflikten i
Irak (159 mio. EUR) og førte an i de internationale bestræbelser (bl.a. på et møde på
højt plan i FN's Generalforsamling, som blev ledet af kommissær Stylianides). EU har
også bidraget med at levere og koordinere bistand i form af naturalier fra
medlemsstaterne gennem EU's civilbeskyttelsesordning
3
i forbindelse med konflikten
omkring Mosul.
Endvidere fortsatte EU med at yde betydelig støtte til humanitære operationer i
Yemen (70 mio. EUR), hvor situationen fortsat forværredes, både hvad angår basale
humanitære behov og overholdelse af den humanitære folkeret, samt i Palæstina
(25 mio. EUR). I Nordafrika blev der ydet fortsat støtte for at bidrage til at opfylde de
humanitære behov hos Sahrawi-flygtningene samt den konfliktramte befolkning i
Libyen.
Ukraine
EU var fortsat en af de største donorer af humanitær bistand i forbindelse med krisen
i Ukraine og stillede fødevarer, husly, sundhedsydelser og psykologisk bistand til
rådighed for de mest sårbare mennesker, der lider under konflikten i det østlige
Ukraine. I alt blev der tilvejebragt 28,4 mio. EUR til EU's humanitære indsats i
forbindelse med krisen.
3
Kommissionens afgørelse af 18. april 2017 om faciliteten for flygtninge i Tyrkiet og om ændring af Kommissionens
afgørelse C(2015) 9500 af 24. november 2015.
http://ec.europa.eu/echo/what/civil-protection/mechanism_en
4
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0005.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
Imødegåelse af naturkatastrofer
Det var også en vigtig prioritet for Kommissionen i 2016 at reagere hurtigt og
effektivt på naturkatastrofer. Dette sker både ved at trække på humanitær bistand
gennem partnerorganisationer og på EU's civilbeskyttelsesordning, der fremmer og
koordinerer medlemsstaternes bistand i form af naturalier gennem Det Europæiske
Beredskabskoordineringscenter (ERCC).
I 2016 var reaktionen på fænomenet El Niño 2016
et af de værste, der er
registreret
en vigtig prioritet. Kommissionen bevilgede 298 mio. EUR i humanitær
nødhjælp til de mennesker, der var berørt af El Niño.
Kommissionen var også rede til at yde støtte i tilfælde af pludseligt indtrufne
katastrofer. EU ydede navnlig støtte til ofrene for den tropiske orkan Winston i Fiji og
tørken i Papua Ny Guinea og hjalp de mennesker, der var berørt af jordskælvet i
Ecuador i 2016, med både humanitær bistand og mobilisering af europæisk
civilbeskyttelsesbistand.
Tværgående spørgsmål
Undervisning under kriser
Fremme af undervisning under kriser har været en vigtig prioritet for Kommissionen i
de senere år. I 2016 afsatte Kommissionen mere end 4 % af sit oprindelige budget
for humanitær bistand til uddannelsesprogrammer i forbindelse med humanitære
kriser i overensstemmelse med de tilsagn, som kommissær Stylianides gav i
begyndelsen af sin embedsperiode.
Det humanitære verdenstopmøde
Kommissionen deltog aktivt i det humanitære verdenstopmøde (WHS) den 23.-24.
maj 2016 i Istanbul. EU gav ca. 100 tilsagn. Disse omfattede en ny,
udviklingsorienteret politik vedrørende tvangsfordrivelse
4
, nye retningslinjer for
humanitær beskyttelse, aktivt engagement og tiltrædelse af "Grand Bargain"-aftalen
med henblik på at forbedre støttens effektivitet, fortsat støtte til undervisning under
kriser via budgettet for humanitær bistand samt tiltrædelse af chartret om integration
af personer med handicap i den humanitære indsats
5
og chartret om kriser i
byområder
6
.
Grand Bargain-aftalen
Kommissionen spillede en ledende rolle i forhandlingen af Grand Bargain-aftalen frem
til det humanitære verdenstopmøde samt i det første år af gennemførelsen af sine
tilsagn. Med Grand Bargain-aftalen har donorer og gennemførelsesorganer forpligtet
sig til en pakke af foranstaltninger med henblik på at øge effektiviteten af den
humanitære indsats i en ånd af samarbejde og gensidig forpligtelse. Ud over sin rolle
som formidler af Grand Bargain-aftalen som helhed indkalder Kommissionen sammen
med andre partnere til møder om arbejdet med upartiske og omfattende vurderinger
af de humanitære behov. Dette arbejde anses for at være af afgørende betydning, da
4
5
6
Meddelelse fra Kommissionen "Et værdigt liv: fra afhængighed af bistand til selvhjulpenhed
Tvangsfordrivelse og
udvikling", COM(2016) 234 final.
http://humanitariandisabilitycharter.org/
https://unhabitat.org/wp-content/uploads/2016/05/Global-Alliance-for-Urban-Crises-Charter-for-WHS-Final.pdf
5
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0006.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
det danner grundlag for strategisk planlægning og finansiering samt for en målrettet
og effektiv humanitær indsats.
Sammenhængen mellem humanitær bistand og udvikling
Betydningen af sammenhængen mellem humanitær bistand og udvikling indtog en
meget central plads i drøftelserne både ved en række centrale multilaterale
arrangementer og på europæisk plan. I 2016 skete der fremskridt i denne henseende
både på politisk plan (såsom den fornyede europæiske udviklingskonsensus
7
, det
humanitære verdenstopmøde og Grand Bargain-aftalen) og på operationelt plan.
Kommissionens tjenestegrene arbejdede tæt sammen i Haiti om reaktionen på
orkanen Matthew, navnlig med henblik på at styrke fødevaresikkerheden og
landdistrikternes modstandsdygtighed og forbedre byernes modstandsdygtighed. I
Nigeria blev der udarbejdet en fælles strategi for modstandsdygtighed for at tackle
den komplekse krise i den nordøstlige del af landet. Kommissionens tjenestegrene
tog foreløbige skridt til i fællesskab at identificere pilotlande med henblik på
yderligere at styrke det humanitære udviklingssamarbejde og fremvise det som et
mønstereksempel.
I forbindelse med tvangsfordrivelse arbejder Kommissionens tjenestegrene og
Tjenesten for EU's Optræden Udadtil (EU-Udenrigstjenesten) tæt sammen om at
støtte operationer på området med henblik på at implementere den samlede,
udviklingsorienterede tilgang til tvangsfordrivelse. Dette er også en opfølgning af New
York-erklæringen om flygtninge og migranter, der blev vedtaget af FN's
Generalforsamling den 19. september 2016. Det bidrager endvidere til at fremme
gennemførelsen af Den Europæiske Unions globale strategi, der blev offentliggjort i
2016.
Det humanitære samarbejde og udviklingssamarbejdet er blevet styrket som reaktion
på de uddannelsesmæssige behov hos børn, der er berørt af kriser og konflikter, og
for at opbygge mere holdbare uddannelsessystemer i skrøbelige situationer og
krisesituationer med fonden "Education cannot wait" (uddannelse kan ikke vente),
der blev lanceret på det humanitære verdenstopmøde.
Kommissionen fortsatte også med at anvende "sammenhængstilgangen" for at
forbedre fødevare- og ernæringssikkerheden i Sahel gennem AGIR-initiativet "Global
Alliance for Resilience" (Global alliance for modstandsdygtighed). I den forbindelse
gav EU tilsagn om 1,5 mia. EUR i udviklingsbistand til støtte for aktiviteter
vedrørende opbygning af modstandsdygtighed i Vestafrika for perioden 2014-2020.
El Niño-krisen i 2015-2016 var et andet godt eksempel på den fælles indsats mellem
humanitære aktører og udviklingsaktører samt mellem det internationale samfund og
nationale og lokale myndigheder. Den samlede EU-støtte beløb sig til 539 mio. EUR.
Gennem sit arbejde i kriseramte lande har EU fortsat anvendt princippet om "ikke at
gøre skade" og har bestræbt sig på at sikre en konfliktfølsom tilgang i de
foranstaltninger, som det støtter.
Kontanter som bistandsform
7
https://ec.europa.eu/europeaid/policies/european-development-policy/european-consensus-development_en
6
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0007.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
Kommissionen har i overensstemmelse med sine forpligtelser i henhold til "Grand
Bargain"-aftalen videreudviklet brugen af kontantbaseret bistand, når det var
relevant. Kontanter som bistandsform er i stigende grad blevet anvendt i form af
ubegrænsede overførsler til mange formål, som sikrer målbefolkningen værdighed,
valgmuligheder og fleksibilitet. Andre fordele ved at anvende kontanter som
bistandsform er større effektivitet, mere værdi for pengene og i sidste ende større
effektivitet for donorerne og skatteyderne, idet mere bistand når ud til de mest
sårbare befolkningsgrupper. Når det er muligt og hensigtsmæssigt, blev der også
gjort forsøg på at skabe overensstemmelse med lokale og nationale mekanismer
såsom sociale beskyttelsesordninger.
Tvangsfordrivelse
I betragtning af den voldsomme vækst i antallet af personer, der er blevet fordrevet
på grund af konflikter rundt om i verden, og den foruroligende tendens til stadig
mere langvarige fordrivelsessituationer vedtog Kommissionen formelt en ny
udviklingsorienteret tilgang til tvangsfordrivelse. Politikken sigter mod at forhindre, at
tvangsfordrivelse trækker i langdrag, og mod gradvist at bringe afhængigheden af
humanitær bistand i eksisterende fordrivelsessituationer til ophør. Den nye tilgang
fokuserer på at fremme selvhjulpenhed og sætte de fordrevne i stand til at leve i
værdighed og bidrage til deres værtssamfund, indtil frivillig tilbagevenden eller
genbosættelse er mulig. For at øge videnbasen om situationer med langvarige
fordrivelsessituationer og de underliggende faktorer blev Kommissionens
videnscenter om migration og demografi (KCMD) lanceret i juni 2016.
Glemte kriser
EU lagde fortsat særlig vægt på at støtte ofrene for "glemte kriser", som mindst 15 %
af det oprindelige budget for humanitær bistand generelt er afsat til. EU fortsatte
navnlig sin humanitære bistand til Sahrawi-flygtningene i Algeriet, de internt
fordrevne i Myanmar og Sudan, de konfliktramte befolkninger i Pakistan og Darfur-
flygtningene i Tchad.
Nødværktøjskasse
EU's nødværktøjskasse for humanitær bistand har til formål at reagere hurtigt på
pludseligt opståede krisesituationer. Den består af tre finansieringsmekanismer: én
for epidemier, en for lokale foranstaltninger og én for støtte til katastrofefonden
(DREF) under Det Internationale Forbund af Røde Kors- og Røde Halvmåne-
selskaber. Den finansielle tildeling beløb sig til i alt 11,5 mio. EUR, heraf 3,5 mio. EUR
til epidemier, 5 mio. EUR til lokale foranstaltninger og 3 mio. EUR til DREF
ECHO Flight og andre humanitære transport- og logistikaktiviteter
I visse krisesituationer er humanitære flyvninger den eneste måde, hvorpå man kan
få adgang til fjerntliggende områder og nå ud til mennesker i nød på grund af
sikkerhedsmæssige begrænsninger eller mangel på tilstrækkelig infrastruktur.
Humanitære flyvninger anvendes også til evakueringer af medicinske og
sikkerhedsmæssige grunde. For at dække disse behov for adgang i usikre eller andre
vanskelige situationer finansierer Kommissionen specifikke transport- og
logistikprogrammer, navnlig gennem FN's humanitære luftfartstjeneste (UNHAS) og
gennem logistikklyngen (til et samlet beløb af 20,97 mio. EUR). Kommissionen har
også sin egen ECHO-luftfartstjeneste til gavn for humanitære hjælpearbejdere i
7
kom (2017) 0662 - Ingen titel
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
kriseramte områder i Afrika syd for Sahara (med et budget på lidt under
14 mio. EUR).
8
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0009.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
Evaluering af humanitære bistandsoperationer
GD ECHO's evalueringsprogram løber over fem år og har til formål at sikre
fuldstændig dækning af GD ECHO's aktiviteter i denne periode. Med hensyn til
humanitær bistand sikres dette ved at gennemføre en række geografiske og
tematiske evalueringer, som dækker alle vigtige aspekter af GD ECHO's humanitære
interventioner. Dertil kommer, at der i hver femårsperiode udføres én omfattende
evaluering, der bygger på 30 eksisterende evalueringer og yderligere forskning, hvis
det er relevant. En omfattende undersøgelse af denne art gennemføres i 2017 og
dækker perioden 2012-2016. I forbindelse med denne evaluering gennemgås den
overordnede gennemførelse af EU's humanitære bistandspolitik.
9
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0010.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
Budgettet for 2016
1.
Liste over finansieringsaftaler indgået af GD ECHO
8
:
http://ec.europa.eu/echo/files/funding/agreements/agreements_2016.pdf
2. Gennemførelse af GD ECHO's budget for 2016
GENNEMFØRELSE AF ECHO'S BUDGET FOR 2016
Område/land
Afrika
Sudan og Sydsudan
Centralafrika
De Store Søer
Afrikas Horn
Det sydlige Afrika og Det Indiske Ocean
Vestafrika
Nordafrika
Afrika
Mellemøsten og europæiske nabolande
Mellemøsten
Europæiske nabolande
Asien og Stillehavsgruppen
Sydvest- og Centralasien
Sydøstasien og Stillehavsgruppen
Mellem- og Sydamerika, Vestindien
Mellem- og Sydamerika
Vestindien
Verdensomspændende katastrofer
Civilbeskyttelse
EU-bistandsfrivillige
Uddeling af mejeriprodukter
Supplerende operationer og støtte
I ALT
(i mio. EUR)
Beløb
767
192
94
63
203
47
140
20
10
747
634
114
119
73
47
46
28
18
41
42
8
30
89
1 889
8
Herunder navnene på berørte partnerorganisationer.
10
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0011.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
Y
DERLIGERE OPLYSNINGER OG KILDER
Generelle oplysninger om GD ECHO:
http://ec.europa.eu/echo/en
Finansielle
oplysninger
om
Europa-Kommissionens
humanitære
bistandsaktiviteter i 2016:
http://ec.europa.eu/echo/funding-evaluations/funding-decisions-hips_en
Operationelle oplysninger fra tidligere år:
http://ec.europa.eu/echo/about/annual_reports_en.htm
GD ECHO's årlige aktivitetsrapport for 2016:
https://ec.europa.eu/info/publications/annual-activity-reports-2016_en
Den årlige forvaltnings- og effektivitetsrapport for 2016:
https://ec.europa.eu/info/node/10237
GD ECHO's evalueringsrapporter:
http://ec.europa.eu/echo/funding-evaluations/evaluations_en
Europa-Kommissionen og medlemsstaternes data vedrørende finansiering af
humanitær bistand: https://euaidexplorer.ec.europa.eu
Liste over partnere, der modtog støtte i 2016:
PARTNERE I 2016
HUMANITÆRE BISTANDSOPERATIONER
Partnerens navn
Partnerens nationalitet
ACCIÓN CONTRA EL HAMBRE
ES
ACTED
FR
ACTION AGAINST HUNGER
UK
ACTION CONTRE LA FAIM
FR
ACTIONAID
UK
ADRA DANMARK
DK
ADRA DEUTSCHLAND E.V.
DE
AGA KHAN FOUNDATION
UK
AGENCY FOR CO-OPERATION AND RESEARCH
IN DEVELOPMENT
UK
SPANIEN
FRANKRIG
DET FORENEDE KONGERIGE
FRANKRIG
DET FORENEDE KONGERIGE
DANMARK
TYSKLAND
DET FORENEDE KONGERIGE
DET FORENEDE KONGERIGE
11
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0012.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
AGRONOMES ET VETERINAIRES SANS
FRONTIERES
FR
ALLIANCE POUR L'ACTION MEDICALE
INTERNATIONALE
FR
ČLOVEK V TÕSNI,
O.P.S. CZ
ARBEITER-SAMARITER-BUND DEUTSCHLAND
E.V.
DE
ARTSEN ZONDER GRENZEN
NL
ASSOCIAZIONE INTERNAZIONALE VOLONTARI
LAICI– SERVIZIO DI PACE
IT
CARE
AT
CARE
DE
CARE
FR
CARE
NL
CARE
UK
CARITAS
AT
CARITAS
CH
CARITAS
DE
CARITAS
FR
CARITAS
LU
CATHOLIC AGENCY FOR OVERSEAS
DEVELOPMENT
UK
CESVI FONDAZIONE ONLUS
IT
CHRISTIAN AID
UK
COMITATO INTERNAZIONALE PER LO
SVILUPPO DEI POPOLI
IT
CONCERN WORLDWIDE
IE
COOPERAZIONE INTERNAZIONALE
IT
DANISH COMMITTEE FOR AID TO AFGHAN
REFUGEES
DK
DANSK FLYGTNINGEHJÆLP
DK
FRANKRIG
FRANKRIG
DEN TJEKKISKE REPUBLIK
TYSKLAND
NEDERLANDENE
ITALIEN
ØSTRIG
TYSKLAND
FRANKRIG
NEDERLANDENE
DET FORENEDE KONGERIGE
ØSTRIG
SCHWEIZ
TYSKLAND
FRANKRIG
LUXEMBOURG
DET FORENEDE KONGERIGE
ITALIEN
DET FORENEDE KONGERIGE
ITALIEN
IRLAND
ITALIEN
DANMARK
DANMARK
12
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0013.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
DEUTSCHE WELTHUNGERHILFE E.V.
DE
EVANGELISCHES WERK FÜR DIAKONIE UND
ENTWICKLUNG E.V.
DE
FAO
FEDERACION DE ASOCIACIONES MEDICUS
MUNDI ESPAÑA
ES
FEDERATION HANDICAP INTERNATIONAL
FR
FOLKEKIRKENS NØDHJÆLP
DK
FONDAZIONE TERRE DES HOMMES ITALIA
ONLUS
IT
FUNDACION ALIANZA POR LOS DERECHOS, LA
IGUALD Y LA SOLIDARIDAD INTERNACIONAL
ES
FUNDACION OXFAM INTERMON
ES
FUNDACIÓN PLAN INTERNATIONAL ESPAÑA
ES
FUNDACIÓN SAVE THE CHILDREN
ES
GOAL
IE
GRUPPO DI VOLONTARIATO CIVILE
IT
HELP
HILFE ZUR SELBSTHILFE E.V.
DE
HELPAGE INTERNATIONAL
UK
ICRC
IFRC
INTERNATIONAL MEDICAL CORPS
UK
INTERNATIONAL NGO SAFETY ORGANISATION
UK
INTERNATIONAL RESCUE COMMITTE
UK
INTERSOS
IT
IOM
ISLAMIC RELIEF WORLDWIDE
UK
JOHANNITER-UNFALL-HILFE E.V.
DE
TYSKLAND
TYSKLAND
INTERNATIONAL ORGANISATION
SPANIEN
FRANKRIG
DANMARK
ITALIEN
SPANIEN
SPANIEN
SPANIEN
SPANIEN
IRLAND
ITALIEN
TYSKLAND
DET FORENEDE KONGERIGE
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
DET FORENEDE KONGERIGE
DET FORENEDE KONGERIGE
DET FORENEDE KONGERIGE
ITALIEN
INTERNATIONAL ORGANISATION
DET FORENEDE KONGERIGE
TYSKLAND
13
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0014.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
KIRKENS NØDHJELP
NO
KIRKON ULKOMAANAPU SR.
FI
LA CHAINE DE L'ESPOIR
FR
LUTHERAN WORLD FEDERATION
CH
MALTESER HILFSDIENST E.V.
DE
MEDECINS DU MONDE
BE
MEDAIR
CH
MEDECINS DU MONDE
FR
MEDECINS SANS FRONTIERES
BE
MEDECINS SANS FRONTIERES
CH
MEDICO INTERNATIONAL E.V
DE
MEDICOS DEL MUNDO ESPAÑA
ES
MERCY CORPS EUROPE
UK
MISSION AVIATION FELLOWSHIP
INTERNATIONAL
UK
FORENINGEN MISSION ØST
DK
MOVIMIENTO POR LA PAZ, EL DESARME Y LA
LIBERTAD
ES
MUSLIM AID
UK
NORWEGIAN REFUGEE COUNCIL
NO
OXFAM
UK
OXFAM ITALIA ONLUS ASSOCIAZIONE
IT
OXFAM-SOLIDARITE(IT)
BE
PELASTAKAA LAPSET
RÄDDA BARNEN
FI
PLAN INTERNATIONAL
UK
PLAN INTERNATIONAL SVERIGE
INSAMLINGSSTIFTELSE
SE
NORGE
FINLAND
FRANKRIG
SCHWEIZ
TYSKLAND
BELGIEN
SCHWEIZ
FRANKRIG
BELGIEN
SCHWEIZ
TYSKLAND
SPANIEN
DET FORENEDE KONGERIGE
DET FORENEDE KONGERIGE
DANMARK
SPANIEN
DET FORENEDE KONGERIGE
NORGE
DET FORENEDE KONGERIGE
ITALIEN
BELGIEN
FINLAND
DET FORENEDE KONGERIGE
SVERIGE
14
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0015.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
PLAN IRELAND CHARITABLE ASSISTANCE
IE
POLSKA AKCJA HUMANITARNA
PL
PRACTICAL ACTION
UK
PREMIERE URGENCE INTERNATIONALE
FR
RADDA BARNENS RIKSFORBUND
SE
RED BARNET
DK
RED CROSS
BE
RED CROSS
DE
RØDE KORS
DK
RED CROSS
ES
RED CROSS
FI
RED CROSS
FR
RED CROSS
LU
RED CROSS
NL
RED CROSS
NO
RED CROSS
UK
REDD BARNA
NO
REDR
ENGINEERS FOR DISASTER RELIEF
UK
RELIEF INTERNATIONAL
UK
SAVE THE CHILDREN
NL
SAVE THE CHILDREN ITALIA ONLUS
IT
SOLIDAR SUISSE
CH
SOLIDARITES INTERNATIONAL
FR
SOS SAHEL INTERNATIONAL FRANCE
FR
IRLAND
POLEN
DET FORENEDE KONGERIGE
FRANKRIG
SVERIGE
DANMARK
BELGIEN
TYSKLAND
DANMARK
SPANIEN
FINLAND
FRANKRIG
LUXEMBURG
NEDERLANDENE
NORGE
DET FORENEDE KONGERIGE
NORGE
DET FORENEDE KONGERIGE
DET FORENEDE KONGERIGE
NEDERLANDENE
ITALIEN
SCHWEIZ
FRANKRIG
FRANKRIG
15
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0016.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
SOS-KINDERDORF INTERNATIONAL
AT
STICHTING OXFAM NOVIB
NL
STICHTING WAR CHILD
NL
STICHTING WORLD VISION NEDERLAND
NL
SVENSKA KYRKAN
SE
TEARFUND
UK
TERRE DES HOMMES
CH
THE INTERNATIONAL CATHOLIC MIGRATION
COMMISSION
CH
THE SAVE THE CHILDREN FUND
UK
TIERÄRZTE OHNE GRENZEN E.V.
DE
TRIANGLE GENERATION HUMANITAIRE
FR
TROCAIRE
IE
UN
OCHA
UN
OHCHR
UN
PAHO
UNDP
UNESCO
UNFPA
UNHCR
UNICEF
UNISDR
UNOPS
UNRWA
UNWOMEN
ØSTRIG
NEDERLANDENE
NEDERLANDENE
NEDERLANDENE
SVERIGE
DET FORENEDE KONGERIGE
SCHWEIZ
SCHWEIZ
DET FORENEDE KONGERIGE
TYSKLAND
FRANKRIG
IRLAND
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
16
kom (2017) 0662 - Ingen titel
1816738_0017.png
Årsberetning om gennemførelsen af Den Europæiske Unions politikker for humanitær bistand i 2016
WFP
WHO
WORLD VISION
DE
WORLD VISION
UK
ZOA
NL
INTERNATIONAL ORGANISATION
INTERNATIONAL ORGANISATION
TYSKLAND
DET FORENEDE KONGERIGE
NEDERLANDENE
17