Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0688
Offentligt
1828009_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 23.11.2017
COM(2017) 688 final
ANNEX 2
BILAG
til
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG, REGIONSUDVALGET
OG DEN EUROPÆISKE INVESTERINGSBANK
Den tredje rapport om status over energiunionen
{SWD(2017) 384 final} - {SWD(2017) 385 final} - {SWD(2017) 386 final} -
{SWD(2017) 387 final} - {SWD(2017) 388 final} - {SWD(2017) 389 final} -
{SWD(2017) 390 final} - {SWD(2017) 391 final} - {SWD(2017) 392 final} -
{SWD(2017) 393 final} - {SWD(2017) 394 final} - {SWD(2017) 395 final} -
{SWD(2017) 396 final} - {SWD(2017) 397 final} - {SWD(2017) 398 final} -
{SWD(2017) 399 final} - {SWD(2017) 401 final} - {SWD(2017) 402 final} -
{SWD(2017) 404 final} - {SWD(2017) 405 final} - {SWD(2017) 406 final} -
{SWD(2017) 407 final} - {SWD(2017) 408 final} - {SWD(2017) 409 final} -
{SWD(2017) 411 final} - {SWD(2017) 412 final} - {SWD(2017) 413 final} -
{SWD(2017) 414 final}
DA
DA
kom (2017) 0688 - Ingen titel
1828009_0002.png
Bilag 2
Politiske bemærkninger på medlemsstatsniveau, regionalt niveau og EU-
niveau
Nationale energi- og klimaplaner
I overensstemmelse med den skabelon for de nationale energi- og klimaplaner
1
,
som Kommissionen har foreslået, er medlemsstaterne gået i gang med at
udarbejde deres planer for perioden 2021-2030. Disse planer bør omfatte
nationale bidrag til energiunionens målsætninger og energi- og klimamålene for
2030. Mere end to tredjedele af medlemsstaterne har igangsat en politisk proces
for planerne eller er i færd med det. Mere end halvdelen har allerede iværksat
offentlige høringer om planerne. Mere end en tredjedel af medlemsstaterne har
tilkendegivet over for Kommissionen, at de arbejder på at fastlægge
analysegrundlaget og har indledt et regionalt samarbejde om udarbejdelse af
planerne.
Med udgangspunkt i de fremskridt, der er gjort, er det nu nødvendigt at
intensivere bestræbelserne på at udarbejde og færdiggøre udkastene til de
nationale energi- og klimaplaner.
EU
har
gjort
gode
fremskridt
med
diversificeringen
af
energikilder, -transportruter og -leverandører. Det er værd at lægge mærke til, at
udviklingen af vedvarende energi i perioden 2005-2015 har mindsket behovet for
fossile brændstoffer med mere end 10 % i forhold til det niveau, det ellers ville
have været på.
En række medlemsstater er stadig helt eller i overvejende grad afhængige af
forsyninger fra en enkelt kilde eller leverandør. Det gælder bl.a. for Bulgarien,
Estland, Finland, Ungarn, Letland og Slovakiet, der især er afhængige af en
enkelt gasleverandør (Rusland). Nogle medlemsstater befinder sig i en lignende
situation for olie og/eller kul samt for en væsentlig del af deres nukleare
brændselsforsyninger.
EU's strategi for diversificering af gasleverancer er baseret på tre
hovedindsatsområder: i) et gennemsigtigt, likvidt og fleksibelt marked for
flydende naturgas (LNG), ii) den sydlige gaskorridor og iii) gasknudepunktet i
Middelhavet.
Nye sammenkoblinger og LNG-terminaler og navnlig projekter af fælles interesse
har gjort det muligt at forbedre gasforsyningssikkerheden i løbet af de seneste par
år. I dag kan en større andel af efterspørgslen efter gas dækkes via alternative
infrastrukturer, og der er kun en medlemsstat tilbage
Bulgarien
som ikke er
dækket helt ind, hvis dens vigtigste gasinfrastruktur svigter
2
.
Fuldførelsen af det transeuropæiske gasnet skal fremskyndes yderligere for at
imødegå de resterende flaskehalse mellem medlemsstaterne (f.eks. mellem
Kroatien, Ungarn, Rumænien, Bulgarien og Grækenland, fra Portugal og Spanien
til Frankrig samt fra de baltiske stater gennem Litauen til Polen) og for at sikre, at
Energisikkerhed
1
2
Bilag I til forslaget til en forordning om forvaltning af energiunionen, COM(2016) 759 final.
Slovenien er heller ikke i stand til at opfylde dette krav fuldt ud, men er fritaget herfra sammen med
Luxembourg og Sverige.
1
kom (2017) 0688 - Ingen titel
1828009_0003.png
forbrugere og leverandører i alle medlemsstater har adgang til LNG-
knudepunkter. De europæiske forsyninger påvirkes af udviklingen på
verdensmarkedet, hvor gas i stigende grad bliver en global vare, hvilket ses af
sidste års faldende import af LNG i det nordvestlige Europa, hvor leverancerne
blev tiltrukket af højere priser på de asiatiske markeder.
Den sydlige gaskorridor er fortsat et strategisk prioriteret projekt inden for
rammerne af strategierne for den europæiske energisikkerhed og energiunionen.
Det er vigtigt, at korridoren færdiggøres planmæssigt, således at gassen fra nye
leverandører kan nå frem til Europa senest i 2020. EU fortsætter det aktive
samarbejde med alle interessenter, der er involveret i udviklingen af korridoren.
De seneste fund af store naturgasfelter i den østlige del af Middelhavet (Israel,
Cypern og Egypten) og udsigterne til endnu større udnyttelige forekomster
(eventuelt også i Libanon) har styrket regionens profil som gasproducent
og -eksportør. Det er derfor i EU's interesse at hjælpe landene i regionen med at
udnytte deres energiressourcer bedre og med at udvikle det gensidigt fordelagtige
kommercielle samarbejde.
Med hensyn til elektricitet steg efterspørgslen betydeligt i januar 2017, hvor der
forekom koldt vejr over det meste af Europa. Selv om der ikke opstod større
afbrydelser af elforsyningen, indførte mange lande eksportbegrænsninger eller
udtrykkelige eksportforbud, hvilket svækkede tilliden til det indre elmarked og
energisikkerheden. Disse begivenheder understregede behovet for fælles regler,
som gør det muligt at undgå, forberede sig på og håndtere elkriser på en mere
solidarisk og gennemsigtig måde. Medlovgivernes vedtagelse af Kommissionens
forslag om risikoberedskab i elsektoren er et vigtigt led i disse bestræbelser.
Det indre energimarked
Elinfrastruktur
I 2017 har 17 medlemsstater allerede passeret målet om sammenkobling af 10 %
af elnettet i 2020, og flere andre er meget tæt på at gøre det.
Fuldførelsen af det transeuropæiske elnet skal fremskyndes for at øge
forsyningssikkerheden, håndtere udsving, forbedre integrationen af vedvarende
energikilder og fremme det indre energimarked. Der kræves yderligere
elsammenkoblinger og bedre interne linjer for at styrke integreringen af det indre
elmarked i Sydvesteuropa og i Nord- og Centraleuropa (f.eks. Tyskland og Polen)
og for at integrere de baltiske stater i det europæiske elsystem ved synkronisering.
Engrosmarkederne for elektricitet er blevet mere integrerede. 30 af de 42 EU-
grænser
3
er
allerede
nu
omfattet
af
day-ahead-markedskobling.
Markedskoblingen sikrer en mere effektiv udnyttelse af sammenkoblinger, hvilket
medfører effektivitetsgevinster, der kan være med til at højne den sociale velfærd
i EU. Gennemførelse af markedskobling ved alle de øvrige europæiske grænser,
Engrosmarkeder
3
Grænserne i Østrig, Belgien, Tjekkiet, Tyskland, Danmark, Estland, Spanien, Finland, Frankrig, Ungarn,
Italien, Litauen, Letland, Nederlandene, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Sverige, Slovenien,
Slovakiet og Det Forenede Kongerige.
2
kom (2017) 0688 - Ingen titel
1828009_0004.png
hvor der stadig anvendtes eksplicitte day-ahead-auktioner ved udgangen af 2016,
vil medføre en gevinst for den sociale velfærd på over 200 mio. EUR årligt
4
.
Yderligere integrering af markederne kræver en tættere koordinering med
naboområderne. En stor del af elsammenkoblingskapaciteten forbliver uudnyttet
på grund af manglende koordinering mellem transmissionssystemoperatører og
reguleringsmyndigheder i naboområder
5
. Eksempler fra forskellige medlemsstater
viser, at koordineret kapacitetsberegning kan øge den grænseoverskridende
handel betydeligt til gavn for forbrugerne.
Mange medlemsstater har gjort gode fremskridt med at åbne deres
engrosmarkeder for konkurrence. Det seneste eksempel er Finlands ændrede
gasmarkedslov, der ventes at åbne gasmarkedet for konkurrence, når Baltic
connector-projektet (en gassammenkobling mellem Finland og Estland) er
afsluttet. I de medlemsstater, hvor el- og gasmarkederne er blevet åbnet for
konkurrence, har det øget valgmulighederne og forbedret forsyningssikkerheden.
I andre lande er markedskoncentrationen imidlertid større end EU-gennemsnittet,
og ringe konkurrence giver sig udslag i højere priser og mindre sikkerhed.
Mange medlemsstater har endnu ikke fuldt ud gennemført de nødvendige regler,
der gør det muligt at skabe konkurrencedygtige og likvide markeder. Hertil
kommer, at etablerede virksomheder stadig har en stærk markedsposition i en
række medlemsstater. Det er fortsat vigtigt at håndhæve konkurrencereglerne for
at sikre åbne og konkurrenceprægede markeder.
Ukoordinerede statslige indgreb griber i stigende grad forstyrrende ind i markeds-
og investeringssignaler og medfører unødvendige omkostninger for forbrugerne.
Tilpasning af støtteordninger i retning af mere markedsbaserede modeller (f.eks.
ved iværksættelse af udbud) og åbning af kapacitetsmarkeder på tværs af
grænserne kan mindske markedsfordrejninger markant, hvilket er sket i
forskellige medlemsstater.
For erhvervskunders vedkommende er der sket en tilnærmelse af detailpriserne på
el i EU-landene gennem de seneste par år.
Det er for nylig lykkedes for flere medlemsstater at bevæge sig væk fra
regulerede slutbrugerpriser (Irland og Letland). Priserne for husholdningerne
reguleres imidlertid stadig i større eller mindre omfang i omkring halvdelen af
medlemsstaterne, hvilket udgør en hindring for deltagelse på efterspørgselssiden
og konkurrence i detailledet og kan fjerne incitamentet til at investere i
energieffektivitet.
Problemet med energifattigdom bør håndteres mere effektivt på
medlemsstatsniveau. De fleste medlemsstater har endnu ikke defineret
energifattigdom i deres nationale lovgivning. Energifattige husholdninger bør
identificeres bedre, og udviklingen inden for energifattigdom bør overvåges, for
at
der
kan
gøres
en
mere
målrettet
indsats
baseret
Detailmarkeder og forbrugere
4
5
ACER/CEER Annual Report on the Results of Monitoring the Internal Electricity and Gas Markets in
2016 Electricity Wholesale Markets Volume, oktober 2017.
Se ACER/CEER ANNUAL REPORT ON THE RESULTS OF MONITORING THE INTERNAL
ELECTRICITY MARKETS IN 2016, kapitlet om engrosmarkeder, afsnit 3.2/3.3.
3
kom (2017) 0688 - Ingen titel
1828009_0005.png
energieffektivitetsforanstaltninger som f.eks. langsigtede strategier for renovering
af bygninger rettet mod energifattige husholdninger og baseret på socialpolitiske
foranstaltninger som f.eks. målrettet indkomststøtte.
Energieffektivitet og begrænsning af efterspørgslen
Der er gjort væsentlige fremskridt i forbindelse med energieffektivitet. Det
overordnede primærenergiforbrug faldt i årene efter recessionen, hvilket viste, at
det var muligt at opnå økonomisk opsving og vækst uden at øge efterspørgslen
efter energi.
I 2015 var primærenergiforbruget i EU kun 3 % højere end målet for
primærenergiforbruget i 2020, og det endelige energiforbrug i 2015 var allerede
lavere end det aftalte 2020-mål. Både primærenergiforbruget og det endelige
energiforbrug steg i 2015 i forhold til 2014 og ventes også at være steget
yderligere i 2016, hvilket til dels skyldes vejrmæssige udsving og lavere priser på
fossile brændstoffer.
De bebudede nationale mål for 2020 er som helhed på linje med EU's
ambitionsniveau for det endelige energiforbrug, men afvigelsen er blevet større
for primærenergiforbruget.
Medlemsstaterne gør gode fremskridt med at opnå energibesparelser i henhold til
energieffektivitetsdirektivets artikel 7. Deres kollektive indsats i 2015 lå over den
lineære forløbskurve, der skal følges for at opnå de krævede besparelser for EU i
2020.
Det prioriteres højt at fremskynde renoveringen af EU's bygningsmasse, som
tegner sig for ca. 40 % af energiforbruget i EU. Mange medlemsstater har
iværksat ambitiøse politikker for at tilgodese dette behov baseret på finansielle
incitamenter og støtteordninger, bl.a. ved anvendelse af de europæiske struktur-
og investeringsfonde. I denne forbindelse er lettere adgang til attraktive
finansieringsprodukter til finansiering af bygningsrenovering afgørende for at
tiltrække flere private investeringer. Dette har vist sig i forbindelse med
anvendelsen af Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer, hvor det er
lykkedes for den franske region Île de France at opnå et langfristet lån til en lav
rentesats til renovering af op til 10 000 lejligheder.
De fleste medlemsstater har behov for yderligere forbedringer af
energieffektiviteten i transportsektoren, bl.a. for at fremme overgangen til
kollektive transportmidler og nul- og lavemissionskøretøjer. Der bør i denne
forbindelse fortsat lægges særlig vægt på at fremme og støtte elektromobilitet,
herunder at sikre hurtig etablering af opladningsinfrastrukturen, hvilket også
indgår i forslaget om ajourføring af direktivet om bygningers energimæssige
ydeevne
6
.
Dekarbonisering
6
COM(2016) 765 final.
4
kom (2017) 0688 - Ingen titel
Det forventes, at de fleste medlemsstater vil nå deres 2020-mål for sektorer uden
for ETS i henhold til beslutningen om indsatsfordeling. Kun få medlemsstater har
brug for enten at træffe yderligere foranstaltninger eller gøre brug af
fleksibilitetsbestemmelserne. Det gælder navnlig for Østrig, Belgien, Finland,
Tyskland, Irland, Luxembourg and Malta. Malta overskred sit mål i perioden
2013-2015. Foreløbige skøn for 2016 tyder på, at Malta, Belgien, Finland og
Irland vil overskride deres mål for sektorer uden for ETS.
Et vigtigt bidrag til energiunionens aktiviteter stammer fra indtægter, som
medlemsstaterne opnår ved auktionering af emissionskvoter inden for rammerne
af Den Europæiske Unions emissionshandelssystem (ETS). Medlemsstaterne
tjente næsten 15,8 mia. EUR ved auktionering af EU ETS-kvoter i løbet af
perioden 2013-2016. Ca. 80 % er blevet anvendt eller forventes at blive anvendt
til klima- og energiformål. Medlemsstaterne anvender de fleste af disse indtægter
internt til vedvarende energi, efterfulgt af energieffektivitet og bæredygtig
transport.
I 2016 blev emissionerne fra sektorer, der er omfattet af EU's
emissionshandelssystem, reduceret med 2,9 % til 1,75 mia. ton, dvs. til under det
niveau, der er fastsat for 2020.
Den tredje begrænsning af auktioner, som den aftalte udskydelsesforanstaltning
resulterede i, fandt sted i 2016 og reducerede udbuddet inden for EU ETS med
200 mio. ton. Det blev i 2015 aftalt at oprette en markedsstabilitetsreserve (MSR)
for at rette op på den strukturelle uligevægt mellem udbuddet af og efterspørgslen
efter kvoter på CO
2
-markedet og for at gøre auktionsudbuddet inden for EU ETS
mere fleksibelt. Da markedsstabilitetsreserven tages i anvendelse i 2019, har
Kommissionen i maj 2017 for første gang offentliggjort den samlede mængde
kvoter i omsætning, hvilket svarede til 1,69 mia. kvoter.
Vedvarende energi
Medlemsstaterne vil skulle opretholde
og nogle af dem vil skulle intensivere
indsatsen for at nå de bindende 2020-mål i takt med, at forløbskurven bliver
stejlere op til 2020. I 2015 var langt de fleste medlemsstater allerede nået over
deres vejledende gennemsnitlige forløb for 2015-2016. Kun i tre medlemsstater
(Frankrig, Nederlandene og Luxembourg) var andelen af alternativ energi i 2015
lavere end deres vejledende gennemsnitlige forløb for 2015-2016. 11
medlemsstater har allerede overskredet deres 2020-mål for vedvarende energi.
Der fokuseres stadig mere på vedvarende energi i regionale samarbejdsfora såsom
sammenkoblingsplanen for det baltiske energimarked (BEMIP) og
gassammenkoblingen mellem Central- og Sydøsteuropa (CESEC), som er blevet
udvidet til at omfatte nye samarbejdsområder, herunder elektricitet, vedvarende
energi og energieffektivitet. Regionalt samarbejde gør det muligt at opnå
yderligere omkostningseffektivitet ved at udbrede vedvarende energi over hele
EU, hvilket ses af det fælles pilotudbud, der for nylig blev iværksat af Danmark
og Tyskland.
Stabile og forudsigelige lovrammer er en vigtig forudsætning for at kunne
fremme omkostningseffektiv udbredelse af vedvarende energikilder. De seneste
vellykkede auktionsudbud til støtte for vedvarende energiprojekter, bl.a. i
Danmark, Tyskland, Nederlandene og Det Forenede Kongerige, vidner om
investorernes tillid til teknologiske fremskridt, veltilrettelagte politikker og
5
kom (2017) 0688 - Ingen titel
1828009_0007.png
reformer af elmarkedet. Der bør tages ved lære af sådanne eksempler på god
praksis, og de bør formidles over hele EU.
Vedvarende energiteknologier er blevet billigere i løbet af de seneste par år,
hvilket har gjort det muligt for flere forbrugere at producere deres egen
vedvarende energi og ført til øget udbredelse. Der findes mere end 2 500
energifællesskaber i Den Europæiske Union. I Tyskland ejes 50 % af
produktionskapaciteten eksempelvis af privatpersoner, og elektriciteten
produceres til priser, der kan konkurrere med de store markedsaktører.
Medlemsstaterne bør fortsætte de igangværende bestræbelser på at sikre, at eget
forbrug af vedvarende energi ikke underlægges alt for strenge betingelser.
Lokale initiativer
Lokale initiativer som det, der er iværksat af beboerne i den nederlandske by
Breda, har bidraget væsentligt til udviklingen af vedvarende energi på lokalt
niveau. Over 7 500 byer i og uden for EU deltager i borgmesterpagt-initiativet.
Mere end 31 % af EU's befolkning bor i områder med ambitiøse klima- og
energiinitiativer.
Europæisk industri, forskningsinstitutioner og akademiske innovative aktører er
overordnet set godt placeret i det globale energilandskab. Med 35 % af alle
internationale patenter
7
inden for vedvarende energi er EU førende, når det
gælder innovation inden for central lavemissionsteknologi. Der er sket en stor
udvikling hvad angår innovation til modvirkning af klimaforandringer i Europa,
navnlig inden for rene energiteknologier og transport. Der er imidlertid behov for
en større indsats for at bringe denne innovation hurtigt og effektivt ud på
markedet og omsætte den til vækst og jobmuligheder.
SET-planen er den europæiske gennemførelsesmekanisme og det eneste fælles
forum, hvor industrielle interessenter, lande og forskningsinstitutioner, der
beskæftiger sig med forskning og innovation inden for ren energi, kan samles for
at virkeliggøre energiunionens femte dimension. Den igangværende
gennemførelsesproces fokuserer på de mål, der er fastsat for hver af de ti
foranstaltninger i SET-planen, og validerer de forpligtelser, der blev indgået
sidste år, hvilket er et meget vigtigt skridt fremad. Medlemsstaterne er dog nødt
til at samarbejde mere aktivt og kollektivt med forsknings- og industriaktører for
at demonstrere konkrete samarbejdsaktiviteter, som stemmer overens med de mål,
der er fastsat herfor. SET-planen bør desuden fungere som videncenter og
støttemekanisme for medlemsstaterne, således at de kan opfylde de nye
forpligtelser til at planlægge og aflægge rapport om konkrete F&I-indikatorer og
konkurrenceevne inden for femte dimension af de nationale energi- og
klimaplaner, som de pålægges i forslaget om forvaltning af energiunionen.
Den private sektor spiller en afgørende rolle ved at sikre, at nye produkter,
teknologier og tjenesteydelser bringes ud på markedet på en effektiv måde.
(baseret på data fra Den
Europæiske
Forskning, innovation og konkurrenceevne
7
Europa-Kommissionen/Det Fælles Forskningscenter
Patentmyndighed).
6
kom (2017) 0688 - Ingen titel
1828009_0008.png
Offentlig-private partnerskaber er særlig vigtige i denne sammenhæng, hvilket er
årsagen til, at der er afsat betydelige ressourcer til denne type samarbejde under
Horizon 2020.
Der er i den strategiske forsknings- og innovationsdagsorden for transportområdet
(STRIA)
8
beskrevet syv prioriterede områder for den fremtidige
transportforskning og -innovation med henblik på at dekarbonisere
transportsektoren. Baseret på disse køreplaner vil en forvaltningsgruppe
bestående af medlemsstater i november 2017 gå i gang med at kontrollere
nøgleforanstaltningernes gennemførelse, overvåge processen og koordinere
forskningsaktiviteter.
8
SWD(2017) 223.
7