Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0767
Offentligt
1835453_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 15.12.2017
COM(2017) 767 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
OM EIB'S VIRKSOMHED I 2016 I FORHOLD TIL TREDJELANDE UNDER EU'S
BUDGETGARANTI
{SWD(2017) 460 final}
DA
DA
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0002.png
1.
INDLEDNING
Det eksterne långivningsmandat (ELM) er et mangeårigt og succesfuldt element i
partnerskabet mellem Europa-Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank (EIB).
Under ELM yder EU en garanti fra EU-budgettet for at gøre EIB i stand til at øge sin
långivning uden for EU til støtte for EU's politikker. ELM støtter EIB's aktivitet i
førtiltrædelseslandene, det østlige og sydlige naboskabsområde, Asien, Latinamerika og
Sydafrika. I den løbende ELM-periode (2014-2020) garanterer EU's budget op til 27 mia.
EUR af EIB's transaktioner
1
.
Denne rapport indeholder en oversigt over EIB's aktiviteter under EU-garantien i 2016 og de
vigtigste resultater og opnåede virkninger, herunder oplysninger om forventede virkninger i
fremtiden af finansieringstransaktioner undertegnet i 2016, baseret på EIB's ramme for
resultatmålinger (ReM)
2
.
Rapporten giver også en oversigt over transaktionerne, der er
gennemført af EIB uden EU-garanti (dvs. på "egen risiko") for at give en fuldt billede af dens
aktiviteter i disse regioner.
Det ledsagende arbejdsdokument fra Kommissionens tjenestegrene indeholder mere
detaljerede oplysninger og statistiske tabeller om ovennævnte aktiviteter fordelt på projekter,
sektorer, lande og regioner.
2.
VIGTIGSTE RESULTATER
I 2016 undertegnede EIB transaktioner på i alt 6,8 mia. EUR i de regioner, der er omfattet af
det eksterne långivningsmandat, en lille stigning sammenlignet med det foregående år (6,7
mia. EUR). Af dette samlede beløb blev mere end halvdelen (58 %, 4 mia. EUR) gennemført
med EU's garanti. Der var 54 nye transaktioner, for hvilke den første kontrakt blev
undertegnet sidste år
3
.
Alle nye transaktioner i disse regioner forventes at yde enten et "fremragende" eller et "godt"
bidrag til EU's og partnerlandenes prioriteter inden for EIB's ramme for resultatmåling (ReM),
nu i dens femte år.
EIB's ramme for resultatmåling (ReM)
EIB bruger sin ramme for resultatmåling (ReM) på sine transaktioner uden for EU til at styrke
projektvurderingsproceduren og forbedre overvågning og rapportering om faktisk opnåede
resultater. Den viser, hvordan EIB's transaktioner med tiden genererer output, resultater og
virkninger på linje med ELM-målene. Rammerne kan f.eks. spore, hvordan et lån til et
offentligt vandforsyningsselskab (input) øger forsyningen af sikkert drikkevand (output) og
1
2
3
I september 2016 foreslog Kommissionen at øge det maksimale loft for det aktuelle ELM til 32,3 mia. EUR
(COM(2016) 583). Lovgivningsproceduren forventes at slutte med en aftale mellem Parlamentet og
Rådet i anden halvdel af 2017.
Denne rapport er blevet udarbejdet på linje med kravene, som er fastsat i artikel 11 i Europa-Parlamentets og
Rådets afgørelse 466/2014/EU af 16. april 2014, der fastsætter det eksterne långivningsmandat.
"Nye" transaktioner er transaktioner, hvor den første finansieringskontrakt blev undertegnet i 2016. Disse
transaktioner repræsenterer et samlet godkendt volumen på 7,2 mia. EUR.
1
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0003.png
giver flere husstande adgang til sikkert vand (output), hvilket igen fører til bedre sundhed i
lokalsamfundet (virkning). Hensigten er at opnå en bedre vurdering og være i stand til at
rapportere om EIB's bidrag til mandatmålene ved at fokusere på konkrete resultater. ReM-
rammen har været i anvendelse siden 2012.
90 % af de nye projekter forventes at opnå "gode" resultater med hensyn til transaktionens
kvalitet og transaktionens, og alle nye projekter forventes som minimum at opnå et
"acceptabelt" niveau.
Mere end 80 % af de nye projekter forventes at opnå en enten "høj" eller "betydelig" EIB-
additionalitet, og alle nye projekter forventes som minimum at opnå et "moderat" EIB-
additionalitetsniveau.
Nogle af nøgleresultaterne, som forventes fra de nye projekter i 2016, er:
Næsten 10 000 lån til mikrovirksomheder, SMV'er og midcap-selskaber, der bidrager
til at opretholde cirka 544.700 jobs
1,2 mio. passagerer, der dagligt drager fordel af forbedret by- og jernbanetransport
1,5 mio. personer, der drager fordel af forbedrede sundhedstjenester
Tilstrækkelig energiproduktion til at forsyne 338.000 husstande
743 200 husstande tilsluttet forsyningsnettet
469 000 personer, der drager fordel af forbedret affaldshåndtering
150 000 patienter pr. år behandlet i nye eller rehabiliterede hospitaler
37 000 flere studerende tilmeldt de højere uddannelsesinstitutioner
4 mio. personer, der drager fordel af urbane infrastrukturprojekter på tværs af flere
sektorer.
EIB fortsatte også sit engagement i EU's klimadagsorden. De EIB-transaktioner, der er
undertegnet i regioner, der er omfattet af ELM, ligger fortsat et godt stykke over tærsklen på
25 %, der er fastsat i afgørelsen. I 2016 undertegnede EIB lån for 1,9 mia. EUR i ELM-
regionerne som støtte til klimaforanstaltninger, svarende til 28 % af det samlede beløb. Ved
udgangen af 2016 var den samlede klimaindsats i mandatperioden 2014-2020 nået op på 34
%. Långivning i Asien udgør det største bidrag til dette mål, hvor klimaforanstaltninger er en
nøgleprioritet for lån i denne region.
I 2016 understøttede 27 % af det samlede volumen (eller 1,8 mia. EUR), der blev undertegnet
i ELM-regioner under det eksterne långivningsmandat, den horisontale målsætning om
regional integration gennem sammenkoblede energiforbindelser, transportnet, regionale
equity funds og støtte til konvergens gennem udvikling af den lokale private sektor.
3.
3.1.C
FINANSIERINGSTRANSAKTIONER
OVERSIGT OVER NYE EIB-FINANSIERINGSTRANSAKTIONER PR.
MÅL
Lovgivningen, der understøtter ELM, fastsætter de tre overordnede mål for alle EIB-
transaktioner, som er omfattet af garantien over EU-budgettet:
i)
udvikling af den lokale private sektor, især støtte til små og mellemstore virksomheder
2
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0004.png
ii)
iii)
udvikling af sociale og økonomiske infrastrukturer
modvirkning af og tilpasning til klimaændringer
Regional integration landende iblandt, navnlig i førtiltrædelseslande, nabolande og EU, er et
yderligere underliggende mål for transaktioner, der er rettet mod et eller flere af de
overordnede mål.
Kommissionens forslag af september 2016 om revision af ELM-beslutningen
4
efter en
midtvejsrevision
5
introducerer et nyt mål for tacklingen af de grundlæggende årsager til
migration. Rapportering om dette nye mål vil ske i næste årsrapport, når den reviderede
lovgivning er blevet vedtaget.
Af det samlede tegnede beløb i regioner under det eksterne långivningsmandat i 2016 vil 49
% (3,383 mia. EUR) gå til at støtte udviklingen af den lokale private sektor, hovedsagelig ved
at forbedre adgangen til finansiering for små og mellemstore virksomheder,
mikrovirksomheder og midcap-selskaber. Knap halvdelen (51 %, 3,457 mia. EUR) vil bidrage
til udviklingen af sociale og økonomiske infrastrukturer. Alle EIB's transaktioner uden for EU
støtter et eller begge disse mål.
Knap en tredjedel af det samlede volumen vil bidrage til målet om klimaforanstaltninger (28
%, 1,921 mia. EUR). Denne støtte til modvirkning af og tilpasning til klimaændringer er
fordelt på mere end 50 individuelle projekter undertegnet i 2016 under hensyntagen til, at
bidraget til dette mål er sammensat af mange transaktioner, der fokuserer på flere sektorer (for
eksempel kreditlinjer, hvor en lille del af lånene skønnes at understøtte investeringer i
vedvarende energi eller energieffektivitetsforanstaltninger for SMV'er).
Tilsvarende vil 27 % (1,824 mia. EUR) gå til at støtte det horisontale mål om regional
integration, både gennem infrastrukturudvikling og gennem støtte til forbedring af adgang til
finansiering for den lokale private sektor.
Bidraget fra EIB's aktivitet til ELM's mål er vist i figur 1 med inddragelse af transaktioner
gennemført både med ELM-garanti og EIB's egne risikofaciliteter:
4
5
COM(2016) 583
COM(2016) 584
3
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0005.png
Figur 1: Bidrag til ELM-mål (i mio. EUR)
Det medfølgende arbejdsdokument indeholder nærmere oplysninger om de finansierede
projekter.
Udvikling af den lokale private sektor, især støtte til små og mellemstore virksomheder
EIB's støtte til udvikling af den lokale private sektor handler om at skabe de vilkår, der gør det
muligt for personer i udviklingslande og nye vækstlande at udvikle og udvide virksomheder
og derved skabe arbejdspladser, dække behovet for varer og tjenesteydelser, bekæmpe
fattigdom og fødevareusikkerhed og hæve levestandarden. I sidste ende er en bæredygtig
social og økonomisk udvikling ikke mulig uden udvikling af en sådan privat sektor.
Denne støtte antager forskellige former:
kreditlinjer til lokale finansielle formidlere (fortrinsvis banker) med henblik på
videreudlån til små og mellemstore virksomheder
deltagelse i private equityfonde og risikovillig kapital til virksomheder med stort
vækstpotentiale
egenkapitalfinansiering for udbydere af mikrofinansiering
direkte lån til større virksomheder
Der blev indgået aftaler om 26 nye projekter i 2016 til støtte for udviklingen af den lokale
private sektor. Den samlede godkendte EIB-finansiering til disse projekter beløber sig til 3,7
mia. EUR. 22 er kreditlinjer, der understøtter SMV'er, og 4 er lån til infrastruktur i den private
sektor og
F&U-projekter, der ligeledes vil bidrage til udvikling af den lokale private sektor.
Understøtning af SMV'er i Armeniens landdistrikter
Den armenske økonomi har i de seneste år oplevet en stærk vækst og et fald i fattigdom, men
der er behov for at diversificere økonomien og styrke SMV-sektoren, navnlig i de forholdsvis
underudviklede landdistrikter. På trods heraf er små og mellemstore virksomheders adgang til
4
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0006.png
finansiering begrænset, et forhold der afspejler, at lokale banker ikke har direkte adgang til
kapitalmarkederne og i høj grad er afhængige af kortsigtede finansieringskilder.
Apex-lånet til Armenien, der undertegnet i 2014, har bidraget til at løse denne situation ved at
yde langsigtet finansiering til lokale banker gennem Armeniens centralbank. Lånet er
omfattet af EU's garanti under det eksterne lånemandat. Denne finansiering var fuldt allokeret
ved udgangen af 2016, fordelt på 113 virksomheder, der rapporteres at beskæftige 6 357
personer (56 i gennemsnit). Virksomhederne er for størstedelens vedkommende aktive inden
for landbrug, forarbejdning af fødevarer samt overnatnings- og forplejningssektoren. Med en
gennemsnitlig løbetid på mere end fem år udgør lånene en langt mere fordelagtig finansiering
af produktive investeringer sammenlignet med de betingelser, som typisk er tilgængelige for
små og mellemstore virksomheder. Det skønnes, at disse lån kan bidrage til at skabe godt 2
000 yderligere job.
Kooperativet Araks2 beskæftiger omkring 24 personer og udnytter lokal mælkeproduktion til
at fremstille et udvalg af oste. Virksomheden benyttede et femårs EIB-finansieret lån på 95
000 EUR til at erhverve et nyt pasteuriseringsapparat, forme og input, som gør det muligt for
dem at øge produktionen. I fremtidsperspektiv planlægger virksomheden at investere med
henblik på at opnå den tredobbelte produktionskapacitet og øge den andel af salget, som
eksporteres, til mindst 35 %.
Udvikling af sociale og økonomiske infrastrukturer
Udvikling af sociale og økonomiske infrastrukturer, dvs. alt fra veje og energisystemer til
sundhedsplejefaciliteter og bredbåndsinternet, er en af grundpillerne i udviklingsprocessen.
Disse infrastrukturer udgør også et område, hvor offentlig finansiering ofte er af vital
betydning, idet infrastrukturgoder ofte er offentlige goder, der har store positive virkninger for
økonomien, miljøet og menneskers trivsel. Under ELM understøtter EIB
infrastrukturprojekter inden for en bred vifte af sektorer med støtte fra EU-garantien.
I 2016 var der 33 nye projekter, som bidrager til udviklingen af sociale og økonomiske
infrastrukturer i regioner under det eksterne långivningsmandat i 2016. Den samlede
godkendte EIB-finansiering til disse projekter beløber sig til 3,6 mia. EUR.
EIB undertegnede 12 nye projekter i transportsektoren, en stigning i form af lånevolumen (2,1
mia. EUR i 2016) sammenlignet med det foregående år. Offentlig transport i byer og
jernbaner tegnede sig for godt halvdelen af dette lånevolumen.
EIB undertegnede kontrakter for seks nye projekter i energisektoren i 2016 (493 mia. EUR)
og fokuserede mindre på dette område end det foregående år. Der blev finansieret færre store
energiproduktionsprojekter og lagt mere vægt på små anlæg, der involverer energiproduktion
fra vedvarende energikilder. De største energiproduktionsprojekter ligger i Tyrkiet: Fina
Enerji-vindenergiprojekt og en kreditlinje med Isbank, som vil være rettet mod specifikke
ordninger for vedvarende energi og energieffektivitet, der forventes at generere tilstrækkelig
energi til at forsyne cirka 105 000 husstande. I alt vil de nye projekter i 2016 resultere i energi
produceret til ca. 338 000 husstande.
Understøtning af kommunale infrastrukturer og vand/sanitetssektoren
5
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0007.png
EIB undertegnede sidste år to projekter i vand- og sanitetssektoren med et volumen på 129
mio. EUR i lån og yderligere 15 mio. EUR til håndtering af fast affald. Hver af disse
transaktioner er omfattet af EU's garanti under det eksterne lånemandat. To
spildevandsbehandlingsprojekter i Panama og Tunesien vil betjene en samlet befolkning på
ca. 1,5 mio. personer og bidrage til renere vand i Panamabugten og Middelhavet. Et nyt
projekt i sektoren vil understøtte et antal anlæg inden for vandforsyning,
spildevandsbehandling og håndtering af fast affald i Den Kirgisiske Republik.
Tre nye projekter understøtter urban genopbygning eller udviklingsprojekter, der vil omfatte
en række forskellige infrastruktursektorer. Som et svar på det frygtelige jordskælv, der ramte
vestlige dele af Ecuador i april 2016, vil et projekt (159 mio. EUR) finansiere reparation og
retablering af beskadigede infrastrukturer som veje, vand- og elektricitetssystemer og
telekommunikations- og kommunale bygninger. Tilsvarende vil 100 mio. EUR understøtte
reparation af infrastrukturer, som tog skade under nylige oversvømmelser i Tblisi. Et tredje
projekt vil støtte lokale myndigheder i hele Georgien med at opgradere lokale infrastrukturer
og forbedre tjenesteleveringen for de lokale beboere.
Modvirkning af og tilpasning til klimaændringer
Da både årsagen til og virkningerne af klimaændringer er globale, udgør tildelingen og
udvidelsen af klimafinansiering til områder uden for medlemsstaternes grænser en vigtig del
af EU's eksterne politik og udviklingspolitik. EIB spiller en central rolle i disse bestræbelser,
navnlig efter indgåelsen af den banebrydende aftale i Paris i 2015, som trådte i kraft på
UNFCCC-konferencen i november 2016. EIB har allerede opvist resultater i mobilisering af
finansielle ressourcer, der tilbydes lande både inden og uden for EU som støtte til deres
nationalt fastsatte bidrag, nationale planer og strategier for modvirkning af og tilpasning til
klimaændringer samt politikker for kulstoffattig energi og transport.
De nye lån for 1,9 mia. EUR, der blev undertegnet for ELM-regionerne i 2016, vil bidrage til
modvirkningen af og tilpasningen til klimaændringer. Dette opnås gennem en lang række
projekter på tværs af næsten alle sektorer. Alle disse projekter bidrager også til enten
udvikling af den lokale private sektor eller udvikling af sociale og økonomiske infrastrukturer.
I mange tilfælde bidrager derfor kun en del af projektet til klimaforandringsmålet, og kun en
del af lånet til dette projekt er derfor rapporteret som bidragende til målet. En analyse af
resultaterne af tidligere EIB-projekter har vist, at mange projekter yder et lille bidrag til
indsatsen mod klimaændringer, også selvom det ikke er projektets overordnede mål. Et typisk
eksempel er en kreditlinje for SMV'er, hvor nogle af de støttemodtagende virksomheders
projekter tjener til at øge energieffektiviteten i bygninger eller installere mindre vedvarende
energiproduktionskapacitet som f.eks. solfangere. Således bidrager godt 50 nye projekter i
2016 til klimaforanstaltningsmålet, hvoraf 21 er kreditlinjer.
Samlet set yder kulstoffattig transport det største bidrag med 64 % af det samlede volumen,
og vedvarende energi og energieffektivitet bidrager med 21 % i form af nye lånetransaktioner
til klimaindsatsen uden for EU i 2016. Modvirkning i form af for eksempel undgåelse af
metan i affald og spildevand spiller også fortsat en vigtig rolle, mens tilpasning bidrager med
3,5 %.
Nedbringelse af dieselafhængighed i Maldiverne
6
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0008.png
Elproduktion udgør en udfordring for Maldiverne, en øgruppe på 26 atoller. Landet er
overvejende afhængigt af gamle og ineffektive dieselgeneratorer. Så sent som i 2012
udgjorde olieimport 35 % af BNP. Et 45 mio. EUR stort EIB-lån dækket af EU-garantien
under det eksterne långivningsmandat støtter et projekt, som skal bidrage til at ændre denne
situation ved at installere mindst 50 MW hybride sol-diesel-energisystemer med ca. 25 MW i
form af tag- og jordinstallerede PV-solfangere, og mere end 27 MW mere effektiv
dieselgeneratorkapacitet samt rehabilitering af ca. 430 km distributionslinjer. Desuden vil der
også blive installeret lithium-ion-batterier og kontrolsystemer. Dette vil gøre det muligt at
tage 37 MW af den forældede dieselgeneratorkapacitet ud af drift.
Projektet vil levere tilstrækkelig energi til at opfylde behovet for mindst 110 000 husstande,
og der vil blive oprettet cirka 14 500 nye tilslutninger til netværket. Det vil give landet en
anslået besparelse på 13,6 mio. EUR pr. år takket være en reduceret brændstofimport, og det
vil også have en virkning i form af lavere emissioner af CO
2
- og andre forurenende stoffer.
Det skønnes, at anlægget i drift vil resultere i drivhusgasemissioner svarende til 76 kt CO2-
ækv/år. Men i forhold til de forventede emissioner uden projektet skønnes det at resultere i en
reduktion på 34 kt CO
2
-ækv/år.
Regional integration
EIB undertegnede 15 nye projekter i 2016, som bidrager til regional integration. Den samlede
godkendte EIB-finansiering til disse projekter beløber sig til 1,6 mia. EUR. Disse projekter
omfatter transportforbindelser, støtte til konvergens gennem udvikling af den lokale private
sektor og energisammenkobling. Der er blevet undertegnet kreditlinjer for syv projekter (1
mia. EUR), som støtter adgangen til langfristet finansiering for SMV'er og midcap-selskaber,
og dermed økonomisk konvergens med EU. Seks af disse er i Tyrkiet, et i Bosnien og et i
Hercegovina. Yderligere én kreditlinje er specielt målrettet mod SMV'er i fødevare- og
landbrugssektoren i Georgien. EIB har undertegnet fire transportprojekter om
jernbanemodernisering i Ukraine og Moldova, der vil udvide jernbanekapaciteten til
passagertransport og fragttjenester samt bidrage til at fremme handelen på tværs af regionen
og med EU.
3.2.
OVERSIGT OVER EIB-FINANSIERING PR. REGION OG SEKTOR
Tabel 1 giver en oversigt over EIB's finansieringsvolumen i 2016 i de regioner, som er
omfattet af ELM, herunder dem med en ELM-garanti (omfattende eller politisk risiko) og
dem, som er finansieret under EIB's egen risiko faciliteter.
Tabel 1: EIB-finansieringstransaktioner undertegnet i 2016
7
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0009.png
Transaktionsregioner
(mio. EUR)
Førtiltrædelseslande
Middelhavslande
Østlige nabolande, Rusland
Asien
Centralasien
Latinamerika
Sydafrika
I alt i mandatregioner
Transaktioner under ELM med EU-garanti
Samlet garanti
Dækning af politiske
risici
582
-
332
354
-
-
-
-
686
-
3 975
Total ELM
582
1 393
1 616
45
20
319
EIB-faciliteter
2 073
192
-
200
200
200
-
2 865
Total
2 655
1 585
1 616
245
220
519
-
6 840
1 061
1 263
45
20
319
-
3 289
EIB undertegnede lån for 6,8 mia. EUR i de regioner, der er dækket af ELM, i 2016. Det
samlede verdensomspændende beløb var 7,9 mia. EUR (herunder AVS-landene og de
oversøiske lande og territorier). Cirka 5,9 mia. EUR blev givet til førtiltrædelseslande (de
samlede EIB-aktiviteter i Tyrkiet, som er omfattet af EU-garantien, beløber sig i øjeblikket til
9,6 mia. EUR) og naboskabsregionerne (både sydlige og østlige områder). Resten (26 %) blev
undertegnet i Asien, Centralasien og Latinamerika.
Sammenlignet med 2015 er det samlede EIB-finansieringsvolumen i ELM-regionerne vokset
med 2 % (6,7 mia. EUR undertegnet i 2015) som et resultat af en stigning på 54 % i
finansiering under egne risikofaciliteter (1,9 mia. EUR i 2015) og et fald på 18 % i brugen af
EU-garantien (4,8 mia. EUR i 2015).
Tabel 2: Nettou derteg elser pr. år og ku ulative ettou derteg elser i forhold til lofter e over EU’s
aktuelle mandat
i perioden 2014-2020
Mio. EUR
Førtiltrædelseslande
Middelhavslande
Østlige nabolande, Rusland
Asien
Centralasien
Latinamerika
Sydafrika
Total
2014 (H2)
200
380
1040
45
70
219
0
1 954
2015
957
1276
1481
433
70
468
150
4 835
2016
582
1393
1593
45
20
319
0
3 952
Nettoundertegn
elser (mio. EUR)
1 739
3 049
4 114
523
160
1 007
150
10 741
Nettounderteg
Loft
nelser i % af
mandatloft
8 739
20%
9 606
4 831
936
182
2 289
416
27 000
32%
85%
56%
88%
44%
36%
40%
Som vist i det foregående, er den kumulative undertegnelse under ELM nået op på 10,7 mia.
EUR, og den kumulative udnyttelsesgrad for ELM i form af undertegnelser har for øjeblikket
nået 40 % (ca. 38 % af gennemførelsestiden er gået). Sammenlignet med det nuværende
ELM-mandat med et loft på 27 mia. EUR, så har udnyttelsesgraden i Centralasien nået 88 %
af mandatets loft, efterfulgt af de østlige naboer med 85 %, Asien med 56 % og Latinamerika
med 44 %. Bemærk, at disse procenttal ikke tager hensyn til den foreslåede forhøjelse af
ELM-loftet, som i øjeblikket drøftes af Rådet og Parlamentet.
8
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0010.png
Figur 2: Årlig udvikling i EIB's långivning fra egne midler
Figur 2 viser udviklingen i långivningen under ELM og egne risikofaciliteter mellem 2014 og
2016. I samme periode var et gennemsnit på 64 % af EIB's finansiering i de pågældende
regioner omfattet af EU's garanti med årlige udsving på mellem 58 % og 72 %.
Antallet af finansieringsprojekter med kontrakter underskrevet af EIB i regionerne, der er
omfattet af ELM, steg fra 55 i 2015 til 71 i 2016. Af disse 71 transaktioner var 54 projekter
"nye" med den første EIB-finansieringskontrakt undertegnet i 2016. For 17 projekters
vedkommende var en del af den samlede EIB-finansiering blevet overført med kontrakter
undertegnet i de foregående år.
Tabel 3: Antal undertegnede transaktioner pr. region (alle ressourcer) i 2016
Regioner
Førtiltrædelseslande
Middelhavslande
Østlige nabolande, Rusland
Asien
Centralasien
Latinamerika
Sydafrika
I alt i mandatregioner
Midler fra Under EU-
tredjeparter garantien
8
13
16
1
1
4
0
43
EIB-
faciliteter
22
2
0
1
2
1
0
28
Total
30
15
16
2
3
5
0
71
I forbindelse med bankens økonomiske resiliensinitiativ øgede EIB i 2016 markant sin
långivning i det vestlige Balkan sammenlignet med 2015 (+92 %) med et samlet beløb på 427
mio. EUR og i Middelhavslandene (+12 %), hvor det samlede undertegnede beløb var på i alt
1,6 mia. EUR som led i EIB's initiativ med henblik på økonomisk modstandsdygtighed til
støtte for disse regioner. Størstedelen af dette beløb blev undertegnet for projekter med fokus
9
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0011.png
på at styrke udviklingen af den lokale private sektor, navnlig i form af kreditlinjer som støtte
til SMV'er (54 % i Middelhavslandene og 64 % i det vestlige Balkan).
I 2016 udgjorde kreditlinjerne 46 % af det samlede udlån (37,5 % i 2015), mens 54 % blev
undertegnet til finansiering af infrastrukturprojekter og andre projekter (62,5 % i 2015), hvor
transportprojekter udgør halvdelen af volumenet.
Långivning i førtiltrædelseslande bidrog mest til målet om udvikling af den lokale private
sektor med 1,8 mia. EUR (52 %), efterfulgt af Middelhavslandene med 960 mio. EUR (28 %).
Den østlige naboskabsregion er den region, der bidrager mest til målet om opbygning af
økonomiske og sociale infrastrukturer med 1,2 mia. EUR (34 %) af det samlede udlån til dette
mål.
Endelig scorer førtiltrædelseslandenes region også højere for målet om regional integration
med 1,3 mia. EUR (69 %) af alle låneressourcer.
Tabel 4: Sektorfordeling af EIB's finansieringstransaktioner som undertegnet i 2016 i de regioner, der er
omfattet af afgørelsen (alle ressourcer)
Række titler
Kreditlinjer/Banker
Transport
Energi
Industri
Sundhed
Vand og kloakanlæg
Landbrug, fiskeri og skovbrug
Telekommunikation
Byudvikling
Uddannelse
Kombinerede infrastrukturer
Tjenesteydelser
Fast affald
I alt
-
2 655
-
-
-
-
-
26
10
1 585
1 616
245
100
100
9
75
25
5
220
519
70
Førtiltrædelseslande Middelhavslande
1 775
405
223
-
185
41
70
141
15
46
Rusland,
Østeuropa,
Sydl. Kaukasus
849
333
398
47
111
781
41
111
Asien
Centralasien
200
200
45
41
200
162
Latinamerika
Total
3 158
1 825
556
384
185
171
141
100
100
79
75
51
15
6 840
3.3.
VIRKNING OG MERVÆRDI AF EIB-TRANSAKTIONER
ReM-rammen indeholder en vurdering af EIB's finansieringstransaktioner i hele deres
livscyklus. Den bidrager til at udvælge sunde projekter, som er i overensstemmelse med EU's
prioriteringer, og hvor EIB's engagement vil tilføre merværdi. I vurderingsfasen identificeres
der resultatindikatorer med basisniveauer og mål for at bedømme transaktionens forventede
økonomiske, sociale og miljømæssige resultater. I hele projektets løbetid føres der kontrol
med disse resultatindikatorer, og der aflægges rapport på to vigtige tidspunkter: nemlig ved
projektets afslutning og tre år efter projektets afslutning for direkte transaktioner, ved
afslutningen af investeringsperioden og ved afslutningen af private equity-fondes levetid og
ved udgangen af tildelingsperioden for udlån via formidlere.
Projekter vurderes i henhold til tre "søjler":
i søjle 1 vurderes det forventede bidrag til EU's og partnerlandenes prioriteringer og
støtteberettigelse i henhold til målsætningerne for EIB's mandat
(ii
i søjle 2 vurderes kvaliteten og forsvarligheden af transaktionen, baseret på de
forventede resultater
10
(i
kom (2017) 0767 - Ingen titel
1835453_0012.png
iii)
i søjle 3 vurderes EIB's forventede finansielle og ikke-finansielle additionalitet.
I denne sektion redegøres der for de forventede og opnåede resultater i forhold til EU's
politiske målsætninger som registreret af ReM-rammen. Med hensyn til forventede resultater
dækker denne sektion ikke alle kontrakter, der blev undertegnet i 2016, men alle projekter, for
hvilke den første finansieringsaftale blev undertegnet i 2016 (de betegnes som "nye
projekter"). Inden for dette anvendelsesområde blev der i 2016 undertegnet 54 nye projekter i
ELM-regionerne. De samlede godkendte EIB-lån knyttet til disse projekter beløber sig til 7,3
mia. EUR.
11 projekter i ELM-regionerne, som oprindeligt blev vurderet inden for rammerne af ReM,
nåede deres afslutning i 2016 og muliggjorde dermed en mere indgående vurdering af deres
resultater. Projekterne omfattede seks kreditlinjer til SMV'er og midcap-selskaber, tre
infrastrukturprojekter og to projekter med tilknytning til industri og F&U.
Figur 3: ReM-ratings pr. søjle for nye transaktioner undertegnet i 2016
I 2016 opnåede alle nye projekter mindst en rating som "god" i søjle 1 og lå dermed på linje
med ELM's målsætninger om at yde et stort bidrag til enten nationale eller EU's
udviklingsmålsætninger og et moderat bidrag til andre. 19 projekter opnåede ratingen
"fremragende" for deres bidrag til både EU's og nationale udviklingsmål.
I tilfælde af direkte finansierede projekter er ratingen i søjle 2 baseret på projektets soliditet,
finansielle og økonomiske bæredygtighed og miljømæssige og sociale bæredygtighed. For så
vidt angår formidlede transaktioner bygger ratingen på forventede resultater, vægtet med
risikoovervejelser som målt ved formidlerens sundhed, og kvaliteten af driftsmiljøet. 50
projekter opnåede ratingen "god" under søjle 2 med et gennemsnitligt økonomisk afkast på
mellem 10 % og 15 % for infrastrukturprojekter. Fire projekter modtog en "acceptabel" rating,
ofte på grund af højrisikomiljøer, der indvirker på sandsynligheden for at opnå de planlagte
resultater. Disse omfatter projekter i Ukraine og Kirgisistan.
Under søjle 3 opnåede 7 projekter ratingen "høj", og 39 projekter blev vurderet som
"betydelig".
4.
EIB'S SAMARBEJDE MED ANDRE INSTITUTIONER
4.1. SAMARBEJDE MED KOMMISSIONEN
11
kom (2017) 0767 - Ingen titel
EIB's samarbejde med Kommissionen om spørgsmål i forbindelse med det eksterne
udlånsmandat finder sted inden for rammerne af et bredere partnerskab mellem de to
institutioner inden for en lang række områder lige fra stimulering af investeringer i EU,
herunder også via Den Europæiske Fond for Strategiske Investeringer, samt alle blandede
faciliteter, der støtter EIB og andre internationale finansielle institutionernes
udviklingsaktiviteter uden for EU.
I henhold til ELM-afgørelsen skal Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten og EIB samarbejde
og styrke overensstemmelsen mellem EIB's eksterne aktiviteter og EU's eksterne politiske
målsætninger med det formål at maksimere synergien mellem EIB's finansiering og EU's
budgetmidler. Dette sker navnlig gennem en regelmæssig og systematisk dialog og tidlig
konsultation om politikker, strategier og projektplanlægning. Aftalememorandummet
(revideret i 2013) mellem Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten og Den Europæiske
Investeringsbank vedrørende samarbejde og koordinering i de regioner, der er omfattet af
ELM, anvendes fortsat, f.eks. i form af udveksling af oplysninger om projektplanlægning og
kontaktoplysninger.
Et konkret eksempel på dette samarbejde er samhusningen af EIB's kontorer med EU-
delegationer og nye, eksterne EIB-kontorer, som flytter ind hos lokale delegationer. Kontoret i
Beijing blev formelt indviet den 30. maj 2016 og dækker Kina og Mongoliet. Derudover blev
kontoret i New Delhi indviet i første kvartal af 2017.
EU's blandingsmekanismer udgør et yderligere mødested for struktureret samarbejde.
Blandinger resulterer i stærke samfinansieringsforbindelser med andre internationale
finansielle institutioner og tilpasning til EU's politikker og prioriteter i det enkelte lands
kontekst. Desuden muliggør og kræver disse faciliteters forvaltningsstruktur en tæt
koordinering og et tæt samarbejde med Kommissionen, EU-Udenrigstjenesten og andre
internationale finansielle institutioner før præsentationen af et projekt, der kombinerer
bistandsmidler med EIB-lån.
EIB deltog i 2016 fortsat aktivt i de regionale ordninger, som kombinerer lån og gavebistand.
Der blev i 2016 godkendt eller indgået aftaler om 177,32 mio. EUR i budgetfinansierede EU-
bidrag (gavebistand, teknisk bistand, risikovillig kapital), der forvaltes af EIB, som
supplement til EIB's finansiering i områder under det eksterne långivningsmandat (39 mio.
EUR
af
EU's
budgetmidler
som
supplement
til
EIB's
lån
under
naboskabsinvesteringsfaciliteten, 53 mio. EUR i investeringsfaciliteten for det vestlige
Balkan, 18 mio. EUR i investeringsfaciliteten for Latinamerika, 18 mio. EUR i
investeringsfaciliteten for energieffektivitet og miljø i Østeuropa og miljøpartnerskab, 5,32
mio. EUR i det østlige partnerskabs forvaltningsfond for teknisk bistand, 1,64 mil EUR i
lånefaciliteten for investeringer og partnerskab mellem EU og Middelhavsområdet (FEMIP)
og 41 mio. EUR til risikovillig kapital). EIB samarbejdede tæt med Kommissionen i den
tekniske ekspertgruppe under EUBEC (EU Platform for Blending in External Cooperation).
Den detaljerede liste over EIB-forvaltede EU-budgetfinansierede transaktioner (teknisk
bistand, gavebistand, egenkapital) i 2015 findes i det medfølgende arbejdsdokument.
Kommissionen samarbejder fortsat med EIB på en række andre politikområder, bl.a. i
forbindelse med ikke-samarbejdsvillige skattejurisdiktioner. I januar 2016 vedtog
Kommissionen en ny pakke af foranstaltninger til bekæmpelse af skatteundgåelse, der
indeholder en række initiativer til en stærkere og mere velkoordineret EU-tilgang til
12
kom (2017) 0767 - Ingen titel
bekæmpelse af virksomheders skattemanipulation inden for og uden for det indre marked.
Pakken udbygger de kriterier, som udgør god skatteforvaltning, herunder foranstaltninger til
bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning. Pakken afspejler drøftelserne i Rådet,
henstillingerne fra Europa-Parlamentet samt resultaterne af OECD's projekt vedrørende
udhuling af skattegrundlaget og flytning af overskud (Base Erosion and Profit Shifting). I
januar 2017 præsenterede EIB sin foreløbige tilgang til sin politik over for svagt regulerede,
uigennemsigtige og usamarbejdsvillige og skattefølsomme jurisdiktioner.
De nærmere aspekter af det interinstitutionelle samarbejde mellem EIB, Kommissionen og
EU-Udenrigstjenesten til støtte for både EU's og partnerlandenes prioriteringer i disse
områder kan findes i det medfølgende arbejdsdokument.
4.2. SAMARBEJDE MED DEN EUROPÆISKE OMBUDSMAND
Aftalememorandummet fra 2008 mellem EIB og Den Europæiske Ombudsmand danner
grundlag for de to faser af EIB Complaints Mechanism
den interne (EIB-CM) og den
eksterne (ombudsmanden)
der blev godkendt af EIB's bestyrelse i 2010 efter en
omfattende offentlig høring. Det sikrer en fælles forståelse af formål og en ensartet
anvendelse i alle de interne og eksterne dele med særligt fokus på:
En effektiv intern klagemekanisme (EIB-CM), der behandler klager fra eksterne parter
til EIB på tværs af alle afdelinger af EIB.
Når det gælder klager med relation til transaktioner uden for EU, herunder de eksterne
mandater, forpligter ombudsmanden sig til på eget initiativ systematisk at behandle
klager, når klageren ikke er statsborger eller bosiddende i Unionen.
Ombudsmandens undersøgelser, med anerkendelse af EIB-CM som den nødvendige
forudgående tilgang.
I 2016 modtog ombudsmanden ingen klager angående EIB's aktiviteter i regionen omfattet af
det eksterne långivningsmandat.²
EIB's nuværende klagemekanisme bestemmer, at EIB skal bestræbe sig på at revidere
mekanismen med jævne mellemrum. Den igangværende revision, som også omfatter en
offentlig høring, forventes afsluttet med udgangen af 2017.
4.3. SAMARBEJDE MED INTERNATIONALE FINANSIERINGSINSTITUTTER
Samarbejdet med andre internationale finansieringsinstitutter er en integreret del af EIB's
aktiviteter, der varierer fra dialog vedrørende institutionelle forhold, horisontale spørgsmål og
tematiske problemstillinger samt gensidige høringer til avancerede former for operationel
samfinansiering og arbejdsdeling. En stor del af dialogen mellem de internationale
finansieringsinstitutter finder sted i særlige arbejdsgrupper, der mødes regelmæssigt for at
udveksle bedste praksis eller drøfte specifikke problemstillinger.
Samarbejdet mellem EIB og Den Europæiske Bank for Genopbygning og Udvikling (EBRD)
er fortsat under aftalememorandummet fra 2012. Der blev afholdt et møde i styringskomitéen
under Kommissionens formandskab i juni 2016. Mødet fokuserede navnlig på bankernes
reaktion på migrationskrisen samt det overordnede samarbejde. EIB og EBRD afholdt
13
kom (2017) 0767 - Ingen titel
endvidere to møder i kontaktgruppen med henblik på en udveksling af synspunkter på deres
transaktionskanaler i områderne, hvor de begge er operative. Derudover delte de to banker
oplysninger om deres reaktion på migrationskrisen og andre emner af fælles interesse,
herunder spørgsmål i forbindelse med offshoring og det nyligt oprettede initiativ
EU4Business i den østlige partnerskabsregion. 27 projekter undertegnet i 2016 var
samfinansierede med andre internationale finansieringsinstitutter. EBRD er den største
medfinansierende part (13 projekter) med et samlet beløb på 1,1 mia. EUR, svarende til 44 %
af det samlede samfinasieringsvolumen, fulgt af World Bank Group (7 projekter), svarende til
32 % af det totale samfinansieringsvolumen. Den Interamerikanske Udviklingsbank og Den
Latinamerikanske Udviklingsbank medfinansierede 2 projekter (4 %), og Den Asiatiske
Udviklingsbank medfinansierede 4 projekter (22 %).²
Samarbejdet mellem EIB, AFD og KfW er til stadighed blevet intensiveret i de seneste år. I
2016 blev 4 projekter samfinansieret med AFD i ELM-regionerne med en samlet EIB-
finansiering på 778 mio. EUR. 3 projekter samfinansieret med KfW med en samlet EIB-
finansiering på 142 mio. EUR. I mellemtiden er der blevet etableret regelmæssige møder på
politik- og koordineringsniveau samt på operativt niveau, hvilket har lettet udvekslingen af
oplysninger og skabt større gennemsigtighed.
De tre institutioner samarbejder også tæt inden for rammerne af initiativet om gensidig
tillidsinitiativ (MRI). MRI blev lanceret i 2013 og er et bredt anerkendt middel til
gennemførelse af EU's eksterne samarbejdspolitikker. Initiativet indebærer, at de tre MRI-
partnere overlader det til en af dem at udføre visse opgaver, f.eks. nogle af projektets due
diligence eller tilsyn med indkøb. Promotorerne værdsætter den forenklede proces, som er
resultatet af initiativet. Ledelsen og de beslutningstagende organer blandt MRI-partnerne er
blevet bekendt med dokumenter udarbejdet af en anden institution som grundlag for deres
egne beslutninger. Samtalerne om, hvordan arbejdsdeling og uddelegering yderligere kan
styrkes og bringe MRI's relevans og effektivitet til et højere niveau, fortsatte i 2016.
En ny og markant udvikling i 2016 var optagelsen af tre nye medlemmer: Den Asiatiske
Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB), Den Islamiske Udviklingsbank og Den Nye
Udviklingsbank (også kendt som "BRICS" Bank). Aftalememorandummet underskrevet af
EIB og AIIB i maj 2016 i Beijing sætter rammerne omkring en yderligere konsolidering af
forholdet mellem EIB og AIIB i områder med fælles investeringsinteresser, vidensdeling og
etablering af regelmæssige møder på højt niveau.
Udover de mange arbejdsgrupper og initiativer, som dækker en bred vifte af emner (klima,
infrastrukturer, finansiering, risiko, resultatmåling, efterfølgende evaluering, gældshåndtering
osv.), så er samarbejdet mellem de multilaterale udviklingsbanker så stærkt som nogensinde. I
2016 fokuserede deres drøftelser på højt niveau på nøglepunkter på udviklingsdagsordenen,
nemlig hvordan man i fællesskab kan styrke de multilaterale udviklingsbankers støtte til
klimaforanstaltninger og bidrage til bæredygtige udviklingsmål. Håndtering af følgerne af
flygtningekrisen og tvangsflytning var et andet centralt emne for de multilaterale
udviklingsbankers samarbejde i 2016. Der blev nedsat en særlig task force med det formål at
definere og måle mobilisering og katalysering af de multilaterale udviklingsbankers
finansiering af den private sektor. Med udgangspunkt i anbefalingerne fra G7 og G20 har de
multilaterale udviklingsbanker også arbejdet sammen om metoder til optimering af deres
regnskaber og styrkelse af deres lånekapacitet som støtte til udviklingsmål.
14
kom (2017) 0767 - Ingen titel
EIB fortsatte også med at styrke sine bånd til FN-systemet efter underskrivelsen af
aftalememoranda med UNIDO, IFAD og FAO. EIB og FN's udviklingsprogram (UNDP)
underskrev et aftalememorandum med i oktober 2016. Det tematiske fokus i dette partnerskab
er svar på klimaforandringer, respons på og efter krisesituationer, migrationskrisen og fremme
af inklusive markeder og iværksætteri. Der blev ligeledes underskrevet en aftale med UNOPS
i april 2016. Dette partnerskab vil sætte begge institutioner i stand til at overvinde de aktuelle
udfordringer for en bæredygtig udvikling, især i skrøbelige økonomier, samt modvirke
klimaændringer og øge den private sektors kapacitet til at skabe vækst og forandring.
15