Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0795
Offentligt
1848351_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 19.12.2017
SWD(2017) 468 final
ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE
HØRING AF INTERESSENTER - SAMMENFATTENDE RAPPORT
Ledsagedokument til
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om fastsættelse af regler og procedurer for overholdelse og håndhævelse af EU's
harmoniseringslovgivning for produkter og om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 305/2011, (EU) nr. 528/2012, (EU) 2016/424, (EU) 2016/425,
(EU) 2016/426 og (EU) 2017/1369 og af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2004/42/EF, 2009/48/EF, 2010/35/EU, 2013/29/EU, 2013/53/EU, 2014/28/EU, 2014/29/EU,
2014/30/EU, 2014/31/EU, 2014/32/EU, 2014/33/EU, 2014/34/EU, 2014/35/EU,
2014/53/EU, 2014/68/EU og 2014/90/EU
{COM(2017) 795 final} - {SWD(2017) 466 final} - {SWD(2017) 467 final} -
{SWD(2017) 469 final} - {SWD(2017) 470 final}
DA
DA
kom (2017) 0795 - Ingen titel
Indhold
1.
HØRINGENS FORMÅL ............................................................................................ 2
1.1. Høringsmetode og værktøjer ............................................................................. 2
2.
RESULTATERNE AF HØRINGSAKTIVITETERNE.............................................. 2
2.1. Møder i ekspertgruppen for det indre marked for produkter – gruppen for
markedsovervågning ......................................................................................... 2
2.2. Møder i Toldekspertgruppen ............................................................................. 2
2.3. Konference for interessenter ............................................................................. 3
2.4. Offentlig høring ................................................................................................. 3
2.4.1.
2.4.2.
2.4.3.
2.4.4.
2.4.5.
Overholdelse af reglerne for produkter på det indre marked og
afskrækkelse gennem eksisterende håndhævelsesmekanismer ........... 3
Bistand i medlemsstaterne og på EU-plan til overholdelse af
reglerne ................................................................................................ 4
Virksomheders demonstration af overholdelse af reglerne. ................ 4
Grænseoverskridende markedsovervågning i EU ............................... 5
Markedsovervågning af produkter importeret fra tredjelande ............ 5
2.5. Målrettet høring udført af leverandøren ............................................................ 6
2.6. Uformel høring af små og mellemstore virksomheder på "Small Business
Act"-opfølgningsmødet med interessenter i december 2016 ............................ 6
3.
FEEDBACK TIL INTERESSENTER ........................................................................ 6
1
kom (2017) 0795 - Ingen titel
1848351_0003.png
1.
HØRINGENS FORMÅL
Kommissionen ønskede at foretage en evidensbaseret vurdering af, i hvilket omfang
bestemmelserne om markedsovervågning i forordning (EF) nr. 765/2008 har været effektive,
virksomme, relevante, sammenhængende og har skabt europæisk merværdi. Resultaterne af
evalueringen vil støtte, at der træffes foranstaltninger til at styrke indsatsen for at bekæmpe
produkter, som ikke overholder reglerne, som er tilgængelige på det indre marked.
1.1. Høringsmetode og værktøjer
Markedsovervågningsmyndighederne
er blevet hørt på møderne i ekspertgruppen for det
indre marked for produkter i 2016.
En
konference for interessenter -
som var åben for alle interesserede -
blev
afholdt af
Kommissionen den
17. juni 2016.
En
offentlig høring på alle EU´s officielle sprog,
offentliggjort på en hjemmeside på
Europa,
løber fra 1. juli til 31. oktober 2016. Små og mellemstore virksomheders deltagelse i
høringen blev fremmet og støttet gennem det europæiske virksomhedsnetværk (Enterprise
Europe Network).
2.
RESULTATERNE AF HØRINGSAKTIVITETERNE
2.1. Møder i ekspertgruppen for det indre marked for produkter – gruppen for
markedsovervågning
De sidste møder i ekspertgruppen for det indre marked for produkter – gruppen for
markedsovervågning blev afholdt den 1. februar 2016, den 21. oktober 2016 og den 31. marts
2017.
På det første møde mindede Kommissionen om de udfordringer, som
markedsovervågningsmyndigheder har indberettet i de nationale undersøgelser og vurderinger
af de aktiviteter, som er blevet udført mellem 2010 og 2013. Det detaljerede IMP-dokument
er vedlagt konsekvensanalysen (bilag 2).
På mødet den 21. oktober 2016 oplyste Kommissionen deltagerne om status for initiativet for
håndhævelses- og overholdelse og forklarede, at formålet var at modtage feedback om
egnetheden af de omhandlede ideer. Det udtømmende referat findes på:
http://ec.europa.eu/transparency/regexpert/index.cfm?do=
groupDetail.groupDetailDoc&id=28611.
Mødet den 31. marts 2017 fokuserede på lovforslaget og særligt på, hvordan samarbejdet
mellem medlemsstaterne kan forbedres, hvordan man kan skabe et ensartet og tilstrækkeligt
niveau for markedsovervågning, og hvordan man kan skærpe grænsekontrollen af produkter,
der importeres til det europæiske marked.
2.2. Møder i Toldekspertgruppen
Toldekspertgruppen, som mødtes den 22. april, blev oplyst om lanceringen af håndhævelses-
og overholdelsesinitiativet. Toldmyndighederne blev opfordret til at deltage i høringerne og
fremsætte deres synspunkter på mulige udfordringer og nødvendige tiltag.
2
kom (2017) 0795 - Ingen titel
1848351_0004.png
Ekspertgruppen PARCS mødtes den 1. december 2016 for at drøfte produktsikkerhed og
kontrol med overholdelsen af reglerne. På mødet gjorde Kommissionen status over
revisionen af forordning (EF) nr. 765/2008.
2.3. Konference for interessenter
Et arrangement for interessenter blev afholdt den 17. juni 2016 med henblik på at afdække de
væsentligste spørgsmål vedrørende overholdelse af reglerne og bedre håndhævelse på det
indre marked og for at fastlægge, hvor der kan gøres fremskridt. 144 deltagere, som
repræsenterede virksomheder (62), nationale myndigheder (60) og andre (22), deltog i
arrangementet. Det udtømmende referat fra denne konference kan findes på:
http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/17963.
2.4. Offentlig høring
Der blev modtaget
239
svar via onlineformularen under den offentlige høring. Numrene og
procentdelene, som benyttes til at beskrive svarfordelingen til den offentlige høring stammer
fra svarene fra værktøjet "EUSurvey". Der er blevet taget hensyn til de øvrige indberetninger
fra interessenter i den offentlige høring uden, at disse er blevet taget i betragtning i den
statistiske fremstilling.
Høringen var opdelt i fem dele. Kun del B1 var obligatorisk, hvorfor de øvrige sektioner kun
var delvist besvaret. Derfor var den gennemsnitlige svarprocent
80 %
for sektion B2,
66 %
for sektion B3,
80 %
for sektion B4 og
84 %
for sektion B5.
Alle statistikker i dette referat er baseret på de oplysninger, som er indsamlet fra
svarene i hver sektion. Detaljerede statistikker fra hver kategori kan findes i bilag 2 i
konsekvensanalysen.
Virksomheder var stærkt repræsenteret (127) efterfulgt af offentlige myndigheder (80) og
borgere (32). Mere specifikt for så vidt angår virksomheder, repræsenterer
49 %
af dem
fabrikanter af produkter,
21 %
importører og distributører af produkter,
8 %
brugere af
produkter,
5 %
overensstemmelsesvurderingsorganer,
1 %
onlineformidlere og
16 %
andre.
For så vidt angår den geografiske svarfordeling var alle lande repræsenteret undtagen Letland,
Luxembourg, Malta og Liechtenstein. Flertallet af de adspurgte (116) driver udelukkende
virksomhed i det land, hvori de er etableret.
2.4.1. Overholdelse af reglerne for produkter på det indre marked og afskrækkelse gennem
eksisterende håndhævelsesmekanismer
Flertallet af de adspurgte (89
%)
mener, at deres produkter er berørt af manglende
overholdelse af krav til produkterne i EU´s harmoniseringslovgivning.
45 %
af de adspurgte er dog ikke i stand til at anslå den omtrentlige del af produkter fra deres
sektor, som ikke overholder reglerne. Denne procentdel er omtrent det samme for alle de
adspurgte.
80 % af de virksomheder
som deltog i høringen bekræfter, at manglende overholdelse af
reglerne har en negativ virkning på salg og/eller markedsandele hos de virksomheder, som
3
kom (2017) 0795 - Ingen titel
overholder retlige forpligtelser. Mange virksomheder (42
%)
er dog ikke i stand til anslå
deres omtrentlige salgsnedgang som følge af manglende overholdelse af reglerne.
For så vidt angår den vigtigste grund til overholdelse af reglerne i det indre marked mener
33,47 %
af de adspurgte, at det drejer sig om et bevidst valg om at udnytte
markedsmuligheder til de laveste omkostninger efterfulgt af mangel på viden (26,78
%),
en
teknisk eller anden form for manglende evne til at overholde reglerne (10,88
%),
tvetydige
regler (10,46
%)
og skødesløshed (9,62
%).
Alle adspurgte har erfaring med/viden om tilfælde, hvor markedsovervågningsmyndigheder
manglede tilstrækkelige økonomiske og menneskelige ressourcer samt tekniske midler for at
kunne udføre bestemte opgaver.
67,36 %
af de adspurgte kunne ikke desto mindre anslå den
nationale myndigheds omtrentlige underskud af økonomiske ressourcer.
For så vidt angår stigningen i ressourcer til markedsovervågningsaktiviteter blev to af de tre
løsninger enstemmigt vedtaget af de adspurgte, hvad angår den tredje løsning, der foreslog, at
markedsovervågningsmyndigheder bør opkræve administrationsgebyrer fra brugerne i deres
sektor til at finansiere kontrollerne, er resultaterne kontradiktoriske.
55,91 %
af
virksomhederne og
40,63 %
af forbrugerne og andre er stærkt uenige i denne løsning, mens
50,00 %
af de offentlige myndigheder er enige (15 % er meget enige og 35 % er enige).
Interessenter har lignende synspunkter vedrørende effektiv udnyttelse af ressourcerne til
markedsovervågningsaktiviteter.
Mange adspurgte (46
%)
er enige i, at markedsovervågning ikke har en tilstrækkeligt
afskrækkende virkning i deres sektor eller, at det virker afskrækkende i moderat omfang (34
%),
og at de af Kommissionen foreslåede muligheder ville øge markedsovervågningstiltaget
afskrækkende virkning.
2.4.2. Bistand i medlemsstaterne og på EU-plan til overholdelse af reglerne
Denne del af spørgeskemaet var frivillig, så den gennemsnitlige svarprocent var op til
80 %
(cirka
190
svar pr. spørgsmål).
Der er enighed om, at detnogle
gange
er vanskeligt at finde og også forstå de rette
oplysninger om de tekniske bestemmelser, som produkter skal opfylde, før de kan
markedsføres på hjemmemarkedet og andre markeder i EU.
De adspurgtes tilgang til at søge støtte og oplysninger om de tekniske regler, som produkter
skal opfylde, er
lidt
forskellig afhængig af typen af adspurgte. Hovedparten af de adspurgte
foretrækker at henvise til oplysninger på Kommissionens websteder. For så vidt angår de
metoder, som bør anvendes af nationale myndigherder for at reducere antallet af produkter på
markedet, som ikke overholder reglerne, mener de adspurgte, at den bedste metode er
kombinationen af oplysninger, støtte og de offentlige myndigheders håndhævelse.
2.4.3. Virksomheders demonstration af overholdelse af reglerne.
Denne del af spørgeskemaet var frivillig, så den gennemsnitlige svarprocent var op til
66 %
(cirka
158
svar pr. spørgsmål).
4
kom (2017) 0795 - Ingen titel
Virksomheder blev anmodet om at svare på, hvordan de leverer oplysninger om
produktoverensstemmelse. Cirka
30 %
af de adspurgte mener, at de foreslåede
løsningsmodeller
ikke er relevante for dem.
Et stort flertal af de adspurgte er meget enige eller er enige i, at en mere udbredt anvendelse af
elektroniske midler til at demonstrere overholdelse af reglerne ville hjælpe med at lette den
administrative byrde for virksomheder (70,62
%),
sænke myndigheders administrative
omkostninger til håndhævelse (65,14
%),
tilvejebringe oplysninger/gøre det muligt at få
oplysninger hurtigere (82,29
%),
og give flere og mere opdaterede oplysninger til
forbrugere/slutbrugere (68,00
%).
2.4.4. Grænseoverskridende markedsovervågning i EU
Denne del af spørgeskemaet var frivillig, så den gennemsnitlige svarprocent var op til
80 %
(cirka
190
svar pr. spørgsmål).
De fleste af de adspurgte (91) var ikke i stand til at anslå den omtrentlige andel af produkter,
som er markedsført af fabrikanter eller EU-importører, der befinder sig i en anden
medlemsstat.
Offentlige myndigheder
mener, at virksomheder, som de kontakter, ikke svarer på
anmodninger om oplysninger/dokumentation eller korrigerende tiltag, mens den største
vanskelighed for
virksomheder
er, at myndigheder finder det mere omkostningsfuldt at
kontakte virksomheder, der befinder sig i en anden EU-medlemsstat.
For så vidt angår kommunikation mellem nationale myndigheder i EU-medlemsstaterne
angav flertallet af de adspurgte ingen holdning/erfaring (33
%)
mens
25 %
af de adspurgte
mener, at de nationale myndigheder sjældent hindrer markedsføringen af et produkt som følge
af udveksling af oplysninger om foranstaltninger vedtaget af en anden myndighed i EU mod
det samme produkt.
For så vidt angår passende mekanismer til at øge effektiviteten af markedsovervågning i det
indre marked, viste resultaterne desuden en særdeles bred tilslutning til
øget udveksling af
oplysninger og flere drøftelser mellem myndigheder,
men også til
tæt samarbejde mellem
medlemsstaterne og til samtidig håndhævelse af afgørelser om produkter, der ikke
overholder reglerne.
2.4.5. Markedsovervågning af produkter importeret fra tredjelande
Denne del af spørgeskemaet var frivillig, så den gennemsnitlige svarprocent var på
84 %
(cirka
201
svar pr. spørgsmål).
Mange adspurgte (39
%)
var ikke i stand til at anslå den omtrentlige andel af produkter, som
er importeret fra tredjelande, i deres sektor.
21 %
af dem angav dog, at andelen af produkter
importeret fra tredjelande er
mere end 50 %.
Samtidig mener
88 %
af de adspurgte, at
produkterne i deres sektor, som er importeret fra tredjelande, ikke overholder reglerne.
For så vidt angår oprindelseslandet for produkter, som ofte ikke overholder reglerne, fører
Kina med
137
svar, efterfulgt af Indien (30), Tyrkiet og USA (18) og Hong Kong (17). De
foretrukne løsningsmodeller til bekæmpelse af produkter, som ikke overholder reglerne, som
forhandles af virksomheder i et tredjeland, var behovet for øget koordinering mellem told- og
5
kom (2017) 0795 - Ingen titel
1848351_0007.png
markedsovervågningsmyndigheder omkring kontrol af produkter, som indføres i EU (88,27
%).
2.5. Målrettet høring udført af leverandøren
Generelt er
alle interessenter , som er blevet hørt
gennem de målrettede undersøgelser og
interviews
enige om behovet for at forbedre forordningens effektivitet.
1
Omkring
halvdelen af de adspurgte erklærer, at
overholdelsen af reglerne for produkter
ikke har
ændret sig efter forordningens ikrafttrædelse. Mens dette gør sig gældende for offentlige
myndigheder, oplever adspurgte fra den private sektor en øget overholdelse af reglerne for
produkter.
De
fleste
økonomiske
aktører,
brancheorganisationer
og
civilsamfundsrepræsentanter angiver, at de oplever uoverensstemmelser på tværs af
medlemsstaterne med hensyn til markedsovervågning. Sådanne uoverensstemmelser har flere
negative indvirkninger med hensyn til hindring af
varernes fri bevægelighed,
påvirkning af
markedsadfærden, nedsættelse af produktsikkerheden
og
øgede omkostninger
for
offentlige myndigheder og økonomiske aktører ved overholdelse af forordningen. Blandt alle
de adspurgte har kun toldmyndighederne en positiv mening om
den nuværende
grænsekontrols tilstrækkelighed.
Generelt ønsker
brancherepræsentanter at deltage
mere aktivt
i markedsovervågningsaktiviteter. Ifølge de adspurgte kunne forordningen gøres
mere
effektiv
ved at finde en løsning på de foreliggende uoverensstemmelser i dens
gennemførelse.
Flertallet af de adspurgte
bekræfter forordningens relevans,
hvilket bekræftes af alle
økonomiske aktører og en stor del af toldmyndigheder og koordinerende myndigheder.
Forordningens relevans kan dog anfægtes på grund af dens ringe evne til at
behandle nye
problemer.
Alle interessenter er enige om, at forordningen ikke kan behandle problemer
vedrørende
onlinesalg. Ingen af interessentgrupperne berettede om større problemer
med hensyn til forordningens sammenhæng
hverken inden for dens bestemmelser og med
hensyn til andre retsakter, som er relevante for markedsovervågning.
Alle interessenter anerkender forordningens europæiske merværdi,
som forbedrede den
fri bevægelighed
af varer og
åbenhed i lovgivningsarbejdet. Harmoniseringen af reglerne
og
samarbejdet mellem medlemsstaterne
er også angivet som fordelagtigt for alle.
Forskellige grupper mente også, at forordningen kan skabe
lige vilkår for virksomheder i
EU.
2.6. Uformel høring af små og mellemstore virksomheder på "Small Business Act"-
opfølgningsmødet med interessenter i december 2016
Kommissionen fremlagde sine overvejelser om de mulige løsninger for at håndtere problemet
med manglende overholdelse af reglerne og bad om feedback. Virksomhedsrepræsentanterne
bekræftede, at små og mellemstore virksomheder er ramt af manglende overholdelse af
reglerne på samme måde som større virksomheder.
3.
FEEDBACK TIL INTERESSENTER
Høringsprocessen har givet en bred række synspunkter vedrørende virkningen af
markedsovervågning med hensyn til, hvad der har fungeret, og hvad der ikke har fungeret så
1
Alle spørgsmålene i den offentlige høring vedrørte grundlæggende evalueringen af forordningens effektivitet.
6
kom (2017) 0795 - Ingen titel
godt for interessenterne. Møderne med interessenterne gav mulighed for på et tidligt tidspunkt
at fremme inddragelsen af de nationale myndigheder og øgede således chancerne for en god
svarprocent.
Det overordnede mål med dette initiativ er at sænke antallet af produkter i det indre marked,
der ikke overholder reglerne, ved at forbedre incitamenterne til at overholde reglerne samt den
effektive virkning af markedsovervågning.
De overvejede løsningsmodeller i stigende rækkefølge efter ambitionsniveau og EU-
koordinering og indsats: 1) Grundscenarie, 2) Forbedring af eksisterende værktøjer og
samarbejdsordninger 3) Plus forstærkning af håndhævelsesmidlernes afskrækkende virkning
og intensiveret EU-koordinering og 4) yderligere styrket centraliseret håndehævelse på EU-
plan i visse tilfælde.
Den foretrukne løsningsmodel 3) omfatter:
Udvidelse af produktkontaktpunkters rådgivende rolle over for virksomheder og
offentlige-private ad hoc-partnerskaber
digitale systemer, hvorigennem fabrikanter og importører ville stille oplysninger om
overholdelse
af
reglerne
til
rådighed
for
både
forbrugere
og
markedsovervågningsmyndigheder og fælles europæisk portal for frivillige
foranstaltninger
en ordning for offentliggørelse af afgørelser om at begrænse markedsføringen af
produkter, som finjusterer myndigheders beføjelser betragteligt for så vidt angår
import fra tredjelande via onlinesalg, inddrivelse af omkostninger for kontrol af
produkter, som ikke overholder reglerne
skærpet forpligtelse til gensidig bistand og retlig formodning for, at produkter, som
ikke er i overensstemmelse med reglerne i medlemsstat A heller ikke er i
overensstemmelse med reglerne i medlemsstat B
medlemsstaters håndhævelsesstrategier, som fastlægger nationale kontrolaktiviteter og
behovene for kapacitetsopbygning og et EU-netværk til produktoverensstemmelse,
som udgør en administrativ støttestruktur til peer review af medlemsstaters præstation
i forhold til at koordinere og hjælpe med at gennemføre medlemsstaters fælles
håndhævelsesaktiviteter.
Foranstaltningerne, der ligger til grund for den foretrukne løsningsmodel, blev vurderet som
meget fordelagtige på tværs af de forskellige adspurgte grupper i den offentlige høring.
Interessenter er enige om behovet for styrket samarbejde, flere ressourcer og effektiv
udnyttelse af ressourcerne for markedsovervågning og mere effektive værktøjer til forbedring
af håndhævelsesnetværket for kontrol i det indre marked og import til EU. En mere proaktiv
tilgang til at forhindre manglende overholdelse af reglerne ved at give oplysninger og bistand
til økonomiske aktører støttes også af interessenterne. På et mere detaljeret niveau kan der
forekomme varierende synspunkter mellem myndigheder og virksomheder om det mest
7
kom (2017) 0795 - Ingen titel
egnede system til digital overensstemmelse eller de særlige beføjelser og sanktioner; disse
betragtninger er blevet integreret i vurderingen.
Yderligere information om de forskellige løsningsmodeller, om de valgte modeller og om
interessenternes synspunkter findes i konsekvensanalysen.
8