Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0797
Offentligt
1840444_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 21.12.2017
SWD(2017) 479 final
ARBEJDSDOKUMENT FRA KOMMISSIONENS TJENESTEGRENE
RESUME AF KONSEKVENSANALYSEN
Ledsagedokument til
forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår i Den Europæiske Union
{COM(2017) 797 final} - {SWD(2017) 478 final}
DA
DA
kom (2017) 0797 - Ingen titel
1840444_0002.png
Resumé
Konsekvensanalyse vedrørende forslaget til et direktiv om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvilkår i Den
Europæiske Union
A. Behov for handling
Hvorfor? Hvad er problemstillingen?
Problemet vedrører risikoen for utilstrækkelig beskyttelse for arbejdstagere, herunder
arbejdstagere i nye og ikkestandardmæssige ansættelsesformer, set i sammenhæng med behovet
for tilpasningsevne på arbejdsmarkedet. En Refit-evaluering
1
og en offentlig høring om den
europæiske søjle for sociale rettigheder
2
viste følgende: 1) nogle arbejdstagere modtager ikke
nogen skriftlig erklæring; 2) de oplysninger, som arbejdsgiverne giver, kan være utilstrækkelige
og/eller afgivet for sent; 3) styrket håndhævelse kan bidrage til gennemførelsen; 4) der er
tiltagende uforudsigelighed; 5) der er utilstrækkelig adgang til obligatorisk undervisning; og 6)
der er forskellige grader af beskyttelse i medlemsstaterne, hvilket er forbundet med mindre
gennemsigtighed på arbejdsmarkedet.
Hvilke resultater forventes der af initiativet?
Det overordnede formål er at fremme mere sikker og forudsigelig beskæftigelse, samtidig
med at arbejdsmarkedets tilpasningsevne sikres.
Initiativet sigter mod at forbedre følgende:
1) afgivelsen af oplysninger om arbejdsvilkår; 2) arbejdsvilkårene for alle arbejdstagere,
navnlig arbejdstagere i ikkestandardmæssige ansættelsesformer, samtidig med at der levnes
råderum for arbejdsmarkedets tilpasningsevne; 3) overholdelse af standarder for arbejdsvilkår;
og 4) gennemsigtighed på arbejdsmarkedet og samtidig undgå uforholdsmæssigt store byrder på
erhvervslivet.
Hvad er merværdien ved at handle på EU-plan?
De mange forskellige arbejdsformer kræver yderligere minimumsstandarder til støtte for
ligebehandling af arbejdstagere, lige vilkår i hele EU samt opadgående konvergens med hensyn
til beskæftigelsesmæssige og sociale resultater. I betragtning af udviklingen på arbejdsmarkedet
siden 1991 er direktivet ikke længere fuldt tilstrækkeligt.
De ændringer af direktivet, der er
nødvendige for at afhjælpe disse mangler, kan kun foretages på EU-plan.
1
Refit-evaluering
af
direktiv
91/533/EØF
(SWD(2017)
205
final
af
26.4.2017).
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=706&langId=da&intPageId=202
2
Rapport om den offentlige høring. Ledsagedokument til meddelelse om oprettelsen af en europæisk søjle for
sociale rettigheder (SWD(2017) 206).
1
kom (2017) 0797 - Ingen titel
1840444_0003.png
B. Løsninger
Hvilke lovgivningsmæssige og ikkelovgivningsmæssige løsninger er overvejet? Foretrækkes en bestemt
løsning frem for andre? Hvorfor?
Følgende foranstaltninger er blevet taget under overvejelse: 1) et bredere
anvendelsesområde for at dække alle arbejdstagere i EU; 2) ret til mere fuldstændige og
ajourførte oplysninger; 3) afkortning af fristen til den første arbejdsdag eller tidligere; 4)
nye minimumsrettigheder for alle arbejdstagere; og 5) styrket håndhævelse.
De nye minimumsrettigheder i foranstaltning 4) er:
Ret til større forudsigelighed for arbejdstagere, der hovedsagelig har omskiftelig
arbejdsplan: i) ret til forudfastsatte referencetimer og referencedage, og ii) ret til varsel i
rimelig tid forud for en ny arbejdsopgave
Ret til parallelle ansættelsesforhold (dvs. forbud mod eksklusivklausuler)
Ret til at anmode om en anden ansættelsesform og til at modtage et skriftligt svar
Ret til en maksimal varighed af prøvetiden
Ret til gratis uddannelse, der er påkrævet i henhold til EU-lovgivningen, national
lovgivning eller kollektive overenskomster.
Den foretrukne løsningsmodel er en kombination af alle de ovennævnte foranstaltninger,
som passer bedst til at nå de politiske mål.
Hvem støtter hvilken løsning?
Den foretrukne løsningsmodel er den, der bedst tilpasset til den europæiske søjle for sociale
rettigheder, som blev proklameret af Europa-Parlamentet, Rådet og Kommissionen.
Det ligger tættest op ad ønskerne fra Parlamentet og arbejdstagerorganisationerne under
høringsproceduren i henhold til artikel 154 TEUF
3
. For at tilgodese arbejdsgivernes
betænkeligheder fravalgte Kommissionen nogle af de fremgangsmåder, der var blevet
foreslået i høringens første fase, og valgte ikke at gå videre med visse af
arbejdstagerorganisationernes forslag. Den foretrukne løsningsmodel afbalancerer
grundlæggende beskyttelse for arbejdstagere med tilpasningsevne med henblik på
jobskabelse og innovation på arbejdsmarkedet.
C. Den foretrukne løsnings virkninger
Hvilke fordele er der ved den foretrukne løsning (hvis en bestemt løsning foretrækkes
ellers
fordelene ved de vigtigste af de mulige løsninger)?
Der forventes en væsentlig forbedring af arbejds- og levevilkårene. Yderligere mindst 2-3
millioner ikkestandardmæssigt ansatte vil indgå i direktivets anvendelsesområde. 8-16
millioner mennesker vil starte i et nyt job med tydelige oplysninger om rettigheder og
forpligtelser. Øget forudsigelighed for 4-7 millioner arbejdstagere bør give dem bedre
balance mellem arbejdsliv og privatliv og bedre helbred. Ca. 14 millioner arbejdstagere vil
kunne anmode om en ny arbejdsform. Takket være fraværet af eksklusivklausuler vil
3
Kommissionen noterede sig Parlamentets opfordring til at oprette et nyt rammedirektiv om anstændige
arbejdsvilkår, men mente, at det på nuværende tidspunkt er en mere afbalanceret tilgang, der ligger i et mere
målrettet instrument, under hensyntagen til det eksisterende retsgrundlag, de forskellige synspunkter hos
arbejdsmarkedets parter og kravet i artikel 153, stk. 2, i TEUF.
2
kom (2017) 0797 - Ingen titel
1840444_0004.png
91 000 til 364 000 arbejdstagere på tilkaldebasis få mulighed for at søge supplerende
arbejde og derigennem tjene 355 til 1 424 mio. EUR mere pr. år. Arbejdstagernes ret til at
modtage gratis obligatorisk uddannelse vil blive bekræftet, og de vil få lettere adgang til
retsmidler. Arbejdsgiverne vil kunne drage fordel af mere bæredygtig konkurrence, øget
retssikkerhed og i det hele taget en større gennemsigtighed på arbejdsmarkedet. Uden
nogen eksklusivklausuler vil arbejdstagerne kunne stå til rådighed for andre arbejdsgivere,
hvilket vil kunne generere ca. 42-167 mio. EUR i årsindtægter for disse andre
arbejdsgivere. De fordele for arbejdsgiverne, der ikke er opgjort i penge, omfatter øget
fastholdelse af arbejdskraft, større medarbejderloyalitet og kollegialitet, færre klagesager og
retssager samt bedre ressourceplanlægning, hvilket alt sammen bidrager til en generel
stigning i produktiviteten.
Hvilke omkostninger er der ved den foretrukne løsning (hvis en bestemt løsning foretrækkes
ellers
omkostningerne ved de vigtigste af de mulige løsninger)?
Ingen væsentlige omkostninger for arbejdstagerne. For arbejdsgiverne: Omkostningerne for
udstedelsen af en ny eller revideret skriftlig erklæring forventes at ligge på 18 til 153 EUR
for SMV'er og 10 til 45 EUR for større virksomheder. Virksomhederne vil også skulle
afholde engangsomkostninger i forbindelse med tilvænning til det nye direktiv: Disse
engangsomkostninger forventes i gennemsnit at ligge på 53 EUR for SMV'er og 39 EUR
for større virksomheder. Omkostningerne til at besvare anmodninger om en ny
beskæftigelsesform forventes at blive af samme størrelsesorden som omkostningerne for
udstedelsen af en ny skriftlig erklæring. Arbejdsgiverne forudser at skulle afholde nogle
beskedne
indirekte
omkostninger
(til
juridisk
rådgivning,
ændring
af
skemalægningssystemer, personaleforvaltning, personaleoplysning mv.). Det er kun den
marginale fleksibilitet, der vil gå tabt (dvs. blandt den lille andel af arbejdsgiverne, der gør
udstrakt brug af de mest fleksible ansættelsesformer). Der forventes ingen væsentlige
samlede indvirkning på lønningerne, selv om faldet i underbeskæftigelse, lavere forekomst
af eksklusivklausuler og mere forudsigelig arbejdsvilkår kan forventes at give mulighed for
højere individuelle indkomster.
Hvordan vil den
mikrovirksomheder?
foretrukne
løsning
påvirke
virksomhederne,
herunder
SMV'er
og
SMV'erne vil sandsynligvis skulle betale noget mere pr. skriftlig erklæring og vil muligvis
også afholde højere omkostninger i forbindelse med tilvænning til det nye direktiv: Den
samlede virkning af foranstaltningerne vil imidlertid afhænge af den enkelte virksomheds
forretningsmodel snarere end dens størrelse (f.eks. i hvor stor udstrækning den gør brug af
ikkestandardmæssige ansættelser). Modeller vil kunne give besparelser (på 30-40 % pr.
skriftlig erklæring, der udstedes) og vil ikke mindst lette regeloverholdelsen blandt SMV'er.
Det forventes, at en lempeligere ordning for SMV'er, der modtager anmodninger om
overgang til en anden ansættelsesform, vil mindske omkostningerne for SMV'er.
Vil den foretrukne løsning få væsentlige virkninger for de nationale budgetter og
myndigheder?
Beskedne omkostninger til tilpasning af medlemsstaternes retlige rammer. Visse
omkostninger i forbindelse med styrket håndhævelse. Samlet set forventes der en reduktion
3
kom (2017) 0797 - Ingen titel
1840444_0005.png
af sort arbejde, eftersom de foreslåede foranstaltninger vil lette kontrollen og
håndhævelsen. Der kan forventes ekstra skatteindtægter og besparelser på udbetaling af
socialsikringsydelser: skatteindtægter forbundet med forbuddet mod eksklusivklausuler: 46-
185 mio. EUR pr. år; overgang af sort arbejde til den formelle økonomi: 8-25 mio. EUR pr.
år i skatteindtægter; 4-24 mio. EUR pr. år i lavere udbetaling af socialsikringsydelser.
Vil den foretrukne løsning få andre væsentlige virkninger?
Et mere ensartet anvendelsesområde og tydeligere oplysninger om arbejdsvilkår vil støtte
mobilitet både på det nationale arbejdsmarked og i hele EU. Der kan forventes en reduktion
af sort arbejde. Der kan forventes et væsentligt bidrag til grundlæggende rettigheder,
navnlig om erhvervsfrihed og retten til at arbejde, ligestilling mellem mænd og kvinder og
retten til adgang til effektive retsmidler og adgang til domstolsprøvelse.
D. Opfølgning
Hvornår vil politikken blive taget op til fornyet overvejelse?
Kommissionen vil overvåge gennemførelsen i medlemsstaterne og tage direktivet op til
fornyet overvejelse i samråd med medlemsstaterne og arbejdsmarkedets parter på
europæisk plan, hvilket sikrer en tilstrækkelig lang periode til at kunne vurdere
virkningerne af initiativet, efter at det er blevet gennemført fuldt ud.
4