Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0810
Offentligt
1833979_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 13.12.2017
COM(2017) 810 final
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET
om fremskridtet med gennemførelsen af forordning (EF) nr. 166/2006 om oprettelse af
et europæisk register over udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR)
{SWD(2017) 710 final} - {SWD(2017) 711 final}
DA
DA
kom (2017) 0810 - Ingen titel
Indhold
1. Indledning............................................................................................................................... 2
2. E-PRTR-forordning: status .................................................................................................... 3
2.1 E-PRTR's websted
................................................................................................................ 3
2.2 Kommissionens vejledning
................................................................................................... 4
2.3 Medlemsstaternes gennemførelse
......................................................................................... 4
2.4 Sanktioner og bøder
............................................................................................................. 5
3. REFIT-evaluering................................................................................................................... 5
3.1
3.2
4.1.
4.2.
Omfanget af evalueringen
............................................................................................ 5
Evalueringsresultater
................................................................................................... 5
Tiltag som følge af gennemførelsesrapporten fra 2013
............................................... 6
Tiltag som følge af den nylige evaluering
.................................................................... 8
4. Mulige forbedringer af E-PRTR ............................................................................................ 6
5. Konklusioner .......................................................................................................................... 9
1
kom (2017) 0810 - Ingen titel
1833979_0003.png
1. Indledning
Det europæiske register over udledning og overførsel af forurenende stoffer (E-PRTR)
indeholder miljøoplysninger af høj kvalitet om emissioner fra Europas største industrianlæg.
Offentligheden, interessenterne, analytikerne, politikudviklerne og beslutningstagerne i Den
Europæiske Union sætter stor pris på disse oplysninger, da de bruges til at fastlægge
prioriteter for omkostningseffektive strategier for emissionsreduktion, måle fremskridt med
hensyn til reduktion af forureningen og påvirke operatørerne til at indføre miljøvenlige
metoder og teknikker.
E-PRTR blev oprettet ved forordning (EF) 166/2006
1
, og for EU gennemfører den UNECE
PRTR-protokollen (Kiev) til Århus-konventionen
2
. På den måde bygger den på den
eksisterende europæiske oversigt over forurenende emissioner (EPER), der blev oprettet i
2000.
Artikel 17 i E-PRTR-forordningen anfører, at Kommissionen skal revidere medlemsstatens
leverede emissionsoplysninger i henhold til artikel 7 og yderligere oplysninger indsendt i
henhold til artikel 16.
Den første artikel 17-rapport
3
blev indsendt til Europa-Parlamentet og Rådet i 2013. Den
vurderede de første tre år med E-PRTR i drift: 2007, 2008 og 2009. Denne anden rapport
dækker de følgende fire år: 2010, 2011, 2012 og 2013.
E-PRTR-forordningen blev også udvalgt til evaluering under Europa-Kommissionens
program for målrettet og effektiv regulering (REFIT)
4
for at kontrollere, at det var egnet til
formålet. Formålet med denne evaluering var at vurdere dets effektivitet, relevans,
sammenhæng og europæiske merværdi. Vurderingen betragtede både fordelene ved E-PRTR
sammen med muligheden for at forenkle den og reducere regulatoriske omkostninger og
byrder.
Ud over evalueringen af E-PRTR gennemførte Generaldirektoratet for Miljø en kontrol af de
bredere overvågnings- og rapporteringsforpligtelser, der følger af al EU's miljølovgivning
5
.
Synergier stammer fra denne parallelle evalueringsproces.
Denne rapport dækker derfor tre hovedområder:
1
et overblik over implementering af E-PRTR og hvordan dette har ændret sig siden
rapporten fra 2013 til Europa-Parlamentet og Rådet
afsnit 2
et resumé af REFIT-evalueringen
afsnit 3
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) 166/2006 om oprettelse af et europæisk register over
udledning og overførsel af forurenende stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/689/EØF og 96/61/EF
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/HTML/?uri=CELEX:32006R0166&from=DA
2
Kiev-protokollen om registre over udledning og udførsel af forureningsstoffer til
UNECE- konventionen (Den
Økonomiske Kommission for Europa) om adgang til oplysninger, offentlig deltagelse i beslutningsprocesser
samt
adgang
til
klage
og
domstolsprøvelse
miljøområdet
https: //www.unece.org/env/pp/prtr/docs/prtrtext.html
3
COM(2013) 111 final, Rapport fra Kommissionen til Europa-Parlamentet og Rådet om fremskridt med
gennemførelsen af forordning (EF) 166/2006 om oprettelse af et europæisk register over udledning og overførsel
af forurenende stoffer
http://eur-lex.europa.eu/procedure/DA/202443.
4
COM(2012) 746 final, Kommissionens meddelelse om bedre EU-regulering
http://ec.europa.eu/smart-
regulation/better_regulation/documents/com_2013_da.pdf
.
5
https://webgate.ec.europa.eu/fpfis/wikis/display/ENVReporting/1%29+Streamlining+Reporting
2
kom (2017) 0810 - Ingen titel
1833979_0004.png
en vurdering af mulige forbedringer af E-PRTR
afsnit 4.
2. E-PRTR-forordning: status
Gennemførelsen af E-PRTR-forordningen er afhængig af koordinerede tiltag på EU-niveau
fra Europa-Kommissionen og Det Europæiske Miljøagentur (EEA) samt nationale
foranstaltninger.
Medlemsstaternes svar på gennemførelsesspørgsmål i henhold til artikel 16 er tilgængelige i
EØS' database over rapporteringsforpligtelser (ROD)
6
. Disse svar analyseres i den støttende
undersøgelse til E-PRTR-evalueringen
7
. De centrale observationer om implementering af E-
PRTR-forordningen fremgår nedenfor.
2.1 E-PRTR's websted
Siden E-PRTR's websted begyndte at modtage oplysninger fra medlemsstaterne i 2007, er det
blevet den definitive kilde til årlige oplysninger om emissioner fra Europas større industrielle
aktiviteter. Disse miljøoplysninger offentliggøres gratis på et interaktivt websted
8
, der hostes
og vedligeholdes af EØS.
Oplysninger om vigtige forurenende stoffer leveres af operatører af ca. 30 000 industrielle
anlæg og opbevares på E-PRTR. De dækker 65 økonomiske aktiviteter fra de vigtigste
industrisektorer
9
, der er defineret i forordningen. Disse industrisektorer er tæt (men ikke
præcist) tilpasset listen over aktiviteter, der er reguleret i direktivet om industrielle emissioner
(IED)
10
.
For hvert anlæg giver operatørerne årlige oplysninger om mængden af forurenende stoffer,
der frigives til luft, vand og jord, sammen med gendeponering af affald og forurenende stoffer
i spildevand. De bedste tilgængelige data rapporteres til E-PRTR. De kan komme fra
målinger, beregninger eller estimater, og de dækker alle udledninger
bevidste, utilsigtede,
rutinemæssige eller ikke-rutinemæssige.
Emissionsoplysninger dækker 91 vigtige forurenende stoffer, herunder tungmetaller,
pesticider, drivhusgasser og dioxiner. For at koncentrere sig om de største emissionskilder er
rapporteringen begrænset til anlæg, hvor angivne emissionsgrænser overskrides.
Ud over disse basisdatasæt, der dækker de vigtigste punktkilder for forurening, indeholder E-
PRTR også rumligt disaggregerede data om udledning fra diffuse (dvs. ikke-punkt) kilder.
E-PRTR's websted og dets tilknyttede søgeværktøjer er designet til at gøre adgangen så let
som muligt. Som følge heraf er de besøgende på E-PRTR's websted både talrige (med et
gennemsnit på 242 sessioner om dagen) og varierede (herunder offentlige tjenester, private
virksomheder og offentligheden).
6
7
http://rod.eionet.europa.eu/obligations/540/overview.
Afsnit 3.2 og tillæg D
https://circabc.europa.eu/sd/a/fd585562-0c60-48f0-ad62-9d1ff7151059/E-
PRTR%20evaluation_Final%20report%20.pdf.
8
http://prtr.ec.europa.eu/.
9
Energi, metalproduktion og forarbejdning, mineralindustrien, den kemiske industri, håndtering af affald og
spildevand, produktion og forarbejdning af papir og træ, intensiv husdyravl og akvakultur, animalske og
vegetabilske produkter fra fødevare- og drikkevaresektoren, andet.
10
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/75/EU af 24. november 2010 om industrielle emissioner
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?qid=1489681035236&uri=CELEX:32010L0075.
3
kom (2017) 0810 - Ingen titel
2.2 Kommissionens vejledning
For at hjælpe medlemsstaterne med at gennemføre E-PRTR konsekvent offentliggjorde
Kommissionen i 2006 et vejledende dokument, der forklarede, hvem der skulle rapportere,
hvad de skulle rapportere, og hvordan de skulle indsende oplysningerne. Den indeholder også
en vejledende liste over sektorer og forurenende stoffer, for hvilke der skal indberettes
oplysninger.
Selvom den er yderst nyttigt i rapporteringsprocessen, er vejledningen nu 11 år gammel, og
tiden er inde til at opdatere den. Dette indebærer både forbedring af de eksisterende områder,
der er omfattet af vejledningen, samt håndtering af gennemførelsesspørgsmål og erfaringer,
der er opstået siden, den blev offentliggjort.
2.3 Medlemsstaternes gennemførelse
Alle EU-medlemsstater har gennemført E-PRTR-forordningen. Da forordningen er af
interesse for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde, er den også blevet gennemført
i Norge, Island og Liechtenstein. Til dette tilføjes oplysningerne fra Schweiz og Serbien, så
forordningen har en uventet, men nyttig yderligere geografisk dækning.
Alle medlemsstater indsendte deres årlige datarapporter for 2010, 2011, 2012 og 2013.
Kommissionen var nødt til at tage opfølgende tiltag for at få visse medlemsstater til at
indsende deres rapporter. Disse isolerede sager blev imidlertid behandlet hurtigt, og
Kommissionen har ikke indledt traktatbrudsager.
De nationale myndigheder er ansvarlige for at vurdere kvaliteten af de indleverede data, og
om oplysningerne fra de enkelte anlæg er tilstrækkeligt komplette, konsekvente og nøjagtige.
Som det fremgår af den tidligere gennemførelsesrapport, er overvågning af anvendeligheden
rapportering af luftemissioner til den mest omfattende. Der er relativt få oplysninger om
overførsel af affald og udslip til jord.
Flere medlemsstater har valgt at udvide listen over stoffer, der skal rapporteres af
operatørerne samt at sænke indberetningstærsklerne.
De vanskeligheder, som medlemsstaterne er stødt på i rapporteringen af E-PRTR-data, er
oftest relateret til informationsteknologi og mangel på operatørkendskab (hvilket resulterer i
fejl i rapporterede stoffer og enheder). Manglen på tilpasning mellem E-PRTR og IED er også
blevet fremhævet som en kilde til vanskeligheder, især for aktiviteter i forbindelse med
affaldshåndtering og deponeringsanlæg.
De fleste medlemsstater rapporterer, at E-PRTR-oplysninger indgives elektronisk, idet tre
medlemsstater udtrykkeligt ikke accepterer papirbaserede rapporter.
EØS foretager en række kvalitetssikringskontroller af dataindsendelser, og hvis disse
identificerer datafejl, kan medlemsstaterne foretage rettelser. I alt anvendte fire medlemsstater
denne facilitet til dataoverførsel i løbet af evalueringsperioden
i alle tilfælde for at rette fejl i
de rapporterende enheder.
Otte medlemsstater anførte, at de havde brugt fortrolighedsbestemmelserne i artikel 11 til at
tilbageholde data fra E-PRTR.
4
kom (2017) 0810 - Ingen titel
1833979_0006.png
2.4 Sanktioner og bøder
I henhold til artikel 20 i E-PRTR-forordningen skal medlemsstaterne indføre regler for
sanktioner i tilfælde af overtrædelser. Medlemsstaterne rapporterer forskellige administrative
og strafferetlige procedurer med en bred vifte af maksimumsbøder. I rapporteringsperioden
har fem medlemsstater faktisk pålagt sanktioner. To andre anførte, at traktatbrudssager var
blevet indledt mod operatører, men blev trukket tilbage, da dataene var under udarbejdelse. Af
disse beviser fremgår det tydeligt, at medlemsstaterne har indført effektive sanktioner og
bøder for at sikre, at de relevante operatører opfylder deres E-PRTR-
rapporteringsforpligtelser.
3. REFIT-evaluering
I forbindelse med Kommissionens REFIT-program har den evalueret E-PRTR-forordningen
og vurderet de centrale analytiske spørgsmål om effektivitet, sammenhæng, relevans og den
europæiske merværdi.
Til dette formål anvendte den kilder såsom medlemsstaternes gennemførelsesstatus, høringer
og en interessentworkshop. Derudover har den hyret en ekstern konsulentvirksomhed til at
gennemføre en støtteundersøgelse og indsamle specifikke oplysninger om vigtige emner.
Yderligere detaljer om evalueringsprocessen fremlægges i et arbejdsdokument fra
Kommissionens tjenestegrene
11
. Denne rapport opsummerer evalueringens vigtigste resultater
og uddyber de nødvendige opfølgende tiltag.
3.1 Omfanget af evalueringen
Da medlemsstaterne allerede har direkte rapporteringsforpligtelser som parter eller
underskrivere af Kiev-protokollen, fokuserede evalueringen på de yderligere forpligtelser i
henhold til E-PRTR-forordningen:
a) operatører, der rapporterer om yderligere fem vandforurenende stoffer og de lavere
rapporteringstærskler for emissioner af dioxiner og furaner
b) årlig rapportering af data fra medlemsstaternes kompetente myndigheder til
Kommissionen
c) indarbejdelse af disse data af Kommissionen (støttet af EØS) i den offentligt
tilgængelige E-PRTR
d) udarbejdelse af et vejledende dokument fra Kommissionen for at fremme konsekvent
praksis hos medlemsstaterne samt
e) Kommissionens treårige rapportering til Europa-Parlamentet og Rådet om
gennemførelse af E-PRTR.
3.2 Evalueringsresultater
Evalueringskriterierne vurderes som følger:
11
SWD(2017)710.
5
kom (2017) 0810 - Ingen titel
1833979_0007.png
E-PRTR er et
effektivt
instrument, da det giver et meget omfattende og detaljeret
datasæt om industrielle emissioner. Der er bred påskønnelse blandt interessenter af E-
PRTR’s værdifulde bidrag til adgang til miljøoplysninger. Fuldstændigheden og
kvaliteten af E-PRTR-data er god og forbedres yderligere over tid. Ved datatolkning
vil yderligere oplysninger bidrage til at nå et bredere offentligt publikum.
E-PRTR præsterede godt på
effektivitet.
De fleste dataudbydere oplyste, at det
krævede en minimal indsats for at opfylde E-PRTR-rapporteringskravene ud over
dem, der var omfattet af Kiev-protokollen. Dataansvarlige oplyste, at en sådan indsats
var proportional med de brede fordele, der var til rådighed ved offentlighedens
tilgængelighed af E-PRTR-data. Medlemsstaternes treårige forpligtelse i medfør af
artikel 16 om at rapportere om den overordnede gennemførelse af E-PRTR ser ud til at
være begrænset, hvilket indikerer, at der er muligheder for forenkling.
Selv om E-PRTR var ensartet i sig selv, blev der rejst bekymring om E-PRTS'
sammenhæng
med data, der blev rapporteret i relateret miljølovgivning såsom IED
og gældende
affaldslovgivning.
E-PRTR har fortsat
relevans,
da det leverer et detaljeret og omfattende datasæt, som
offentligheden nemt kan få adgang til. Takket være dette bidrager E-PRTR kraftigt til
gennemsigtighed og offentlig deltagelse i beslutningstagning på miljøområdet.
E-PRTR giver
merværdi
ud over kravene i Kiev-protokollen ved at sikre en ensartet
gennemførelse af protokollen i alle medlemsstater. Denne grænseoverskridende
sammenhæng værdsættes af E-PRTR-brugere, da den giver gennemsigtighed over
forurenende emissioner fra industrielle aktiviteter og muliggør sammenlignende
vurdering mellem medlemsstaterne. EØS-landenes profiler for industriforurening
12
er
et godt eksempel på, hvordan E-PRTR-data bruges til at tilføre værdi for
beslutningstagere, industri og offentligheden.
Evalueringen konkluderer, at E-PRTR-forordningen er et vigtigt instrument i EU's
gældende
miljølovgivning
og er egnet til formålet.
4. Mulige forbedringer af E-PRTR
4.1. Tiltag som følge af gennemførelsesrapporten fra 2013
Kommissionens rapport fra 2013 til Europa-Parlamentet og Rådet konkluderede, at E-PRTR-
forordningen var relativt velgennemført, men identificerede områder, hvor der kunne
foretages potentielle forbedringer. I de efterfølgende fire år er der sket løbende forbedringer,
især fordi operatører, kompetente myndigheder og offentligheden har fået erfaring med at
bruge E-PRTR. Når man igen ser på de tre vigtigste forbedringsområder, der blev identificeret
i rapporten fra 2013, er det relevant at notere sig følgende:
a) forbedring af kvaliteten af data og brugertillid:
operatører og medlemsstater er forpligtet til at levere data af høj kvalitet til E-PRTR i
henhold til forordningen. Selv om der stadig forekommer datafejl, er de data, der
12
http://www.eea.europa.eu/themes/industry/industrial-pollution.
6
kom (2017) 0810 - Ingen titel
1833979_0008.png
forelægges for Kommissionen nu mere fuldstændige, mere konsekvente og mere
præcise, hvilket primært skyldes raffinerede automatiserede kontroller i
rapporteringssystemet. De fleste resterende datafejl opdages i en uformel EØS-
gennemgang, og medlemsstaterne kan foretage rettelser gennem genindsendelse af
data.
I rapporten fra 2013 blev der brugt traktatbrudssager mod medlemsstaterne for at
forbedre datakvaliteten, men det har ikke været nødvendigt at gøre brug af disse.
Gennemgangen af E-PRTR's vejledende dokumentet er påbegyndt.
Datakvaliteten forbliver et vigtigt område for yderligere forbedringer, da mere
pålidelige data og data af højere kvalitet skaber en god cirkel med øget brugertillid,
hvilket igen øger brugen af E-PRTR-data.
Rapporten fra 2013 fremhævede også behovet for, at Kommissionen forbedrer
koordineringen af E-PRTR med ekspertgruppers arbejde for andre relaterede
miljøpolitikker. Vedrørende ideen om at forbedre emissionsfaktorerne for vandudslip
har der været engagement i vandrammedirektivets arbejdsgruppe om kemiske
aspekter gennem et projekt om
integreret vurderingsmodellering i EU's ferskvands-
og havmiljøpolitik.
b) Forbedret dataanvendelse og udveksling
Rapporten fra 2013 klarlagde behovet for at gøre E-PRTR's websted mere
brugervenligt. De fremhævede områder var: forbedret funktionalitet navigations- og
søgefunktioner tilføjelse af tekniske oplysninger til de fremlagte data standardiseret
terminologi links til datasæt som følge af andre rapporteringsforpligtelser. Der er
foretaget mange forbedringer som led i en løbende proces, herunder lanceringen af et
nyt brugervenligt websted i 2016.
På samme måde har Kommissionen aktivt promoveret E-PRTR til videnskabelig,
teknisk og politisk analyse og til offentlig brug.
c) Præcisering af E-PRTR-forordningen og sammenhæng med anden lovgivning
Som en vigtig kilde til industrielle emissionsdata er E-PRTR i overensstemmelse
med god praksis, der fremmes i Kommissionens 7. miljøhandlingsplan
dvs.
princippet i det fælles miljøinformationssystem (SEIS) "producer én gang, brug
mange gange".
Den fælles tilgang til at erhverve og bruge konsekvent geografisk information under
INSPIRE
13
giver også mulighed for at tilpasse E-PRTR-data med forpligtelser i
tilknyttet lovgivning, især IED og
gældende affaldslovgivning.
Der er blevet udnyttet muligheder for at udvikle synergier på tværs af datastrømme
og forbedre strømliningen af:
- E-PRTR's it-infrastruktur opgraderes til at omfatte et "register" for industrielle
anlæg. Dette vil i overensstemmelse med INSPIRE-kravene harmonisere
oplysninger om fælles administrative parametre, f.eks. operatørens navn,
13
Direktiv 2007/2/EF om oprettelse af en infrastruktur for geografisk information i Det Europæiske Fællesskab
(INSPIRE)
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2007:108:0001:0014:da:PDF.
7
kom (2017) 0810 - Ingen titel
1833979_0009.png
adresse og placering. Dette vil fremme synergier mellem datasæt og E-PRTR.
For eksempel vil IED-datasæt blive forbundet og delvist integreret i E-PRTR.
- Den foreslåede revision af affaldsrammedirektivet
14
indeholder en
bestemmelse om at sikre, at E-PRTR-data anvendes, hvor det er relevant, for at
forbedre oplysningerne om national affaldsproduktion og -forvaltning.
- Der er iværksat initiativer til bedre koordinering af rapporteringen i henhold til
E-PRTR og nært beslægtede direktiver om industrielle emissioner, rensning af
by spildevand
15
og nationale emissionslofter
16
.
4.2. Tiltag som følge af den nylige evaluering
Evalueringen af E-PRTR-forordningen blev gennemført, da registret havde været aktivt i
omkring et årti. Den identificerede ikke indlysende behov for større forenkling af eller store
forbedringer af den eksisterende forordning, især da forbedringer af funktionen af E-PRTR
forbliver mulige ved hjælp af forbedret gennemførelse.
Evalueringen bekræfter, at de opfølgende tiltag, der hidrører fra rapporten fra 2013 om
gennemførelse af E-PRTR er relevante og bør fortsætte. Den foreslår også, at der er potentiale
for yderligere forbedringer inden for følgende områder:
a)
Retningslinjer:
Medlemsstaterne går sammen om god praksis. Imidlertid vil
yderligere gevinster ved ensartet gennemførelse komme fra at ajourføre de
eksisterende EU-retningslinjer, der går tilbage til 2006, da der er opstået mange
gennemførelsesproblemer siden da. Revision af E-PRTR's vejledende dokument er
derfor blevet lanceret som led i Kommissionens arbejdsprogram for 2017. Det vil
klarlægge sådanne spørgsmål som forordningens anvendelsesområde, definitioner af
aktiviteter, emissionsfaktorer og rapporteringselementer, der kan betragtes som
fortrolige.
b)
Relateret rapportering:
Allerede i rapporten fra 2013 blev der konstateret yderligere
harmonisering med nært beslægtede miljørapporteringsforpligtelser som et middel til
at gøre E-PRTR mere effektivt og konsekvent. Som forklaret ovenfor søger de
nuværende
initiativer
at
undersøge
mulighederne
for
at
strømline
rapporteringsforpligtelser med E-PRTR. Med hensyn til fremtidig gennemførelse og
revidering af lovgivningen vil Kommissionen tilstræbe at udnytte synergier, som vil
reducere rapporteringsbyrden og forbedre sammenhængen på tværs af datasæt.
c)
Artikel 16:
Medlemsstaterne har en treårig forpligtelse til at rapportere om deres
praksis og foranstaltninger vedrørende E-PRTR. Til gengæld anvender Kommissionen
oplysningerne til udarbejdelse af Artikel 17-rapporten til Europa-Parlamentet og
Rådet. Artikel 16-rapporter er yderst kvalitative og repetitive. Desuden er
underskriverne af Kiev-protokollen allerede forpligtet til at foretage lignende
14
15
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?uri=CELEX:52015PC0595
Direktiv
91/271/EØF
om
rensning
af
byspildevand
http://eur-lex.europa.eu/legal-
content/DA/TXT/?uri=celex%3A31991L0271.
16
Direktiv (EU) 2016/2284 om nedbringelse af nationale emissioner af visse luftforurenende stoffer
http://eur-
lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/?qid=1490193496651&uri=CELEX:32016L2284.
8
kom (2017) 0810 - Ingen titel
1833979_0010.png
gennemførelsesrapporter til UNECE i henhold til Kiev-protokollen
17
. Så der er et
stærkt argument for at betragte artikel 16 og 17 i E-PRTR-forordningen som
forældede. Som en del af opfølgningen af den horisontale kvalitetskontrol af
rapporteringen foreslog Kommissionen derfor ophævelse af medlemsstaternes treårige
rapporteringsforpligtelse i medfør af artikel 16 og den reviderede, tilknyttede artikel
17. Dette ville ikke udelukke en periodisk mere omfattende evaluering af
forordningen.
d)
Datakontekst:
Ved at supplere den eksisterende E-PRTR med mere kontekstuelle
oplysninger vil effektiviteten blive markant forbedret som en omfattende kilde til
miljøoplysninger. Yderligere kontekst kunne tilvejebringes ved hjælp af sådanne
foranstaltninger som at øge aktivitetsbeskrivelsernes granularitet, herunder
kvantitative aktivitetsdata og bedre forklare de mulige sundheds- og miljømæssige
indvirkninger af de angivne udledninger samt forbedre skiltningen vedrørende adgang
til yderligere information om luft- og vandkvalitet.
5. Konklusioner
E-PRTR er en vigtig og afgørende komponent i vidensbasen om emissioner fra industrielle
aktiviteter i Europa.
De lettilgængelige data af høj kvalitet, der er tilgængelige på E-PRTR's websted, forsyner
borgerne med oplysninger, der i høj grad øger deres evne til at engagere sig i en bredere
beslutningsproces på miljøområdet. Desuden er E-PRTR for en række andre brugere,
herunder politikanalytikere og -udviklere, det primære referencepunkt for vigtige miljøfakta
om større industrielle aktiviteter.
Kommissionen finder, at E-PRTR-forordningen er velgennemført, og mange af de problemer,
der er identificeret i rapporten fra 2013 til Europa-Parlamentet og Rådet, er blevet afhjulpet.
Der er utvivlsomt fortsat mulighed for yderligere forbedring af E-PRTR, og denne rapport
identificerer en række linjer, som Kommissionen vil forfølge, navnlig:
at revidere det eksisterende vejledende dokument for at hjælpe medlemsstaterne med
en konsekvent gennemførelse
forbedre strømlining af rapporteringsforpligtelserne ved yderligere at udnytte
synergier med relateret miljølovgivning
reducere den administrative byrde for medlemsstaterne samt
udforske muligheder for yderligere kontekstuelle oplysninger for at gøre E-PRTR-data
mere effektive.
17
Jf. artikel 17, stk. 2.
9