Europaudvalget 2017
KOM (2017) 0830
Offentligt
1841272_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.12.2017
COM(2017) 830 final
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om supplering af Rådets afgørelse af 22. maj 2017 om bemyndigelse til at indlede
forhandlinger med Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om en aftale
om de nærmere bestemmelser for dets udtræden af Den Europæiske Union
DA
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
1841272_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
BAGGRUND FOR FORSLAGET
Forslagets begrundelse og formål
I henhold til artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union kan enhver medlemsstat beslutte
at udtræde af Unionen i overensstemmelse med sine forfatningsmæssige bestemmelser og
skal, hvis den beslutter at udtræde, meddele dette til Det Europæiske Råd. I lyset af Det
Europæiske Råds retningslinjer skal Unionen forhandle om og indgå en aftale med denne stat
om de nærmere bestemmelser for dets udtræden under hensyn til rammen for dens fremtidige
forbindelser med Unionen.
Den 29. marts 2017 meddelte Det Forenede Kongerige Det Europæiske Råd, at det agter at
udtræde af Unionen og af Det Europæiske Atomenergifællesskab.
Den 29. april 2017 vedtog Det Europæiske Råd retningslinjer, der udstikker rammerne for
forhandlingerne i henhold til artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union og fastlægger
de overordnede principper, som Unionen vil følge under forhandlingerne.
Den 5. april 2017 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om forhandlingerne med Det
Forenede Kongerige, efter at sidstnævnte havde meddelt sit ønske om at udtræde af Den
Europæiske Union.
Den 22. maj 2017 gav Rådet bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale med Det
Forenede Kongerige om de nærmere bestemmelser for dets udtræden af Den Europæiske
Union og vedtog direktiver om forhandling af en aftale ("Rådets afgørelse af 22. maj 2017").
Forhandlingerne blev indledt den 19. juni 2017. I overensstemmelse med Det Europæiske
Råds retningslinjer og Rådets forhandlingsdirektiver blev der i første fase af forhandlingerne
fokuseret på borgernes rettigheder, den finansielle opgørelse, spørgsmål vedrørende øen
Irland, andre spørgsmål i forbindelse med udtrædelsen og forvaltningen af udtrædelsesaftalen.
Den 3. oktober 2017 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om status i forhandlingerne
med Det Forenede Kongerige.
På baggrund af det hidtidige fremskridt tilskyndede Det Europæiske Råd den 20. oktober
2017 til, at arbejdet videreføres med henblik på at konsolidere den konvergens, der er opnået,
og at fortsætte forhandlingerne, således at det snarest bliver muligt at gå videre til anden fase
af forhandlingerne. Det Europæiske Råd opfordrede Rådet og Kommissionen til som
Unionens forhandler at indlede de interne drøftelser, bl.a. om mulige overgangsordninger.
Den 13. december 2017 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om status i forhandlingerne
med Det Forenede Kongerige.
På baggrund af:
henstillingen fra Kommissionen i meddelelsen om status over forhandlingerne
med Det Forenede Kongerige i henhold til artikel 50 i traktaten om Den
Europæiske Union af 8. december 2017
1
1
COM(2017) 784 final.
DA
1
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
den fælles rapport af 8. december 2017 fra forhandlerne for Den Europæiske
Union og Det Forenede Kongeriges regering om fremskridt i første fase af
forhandlingerne i henhold til artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union
om Det Forenede Kongeriges velordnede udtræden af Den Europæiske Union,
som Kommissionens henstilling bygger på,
udtrykte Det Europæiske Råd den 15. december 2017 tilfredshed med de fremskridt, der er
gjort i første fase af forhandlingerne, og besluttede, at de var tilstrækkelige til at gå videre til
anden fase vedrørende overgangen og rammen for de fremtidige forbindelser. Det Europæiske
Råd opfordrede Kommissionen som Unionens forhandler og Det Forenede Kongerige til at
afslutte arbejdet med alle spørgsmål vedrørende udtrædelsen, herunder dem, der endnu ikke er
behandlet i første fase, i overensstemmelse med Det Europæiske Råds retningslinjer af 29.
april 2017, konsolidere de opnåede resultater og påbegynde affattelsen af de relevante dele af
udtrædelsesaftalen. Det understregede også, at der i forhandlingernes anden fase kun gøres
fremskridt, så længe alle de forpligtelser, der er indgået i første fase, respekteres fuldt ud og
omsættes nøjagtigt til juridiske formuleringer snarest muligt.
I betragtning af den særlige karakter af spørgsmålene vedrørende øen Irland bør arbejdet i
anden fase af forhandlingerne vedrørende de nærmere bestemmelser, som skal give
principperne og forpligtelserne i den fælles rapport virkning, fortsætte som en separat del, idet
noget vil blive en del af udtrædelsesaftalen og andet en del af rammen for de fremtidige
forbindelser.
Grundlæggende rettigheder
I henhold til artikel 6 i traktaten om Den Europæiske Union anerkender Unionen de
rettigheder, friheder og principper, der er fastlagt i Den Europæiske Unions charter om
grundlæggende rettigheder, der har samme juridiske værdi som traktaterne. Endvidere udgør
de grundlæggende rettigheder, som de er garanteret ved den europæiske konvention til
beskyttelse af menneskerettigheder og grundlæggende frihedsrettigheder, og som de følger af
medlemsstaternes fælles forfatningsretlige traditioner, generelle principper i EU-retten.
Disse rettigheder, friheder og principper vil fortsat blive fuldt ud overholdt og beskyttet i
Unionen både under forhandlingsprocessen med Det Forenede Kongerige i henhold til artikel
50 i traktaten om Den Europæiske Union, herunder i forbindelse med eventuelle
overgangsordninger, og efter Det Forenede Kongeriges udtræden af Unionen.
2.
RETSGRUNDLAG
Retsgrundlag
Det Forenede Kongerige har meddelt sit ønske om at udtræde af Den Europæiske Union. Som
følge heraf udgør artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union retsgrundlaget for
forhandlingerne og indgåelsen af en udtrædelsesaftale. Overgangsordningerne kan kun
fastlægges i udtrædelsesaftalen.
Der mindes om, at i overensstemmelse med artikel 106, litra a), i traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Atomenergifællesskab, finder artikel 50 i traktaten om Den Europæiske
Union også anvendelse på Det Europæiske Atomenergifællesskab.
I henhold til artikel 218, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde, som
artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union henviser til, skal Kommissionen forelægge
henstillinger for Rådet, som vedtager en afgørelse om bemyndigelse til at indlede
DA
2
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
forhandlinger og udpeger Unionens forhandler. Rådets afgørelse om supplering af Rådets
afgørelse af 22. maj 2017 skal vedtages efter samme procedure.
Valg af retsakt
Ifølge artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union skal der forhandles om en aftale med
Det Forenede Kongerige om de nærmere bestemmelser for dets udtræden af Den Europæiske
Union. I henhold til artikel 218, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde
skal Kommissionen forelægge henstillinger for Rådet, som vedtager en afgørelse om
udpegelse af Unionens forhandler og om bemyndigelse til at indlede forhandlinger. En
rådsafgørelse er det korrekte instrument til at supplere Rådets afgørelse af 22. maj 2017.
3.
VIRKNINGER FOR BUDGETTET
Denne henstilling forventes ikke at have umiddelbare konsekvenser for budgettet for så vidt
angår forhandlingsprocessen. Der mindes om, at virkningerne for budgettet af aftalen i
henhold til artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union vil blive fremlagt, når de
relevante forslag om undertegnelse og indgåelse af udtrædelsesaftalen fremlægges.
4.
ANDRE FORHOLD
Nærmere redegørelse for de enkelte bestemmelser i forslaget
Artikel 1 i henstillingen med henblik på Rådets afgørelse supplerer Rådets afgørelse af 22.
maj 2017 med henblik på at give Kommissionen bemyndigelse til inden for rammerne af
forhandlingerne om en aftale med Det Forenede Kongerige om de nærmere bestemmelser for
dets udtræden af Den Europæiske Union at føre forhandlinger om eventuelle udestående
spørgsmål vedrørende Det Forenede Kongeriges velordnede udtræden og eventuelle
nødvendige overgangsordninger.
Offentliggørelse af afgørelsen og af de forhandlingsdirektiver, der er fastsat i
bilaget
Ligesom for de tidligere forhandlingsdirektiver foreslår Kommissionen, at Rådet offentliggør
afgørelsen om supplering af Rådets afgørelse af 22. maj 2017 om bemyndigelse af
Kommissionen til at indlede forhandlinger med Det Forenede Kongerige Storbritannien og
Nordirland om en aftale om de nærmere bestemmelser for dets udtræden af Den Europæiske
Union samt de supplerende forhandlingsdirektiver i det tilhørende bilag.
DA
3
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om supplering af Rådets afgørelse af 22. maj 2017 om bemyndigelse til at indlede
forhandlinger med Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om en aftale
om de nærmere bestemmelser for dets udtræden af Den Europæiske Union
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR —
under henvisning til traktaterne, særlig artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union,
sammenholdt med artikel 218, stk. 3, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde,
under henvisning til retningslinjerne fra Det Europæiske Råd,
under henvisning til henstillingen fra Europa-Kommissionen, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Den 29. april 2017 vedtog Det Europæiske Råd retningslinjer, der udstikker rammerne
for forhandlingerne i henhold til artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union og
fastlægger de overordnede principper, som Unionen vil følge under forhandlingerne.
Den 22. maj 2017 gav Rådet bemyndigelse til at indlede forhandlinger om en aftale
med Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om de nærmere
bestemmelser for dets udtræden af Den Europæiske Union og vedtog direktiver om
forhandling af en sådan aftale.
Forhandlingerne blev indledt den 19. juni 2017.
Den 3. oktober 2017 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om status i
forhandlingerne med Det Forenede Kongerige.
På baggrund af det hidtidige fremskridt tilskyndede Det Europæiske Råd den 20.
oktober 2017 til, at arbejdet videreføres med henblik på at konsolidere den
konvergens, der er opnået, og at fortsætte forhandlingerne, således at det snarest bliver
muligt at gå videre til anden fase af forhandlingerne. Det Europæiske Råd opfordrede
Rådet og Kommissionen som Unionens forhandler til at indlede de interne drøftelser,
bl.a. om mulige overgangsordninger.
Den 8. december 2017 henstillede Kommissionen i sin meddelelse om status over
forhandlingerne med Det Forenede Kongerige i henhold til artikel 50 i traktaten om
Den Europæiske Union, at Det Europæiske Råd konkluderer, at der er gjort
tilstrækkelige fremskridt i første fase af forhandlingerne om Det Forenede Kongeriges
velordnede udtræden af Den Europæiske Union til, at forhandlingerne kan fortsætte til
anden fase. Kommissionen anførte også, at den står klar til øjeblikkeligt at indlede
arbejdet vedrørende overgangsordninger, såfremt Det Europæiske Råd skulle træffe en
afgørelse herom.
Kommissionens henstilling byggede på den fælles rapport af 8. december 2017 fra
forhandlerne for Den Europæiske Union og Det Forenede Kongeriges regering om
fremskridt i første fase af forhandlingerne i henhold til artikel 50 i traktaten om Den
Europæiske Union om Det Forenede Kongeriges velordnede udtræden af Den
Europæiske Union.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
(7)
DA
4
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
(8)
(9)
Den 13. december 2017 vedtog Europa-Parlamentet en beslutning om status i
forhandlingerne med Det Forenede Kongerige.
Det Europæiske Råd udtrykte i sine retningslinjer af 15. december 2017 tilfredshed
med de fremskridt, der er gjort i første fase af forhandlingerne, og besluttede, at de var
tilstrækkelige til at gå videre til anden fase vedrørende overgangen og rammen for de
fremtidige forbindelser. Det Europæiske Råd opfordrede Kommissionen som
Unionens forhandler og Det Forenede Kongerige til at afslutte arbejdet med alle
spørgsmål vedrørende udtrædelsen, herunder dem, der endnu ikke er behandlet i første
fase, i overensstemmelse med Det Europæiske Råds retningslinjer af 29. april 2017 og
at konsolidere de resultater, der er opnået med bl.a. affattelsen af de relevante dele af
udtrædelsesaftalen. Det Europæiske Råd opfordrede Kommissionen til at fremsætte
passende henstillinger i dette øjemed og Rådet til at vedtage yderligere
forhandlingsdirektiver vedrørende overgangsordninger.
Det er derfor nødvendigt at supplere forhandlingsdirektiverne i bilaget til Rådets
afgørelse af 22. maj 2017.
I overensstemmelse med artikel 106, litra a), i traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Atomenergifællesskab finder artikel 50 i traktaten om Den Europæiske
Union anvendelse på Det Europæiske Atomenergifællesskab —
(10)
(11)
VEDTAGET DENNE AFGØRELSE:
Artikel 1
Kommissionen fører forhandlinger på Unionens vegne om en aftale med Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirland om de nærmere bestemmelser for dets udtræden af
Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab under hensyntagen til
rammen for dets fremtidige forbindelser med Unionen i lyset af de retningslinjer, som Det
Europæiske Råd har vedtaget, og i overensstemmelse med de forhandlingsdirektiver, der er
fastsat i bilaget til Rådets afgørelse af 22. maj 2017, som suppleret med
forhandlingsdirektiverne i bilaget til nærværende afgørelse.
Artikel 2
Denne afgørelse er rettet til Kommissionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den
[…].
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
1841272_0007.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 20.12.2017
COM(2017) 830 final
ANNEX 1
BILAG
til
Henstilling med henblik på
RÅDETS AFGØRELSE
om supplering af af Rådets afgørelse af 22. maj 2017 om bemyndigelse til at indlede
forhandlinger med Det Forenede Kongerige Storbritannien og Nordirland om en aftale
om de nærmere bestemmelser for dets udtræden af Den Europæiske Union
DA
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
1841272_0008.png
BILAG
Supplerende direktiver med henblik på forhandling af en aftale med Det Forenede
Kongerige Storbritannien og Nordirland om de nærmere bestemmelser for dets
udtræden af Den Europæiske Union
1.
I overensstemmelse med Det Europæiske Råds retningslinjer af 29. april 2017 og
Rådets forhandlingsdirektiver af 22. maj 2017 blev der i første fase af
forhandlingerne fokuseret på borgernes rettigheder, den finansielle opgørelse,
spørgsmål vedrørende øen Irland, andre spørgsmål i forbindelse med udtrædelsen og
forvaltningen af udtrædelsesaftalen.
På baggrund af det hidtidige fremskridt tilskyndede Det Europæiske Råd den 20.
oktober 2017 til, at arbejdet videreføres med henblik på at konsolidere den
konvergens, der er opnået, og at fortsætte forhandlingerne, således at det snarest
bliver muligt at gå videre til anden fase af forhandlingerne. Det Europæiske Råd
opfordrede Rådet og Kommissionen til som Unionens forhandler at indlede de
interne drøftelser, bl.a. om mulige overgangsordninger.
På baggrund af:
henstillingen fra Kommissionen i meddelelsen om status over forhandlingerne
med Det Forenede Kongerige i henhold til artikel 50 i traktaten om Den
Europæiske Union af 8. december 2017
1
den fælles rapport af 8. december 2017 fra forhandlerne for Den Europæiske
Union og Det Forenede Kongeriges regering om fremskridt i første fase af
forhandlingerne i henhold til artikel 50 i traktaten om Den Europæiske Union
om Det Forenede Kongeriges velordnede udtræden af Den Europæiske Union,
som Kommissionens henstilling bygger på
2.
3.
udtrykte Det Europæiske Råd den 15. december 2017 tilfredshed med de fremskridt,
der er gjort i første fase af forhandlingerne, og besluttede, at de var tilstrækkelige til
at gå videre til anden fase vedrørende overgangen og rammen for de fremtidige
forbindelser.
4.
Det Europæiske Råd understregede også, at der i forhandlingernes anden fase kun
gøres fremskridt, så længe alle de forpligtelser, der er indgået i første fase,
respekteres fuldt ud og omsættes nøjagtigt til juridiske formuleringer snarest muligt.
I løbet af anden fase af forhandlingerne bør der også opnås en fælles forståelse af
rammen for Unionens fremtidige forbindelser med det Forenede Kongerige. Dette
kræver yderligere retningslinjer fra Det Europæiske Råd.
Det er tanken, at det aktuelle sæt forhandlingsdirektiver skal dække anden fase af
forhandlingerne; det supplerer derfor første sæt af forhandlingsdirektiver, som blev
vedtaget den 22. maj 2017. Det Europæiske Råds retningslinjer af 29. april 2017
samt de generelle principper og proceduremæssige ordninger for forhandlingerne,
som blev fastlagt i Rådets forhandlingsdirektiver af 22. maj 2017, finder fortsat
anvendelse i fuldt omfang i denne fase af forhandlingerne, bl.a. med hensyn til det
territoriale anvendelsesområde for udtrædelsesaftalen, herunder dens bestemmelser
om overgangsordninger, og for den fremtidige ramme; forhandlingsdirektiverne bør
derfor, ligesom det første sæt forhandlingsdirektiver, overholde punkt 4 og 24 i Det
Europæiske Råds retningslinjer af 29. april 2017 fuldt ud, især hvad angår Gibraltar.
COM(2017) 784 final.
5.
1
DA
1
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
1841272_0009.png
6.
I betragtning af den særlige karakter af spørgsmålene vedrørende øen Irland bør
arbejdet i anden fase af forhandlingerne med de nærmere bestemmelser, som skal
give principperne og forpligtelserne i den fælles rapport virkning, fortsætte som en
separat del, idet noget vil blive en del af udtrædelsesaftalen og andet en del af
rammen for de fremtidige forbindelser.
S
PØRGSMÅL VEDRØRENDE
D
ET
F
ORENEDE
K
ONGERIGES VELORDNEDE UDTRÆDEN
AF DEN
E
UROPÆISKE
U
NION
I overensstemmelse med Det Europæiske Råds retningslinjer af 15. december 2017
og med de forhandlingsdirektiver, der er knyttet til Rådets afgørelse af 22. maj 2017,
som suppleret af de aktuelle forhandlingsdirektiver, bør arbejdet vedrørende samtlige
spørgsmål vedrørende udtrædelsen, herunder dem der endnu ikke er behandlet i
første fase, afsluttes.
Forhandlingerne i anden fase bør endvidere omsætte forhandlingsresultaterne til
juridiske formuleringer, herunder de resultater, der blev opnået i første fase, og som
om nødvendigt bør tilpasses i lyset af de overgangsordninger, som omhandles
nedenfor. Som præciseret i første sæt forhandlingsdirektiver bør der i
udtrædelsesaftalen anføres, at EU-retten på udtrædelsesdatoen ophører med at finde
anvendelse på de oversøiske lande og territorier, som opretholder særlige
forbindelser med Det Forenede Kongerige
2
, og på de europæiske territorier, hvis
eksterne forbindelser Det Forenede Kongerige har ansvar for, og som traktaterne
finder anvendelse på i henhold til artikel 355 i traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde.
I.
7.
8.
II.
9.
OVERGANGSORDNINGER
I Det Europæiske Råds retningslinjer af 29. april 2017 beskrives generelle centrale
principper, som gælder enhver aftale med Det Forenede Kongerige og enhver
overgangsordning:
enhver aftale skal bygge på en balance mellem rettigheder og forpligtelser og
sikre lige vilkår
bevarelsen af det indre markeds integritet udelukker deltagelse baseret på en
sektoropdelt tilgang
et ikkemedlem af Unionen, der ikke lever op til de samme forpligtelser som et
medlem, kan ikke have de samme rettigheder og de samme fordele som et
medlem
de fire friheder er udelelige, og der kan ikke blive tale om et "tag selv-bord"
Unionen vil bevare sin uafhængighed med hensyn til sin beslutningstagning og
Den Europæiske Unions Domstols rolle. Ifølge Det Europæiske Råds
retningslinjer af 15. december 2017 henviser dette især til Den Europæiske
Unions Domstols kompetence.
10.
Ud over disse centrale principper fastlægger Det Europæiske Råd i sine retningslinjer
af 29. april 2017 de nærmere betingelser, der skal finde anvendelse på alle former for
overgangsordninger. I den udstrækning det er nødvendigt og juridisk muligt, kan
Opregnet i de tolv sidste led i bilag II til traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde.
2
DA
2
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
forhandlingerne tage sigte på at fastlægge overgangsordninger, som er i Unionens
interesse, og eventuelt at skabe bindeled til den forventelige ramme for de fremtidige
forbindelser på baggrund af de fremskridt, der gøres. Alle sådanne
overgangsordninger skal være klart definerede, tidsbegrænsede og omfattet af
effektive håndhævelsesmekanismer.
11.
Nærværende supplerende forhandlingsdirektiver bygger på og videreudvikler de
principper og betingelser, der er fastlagt i Det Europæiske Råds retningslinjer af 15.
december 2017.
I overensstemmelse med disse retningslinjer bør enhver overgangsordning i
udtrædelsesaftalen dække al gældende EU-ret, herunder Euratom-anliggender.
Uanset punkt 17 i forhandlingsdirektiverne bør EU-retten finde anvendelse på og i
Det Forenede Kongerige, som om det var en medlemsstat. Enhver ændring af EU-
retten bør automatisk finde anvendelse på og i Det Forenede Kongerige i
overgangsperioden. For så vidt angår retsakter, der er vedtaget i henhold til tredje
del, afsnit V, i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde vedrørende et
område med frihed, sikkerhed og retfærdighed, som Det Forenede Kongerige er
bundet af indtil sin udtrædelse, bør artikel 4a i protokol (nr. 21), der er knyttet til
traktaterne, fortsat gælde i overgangsperioden. Det Forenede Kongerige bør dog ikke
længere kunne udøve sin ret i henhold til protokol (nr. 21) til at tilvælge
foranstaltninger udover dem, der er omhandlet i artikel 4a i nævnte protokol.
I overgangsperioden bør EU-ret, der er omfattet af overgangsordningerne, have
samme juridiske virkninger i Det Forenede Kongerige, som den har i Unionen.
I overensstemmelse med Det Europæiske Råds retningslinjer af 29. april 2017 skal
det også bemærkes, at Det Forenede Kongerige fra datoen for sin udtræden ikke
længere vil være omfattet af de aftaler, som er indgået af Unionen eller
medlemsstater, der handler på dens vegne, eller af Unionen og dens medlemsstater,
der handler i fællesskab. Hvis det er i Unionens interesse, kan Unionen overveje om
og hvordan der kan opnås enighed om ordninger, der fastholder virkningerne af
aftalerne for Det Forenede Kongerige i overgangsperioden; Det Forenede Kongerige
bør dog ikke længere deltage i eventuelle organer, der måtte blive oprettet i henhold
til disse aftaler.
I overensstemmelse med Det Europæiske Råds retningslinjer af 15. december 2017
forudsætter enhver overgangsordning, at Det Forenede Kongerige fortsat deltager i
Toldunionen og det indre marked (med alle fire friheder) i overgangsperioden. Det
Forenede Kongerige bør træffe alle foranstaltninger, der er nødvendige for at bevare
det indre markeds og Toldunionens integritet. Det Forenede Kongerige bør fortsat
efterleve Unionens handelspolitik. Det bør især sikre, at dets toldmyndigheder fortsat
handler i overensstemmelse med EU-toldmyndighedernes opgave, herunder ved at
opkræve told efter den fælles toldtarif og foretage al den kontrol, der i henhold til
EU-retten skal foretages ved grænsen over for andre tredjelande.
I overensstemmelse med Det Europæiske Råds retningslinjer af 29. april 2017 og
første sæt forhandlingsdirektiver af 22. maj 2017 forudsætter en tidsbegrænset
forlængelse af gældende EU-ret, at Unionens eksisterende regulerings-, budget-,
tilsyns-, rets- og håndhævelsesinstrumenter og -strukturer finder anvendelse,
herunder Den Europæiske Unions Domstols kompetence.
I forbindelse med EU-rettens anvendelse på Det Forenede Kongerige bør
udtrædelsesaftalen derfor i overgangsperioden sikre, at EU-institutionernes (navnlig
12.
13.
14.
15.
16.
17.
DA
3
DA
kom (2017) 0830 - Ingen titel
Den Europæiske Unions Domstols fulde kompetence), EU-organernes, EU-
kontorernes og EU-agenturernes kompetence bevares i forhold til Det Forenede
Kongerige og fysiske og juridiske personer fra Det Forenede Kongerige. I
overensstemmelse med Det Europæiske Råds retningslinjer af 15. december 2017
bør Det Forenede Kongerige dog ikke længere deltage i eller udpege eller vælge
medlemmer af EU-institutionerne og heller ikke deltage i beslutningstagningen i
Unionens organer, kontorer og agenturer.
18.
Uden at dette berører punkt 17 kan Det Forenede Kongerige i overgangsperioden
opfordres til at deltage uden stemmeret i møder, der afholdes af stående udvalg eller
af Kommissionens ekspertgrupper og andre lignende enheder eller agenturer,
kontorer eller organer, hvori medlemsstaterne er repræsenteret, og:
hvor drøftelserne vedrører bestemte retsakter, der skal rettes til Det Forenede
Kongerige eller til fysiske eller juridiske personer fra Det Forenede Kongerige,
eller
hvor Det Forenede Kongeriges tilstedeværelse set fra Unionens perspektiv er
en forudsætning for EU-rettens effektive gennemførelse i overgangsperioden.
19.
20.
Udtrædelsesaftalen bør fastlægge de nærmere betingelser og klare rammer for, i
hvilke tilfælde en sådan særlig deltagelse bør tillades.
Der bør også fastlægges særlige proceduremæssige ordninger, som er i
overensstemmelse med punkt 17 og 18, for fastsættelsen og tildelingen af
fiskerimuligheder (samlede tilladte fangstmængder) i overgangsperioden.
Overgangsordningerne
bør
finde
anvendelse
fra
udtrædelsesaftalens
ikrafttrædelsesdato og bør ikke vare længere end til den 31. december 2020.
21.
DA
4
DA