Europaudvalget 2017
KOM (2017) 2025
Offentligt
1729539_0001.png
EUROPA-
KOMMISSIONEN
Bruxelles, den 1.3.2017
COM(2017) 2025 final
ANNEX 2
BILAG
til
hvidbog om Europas fremtid
EU-27 i 2025: overvejelser og scenarier
DA
DA
kom (2017) 2025 - Ingen titel
1729539_0002.png
Bilag 2: De fem scenarier: politikoversigt
UÆNDRET
KURS
DET INDRE
MARKED
& HANDEL
Det indre marked
styrkes, bl.a. i
energisektoren og
den digitale sektor.
EU-27 søger at
indgå progressive
handelsaftaler.
INTET
ANDET END
DET INDRE
Det indre marked for
varer og kapital styrkes.
Der er fortsat forskelle
mellem standarder.
Ikke fuld garanti for fri
bevægelighed for
personer og
tjenesteydelser.
Begrænset samarbejde
i euroområdet.
DE, SOM VIL
MERE, GØR
MERE
Som i "uændret kurs".
Det indre marked
styrkes, og EU-27
søger at indgå
progressive
handelsaftaler.
MINDRE,
MEN
MERE
Fælles
minimumsstandarder,
men styrket
håndhævelse på
områder, der reguleres
på EU-niveau. Handel
håndteres udelukkende
på EU-niveau.
Der tages en række
skridt til at konsolidere
euroområdet og sikre
dets stabilitet. EU-27
gør mindre på visse
områder inden for
beskæftigelse og
socialpolitik.
Systematisk
samarbejde om
grænseforvaltning,
asylpolitik og
terrorbekæmpelse.
LANGT MERE
SAMMEN
Det indre marked styrkes
gennem harmonisering af
standarder og stærkere
håndhævelse. Handel
håndteres udelukkende på
EU-niveau.
ØKONOM
ISK &
MONETÆ
R UNION
Trinvise fremskridt
med at få
euroområdet til at
fungere bedre.
Som i "uændret kurs",
undtagen for en gruppe
lande, som uddyber
samarbejdet inden for
bl.a. beskatning og
sociale standarder.
Den økonomiske, finansielle
og finanspolitiske union
fuldføres som forudset i de
fem formænds rapport fra juni
2015.
UDENRIGSPOLIT
IK
& FORSVAR
Gradvis optrapning
af samarbejdet om
forvaltningen af de
ydre grænser.
Fremskridt hen
imod et fælles
asylsystem.
Forbedret
koordinering af
sikkerhedsspørgsm
ål.
Fremskridt med
hensyn til at tale
med
én
stemme i
udenrigsanliggender
. Tættere
forsvarssamarbejde.
SCHENGEN,
MIGRATION
& SIKKERHED
Ingen fælles migrations-
eller asylpolitik.
Sikkerhedssamarbejde
håndteres i stigende
grad bilateralt. Mere
systematisk kontrol
ved de indre grænser.
Som i "uændret kurs",
undtagen for en
gruppe lande, som
uddyber samarbejdet
om sikkerhed og
retlige anliggender.
Som i "mindre, men mere
effektivt". Systematisk
samarbejde om
grænseforvaltning, asylpolitik
og terrorbekæmpelse.
Visse udenrigspolitiske
anliggender håndteres i
stigende grad bilateralt.
Forsvarssamarbejdet
forbliver uændret.
Som i "uændret kurs",
undtagen for en gruppe
lande, som uddyber
forsvarssamarbejdet
med fokus på militær
koordination og fælles
udstyr.
Som i "uændret kurs".
Nogle medlemsstater
stiller yderligere midler
til rådighed på områder,
hvor de beslutter at
gøre mere.
EU taler med
én
stemme i alle
udenrigspolitiske
anliggender. Der skabes
en europæisk
forsvarsunion.
EU-
BUDGETTET
Delvis
moderniseret i tråd
med den
reformdagsorden,
der vedtages af
EU-27.
Nyt fokus, så det
finansierer de
væsentlige funktioner,
der er nødvendige for
det indre marked.
Væsentligt
ændret,
det passer til de nye
prioriteter, der
vedtages af EU-27.
Som i "mindre,
men mere
effektivt". EU
taler med
é
n
stemme i alle
udenrigspolitiske
anliggender. Der
skabes en
e u r o p
æ
i smoderniseret og
Væsentligt k
øget
med hjælp fra egne
indtægter. Der indføres en
stabiliseringsfunktion for
finanspolitikken i
euroområdet.
Den positive
handlingsdagsorden
skaber konkrete
resultater.
Beslutningsprocessen
er stadig for vanskelig
at forstå. Evnen til at
levere svarer ikke
altid til
forventningerne.
EVNE TIL AT
SKABE
RESULTATER
Beslutningsprocessen
kan blive lettere at
forstå, men evnen til at
optræde samlet er
begrænset. Problemer
af fælles interesse skal
ofte løses bilateralt.
Som i "uændret kurs".
En positiv
handlingsdagsorden
for EU-27 skaber
resultater. Nogle
grupper opnår mere
på visse områder.
Beslutningsprocessen
bliver mere kompleks.
Den første aftale om,
hvilke opgaver der skal
prioriteres og opgives, er
en udfordring. Derefter
kan
beslutningsprocessen
blive lettere at forstå.
EU sætter hurtigere og
mere beslutsomt ind på
områder, hvor EU har
en stærkere rolle.
Beslutningsprocessen er
hurtigere, og håndhævelsen er
styrket på alle områder. De,
der mener, at EU har taget
for meget magt fra
medlemsstaterne, sætter
spørgsmålstegn ved
ansvarligheden.
2