Udvalget for Forretningsordenen 2017-18
L 108 Bilag 2
Offentligt
1823084_0001.png
UDKAST EFTER OFFENTLIG HØRING
Bekendtgørelse om en ordning for borgerforslag med henblik på
behandling i Folketinget
I medfør af § 2 i lov nr. [ ] af [ ] om etablering af en ordning for borgerforslag
med henblik på behandling i Folketinget og efter forhandling med
næstformændene og forelæggelse for Udvalget for Forretningsordenen
fastsættes:
Etablering af en ordning for borgerforslag
§ 1.
Folketinget etablerer en ordning, hvorved personer, der har valgret til
Folketinget, kan indgive forslag med henblik på senere behandling som
beslutningsforslag i Folketinget, og hvorved andre personer, der opfylder den
samme betingelse, kan tilkendegive deres støtte til sådanne forslag
(borgerforslag).
§ 2.
Ordningen etableres som en digital løsning, som stilles til rådighed
gennem hjemmesiden www.borgerforslag.dk.
§ 3.
Personer, der ikke kan eller har mulighed for at benytte den digitale
løsning, kan benytte den alternative fremgangsmåde, der fremgår af § 16.
Indgivelse af borgerforslag ved anvendelse af den it-baserede ordning
§ 4.
En borger, der ønsker at indgive et borgerforslag (forslagets hovedstiller),
skal logge ind på hjemmesiden med NemID og angive sit cpr-nummer. Den
digitale løsning validerer borgerens identitet ved at sammenholde NemID-PID
med det angivne cpr-nummer. Den digitale løsning kontrollerer herefter ved
opslag i Det Centrale Personregister, at hovedstilleren har valgret til
Folketinget.
§ 5.
Efter indlogningen skal hovedstilleren skrive sit forslag i en elektronisk
skabelon. Forslaget skal bestå af en dækkende overskrift på højst 140 tegn
inkl. mellemrum, en forslagstekst på højst 2.000 tegn inkl. mellemrum og
forklarende og uddybende bemærkninger på højst 10.000 tegn inkl.
mellemrum.
§ 6.
Hovedstilleren skal gennemgå sit forslag og acceptere, at det efter
indgivelse ikke kan tilbagekaldes eller ændres. Hovedstilleren skal endvidere
acceptere at fremgå offentligt som forslagets hovedstiller og bekræfte at være
indforstået med, at accepten heraf ikke kan tages tilbage.
Ref. 17-000206-5
L 108 - 2017-18 - Bilag 2: Udkast til bekendtgørelse om borgerforslag.
§ 7.
Hovedstilleren skal angive mindst 3 og højst 10 andre personer, som har
valgret til Folketinget, og som hovedstilleren formoder vil være indstillede på
offentligt at stille sig bag forslaget sammen med hovedstilleren selv
(medstillere). Hovedstilleren skal oplyse medstillernes navne og e-
mailadresser.
§ 8.
Den digitale løsning sender en e-mail til hver af de angivne medstillere
med oplysning om forslaget, om, at den pågældende er blevet angivet af
hovedstilleren som medstiller, og om den videre fremgangsmåde, hvis den
pågældende ønsker at være medstiller.
§ 9.
En tiltænkt medstiller, der ønsker at bekræfte at ville være medstiller, skal
logge ind på hjemmesiden med NemID og angive sit cpr-nummer. Den
digitale løsning validerer borgerens identitet ved at sammenholde NemID-PID
med det angivne cpr-nummer. Den digitale løsning kontrollerer herefter ved
opslag i Det Centrale Personregister, at den pågældende har valgret til
Folketinget.
Stk. 2.
Den pågældende skal bekræfte at have læst forslaget, at være
indforstået med at fremgå offentligt som medstiller for forslaget og at være
indforstået med, at accepten heraf ikke kan tages tilbage.
§ 10.
Er der ikke senest 14 dage fra tidspunktet for hovedstillerens indgivelse
af forslaget modtaget accept fra mindst 3 medstillere, bortfalder forslaget.
Hovedstilleren, eventuelle medstillere, der allerede har accepteret af være
medstillere, og angivne tiltænkte medstillere oplyses herom.
Folketingets administrations gennemgang af forslag
§ 11.
Er der senest 14 dage fra tidspunktet for hovedstillerens indgivelse af
forslaget modtaget accept fra mindst 3 medstillere, gennemgås forslaget af
Folketingets administration, som beslutter, om forslaget skal afvises fra
offentliggørelse på hjemmesiden med henblik på indsamling af
støtteerklæringer.
Stk. 2.
Et forslag afvises, hvis det
1) vedrører en ændring af grundloven,
2) klart ikke lader sig endeligt gennemføre efter sit indhold inden for den
gældende grundlovs rammer,
3) ikke er affattet på dansk,
4) er helt usammenhængende eller uforståeligt,
5) klart har karakter af en vittighed,
6) ikke udgør noget konkret forslag, herunder hvis det i det væsentligste
har karakter af en ren meningstilkendegivelse eller en opfordring til
ikke nærmere bestemt handling vedrørende en problemstilling,
2/6
L 108 - 2017-18 - Bilag 2: Udkast til bekendtgørelse om borgerforslag.
7) indeholder flere forskellige forslag, der ikke har nogen tydelig
indholdsmæssig sammenhæng indbyrdes,
8) angår kommuners eller regioners enkelte beslutninger eller private
virksomheders og organisationers enkelte dispositioner,
9) angår forhold i Grønland eller på Færøerne, som henhører under
selvstyre- og hjemmestyremyndighedernes kompetence,
10) angår afgørelsen af en konkret sag, der er eller har været under
behandling ved domstolene eller i den offentlige forvaltning,
11) indeholder oplysninger om hovedstillerens, medstilleres eller andre
navngivne eller på anden måde identificerbare enkeltpersoners
private, herunder økonomiske, forhold, medmindre der er tale om
oplysninger, der har været bredt gengivet i offentligheden,
12) udstiller navngivne eller på anden måde identificerbare
enkeltpersoner, herunder offentligt ansatte, på urimelig måde,
13) indeholder reklame eller andre kommercielle budskaber eller
opfordring til støtte til bestemte organisationer m.v.,
14) indeholder links til hjemmesider m.v.,
15) indeholder oplysninger, der med rimelighed kan forventes at være
undergivet fortrolighed,
16) indeholder materiale, der med rimelighed kan forventes at være
omfattet af andres ophavsret eller andre immaterielle rettigheder,
17) indeholder injurierende eller groft stødende udsagn eller åbenlyst
usande påstande,
18) indeholder truende, forhånende eller nedværdigende udsagn om
grupper i samfundet,
19) indeholder ukvemsord eller andet helt upassende sprog,
20) billiger, forherliger eller opfordrer til forbrydelse,
21) af andre grunde end de nævnte klart falder uden for formålet med
ordningen eller
22) på anden måde end de nævnte har et indhold, hvis offentliggørelse
på en hjemmeside, som drives for Folketinget, vil stride mod
gældende ret eller Folketingets værdighed.
Stk. 3.
Hvis Folketingets administration ved gennemgangen anser det for
muligt, at et forslag ikke lader sig endeligt gennemføre efter sit indhold inden
for grundlovens rammer, men dette ikke fremstår med en sådan klarhed, at
forslaget skal afvises efter stk. 1, nr. 2, forsyner Folketingets administration
forslaget med en anmærkning om forholdet. Anmærkningen skal være egnet
til at gøre offentligheden opmærksom på, at der består en mulighed for, at
forslaget efter en nærmere vurdering af forholdet til grundloven ikke vil blive
fremsat for Folketinget, selv om det måtte opnå det forudsatte antal
støtteerklæringer, jf. § 15. Anmærkningen skal tydeligt adskille sig fra selve
forslaget og dets begrundelse og fremstå som afsendt af Folketingets
administration.
3/6
L 108 - 2017-18 - Bilag 2: Udkast til bekendtgørelse om borgerforslag.
Stk. 4.
Hovedstilleren og medstillerne oplyses om Folketingets administrations
beslutninger efter stk. 2 og 3.
Tilkendegivelse af støtte til borgerforslag ved anvendelse af den digitale
løsning
§ 12.
Et forslag, som ikke er afvist efter reglerne i § 11, gøres offentligt
tilgængeligt for indsamling af støtteerklæringer gennem den digitale løsning i
en periode på 6 måneder. Der føres på hjemmesiden for den digitale løsning
en fortegnelse over alle forslag, for hvilke der aktuelt pågår indsamling af
støtteerklæringer.
Stk. 2.
Fremkommer der, efter at et forslag er gjort offentligt tilgængeligt for
indsamlinger af støtteerklæringer, oplysninger, som indebærer, at forslaget
burde have været afvist efter reglerne i § 11, stk. 2, kan Folketingets
administration beslutte at standse indsamlingen af støtteerklæringer og at
fjerne forslaget fra fortegnelsen på hjemmesiden. Forslagets hovedstiller og
medstillere oplyses herom.
§ 13.
En borger, der ønsker at støtte et forslag (en støtter), skal vælge det
pågældende forslag på hjemmesiden for den digitale løsning og herefter
registrere sin støtte. Støtteren skal logge ind med NemID og angive sit cpr-
nummer. Den digitale løsning validerer støtterens identitet ved at
sammenholde NemID-PID med det angivne cpr-nummer. Den digitale løsning
kontrollerer herefter ved opslag i Det Centrale Personregister, at støtteren har
valgret til Folketinget. Samtidig kontrolleres, at støtteren ikke samtidig er
hovedstiller eller medstiller for det samme forslag eller tidligere har
tilkendegivet sin støtte til forslaget.
Stk. 2.
Inden støttetilkendegivelsen registreres, skal støtteren bekræfte at
have læst forslaget og at være indforstået med, at støttetilkendegivelsen ikke
kan tages tilbage.
Stk. 3.
Der offentliggøres ingen personoplysninger om støttere i tilknytning til
forslaget.
§ 14.
Efter afslutningen af 6-månedersperioden for indsamling af
støtteerklæringer overgår forslag, som ikke har opnået 50.000
støtteerklæringer, til en fortegnelse over afsluttede indsamlinger på
hjemmesiden for den digitale løsning. Hovedstilleren og medstillerne oplyses
herom.
§ 15.
Opnår et forslag inden for 6-månedersperioden mindst 50.000
støtteerklæringer, forsynes det på hjemmesiden for den digitale løsning med
en påtegning herom, og hovedstilleren og medstillerne oplyses herom.
4/6
L 108 - 2017-18 - Bilag 2: Udkast til bekendtgørelse om borgerforslag.
Stk. 2.
Fremsættes forslaget herefter for Folketinget som beslutningsforslag,
forsynes det på hjemmesiden for den digitale løsning med en påtegning
herom og en henvisning til oplysningerne om det fremsatte beslutningsforslag
på Folketingets hjemmeside.
Alternativ fremgangsmåde for personer, der ikke kan eller har mulighed for at
benytte den digitale løsning
§ 16.
Personer, der ikke kan eller har mulighed for at benytte den digitale
løsning, kan i stedet benytte en blanket, som stilles til rådighed af Folketinget,
til at tilkendegive, at de ønsker at være hovedstiller for et forslag, medstiller for
et forslag eller støtter for et forslag.
Stk. 2.
Folketingets administration forestår indtastning i den digitale løsning af
oplysninger, som modtages fra personer, der benytter fremgangsmåden i stk.
1.
Stk. 3.
I tilfælde, hvor hovedstilleren af et forslag benytter fremgangsmåden i
stk. 1, kan Folketingets administration forlange, at medstillerne benytter
samme fremgangsmåde.
Stk. 4.
Bestemmelserne i § 5, 2. pkt., §§ 6 og 7, § 9, stk. 2, § 10, § 11, stk. 2-
4, og §§ 12-15 finder med de fornødne tilpasninger tilsvarende anvendelse
ved benyttelse af fremgangsmåden i stk. 1.
Stk. 5.
Folketingets administration kontrollerer ved opslag i Det Centrale
Personregister, at personer, der benytter fremgangsmåden i stk. 1, har valgret
til Folketinget.
Opbevaring af oplysninger om hovedstillere, medstillere og støttere af forslag
§ 17.
Følgende oplysninger om hovedstillere, medstillere og støttere
opbevares i den digitale løsning indtil udløbet af 6-månedersperioden for
indsamling af støtteerklæringer, jf. dog stk. 3 og 4:
1) Hovedstillerens og medstillernes navn, adresse og yderligere
kontaktoplysninger samt NemID-PID.
2) Alle støtteres navne og NemID-PID.
Stk. 2.
For personer, som har benyttet fremgangsmåden i § 16, opbevares
endvidere den benyttede blanket og de deri indeholdte oplysninger indtil
udløbet af perioden nævnt i stk. 1, jf. dog stk. 3 og 4.
Stk. 3.
For borgerforslag, som bortfalder efter bestemmelsen i § 10 eller
afvises efter bestemmelserne i § 11, stk. 1 og 2, opbevares de i stk. 1 og 2
nævnte oplysninger i 30 dage efter bortfaldet eller afvisningen.
Stk. 4.
Opnår et borgerforslag mindst 50.000 støtteerklæringer inden for 6-
månedersperioden, opbevares de i stk. 1 og 2 nævnte oplysninger, indtil
Folketingets behandling af forslaget som beslutningsforslag er afsluttet, eller
5/6
L 108 - 2017-18 - Bilag 2: Udkast til bekendtgørelse om borgerforslag.
indtil det må anses for afklaret, at forslaget ikke vil blive fremsat for
Folketinget som beslutningsforslag.
Ikrafttræden
§ 18.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2018.
6/6