Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for den materielle virkning af de foreslåede ændringer om
krydsrevision i lovforslaget.
Svar
I den gældende skattekontrollov anvendes § 6 som hjemmel til både kontrol af den er-
hvervsdrivende, som SKAT retter henvendelse til, og til kontrol af andre skattepligtige,
som den pågældende erhvervsdrivende har oplysninger om igennem sin virksomhed.
Det fremgår ikke af bestemmelsen, at SKAT på forhånd skal oplyse, hvilket formål kon-
trollen har.
I lovforslaget er der foreslået en klar opdeling af kontrollen efter formålet. Det betyder
konkret, at den erhvervsdrivende på forhånd er klar over, hvem der skal kontrolleres. Når
SKAT retter henvendelse til en erhvervsdrivende med anmodning om indsendelse af
regnskabsmateriale m.v., skal der henvises til § 53, hvis formålet er kontrol af den er-
hvervsdrivende selv, og der skal henvises til § 57, stk. 1, hvis formålet er kontrol af andre,
som den erhvervsdrivende har forretningsmæssige relationer til.
Tilsvarende gælder det ved udgående kontrol, at SKAT skal henvise til § 54, hvis det er
den erhvervsdrivendes egne skattemæssige forhold, der skal undersøges, og til § 57, stk. 2,
hvis formålet er kontrol af andre. Da kontrollen skal være rettet mod bestemte fysiske el-
ler juridiske personer, skal SKAT oplyse, hvem kontrollen er rettet mod.
Side 2 af 2