Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 138 Bilag 6
Offentligt
1883121_0001.png
Til lovforslag nr.
L 138
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 18. april 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, pensionsbeskatningsloven og lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(Skærpede krav til optjening af folkepension og førtidspension, hurtigere udbetaling af tillæg for opsat pension m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. februar 2018 og var til
1. behandling den 22. februar 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudval-
get.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 20.
november 2017 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del –
bilag 67. Den 7. februar 2018 sendte beskæftigelsesministe-
ren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
1 skriftlig henvendelse fra Bo Brandt.
Beskæftigelsesministeren har over for udvalget kommen-
teret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesmini-
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (S) vil stemme hverken for eller
imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL, ALT, RV og SF) ind-
stiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at lovfor-
slaget er et forslag, der vil gøre mange kommende pensioni-
ster fattigere og gøre flygtninge, der overgår til førtidspen-
sion, meget fattige. Til gengæld vil de lidt mere velstillede
pensionister få ekstra fordele.
Enhedslisten mener, at det er urimeligt at skærpe bopæls-
kravet, og EL mangler en saglig begrundelse for, at det skal
gøres. Det nuværende bopælskrav på 40 år for fuld folke-
pension og firefemtedelskravet for fuld førtidspension er al-
lerede svært at opfylde for mange kommende pensionister,
og når kravet så bliver skærpet til et nitiendedelskrav, vil der
være endnu flere, der ikke kan opnå ret til fuld pension.
Resultatet af lovændringen vil være, at flere pensionister
vil blive mere fattige og kommunerne vil få øget administra-
tion med at behandle ansøgninger om personlige tillæg til
folkepension og supplerende kontanthjælp til førtidspension.
Forslaget om, at flygtninges bopæl i oprindelseslandet ik-
ke længere kan sidestilles med bopæl i Danmark ved bereg-
ning af førtidspension, er et uanstændigt forslag, som Folke-
tinget ikke kan være bekendt at vedtage. Det kan kun beteg-
nes som en hetz mod flygtningene i Danmark og skal ses
som et signal om, at man ikke ønsker flygtninge i Danmark.
Man kalder det harmonisering, men de øvrige borgere,
som ikke kan få fuld pension på grund af bopælskravet, har
selv valgt enten at bosætte sig i udlandet i en årrække eller
at rejse til Danmark. Flygtninge har ikke haft dette valg,
men for at overleve har de været tvunget til at flygte fra krig
og terror. Det var for at sikre flygtninge social tryghed på li-
ge fod med Danmarks øvrige indbyggere, at man i sin tid
vedtog reglen om, at flygtninges bopælstid i hjemlandet tæl-
ler som bopæl i Danmark.
AX021361
L 138 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 18. april 2018
1883121_0002.png
2
De nye regler vil ramme flygtninge, der har boet mindre
end 7 år i Danmark særlig hårdt. De bliver henvist til at leve
i op til 7 år på integrationsydelse eller med brøkpension sup-
pleret op til integrationsydelse. Først herefter kan deres før-
tidspension blive suppleret op til kontanthjælpsniveau.
Formålet med integrationsydelsen er at tilskynde udlæn-
dinge til hurtigt at komme i ordinært arbejde. Men flygtnin-
ge, som er så syge, at de er blevet tilkendt førtidspension,
har ingen mulighed for at arbejde, og derfor giver det ingen
mening, og det er helt urimeligt, at de skal leve på den lave
integrationsydelse i op til 7 år.
Lovforslaget skønnes ifølge bemærkningerne årligt at vil-
le berøre 7.800 flygtninge fuldt indfaset i årene omkring
2048.
Lovforslaget indeholder også nogle forbedringer for de
folkepensionister, som er så heldigt stillet, at de har helbred,
lyst og energi til at arbejde videre, efter at de har nået folke-
pensionsalderen, og derfor har udskudt deres pension. De
kan nu vælge at få et højere ventetillæg for opsat pension i
en 10-årsperiode i stedet for et livsvarigt ventetillæg, eller
de kan vælge at få en del af tillægget udbetalt som et en-
gangsbeløb.
Forbedringen af ventetillægget er et godt forslag, men det
er helt igennem utiltalende, at man i samme lovforslag for-
ringer vilkårene for et stort antal kommende pensionister –
især for flygtningene er der tale om meget alvorlige forrin-
gelser – og giver forbedringer til de bedst stillede folkepen-
sionister.
Enhedslisten kan derfor ikke støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Bent Bøgsted (DF)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Karina Adsbøl (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V)
Carl Holst (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF)
Carsten Hansen (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd.
Mattias Tesfaye (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Jan Johansen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL)
Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 138 - 2017-18 - Bilag 6: Betænkning afgivet den 18. april 2018
1883121_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 138
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesmini-
steren
2
Udkast til tidplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Henvendelse af 9/2-18 fra Bo Brandt
4
Udkast til betænkning
5
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 138
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelse af 9/2-18 fra Bo Brandt, til be-
skæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan venteprocenten for den opsatte pension skal bereg-
nes, når en person har startet sin optjening flere år før lovforslagets
foreslåede ikrafttræden, til beskæftigelsesministeren, og ministerens
svar herpå