Retsudvalget 2017-18
L 159
Offentligt
1891834_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2018
Sikkerhedskontoret
Marc Schack
2018-0037-0018
691110
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 20 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, retsplejeloven, lov om forsvarets
formål, opgaver og organisation m.v. og militær straffelov (Forsvarets bi-
stand til politiet og udvidelse af politiklageordningen m.v.) (L 159), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. marts 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Casper Grue Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 159 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om ministeren kan redegøre for procedure, kompetence og ansvar i forhold til de almindelige daglige bistandsopgaver til de lokale politikredse (hidtil Almindelig Hjælp), til justitsministeren
Spørgsmål nr. 20 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, retsplejeloven, lov om for-
svarets formål, opgaver og organisation m.v. og militær straffelov (For-
svarets bistand til politiet og udvidelse af politiklageordningen m.v.) (L
159):
”Vil
ministeren redegøre for procedure, kompetence og ansvar i
forhold til de almindelige daglige bistandsopgaver til de lokale
politikredse (hidtil ”Almindelig Hjælp”), som i praksis ofte er
varetaget af Hjemmeværnets Politikompagnier på et meget ufor-
melt grundlag og efter en nem og uformel lokal rekvisitionspro-
cedure, og vil ministeren oplyse, om der er risiko for, at de vil
få tillagt en stående bemyndigelse?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende om de gældende regler:
”De
nærmere forhold vedrørende Forsvarets bistand til politiet
fremgår af Rigspolitiets kundgørelse nr. 008 af 9. september
2015 om politiets samarbejde med Forsvaret og Hjemmeværnet.
Kundgørelsen er et internt dokument, som bl.a. beskriver for-
skellige former for samarbejde og bistand og fastsætter, hvilke
rammer og procedurer der gælder i de enkelte tilfælde.
Kundgørelsen opdeler Forsvarets bistand til politiet i henholds-
vis
”almindelig
hjælp” og
”særlig
hjælp”. Der er etableret selv-
stændige procedurer for de to typer af bistand, og der fastsættes
nærmere rammer for bistanden ud fra dens konkrete indhold.
Dette inkluderer bl.a. forhold omkring planlægning og koordi-
nering, krav til indholdet af instrukser fra politiet til Forsvaret
og de tidsmæssige rammer for forskellige typer af bistand.
”Almindelig
hjælp” omfatter i denne sammenhæng bistand, der
ikke påregnes at indebære risiko for, at Forsvarets personale vil
skulle foretage indgreb eller anvende magt over for civile.
Anmodning om
”almindelig
hjælp” fremsættes af den enkelte
politikreds ved henvendelse til Forsvaret. Ved rekvisition af as-
sistance skal den rekvirerende politikreds udarbejde og inklu-
dere en skriftlig instruktion for forhold vedrørende opgavens
løsning, der som minimum skal indeholde:
Rammer for opgavens løsning (tid, sted og anslået omfang), re-
ferencer for kommunikation (kontaktperson, kommandoforhold
og rapportering), og forholdsordre (bestemmelser for magtan-
vendelse og iagttagelse af særlige forhold).
2
L 159 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om ministeren kan redegøre for procedure, kompetence og ansvar i forhold til de almindelige daglige bistandsopgaver til de lokale politikredse (hidtil Almindelig Hjælp), til justitsministeren
Ved uvarslede hændelser kan instruktionen afgives som en fo-
reløbig mundtlig instruktion, som dog snarest skal følges op af
en skriftlig instruktion, jf. ovenstående. Uvarslede hændelser
defineres i denne forbindelse som assistance, der rekvireres med
mindre end 48 timers varsel.
Den rekvirerende politimyndighed definerer opgaven i assi-
stanceanmodningen, og på baggrund heraf beslutter Forsvaret
og Hjemmeværnet, hvilke enheder der skal løse opgaven og
træffer afgørelse om, hvorvidt den ønskede assistance kan udfø-
res i overensstemmelse med gældende tekniske, operative og
sikkerhedsmæssige bestemmelser.
Rigspolitiet og Hjemmeværnet har udarbejdet en standardsam-
arbejdsaftale, som danner grundlag for lokalt udarbejdede sam-
arbejdsaftaler og som omhandler samarbejdet og ydelse af assi-
stance imellem politikredsen, totalforsvarsregionen, hærhjem-
meværnsdistriktet, marinehjemmeværnsdistriktet og flyver-
hjemmeværnsdistriktet. Samarbejdsaftalen indeholder tillige
retningslinjer for planlægning, gennemførelse, evaluering og
udvikling af øvelses- og uddannelsesvirksomheden imellem po-
litikredsen og de respektive myndigheder i Hjemmeværnet.”
Justitsministeriet kan hertil oplyse, at der med lovforslaget lægges op til, at
Forsvarets bistand til politiet
som hidtil
sker under politiets ledelse og i
overensstemmelse med de regler, der gælder for politiets varetagelse af de
pågældende opgaver. Med de foreslåede bestemmelser i politilovens § 24 c
og § 24 d, stk. 2, vil der desuden kunne fastsættes nærmere regler om bl.a.
procedurer for politiets anmodninger om bistand fra Forsvaret og om politi-
ets ansvar for opgaveløsningen mv. Den nærmere regulering af sådanne for-
hold forudsættes således at ske ved udstedelsen af en eller flere bekendtgø-
relser på området.
Justitsministeriet kan desuden oplyse, at der med lovforslaget lægges op til
ikke længere at sondre mellem
”almindelig
hjælp” og
”særlig
hjælp”. Med
den foreslåede ordning tages i stedet højde for, at det i forbindelse med nogle
typer af bistand er hensigtsmæssigt, at det relevante forsvarspersonale tilde-
les visse politimæssige beføjelser, mens andre typer af bistand normalt kan
ydes, uden at der er behov for at tildele sådanne beføjelser.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, vil der i høj
grad være overlap mellem den type bistand, der ydes med politimæssige
beføjelser, og den type bistand, der i dag omtales som
”særlig
hjælp”, og
overlap mellem den type bistand, der ydes uden politimæssige beføjelser,
og den type bistand, som i dag omtales som
”almindelig
hjælp”.
3
L 159 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm., om ministeren kan redegøre for procedure, kompetence og ansvar i forhold til de almindelige daglige bistandsopgaver til de lokale politikredse (hidtil Almindelig Hjælp), til justitsministeren
Den type bistand, som Hjemmeværnets Politikompagnier normalt yder for
de lokale politikredse, er således ikke kerneområdet for bistand, hvor det må
forventes, at det relevante forsvarspersonale tildeles politimæssige beføjel-
ser. Det vil således heller ikke være kerneområdet for udstedelse af en stå-
ende bemyndigelse til at udøve visse politimæssige beføjelser.
4