Retsudvalget 2017-18
L 159
Offentligt
1889519_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
4. maj 2018
Sikkerhedskontoret
Marc Schack
2018-0037-0018
683836
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, retsplejeloven, lov om forsvarets
formål, opgaver og organisation m.v. og militær straffelov (Forsvarets bi-
stand til politiet og udvidelse af politiklageordningen m.v.) (L 159), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. marts 2018.
Søren Pape Poulsen
/
Casper Grue Jensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 159 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om der vil kunne etableres midlertidige militære områder i beboede områder, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, retsplejeloven, lov om for-
svarets formål, opgaver og organisation m.v. og militær straffelov (For-
svarets bistand til politiet og udvidelse af politiklageordningen m.v.) (L
159):
”Indebærer
lovforslaget, at der vil kunne etableres midlertidige
militære områder i beboede områder, og hvilke konsekvenser
har dette i givet fald for beboerne?”
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1, indebærer
den foreslåede bestemmelse i politilovens § 24 e, at justitsministeren be-
myndiges til efter forhandling med forsvarsministeren at fastsætte regler om
Forsvarets adgang til at oprette midlertidige militære områder med henblik
på at forebygge og afværge fare for dansk og udenlandsk militært personale
og materiel, der befinder sig uden for faste militære områder her i landet.
Som anført vil det f.eks. kunne være relevant at etablere sådanne midlerti-
dige militære områder på civile havneområder i forbindelse med ind- og ud-
skibning af dansk eller udenlandsk militært personale og materiel (f.eks.
NATO-styrker) eller omkring besøg fra fremmede krigsskibe i danske
havne, hvor der måtte være behov for at tage særlige sikkerhedsforanstalt-
ninger. Midlertidige militære områder vil f.eks. også kunne etableres som
sikkerhedszoner i forbindelse med ophold under transporter af militært per-
sonale eller materiel, herunder på rastepladser, eller i forbindelse med, at
dansk eller udenlandsk militært personale midlertidigt opretter en militær
lejr eller et depot. Endvidere vil midlertidige militære områder kunne opret-
tes, hvis militært materiel har nedbrud eller lignende på civilt område, og
der er behov for bevogtning af materiellet, indtil det kan bortfjernes.
Den foreslåede bestemmelse i politilovens § 24 e indeholder ikke en fast
afgræsning af de områder, hvorpå der kan etableres et midlertidigt militært
område. Det vil dog formentlig sjældent være hensigtsmæssigt eller relevant
at etablere midlertidige militære områder i beboede områder. Det fremgår
desuden af lovforslagets bemærkninger til den pågældende bestemmelse, at
der med den foreslåede ordning ikke sker en regulering af Forsvarets adgang
til eller brug af civile områder. Der vil således ikke med hjemmel i den fo-
reslåede bestemmelse kunne etableres midlertidige militære områder uden
en ejers accept.
2
L 159 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om der vil kunne etableres midlertidige militære områder i beboede områder, til justitsministeren
Det bemærkes hertil, at når et midlertidigt militært område etableres, vil det
have samme status som et fast militært område. Det indebærer bl.a., at For-
svaret har ansvaret for at opretholde orden og sikkerhed på området, og For-
svaret vil herunder kunne varetage bevæbnet bevogtning med eget personale
i henhold til de militære regler.
Det bemærkes desuden, at der i de regler, som udstedes i medfør af den
foreslåede bestemmelse i politilovens § 24 e, vil blive fastsat nærmere pro-
cedurer for etablering af de midlertidige militære områder, herunder regler
om, at etablering kræver samtykke fra politiet. Der vil herudover kunne fast-
sættes nærmere regler om Forsvarets samarbejde med politiet i forbindelse
med anvendelsen af midlertidigt etablerede militære områder, ligesom der
vil kunne fastsættes regler om tydelig afmærkning (skiltning m.v.), så det
vil være klart for borgerne, at der er tale om et (midlertidigt) militært om-
råde.
Beslutninger om at etablere midlertidige militære områder forudsættes at
ske i koordination mellem Forsvaret og den stedlige politidirektør.
3