Skatteudvalget 2017-18
L 16 Bilag 13
Offentligt
1835196_0001.png
13. december 2017
J.nr. 2017-3261
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 16 - Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige
andre love (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalin-
ger).
Hermed sendes ændringsforslag, som jeg ønsker at stille til 3. behandlingen af oven-
nævnte lovforslag.
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 16 - 2017-18 - Bilag 13: Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren
1835196_0002.png
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre
love (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbe-
talinger) (L 16)
Ny paragraf
1)
Efter § 5 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I det af Folketinget den 7. december 2017 vedtagne forslag til skatteindberet-
ningslov foretages følgende ændringer:
1)
I
§ 9, stk. 1,
indsættes som
nr. 13:
»13) Udbetaling af og afgiftspligtige dispositioner over en rateforsikring, rateop-
sparing, pensionsordning med løbende udbetalinger eller en indeksordning
omfattet af pensionsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt.«
2)
I
§ 11, stk. 1,
indsættes som
nr. 11:
»11) Udbetaling af og afgiftspligtige dispositioner over en rateopsparing, pensions-
ordning med løbende udbetalinger eller en indeksordning omfattet af pensi-
onsbeskatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af vedtagelse af lovforslag nr. L 13 og lovforslag
nr. L 14]
Til § 7
2)
I
stk. 1
indsættes efter »2018«: », jf. dog stk. 01«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]
3)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
Side 2 af 5
L 16 - 2017-18 - Bilag 13: Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren
1835196_0003.png
»Stk. 01.
§ 01
træder i kraft den 1. januar 2019.«
[Ikrafttrædelsestidspunkt for ændring af skatteindberetningsloven]
4)
I
stk. 12
ændres »stk. 8« til: »stk. 11«.
[Korrektion af henvisning]
5)
Efter stk. 12 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 02.
§ 01
finder ikke anvendelse på indberetninger om indbetalinger til
aldersforsikring, aldersopsparing og supplerende engangssum og udbetalinger af
eller afgiftspligtige dispositioner over en rateforsikring, rateopsparing, pensions-
ordning med løbende udbetalinger eller en indeksordning omfattet af pensionsbe-
skatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt., som affattet ved lovens § 1, nr. 16, for ka-
lenderåret 2018. For sådanne indberetninger finder skattekontrollovens § 8 B, stk.
1, nr. 12, og § 8 F, stk. 1, nr. 10, som affattet ved lovens § 6, nr. 3 og 6, og for-
skrifter udstedt i medfør heraf, anvendelse.«
[Virkningstidspunkt for ændring af skatteindberetningsloven]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved § 6, nr. 3 og 6, i lovforslaget er det foreslået, at der indsættes et nyt nr. 12 i
skattekontrollovens § 8 B, stk. 1, og et nyt nr. 10 i skattekontrollovens § 8 F, stk.
1.
Ved § 90, stk. 2, i lovforslag nr. L 13 til skattekontrollov, som blev vedtaget ved 3.
behandlingen den 7. december 2017, ophæves den hidtil gældende skattekontrol-
lov, og bestemmelserne i lovens § 8 B, stk. 1, og § 8 F, stk. 1, videreføres i hen-
holdsvis § 9, stk. 1, og § 11, stk. 1, i lovforslag nr. L 14 til skatteindberetningslov,
som ligeledes er vedtaget ved 3. behandlingen den 7. december 2017.
Det foreslås på den baggrund, at det nye nr. 12 i skattekontrollovens § 8 B, stk. 1,
også videreføres som et nyt nr. 13 i skatteindberetningslovens § 9, stk. 1.
Efter den foreslåede bestemmelse skal forsikringsselskaber efter nærmere regler,
der fastsættes af skatteministeren, årligt indberette om udbetalinger af eller afgifts-
pligtige dispositioner over en rateforsikring, rateopsparing, pensionsordning med
Side 3 af 5
L 16 - 2017-18 - Bilag 13: Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren
1835196_0004.png
løbende udbetalinger eller en indeksordning omfattet af pensionsbeskatningslo-
vens § 25 A, stk. 6, 1. pkt., som affattet ved § 1, nr. 16, i lovforslag nr. L 16.
Tilsvarende regler vil skatteministeren efter forslaget til skatteindberetningslovs §
10 kunne fastsætte for pensionskasser, pensionsfonde og andre, der udbetaler pen-
sioner. Det samme gælder Arbejdsmarkedets Tillægspension, for så vidt angår
supplerende arbejdsmarkedspensioner som nævnt i §§ 33 b-33 e i lov om social
pension.
Det foreslås endvidere, at det nye nr. 10 i skattekontrollovens § 8 F, stk. 1, videre-
føres som et nyt nr. 11 i skatteindberetningslovens § 11, stk. 1.
Efter den foreslåede bestemmelse skal banker og sparekasser m.v., der forvalter
pensionsordninger, som omfattes af pensionsbeskatningslovens afsnit I, efter nær-
mere regler, der fastsættes af skatteministeren, årligt indberette om udbetalinger af
eller afgiftspligtige dispositioner over en rateforsikring, rateopsparing, pensions-
ordning med løbende udbetalinger eller en indeksordning omfattet af pensionsbe-
skatningslovens § 25 A, stk. 6, 1. pkt., som affattet ved § 1, nr. 16, i lovforslag nr.
L 16.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det ved ændringsforslag nr.
3 er forslået at indsætte et særligt ikrafttrædelsestidspunkt (1. januar 2019) i et nyt
stykke i lovforslagets § 7 for ændringerne af skatteindberetningsloven i ændrings-
forslag nr. 1. Dette tidspunkt afviger fra ikrafttrædelsestidspunktet i lovforslagets §
7, stk. 1, for lovforslagets øvrige bestemmelser, og det foreslås derfor, at der i lov-
forslagets § 7, stk. 1, henvises til det nye stykke.
Til nr. 3
Det forslås, at der indsættes et nyt stykke i lovforslagets § 7, hvorefter ændrin-
gerne af skatteindberetningsloven ved ændringsforslag nr. 1 træder i kraft den 1.
januar 2019. Dette svarer til ikrafttrædelsesbestemmelsen i § 64, stk. 1, i det ved-
tagne lovforslag nr. L 14 til skatteindberetningslov.
Til nr. 4
Der er tale om rettelse af en henvisning.
Side 4 af 5
L 16 - 2017-18 - Bilag 13: Ændringsforslag til 3. behandling, fra skatteministeren
1835196_0005.png
Det fremgår at lovforslagets § 7, stk. 12, at den beregnede korrektion af kommu-
nens slutskat og kirkeskat efter stk. 8 fastsættes af økonomi- og indenrigsministe-
ren på grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret 2018, der foreligger pr.
1. maj 2020.
Stk. 8 omhandler ikke korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat. Derimod
indeholder lovforslagets § 7, stk. 11, regler om en sådan korrektion. Det forslås
derfor, at der i § 7, stk. 12, henvises til dette stykke i stedet for stk. 8.
Til nr. 5
Det foreslås, at ændringerne af skatteindberetningsloven ved ændringsforslag nr. 1
ikke finder anvendelse på indberetninger vedrørende kalenderåret 2018. For så-
danne indberetninger finder skattekontrollovens § 8 B, stk. 1, nr. 12, og § 8 F, stk.
1, nr. 10, som affattet ved lovforslagets § 6, nr. 3 og 6, og regler, der måtte blive
udstedt i medfør heraf, anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse betyder, at indberetningerne, der vedrører 2018, vil
skulle ske efter den hidtil gældende skattekontrollov og regler udstedt i medfør
heraf, mens indberetninger vedrørende 2019 og senere kalenderår skal ske efter
reglerne i skatteindberetningsloven. Dette svarer til virkningsbestemmelsen i § 64,
stk. 2, i det vedtagne lovforslag nr. L 14 til skatteindberetningslov.
Side 5 af 5