Skatteudvalget 2017-18
L 16 Bilag 7
Offentligt
1818586_0001.png
Til lovforslag nr.
L 16
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. november 2017
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre
love
(Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalinger)
[af skatteministeren (Karsten Lauritzen)]
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og skatteministeren sendte den 26. juni og
den 25. august 2017 disse udkast til udvalget, jf. SAU alm.
del – bilag 226 og 259, folketingsåret 2016-17. Den 4. okto-
ber 2017 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
en skriftlig henvendelse fra Forsikring & Pension, LO og
DA.
[Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den
skriftlige henvendelse til udvalget. ]
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Enhedslistens medlemmer af udvalget anerkender, at der
eksisterer et samspilsproblem, men mener ikke, at lovforsla-
get løser problemet på en ordentlig og socialt balanceret må-
de. Enhedslisten er således ikke enig i, at en løsning af sam-
spilsproblematikken skal bruges som yderligere et redskab
til at øge tilbagetrækningsalderen. Lovforslaget vil således
betyde, at man først kan få udbetalt midler fra sin pensions-
ordning 3 år før pensionering mod de nugældende 5 år. Det
betyder, at nedslidte mennesker får lukket endnu en mulig-
hed for at gå på pension. Enhedslisten mener heller ikke, at
denne løsning tilgodeser folk som flest. Det siger sig selv, at
man skal have en ganske høj indkomst, hvis man skal kunne
spare op til 50.000 kr. op om året i de sidste år inden pen-
sion. Tal fra Finansministeriet har vist, at hos de 10 pct., der
har de laveste indkomster, vil 76 pct. slet ikke kunne bruge
ordningen. I gennemsnit vil gruppen kun spare 3.200 kr. om
året pr. husstand, hvorimod 81 pct. i gruppen af de 10 pct.
højest lønnede vil benytte sig af ordningen, og her vil hver
husstand i gennemsnit spare 27.400 kr. op om året. Så forde-
lingsmæssigt mener Enhedslisten, at det er en utrolig skæv
måde at løse samspilsproblemet på, som primært tilgodeser
velhavende personer, der nærmer sig pension. Enhedslisten
ville langt hellere se en løsning på samspilsproblemet, hvor
man håndterede den voldsomme modregning, der rammer
mange personer, som får udbetalt midler fra pensionsordnin-
ger. Det ville være langt mere effektivt, hjælpe mange flere
mennesker og være klart mest socialt afbalanceret. Enhedsli-
sten kan således ikke støtte lovforslaget.
DokumentId
Journalnummer
L 16 - 2017-18 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1818586_0002.png
2
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I det under
nr. 16
foreslåede
§ 25 A, stk. 7,
indsættes
som
nr. 13:
»13) Ved automatiske udbetalinger til en modtagende æg-
tefælle, der sker fra en udloddet del af en pensionsord-
ning, jf. § 30, stk. 2, i det omfang udbetalingen beror
på indtræden af ejerægtefællens pensionsbegiven-
hed.«
[Undtagelse til afgift af indbetalinger til aldersopsparing ef-
ter påbegyndelse af udbetaling af ratepension og livrente
m.v.]
Til § 4
2)
I det under
nr. 1
foreslåede
§ 2, stk. 8,
indsættes som
6.
pkt.:
»Skatteministeren kan fastsætte nærmere regler om ind-
beretning m.v. omfattet af 1.-5. pkt.«
[Indsættelse af bemyndigelsesbestemmelse]
3)
Nr. 2
udgår.
[Udeladelse af fejlagtig konsekvensrettelse]
Til § 7
4)
Stk. 4, 1. pkt.,
affattes således:
»For tjenestemænd, der er ansat inden den 1. januar 2018,
finder de hidtil gældende regler for tidspunktet for tidligste
udbetaling af pensionen anvendelse.«
[Sikring af, at ingen nuværende tjenestemand bliver omfattet
af et senere udbetalingstidspunkt end efter gældende ret]
Bemærkninger
Til nr. 1
I lovforslagets § 1, nr. 16, er det foreslået, at hvis en per-
son påbegynder udbetalinger fra ratepensioner eller livrenter
m.v., betales der af indbetalinger til aldersopsparing i efter-
følgende indkomstår en afgift på 40 pct. af det indbetalte be-
løb. Det gælder både indkomstskattepligtige udbetalinger,
der sker i overensstemmelse med vilkårene for den pågæl-
dende pensionsordning, dvs. efter opnåelsen af pensionsud-
betalingsalderen, og udbetalinger og øvrige dispositioner,
dvs. først og fremmest førtidige udbetalinger af ratepension
og livrente.
Efter lovforslaget er det alene pensionsudbetalinger og
afgiftspligtige dispositioner, der sker fra og med det tiende
indkomstår før det indkomstår, hvor pensionsopspareren når
folkepensionsalderen, der fører til, at efterfølgende indbeta-
linger til aldersopsparing pålægges afgift på 40 pct.
I en række nærmere angivne tilfælde – hvor udbetalingen
af pensionsordningen beror på omstændigheder, som ikke
kan anses som et aktivt valg om at reducere pensionsudbeta-
lingerne i de år, hvor der er indkomstaftrapning af offentlige
pensioner – skal der ikke beregnes afgift på 40 pct. af efter-
følgende indbetalinger til aldersopsparing. Det drejer sig
bl.a. om udbetaling af invalidepension og udbetaling af pen-
sion til efterladte.
Der skal heller ikke beregnes afgift på 40 pct. af efterføl-
gende indbetalinger til aldersopsparing i situationer, hvor
udbetaling sker uden, at pensionsopspareren har indflydelse
på det, f.eks. ved udbetaling af ATP, og ved udbetaling af
tjenestemandspension i en række nærmere angivne tilfælde.
Det foreslås at tilføje en yderligere undtagelse i visse til-
fælde, hvor der sker udbetaling fra en pensionsordning, der
på et tidligere tidspunkt er blevet delt i forbindelse med
skilsmisse m.v. Denne udbetaling kan i visse tilfælde bety-
de, at der automatisk også sker udbetaling af den anden æg-
tefælles del af pensionsordningen, uden at den anden ægte-
fælle efter pensionsaftalen har mulighed for at udsætte udbe-
talingen.
Der kan eksempelvis være tale om, at der påbegyndes ud-
betaling af den udloddede del af en ratepension i forbindelse
med, at ejerægtefællen, dvs. den ægtefælle, der oprindeligt
har oprettet ratepensionen, pga. pensionsbeskatningslovens
aldersgrænser skal påbegynde udbetaling af sin del af rate-
pensionen. Har den modtagende ægtefælle ikke efter pen-
sionsaftalen mulighed for at udsætte udbetalingen af den ud-
loddede del af ratepensionen, idet den iværksættes automa-
tisk i anledning af ejerægtefællens rateudbetaling, beregnes
der efter ændringsforslaget ikke afgift på 40 pct. af den
modtagende ægtefælles efterfølgende indbetalinger til al-
dersopsparing.
Det bemærkes, at undtagelsen vedrører en særlig situa-
tion, hvor ejerægtefællens udbetaling medfører, at den mod-
tagende ægtefælle også modtager udbetaling. Udlodning af
en pensionsordning i forbindelse med skilsmisse m.v. med-
fører i øvrigt, at hver ægtefælle bliver selvstændigt skatte-
og afgiftspligtig af sin udloddede del, hvorfor den ene ægte-
fælles dispositioner ikke vil kunne påvirke den anden ægte-
fælles muligheder for indbetaling til aldersopsparing.
Når ægtefællerne er selvstændigt skatte- og afgiftspligti-
ge af hver deres udloddede del, vil udbetalinger til den en-
kelte ægtefælle mindre end ti år før folkepensionsalderen så-
ledes kun for den pågældende ægtefælle betyde, at efterføl-
gende indbetalinger til aldersopsparing pålægges afgift på
40 pct., medmindre udbetalingen m.v. er omfattet af en an-
den undtagelse som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 25
A, stk. 7, jf. lovforslagets § 1, nr. 16.
L 16 - 2017-18 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1818586_0003.png
3
Til nr. 2
I lovforslagets § 3, nr. 4, er det foreslået, at det enkelte
pensionsinstitut, der udbyder arbejdsgiveradministreret al-
dersopsparing, kan vælge at indeholde en foreløbig skat af
arbejdsgiverindbetalinger til aldersopsparing.
Det er i den forbindelse foreslået, at pensionsinstituttet i
givet fald skal indbetale de forventede foreløbige skatter for
kalenderåret af indbetalinger til aldersopsparing til SKAT
den 1. september. Senest den 20. januar i året efter udløbet
af kalenderåret skal instituttet indbetale de foreløbige skatter
for kalenderåret, dog med modregning af de forventede
foreløbige skatter, der er indbetalt den 1. september. Det føl-
ger af lovforslagets § 4, nr. 1, hvorefter der indsættes et nyt
stk. 8 i opkrævningslovens § 2.
Indeholdelsesordningen, herunder opkrævningsreglerne i
det i lovforslaget foreslåede § 2, stk. 8, i opkrævningsloven,
svarer i vidt omfang til pligten for pensionsinstitutterne til at
opgøre og indbetale arbejdsmarkedsbidrag til SKAT af pen-
sionsbidrag, som indbetales til arbejdsgiveradministrerede
pensionsordninger. Efter opkrævningslovens § 2, stk. 7, ind-
betaler pensionsudbyderne således de forventede arbejds-
markedsbidrag for kalenderåret af pensionsindbetalinger den
1. september og foretager endelig indbetaling året efter. Ef-
ter opkrævningslovens § 2, stk. 7, 5. pkt., kan skatteministe-
ren fastsætte nærmere regler om indberetning m.v. Denne
bemyndigelse er udnyttet i § 2 i bekendtgørelse nr. 731 af
21. juni 2013, hvorefter pensionsudbyderne inden udløbet af
betalingsfristerne i opkrævningsloven skal indgive angivelse
om pensionsindbetalinger som nævnt i kildeskattelovens §
49 A, stk. 3, nr. 1 og 2.
Det foreslås at indsætte en tilsvarende bemyndigelsesbe-
stemmelse i forslaget til opkrævningslovens § 2, stk. 8, jf.
lovforslagets § 4, nr. 1. Det er tanken at udnytte bemyndi-
gelsesbestemmelsen til at fastsætte en anvisningspligt, der
svarer til anvisningspligten i ovennævnte bekendtgørelses §
2, for de pensionsudbydere, der vælger at indeholde en fore-
løbig skat af arbejdsgiverindbetalinger til aldersopsparing.
Til nr. 3
Efter lovforslagets § 4, nr. 2, foreslås det at lave en kon-
sekvensændring som følge af lovforslagets § 4, nr. 1, hvor-
efter der indsættes et nyt stk. 8 i opkrævningslovens § 2.
Konsekvensændringen går ud på – som følge af det nye stk.
8 – at ændre en henvisning til opkrævningslovens § 2, stk.
1-6, således at der i stedet henvises til opkrævningslovens §
2, stk. 1-7.
Det giver imidlertid ikke mening, hvorfor lovforslagets §
4, nr. 2, foreslås at udgå.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 1, er det foreslået, at pensionsud-
betalingsalderen forhøjes med to år. Forhøjelsen af pensi-
onsudbetalingsalderen har også betydning for tidspunktet for
aldersbetinget udbetaling af tjenestemandspensioner. Det
følger således af tjenestemandspensionslovens § 3, at en tje-
nestemand er berettiget til afsked på grund af alder fra ud-
gangen af den måned, hvori den pågældende når pensions-
udbetalingsalderen, jf. pensionsbeskatningslovens § 1 a, el-
ler den lavere alder, som efter anden lov måtte være fastsat
for denne ret. En tjenestemand er således berettiget til af-
sked på grund af alder fra udgangen af den måned, hvori den
pågældende når pensionsudbetalingsalderen, som denne er
angivet i pensionsbeskatningslovens § 1 a. Dermed får for-
højelsen af pensionsudbetalingsalderen også betydning for
tidspunktet for aldersbetinget udbetaling af tjenestemands-
pensioner.
Efter lovforslagets § 7, stk. 4, 1. pkt., er det dog foreslået,
at de før 1. juli 2009 gældende regler finder anvendelse for
tjenestemænd, der er ansat inden den 1. januar 2018. Hen-
sigten med dette forslag er at sikre, at tjenestemænd ansat
før den 1. januar 2007 opretholder en pensionsudbetalingsal-
der på 60 år, mens tjenestemænd ansat den 1. januar 2007
eller senere, men inden den 1. januar 2018, opretholder den
hidtidige pensionsudbetalingsalder, således at ingen nuvæ-
rende tjenestemand vil blive omfattet af et senere udbeta-
lingstidspunkt end efter de gældende regler.
Affattelsen af lovforslagets § 7, stk. 4, 1. pkt., sikrer
imidlertid ikke denne tilsigtede retstilstand. Henvisningen i
lovforslagets § 7, stk. 4, til de før den 1. juli 2009 gældende
regler sikrer således ikke, at de i perioden 1. januar 2007-31.
december 2017 ansatte tjenestemænd bevarer det tidspunkt
for tidligste udbetaling af pensionen, der følger af § 5, stk. 4,
i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre love.
Det foreslås på denne baggrund at ændre lovforslagets §
7, stk. 4, 1. pkt., således at de hidtil gældende regler for tids-
punktet for tidligste udbetaling af pensionen finder anven-
delse for tjenestemænd, der er ansat inden den 1. januar
2018. Dermed sikres det, at alle tjenestemænd ansat før 1.
januar 2018 bevarer det hidtil gældende tidspunkt for tidlig-
ste udbetaling af pensionen, der følger af § 19, stk. 4, 2. pkt.,
i lov nr. 1587 af 20. december 2006 om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love
og af § 5, stk. 4, i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om æn-
dring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og flere andre
love.
Det betyder, at tjenestemænd ansat før den 1. januar 2007
opretholder en pensionsudbetalingsalder på 60 år, jf. § 19,
stk. 4, 2. pkt., i lov nr. 1587 af 20. december 2006 om æn-
dring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og for-
skellige andre love. Tjenestemænd ansat den 1. januar 2007
eller senere, men inden den 1. januar 2018, opretholder den
hidtidige pensionsudbetalingsalder, jf. § 5, stk. 4, i lov nr.
1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v. og flere andre love.
Med ændringsforslaget sikres det, at ingen nuværende
tjenestemand vil blive omfattet af et senere udbetalingstids-
punkt end efter de gældende regler.
L 16 - 2017-18 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1818586_0004.png
4
Dennis Flydtkjær (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF)
René Christensen (DF) Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jacob Jensen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Mads Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA)
nfmd.
May-Britt Kattrup (LA)
Anders Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S)
fmd.
Claus Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 16 - 2017-18 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1818586_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 16
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
Titel
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
Henvendelse af 6/10-17 fra Forsikring & Pension, LO og DA
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra skatteministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 16
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/10-17 fra Forsikring &
Pension, LO og DA, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke indkomstgrupper der får mest gavn af den løsning på
samspilsproblematikken, der vil blive indført, hvis lovforslaget vedta-
ges, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget folkepensionisten mister i pensionstillæg om
året på, at den beskæftigede partner indbetaler f.eks. 35.000 kr. før
skat til aldersopsparing, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om at bekræfte, at for op imod 20 pct. af de beskæftigede, som
har mindre end fem år til folkepensionen, kan indskud på aldersopspa-
ring ikke betale sig, fordi indskuddet modregnes i partnerens folke-
pension, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad det betyder for kvinders arbejdsudbud og pensions-
dækning, at indbetalinger til aldersopsparing fører til et fald i famili-
ens rådighedsbeløb (i form af lavere pensionstillæg), når partneren al-
lerede er blevet folkepensionist, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om, hvad det betyder det for lavtlønnede enlige forsørgeres rå-
dighedsbeløb, at indskud på aldersopsparing modregnes i de offentlige
ydelser, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om at bekræfte, at aldersopsparing er ufordelagtig for stort set
alle familier med en førtidspensionist, til skatteministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvor stor en andel af de beskæftigede, dette er tilfældet for,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er tilsigtet fra regeringens side, at et ægtepar bestående
af en beskæftiget med forholdsvis lav løn og en kontanthjælpsmodta-
ger kan miste op til 2.000 kr. pr. måned i rådighedsbeløb, hvis den be-
skæftigede indbetaler til aldersopsparing, til skatteministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, i tilbagetrækningsudspillet ”Flere år på arbejdsmarkedet”
skrev regeringen bl.a., at målretningen af aldersopsparingsordningen
skal sikre, at lavtlønnede kan indbetale en mærkbar del af deres pen-
3
4
5
6
7
8
9
10
L 16 - 2017-18 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
1818586_0006.png
6
sionsopsparing på aldersopsparingsordninger, som ikke fører til mod-
regning i folkepensionen m.v. Hvordan harmonerer dette med, at net-
op rigtigt mange lavtlønnede i praksis er afskåret fra at benytte alders-
opsparing, fordi det vil påvirke deres rådighedsbeløb mærkbart og
samlet set være ufordelagtigt, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå