Skatteudvalget 2017-18
L 16
Offentligt
1821354_0001.png
21. november 2017
J.nr. 2017 - 3772
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 16 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige
andre love. (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalin-
ger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 9. oktober 2017.
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 16 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/10-17 fra Forsikring & Pension, LO og DA
1821354_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. oktober 2017 fra Forsikring & Pension,
LO og DA, jf. L 16 - bilag 2.
Svar
Forsikring & Pension (F&P), LO og DA har skrevet til Folketingets Skatteudvalg om et
centralt element i forslag L 16, som udmønter aftalen mellem regeringen og Dansk Fol-
keparti om flere år på arbejdsmarkedet.
Henvendelsen fra F&P, LO og DA vedrører den foreslåede betingelse om, at pensions-
opspareren ikke må have modtaget udbetalinger fra en fradragsberettiget pensionsordning
i perioden 10 år før folkepensionsalderen, hvis muligheden for at indbetale det høje beløb
til aldersopsparing på ca. 50.000 kr. i de sidste 5 år inden folkepensionsalderen skal kunne
udnyttes. Betingelsen omfatter også udbetalinger i forbindelse med delpension
dvs.
udbetalinger til en lønmodtager, der har valgt at blive deltids på arbejdsmarkedet og få
pension udbetalt som supplement.
Det betyder ifølge F&P, LO og DA, at de pensionsopsparere, som muligheden for store
indbetalinger til aldersopsparing ellers er tiltænkt, ikke automatisk kan få aldersopsparing
indbygget i deres arbejdsmarkedspension. Ifølge F&P, LO og DA er det således meget
vanskeligt at få medlemmer i obligatoriske pensionsordninger til at træffe aktive valg om
pension, hvorfor det er en præmis for ordningens succes, at aldersopsparing er
standardvalget fra 5 år før folkepensionsalderen.
F&P, LO og DA opfordrer på denne baggrund til, at værnsreglen udgår af lovforslaget,
og at der afsøges andre muligheder for styring og målretning af aldersopsparing.
Hertil bemærkes, at lovforslaget bevidst er målrettet de ældste årgange, der ikke har påbe-
gyndt udbetalinger fra en indkomstskattepligtig pensionsordning. Det er en del af aftalen
om flere år på arbejdsmarkedet. Målretningen vil bidrage til at øge gevinsten ved fortsatte
pensionsindbetalinger og derved styrke arbejdsudbuddet. Lønmodtagere, der modtager
pensionsudbetalinger fx i forbindelse med en delpension, vil på den baggrund ikke få
fordele ved justeringen af aldersopsparingen.
Den omtalte betingelse er velbegrundet. Det er ikke hensigtsmæssigt frit at lade eksiste-
rende pensionsopsparing flytte til aldersopsparing.
Hvis det er muligt at påbegynde udbetaling af en ratepension eller livrente mv. - uden
konsekvenser for mulighederne for indskud på aldersopsparing - vil det være muligt at
nedbringe eksisterende pensionsopsparing, som til sin tid kan føre til aftrapning af offent-
lige ydelser
og lade udbetalingerne finansiere indskuddene på aldersopsparing, der ikke
medfører aftrapning. Reelt ville der altså ikke være tale om nye og ekstra pensionsindbeta-
linger, men en omlægning af eksisterende opsparing med henblik på optimering af offent-
lige ydelser ved pensionering. Dermed svækkes målretningen
af bl.a. pensionstillæg mod
de pensionister, som har mindst.
Den foreslåede målretning af aldersopsparingen bidrager til finansieringen af den pulje på
2,4 mia. kr. (2017-niveau), der som led i aftalen er afsat til øge fradraget for pensionsind-
Side 2 af 4
L 16 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/10-17 fra Forsikring & Pension, LO og DA
1821354_0003.png
betalinger. En afskaffelse af værnsreglen skønnes potentielt at kunne medføre et mindre-
provenu efter tilbageløb på over 1 mia. kr. i varig virkning, og vil således
medmindre
der tilvejebringes anden finansiering
reelt forhindre en effektiv håndtering af samspils-
problemet.
Jeg vil gerne understrege, at forslaget ikke hindrer, at man går på delpension. Man kan
bare ikke få fordelen ved at indskyde på aldersopsparing samtidig. Det kan bemærkes, at
personer, der igangsætter udbetalinger fra fradragsberettigede pensionsordninger før fol-
kepensionsalderen, nedbringer grundlaget for indkomstaftrapning af deres pensionsudbe-
talinger i forhold til andre beskæftigede. Behovet for nedbringelse af aftrapningsgrundla-
get via indbetalinger til aldersopsparing aftager dermed også.
Samtidig er der med lovforslaget taget højde for de situationer, hvor udbetalingen af rate-
pension eller livrente mv. beror på omstændigheder, som givet ikke kan tilskrives et ønske
om at reducere pensionsudbetalingerne i de år, hvor der er indkomstaftrapning af offent-
lige pensioner. Det gælder fx udbetaling i forbindelse med invaliditet. Der er også taget
højde for de situationer, hvor udbetaling sker uden, at pensionsopspareren har indflydelse
på det, fx ved udbetaling af ATP, og ved udbetaling af tjenestemandspension i en række
nærmere angivne tilfælde. Til forskel herfra beror udbetaling af delpension på pensions-
opsparerens egen beslutning.
Da allerede foretagne pensionsudbetalinger, herunder igangsættelse af delpension, i sa-
gens natur ikke kan tilskrives et ønske om at konvertere eksisterende opsparing til alders-
opsparing efter de foreslåede regler, er det i overgangsreglerne til lovforslaget fastsat, at
sådanne udbetalinger ikke aktiverer værnsreglen. Det gælder også de fortsatte udbetalin-
ger af delpension, der vil ske efter lovforslagets vedtagelse.
Der er således ingen, der rammes af værnsreglen, uden at det principielt beror på en aktiv
stillingtagen fra pensionskundens side. I lovforslaget er det tilmed foreslået, at en pensi-
onskunde, der rammes af værnsreglen, efter aftale med pensionsinstituttet kan overføre
det indbetalte beløb til en ratepension eller en livrente mv., hvorved afgiften nedsættes til
4 pct., samtidig med, at det indbetalte beløb vil være fradragsberettiget.
Efter min opfattelse bør den øgede gevinst ved fortsatte pensionsindbetalinger, som ju-
steringen af aldersopsparingen bidrager til, kunne understøttes af løsninger, hvor der
indbetales til aldersopsparing, medmindre kunden fravælger dette, eller ved tilvalgsløsnin-
ger, hvor kunden vælger at indbetale til aldersopsparing i stedet for ratepension eller liv-
rente
med udgangspunkt i kundens situation.
Muligheden for store indbetalinger til aldersopsparing er i mine øjne et rigtigt godt tilbud
til de pensionskunder, der har udsigt til at blive ramt af samspilsproblemet; et tilbud, som
det med behørig bistand fra pensionsudbyderen vil have stor værdi for den enkelte kunde
at overveje nærmere.
Og som det også fremgår af høringsskemaet til lovforslaget, vil Skatteministeriet og
SKAT være behjælpelig med i samarbejde med branchen at tilvejebringe de mest hen-
sigtsmæssige fremgangsmåder knyttet til den omhandlede værnsregel
herunder forbedre
adgangen for pensionsudbyderne til information om, hvorvidt en pensionsopsparer har
Side 3 af 4
L 16 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelsen af 6/10-17 fra Forsikring & Pension, LO og DA
1821354_0004.png
haft
”diskvalificerende”
udbetalinger fra ratepension eller livrente mv. Såfremt det viser
sig, at værnsreglen medfører utilsigtede konsekvenser, som ikke er beskrevet i lovforsla-
get, vil jeg som skatteminister se konstruktivt på at løse disse.
Jeg vil i den forbindelse gerne kvittere for tilsagnet fra F&P, LO og DA om at indgå i en
dialog om mulighederne for effektivt at begrænse konvertering af eksisterende pensions-
opsparing til aldersopsparing samtidig med, at samspilsproblemet løses for lav- og mel-
lemindkomster i årene før folkepensionsalderen. Jeg er altid parat til at lytte til gode idéer.
Side 4 af 4