Skatteudvalget 2017-18
L 16
Offentligt
1835250_0001.png
14. december 2017
J.nr. 2017 - 3772
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 16 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige
andre love. (Målretning af aldersopsparing og regulering af fejlagtige pensionsindbetalin-
ger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 30. november 2017.
Karsten Lauritzen
/ Søren Schou
L 16 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-17 fra Leon Petersen, Karlslunde, til skatteministeren
1835250_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. november 2017 fra Leon Petersen,
Karlslunde, jf. L 16 - bilag 10.
Svar
Leon Petersen spørger, hvordan de aldersbetingede beløbsgrænser for indbetaling til al-
dersopsparing på 5.100 kr. for personer med mere end 5 år til folkepensionsalderen og
herefter ca. 50.000 kr. kan udlægges som en forbedring, når man over et opsparingsforløb
samlet vil kunne indbetale mindre end i dag.
Leon Petersen anfører endvidere, at der næppe kommer ekstra skatteindtægter, medmin-
dre arbejdsmarkedspensionsselskaberne tvinger deres kunder/medlemmer til at indbetale
til aldersopsparing, og spørger i øvrigt, hvor personer med lønninger på mellem 250.000
kr. og 450.000 kr. skal finde ekstra penge til at indbetale op til 50.000 kr. de sidste år før
folkepensionsalderen.
Endelig stiller Leon Petersen spørgsmål ved, at det alene skulle koste under 4 mio. kr. om
året for erhvervslivet at administrere ændringerne.
Til Leon Petersens henvendelse bemærkes:
Den aldersbetingede nedsættelse af beløbsgrænsen til 5.100 kr. forebygger betydelige om-
lægninger fra indkomstskattepligtige og aftrapningsomfattede pensionsordninger til al-
dersopsparing, som i givet fald kan medføre en betydelig svækkelse af de offentlige finan-
ser. Det er således vigtigt at understrege, at det med lovforslaget ikke er målet at forøge
de samlede muligheder for indbetaling til aldersopsparing. Forslagets målsætning er der-
imod at målrette aldersopsparingen mod pensionsopsparing, der foretages sidst i arbejds-
livet. Den høje beløbsgrænse sikrer tilskyndelsen til pensionsopsparing i den del af ar-
bejdslivet, hvor samspilsproblemet for fradragsberettigede pensionsordninger er størst.
Som det også fremgår af høringsskemaet til lovforslaget er det ikke forudsat, at aldersop-
sparing indbygges som et obligatorisk element i arbejdsmarkedspensionerne, jf. Leon Pe-
tersens kommentar om tvungen omlægning til aldersopsparing. Men muligheden for dels
at opspare 5.100 kr. årligt først i arbejdslivet, dels at foretage store indbetalinger til alders-
opsparing sidst i arbejdslivet er i mine øjne et rigtigt godt tilbud til de pensionskunder, der
har udsigt til at blive ramt af samspilsproblemet.
Jeg vil i den forbindelse gerne understrege, at der med forslaget ikke lægges op til, at per-
soner med lønninger på mellem 250.000 kr. og 450.000 kr. alle som én indbetaler 50.000
kr. årligt sidst i arbejdslivet. Men med en beløbsgrænse på 50.000 kr. sætter skattelovgiv-
ningen vide grænser for at foretage pensionsopsparing, der til sin tid ikke aftrappes i of-
fentlige ydelser.
For så vidt angår Leon Petersens bemærkninger om de administrative omkostninger for
erhvervslivet ved at administrere ændringerne skal jeg blot konstatere, at lovforslaget har
været i høring i Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, som har foretaget skønnet.
Side 2 af 3
L 16 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om kommentar til henvendelsen af 30/11-17 fra Leon Petersen, Karlslunde, til skatteministeren
1835250_0003.png
Det har jeg ingen grund til at betvivle. Det er i øvrigt værd at bemærke, at Erhvervsstyrel-
sen har vurderet, at de administrative omkostninger primært vedrører den foreslåede in-
deholdelsesordning for arbejdsgiveradministrerede aldersopsparinger. Og det er frivilligt
for pensionsudbyderne, om de vil anvende denne.
Side 3 af 3