Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 160 Bilag 4
Offentligt
1885208_0001.png
Til lovforslag nr.
L 160
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 0. maj 2018
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen
(Styrket kvalitet i dagtilbud, øget fleksibilitet og frit valg for forældre m.v.)
[af børne- og socialministeren (Mai Mercado)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 10 ændringsforslag til lovforslaget, herunder
om deling af lovforslaget. Børne- og socialministeren har
stillet ændringsforslag nr. 8-10, og Enhedslistens medlem‐
mer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-7.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. februar 2018 og var til
1. behandling den 20. marts 2018. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <1> møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og socialministeren sendte den 21.
september 2017 dette udkast til udvalget, jf. folketingetsåret
2016-17 SOU alm. del – bilag 363. Den 28. februar 2018
sendte børne- og socialministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til børne- og socialmini‐
steren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. [Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen. ]
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et <>:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven og lov
om folkeskolen (Styrket kvalitet i dagtilbud)« omfattende §
1, nr. 2-9, 11, 13, 15-17, 19, 20, 30, 31, 35, 36, § 2 og § 3,
stk. 1, 5 og 6.
B.
»Forslag til lov om ændring af dagtilbudsloven (Øget
fleksibilitet og frit valg for forældre m.v.)« omfattende § 1,
nr. 1, 10, 12, 14, 18, 21-29, 32-34, 37-41 og § 3, stk. 1-4 og
6.
[Forslag om deling af lovforslaget]
DokumentId
Journalnummer
L 160 - 2017-18 - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
1885208_0002.png
2
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til titlen
2)
Efter »dagtilbudsloven« udgår: »og lov om folkesko‐
len«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]
Til § 1
3)
I den under
nr. 36
foreslåede
§ 81 a
udgår
stk. 3 og 4.
[Dispensationsadgang fra krav om at fremme børns læring
gennem trygge læringsmiljøer udgår]
Til § 2
4)
Paragraffen udgår.
[Krav om læringsfokus i SFO og fritidshjem, indtil under‐
visningspligten indtræder, udgår]
Til § 3
5)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
6)
Stk. 6,
der bliver stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
§ 1, nr. 35 og 36, finder ikke anvendelse for afta‐
ler om tilskud til privat pasning, der er indgået før lovens
ikrafttrædelse. For sådanne aftaler finder de hidtil gældende
regler anvendelse.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 3
7)
Stk. 6,
der bliver stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
§ 1, nr. 33, 34 og 37-41, finder ikke anvendelse
for aftaler om tilskud til pasning af egne børn samt tilskud
til privat pasning, der ydes i kombination med en plads i
dagtilbud efter dagtilbudslovens § 80, stk. 4, der er indgået
før lovens ikrafttrædelse. For sådanne aftaler finder de hidtil
gældende regler anvendelse.«
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Af
børne- og socialministeren,
tiltrådt af
[udvalget]:
d
Ændringsforslag til det udelte lovforslag
Til § 1
8)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 14, stk. 2,
ændres i
2.
pkt.
»hvis bestyrelse består af« til: »hvor bestyrelsen har«.
[Sproglig korrektion]
9)
I det under
nr. 10
foreslåede
§ 14, stk. 3,
ændres »der
er et flertal herfor i de enkelte bestyrelser« til: »de enkelte
bestyrelser beslutter det«.
[Sproglig korrektion]
10)
Efter nr. 41 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 101, stk. 3,
og
§ 102, stk. 2,
udgår »samt § 80, stk.
4,«.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i to forslag.
Det ene forslag (A) vedrører en styrkelse af kvaliteten i
dagtilbud, hvor der blandt andet foreslås en ny lovgivnings‐
mæssig ramme for den pædagogiske læreplan i dagtilbud,
øgede krav til private pasningsordninger og øgede krav til
indhold i skolefritidsordninger og fritidshjem for børn, der
benytter disse tilbud før skolestart.
Det andet forslag (B) har til formål at øge fleksibiliteten
og valgfriheden for forældre, så forældrene får flere mulig‐
heder for at vælge et tilbud, der passer til netop deres fami‐
lie.
Enhedslisten ønsker med ændringsforslaget om en deling
af lovforslaget at få mulighed for at tage særskilt stilling til
henholdsvis elementerne om styrket kvalitet i dagtilbud og
elementerne om øget fleksibilitet og frit valg til forældre.
Enhedslisten finder, at forslagene, som vedrører den styrke‐
de pædagogiske læreplan, kan danne et godt grundlag for at
løfte den pædagogiske kvalitet i dagtilbuddene, og Enhedsli‐
sten kan derfor støtte denne del af lovforslaget. Omvendt in‐
deholder den del af lovforslaget, som handler om øget flek‐
sibilitet og valgfrihed for forældre, bl.a. elementer, der kan
bidrage til en øget privatisering af daginstitutionsområdet,
hvorfor Enhedslisten ønsker at stemme i mod denne del af
lovforslaget.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af æn‐
dringsforslag nr. 4.
Til nr. 3
Enhedslisten kan støtte, at der med indføjelsen af § 81 a i
dagtilbudsloven indføres krav til den pædagogiske kvalitet i
private pasningsordninger. Disse krav burde efter Enhedsli‐
stens opfattelse også omfatte den fleksible pasning, der ind‐
går i det nye kombinationstilbud, hvorfor det med ændrings‐
forslaget foreslås, at den foreslåede undtagelse fra kvalitets‐
kravet i § 81 a, stk. 3, udgår af lovforslaget. Tilsvarende me‐
ner Enhedslisten ikke, at det bør være muligt at dispensere
fra kvalitetskravene i midlertidige private pasningsordnin‐
ger, hvorfor det også med ændringsforslaget foreslås, at §
81. a, stk.4, udgår af lovforslaget.
Til nr. 4
Med den i lovforslaget foreslåede tilføjelse til folkeskole‐
lovens § 40, stk. 4, åbnes der for, at børnehaveklassens kom‐
L 160 - 2017-18 - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
1885208_0003.png
3
petenceområder danner grundlaget for arbejdet med børn,
der endnu ikke har nået skolealderen. Enhedslisten er ikke
tilhængere af en udvikling, hvor dele af børnehaveklassens
pensum rykkes ned i SFO’erne, hvorfor det med ændrings‐
forslaget foreslås, at den foreslåede tilføjelse udgår af lov‐
forslaget.
Til nr. 5
Ændringsforslaget er en konsekvensændring, som følger
af ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget. Det fore‐
slås, at henvisningen til stk. 2 og 3 i det foreslåede § 3, stk.
1, udgår, idet forslag A foreslås at træde i kraft den 1. juli
2018. Med ændringen foreslås det således, at hele forslag A
sættes i kraft den 1. juli 2018.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en konsekvensændring, som følger
af ændringsforslag nr. 1. Det foreslås at nyaffatte stk. 6, idet
det foreslåede stk. 6 er en overgangsbestemmelse, der både
regulerer bestemmelser i det foreslåede forslag A og B, jf.
ændringsforslag nr. 1. Med ændringen vil stk. 6, som bliver
stk. 3, være en overgangsbestemmelse, der regulerer § 1, nr.
35 og 36, der vedrører forslag A.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvensændring, som følger
af ændringsforslag nr. 1. Det foreslås at nyaffatte stk. 6, idet
det foreslåede stk. 6 er en overgangsbestemmelse, der både
regulerer bestemmelser i det foreslåede forslag A og B, jf.
ændringsforslag nr. 1, hvor det foreslås at dele lovforslaget i
to. Med ændringen bliver stk. 6, som bliver stk. 5, en over‐
gangsbestemmelse, der alene regulerer § 1, nr. 33, 34 og
37-41, der vedrører forslag B.
Til nr. 8
Med det i lovforslagets § 1, nr. 10, foreslåede § 14, stk. 2,
2. pkt., foreslås, at i selvejende daginstitutioner, hvis besty‐
relse består af et flertal af valgte forældre, skal en forælder
fra hver enkelt enhed have adgang til at være repræsenteret i
bestyrelsen.
Det foreslås, at formuleringen i det foreslåede § 14, stk.
2, 2. pkt. ændres, hvorefter ordene »hvis bestyrelse består
af« ændres til »hvor bestyrelsen har«.
Ændringsforslaget er alene en sproglig korrektion.
Til nr. 9
Med det i lovforslagets § 1, nr. 10, foreslåede § 14, stk. 3,
foreslås, at forældrebestyrelser kan etableres på tværs af
kommunale dagtilbud, hvis der er et flertal herfor i de enkel‐
te bestyrelser.
Det foreslås, at formuleringen i det foreslåede § 14, stk.
3, ændres, hvorefter ordene »der er et flertal herfor i de en‐
kelte bestyrelser« ændres til »de enkelte bestyrelser beslutter
det«.
Ændringsforslaget er alene en sproglig korrektion.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 34, er det foreslået at ophæve
dagtilbudslovens § 80, stk. 4, idet det som en del af lovfor‐
slaget foreslås at indføre et nyt kombinationstilbud til foræl‐
dre med et dokumenteret arbejdsbetinget behov for pasning.
Dagtilbudslovens § 101, stk. 3, og § 102, stk. 2, henviser
til dagtilbudslovens § 80, stk. 4. Henvisningerne er ved en
fejl ikke ændret i lovforslaget. Med ændringsforslaget fore‐
slås, at henvisningen til § 80, stk. 4, i dagtilbudslovens §
101, stk. 3, og i § 102, stk. 2, udgår.
Ændringsforslaget er en konsekvensændring.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det of‐
fentlige
Forslaget er alene en række sproglige præciseringer og
vurderes ikke at give anledning til regulering af det kommu‐
nale bloktilskud. Forslagets økonomiske konsekvenser skal
forhandles med kommunerne.
Forslaget berører ikke regioner. Der er ingen økonomiske
og administrative konsekvenser for regioner.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Carsten Kudsk (DF) Morten Marinus (DF) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF) Karen J. Klint (S)
Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Julie Skovsby (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
46
37
34
14
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
7
6
1
1
L 160 - 2017-18 - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
1885208_0004.png
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
13
10
 8
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
L 160 - 2017-18 - Bilag 4: 1. udkast til betænkning
1885208_0005.png
5
Bilag
Oversigt over bilag vedrørende L 160
Bilagsnr.
1
2
3
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra børne- og socialministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag, fra børne- og socialministeren
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 160
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvorledes klagemulighederne er/vil være for private passere
henholdsvis før og efter lovforslagets ikrafttræden, til børne- og so‐
cialministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor lang den nuværende sagsbehandlingstid er for klager
fra private passere, til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå
MFU spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om deling af lov‐
forslaget, til børne- og socialministeren, og ministerens svar herpå
2
3