Skatteudvalget 2017-18
L 18 Bilag 1
Offentligt
1797644_0001.png
4. oktober 2017
J.nr. 2017 - 1776
.
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om registrering af køretøjer, registreringsafgiftslo-
ven, brændstofforbrugsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. og lov om
afgift af naturgas og bygas m.v. (Krav om sovepladser i campingbiler, afgiftsgrundlag for
veterankøretøjer, brug af prøveskilte og prøvemærker, fastsættelse af lovregler om regi-
strering og afgiftsfritagelse for visse køretøjer, kørsel i uregistrerede køretøjer m.v. som
led i offentligt hverv, adgang for forsvaret til at registrere og afmelde egne køretøjer og
nedsættelse af afgiftssats for gas til motorbrændstof m.v.).
Karsten Lauritzen
/ Lene Skov Henningsen
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
AutoBranchen Dan-
mark
AutoBranchen Danmark undres
over, at Skatteministeriet detailre-
gulerer brugen af prøveskilte. Det
bemærkes, at hensigten bag reg-
lerne om prøveskilte er at sikre, at
ikke-indregistrerede køretøjer ikke
bruges til privat kørsel samt gods-
transport, hvorfor Skatteministe-
riet burde omskrive reglerne.
Ordningen med prøveskilte og
prøvemærker udgør en undtagelse
til registreringspligten i lov om re-
gistrering af køretøjer. Virkningen
heraf er, at der ikke skal betales re-
gistreringsafgift af køretøjet forud
for anvendelsen. Det er derfor af
væsentlig betydning, at prøves-
kilte og prøvemærker kun anven-
des til nogle få kørselsformål, hvor
det vurderes, at det ville være me-
get byrdefuldt at stille krav om, at
køretøjet skulle registreres.
AutoBranchen Danmark finder
det ikke hensigtsmæssig, at der
indsættes en bestemmelse, hvor
SKAT får adgang til at fastsætte en
karensperiode ved inddragelse af
prøveskilte. Det foreslås i stedet, at
der fastsættes en bøde ved over-
trædelse af reglerne. Det bemær-
kes, at en karensperiode er en stor
byrde for autobranchen, og at det
ikke fremgår af lovforslaget. Det
bemærkes yderligere, at tildeling af
en karensperiode rammer skævt,
da en virksomhed med mange prø-
veskilte ikke vil blive ramt på
samme måde som en virksomhed
med et prøveskilt. Endelig be-
mærkes det, at fastsættelse af en
karensperiode ikke er underlagt
krav om udarbejdelse af sagsfrem-
stilling og høring, at flere sagsbe-
handlere, der foretager kontrol af
prøveskilte, ikke foretager høring
efter forvaltningslovens bestem-
melser, og at en klagesag først rea-
litetsbehandles efter 6 måneder.
Det skal først og fremmest be-
mærkes, at det på baggrund af hø-
ringssvarene er præciseret i lov-
forslagets bemærkninger, at der
kun kan fastsættes en karensperi-
ode ved grove eller gentagne over-
trædelser af reglerne om prøves-
kilte. Baggrunden for, at det fore-
slås, at der kan fastsættes en ka-
rensperiode på op til 6 måneder
ved inddragelse af prøveskilte, er,
at reglerne om inddragelse af prø-
veskilte ellers mister den tilsigtede
virkning, hvis den erhvervsdri-
vende dagen efter blot kan er-
hverve et nyt prøveskilt. Det vur-
deres, at fastsættelsen af en bøde
ikke imødegår dette formål til-
strækkeligt. Der skal efter en kon-
kret vurdering kunne fastsættes en
karensperiode ved gentagne eller
grove overtrædelser af reglerne om
prøveskilte, så sanktionen står mål
med overtrædelsen. Karensperio-
dens længde skal desuden fastsæt-
tes efter en konkret vurdering,
men kan ikke fastsættes til mere
end 6 måneder. Det vurderes ikke
Side 2 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at være hensigtsmæssigt, at det
ifm. fastsættelsen af den foreslåede
karensperiode skal indgå, hvor
mange prøveskilte virksomheden
har, da forholdet ikke er relevant i
forhold til vurderingen af, om reg-
lerne er overtrådt eller ej. Det be-
mærkes desuden, at fastsættelse af
en karensperiode kun kan ske ifm.
inddragelse af et prøveskilt, og kun
hvis prøveskiltet bruges i strid med
de fastsatte regler. Der kan således
ikke fastsættes en karensperiode,
hvis den erhvervsdrivende blot op-
hører med at opfylde betingelserne
for at få udleveret prøveskiltet og
derfor får inddraget dette. Ifm.
inddragelse skal SKAT høre inde-
haveren af et prøveskilt, og det vil
også være tilfældet i forhold til den
foreslåede karensperiode.
AutoBranchen Danmark hilser det
velkomment, at det i bemærknin-
gerne til lovforslaget præciseres, at
klargøring i forhold til brug af prø-
veskilte omfatter rengøring eller
vask af et køretøj. Det bemærkes
dog, at en forhandler ofte har brug
for at udlicitere opgaven med klar-
gøring til en underleverandør, og
at underleverandøren har behov
for at bruge prøveskilte. Det fore-
slås derfor, at en virksomhed, der
beskæftiger sig med klargøring,
kan bruge prøveskilte.
Det er Skatteministeriet vurdering,
at virksomheder, der beskæftiger
sig med klargøring ifm. salg eller
lignende, skal have adgang til at
bruge prøveskilte eller prøvemær-
ker i deres erhverv. Lovteksten er
derfor tilrettet i overensstemmelse
hermed. En virksomhed kan dog
ikke låne en anden virksomheds
prøveskilte.
AutoBranchen Danmark foreslår,
at en synsvirksomhed skal kunne
foretage en testkørsel af en bil med
bilforhandlerens prøveskilte.
Prøveskilte må som udgangspunkt
kun bruges af den, der har fået ud-
leveret prøveskiltet, og de hos
denne ansatte. Baggrunden herfor
er, at det for at undgå misbrug ikke
Side 3 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
skal være for vanskeligt at kontrol-
lere, om en given person er beret-
tiget til at føre et køretøj med prø-
veskilte. Henset hertil er det ikke
hensigtsmæssigt, at en virksomhed
kan låne en anden virksomheds
prøveskilte.
AutoBranchen Danmark vil gerne
benytte lejligheden til at bemærke,
at SKAT anvender en snæver for-
tolkning af bestemmelsen om, at
prøveskilte ikke må bruges til be-
fordring af gods, der er uvedkom-
mende for kørslen. Der nævnes et
eksempel, hvor en forhandler, der
importerer biler, har fået inddraget
sit prøveskilt, fordi han har købt
sodavand og chokolade til eget
brug, mens han har ventet på fær-
gen.
Bemærkningerne til lovforslaget er
tilrettet, så det beskrives, hvornår
der er tale om et uvedkommende
formål med kørslen, således at folk
ikke kommer i klemme, som Auto-
Branchen Danmark beskriver. Det
fremgår nu af bemærkningerne, at
ved vurderingen af, om der er tale
om et uvedkommende formål med
kørslen, skal det indgå, om trans-
porten er af underordnet betyd-
ning i forhold til kørslens tilladte
formål, samt om den rute, som
kørselsformålet betinger, kun er
afveget i ubetydeligt omfang. Det
vil sige, at såfremt formålet med
kørslen er omfattet af et af lovens
tilladte formål, og indehaveren af
prøveskiltet kan dokumentere
dette, anses privat befordring af
personer eller ting, som er af un-
derordnet betydning i forhold til
kørslens tilladte formål, ikke som
uvedkommende for formålet med
kørslen. Det forudsætter dog, at
den rute, som kørselsformålet be-
tinger, ikke er afveget eller kun er
afveget i ubetydeligt omfang. Det
beror på en konkret vurdering, om
en afvigelse af ruten er ubetydelig.
I vurderingen heraf skal rutens
længde indgå. Således vil en afvi-
gelse på et par kilometer fra ruten
være ubetydelig, hvis ruten er 100
Side 4 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
km lang. En afvigelse på et par ki-
lometer fra ruten vil derimod ikke
være ubetydelig, hvis ruten er 2 km
lang.
AutoBranchen Danmark bemær-
ker, at det er problematisk, at prø-
veskilte kun må bruges af ansatte i
den virksomhed, som har fået ud-
stedt prøveskiltene, da det hindrer,
at koncernforbundne selskaber
kan få hjælp af hinandens ansatte.
Det bemærkes desuden, at det kan
være nødvendigt at hyre en selv-
stændig timeansat til fx at ekspor-
tere et køretøj, hvorfor denne også
bør kunne føre køretøjet.
Det vurderes, at koncernfor-
bundne selskaber kan have behov
for at bruge hinandens ansatte. Be-
mærkningerne er derfor tilrettet, så
det fremgår, at ansatte i koncern-
forbundne selskaber anses som an-
sat i samtlige selskaber. I forhold
til at virksomheder kan have brug
for at ansætte selvstændigt timean-
satte, er lovforslagets bemærknin-
ger tilrettet, så det nu fremgår, at
der ved en ansat forstås en person,
hvor der foreligger en ansættelses-
kontrakt på almindelige vilkår mel-
lem prøveskilteindehaveren og den
pågældende person, eller personer,
hvor prøveskilteindehaveren på
anden måde kan dokumentere, at
der er tale om et reelt ansættelses-
forhold.
Autobranchen Danmark bemær-
ker, at lovforslagets tekst ikke er i
overensstemmelse med bemærk-
ningerne, da det af bemærknin-
gerne fremgår, at skatteministeren
bemyndiges til at fastsætte regler
om udskrivning af prøvemærker.
Det bemærkes endvidere, at nogle
udenlandske virksomheder får ud-
leveret prøvemærker til brug for
udførsel, når køretøjerne er ek-
sporteret, og at SKAT i den for-
bindelse pålægger den eksporte-
rende virksomhed en uproportio-
nal bevisbyrde for udførslen. Det
Det fremgår af lovteksten, at skat-
teministeren bemyndiges til at fast-
sætte regler om udskrivning af
prøvemærker. Hjemlen indebærer,
at skatteministeren kan fastsætte
regler om, at private aktører kan få
tilladelse til at udskrive prøvemær-
ker. I forhold til forslaget om, at
ansøgeren skal bevise, at køretøjet
er i landet på prøvemærkets udle-
veringstidspunkt, ændres den be-
skrevne problematik ikke af, at pri-
vate aktører kan bemyndiges til at
udskrive prøvemærker. Hertil
kommer, at det er hensigtsmæssigt,
Side 5 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
foreslås derfor, at hvis private ak-
tører skal have adgang til at ud-
skrive prøvemærker, skal ansøger
af prøvemærket bevise, at køretø-
jet er i landet på prøvemærkets ud-
leveringstidspunkt, hvis der er søgt
om eksportgodtgørelse.
at SKAT undersøger, om et køre-
tøj reelt er udført, hvis SKAT bli-
ver opmærksom på forhold, som
ikke stemmer overens hermed.
AutoBranchen Danmark foreslår
til sidst, at private og ikke kun of-
fentligt ansatte skal kunne flytte en
bil ifm. de i den foreslåede § 19 a
opremsede tilfælde.
Der er tale om en bestemmelse,
som skal gøre det muligt at føre et
uregistreret køretøj mv. som led i
offentligt hverv. Der er derfor ikke
behov for, at bestemmelsen skal
omfatte private.
Bilbranchen
Bilbranchen bemærker ifm. forsla-
get om at fastsætte en karensperi-
ode, at de nuværende klagemulig-
heder ikke er tilstrækkelige, da
sagsbehandlingstiden er længere
end den foreslåede karensperiode.
Det bemærkes endvidere, at der
bør indrømmes prøveskilteindeha-
veren en frist til at foreligge den
nødvendige dokumentation, inden
inddragelse af prøveskiltet.
Der henvises til kommentaren til
AutoBranchen Danmarks hørings-
svar.
Bilbranchen bemærker, at det af
lovforslagets bemærkninger frem-
går, at der skal foreligge en ansæt-
telseskontrakt på almindelige vil-
kår, hvis en person skal anses som
ansat og derved kan bruge en virk-
somheds prøveskilte. Bilbranchen
ønsker, at det præciseres, hvad der
forstås ved almindelige vilkår, og
bemærker desuden, at det på an-
den vis bør kunne dokumenteres,
Der henvises til kommentaren til
AutoBranchen Danmarks hørings-
svar.
Side 6 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at der foreligger et ansættelsesfor-
hold.
Camping Branchen
Camping Branchen sætter stor pris
på, at det foreslås at nedsætte kra-
vet om sovepladser i campingbiler
fra fire til to.
Camping Branchen bemærker i
forhold til reglerne om prøveskilte
og prøvemærker, at kørsel med
prøvemærker
på samme måde
som kørsel med prøveskilte
ikke
bør registreres i Køretøjsregistret.
Prøveskilte udleveres for en peri-
ode på 5 år og kan bruges til kørsel
med flere køretøjer. Prøveskilte
kan derfor ikke registreres i Køre-
tøjsregisteret på det enkelte køre-
tøj. Prøvemærker udleveres for en
periode på typisk 7 dage, hvorfor
køretøjet, hvortil prøvemærket skal
bruges, er kendt, og stelnummeret
kan registreres i Køretøjsregisteret.
Camping Branchen Bemærker i
forhold til reglerne om prøveskilte
og prøvemærker, at beskrivelsen
af, hvad der skal forstås ved en an-
sat i lovforslaget bemærkninger,
bør blødes op. Det foreslås, at der
kan medbringes en attest under
kørslen, som bekræfter ansættel-
sesforholdet.
Der fremgår af lovteksten, at prø-
veskilte kun må bruges af den, der
har fået udleveret skiltet, og de hos
denne ansatte. Kravet er i dag gæl-
dende ret i medfør af registrerings-
bekendtgørelsens regler. Af be-
mærkninger til lovforslaget frem-
går det, at der ved en ansat forstås,
at der foreligger en ansættelses-
kontrakt på almindelige vilkår. Det
er efter høringen tilføjet i lov-
forslagets bemærkninger, at der
også kan være tale om en ansat,
hvis prøveskilteindehaveren på an-
den måde kan dokumentere, at der
er tale om et reelt ansættelsesfor-
hold. Det skal stilles krav til doku-
mentation, da det ellers ikke kan
kontrolleres, om føreren er beretti-
get til at bruge prøveskiltet. Henset
til at en blanket kan udfyldes pro-
forma, vurderes det, at et krav om
Side 7 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en blanket for at påvise ansættel-
sesforholdet ikke i tilstrækkelig
grad vil hindre misbrug.
Camping Branchen bemærker, at
de er helt enige i forslaget om, at
skatteministeren skal bemyndiges
til at fastsætte regler, så nummer-
pladeoperatører kan udskrive prø-
vemærker.
Camping Branchen bemærker, at
det tidligere vedtagne lovforslag L
150 af 1. juli 2016 har flere mang-
ler. Det foreslås i den forbindelse,
at brændstofforbrugsafgiftsloven
ændres, så alle køretøjer under
2.585 kg underlægges minimums-
grænsen på 2.585 kg. Det bemær-
kes, at forslaget ikke direkte vedrø-
rer nærværende høringssvar.
Forslaget ligger uden for lovforsla-
gets rammer, men vil snarest mu-
ligt blive undersøgt.
Danmarks Frie Auto-
Campere
Danmarks Frie AutoCampere
(DFAC) bemærker indledningsvist,
at de er positive i forhold til de
ændringer, der er relevante for for-
eningens interesseområde.
DFAC bemærker, at en del auto-
camperejere afregistrerer deres kø-
retøj i perioder som følge af den
høje brændstofforbrugs- eller
vægtafgift, og at der derfor er be-
hov for prøvemærker ifm. fx et pe-
riodesyn. På baggrund heraf fore-
slås det, at autocamper-ejere kan
låne en synsvirksomheds prøves-
kilte til kørsel til synsvirksomhe-
den og evt. derfra til en reparati-
onsvirksomhed. Det understreges,
Det er et væsentligt hensyn i kon-
troløjemed, at prøveskilte kun bru-
ges af den, der har fået udleveret
prøveskiltet og de hos denne an-
satte. Derfor er det ikke hensigts-
mæssigt, hvis autocamperejere kan
låne en synsvirksomheds prøves-
kilte. I forhold til DFACs ønske
om en smidig ordning ifm. midler-
tidig framelding i Køretøjsregiste-
ret undersøger Skatteministeriet
Side 8 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
at DFAC fortsat ønsker en mere
smidig ordning ifm. midlertidig
framelding i Køretøjsregisteret.
mulighederne for at indføre sæ-
sonnummerplader.
DFAC kan til fulde anbefale æn-
dringen af kravet om sovepladser i
autocampere. I den forbindelse be-
mærkes det, at det er DFACs op-
fattelse, at der ikke længere er dyre
MPV’er, der indrettes til beboelse
med henblik på at opnå en lavere
afgift. DFAC foreslår desuden, at
kravet om to sovepladser også skal
gælde for biler indregistreret før
den 1. januar 2018.
Den foreslåede ændring vil fra den
1. januar 2018 også få virkning for
biler, der er registreret på et tidli-
gere tidspunkt. Det vil sige, at det
vil være muligt at nedlægge sove-
pladser ud over det fastsatte mini-
mum, uden at det får afgiftsmæs-
sige konsekvenser.
Dansk Autogenbrug
Dansk Autogenbrug anerkender
lovforslagets mål om at moderni-
sere og forenkle gældende regler.
Dansk Autogenbrug bemærker, at
autogenbrugsvirksomheder må
ændre branchekode, hvis de har
behov for at få udstedt prøveskilte,
og at en udvidelse af adgangen til
at få udskrevet prøvemærker er et
yderst beskedent plaster på såret.
Reglerne om prøveskilte og prøve-
mærker er indrettet, så der kan ud-
leveres prøveskilte til erhvervsdri-
vende, der vedvarende og i ikke
uvæsentligt omfang har brug for
skiltene i deres erhverv til kørsel i
overensstemmelse med de tilladte
formål. Henset til at prøveskilte er
en yderst fordelagtig ordning, hvor
der ikke skal betales registrerings-
afgift ved visse former for kørsel,
vurderer Skatteministeriet, at krite-
riet ikke skal ændres.
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at
rådet anerkender størstedelen af
lovforslaget.
Side 9 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at
det skal sikres, at små virksomhe-
der, som har et egentligt behov for
at bruge prøveskilte, får mulighed
for at bruge prøveskilte, selvom
skiltene ikke skal bruges så ofte
som hos store virksomheder.
Der er ingen krav om, at en er-
hvervsdrivende skal bruge et sæt
prøveskilte et vist antal gange om
året for at få udleveret skiltene.
Udlevering af prøveskilte beror på,
om den erhvervsdrivende vedva-
rende og i et ikke uvæsentligt om-
fang har brug for skiltene i sit er-
hverv. Således skal udlevering af
prøveskilte ikke afhænge af virk-
somhedens størrelse.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at
fastsættelse af en karensperiode
ifm. inddragelse af prøveskilte ud-
gør en markant skærpelse i forhold
til de gældende regler og overstiger
hensynet til retsfølelsen. Det fore-
slås, at der kan pålægges en bødes-
traf fremfor en karensperiode, eller
at der kun i klare tilfælde af mis-
brug eller gentagelse fastsættes en
karensperiode. Det bemærkes
yderligere, at det er klædeligt, at
der hjemles en sanktion, som har
været indført ved en ulovlig admi-
nistrativ praksis.
Der henvises til kommentaren til
AutoBranchen Danmarks hørings-
svar.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at
prøveskilte bør kunne bruges af
personer, som indehaveren af skil-
tet har bemyndiget til en specifik
kørsel, uden at der foreligger en
ansættelseskontrakt på almindelige
vilkår. Det bemærkes i den forbin-
delse, at der ikke er et facit for,
hvornår en ansættelseskontrakt er
på almindelige vilkår, og at det vil
øge usikkerheden omkring retstil-
standen. Det foreslås i stedet, at
Der henvises til kommentaren til
Camping Branchens høringssvar.
Side 10 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
der udfyldes en blanket, som kan
bevise ansættelsesforholdet.
Dansk Bilbrancheråd foreslår, at
andre bilrelaterede brancher, f.eks.
autogenbrugsvirksomheder, kan få
udleveret prøveskilte.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Autogenbrugs høringssvar.
Dansk Bilbrancheråd bemærker, at
de er positivt indstillet over for
lovforslaget øvrige dele. Det kon-
stateres med tilfredshed, at kørsel
til fx vaskehal ifm. salg og leasing
skrives ind i loven. Det bemærkes
endvidere, at det er yderst tilfreds-
stillende, at udstedelse af prøve-
mærker skal kunne ske flere stedet
i landet. Endeligt bifaldes det, at
reglerne om brug af prøvemærker
til veteranbiler lempes, og at der
gøres op med skævvridningen, der
har været på afgiftsberegningen.
Dansk Bilforhandler
Union
Dansk Bilforhandler Union be-
mærker, at en karensperiode kun
bør anvendes ved særdeles grove
overtrædelser af loven, da det er en
vidtgående sanktion, som kan be-
tyde lukning for virksomheden.
Der har været eksempler på, at
SKAT har udstedt en karensperi-
ode på 3 måneder for minimale
overtrædelser.
Der henvises til kommentaren til
AutoBranchen Danmarks hørings-
svar.
Dansk Told & Skatte-
forbund
Dansk Told & Skatteforbund be-
mærker, at forslaget om at ned-
sætte kravet til sovepladser i cam-
pingbiler bevirker billigere auto-
campere og et øget antal ombyg-
Der henvises til kommentaren til
Danmarks Frie Autocamperes hø-
ringssvar.
Side 11 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ninger. Det medfører mere sagsbe-
handling og dermed øget behov
for ressourcer til Motorstyrelsen.
Dansk Told og Skatteforbund be-
mærker i forhold til ændring af af-
giftsgrundlaget for veterankøretø-
jer, at det vil medføre en mere fair
behandling af kunderne men også
en forøgelse af arbejdsbyrden for
Motorstyrelsen, da der kan opstå
sager, hvor anmelder vil mene, at
bilen skal afgiftsberigtiges ud fra
handelsprisen, hvis bilens stand
gør, at den er under 40 pct. af op-
rindelig nypris.
Forslaget har til formål at tilpasse
reglerne til udviklingen i markedet
og afhjælpe den uhensigtsmæssig-
hed, at afgiftsgrundlaget af et vete-
rankøretøj kan fastsættes til mere
end afgiftsgrundlaget efter registre-
ringsafgiftslovens almindelige reg-
ler om brugte køretøjer.
Det Økologiske Råd
Det Økologiske Råd bemærker, at
justeringen af afgiftssatsen for af-
giftspligtig gas, så den svarer til
satsen for dieselolie målt efter
energiindhold, er utilstrækkelig til
at fremme brug af biogas til tunge
køretøjer. Hertil bemærkes det, at
biogas bør fritages for CO2-afgift,
da biogas er CO2-neutral og endda
giver mere end 100% reduktion af
CO2-ækvivalenter som følge af re-
duktion af metaudslip fra gylle.
Efter gældende regler er det ikke
tilladt til brug for beregning af af-
gift at allokere biogas i naturgas-
nettet direkte til en bestemt kunde-
gruppe eller til et bestemt formål
som fx transportformål. Man kan
ikke på papiret skille gassen i gas-
nettet ad, så biogassen fx tilføres
transportsektoren og naturgassen
andre sektorer, hvis begge dele er
blandet sammen fra samme led-
ningsnet.
Det Økologiske Råd er bekendt
med, at Skatteministeriet vurderer,
at det ikke er muligt at fritage bio-
gas fra CO2-afgift, da mængden af
biogas ikke kan beregnes, når den
transporteres via naturgasnettet.
Det bemærkes, at det ikke er kor-
rekt, hvilket fremgår af Energisty-
relsens baggrundsrapport ved den
seneste basisfremskrivning.
Side 12 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det Økologiske Råd foreslår der-
for, at man fritager biogas, herun-
der bionaturgas, solgt på certifika-
ter, for CO2-afgift, da det vil
kunne bidrage til et gennembrud
for biogas til tunge køretøjer.
ERFAgruppen-bilsyn
ERFAgruppen-bilsyn hilser lov-
forslaget velkomment og bemær-
ker, at de specielt ser frem til, at
synsvirksomheder kan udskrive
prøvemærker.
FDM
FDM støtter op om ændringen af
beregning af den afgiftspligtige
værdi af et veterankøretøj samt
muligheden for, at private aktører
kan udskrive prøvemærker. Herud-
over har FDM ingen bemærknin-
ger.
Finans og Leasing
Finans og Leasing udtrykker til-
fredshed med, at leasingbranchen
ligestilles med andre aktører fsva.
prøveskilte.
Finans og Leasing bemærker ift.
kravet om, at prøveskilte kun må
bruges af den, der har fået udleve-
ret prøveskiltet, og de hos dennes
ansatte, at det forestås, så en bil,
der fx køres fra et leasingselskab til
en klargøringsvirksomhed, skal
skifte prøveskilte for at blive ført
af en ansat hos klargøringsvirk-
somheden. Det bemærkes, at det
er en tung administrativt byrde, og
at hensynet til SKATs kontrol
Der henvises til kommentaren til
Autobranchen Danmark, hvor for-
slag vedrørende koncernfor-
bundne selskaber kommenteres.
Ift. krav om ansættelse henvises
der til kommentaren til Camping
Branchens høringssvar.
Side 13 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0014.png
kunne tilgodeses på anden vis. Det
foreslås, at der i stedet stilles krav
om dokumentation for opgaven.
Det bemærkes, at hvis kravet om
ansættelse fastholdes, kan det
overvejes at udvide ansættelsesste-
det til at omfatte koncernfor-
bundne selskaber. Det kan for-
holdsvis nemt dokumenteres
hvilke selskaber, der er koncern-
forbundne, og det vil bløde lidt op
for problemstillingen vedrørende
krav om ansættelse.
Foreningen Biogasbran-
chen
Foreningen Biogasbranchen fin-
der, at den foreslåede nedsættelse
af afgiften på naturgas er et skridt i
den rigtige retning, selvom der er
tale om et særdeles lille skridt.
Foreningen Biogasbranchen be-
mærker, at den tidligere omlægning
af afgiften fra at være baseret på
brændstoffets miljøbelastning til at
være baseret på energiindhold har
medført, at naturgas ikke kan kon-
kurrere, hvilket forhindrer en om-
lægning til vedvarende energi i
transportsektoren. Det er uheldigt,
da transportsektoren ikke har bi-
draget til opfyldelse af Danmarks
forpligtelse til at reducere udslip-
pet af drivhusgasser. Hertil kom-
mer, at Energistyrelsen har udpe-
get biogas som det bedste alterna-
tive brændstof.
Det bemærkes, at der i dag er væ-
sentlige tilskud til produktion af
biobrændstoffer, herunder biogas
til transportformål. Tilskuddet til
produktion af biogas til transport-
formål målt pr. energienhed er så-
ledes væsentligt højere end afgif-
terne pr. energienhed.
Foreningen Biogasbranchen op-
fordrer til, at der gennemføres en
grundlæggende omlægning af af-
En grundlæggende omlægning af
afgiftssystemet ligger uden for lov-
forslagets rammer.
Side 14 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0015.png
giftssystemet, så miljø- og klima-
venlige brændstoffer som biogas
fremmes.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer bifalder, at
lovforslaget indeholder en række
tiltag, som letter den administra-
tive byrde for erhvervslivet samt
gør reglerne mere tidssvarende.
FSR
danske revisorer bemærker
dog ift. forslaget om, at der kan
fastsættes en karensperiode ved
inddragelse af prøveskilte, at det
ikke fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget under hvilke omstæn-
digheder en karensperiode kan
fastsættes. Det bemærkes, at fast-
sættelse af en karensperiode vil
medføre en voldsom byrde for
visse virksomheder, og at det for
den berørte virksomhed kan have
karakter af en straflignende sank-
tion.
Der henvises til kommentaren til
AutoBranchen Danmark.
ITD
ITD bemærker indledningsvist, at
de overordnet støtter lovforslaget.
ITD støtter forslaget om at ned-
sætte afgiftssatsen for gas, der an-
vendes eller er bestemt til anven-
delse som motorbrændstof. ITD
ser dog gerne en generel afgifts-
nedsættelse eller en afgiftsfritagelse
af alle alternative drivmidler for at
fremme brugen heraf. Det bemær-
kes, at det vil reducere den sam-
lede CO2-udledning fra transport-
og logistiksektoren.
En generel afgiftsfritagelse af alle
alternative drivmidler ligger uden
for lovforslagets rammer.
Side 15 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0016.png
Motorhistorisk Samråd
Motorhistorisk Samråd bifalder de
foreslåede ændringer ift. reglerne
om prøveskilte og -mærker, men
ønsker præciseret, at lejlighedsvis
veterankørsel af teknisk-historiske
grunde omfatter nødvendig kørsel
ifm. film og fotooptagelser.
Såfremt der er tale om kørsel ifm.
film og optagelser, og kørslen sker
af teknisk-historiske grunde, vil
denne være omfattet af de formål,
hvortil prøvemærker kan udleve-
res.
Motorhistorisk Samråd noterer
med glæde og interesse, at afgifts-
grundlaget for veterankøretøjer
ændres. Det er en ændring, som
Motorhistorisk Samråd har efter-
spurgt i snart mange år. Håbet var,
at man ville revidere denne del
samtidig med, at man ville revidere
hele registreringsafgiftsområdet for
historiske køretøjer, der er et
uigennemskueligt lovområde.
En generel omlægning af registre-
ringsafgiften for veterankøretøjer
ligger uden for lovforslagets ram-
mer.
Motorhistorisk Samråd frygter
dog, at ændringen vil forværre gen-
nemskueligheden i et system, der
kun håndteres af SKAT, hvor pri-
vate aktører ikke har mulighed for
bidrage.
Ændringen, hvorefter den afgifts-
pligtige værdi af et veterankøretøj
fastsættes til køretøjets almindelige
pris, dog højst 40 pct. af køretøjets
nypris, vurderes at forenkle reg-
lerne vedrørende veterankøretøjer,
da det ikke er hensigtsmæssigt, at
et veterankøretøjs afgiftsgrundlag
er højere, end hvis det afgiftsberig-
tiges efter lovens almindelige reg-
ler om brugte køretøjer.
Motorhistorisk Samråd gør op-
mærksom på den fortsatte brug af
40 pct. af køretøjets nypris som
sats for brugsværdien ifm. afgifts-
beregningen. Satsen er en gammel
antagelse om et historisk køretøjs
årlige kørsel sammenholdt med en
hverdagsbil. Den daværende orga-
En generel omlægning af registre-
ringsafgiften for veterankøretøjer
ligger uden for lovforslagets ram-
mer.
Side 16 af 17
L 18 - 2017-18 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
1797644_0017.png
nisation havde ikke gode informa-
tioner herom. Det haves i dag. Det
bemærkes, at brugsværdien for et
historisk køretøj er 10 pct. eller
mindre. Motorhistorisk Samråd
ønsker desuden at gøre opmærk-
som på den afgift, der tillægges et
veterankøretøj ud fra køretøjets
brændstofforbrug ved afgiftsbereg-
ningen. Det bemærkes, at histori-
ske køretøjer kun vælges ud fra hi-
storiske og emotionelle værdier, og
at der ikke fås et fradrag i satsen li-
gesom for almindeligt brugte biler.
Motorhistorisk Samråd vil derfor
genfremsætte et forslag om at gen-
optage afgiftsproblematikken for
historiske køretøjer.
NGF Nature Energy
Nature Energy konstaterer med til-
fredshed, at incitamentet til at an-
vende biogas til transportformål
forbedres. Det bemærkes dog, at
der er tale om et lille skridt.
Nature Energy bemærker, at sam-
fundet vil få en årlig gevinst på
40.000 kr. pr. lastbil, hvis en die-
seldrevet lastbil udskiftes til en
biogasdrevet lastbil, samt at Kli-
marådet peger på, at særligt biogas
er en billig måde at reducere CO2-
udledningerne i transportsektoren.
Nature Energy foreslår derfor, at
CO2-afgiften på biogas fjernes, da
biogas af Energistyrelsen betegnes
som værende CO2-neutral.
Der henvises til kommentaren til
Det Økologiske Råd.
Side 17 af 17