Skatteudvalget 2017-18
L 18 Bilag 9
Offentligt
1822860_0001.png
Fra:
Bjerregaard, Peter Poul [mailto:[email protected]]
Sendt:
23. november 2017 00:12
Til:
Andreas Steenberg <[email protected]>
Emne:
Info ang. L18 (andenbehandling i dag)
Kære Andreas
Tak for snakken tidligere. Som sagt så er der andenbehandling af L18 i dag. En del af lovforslaget har til
hensigt at afgiftsligestille biogas og diesel. I det fremsatte lovforslag er de foreslåede afgiftssatser dog
omregnet i energienheder, hvor der ikke er taget højde for trafikarbejde (per kørte kilometer), som ellers er
den almindelige måde at omregne afgiftssatser indenfor transportsektoren.
Omregningen ift. energiforbrug per kørte kilometer er gældende praksis på området, hvilket tydeligt fremgår
af både brændstofforbrugsafgiftsloven og tidligere svar fra Skatteministeriet. Af samme årsag
afgiftspålægger vi også el til elbiler hårdere end andre drivmidler, målt per energienhed. Det gør vi fordi
elbiler er ca. tre gange så energieffektive som de fossile alternativer. Vi tager med andre ord
også her
højde for brændstoføkonomien, når vi omregner drivmidlernes energiforbrug til afgiftssatser.
Der ligger således en alvorlig og mulig overset praksisændring, som næppe har været hensigten, i det
fremsatte lovforslag. Jeg vedlægger for en god ordens skyld et baggrundsnotat vedr. lovforslaget, der
forklarer hvad afgiftssatsen på biogas burde ligge på, hvis man vil afgiftsligestille med dieselolie efter den
almindelige omregningsfaktor.
Jeg vil ydermere henlede opmærksomheden på svar på spørgsmål nr. 6 af 16. november 2017 (se
http://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/l18/spm/6/svar/1444865/1821236/index.htm),
hvor
Skatteministeriets embedsmænd i deres svar, fejlagtigt antager, at en bus
uanset om den kører på biogas
eller diesel
har et energiforbrug på 7 MJ per kørte kilometer. Denne antagelse må siges at afvige ret
betydeligt fra Energistyrelsens tal. I Alternativ Drivmiddelmodel 3.0 anslås dieselbusser at forbruge 16,01 MJ
per kørte kilometer, mens gasbusser forbruger 19,05 MJ per kørte kilometer.
Skatteministeriets embedsmænd kan rimeligvis anlægge varierende antagelser i forhold til valg af køretøj,
men der er ingen saglige hensyn, der taler for, at man kan tilsidesætte forskellen i energiforbrug.
Gaskøretøjer forbruger mere energi (ca. 18,9 pct.) end dieselkøretøjer. At denne forskel findes er et
ufravigeligt faktum og det burde lovændringen følgelig tage højde for.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående pointer og hvis noget giver anledning til spørgsmål, så står jeg
selvsagt til rådighed.
Med venlig hilsen
Peter Bjerregaard
Analytiker
M. +45 3038 6164
[email protected]
E.ON Danmark A/S
Dirch Passers Allé 76
DK-2000 Frederiksberg
CVR-nr. 25215680
Tænk på miljøet før du printer.
E.ON tager del i den grønne omstilling. I Danmark producerer og sælger vi bæredygtig fjernvarme, vindenergi og biogas.
Vi sælger og rådgiver også om el og gas, energieffektivisering og grøn mobilitet som biogas til transport og opladning af
elbiler. Vi er en del af Europas største privatejede energiselskab E.ON SE med 32 millioner kunder og 43.000
medarbejdere (2017). Gennem de seneste 10 år har vi investeret mere end 10 milliarder euro i vedvarende energi.