Beskæftigelsesudvalget 2017-18
L 193
Offentligt
1891490_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
8. maj 2018
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. april 2018 stillet følgende spørgsmål nr.
15 (L 193), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gott-
lieb (EL).
”Ifølge
bemærkningernes punkt 1.2 (side 3) og de foreslåede ændringer fastholdes
intentionen om, at en borger som udgangspunkt skal have deltaget i mindst ét res-
sourceforløb forud for tilkendelse af førtidspension. Vil ministeren på den bag-
grund redegøre for, hvad det substantielt nye er i den foreslåede lovændring, i og
med at denne intention fastholdes?”
Svar:
Spørgsmål nr. 15:
J.nr. 18/01792
For det første har den fremrykkede delevaluering vist, at der i praksis er forskellige
forståelser af, om det er en forudsætning for tilkendelse af førtidspension, at kom-
munen kan fremlægge konkret dokumentation for, at der er gennemført en indsats i
form af et ressourceforløb.
Lovforslaget skal sikre, at der ikke er tvivl om, at der kan ske tilkendelse af før-
tidspension uden forudgående ressourceforløb - både i sager, hvor det 1) på grund
af særlige forhold (helbredsmæssige) er helt åbenbart, at den pågældendes arbejds-
evne ikke kan forbedres, og i sager, hvor det 2) er dokumenteret, at det er helt
åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
For det andet har den fremrykkede delevaluering vist, at der er forskellige forståel-
ser af, hvorvidt reglernes krav til dokumentation i sager om førtidspension betyder,
at kommunerne altid skal iværksætte et ressourceforløb, hvis det
ikke kan udeluk-
kes,
at arbejdsevnen kan udvikles gennem et ressourceforløb.
Det fremgår af lovforslaget at ressourceforløb er relevant, når der er et udviklings-
perspektiv i forhold til arbejdsevnen. Det tydeliggøres samtidig, at et ressourcefor-
løb ikke er relevant, hvis det allerede er dokumenteret eller det på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i et res-
sourceforløb.
Lovforslaget betyder således, at der ikke længere kan iværksættes ressourceforløb
alene med den begrundelse, at det ikke kan udelukkes, at arbejdsevnen kan forbed-
res.
L 193 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvad det nye er i den foreslåede lovændring, ift. at en borger som udgangspunkt skal have deltaget i mindst ét ressourceforløb forud for tilkendelse af førtidspension, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2