Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18, Undervisningsudvalget 2017-18
L 199 Bilag 9, L 202 Bilag 9, L 201 Bilag 9, L 200 Bilag 9
Offentligt
1888150_0001.png
Foretræde tirsdag de 8.
Kære Undervisningsudvalg
aj
8 – Base 4
Vi ønsker at søge foretræde for undervisningsministeriet ifm. lovbehandling af L199-202 under temaet:
FGU som hovedvej.
Det politiske ønske om at FGU skal være den ny hovedvej for unge i forberedende tilbud kan blive yderst
vanskeligt at udfolde, når kommunerne og dermed de kommunale ungeindsatser italesætter STARs
anbefalinger som den mest økonomiske og evidensbaserede løsning. Vi er bekymrede for den kommunale
ungeindsats opbakning til FGU af flere årsager:
1. For det første er vi vidende om egen kommunes brug af projektet
”Kompetencebroen”,
som ligger i
STAR’s anbefalinger.
Det faglige indhold i kompetencebroen er påfaldende ens og i stor grad overlappende med
indholdet i den kommende FGU. Se bilag 1.
Her et par tekstnære eksempler fra Kompetencebroen:
-
”Formålet
med forløbet er at styrke den enkeltes vej mod uddannelse og arbejde i et
kontinuerligt og sammenhængende forløb, der tilrettelægges individuelt og alle har
undervisning i dansk, matematik eller OBU (Ordblindeundervisning)
so fælles æv er” s. 1.
”Der tæ kes i e helhedsorie teret i dsats, hvor de u ge ka få hjælp og støtte både fagligt
og personligt samme sted. Den unge vil herigennem have mulighed for at fastholde motivation
og sideløbende med andre igangværende aktiviteter opkvalificeres med henblik på at
påbegy de ordi ær udda else og job”
Der henvises til et 4 ugers screeningsforløb. Forløbet kan være op til 26 uger med mulighed for
forlængelse. S. 2.
Der er kobles virksomhedspraktikforløb, brobygning samt mentorordning på.
-
-
-
2. Kommunerne har med Kompetencebroen økonomiske incitament til at prioritere
Kompetencebroen frem for FGU, da det pga. refusionsloven er billigere for kommunen at have
unge i Kompetencebrosprojektet end i FGU de første 26 uger. Se bilag 2.
Vi har noteret os, at ministeren flere gange i sit notat til høringssvarene udtaler: at beskæftigelsesindsatsen
er uden for undervisningsministeriets ressortområde og dermed også kommunernes prioritering af indsats.
Se bilag 3:
http://www.ft.dk/samling/20171/lovforslag/L199/bilag/1/1870789.pdf
Med venlig hilsen BASE400, Roskilde Produktionsskole
Kirsten Sørensen og Charlotte Dahlberg
[email protected]
Viceforstander og vejleder/almen lærer