Spørgsmål nr. 17 (L 219) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelse af 18. april 2018 fra
Paul Gram-Hansen, Odense SV, jf. L 219 - bilag 4.”
Svar:
Justitsministeriet har forstået den omtalte henvendelse således, at der navn-
lig spørges til, hvilke beklædningsgenstande der vil være omfattet af tildæk-
ningsforbuddet.
Det fremgår i den forbindelse af pkt. 3.2.1 i de almindelige bemærkninger
til lovforslaget, at det foreslåede tildækningsforbud omfatter tildækning af
ansigtet, der sker ved beklædningsgenstande, herunder huer, hætter, tørklæ-
der, masker, hjelme, heldækkende dragter, kunstige skæg mv. Kostumer og
masker, der f.eks. kan anvendes i forbindelse med karnevaller, fastelavn,
halloween o.l., kan således også som udgangspunkt være omfattet af tildæk-
ningsforbuddet.
Det foreslåede forbud indebærer dog ikke, at det i alle tilfælde vil være for-
budt på offentligt sted at tildække ansigtet. Som nærmere beskrevet i pkt.
3.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, vil det således ikke
være forbudt at bære beklædningsgenstande, der skjuler ansigtet, hvis til-
dækningen tjener et anerkendelsesværdigt formål. Det kan f.eks. omfatte
udklædning som ”butiksmaskot” e.l., hvis det foregår på en sædvanlig og
rimelig måde.
Om tildækning af ansigtet under almindelig transport fremgår det i øvrigt af
pkt. 3.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at den omstændig-
hed, at en person er på vej til eller fra et sted eller en sammenhæng mv.,
hvor tildækning af ansigtet tjener et anerkendelsesværdigt formål, ikke i sig
selv vil gøre det tilladt at tildække ansigtet under almindelig transport der-
hen eller derfra. Det fremgår i den forbindelse af pkt. 2.3.2 i Justitsministe-
riets kommenterede høringsoversigt over lovforslaget, at almindelig trans-
port til et sted, hvor det er tilladt at tildække ansigtet af religiøse årsager,
skal vurderes efter samme målestok som tilsvarende transport til et sted,
hvor det er tilladt at tildække ansigtet af andre årsager.
2