Spørgsmål nr. 6 (L 219) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil en kvinde, der har gyldigt pas og om nødvendigt visum,
kunne nægtes indrejse i Danmark med den begrundelse, at hun
nægter at afføre sig den del af en niqab eller burka, der dækker
ansigtet?”
Svar:
For så vidt angår ind- og udrejsekontrol har Justitsministeriet indhentet en
udtalelse fra Udlændinge- og Integrationsministeriet, som har oplyst føl-
gende:
”Efter
udlændingeloven foretager politiet ind- og udrejsekontrol
ved de ydre grænser efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) nr. 399/2016 af 9. marts 2016 om en EU-kodeks
for personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks) (kodifika-
tion). Efter Schengengrænsekodeksen skal alle underkastes en kon-
trol, der gør det muligt at fastslå deres identitet på grundlag af fore-
lagte eller foreviste rejsedokumenter. Hvis en person afviser at lade
politiet gennemføre den nødvendige identitetskontrol, herunder
nægter at vise sit ansigt, kan den pågældende person nægtes indrejse
i landet.
Hvis der måtte være genindført midlertidig grænsekontrol, kan en
person tilsvarende nægtes indrejse ved de indre grænser, hvis ved-
kommende ikke vil vise sit ansigt med henblik på identitetskontrol.”
For så vidt angår det foreslåede tildækningsforbud bemærkes mere generelt
–
som også nævnt under pkt. 3.2.4 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslaget
–
at forbuddet i praksis vil indebære, at politiet efter omstændig-
hederne kan påbyde en person at bringe den ulovlige adfærd til ophør, det
vil sige f.eks. fjerne en beklædningsgenstand, der skjuler ansigtet, eller at
fjerne sig fra et offentligt sted, ligesom politiet vil kunne indbringe personen
til en politistation.
Hertil bemærkes, at regeringen er optaget af, at tildækningsforbuddet hånd-
hæves under behørig hensyntagen til personens integritet og uden unødig
krænkelse af den pågældende, jf. f.eks. også den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 13 vedrørende lovforslaget. Justitsministeriet har tillid til, at
politiet kan håndhæve tildækningsforbuddet på en god og ordentlig måde,
herunder i Danmarks grænseområder, og ministeriet ser derfor f.eks. heller
ikke anledning til at iværksætte en særlig informationsindsats over for rej-
sende e.l.
2