Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 23 Bilag 1
Offentligt
1797234_0001.png
HØRINGSNOTAT
Dato
J. nr.
4. oktober 2017
2017-3125
Høringsnotat vedrørende L 23 - Forslag til lov om trafikselskaber
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstrefor-
mer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af tra-
fikkøberansvar m.v.)
1. Indledning
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet hørte den 30. juni 2017 en række
myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste i bilag 1, over udkast til
forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber (Implementering af takstre-
former i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøber-
ansvar m.v.). Høringsfristen udløb den 14. august 2017.
1. Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærkninger til lov-
forslaget: Arriva, Dansk Jernbane Forbund, Danske Regioner, DI Transport,
DSB, Movia, Passagerpulsen, Rådet for Bæredygtig Trafik, Metroselskabet I/S,
Danske Handicaporganisationer, Trafikselskaberne i Danmark (TiD har afgivet
et samlet svar på vegne af de vestdanske trafikselskaber: Sydtrafik, Fynbus,
Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab), Region Hovedstaden.
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft bemærkninger til
lovforslaget: Banedanmark, Dansk Erhverv, Erhvervsministeriet, Finansmini-
steriet.
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet høringssvar til
lovforslaget: Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, BAT, Bus & Tog-samarbejdet,
Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri
(DI), Danske Busvognmænd, Det Centrale Handicapråd, Erhvervsstyrelsen,
HK Trafik og Jernbane, Jernbanenævnet, Kommunernes Landsforening (KL),
Lokaltog A/S, Midtjyske Jernbaner, Region Midtjylland, Region Sjælland, Rå-
det for Sikker Trafik, Trafikforbundet Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Lovforslaget har endvidere været offentliggjort på høringsportalen.
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797234_0002.png
2. Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende refereres og kommenteres hovedindholdet af de modtagne hø-
ringssvar til det fremsatte lovforslag samt Transport-, Bygnings- og Boligmini-
steriets bemærkninger hertil.
Høringsnotatet er udarbejdet efter en tematisk inddeling af de modtagne hø-
ringssvar. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets kommentarer vil fremgå i
kursiveret form i forlængelse af de pågældende høringssvar.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan for en fuldstændig gennemgang
af samtlige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er sendt til
Folketingets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg.
Overdragelse af trafikkøberansvar til Region Midtjylland og Region
Sjælland
Passagerpulsen, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, DI Transport og
Arriva anfører, at det er centralt, at overdragelsen af trafikkøberansvar ikke
fører til forringet sammenhæng for passagerernes samlede rejse.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal bemærke, at ministeriet læg-
ger vægt på, at der ved overdragelsen bibeholdes en god sammenhæng for
passagerernes samlede rejse.
I forhold til overdragelsen af trafikkøberansvaret på strækningen Køge-
Roskilde til Region Sjælland, skal det bemærkes, at strækningen vil være den
eneste ikke-elektrificerede strækning i statsligt regi efter åbningen af den nye
bane København-Ringsted og elektrificeringen af den sjællandske regional-
trafik. Når den nye bane København-Ringsted åbner, vil der komme flere di-
rekte forbindelser mellem Næstved og København via Køge. Efter overdragel-
sen af strækningen Køge-Roskilde vil der endvidere komme direkte forbindel-
ser fra Stevns til Roskilde, hvilket ikke findes i dag. Overdragelsen af trafik-
køberansvaret er dermed den bedste måde at opretholde en god jernbanebe-
tjening af strækningen med et minimum af togskift.
For så vidt angår overdragelsen af trafikkøberansvaret på strækningen Hol-
stebro-Skjern skal det bemærkes, at det på nuværende tidspunkt er usikkert,
hvorvidt Region Midtjylland ønsker at overtage ansvaret på de betingelser,
som er fastlagt i den politiske aftale af 9. juni 2017 mellem regeringen (Ven-
stre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikal Venstre og Socialistisk Folkeparti om:
Genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v.
Side 2/10
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797234_0003.png
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik, DI Transport og Arriva opfordrer
til, at der indarbejdes en forpligtelse til at undersøge gevinsterne ved konkur-
renceudsættelse af strækningerne.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget
indebærer, at trafikkøberansvaret og det planlægningsmæssige ansvar for
togtrafikken mellem Køge og Roskilde samt evt. mellem Holstebro og Skjern
overdrages til Region Sjælland hhv. Region Midtjylland. På baggrund af dia-
logen med regionerne er det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vur-
dering, at regionerne vil lade de lokale jernbaner (Lokaltog A/S hhv. Midtjy-
ske Jernbaner A/S) stå for betjeningen, men bemærker, at det under alle om-
stændigheder vil være op til regionerne at afgøre, om togtrafikken skal ind-
købes som forhandlet- eller udbudt trafik.
Dansk Jernbaneforbund bemærker, at lovforslaget ikke indeholder oplysninger
om, hvordan driftspersonalets løn- og arbejdsforhold sikres ved en overdragel-
se, herunder hvorvidt virksomhedsoverdragelsesloven vil blive bragt i anven-
delse. Dansk Jernbaneforbund anmoder om, at det i lovændringen bliver ind-
skrevet, at virksomhedsoverdragelsesloven bringes i anvendelse, så deres med-
lemmers rettigheder sikres. Endvidere ønsker Dansk Jernbaneforbund uddy-
bet, hvordan et eventuelt udlån af tjenestemænd vil blive håndteret.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at virksom-
hedsoverdragelsesloven anvendes i alle tilfælde, hvor der overføres en virk-
somhed, således at der sker en udskiftning af den fysiske eller juridiske per-
son, der er ansvarlig for virksomhedens drift og som af den grund påtager sig
en arbejdsgivers forpligtelser overfor arbejdstagerne i virksomheden, forud-
sat at virksomheden efter overførelsen har bevaret sin identitet. Hvorvidt
virksomhedsoverdragelsesloven vil finde anvendelse i forbindelse med over-
dragelse af trafikkøberansvaret for strækningerne Køge-Roskilde og Holste-
bro-Skjern til hhv. Region Sjælland og Region Midtjylland, vil efter Trans-
port-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse bero på en samlet bedømmel-
se af den enkelte sags forhold. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vur-
derer derfor, at det ikke er nødvendigt at behandle spørgsmålet om virksom-
hedsoverdragelseslovens anvendelse i regi af lovforslaget, da virksomheds-
overdragelsesloven under alle omstændigheder gælder
hvis de nødvendige
betingelser er opfyldt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet forventer ikke, at det bliver nød-
vendigt at udlåne tjenestemænd i forbindelse med overdragelse af trafikkø-
beransvar for strækningerne, men skulle det blive nødvendigt, vil et eventuelt
udlån følge gældende regler herom.
Danske Regioner foreslår, at der indføres en generel bemyndigelse til trans-
port-, bygnings- og boligministeren, således at eventuelt kommende overdra-
Side 3/10
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797234_0004.png
gelser af ansvar for banestrækninger til regioner kan foretages uden lovændrin-
ger.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal bemærke, at det afhænger af
en konkret vurdering i det enkelte tilfælde, om trafikkøberansvar for en given
strækning hensigtsmæssigt kan overdrages fra stat til region. Ministeriet
lægger vægt på, at en sådan beslutning skal træffes konkret af et flertal i Fol-
ketinget. Videre kan det oplyses, at der ikke for nuværende er planer om at
tilføje en generel bemyndigelse til transport-, bygnings- og boligministeren
om overdragelse af ansvar for banestrækninger til regioner.
Region Nordjylland anfører, at det er Region Nordjyllands håb på sigt at kunne
overtage ansvaret for den regionale togdrift på hovednettet i hele regionen.
Region Nordjylland foreslår derfor, at man i forbindelse med den igangværen-
de lovændring ændrer bestemmelsen i lovens § 5, stk. 10, fra Skørping-
Frederikshavn til at omfatte strækningen Hobro-Frederikshavn.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet skal hertil bemærke, at § 5, stk. 13
og 14, tilføjes som led i udmøntningen af den politiske aftale af 9. juni 2017
mellem regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikal Venstre og Socia-
listisk Folkeparti om: Genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v.
Det er på den baggrund, at der med lovændringen tilvejebringes hjemmel for
overdragelse af trafikkøberansvaret for den lokale togbetjening af stræknin-
gerne Køge-Roskilde og Skjern-Holstebro til hhv. Region Sjælland og Region
Midtjylland. Der foreligger ikke en politisk aftale om at udvide Region Nord-
jyllands Trafikkøberansvar til at dække strækningen fra Hobro-
Frederikshavn.
Videre bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke kører regionaltog syd
for Skørping. Et ønske om en sådan udvidelse af den regionale drift ville der-
med indebære meromkostninger.
Afslutningsvis bemærkes, at ordningen med overdragelse af trafikkøberan-
svaret for Skørping-Frederikshavn til Region Nordjylland i § 5, stk. 10, er en
forsøgsordning, og at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet afventer
evaluering af ordningen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder derfor, at der ikke skal fore-
tages en ændring af § 5, stk. 10, på nuværende tidspunkt.
Rabatsatser og frirejseområder på Ungdomskort
DSB, Arriva og Trafikselskaberne i Danmark (undtagen Movia, der har sendt
eget høringssvar) ønsker, at rabatsatser på øvrige fritidsrejser uden for det lo-
Side 4/10
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797234_0005.png
kale takstområde, som indehaveren har bopæl i, beskrives i overensstemmelse
med, hvad der er aftalt fsva. takstkompetence i Takst Sjælland og Takst Vest.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at det af aftale mellem
regeringen (Venstre og De Konservative), Socialdemokraterne, Dansk Folke-
parti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om
Hypercard, busser, cykler, trafiksikkerhed, støjbekæmpelse mv. af 5. maj 2011
bl.a.
fremgår, at Hypercard’et giver elever
på ungdomsuddannelser adgang
til rabat i resten af landet, dels i form af børnebillet til rejser inden for og mel-
lem takstområderne med bus, metro, S-tog m.v., og dels i form af Wildcard
eller Wundercardtakst til togrejser mellem takstområderne.
Med aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og
Radikale Venstre), Dansk Folkeparti og Enhedslisten om takstnedsættelser og
investeringer til forbedring af den kollektive trafik af 12. juni 2012 fremgår
det, at parterne er enige om at indføre et nyt ungdomskort, som viderefører
tilbuddene fra Hypercardet, og udvider tilbuddene til en bredere modtager-
kreds. Med det nye ungdomskort sikredes, at elever på ungdomsuddannelser,
studerende på de videregående uddannelser og alle unge i gruppen af 16 til
19-årige har fået adgang til de tilbud, som Hypercardet gav.
Hypercard’ets
rabatmuligheder er således videreført med den politiske aftale om ungdoms-
kort.
Dernæst fremgår det af bekendtgørelse om Ungdomskort af 20. juni 2014, at
Ungdomskortet giver indehaveren ret til befordring med al offentlig service-
trafik med bus, tog og metro på børnetakst i alle øvrige takstområder i Dan-
mark end det takstområde, hvor indehaveren har bopæl ifølge CPR. Kortet
giver endvidere adgang til bus- og privatbanetransport mellem takstområder
på børnetakst.
I forlængelse af bekendtgørelsen er der indgået aftale mellem Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen og Nordjyllands Trafikselskab, Midttrafik, Sydtrafik, Fyn-
bus, Trafikselskabet Movia, BAT, Metroselskabet I/S, DSB og Arriva Tog A/S
om ungdomskortordningen af 5. juli 2013, hvoraf samme ret til rabat i alle
øvrige takstområder end det, hvor indehaveren har bopæl ifølge CPR, som
følger af bekendtgørelsen, fremgår.
På den baggrund finder Transport-, Bygnings- og Boligministeriet ikke grund
til at ændre lovforslaget.
Takstkompetence
DSB og Arriva anfører, at der bør tilføjes en bestemmelse, der præciserer, hvem
der har takstkompetencen vest for Storebælt for periodekort til relationer, der
krydser grænsen mellem to eller flere trafikselskabers geografiske områder.
Side 5/10
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797234_0006.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har tilrettet lovforslaget således, at
det præciseres, at det er jernbanevirksomheder, der udfører offentlig service-
trafik på kontrakt med staten, der har takstkompetencen for periodekort, der
krydser grænsen mellem to eller flere trafikselskabers geografiske områder
vest for Storebælt.
Arriva
anfører, at formuleringen: ”For
rejser vest for Storebælt har, medmindre
andet er aftalt med trafikselskabet, de jernbanevirksomheder, der udfører of-
fentlig servicetrafik på kontrakt med staten, takstkompetencen for togrejser
samt for alle typer af rejser med mere end et transportmiddel, hvor tog ind-
går…”
betyder, at jernbanevirksomhedens takstkompetence fortabes ved en
sådan aftaleindgåelse og ikke midlertidigt stilles til rådighed, som Arriva me-
ner, bør være betydningen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder, at aftaler en jernbanevirk-
somhed eksempelvis at dele takstkompetencen med et trafikselskab for togrej-
ser samt for alle typer af rejser med mere end et transportmiddel, hvor tog
indgår, er takstkompetencen delt, alene så længe aftalen er gyldig.
Rådet for Bæredygtig Trafik finder, at takstkompetencen vest for Storebælt bør
være delt, som det er tilfældet øst for Storebælt, frem for at jernbaneoperatø-
rerne vest for Storebælt har takstkompetencen for togrejser, alle
typer af rejser
med mere end et transportmiddel, hvor tog indgår
samt for periodekort, der
krydser grænsen mellem to eller flere trafikselskabers geografiske områder.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at der er opnået enig-
hed om og politisk opbakning til at adskille togtakster fra bus-, privatbane-
og letbanetakster vest for Storebælt.
Movia ønsker, at der ved uenighed om takstfastsættelsen, hvorved transport-,
bygnings- og boligministeren kan fastsætte taksterne, indskrives, at takstfast-
sættelsen skal ske i overensstemmelse med pris- og lønudviklingen.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at takstfastsættelsen
kan ske under hensyntagen til pris- og lønudviklingen dog under overholdelse
af § 6 b, stk. 3 og 5.
Movia anfører, at når et trafikselskabs område udgør ét takstområde, så bør
den nuværende § 4 omfatte hele Østdanmark.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering er, at § 4 i den nuvæ-
rende lov om trafikselskaber ikke børe gøres universel, da indtægterne i ho-
vedstadsområdet fortsat vil blive fordelt i overensstemmelse med bekendtgø-
relse om deling af billetindtægter i hovedstadsområdet. Det kan ikke afvises,
at indtægtsdelingen på sigt vil skulle drøftes, og at der dermed på sigt vil skul-
le ske en eventuel lovændring.
Side 6/10
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797234_0007.png
Side 7/10
Betegnelsen privatbaner
Trafikselskaberne i Danmark anfører, at betegnelsen privatbaner kan afsted-
komme uklarhed for, om trafikselskabet har takstkompetencen for den togtra-
fik, som trafikselskabet er trafikkøber for, og foreslår betegnelsen ændret.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at betegnelsen privat-
baner allerede er anvendt andetsteds i lov om trafikselskaber. Ministeriet
finder på nuværende tidspunkt ikke anledning til at ændre denne betegnelse.
Standardbilletter
Passagerpulsen og Metroselskabet I/S anfører, at der med udkast til lov om
trafikselskaber ikke længere specifikt er krav om fri omstigning mellem trans-
portformerne.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har tilrettet lovforslaget således, at
det nu fremgår, at rejsekort skal kunne anvendes på samtlige rejser, som fo-
regår med bus, privatbane, letbane, metro og tog eller ved en kombination af
disse transportformer. Trafikselskabet skal indgå aftale med jernbanevirk-
somhederne herom, jf. §§ 6 og 6 a.
I lovforslagets bemærkninger er det endvidere præciseret, at trafikvirksom-
hederne skal tilbyde et rejsekortsystem, som er tilsvarende det elektroniske
billetsystem til bus, tog og metro, privatbane og letbane, som Rejsekort A/S i
dag driver på vegne af trafikvirksomhederne i Danmark.
På den måde sikres det, at kunderne er sikre på, at de altid kan foretage én
samlet rejse på rejsekort i hele Danmark undtagen udmeldte ø-kommuner
eller Bornholms Regionskommune.
Metroselskabet I/S anfører, at rejsekort i lovforslaget bliver beskrevet som en
standardbillettype. Salgsplatformen rejsekort kan rumme mange andre typer af
billetter end den standardbillettype, som lovforslaget definerer. Metroselskabet
I/S ønsker, at det specificeres, at man med lovforslaget mener standardbilletty-
perne rejsekort personligt, rejsekort flex, rejsekort anonymt og rejsekort er-
hverv.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har tilrettet lovforslaget således, at
det nu er specificeret i bemærkningerne til § 6 b, stk. 3, at der ved betegnelsen
rejsekort menes rejsekort personligt, rejsekort flex, rejsekort anonymt og rej-
sekort erhverv.
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797234_0008.png
Ø-kommuner
Trafikselskaberne i Danmark har på vegne af de vestdanske trafikselskaber
bemærket, at det bør tydeliggøres, at trafikselskabets takstområde, jf. forslagets
§ 6 b, stk. 1, ikke omfatter ø-kommuner, som har meldt sig ud af trafikselska-
bet. Dette skyldes, at ø-kommuner ved deres udmeldelse bliver egne takstom-
råder. Trafikselskaberne i Danmark foreslår derfor, at der indsættes en ny be-
stemmelse i forslaget, som gør opmærksom på dette for at hindre uklarhed.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er enig i bemærkningen fra Trafik-
selskaberne i Danmark, hvorfor lovforslaget er justeret, således at der tages
højde for problemstillingen.
Individuel handicapkørsel
Danske handicaporganisationer påpeger vigtigheden af at understrege, at ord-
ningen om individuel handicapkørsel ikke får betydning for visitering til andre
kørselsordninger.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er enig i denne betragtning, hvor-
for det allerede fremgår af lovbemærkningerne, at kommuner og regioner
ikke må skele til individuel handicapkørsel i forbindelse med visitation til an-
dre befordringsordninger.
Derudover fremhæver Danske Handicaporganisationer det som værende pro-
blematisk, at visse kommuner maksimalt bevilger 104 ture, samt at ordningen
ikke udvides til øvrige grupper med handicap.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at en eventuel udvidel-
se af minimumsordningen ikke er en del af indeværende ændringsforslag.
Øvrige bemærkninger
Movia har i øvrigt bemærkninger vedrørende momsspørgsmål i relation til tra-
fikselskaberne og finansiering af ombytning af rejsekort.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har ingen bemærkninger hertil, da
Movias bemærkninger om momsspørgsmål i relation til trafikselskaberne og
finansiering af ombytning af rejsekort falder uden for dette ændringsforslags
område.
Region Hovedstaden har desuden bemærket, at der bør foretages en dyberegå-
ende revision af lov om trafikselskaber, hvor den nuværende organisering af
kollektiv trafik behandles, herunder med henblik på at fordre et mere forplig-
tende samarbejde trafikselskaberne imellem.
Side 8/10
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797234_0009.png
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at en eventuel justeret
sektororganisering ligger uden for indeværende ændringsforslag.
Side 9/10
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797234_0010.png
Bilag 1.
Høringsliste til L 23 - lov om ændring af lov om trafikselskaber (Implemente-
ring af takstreformer i Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse
af trafikkøberansvar m.v.)
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro
Arriva
Banedanmark
BAT
Bus & Tog-samarbejdet
Dansk Arbejdsgiverforening (DA)
Dansk Erhverv
Dansk Handicap Forbund
Dansk Industri (DI)
Dansk Jernbane Forbund
Danske Busvognmænd
Danske handicaporganisationer
Danske Regioner
Det Centrale Handicapråd
DI Transport
DSB
Erhvervsministeriet
Erhvervsstyrelsen
Finansministeriet
Fynbus
HK Trafik og Jernbane
Jernbanenævnet
Kommunernes Landsforening (KL)
Lokaltog A/S
Metroselskabet I/S
Midtjyske Jernbaner
Midttrafik
Movia
Nordjyllands Trafikselskab
Passagerpulsen
Region Midtjylland
Region Sjælland
Rådet for Bæredygtig Trafik
Rådet for Sikker Trafik
Sydtrafik
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
Trafikforbundet
Trafikselskaberne i Danmark (TiD)
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Side 10/10