Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 23 Bilag 1
Offentligt
1797235_0001.png
-- AKT 288768 -- BILAG 2 -- [ Høring over udkast til lov om ændring af lov om trafikselskaber ] --
Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet
Att.: Lea Lykke Andersen
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Arriva Danmark A/S
Skøjtevej 26
2770 Kastrup
+45 7230 2500
[email protected]
www.arriva.dk
CVR 18429101
Kastrup, 18. august 2017
Høring over udkast til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Arriva Danmark takker for muligheden til at kommentere på overstående udkast til lov.
Takster og billetteringssystemer
Det foreslås i høringsudkastet (§ 6 stk. 4 og 5), at:
”For rejser over Storebælt har, medmindre andet er
aftalt med trafikselskabet, de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med
staten, takstkompetencen for togrejser samt for alle typer af rejser med mere end et transportmiddel,
hvor tog indgår…”.
Hertil skal Arriva bemærke, at lovteksten efter vores opfattelse bedre bør udtrykke, at takstkompetencen
for disse rejser lovfæstes til at ligge hos togoperatørerne, men at et trafikselskab ved aftale kan indtræde
i togoperatørernes kompetence. Den nuværende formulering udtrykker efter vores opfattelse, at
togoperatørernes kompetence vil fortabes ved en sådan aftaleindgåelse (og ikke midlertidigt stilles til
rådighed, som det efter vores opfattelse burde være intentionen).
I opregning af takstkompetencer finder Arriva at forholdet for rejser i Vest, der krydser en
trafikselskabsgrænse, er utilstrækkeligt redegjort for. Lovforslagsteksten fastsætter, at togoperatørerne
og trafikselskaberne deler takstkompetencen inden for trafikselskaber. På rejser mellem
trafikselskabsområder må i medfør af stk. 4 forstås, at kompetencen ligger hos togoperatørerne for
rejser, hvor tog indgår. For at undgå en tvivl om kompetenceforhold for produktet tværgående
periodekort, som giver ret til benyttelse af både bus og tog, men efter kundernes valg
kan
benyttes
eksklusivt i den ene eller den anden transportform, finder vi, at det eksplicit bør lovfæstes, at
takstkompetence for trafikselskabskrydsende periodekort tilfalder togoperatørerne.
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0002.png
Ungdomskortet
Det fremgår af lovforslaget § 6 c, at transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler
om Ungdomskortet. Dette uddybes i de almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.,
hvori det hedder: ”Efter
implementering af denne foreslåede ændringslov af lov om trafikselskaber er Ungdomskortets
frirejseområde og rabatter for øvrige fritidsrejser fortsat knyttet til de
tidligere gældende takstområder.”
Arriva skal hertil bemærke, at Takst Vest takstreformen tilsiger ophør af interne takstområder; kun
opretholdes de for så vidt angår Ungdomskortholderes frie rejse inden for deres bopælstakstområde. Med
Takst Vest er det aftalt, at rabattering af rejser uden for frirejseområdet ikke længere vil afhænge af
passage af en for kunden arbitrær takstgrænse. I stedet behandles disse ensartet inden for hver af
parternes kompetencegivende modalitet. Der vil herefter blive givet Ung rabat på alle rejser under
togoperatørernes kompetence uden for frirejseområdet, mens alle andre rejser uden for frirejseområdet
kan ske til børnetakst.
Arriva finder, at lovtekst og understøttende bekendtgørelser, der måtte følge i medfør heraf, bør justeres
for bedre at afspejle det aftalte.
Overtagelse af trafikkøberansvar
Samdrift af regionale strækninger og statslige strækninger bør grundlæggende ske ud fra passagerbehov
og rejsestrømme for at optimere netværksgevinster og materielgevinster. Samdrift af strækninger skal
være til gavn for passagererne, som vil kunne opleve bedre sammenhæng i trafikken, kortere rejsetid og
færre skift.
Det gælder uanset, om trafikkøberansvaret overdrages til en region/regioner eller om trafikkøberansvaret
overdrages til staten. Det skal være passagerernes behov for et sammenhængende og attraktive net, der
er afgørende, hvilket også indbefatter den videre transport uden for de baner, der omfattes af
samdrift/trafikoverdragelse.
Inden beslutning om overdragelse af ansvaret for trafikkøb, bør der derfor foretages en analyse af
passagerstrømme, rejsetid, skifteforbindelser, materielforbrug etc., så en omlægning er til gavn for flest
mulige passagerer.
Endelig vil vi opfordre til, at også baner, hvor trafikkøberansvaret overdrages, konkurrenceudsættes for
at få at opnå den bedste kvalitet og den mest økonomisk rentable drift.
Med venlig hilsen
Nikolaj Wendelboe
Marianne Bøttger
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0003.png
-- AKT 287090 -- BILAG 2 -- [ RBT kommentarer til forslag til Lov om ændring af trafikselskaber, NW 14.08.17 ] --
14. august 2017
Kommentarer til forslag til Lov om ændring af lov om trafikselskaber
Rådet for Bæredygtig Trafik har følgende kommentarer til forslaget til Lov om ændring
af lov om trafikselskaber:
Rådet finder, at bestemmelsen i § 6 om, at det vest for Storebælt er
jernbaneselskaberne og ikke trafikselskaberne, der har takstkompetencen for
togrejser, herunder kombinerede rejser hvor tog indgår er forkert.
Med muligheden af forskellige takster for en rejse mellem samme destinationer, f.eks.
mellem Aarhus og Silkeborg, kan der opstå et utilsigtet konkurrenceforhold mellem
togselskaberne hhv. trafikselskaberne, der i sidste ende kan gå ud over kunderne,
ligesom økonomien i selskaberne kan påvirkes negativt.
Forskellige takster vil også gøre det sværere for kunderne at finde ud af priserne for
den kollektive trafik mellem to destinationer, hvor der kan vælges mellem tog og bus.
Rådet finder, at der i stedet bør gælde samme regler som øst for Storebælt, hvor man
deler takstkompetencen.
Med venlig hilsen
Rådet for Bæredygtig Trafik
Kjeld A Larsen
Formand
Niels Wellendorf
Bestyrelsesmedlem
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0004.png
-- AKT 287102 -- BILAG 2 -- [ fbrspwebShareRoot$DocStoreOutgoingFBRNET_nmaLov om ænd-168806_(1) ] --
Fiolstræde 17 B, Postboks 2188, 1017 København K
T: +45 7741 7741, F: +45 7741 7742, [email protected], taenk.dk
Transport-, Bygning- og Boligministeriet
14. august 2017
Dok. 168806
Lov om ændring af ”lov om trafikselskaber”
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har 30/6 modtaget udkastet til lov om æn-
dring af ”lov om trafikselskaber” og har følgende bemærkninger.
Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk finder det positivt, at der gennemføres refor-
mer, som gør takstsystemerne mere ensartede, logiske og overskuelige for passagererne.
Ligeledes mener vi, at princippet om, at rejsekort skal være billigere end enkeltbillet, og
at det skal kunne betale sig at købe et periodekort, bidrager til at skabe et gennemskue-
ligt billetsystem.
Vi finder det imidlertid problematisk, at den eksisterende §6a ikke medtages i lovforsla-
get. Den tilsiger, at trafikselskaber og jernbanevirksomheder skal indgå aftale, der sikrer,
at passagererne kan foretage rejse med én transporthjemmel.
Det er afgørende for passagerernes sammenhængende rejse at de kan anvende både bus
og tog på én og samme rejsehjemmel. Uden denne formulering i lovgivningen, vil det
fremover være op til trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne, hvorvidt de ønsker
et sådant samarbejde på billetområdet. Det risikerer at gå ud over passagererne.
Det er vores opfattelse at §6a i sin nuværende form ikke modsiger nogle af de foreslåede
ændringer, hvorfor vi anbefaler at beholde formuleringen i sin helhed i den nye be-
kendtgørelse.
Når det foreslås, at trafikkøberansvaret bliver et regionalt anliggende, er det vigtigt at
sikre dialog og samarbejde mellem regionerne, så passagerernes rejse på tværs af regio-
ner forløber gnidningsfrit. Det er således centralt, at overdragelse af trafikkøberansvar
ikke fører til forringet sammenhæng for passagerernes samlede rejse.
Med venlig hilsen
Asta Ostrowski
Projektchef
Niels Martin Madsen
Politisk medarbejder
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0005.png
-- AKT 287036 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar vedr ændring af lov om trafikselskaber Final ] --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 25 F
1220 København K.
Sagsnummer
Sag-454943
Movit-3575436
Sagsbehandler MLL
Direkte +45 36 13 15 05
Fax -
[email protected]
CVR nr: 29 89 65 69
EAN nr: 5798000016798
14. august 2017
Høringssvar vedr. ændring af lov om trafikselskaber
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har 30. juni 2017 udsendt høringsudkast til forslag
til lov om ændring af lov om trafikselskaber. Movia er enig i de forslåede ændringer, og skal
knytte nedenstående yderligere bemærkninger til høringsudkastet:
Ad punkt 2 vedrørende lovens § 6 b
Movia skal pege på, at det vil være en naturlig konsekvens af princippet om ét takstområde i
et trafikselskab at gøre den nuværende § 4 om indtægtsdeling i hovedstadsområdet univer-
sel, så den omfatter hele Takst Sjællands område.
Vedrørende transport-, bygnings- og boligministerens takstbeføjelse ved uenighed om takst-
fastsættelsen foreslår Movia, at den nuværende formulering fastholdes, således at taksterne
skal fastsættes i overensstemmelse med den forventede pris- og lønudvikling. Hermed fast-
holdes, jf. bemærkningerne, at der tages hensyn til trafikvirksomhedernes indtægtsgrundlag.
Movias øvrige bemærkninger
Momsspørgsmålet i relation til trafikselskaberne
I forbindelse med revision af lov om trafikselskaber i 2014 anførte Transportministeriet i hø-
ringsnotatet, at ministeriet i samarbejde med Økonomi- og Indenrigsministeriet ville under-
søge mulighederne for, hvorvidt det er hensigtsmæssigt og muligt at ændre momsvilkårene
for trafikselskaberne.
Problemstillingen er senest behandlet i rapport fra 18. april 2017 om de økonomiske ramme-
vilkår for trafikselskaberne, som er udarbejdet KORA. KORA anfører, at undtagelsen fra
momsrefusion har en naturlig baggrund i, at der ikke er moms på offentlig persontransport.
Det er imidlertid til skade for den konkurrencemæssige ligestilling, at trafikselskaberne har
Trafikselskabet Movia
Administrerende direktør
Gammel Køge Landevej 3
2500 Valby
Telefon 36 13 14 00
Fax 36 13 20 97
[email protected]
www.moviatrafik.dk
1/2
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
Sagsnummer
Sag-454943
Movit-3575436
økonomisk incitament til egenproduktion af en række driftsnødvendige momsbelagte ydelser
som f.eks. kundecenter, bogholderi, billetkontrol, konsulentopgaver, etc. Kommuner og regio-
ner, som ejer trafikselskaberne, har ikke samme incitament til egenproduktion, da kommuner
og regioner får refunderet moms i en momsrefusionsordning.
Movia skal hermed genfremsætte momsspørgsmålet til ministeriets overvejelse.
Finansiering af ombytning af rejsekort
De gældende rejsekort udløber efter 5 år, og kunderne skal i dag betale 50 kr. i forbindelse
med fornyelsen af rejsekortet. Dette har givet anledning til kritik, fordi kunderne sammenlig-
ner med de typer af betalingskort, hvor fornyelsen normalt betales over den løbende drift.
Movia foreslår, at der gives hjemmel til at afholde udgifterne til fornyelse af rejsekort inden for
takststigningsloftet, jf. lovforslagets § 6 b, stk. 6.
Venlig hilsen
Dorthe Nøhr Pedersen
2/2
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0007.png
-- AKT 287037 -- BILAG 2 -- [ MS-X-TPS-LOV-0046 ] --
MS-X-TPS-LOV-0046/UNI
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Høring af forslag til Lov om ændring af lov om trafikselskaber
Med indførelsen af Takst Sjælland i januar 2017 er takstsystemet i den kollektive
trafik øst for Storebælt med undtagelse af Bornholm blevet mere ensartet, logisk og
overskueligt, og det samlede kollektive transportsystem på Sjælland fremstår af den
grund nu som mere sammenhængende for kunderne. Metroselskabet kan derfor
grundlæggende støtte en lovændring, der lovfæster de harmoniseringer DSB, Movia
og Metroselskabet er blevet enige om med Takst Sjælland
så det sikres, at
selskaberne også fremadrettet samarbejder om at sikre kunderne et logisk og
sammenhængende kollektiv trafiksystem på tværs af transportmidlerne.
Metroselskabet noterer sig, at hensigten med det fremsendte forslag til ændring af
lov om trafikselskaber er at formalisere den harmonisering af taksterne, der er sket
med Takst Sjælland
ikke at ændre grundlæggende ved det aftalebaserede
samarbejde, der er lovfæstet i den gældende lov om trafikselskaber (jf.
bemærkninger til den gældende lovs §6a), og som sikrer samarbejde om
fastsættelse af alle takster i den kollektive trafik, undtaget enkelte særprodukter.
Metroselskabet går derfor ud fra, at de krav, der er til generelt billetsamarbejde
mellem selskaberne fortsat understøttes med det nye lovforslag.
Det skal dog bemærkes, at I og med at den gældende lovs §6a, stk. 1, 2, 3 og 5
udgår og i forslaget erstattes med nye formuleringer af §6a og §6b, vil lov om
trafikselskaber i en snæver tolkning ikke længere specifikt kræve samarbejde
mellem selskaberne om andre produkter end standardprodukterne eller om
generel fri omstigning mellem transportmidlerne. I bemærkningerne til den
gældende lovs §6a, stk. 2 (som med lovforslaget foreslås at udgå) blev det således
specificeret, at selskaberne gennem aftaler forpligtes til billetsamarbejde med
henblik på at passagererne kan opnå høj tilgængelighed på tværs af selskaberne.
Samtidig er der i den gældende lovs §7 specificeret en række krav til samarbejde og
koordinering på tværs af selskaberne (vedr. DOT), herunder ift. billetsalg, bl.a. (jf.
bemærkningerne til fremsættelse af lovforslag vedr. §7) for at forebygge
konkurrence mellem selskaberne om hinandens kunder frem for at tiltrække nye
kunder til den kollektive trafik. Da ovenstående tolkning ikke specifikt er nævnt i
bemærkningerne til lovforslaget, går Metroselskabet ud fra, at det ikke er hensigten
med lovforslaget at lempe kravene til samarbejdet mellem selskaberne. Hvis
lovforslaget mod Metroselskabets forventning skal tolkes, så der gives friere
rammer for selskaberne til at kunne lancere selskabsspecifikke særprodukter uden
fri omstigning til de øvrige transportmidler, vil det i givet fald kunne få økonomiske
konsekvenser for Metroselskabet i den eksisterende indtægtsdelingsmodel.
Metroselskabet I/S
Metrovej 5
DK-2300 København S
m.dk
T
E
+45 3311 1700
[email protected]
2017-08-14
1/2
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0008.png
MS-X-TPS-LOV-0046/UNI
I lovforslaget spe ifi eres det i §6a, stk. 1 at ”Trafikselska et på Sjælla d,
Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på Sjællands geografiske område
deler takstko pete e ”.
Formuleringen
”deler takstko pete ce ”
er ny, men
Metroselskabet antager, at formuleringen blot dækker over en fortsættelse af det
eksisterende aftalebaserede system mellem selskaberne til fastsættelse af takster
på alle fælles produkter (dvs. standardprodukter og andre fælles produkter).
’Rejsekort’ liver
i lovforslaget (såvel lovtekst som bemærkninger) implicit
beskrevet som en
produkttype
på linje med enkeltbilletter og pendlerkort. Dette
bør i bemærkningerne fremhæves eksplicit, da lovforslaget ellers utilsigtet vil kunne
komme til at regulere fremtidige produkter på rejsekort-salgsplatformen.
Salgsplatformen Rejsekort kan potentielt rumme mange andre typer af billetter end
de produkttyper, som Metroselskabet opfatter som dem, man med lovforslaget
ønsker at definere som standardbillet (p.t. Rejsekort Personligt, Rejsekort Anonym,
Rejsekort Flex og Rejsekort Erhverv).
Endelig noterer Metroselskabet sig, at forslaget til ændring af lov om trafikselskaber
ikke ændrer ved Metroselskabets muligheder for at opkræve et kvalitetstillæg ved
Cityringens åbning (jf. lov om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn
I/S samt lov om en Cityring).
Metroselskabet har ingen bemærkninger til de øvrige dele af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Jesper Overgaard
Chef for Analyser og Passagerøkonomi
Metroselskabet
2/2
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0009.png
-- AKT 287039 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar Udkast til lov om ændring af lov om trafikselskaber-330642_(1) ] --
Til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
[email protected]
Cc.
[email protected]
og
[email protected]
Blekinge Boulevard 2
2630 Taastrup, Danmark
Tlf.: +45 3675 1777
Fax: +45 3675 1403
[email protected]
www.handicap.dk
Taastrup, den 14. august 2017
Sag 19-2017-00442
Dok. 330642/mol_dh
Høringssvar: Udkast til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Danske Handicaporganisationer (DH) har følgende bemærkninger:
DH’s bemærkninger er til § 11 om individuel handicapkørsel,
hvor Transport-, Bygnings–
Boligministeriet foreslår to ændringer i den indledende sætning. DH mener, at begge
ændringer er gode og til fordel for mennesker med handicap.
For det første er det godt at præcisere den indledende sætning, så der ikke opstår tvivl om,
hvorvidt 18-årige er omfattet af bestemmelsen.
For det andet har der været meget forskellig praksis i kommunerne i forhold til, om det er
muligt at bruge handicapkørsel til behandlinger som f.eks. tandlægebesøg, der ikke er
dækket af andre befordringsordninger. Derfor mener vi, det er godt, at sætningen
”som
rækker ud over transport til behandling, terapi og lign.” udgår. Vi har eksempler på mange
borgere med handicap, der er kommet i klemme på grund af den nuværende lovgivning, der
er blevet fortolket indskrænkende i nogle kommuner.
Det er desuden vigtigt, at ministeriet understreger, at ordningen om individuel
handicapkørsel ikke har betydning for visitering til andre kørselsordninger. Det er vigtigt, at
kommuner og regioner ikke må lade en visitering til individuel handicapkørsel indgå i
overvejelserne, når en borger visiteres til andre befordringsordninger.
Ministeriet nævner i bemærkningerne, at individuel handicapkørsel er en minimumsordning,
hvor kommuner har mulighed for at åbne ordningen op for andre grupper af handicappede
eller tilbyde brugerne af ordningen flere den de 104 ture, som de har krav på efter §11, stk.
2 nr. 1.
DH ser det som meget problematisk, at knapt halvdelen af landets kommuner maksimalt
bevilger 104 ture, og at minimumslovgivningen i mange kommuner hermed bliver til
maksimumbevilling. Det samme gør sig gældende for målgruppen, hvor kun få kommuner
DH’s medlemsorganisationer: ADHD-foreningen • Astma-Allergi Danmark • Danmarks Bløderforening • Lungeforeningen • Psoriasisforeningen • Dansk Blindesamfund • Foreningen Danske
DøvBlinde • Epilepsiforeningen • Dansk Fibromyalgi-Forening • Dansk Handicap Forbund • Dansk Landsforening for Hals- og Mundhuleopererede • Danske Døves Landsforbund •
Diabetesforeningen • Stammeforeningen i Danmark • Gigtforeningen • Hjernesagen • Hjerneskadeforeningen • Høreforeningen • Landsforeningen
Autisme
• Landsforeningen LEV • SIND
-
Landsforeningen for psykisk sundhed • Cystisk Fibrose Foreningen • Muskelsvindfonden • Nyreforeningen • Ordblinde/
Dysleksiforeningen i Danmark • Osteoporoseforeningen • Parkinsonforeningen • UlykkesPatientForeningen og PolioForeningen • Sammenslutningen
af Unge Med
Handicap • Scleroseforeningen • Spastikerforeningen • Stomiforeningen COPA • Stofskifteforeningen
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0010.png
har udvidet ordningen til også at gælde andre grupper af mennesker med handicap. F.eks.
kan bl.a. blinde og svagsynede, personer med udviklingshæmning og personer med
hjerneskade også have brug for individuel handicapkørsel, da de kan have svært ved at
benytte den ordinære kollektive transport. Mulighed for kollektiv transport er med til at
sikre, at man kan være en del af samfundet og ikke bliver isoleret pga. manglende mulighed
for transport.
Skulle ovenstående give anledning til spørgsmål, kan disse rettes til chefkonsulent, Monica
Løland, på tlf.: 3638 8524 eller e-mail:
[email protected].
Med venlig hilsen
Thorkild Olesen
Formand
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0011.png
-- AKT 286810 -- BILAG 2 -- [ HSV trafikselskaber ] --
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
14. august 2017
Høring over udkast til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Dansk Erhverv har modtaget ministeriets høring af 30. juni 2017 vedrørende ovennævnte.
Vi har ingen særlige bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Jesper Højte Stenbæk
Fagchef - Transport & Infrastruktur
JHS/JHS
[email protected]
Side 1/1
-
Deres ref.: 2017-3125
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0012.png
-- AKT 287045 -- BILAG 1 -- [ Vs Høring fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedr. forslag til ændring af lov … --
dtj ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Til:
Fra:
Claus Møller Frederiksen ([email protected])
Titel:
Vs: Høring fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedr. forslag til ændring af lov om trafikselskaber
Sendt:
14-08-2017 12:59:05
Bilag:
Udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber 30. juni 2017.pdf; Høringsbrev.pdf; bilag 1 Høringsliste.pdf;
Dansk Jernbaneforbund har med interesse læst forslag til ændring af lov om trafikselskaber. I forslaget bliver det muligt at
overdrage trafikkøberansvaret for strækningen Roskilde-Køge-Næstved til Region Sjælland og ditto for Strækningen Holstebro-
Skjern til Region Midtjylland.
Forslaget indeholder derimod intet omkring, hvordan driftspersonalets løn- og arbejdsforhold sikres ved en overdragelse,
herunder hvorvidt Virksomhedsoverdragelsesloven vil blive bragt i anvendelse. Dansk Jernbaneforbund skal derfor anmode om,
at det i lovændringen bliver indskrevet, at Virksomhedsoverdragelsesloven bringes i anvendelse, så vores medlemmers
rettigheder herved sikres. Herudover ønsker vi uddybet, hvordan et eventuelt udlån af tjenestemænd vil blive håndteret.
Med venlig hilsen
Claus Møller Frederiksen
Faglig konsulent
Dansk Jernbaneforbund
Søndermarksvej 16
2500 Valby
+45 53 63 39 13
[email protected]
--
Fra:
[email protected]
Til:
"Ankenævnet for Bus,Tog og Metro" <[email protected]>, "Arriva (inkl. Vestbanen)" <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, "[email protected]"
<[email protected]>, Dansk Arbejdsgiverforening <[email protected]>, Dansk Erhverv <[email protected]>, "[email protected]"
<[email protected]>, Dansk Industri <[email protected]>, "Dansk Jernbaneforbund" <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, "Danske
Handicaporganisationer" <[email protected]>, Danske Regioner <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, DI – Transport <[email protected]>, DSB
<[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, HK Trafik og jernbane <[email protected]>, "[email protected]"
<[email protected]>, Kommunernes Landsforening <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, Metroselskabet I/S <[email protected]>, "Midtjyske Jernbaner
(Lemvig- og Odderbanen)" <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, Movia <[email protected]>, "[email protected]"
<[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>,
"[email protected]" <[email protected]>, RÃ¥det for bæredygtig Trafik <[email protected]>, Rådet for Sikker Trafik
<[email protected]>, Sammenslutning af Danske Småøer <[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>, Trafikforbundet
<[email protected]>, "[email protected]" <[email protected]>
Dato:
Emne:
30-06-2017 15:04
Høring fra Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vedr. forslag til ændring af lov om trafikselskaber (Id nr.: 276256)
Hermed fremsendes udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber, høringsbrev samt høringsliste.
Eventuelle bemærkninger til udkastet skal være Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i hænde senest mandag den 14.
august 2017 kl. 12.00.
Bemærkningerne bedes sendt til [email protected], [email protected] og [email protected].
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0013.png
-- AKT 286797 -- BILAG 2 -- [ Høring om udkast til ændring af lov om trafikselskaber ] --
NOTAT
14-08-2017
EMN-2017-01397
1075741
Henrik Severin Hansen
Høring af udkast til ændring af lov om trafikselskaber
Danske Regioner har modtaget høring af udkast ændring af lov om trafiksel-
skaber i høring.
Danske Regioner har følgende bemærkninger til høringen:
I § 5 foreslås en tilføjelse med stk. 13 og 14, der ligesom stk. 10 omhandler
bemyndigelse til, at ministeren indgår aftaler med regioner om overtagelse
trafikkøberansvaret for nogle konkrete strækninger. Danske Regioner vil fore-
slå, at dette ændres til en generel bemyndigelse til ministeren, således at
eventuelt kommende overdragelser af ansvar for banestrækninger til regioner
kan foretages uden lovændringer.
1
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0014.png
-- AKT 286737 -- BILAG 2 -- [ DSB's høringssvar - lov om trafikselskaber ] --
Notat
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Høringssvar vedr. udkast til lovforslag om ændring af lov om trafikselskaber
DSB har modtaget Transport-, Bygnings- og Boligministeriets udkast til lovforslag
om ændring af lov om trafikselskaber.
DSB finder overordnet, at udkastet understøtter de takstreformer, der er fundet
enighed om i hhv. Takst Sjælland- og Takst Vest-regi. DSB finder dog, at enkelte
elementer i lovforslaget bør præciseres. Disse gennemgås nedenfor.
1.
Ungdomskort: Præcisering af prissætning af øvrige fritidsrejser
Direktions-
sekretariatet
14. august 2017
DSB
Telegade 2
2630 Taastrup
CVR 25 05 00 53
Det fremgår af udkastet til lovforslagets § 6 c., at transport-, bygnings-
boligministeren fastsætter nærmere regler for Ungdomskortet, herunder om
rabatsatser og frirejseområder. I forlængelse af dette fremgår af de almindelige
bemærkninger til udkastet til lovforslaget (afsnit 2.2.2.) følgende:
”Efter implementeringen af denne foreslåede ændringslov af lov om trafikselskaber
er Ungdomskortets frirejseområde og rabatter for øvrige fritidsrejser fortsat knyttet
til de tidligere gældende takstområder.”
DSB skal til dette bemærke, at de takstreformer, som parterne er blevet enige om
i både Østdanmark og Vestdanmark, indebærer, at takstområderne mister deres
betydning for øvrige fritidsrejser – dvs. fritidsrejser uden for frirejseområdet.
Dette skal ses i forlængelse af, at takstreformerne generelt indebærer, at
takstområderne ikke længere er afgørende for takster og rabatter.
Ungdomskortindehavere vil dog fortsat kunne rejse frit inden for det takstområde,
hvor de har bopæl.
Ophævelsen af takstområdernes betydning uden for frirejseområdet betyder
konkret, at den rabat, der ydes til ungdomskortindehaveren ikke længere vil
afhænge af om rejsen krydser en takstområdegrænse. Dermed medfører
takstreformerne en ændring i forhold den tidligere ordning, hvor
ungdomskortindehavere kan rejse til børnetakst (50 pct. rabat) inden for
takstområderne og med bus, lokaltog og letbane mellem takstområder, mens de
tilbydes DSB Ung- eller Arriva Ung-takster (25-50 pct. rabat) på togrejser mellem
takstområderne.
Direkte 24689692
[email protected]
www.dsb.dk
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0015.png
I Østdanmark har parterne bag Takst Sjælland besluttet, at ungdomskortet giver
adgang til børnerabat til alle fritidsrejser uden for frirejseområdet, der sker inden
for trafikselskabet på Sjællands område – uanset om rejsen måtte krydse en
takstområdegrænse. Dette sker som konsekvens af, at alle kollektive rejser
internt i Østdanmark foregår til de samme takster og rabatter, uanset hvilket
transportmiddel rejsens gennemføres med. Ændringen er allerede trådt i kraft.
I Vestdanmark opdeles takstkompetencen mellem trafikselskaber og
jernbanevirksomhederne som konsekvens af at bus-, privatbane- og
letbanetakster adskilles fra togtakster. Parterne bag reformen er blevet enige om,
at rabatter til ungdomskortindehavere uden for frirejseområde fortsat skal følge
takstkompetencen, således at der tilbydes ungdomsrabatter på rejser, hvor
jernbanevirksomhederne har takstkompetencen, og børnetakster på rejser, hvor
trafikselskaberne har takstkompetencen. Da takstkompetencen ændres betyder
parternes aftale i praksis, at ungdomskortindehavere tilbydes ung-rabatter på alle
togrejser uden for frirejseområdet (lokaltog mv. undtaget) og børnetakster på alle
andre rejser uden for frirejseområdet. Såfremt der skulle tilbydes børnetakster på
togrejser, ville prishierarkiet mellem rejsekort og enkeltbilletter ikke kunne
opretholdes på disse rejser.
DSB finder på denne baggrund, at forslaget til ændringsloven bør justeres, således
at bemærkningerne vedrørende øvrige fritidsrejser for ungdomskortindehavere
mere tydeligt afspejler de oplæg til takstreformer, parterne er blevet enige om, og
det gældende princip om, at rejser på jernbanevirksomhedernes takster giver
adgang til ung-rabatter. Dette gælder også bekendtgørelser, der efterfølgende
udstedes i medfør af loven.
2.
Periodekort: Præcisering af takstkompetence
Det fremgår af udkastet til lovforslagets § 6. stk. 4 at jernbanevirksomhederne i
udgangspunktet har takstkompetencen for alle rejser, hvor tog indgår, vest for
Storebælt, og af stk. 1 og 2, at trafikselskaberne vest for Storebælt har
takstkompetencen for rejser med bus, privatbane og letbane. Af stk. 5 fremgår
dog, at trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne vest for Storebælt deler
takstkompetencen for periodekort inden for det enkelte trafikselskabs område.
DSB finder, at der bør tilføjes en bestemmelse om, hvem der har
takstkompetencen for periodekort til relationer, der krydser
trafikselskabsgrænserne vest for Storebælt. Der er i Takst Vest-regi fundet
enighed om, at jernbanevirksomhederne har takstkompetencen for sådanne
periodekort. DSB finder, at dette bør fremgå utvetydigt af loven.
I det foreliggende udkast finder DSB ikke, at ovenstående kan udledes entydigt af
de øvrige bestemmelser, da periodekort vest for Storebælt har gyldighed i både
tog og lokaltog, busser og letbaner. Dermed kan det ikke udledes direkte af
Side 2/2
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0016.png
kortet, om det anvendes til tog, bus, lokalbane, letbane eller en kombination, og
dermed hvilken part, der har takstkompetencen.
Side 3/2
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0017.png
-- AKT 286738 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar fra DKT og DI Transport - Lov om trafikselskaber - Takstreform og trafikk… --
Den 14. august 2017
Til Transport,- Bygnings- og Boligministeriet
Høringssvar vedrørende udkast til Lov om ændring af lov om trafikselskaber (implementering af takstreformer i
Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af trafikkøberansvar m.v.)
Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik (DKT) og DI Transport har modtaget ovennævnte udkast til ændring af lov.
Nedenstående bemærkninger afgives på vegne af begge organisationer,
I lovudkastet lægges der op til, at trafikkøberansvaret for strækningen Skjern-Holstebro kan overdrages til Region
Midtjylland. Ændringer i ejerskabet, som kan påvirke sammenhængen i driften i det pågældende område, bør ske
med udgangspunkt i passagerstrømme og netværksgevinster. Hvis den kollektive trafik skal være en attraktiv
transportform i dagligdagen, skal det være effektivt, og passagererne skal opleve så få skift som muligt. DKT og DI
Transport opfordrer til, at man genovervejer om en overdragelse af strækningen Skjern-Holstebro vil sikre den
bedste betjening og den største driftssikkerhed af banedriften i det pågældende område.
I det tilfælde at det besluttes, at strækningen skal overdrages til Region Midtjylland, bør det undersøges, om det vil
være til fordel for passagererne og sammenhængen i køreplanerne, hvis strækningen i stedet drives i samdrift med
den øvrige banedrift i det Midt- og vestjyske område og af den samme privat operatør. En sådan løsning kender
man fra Vestbanen (Varden-Nørre Nebel).
Der lægges ligeledes op til, at strækningen Køge-Roskilde kan overdrages til Movia. Passagerstrømme, større
sammenhæng i den kollektive trafik og bedre betjening af passagererne bør også her være grundlaget for en
ændring af trafikkøberansvaret.
Vi opfordrer derudover til, at der i begge tilfælde indarbejdes en forpligtelse til at undersøge gevinsterne ved
konkurrenceudsættelse af strækningerne. Vi skal i den forbindelse også henvise til de nye bestemmelser i PSO-
forordningen (4. jernbanepakke).
Med venlig hilsen
Lise Bjørg Pedersen
Sekretariatsleder for Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik/DI Transport
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0018.png
-- AKT 286739 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar - lov om trafikselskaber 14082017 ] --
Fremsendt pr. mail 14.08.2017
til
[email protected]
Cc
[email protected]
og
[email protected]
Høringssvar vedr. forslag til ændring af lov om trafiksel-
Høringssvar
skaber
Det følgende er de vestdanske trafikselskabers bemærkninger til for-
slag til ændring af lov om trafikselskaber.
Der fremsendes et selvstændigt høringssvar fra Movia.
Betegnelsen privatbaner og takstkompetence
Den 6. august 2017 blev lokalbanerne i Nordjylland integreret i regio-
naltogstrafikken, og generelt forekommer betegnelsen ’privatbaner’ at være en
forældet betegnelse, der kan afstedkomme uklarhed for, om trafikselskabet har
takstkompetencen for den togtrafik, som trafikselskabet er trafikkøber for.
Det foreslås derfor, at formuleringerne vedr. privatbaner konsekvensrettes i hele
lovteksten. I lovforslaget anvendes formuleringen første gang i § 6, stk. 1, som
foreslås ændret:
Fra: "Trafikselskaberne vest for Storebælt har takstkompetencen for rejser
med bus, privatbane og letbane i trafikselskabets område"
Til: "Trafikselskaberne vest for Storebælt har takstkompetencen for rejser
med bus samt jernbane og letbane, der udføres på kontrakt med trafiksel-
skabet, i trafikselskabets område."
14. august 2017
Morten Brønnum Andersen
Telefon: 2320 6131
[email protected]
Trafikselskaberne i Danmark • Gammel Køge Landevej 3 • 2500 Valby
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0019.png
Ø-kommuner og takstområder
Ø-kommuner har mulighed for at træde ud af trafikselskaberne. Det fremgår af
de generelle bemærkninger til forslaget under pkt. 2.2.2, at ø-kommunerne ”ved
deres udmeldelse af trafikselskabet er blevet eget takstområde”.
Når en ø-kommune melder sig ud af trafikselskabet, er det hensigtsmæssigt at
fastholde trafikselskabets oprindelige geografiske område, idet det giver hjem-
mel for trafikselskabets fortsatte løsning af eventuelle opgaver for den udtrådte
ø-kommune.
Samtidig skal det tydeliggøres, at trafikselskabets takstområde ikke længere
omfatter ø-kommunen, der ved udmeldelsen bliver eget takstområde.
Derfor foreslås følgende justering af forslaget:
Ændre § 6 b, stk. 1: §6 b: Et trafikselskabs geografiske område udgør ét
takstområde, jfr. dog §§ 6 c, 6 d og 6 e.
Ny § 6 e: En ø-kommune, der ikke er med i et trafikselskab, udgør ét selv-
stændigt takstområde.
Justeringen af lovteksten sikrer håndteringen af problemstillingen omkring ø-
kommunernes takstmæssige status, samt sikrer fortsat hjemmel for trafikselska-
bernes løsning af opgaver for udmeldte ø-kommuner.
Rabatsatser og frirejseområder på Ungdomskort
I de almindelige bemærkninger til udkastet til lovforslaget (afsnit 2.2.2.) vedr.
fritidsrejser på Ungdomskortet, står det beskrevet, at fritidsrejser er knyttet til de
tidligere gældende takstområder.
I Vestdanmark opdeles takstkompetencen mellem trafikselskaber og jernbane-
virksomhederne. I takstreformen er der enighed om, at i de områder, hvor tra-
fikselskaberne har takstkompetencen, tilbydes der børnetakster på rejser uden
Side 2 af 3
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
for frirejseområdet på et Ungdomskortet. I de områder hvor jernbanevirksomhe-
derne har takstkompetencen, tilbydes der DSB Ung/Arriva Ung-takster på rejser
uden for frirejseområdet på et Ungdomskort.
Dette betyder, at der på Ungdomskortet tilbydes ung-rabatter på alle togrejser
udenfor frirejseområdet og børnetakster på alle andre rejser udenfor frirejseom-
rådet.
Trafikselskaberne finder derfor, at lovforslaget bør ændres, så det er i overens-
stemmelse med oplægget til takstreformen.
Side 3 af 3
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0021.png
-- AKT 285852 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar til Transport- Bygnings- og Boligministeriet d. 10-08-2017 ] --
Center for Regional
Udvikling
Kongens Vænge 2
3400 Hillerød
HØRINGSSVAR
Til:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Telefon
+45 38 66 50 00
Web
www.regionh.dk
Dato: 10. august 2017
Høringssvar fra Region Hovedstaden vedr. ”Forslag til lov om ændring af lov om
trafikselskaber”
Region Hovedstaden fremsender hermed høringssvar til Transport-, Bygnings- og Bo-
ligministeriet vedr. ”Forslag til lov om ændring af lov om trafikselskaber”.
Region
Hovedstaden er opmærksom på, at regionen ikke er høringsberettiget i den konkrete
hørring, men regionen har alligevel fundet behov for at sende et selvstændigt hørings-
svar som supplement til Danske Regioners samlede høringssvar. Region Hovedstaden
opererer inden for lov om trafikselskaber og generelt har et stort fokus på udviklingen
af infrastruktur og mobilitet særligt i hovedstadsområdet, herunder kollektiv trafik.
En metropolregion skal trafikalt hænge ordentlig sammen. En af forudsætningerne for
at kunne klare sig i den internationale konkurrence og fortsat være et vækstlokomotiv
er, at der er en moderne og effektiv infrastruktur, og en sammenhængende kollektiv
transport.
Sjælland er i dag én stor samlet pendlerregion og selv om afstandene kan være store,
så fylder den kollektive trafik rigtig meget. 74 % af hele Danmarks offentlige transport
sker her. Ca. 415 mio. passagerer om året rejser med bus, fjerntog, lokaltog, regional-
tog, S-tog og metro.
På Sjælland er aktørerne i den kollektive trafik hver for sig rimeligt velfungerende,
men da ejerkredsen er forskellig for de tre
trafikselskaber, og da deres ’scope’ er nati-
onalt (DSB), lokalt/ regionalt (Movia) og lokalt (Metroselskabet), er der meget for-
skellige interesser knyttet til det operationelle niveau. Fx er borgernes tilfredshed med
det storkøbenhavnske kollektive trafiksystem klart lavere end i de andre nordiske me-
tropoler. Årsagen skal bl.a. findes i manglende sammenhæng og koordinering på tværs
af selskaber, trafiksystemer og transportformer.
Trængselskommissionen påviste i sin betænkning fra 2013, at man ikke kan bygge sig
ud af de voksende trængselsproblemer ved at øge kapaciteten på vejnettet. Derfor skal
den kollektive transport løfte en meget større del af den udfordring. Et af resultaterne
af kommissionens arbejde var DOT - Din Offentlige Transport, som er et samarbejds-
forum omkring de kundevendte aktiviteter (kan og skal-opgaver).
Region Hovedstaden finder ikke, at det fremlagte lovforslag er ambitiøst nok. Skal den
kollektive trafik gøres mere attraktiv for kunderne og tiltrække flere nye brugere, er
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0022.png
der imidlertid en række områder, som rækker ud over de kundevendte aktiviteter, som
bør indgå i overvejelserne:
1. En fælles vision for, hvordan hovedstadsområdet og resten af Sjælland hænger
sammen trafikalt og understøtter videreudvikling af DOT-samarbejdet. Fælles
servicemål og målfastlæggelse på tværs af transportformer og geografi vil væ-
re et skridt på vejen. En sådan enighed kan bruges i forhold til at tilpasse det
kollektive transporttilbud til behovet for integration mellem hovedstadsområ-
det og resten af Sjælland. Yderligere kunne det være relevant at drøfte, om der
kan skabes opbakning til et fælles minimumsserviceniveau.
2. En samlet strategisk planlægning ikke kun på tværs af bus og bane, men også
mellem individuel og kollektiv transport kan bidrage til at få et samlet over-
blik over trafikselskabers og staten/kommunernes investeringer. Et sådant
overblik løser dog ikke hele udfordringen, men den kunne sætte en dialog i
gang mellem parterne om mere koordinering, samarbejde og fælles investe-
ringer på tværs af kommuner, regioner og staten.
3. Organiseringen af den samlede kollektive transport bør revurderes med hen-
blik på at sikre et politisk og trafikalt ansvar i forhold til at udvikle den kollek-
tive transport på tværs af transportformerne. Det skal ske under hensyntagen
til de nuværende ejerforhold, og at ansvaret for trafikbestillingen for busser
fortsat ligger hos kommunerne og regionerne.
For at styrke disse sammenhænge skal selskabernes samarbejde have en mere forplig-
tende karakter, og samarbejdet skal omfatte flere områder, end det gør i dag. For at
sikre, at selskaberne har klar hjemmel til at varetage en række opgaver i fællesskab, vil
Region Hovedstaden foreslå, at den forøgede pligt til samarbejde mellem selskaberne
fastsættes direkte i loven.
Region Hovedstaden indgår gerne i en dialog om en mere dybtgående revision af lov
om trafikselskaber, end den som ministeren lægger op til med den igangværende hø-
ring.
Med venlig hilsen
Claus Bjørn Billehøj
Direktør for Center for Regional Udvikling
Side 2
L 23 - 2017-18 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1797235_0023.png
-- AKT 285366 -- BILAG 2 -- [ Region Nordjylland - Høringsvar på ændring af lov af trafikselskaber ] --
Regional Udvikling
Mobilitetskontoret
Specialkonsulent
Jens Mogensen
Direkte +45 2941 8499
[email protected]
9. august 2017
Region Nordjylland, 
   
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Høring over udkast til lov om ændring af lov om trafikselskaber
Gennem Danske Regioner har Region Nordjylland modtaget Udkast til lov om ændring af lov om trafiksel-
skaber til høring.
Region Nordjylland har følgende bemærkning:
Gennem ændringen af lov om trafikselskaber oprettes hjemmel for Region Sjælland og Region Midtjylland,
til at overtage trafikkøberansvaret for den regionale togdrift på henholdsvis Køge-Roskilde og Holstebro
Skjern.
Den eksisterende lov giver i forvejen Region Nordjylland hjemmel til at varetage trafikkøberansvaret på
strækningen Skørping – Frederikshavn.
Det er Region Nordjyllands håb på sigt at kunne overtage ansvaret for den regionale togdrift på hovednettet
i hele regionen. For at undgå senere at skulle lave en ny lovændring, for at etablere det lovgivningsmæssige
grundlag herfor, foreslår Region Nordjylland derfor, at man i forbindelse med den igangværende lovændring
ændrer bestemmelsen i lovens § 5 stk. 10 fra Skørping – Frederikshavn til at omfatte strækningen Hobro –
Frederikshavn.
Med venlig hilsen
Jens Mogensen
Specialkonsulent
Side 1 af 1