Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236 Bilag 14
Offentligt
1904308_0001.png
Til lovforslag nr.
L 236
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
Betænkning
over
Forslag til lov om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge af
indtægter fra parkering
[af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll-Bille)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Økono-
mi- og indenrigsministeren har stillet ændringsforslag nr. 2
og 5, Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3, og Enhedslistens medlemmer af ud-
valget har stillet ændringsforslag nr. 1, 4 og 6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2018 og var til 1.
behandling den 9. maj 2018. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og Bør-
neudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og økonomi- og indenrigsministeren sendte
den 23. april 2018 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del
– bilag 229. Den 3. maj 2018 sendte økonomi- og indenrigs-
ministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til
udvalget.
Udvalgshøring
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget afholdt den 24. maj
2018 en offentlig høring om lovforslaget, hvor Københavns
Kommune, Frederiksberg Kommune, Aalborg Kommune,
KL og FDM deltog.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Borgmestrene i kommunerne Aalborg, Odense, Aarhus,
København og Frederiksberg,
FDM og
Køge Kommune.
Økonomi- og indenrigsministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren og 1 spørgsmål til økonomi- og inden-
rigsministeren til mundtlig besvarelse. Transport-, bygnings-
og boligministeren har besvaret spørgsmålene i åbne samråd
med udvalget henholdsvis den 28. og den 29. maj 2018. Mi-
nisteren har efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der
dannede grundlag for ministerens besvarelse af samråds-
spørgsmål A, og forventes at sende det talepapir, der danne-
de grundlag for besvarelsen af samrådsspørgsmål B, inden
2. behandling af lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 37 spørgsmål til henholdsvis økono-
mi- og indenrigsministeren, skatteministeren og transport-,
bygnings- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som
disse har besvaret, på nær spørgsmål 37, som forventes be-
svaret inden 2. behandling.
3. Udtalelse fra økonomi- og indenrigsministeren
Økonomi- og indenrigsministeren har over for udvalget
oplyst følgende:
»Regeringen vil følge kommunernes adfærd og indtægter
fra parkeringsbilletter og parkeringsafgifter tæt. Det er rege-
ringens intention at indføre yderligere stramninger som et
loft over de samlede indtægter eller lignende i næste folke-
tingssamling.«
4. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de under nr. 2 og 5 stillede æn-
AX021765
L 236 - 2017-18 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
1904308_0002.png
2
dringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (S) vil redegøre for sin indstilling
til lovforslaget ved 3. behandling og sin indstilling til de stil-
lede ændringsforslag ved 2. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget deler FDM’s,
KL’s og flere borgmestres bekymring for konsekvenserne af
lovforslaget, fordi det kan føre til højere betalingsparkering
for bilisterne og færre investeringer i nye parkeringsanlæg.
Efter de gældende regler skal kommuner som København
aflevere ekstraindtægter fra betalingsparkering til staten. I
dag har kommunerne derfor ikke et incitament til at hæve
priserne på betalingsparkering. Med den foreslåede ordning
vil kommunerne samlet miste ca. 365 mio. kr. fra betalings-
parkering, der i stedet vil gå til staten, og samtidig får kom-
munerne mulighed for at beholde 30 pct. af alle nye stignin-
ger på parkeringsindtægterne. Det vil øge incitamentet for
høje priser for den kommunale parkering og øge de zoner,
der er omfattet af betalingsparkering, for at finansiere de
nødvendige trafikale foranstaltninger.
Regeringen vil samtidig fjerne kommunernes mulighed
for at fratrække udgifter til husleje, afskrivning og forrent-
ning af nye parkeringsanlæg. Dermed vil parkeringsanlæg
m.v. skulle skattefinansieres på lige fod med folkeskoler og
plejehjem. Efter S’s opfattelse vil det betyde færre investe-
ringer i parkeringsanlæg, som vil betyde mere trængsel og
mindre mobilitet særlig i de store byer.
S finder det derudover kritisabelt, at lovforslaget kun har
været sendt i høring i 3 dage, hvilket har betydet, at de be-
rørte kommuner ikke har haft mulighed for at gøre indsigel-
se. S har derfor under udvalgsbehandlingen taget initiativ til
at afholde en høring, hvor FDM, KL og en række af de be-
rørte kommuner kunne komme til orde. Høringen rejste nye
spørgsmål og problemstillinger, som efter S’s opfattelse ik-
ke er belyst tilstrækkeligt endnu.
S opfordrer derfor regeringen til at trække lovforslaget
tilbage, så konsekvenserne kan blive ordentligt belyst. I til-
fælde af at regeringen ikke trækker lovforslaget, har S stillet
ændringsforslag nr. 3, som indebærer, at kommuner, som in-
den den 2. maj 2018 i god tro har indgået kontrakter om op-
førelse af parkeringsanlæg, kan få reduceret modregningen i
bloktilskuddet med et beløb svarende til kommunens udgif-
ter til afskrivning og forrentning af anlægskapital vedrøren-
de disse parkeringsanlæg. S påtænker at stille yderligere æn-
dringsforslag til lovforslaget.
Et
andet mindretal
i udvalget (EL, SF og ALT) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1, 4 og 6 stillede ændringsfor-
slag. Såfremt det under nr. 4 stillede ændringsforslag forka-
stes, vil mindretallet stemme for de under nr. 2, 3 og 5 stille-
de ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at lovfor-
slaget ikke er baseret på et grundigt analysearbejde, og pro-
cessen har været fremskyndet så meget, at kun KL og ikke
de berørte kommuner er blevet hørt. Det er i sig selv er pro-
blematisk. Afsættet for lovforslaget har været en idé om, at
kommunernes brug af betaling og afgifter for parkering ikke
sker udelukkende af trafikale hensyn, men at kommunerne
sætter betalingsniveauet, med henblik på at en del af indtæg-
terne skal indgå i kommunernes samlede økonomi. Økono-
mi- og indenrigsministeren har dog ingen oplysninger om,
hvordan kommunerne anvender et eventuelt overskud fra
betalingsparkering og parkeringsafgifter. Dermed virker ud-
gangspunktet for lovforslaget udokumenteret. EL henviser i
den forbindelse til svaret på spørgsmål 14, hvor der står:
»Der foreligger ikke oplysninger om, hvordan kommuner
har anvendt et overskud fra parkering«. Endvidere kommen-
terer ministeren i svar på spørgsmål 11 undersøgelsen i Fi-
nansieringsudvalget fra 2010, som konkluderede, at der ikke
var belæg for en påstand om, at kommunerne tog andre hen-
syn end trafikregulering. Ministeren problematiserer i sva-
ret, at undersøgelsen »kun« var baseret på en spørgeskema-
undersøgelse med 15 kommuner, men EL minder i den for-
bindelse om, at de 15 kommuner, som har været en del af
undersøgelsen, står for hovedparten af indtægterne for par-
keringsområdet.
Efter EL’s opfattelse lægger lovforslaget op til noget, der
ligner en beslaglæggelse af nogle kommunale indtægter,
som kommer fra betalingsparkering og p-afgifter. Det gøres,
ved at 70 pct. af indtægterne fra betalingsparkering og 20
pct. af indtægterne fra parkeringsafgifter fra 2019 skal mod-
regnes i bloktilskuddet. EL er som udgangspunkt tilfreds
med den eksisterende ordning, hvor investeringer i trafikan-
læg og parkering kan modregnes det beløb, staten tager fra
kommunernes parkeringsindtægter, men så helst, at der ikke
skete en modregning i bloktilskuddet.
Derfor har Enhedslisten stillet ændringsforslag nr. 4, som
skal sikre, at de penge, staten vil modregne i bloktilskuddet,
reduceres med et beløb svarende til kommunens investerin-
ger på parkeringsområdet. Således sikres en finansiering af
de nødvendige anlæg og tiltag på parkeringsområdet, uden
andre områder inden for kommunernes forvaltning skal be-
tale for dette.
Det er efter EL’s opfattelse rimeligt, at modregningen i
kommunernes bloktilskud baserer sig på faktiske indtægter i
kommunernes regnskab, da der er en større eller mindre an-
del af parkeringsafgifterne, der ikke ender i kommunernes
regnskab på grund af manglende inddrivelse. Derfor har EL
stillet ændringsforslag nr. 1 og 6, som skal sikre, at statens
modregning i bloktilskuddet beregnes ud fra bruttodriftsind-
tægter i kommunens regnskab.
Et
tredje mindretal
i udvalget (RV) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil redegøre
for sin indstilling til de stillede ændringsforslag ved 2. be-
handling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
L 236 - 2017-18 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
1904308_0003.png
3
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og ALT):
Til § 3
1)
I
stk. 2
indsættes efter »bruttodriftsindtægter« ordene:
»i kommunernes regnskab«.
[Indtægter fra parkeringsafgifter skal forstås som indtægter i
kommunens regnskab]
Nye paragraffer
Af økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(DF, V, LA og KF):
2)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01.
Økonomi- og indenrigsministeren kan efter ansøg-
ning reducere nedsættelsen af statstilskuddet til en kommu-
ne efter § 1, hvis kommunens omkostninger til afskrivning
og forrentning af anlægskapital vedrørende parkeringsan-
læg, jf. stk. 2, overstiger kommunens nettoindtægter fra be-
talingsparkering.
Stk. 2.
Parkeringsanlæg efter stk. 1 omfatter parkeringsan-
læg, som er taget i brug inden den 2. maj 2018 eller tages i
brug i perioden 2018-2020, hvis kommunen før den 2. maj
2018 har indgået bindende kontrakt om opførelse af parke-
ringsanlægget.«
[Reduceret nedsættelse som følge af omkostninger til af-
skrivning og forretning af parkeringsanlæg]
Underændringsforslag
til ændringsforslag nr. 2
Af et
mindretal
(S):
3)
I det ved ændringsforslag nr. 2 foreslåede
§ 01, stk. 1,
ændres », hvis kommunens omkostninger til afskrivning og
forrentning af anlægskapital vedrørende parkeringsanlæg, jf.
stk. 2, overstiger kommunens nettoindtægter fra betalings-
parkering« til: »med et beløb svarende til kommunens om-
kostninger til afskrivning og forrentning af anlægskapital
vedrørende parkeringsanlæg, som er taget i brug inden den
2. maj 2018 eller tages i brug i perioden 2018-2020, hvis
kommunen før den 2. maj 2018 har indgået en bindende
kontrakt om opførelse af parkeringsanlægget«, og
stk. 2
ud-
går.
[Udvidet dispensationsmulighed for kommuner, der har un-
derskrevet kontrakter om opførelse af parkeringsanlæg in-
den 2. maj 2018]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og ALT):
4)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02.
Det samlede beløb, en kommune efter §§ 1 og 2
modregnes i statens tilskud, jf. § 14 i lov om kommunal ud-
ligning og generelle tilskud til kommuner, reduceres med et
beløb svarende til kommunens udgifter til investeringer i
parkeringsanlæg og generelle trængselshæmmende tiltag.«
[Kommunerne får reduceret modregning i bloktilskud med
beløb svarende til kommunens investeringer i parkeringsan-
læg og generelle trængselshæmmende tiltag]
Til § 4
Af økonomi- og indenrigsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(DF, V, LA og KF):
5)
Efter »parkeringsafgifter« indsættes ordene: »samt om-
kostninger til afskrivning og forrentning af anlægskapital
vedrørende parkeringsanlæg«.
[Hjemmel til at fastsætte de nærmere regler om opgørelse af
afskrivning og forrentning af anlægskapital vedrørende par-
keringsanlæg]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF og ALT):
6)
Som
2. pkt.
indsættes:
»Indtægter fra parkeringsafgifter forstås som bruttodrifts-
indtægter i kommunens regnskab.«
[Indtægter fra parkeringsafgifter skal forstås som indtægter i
kommunens regnskab]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
En del af kommunernes indtægter fra parkeringsafgifter
modtages reelt ikke af kommunerne på grund af manglende
inddrivelse dels i forbindelse med SKAT’s inddrivelse, dels
i forhold til biler på diplomatnummerplader. Med ændrings-
forslagene bliver det specificeret, at indtægter fra parke-
ringsafgifter skal forstås som indtægter i kommunens regn-
skab.
Til nr. 2
Der kan være kommuner, der er i den situation, at de har
iværksat større investeringer på parkeringsområdet – og ind-
gået bindende kontrakt herom – i forventning om, at de
fremover ville kunne fradrage afskrivning og forrentning af
investeringen i deres modregning efter de hidtil gældende
regler.
Dette ændringsforslag indebærer, at disse kommuner får
mulighed for at få nedsat deres modregning, hvis de er i en
situation, hvor omkostningerne til afskrivning og forrent-
ning af parkeringsanlæg overstiger kommunens nettoind-
tægter fra betalingsparkering. Denne mulighed omfatter af-
skrivning og forrentning af kommunens nuværende parke-
ringsanlæg og afskrivning og forrentning af planlagte inve-
steringer, som tages i brug i perioden 2018-2020, og hvor
kommunen har indgået bindende kontrakt inden fremsættel-
sen af dette lovforslag, dvs. den 2. maj 2018.
Hvis de nævnte omkostninger til afskrivning og forrent-
ning af parkeringsanlæg overstiger kommunens nettoind-
L 236 - 2017-18 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
1904308_0004.png
4
tægter fra betalingsparkering, nedsættes modregningen efter
§ 1 tilsvarende.
Kommunens nettoindtægter fra betalingsparkering opgø-
res i denne sammenhæng som kommunens bruttoindtægter
fra betalingsparkering fratrukket nedsættelsen af statens til-
skud til kommunen efter § 1.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at kommuner, som inden
den 2. maj 2018 har indgået en bindende kontrakt om opfø-
relse af parkeringsanlæg, kan få reduceret modregningen i
bloktilskuddet med et beløb svarende til kommunens udgif-
ter til afskrivning og forrentning af anlægskapital vedrøren-
de disse parkeringsanlæg. Socialdemokratiet mener ikke, det
er rimeligt at ændre vilkårene for kommuner, som allerede
har truffet beslutning om parkeringsanlæg, og som havde
regnet med at få modregnet udgifterne til etableringen af
disse parkeringsanlæg.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at kommunerne får mulig-
hed for at reducere modregningen i kommunens bloktilskud
med et beløb svarende til alle udgifter til investeringer i par-
keringsanlæg og øvrige trængselshæmmende tiltag som
f.eks. trafikinformationstavler, der anviser ledige parke-
ringspladser, og parker og rejs-anlæg ved f.eks. togstationer.
Til nr. 5
I § 4 foreslås det, at økonomi- og indenrigsministeren får
hjemmel til at fastsætte de nærmere regler om opgørelse af
indtægter fra parkeringsbilletter og parkeringsafgifter. Det
kan herunder præciseres, hvilke indtægter der skal medreg-
nes.
Dette ændringsforslag indebærer, at denne hjemmel udvi-
des, således at ministeren også kan fastsætte regler om op-
gørelse af omkostninger til afskrivning og forrentning af an-
lægskapital vedrørende parkeringsanlæg.
Det skyldes, at ændringsforslag nr. 2 indebærer, at kom-
munerne får mulighed for at få nedsat deres modregning,
hvis de er i en situation, hvor omkostningerne til afskrivning
og forrentning af parkeringsanlæg overstiger kommunens
nettoindtægter fra betalingsparkering. Denne mulighed om-
fatter afskrivning og forrentning af kommunens nuværende
parkeringsanlæg og afskrivning og forrentning af planlagte
investeringer, som tages i brug i perioden 2018-2020, og
hvor kommunen har indgået bindende kontrakt inden frem-
sættelsen af dette lovforslag, dvs. den 2. maj 2018.
Der kan derfor være behov for at fastsætte nærmere reg-
ler om afskrivning og forrentning af disse parkeringsanlæg.
Reglerne vil blive fastsat i overensstemmelse med reglerne
herom i kapitel 8 i budget- og regnskabssystem for kommu-
ner.
Karin Nødgaard (DF)
nfmd.
Susanne Eilersen (DF) Karina Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Pernille Bendixen (DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V)
Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF) Karen J. Klint (S)
Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S)
fmd.
Julie Skovsby (S)
Yildiz Akdogan (S) Jakob Sølvhøj (EL) Henning Hyllested (EL) Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV)
Marlene Borst Hansen (RV) Trine Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Nunatta Qitornai (NQ)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
7
6
1
1
1
1
L 236 - 2017-18 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
1904308_0005.png
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 236
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
Titel
Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi- og indenrigsministeren
Henvendelse af 4/5-18 fra FDM
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 9/5-18 fra borgmestrene i Aalborg, Odense, Aarhus,
Københavns og Frederiksberg Kommuner
Henvendelse af 15/5-18 fra Køge Kommune
Ændringsforslag fra økonomi- og indenrigsministeren
Program for udvalgshøring om lovforslaget 24/5-18
1. udkast til betænkning
Talepapirer og præsentation fra udvalgets høring 24/5-18
2. udkast til betænkning
3. udkast til betænkning
4. udkast til betænkning
5. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 236
Spm.nr.
1
2
Titel
Spm. om ministerkommentar til henvendelsen af 4/5-18 fra FDM, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerkommentar til henvendelsen af 15/5-18 fra Køge
Kommune, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om ministerkommentar til Jan E. Jørgensens kommentar 18/4-18
på Twitter, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om at bekræfte, at både ministeren selv og Venstres ordfører,
Carl Holst, i forbindelse med 1. behandling af lovforslaget tilkende-
gav, at regeringen vil sikre videreførelsen af allerede igangsatte og
planlagte p-projekter, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at allerede igangsatte og plan-
lagte p-projekter ikke vil blive bremset som konsekvens af lovforsla-
get, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerkommentar til brevet til ministeren af 9/5-18 fra en
række borgmestre og Københavns Kommunes notat af 19/4-18, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, på hvilken baggrund det vurderes, at 30 pct. af indtæg-
terne fra betalingsparkeringer er tilstrækkeligt til at dække de nødven-
dige udgifter forbundet med betalingsparkering og parkeringskontrol,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
3
4
5
6
7
L 236 - 2017-18 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
1904308_0006.png
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
MFU spm. om, hvad de konkrete udgifter forbundet med betalingspar-
kering og parkeringskontrol er i de fem største danske byer i 2017 og
2016, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, i hvilket omfang det forventes, at lovforslaget medfø-
rer en øget trængsel af biler i de fem største danske byer, til økonomi-
og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad regeringens forslag om modregning af kommunernes
parkeringsindtægter vil koste hver enkelt kommune i tabte indtægter,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om at kommentere artiklen »Parkering: Fakta og analyse fra mi-
nisterium dementerer frygt for kommunal pengemaskine« bragt på NB
Økonomi 16/5-18, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm., om det er muligt at fratrække etableringsomkostninger for et
planlagt parkeringshus ved stationen i Næstved, til økonomi- og in-
denrigsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor store de kommunale udgifter var til anlæg og
drift af parkeringspladser i de fem største byer i de sidste 5 år, til øko-
nomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om der er eksempler på kommuner, der bruger indtægter-
ne fra parkeringsordninger på ikketrafikale formål, til økonomi- og in-
denrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det for Københavns Kommune i dag gælder, at hvis indtæg-
ten fra parkering stiger, så tilfalder den ekstra indtægt staten via mod-
regning i tilskuddet, og at kommunen således i dag ingen gevinst har
ved at øge prisen på parkeringsbilletter, til økonomi- og indenrigsmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om den foreslåede ordning giver Københavns Kommune mulig-
hed for at beholde 30 pct. af indtægterne uanset niveauet for indtægten
og uanset udgifterne på området, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvor stor en del af indtægterne fra parkeringsafgifter
der ikke inddrives af SKAT, og hvor stor en del af dette der skyldes
manglende inddrivelse fra ulovlig parkering med biler på diplomat-
nummerplader, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå
MFU spm. om at kommentere udtalelse af Torben Lund Kudsk, FDM,
på udvalgets høring om lovforslaget 24/5-18 i Landstingssalen, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til lovfor-
slaget, som indebærer, at kommuner med store parkeringsudfordringer
skal have dækning for de grundlæggende parkeringsrelaterede udgif-
ter, ved at det nuværende grundfradrag fastholdes, til økonomi- og in-
denrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til lovfor-
slaget, som indebærer, at der afsættes en pulje, som er finansieret af
statens modregning i bloktilskuddet, til at sikre kommuner med særlig
store parkeringsudfordringer en mulighed for at investere i parkerings-
L 236 - 2017-18 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
1904308_0007.png
7
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
anlæg, og som fordeles efter objektive kriterier, til økonomi- og inden-
rigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til lovfor-
slaget, som indebærer, at kommuner, som har investeret i parkerings-
anlæg i god tro, reelt får mulighed for at afskrive efter de hidtidige
regler, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at kommentere de fem oplæg fra høringen 24/5-18 om lov-
forslaget, jf. L 236 – bilag 9, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren er enig med afdelingschef i FDM Torben Lund
Kudsk, der på høringen 24/5-18 sagde, at »som det [lovforslaget] lig-
ger nu, der vil det være en katastrofe. Der vil det bare være at putte
pengene ned i statskassen«, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvor mange og hvilke kommuner der i dag i forbindelse
med modregningen af parkeringsindtægter gør brug af: 1) 2007-ind-
tægtsniveauet, 2) et fastsat bundfradrag eller 3) balanceordningen, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor meget det fastsatte bundfradrag udgør, hvilket i lovfor-
slagets bemærkninger er beskrevet som den anden mulighed for mod-
regning af kommunernes parkeringsindtægter, til økonomi- og inden-
rigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vurderer, at lovforslaget vil have en negativ ind-
flydelse på omfanget af nye parkeringsanlæg fremover, hvis kommu-
nerne ikke længere kan afskrive parkeringsanlæg og parkeringsanlæg-
gene dermed skal skattefinansieres i lighed med folkeskoler og pleje-
hjem, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om kommunerne bliver modregnet i beløbet af de udskrevne el-
ler indbetalte parkeringsafgifter, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stort ministeren forventer det samlede nedslag i mod-
regningen vil være som følge af regeringens ændringsforslag om en
dispensationsmulighed, til økonomi- og indenrigsministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm. om, hvor stort et beløb Frederiksberg Kommune årligt kan fra-
drage af sine to nye parkeringsanlæg til ca. 120 mio. kr., hvis ministe-
rens ændringsforslag vedtages, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, som det blev fremført på høringen
24/5-18 om lovforslaget af bl.a. Aalborg Kommune, at det vil medføre
mere betalingsparkering, hvis driften af kommunale parkeringsanlæg
overlades til private, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om, hvor meget Vejle Kommune efter de foreslåede regler årligt
vil kunne afskrive af sine nyopførte parkeringsanlæg, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren kan bekræfte, at undersøgelsen dækkede 97 pct.
af alle parkeringsindtægter, og at ministeren i øvrigt i høringsnotatet
L 236 - 2017-18 - Bilag 14: Betænkning afgivet af Social-, Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
1904308_0008.png
8
33
34
35
36
37
skriver, »at området blev grundigt belyst af Finansieringsudvalgets
analyse fra 2010«, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministe-
rens svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 28/5-18 om konse-
kvenser af lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren,
kopi til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en del af indtægterne fra parkeringsafgifter der ik-
ke inddrives af SKAT, til skatteministeren, kopi til økonomi- og in-
denrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om at indhente en redegørelse fra Københavns Kommune om,
hvor mange parkeringsbøder der årligt udskrives til udenlandske am-
bassader og organisationer med diplomatstatus m.m., til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad det konkret betyder, når ministeren oplyser, at der i
forhold til inddrivelsen af ubetalte parkeringsbøder alene sker »en
tidsforskydning«, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 29/5-18 om konse-
kvenserne af lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 236
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm., om ministeren i lighed med FDM mener, at forslaget
om en ny modregningsordning for kommunernes parkeringsindtægter
vil være en katastrofe, medmindre det øgede statslige provenu bruges
på en statslig pulje til investering i nye parkeringsanlæg og park and
ride-anlæg for at minimere trængsel og sikre bedre parkeringsforhold,
til transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til økonomi- og in-
denrigsministeren
B
Samrådsspm., om ministeren mener, det er rimeligt, at der i opgørel-
sen af kommunernes indtægter fra parkeringsafgifter ikke tages højde
for manglende inddrivelse af parkeringsafgifter, hvilket betyder, at det
beløb, som kommunerne modregnes i bloktilskuddet, beregnes på et
fejlagtigt grundlag, til økonomi- og indenrigsministeren, kopi til trans-
port-, bygnings- og boligministeren