Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236 Bilag 9
Offentligt
Åbne høring om lovforslag L 236 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner
som følge af parkeringsindtægter
Torsdag den 24. maj kl. ca. 12.15-13.30 i Landstingssalen på Christiansborg
Indlæg Aalborg Kommune
I pressemeddelsen fra Økonomi- og indenrigsministeriet den 18 april kunne vi læse at:
’Når
bilister betaler for at stille bilen, skal det sikre, at parkeringen ikke varer unødigt
længe, og at pladserne bliver brugt bedst muligt’.
Det er faktisk lige det betalingsparkering er med til at regulere.
Hvis der var tidsrestriktion kunne man forestille sig, at folk syntes at det var for kort tid til at
udføre de ærinder de kom efter eller det var for lang tid til at sikre et optimalt flow. Hvis
ikke der var tidsrestriktion eller betaling ville man opleve at pladserne blev fyldt af dem der
arbejder i byen
altså langtidsparkering og dermed ingen flow over dagen til gavn for dem
der kommer i bil og gerne vil bruge byen.
Som kommune har vi mange hensyn at varetage og vi har mange brugere af byen der skal
tilgodeses på forskellig vis og som også konflikter med hinanden; borgere der bor i byen,
folk der kommer ind for at arbejde i byen, folk der kommer ind for at bruge byen.
I Aalborg Kommune har vi en parkeringsstrategi der ligger en linje for hvorledes det er
muligt at tilgodese alle byens brugere og for at lave de afvejninger der skal til for at det kan
lade sig gøre. For Aalborg Kommune er hverken betalingsparkering eller parkeringskontrol
en pengemaskine. Betalingsparkering er en måde at regulere på og skabe
parkeringsmuligheder til gavn for forskellige brugere.
I Aalborg har vi to takster. Takster som vi mener har det mest hensigtsmæssige niveau for
at regulere trafikken, mindske trængslen og gøre det muligt at dække de forskellige
brugeres behov for både langtidsparkering og korttidsparkering. Vi har årskort og p-
licenser både til dem der bor i byen eller kommer til for at arbejde eller som brugere af
byen
og til beløb der ikke ligger højt.
Det er ingen hemmelighed, at det giver et vist pres på kommunen, at parkeringspladser,
både kortids og langstids, ikke er så dyre - for parkanter vil helst parkere billigst muligt og i
Aalborg er det er på de kommunalt ejede pladser. Så det er ikke en pengemaskine for
Aalborg Kommune
for så ville taksterne være højere end hvad der for nuværende er
vurderet hensigtsmæssige af trafikale hensyn og for at tilgodese de forskellige brugere af
byen.
Det koster at anlægge, drifte og vedligeholde parkeringsanlæg. Aalborg Kommune og
specielt Aalborg by vokser som mange af vores andre store byer og der er pres på m2.
Det betyder, at parkeringsanlæg skal etableres enten under jorden eller i luften med
mindst muligt fodaftryk
og det koster. Det nettobeløb Aalborg Kommune får ind fra
betalingsparkering på et år, vil knap kunne finansiere et nyt P-anlæg på ca. 80 pladser og
det er også kun hvis kommunen selv ejer jorden. Skal der opkøbes bliver det dyrere. Og
L 236 - 2017-18 - Bilag 9: Talepapirer og præsentation fra udvalgets høring 24/5-18
så skal anlægget efterfølgende driftes og vedligeholdes. Med 30% tilbage bliver der
mindre mulighed for at udvide parkeringskapaciteten og der vil gå mange år før et anlæg
er betalt og der igen er penge til etablering af yderligere parkeringspladser. Hvis L236
vedtages, skal Aalborg Kommune af med godt 21 mio. kr.om året. Det er hvad det vil koste
at lave et simpelt parkeringsanlæg til ca. 80 pladser.
Hvis Aalborg Kommune fremadrettet, såfremt Lovforslag L236 vedtages, skal have en
balance på parkeringsområdet, så kan et scenarie være at hæve priserne, eller alternativt
sælge de kommunale parkeringsanlæg.
Biler, parkering og kontrol hænger sammen. Det er bestemt ikke billigt for en kommune at
drive parkeringskontrol. Men at der er noget der hedder parkeringskontrol i dag skyldes, at
der parkeres ulovligt, og der parkeres ulovligt i en grad så det hindre et flow på
parkeringspladserne og som hindre færdslen på vejene på et niveau der udfordre
trafiksikkerheden.
Der er rigtig mange borgere, renovationsvæsen, kollektive trafikselskaber og andre
brugere af byen der ringer efter parkeringskontrollanterne eller efter politiet fordi der
parkeres ulovligt så det er til gene for byens liv og øvrige brugere.
Det en hårdfin balance at udøve parkeringskontrol, så det netop ikke fremstår som en ren
pengemaskine. For det kunne det sagtens blive hvis vi skal skrive alle der holder ulovligt.
Men balancen er, at udøve tilpas kontrol så det sikres at der er frie parkeringspladser for
dem der har behov for at parkere over døgnet og således at parkering i byen i øvrigt sker
hensigtsmæssigt og trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt.
Det vil blive nødvendigt at genoverveje hvilket niveau der skal udføres Parkeringskontrol
på, såfremt der skal afregnes 70% frem for de nuværende 50%, og at der også afregnes
på baggrund af udskrevne afgifter, og ikke betalte afgifter. Alene heraf bliver der tale om
en modregning på mere end 70%.
For som nævnt, så er det omkostningstungt at udføre parkeringskontrol, men kontrollen
udføres for at der skal være plads til alle byens brugere i døgnets 24 timer.
Tak for ordet.