Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236
Offentligt
1897499_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-2501
Doknr.
535523
Dato
18-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 17. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 (L 236) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 11:
”Ministeren
bedes kommentere artiklen
”Parkering:
Fakta og analyse fra ministerium
dementerer frygt for kommunal pengemaskine” bragt på NB Økonomi den 16. maj
2018 og særligt forholde sig til følgende konklusion:
”nu
viser det sig, at P-indtægten
pr. bil kun er steget med 1,20 kroner om året målt i faste priser siden det særlige Fi-
nansieringsudvalg under netop Økonomiministeriet i 2010 konkluderede, at der ikke
var belæg for en påstand om, at kommunerne tog andre hensyn end trafikregulering”
Svar:
I artiklen refereres der til en undersøgelse i Finansieringsudvalget fra 2010, hvor det
bl.a. fremgik, at det ikke kunne konkluderes, at kommunerne havde taget udgangs-
punkt i andre hensyn end trafikregulering.
Det skal hertil bemærkes, at undersøgelsen i vidt omfang måtte baseres på spørgeske-
maer udsendt til 15
kommuner. Derfor bliver det i analysen konkluderet, at man ”på
baggrund af arbejdsgruppens undersøgelse” ikke kunne konkludere, at kommunerne
havde taget udgangspunkt i andre hensyn end trafikreguleringen.
Det kan dog konstateres, at udviklingen i indtægterne blev dæmpet i forbindelse med
indførelsen af en modregningsordning på området.
Der er imidlertid fortsat med den nuværende modregningsordning nogle kommuner,
der har forholdsvis store nettoindtægter fra parkering. Det skyldes i vidt omfang, at
den nuværende modregningsordning ikke behandler kommunerne lige. Ordningen
giver således kommuner, der har oprettet betalingsparkering inden 2007 - særligt de
største kommuner - mulighed for at beholde høje indtægter fra parkering.
Fradraget for faktiske udgifter har desuden ikke tilskyndet til omkostningseffektivitet.
De foreslåede regler indebærer en mere enkel ordning med generel modregning på 70
pct. for kommuners parkeringsindtægter, således at alle kommuner fremover vil kun-
ne beholde 30 pct. af indtægterne fra parkering til at finansiere udgifter til fx investe-
ring i nye parkeringspladser.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille