Social-, Indenrigs- og Børneudvalget 2017-18
L 236
Offentligt
1897554_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2018-2501
Doknr.
535630
Dato
18-05-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 17. maj 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 16 (L 236) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 16:
”Kan
ministeren bekræfte, at den foreslåede ordning giver Københavns Kommune
mulighed for at beholde 30 pct. af indtægterne uanset niveauet for indtægten og uan-
set udgifterne på området, hvilket øger incitamentet til høje priser for parkering eller
til at øge de zoner, som er omfattet af betalingsparkering?”
Svar:
Som det fremgik af svaret på spørgsmål 15, er Københavns Kommune en af de kom-
muner, hvor indtægterne fra betalingsparkering overstiger kommunens fradrag efter
de gældende regler. Det betyder, at kommunens bloktilskud nedsættes svarende til
den del af indtægterne, der overstiger fradraget.
De foreslåede regler indebærer en mere enkel og ubureaukratisk ordning med en gene-
rel modregning på 70 pct. for kommuners parkeringsindtægter, således at alle kom-
muner fremover vil kunne beholde 30 pct. af indtægterne fra parkering til at finansiere
udgifter til fx investering i nye parkeringspladser. Denne andel skal ses i lyset af, at de
gennemsnitlige kommunale udgifter til drift, afskrivning og forrentning af parkerings-
anlæg for perioden 2012-2016 har udgjort ca. 33 pct. af de kommunale indtægter fra
betalingsparkering efter det oplyste i tilknytning til administrationen af den nuværen-
de modregningsordning.
Lovforslaget sigter mod at understøtte, at kommunerne opkræver betaling for parke-
ring af trafikale hensyn og ikke af fiskale hensyn. Det må således også forudsættes, at
Københavns Kommune alene lægger trafikale hensyn til grund, når kommunen fast-
lægger priser og zoner for betalingsparkering.
Når kommunerne efter den foreslåede ordning fortsat kan beholde 30 pct. af indtæg-
terne, skal det ikke ses som en tilskyndelse til at forhøje taksterne med henblik på at
skaffe indtægter til andre formål. Den kommunale andel på 30 pct. skal derimod som
ovenfor nævnt ses som en dækning af de gennemsnitlige kommunale udgifter til drift,
afskrivning og forrentning af parkeringsanlæg, herunder hvis kommunen udvider med
flere parkeringspladser.
Det bemærkes, at ministeriet fortsat vil følge udviklingen på området.
Med venlig hilsen
Simon Emil Ammitzbøll-Bille