Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18, Skatteudvalget 2017-18
L 237 , L 237 A , L 237 B
Offentligt
1899795_0001.png
24. maj 2018
J.nr. 2018 - 1390
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 237 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige an-
dre love (Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via transparente enheder,
beskatning af beløb vedrørende tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i fast ejendom og bestemmel-
ser i momsloven om momsfritagelse for selvstændige grupper og justering af værnsregler,
der sikrer beskatning af udbytter m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 23 af 22. maj 2018. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Rune Lund.
Karsten Lauritzen
/ Mette Kildegaard Graversen
L 237a - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 23: Spm. om at redegøre for, om der har været bevidst snyd med det oplyste brændstofforbrug, således at biler har fremstået med et lavere brændstofforbrug, end hvad brændstofforbruget reelt har været, til skatteministeren
1899795_0002.png
Spørgsmål
I forlængelse af besvarelsen af L 237
spørgsmål 3 bedes ministeren redegøre for, om
der har været bevidst snyd med det oplyste brændstofforbrug, således at biler har frem-
stået med et lavere brændstofforbrug, end hvad brændstofforbruget reelt har været. I for-
længelse heraf bedes ministeren oplyse, hvad der er juridisk muligt i forhold til retsforføl-
gelse af eventuelle snydere, og hvad regeringen agter at foretage sig, såfremt regeringen er
eller bliver opmærksom på bevidst snyd. Ministeren bedes eventuelt indhente fra trans-
port-, bygnings, og boligministeren til besvarelse af spørgsmålet.
Svar
Jeg har ikke kendskab til, om der har været bevidst snyd med det oplyste brændstoffor-
brug, således at biler har fremstået med et lavere brændstofforbrug, end hvad brændstof-
forbruget reelt har været. Jeg er bekendt med, at det som en udløber af den såkaldte
Volkswagen-sag bliver undersøgt, om der også har været snydt med CO
2
-udledning fra
benzin- og dieselbiler, og dermed hvor langt bilerne kan køre på literen. Der foreligger
ikke resultater fra denne undersøgelse.
I forlængelse af dette er det væsentligt at understrege, at den del af lovforslag L 237, der
vedrører måling af brændstofforbruget, herunder hvordan dette indgår i beregnings-
grundlaget for registreringsafgiften og brændstofforbrugsafgiften for personbiler og min-
dre varebiler, ikke har forbindelse til eventuel snyd med, hvor langt bilerne kører på lite-
ren. Efter forslaget tages der højde for, at bilerne med WLTP-målemetoden vil blive målt
på en ny og mere retvisende måde end NEDC-målemetoden
uden at dette medfører et
utilsigtet merprovenu for staten.
Der henvises desuden til besvarelse af spørgsmål 25 til L 237.
Side 2 af 2