Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 28 Bilag 5
Offentligt
1819521_0001.png
Små motoriserede køretøjer
Teknisk gennemgang af lovforslag om ændring af færdselsloven
(bemyndigelse til at fastsætte regler om små motoriserede køretøjer)
Side 1
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0002.png
Indhold af den tekniske gennemgang
Præsentation af køretøjerne
Forsøgsordninger
Organisering
Kommunikation
Evaluering og dataindsamling
Krav til køretøjer og deres anvendelse
Spirituskørsel og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer
m.v.
Side 2
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0003.png
Præsentation af køretøjerne
Køretøjstyper
Billede
Vægt
Tophastighed
Rækkevidde
Køretøjstyper
Billede
Vægt
Tophastighed
Rækkevidde
Éthjulede
selvbalancerende
køretøjer
(Uni-wheels, Airwheels,
Onewheels, E-wheels, Airskates
mv.)
10
15 kg
10 - 20 km/t.
10
20 km
Motoriserede
kickbikes
10
30 kg
25 km/t.
30
90 km
Tohjulede
selvbalancerende
køretøjer
(Seg-boards, Airboards,
Hoverboards, Cyboards, Esways,
10 kg
10
15 km/t.
10
20 km
Motoriserede løbehjul
10 - 50 kg
10
60 km/t.
10
30 km
Swagways mv.)
Motoriserede
skateboards
4
10 kg
20
40 km/t.
10
30 km
Speed Pedelecs
15– 30 kg
18
45 km/t.
30
100 km
Side 3
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0004.png
Forsøgsordninger
Bemyndigelse til at fastsætte nærmere krav for anvendelse af små motoriserede køretøjer
Udfordringer i eksisterende typeinddeling/kategorier. Derfor først lovliggørelse i
forsøgsordninger. Dernæst indarbejdelse i færdselsloven
Som udgangspunkt ingen udløbsdato på forsøgsordningerne
Side 4
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0005.png
Organisering
I første omgang udarbejdes forsøgsordning for Speed Pedelecs. Dernæst for de resterende
køretøjer
De høringsparter, som har haft bemærkninger til lovforslaget, herunder Rådet for Sikker
Trafik, Cyklistforbundet, Dansk Fodgængerforbund, Dansk Erhverv og Rigspolitiet, vil blive
indbudt til dialogmøde om Speed Pedelecs medio december 2017
Nyt dialogmøde i forbindelse med udarbejdelse af forsøgsordninger for de resterende
køretøjer
Side 5
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0006.png
Kommunikation
Nye typer af køretøjer i færdselsbilledet
Førere og medtrafikanter
Indsats kan gennemføres i samarbejde med Rådet for Sikker Trafik
Side 6
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0007.png
Evaluering og dataindsamling
Årlig evaluering af forsøgsordningerne
Inddragelse af tilgængelige data fra traditionelle kilder såsom politiet og Vejdirektoratet
Undersøge mulighederne for data fra andre kilder som fx Forsikring og Pension
Side 7
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0008.png
Krav til køretøjer og deres anvendelse
Pt. seks forskellige køretøjstyper. Enslydende krav til tre
”grupper”:
Ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer samt motoriserede skateboards
Motoriserede kickbikes og motoriserede løbehjul
Speed Pedelecs
Nødvendighed af krav vurderet i relation til:
Anvendelsesområde
Alderskrav
Køretøjernes hastighed
Lys
Sikkerhedsudstyr
Side 8
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0009.png
Ét- og tohjulede selvbalancerende køretøjer
samt motoriserede skateboards
Køretøjstyper
Billede
Anvendelsesområde
Alderskrav
15 år
Hastighed
Lys
Sikkerhedsudstyr
Éthjulede
selvbalancerende
køretøjer
(Uni-wheels, Airwheels,
Onewheels, E-wheels, Airskates
mv.)
Dog tilladt for børn
under 15 år sammen
med myndig person
På samme
område, som
anvendes af
cykler inden for
byzone
over 18 år
Tohjulede
selvbalancerende
køretøjer
(Seg-boards, Airboards,
Hoverboards, Cyboards, Esways,
Swagways mv.)
20 km/t
Anvendelse af
lygter i
Også tilladt for børn
under 15 år på
opholds- og
legeområder
Udgangspunktet bliver en
lygtetændings
konstruktionsbestemt
hastighed (nærmere
drøftelse med politiet)
tid. Nærmere
krav skal
afklares
Ingen krav
Uden for byzone
kun hvis cykelsti
Motoriserede
skateboards
Side 9
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0010.png
Motoriserede kickbikes og motoriserede
løbehjul
Køretøjstyper
Billede
Anvendelsesområde
Alderskrav
15 år
Hastighed
Lys
Sikkerhedsudstyr
Dog tilladt for børn
under 15 år sammen
Motoriserede
kickbikes
På samme
område, som
anvendes af
med myndig person
over 18 år
20 km/t
Anvendelse af
lygter under
kørsel (også
Også tilladt for børn
Udgangspunktet bliver en
uden for
lygtetændings
tiden).
cykler inden for
og uden for
byzone
under 15 år på
opholds- og
legeområder
konstruktionsbestemt
hastighed (nærmere
drøftelse med politiet)
Ingen krav
Nærmere krav
skal afklares
Motoriserede
løbehjul
Side 10
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0011.png
Speed Pedelecs
Køretøjstyper
Billede
Anvendelsesområde
Alderskrav
Hastighed
Lys
Sikkerhedsudstyr
15 år
Dog tilladt for børn
under 15 år sammen
med myndig person
20 km/t
(konstruktivt/motor-
kraft alene).
Derudover ingen
fartgrænse
Anvendelse af
lygter under
kørsel (også
uden for
lygtetændings
tiden).
Nærmere krav
skal afklares
Ingen krav
over 18 år
På samme
område, som
Også tilladt for børn
under 15 år på
opholds- og
legeområder
Speed Pedelecs
anvendes af
cykler inden for
og uden for
byzone.
Derudover som for
cykler (den skiltede
hastighed). Føreren
skal være særlig
opmærksom på
færdselslovens § 41
Side 11
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0012.png
EU-regulering
Speed Pedelecs kan opnå typegodkendelse efter forordning 168/2013/EU, hvorfor Danmark
er forpligtet til at anerkende de køretøjer, som typegodkendes herefter
Kan andre af de køretøjstyper, som er omfattet af forsøgsordningerne, opnå
typegodkendelse, vil Danmark ikke kunne nægte at anerkende disse
En række af køretøjstyperne er ikke omfattet af typegodkendelsesreglerne, men kan være
omfattet af anden EU-regulering, herunder maskindirektivet 2006/42/EF eller
legetøjsdirektivet 2009/48/EF
Derfor behov for dialog med de myndigheder, som administrerer disse regelsæt
Side 12
L 28 - 2017-18 - Bilag 5: Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
1819521_0013.png
Spirituskørsel og kørsel under påvirkning af
bevidsthedspåvirkende stoffer
m.v.
Små motoriserede køretøjer er som udgangspunkt omfattet af kravene til kørsel med
motordrevne køretøjer
Som minimum vil der blive fastsat regler svarende til de regler, der gælder for kørsel på cykel
under påvirkning af spiritus m.v. (førerevnekriteriet)
Side 13