Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 28 Bilag 7
Offentligt
1824448_0001.png
Kommentar​
til​
L
​ ​
28​
Forslag​
til​
lov​
om​
ændring​
af​
færdselsloven​
i
​ ​
hensyn​
til​
hastighedsbegrænsning​
af
ét-​
og​
tohjulede​
selvbalancerende​
køretøjer​
samt​
motoriserede​
skateboards.
Som​
ejer​
af​
et​
motoriseret​
skateboard,​
ser​
jeg​
frem​
til​
at​
små​
motoriserede​
køretøjer​
bliver​
reguleret
ved​
lov.
I​
selve​
lovforslaget​
under​
2.2.
​ ​
Transport-,
​ ​
Bygnings-
​ ​
og
​ ​
Boligministeriets
​ ​
overvejelser
​ ​
og
​ ​
den
​ ​
foreslåede
ordning
er​
der​
tale​
om​
at​
give​
mulighed​
for​
bemyndigelsen​
”for
​ ​
enten
​ ​
at
​ ​
fastsætte
​ ​
en
​ ​
konstruktiv
bestemt
​ ​
tophastighed
​ ​
for
​ ​
selve
​ ​
de
​ ​
køretøjstyper,
​ ​
der
​ ​
lovliggøres,
​ ​
eller
​ ​
en
​ ​
hastighedsgrænse
​ ​
for
​ ​
den
enkelte
​ ​
køretøjstype,
​ ​
som
​ ​
føreren
​ ​
skal
​ ​
efterleve
​ ​
ved
​ ​
anvendelse
​ ​
​ ​
færdselslovens
​ ​
område”
.
​ ​
I
​ ​
notat
​ ​
til
brug
​ ​
for
​ ​
teknisk
​ ​
gennemgang
​ ​
af
​ ​
L
​ ​
28
,
​ ​
når​
der​
er​
tale​
om​
krav​
til​
køretøjernes​
hastighed​
for​
kategori​
1
(Ét-​
og​
tohjulede​
selvbalancerende​
køretøjer​
samt​
motoriserede​
skateboards),​
er​
det​
præciseret​
at​
ét-
og
​ ​
tohjulede
​ ​
selvbalancerende
​ ​
køretøjer,
​ ​
der
​ ​
pt
​ ​
er
​ ​
tilgængelige,
​ ​
ses
​ ​
foreløbigt
​ ​
kun
​ ​
konstruerede
​ ​
med
​ ​
en
tophastighed
​ ​
​ ​
20
​ ​
km
​ ​
i
​ ​
timen”
.
​ ​
Baseret​
på​
dette​
foreslås​
der​
en​
”hastighedsbegrænsning
​ ​
for
køretøjerne
​ ​
​ ​
20
​ ​
km
​ ​
i
​ ​
timen,
​ ​
når
​ ​
de
​ ​
anvendes
​ ​
​ ​
færdselslovens
​ ​
område”
med​
en​
forventning​
om​
en
”fastsættelse
​ ​
af
​ ​
en
​ ​
konstruktionsbestemt
​ ​
hastighedsgrænse
​ ​
(modsat
​ ​
en
​ ​
fartbegrænsning)”
.
Problemet​
er,​
at​
en​
konstruktionsbestemt​
hastighedsgrænse​
i
​ ​
praksis​
vil​
ekskludere​
de​
fleste
motoriserede​
skateboards​
fra​
forsøgsordningen,​
da​
der​
næsten​
ikke​
findes​
nogle​
motoriserede
skateboards​
med​
en​
konstruktionsbestemt​
hastighedsgrænse​
på​
maksimalt​
20​
km/t.​
Dette​
gælder​
i
hvert​
fald​
de​
mest​
udbredte​
modeller,​
og​
de​
modeller​
jeg​
har​
set​
i
​ ​
Danmark.​
Her​
er​
en​
oversigt​
med​
16
populære​
motoriserede​
skateboards​
(bit.ly/2iXhCNp)​
​ ​
og​
her​
er​
en​
liste​
med​
over​
80​
forskellige​
modeller
(http://bit.ly/2jsEQub)​.
​ ​
I
​ ​
disse​
lister​
ses​
det​
tydeligt,​
at​
det​
er​
reglen​
mere​
end​
undtagelsen​
at​
de
motoriserede​
skateboards​
har​
en​
konstruktionsbestemt​
hastighedsgrænse​
på​
over​
20​
km/t.
Et​
af​
formålene​
med​
L28​
er​
at​
skabe​
et
​ ​
erfaringsgrundlag,
​ ​
som
​ ​
kan
​ ​
danne
​ ​
baggrund
​ ​
for
​ ​
en
​ ​
nærmere
vurdering
​ ​
af
​ ​
de
​ ​
færdselssikkerhedsmæssige
​ ​
forhold
​ ​
i
​ ​
forbindelse
​ ​
med
​ ​
køretøjernes
​ ​
anvendelse”
og​
at
opfylde​
et​
”behov
​ ​
for
​ ​
at
​ ​
indhente
​ ​
sådanne
​ ​
erfaringer
​ ​
med
​ ​
disse
​ ​
nye
​ ​
køretøjstypers
​ ​
færdselssikkerhed
​ ​
og
betydning
​ ​
for
​ ​
det
​ ​
samlede
​ ​
trafikbillede”
.
​ ​
Ved​
at​
sætte​
en​
konstruktionsbestemt​
hastighedsgrænse,
modsat​
en​
fartbegrænsning,​
vil​
det​
de​
facto​
fortsat​
være​
ulovligt​
at​
køre​
på​
et​
motoriseret​
skateboard
på​
færdselslovens​
område.​
Det​
vil​
af​
den​
grund​
næsten​
være​
umuligt​
at​
samle​
data​
omkring​
denne
køretøjstype​
under​
forsøgsordningen.​
Jeg​
håber​
derfor,​
at​
hastighedsbegrænsningen​
for​
motoriserede
skateboards​
under​
forsøgsordningen​
vil​
blive​
fastsat​
til​
en​
fartbegrænsning​
på​
20​
km/t​
modsat​
en
konstruktionsbestemt​
hastighedsgrænse.
Jeg​
håber,​
at​
I
​ ​
vil​
tage​
min​
kommentar​
til​
efterretning,​
så​
jeg​
til​
foråret​
kan​
bruge​
mit​
motoriserede
skateboard​
til​
at​
komme​
på​
arbejde​
med​
og​
forhåbentlig​
bidrage​
til​
at​
skabe​
et​
positiv​
erfaringsgrundlag
under​
forsøgsordningen.
Jeg​
står​
selvfølgelig​
til​
rådighed,​
hvis​
I
​ ​
har​
spørgsmål​
til​
min​
kommentar.
Med​
Venlig​
hilsen,
Michael​
Schmidt
Mobil:​
50​
45​
00​
45​
-
​ ​
Email:​
[email protected]