Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2017-18
L 28 Bilag 9
Offentligt
1824849_0001.png
Til lovforslag nr.
L 28
Folketinget 2017-18
Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 00. november 2017
2. udkast
(betænkningsbidrag)
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af færdselsloven
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om små motoriserede køretøjer)
[af transport-, bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til
1. behandling den 3. november 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren
sendte den 19. juli 2017 dette udkast til udvalget, jf. (folke-
tingsåret 2016-17) TRU alm. del – bilag 409. Den 17. okto-
ber 2017 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
2 skriftlige henvendelser fra Preiteck A/S og Michael
Schmidt, København.
[Transport-, bygnings- og boligministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udval-
get. ]
Deputationer
Endvidere har Preiteck A/S mundtligt over for udvalget
redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Samråd
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til mundtlig besvarelse, som denne har
besvaret i et samråd med udvalget den 28. november 2017.
Transport-, bygnings- og boligministeren har efterfølgende
sendt udvalget det talepapir, der dannede grundlag for mini-
sterens mundtlige besvarelse.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13 spørgsmål til transport-, bygnings-
og boligministeren til skriftlig besvarelse, [som denne har
besvaret. ]
2. Indstillinger <og politiske bemærkninger>
<>
Socialdemokratiet er i udgangspunktet altid positive, nys-
gerrige og åbne over for ny teknologi – også når det handler
om nye transportformer og køretøjer. Især er vi positive, når
de nye køretøjer kan bidrage til større fleksibilitet, mobilitet,
renere miljø og mindre trængsel på vejene. Hvis nye køretø-
jer betyder, at flere lader bilen, motorcyklen eller knallerten
stå, kan det være rigtigt positivt af hensyn til klima, miljø og
trængsel på vejene.
Her er mange nye køretøjer såsom elektriske skateboards
og –løbehjul interessante og spændende, fordi de fylder
mindre på gader og veje, samtidigt med at deres motorer alt
andet lige bruger færre naturressourcer og udleder mindre
forurening end f.eks. biler. Omvendt er Socialdemokratiet li-
gesom f.eks. Cyklistforbundet bekymret for, at de mange
nye køretøjer vil gøre det sværere for de sunde cykler at
komme frem. Socialdemokratiet ønsker mere cyklisme – ik-
ke mindre. Derfor vil dette element have stor fokus, når vi
fremadrettet skal evaluere forsøgsordningerne.
Socialdemokratiet er enige i, at der er behov for regule-
ring af området. Ligesom Socialdemokratiet mener, at der er
brug for en nærmere granskning, af nye køretøjers påvirk-
ning af den eksisterende trafik. Det handler om transport-
DokumentId
Journalnummer
L 28 - 2017-18 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
1824849_0002.png
2
mønstre, men i høj grad også potentielle konflikter og sand-
synligheden for ulykker og tilskadekomne.
Socialdemokratiet finder forsøgsordninger nødvendige
for at sikre det nødvendige grundlag for at sikre ordentlig og
seriøs regulering. Socialdemokratiet er imidlertid bekymret
over, at lovforslaget ikke mere klart lægger op til afgrænse-
de tidsperioder og klare spilleregler for evaluering, derfor
har vi stillet spørgsmål til ministeren om netop dette. Mini-
sterens svar på spm. 8 er optryk i betænkningen.
Socialdemokratiet er ikke fuldt ud tilfreds med ministe-
rens svar, men stemmer alligevel for forslaget og vil følge
området tæt og opfordre ministeren til ekstra fokus på lø-
bende evaluering, trafiksikkerhed og fremme af cyklisme.
Socialdemokratiet opfordrer ministeren til løbende at invite-
re partiernes transportordførere til møder, f.eks årligt, hvor
udviklingen på området følges.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
Kim Christiansen (DF)
nfmd.
Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF)
Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V)
Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA)
Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd.
Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Henning Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Nikolaj Amstrup (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Radikale Venstre (RV)
46
37
34
14
13
10
 8
Socialistisk Folkeparti (SF)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Tjóðveldi (T)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
1
1
1
1
L 28 - 2017-18 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
1824849_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 28
Bilagsnr. Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra transport-, bygnings- og boligmini-
steren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Henvendelse af 14/11-17 fra Preiteck A/S
5
Præsentation samt notat fra den tekniske gennemgang af lovforslaget
16/8-17, fra transport-, bygnings- og boligministeren
6
1. udkast til betænkning
7
Henvendelse af 28/11-17 fra Michael Schmidt, København
8
Transport-, bygnings- og boligministerens talepapir fra samrådet den
28/11-17
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 28
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om, hvilke overvejelser ministeren har gjort sig i forhold til al-
dersgrænser for brugerne af motoriserede løbehjul set i forhold til lø-
behjulenes tophastighed, til transport-, bygnings- og boligministeren,
og ministerens svar herpå
Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke har været sendt til Færdselssikker-
hedskommissionen, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil være indstillet på, at forslaget afventer en be-
handling i Færdselssikkerhedskommissionen, til transport-, bygnings-
og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvad sanktionerne skal være, hvis borgerne bryder reglerne,
til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvordan man vil føre kontrol med, at reglerne bliver over-
holdt, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm., om politiets, Vejdirektoratets og skadestuernes databaser er op-
dateret, så det er muligt, korrekt at registrere ulykker med de af forsla-
get omfattede køretøjer korrekt, til transport-, bygnings- og boligmini-
steren, og ministerens svar herpå
Spm. om en redegørelse for lovforslagets samfundsøkonomiske kon-
sekvenser, herunder for den forventede udvikling i antallet af ulykker i
trafikken som følge af lovforslaget, til transport-, bygnings- og bolig-
ministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil lytte til det flertal under 1. behandling, der
ønsker en tidshorisont for de nye regler og en evaluering af reglerne
efter en 3-årig periode, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
L 28 - 2017-18 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
1824849_0004.png
4
9
10
11
12
13
Spm. om kommentar til henvendelse af 14/11-17 fra Preiteck A/S, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag om, at ministerens fast-
sættelse af bestemmelser efter de foreslåede bemyndigelsesbestem-
melser skal ske efter forelæggelse for udvalget, til transport-, byg-
nings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeriets påtænkte krav til anvendelsen af Speed Pede-
lecs, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor de køretøjer, der indgår i præsentationsmaterialet fra
Preiteck, jf. L 28 – bilag 4, passer ind i lovforslagets og færdselslo-
vens kategorier, til transport-, bygnings- og boligministeren, og mini-
sterens svar herpå
Spm., om kommentar til henvendelsen af 28/11-17 fra Michael
Schmidt, København, til transport-, bygnings- og boligministeren, [og
ministerens svar herpå]
Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 28
Samråds-
Titel
spm.nr.
A
Samrådsspm. om uddybning af ministerens svar på udvalgets skriftli-
ge spørgsmål, til transport-, bygnings- og boligministeren
L 28 - 2017-18 - Bilag 9: 2. udkast til betænkning
1824849_0005.png
5
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra S.
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren lytte til det flertal under 1. behandlingen, der ønsker en tidshori-sont for de nye regler og
en evaluering af reglerne efter en 3-årig periode?
Svar:
Idet der er tale om introduktion af helt nye typer af køretøjer på færdselslovens område, mener jeg ikke,
at det er hensigtsmæssigt på forhånd at fastsætte, hvor lang forsøgsperioden skal være for de enkelte køre-
tøjer, da vi ikke på forhånd kan sige, hvornår vi har erfaringer og data nok til på fornuftig vis at kunne
tage stilling til, om forsøgsordningerne skal gøres permanente eller måske afskaffes.
Det væsentligste må efter min vurdering være, at der tilvejebringes et tilstræk-keligt erfarings- og data-
grundlag. Dette afhænger af flere faktorer, herunder hvornår og med hvilken intensitet befolkningen be-
gynder at anvende de små motoriserede køretøjer på færdselslovens område.
Som det blev oplyst under den tekniske gennemgang af lovforslaget i Transport-, Bygnings- og Bolig-
udvalget den 16. november 2017, vil forsøgsordningerne blive evalueret årligt. Jeg skal herved også hen-
vise til det af Færdselsstyrelsen udarbejdede notat »Notat til brug for teknisk gennemgang af L 28«, som
blev udleveret til Transport-, Bygnings- og Boligudvalget på den tekniske gennemgang, og som efterføl-
gende er sendt til medlemmerne digitalt.
Jeg vil orientere Transport-, Bygnings- og Boligudvalget om evalueringerne.