Retsudvalget 2017-18
L 35
Offentligt
1817982_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg Slot 1
1218 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2017
Strafferetskontoret
Marie Mølsted
2017-0037-0002
558529
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, lov om en børne- og ungeydelse og lov om børne-
tilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (L 35), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. oktober 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Thomas Tordal-Mortensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
L 35 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren er indstillet på at fremsætte ændringsforslag til den foreslåede § 79 a, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, lov om en børne- og ungeydelse og lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag (L 35):
”Er
ministeren indstillet på at fremsætte ændringsforslag til den
foreslåede § 79 a, der vil medføre, at det tydeligt fremgår, at det
vil være en forudsætning for idømmelse af opholdsforbud, at
den pågældende må antages at udgøre en konkret fremadrettet
fare for den offentlige sikkerhed, som bl.a. Institut for Menne-
skerettigheder anfører i sit høringssvar, og vil ministeren i be-
nægtende fald begrunde sit svar?”
Svar:
Efter det foreslåede § 79 a, stk. 1, 1. pkt., kan et opholdsforbud som led i en
straffedom gives til den, der idømmes ubetinget fængselsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge af frihedsberøvende karakter for en lovovertrædelse,
der er omfattet af straffelovens § 81 a. Det samme gælder efter det foreslå-
ede § 79 a, stk. 1, 2. pkt., den, der idømmes en sådan straf eller retsfølge for
overtrædelse af straffeloven, lov om euforiserende stoffer eller lov om vå-
ben og eksplosivstoffer, og som har tilknytning til en gruppe af personer,
der tilsammen står bag omfattende og alvorlig kriminalitet, når overtrædel-
sen har relation til den dømtes tilknytning til gruppen. Bestemmelsen er først
og fremmest tiltænkt at skulle finde anvendelse i relation til rocker- og ban-
dekriminalitet, men den vil også
hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt
kunne finde anvendelse på anden organiseret kriminalitet, jf. bemærknin-
gerne til den foreslåede § 79 a, stk. 1, 2. pkt.
Et opholdsforbud er således målrettet bandekriminalitet og anden organise-
ret kriminalitet. Der gør sig i sådanne alvorlige sager særligt tungtvejende
hensyn gældende til at mindske risikoen for recidiv og negativ resocialise-
ring og til at beskytte omgivelserne mod de store gener, som kriminaliteten
genererer.
Den foreslåede bestemmelse i § 79 a, stk. 1, om opholdsforbud er fakultativ,
og nedlæggelse af et opholdsforbud, herunder den nærmere geografiske og
tidsmæssige udstrækning af forbuddet, beror på domstolenes nærmere vur-
dering af omstændighederne i den konkrete sag. Der er dog i lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.3, fastsat udgangspunkter for, hvornår
opholdsforbuddet i almindelighed forudsættes anvendt, og for den geogra-
fiske og tidsmæssige udstrækning af forbuddet. Som det fremgår af pkt.
2.1.3.4 i de almindelige bemærkninger, vil der ved fastsættelsen af den geo-
grafiske udstrækning bl.a. skulle lægges afgørende vægt på, hvor forbuddet
2
L 35 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om ministeren er indstillet på at fremsætte ændringsforslag til den foreslåede § 79 a, til justitsministeren
mest effektivt forhindrer, at den pågældende genoptager sine kriminelle ak-
tiviteter.
Det bemærkes i øvrigt, at et opholdsforbud efter det foreslåede § 79 a, stk.
1
i modsætning til hvad der var tilfældet i de afgørelser fra Den Europæi-
ske Menneskerettighedsdomstol, som Institut for Menneskerettigheder hen-
viser til i sit høringssvar
idømmes af domstolene som led i en straffedom
for alvorlig kriminalitet, og at opholdsforbuddets geografiske udstrækning
fastlægges til det eller de steder, hvor kriminaliteten er begået, eller hvor
den gruppe, som kriminaliteten har tilknytning til, opholder sig.
Justitsministeriet finder på denne baggrund ikke anledning til at fremsætte
ændringsforslag til den foreslåede § 79 a, så det kommer til at fremgå af
bestemmelsen, at det er en betingelse, at den pågældende antages at udgøre
en konkret fremadrettet fare for den offentlige sikkerhed mv.
3